RECSI oktober og november '22.

KommersK
RECSI 04.10.2022 kl 12:57 36590

Kanskje greit å lage en tråd for to måneder, så tråden blir passe oversiktlig.

Jeg må innrømme at det overrasker meg at det ikke er større kjøpsvilje når den er å få kjøpt til under 18,50 nå(18,36). Skulle tro at det er litt rabatt å få nå etter det plutselige stupet i forrige uke. 34 mill i omsetning til kl 13 er ikke mye å skryte av. Det har jo jevnt over ligget mye høyere en det de siste månedene.
Redigert 31.10.2022 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Stabukk
31.10.2022 kl 09:43 4398

Eit lite sidesprang, men likevel:
Las nett gjennom sak om ein aksjonær-strid som pågår i fondet Heimdal i Stavanger, tidlegare Skagenfindene. (e24).
Ganske interessant!
Stabukk
31.10.2022 kl 09:40 4219

Vi får berre avventa Rec-styret sitt svar. Har heile tida gått ut frå at norsk lov «kommer til anvendelse».
MikkeMus
31.10.2022 kl 09:36 4180

Med fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, så prøver jeg igjen:

.... Man behøver ikke å ha mer enn ett middelmådig intellekt for å forstå at dagens styresammensetning medfører at Hanwha da facto har full kontroll på beslutningsporsessene. Sett i lys av at Hanwha er en av flere interessenter til RECs produksjon, så medfører dagens styresammensetning at "bukken (Hanwha) har fått full tilgang til havresekken". Til tross for t Hanwha er en minoritetsaksjonær så har de (med andre ord) i realiteten kuppet selskapet ved å ta kontroll på styret. Hvis det er slik at øvrige aksjonærer, som altså kontrollerer 2/3 av aksjene mener dette er i deres egen interesse, ja, da synliggjør man en naiv og uansvarlig logikk, som kan sammenlignes med barn som blir frarøvet sukkertøy av kyniske voksne.

Min vurdering av ovenstående i forhold til prosessen videre: Det finns et stort antall kortsiktige småspekulanter som ikke evner, eller gidder å forstå det som her står på spill. Disse er irrelevante for prosessen videre. Dernest finns det en rekke store profesjonelle aktører med et langsiktig perspektiv, for dem er ikke dagens eller morgendagens kurs viktig - men kurspotensialet på lang sikt. Disse vil selvfølgelig gjøre sitt fremstøt når tiden er riktig - noe den ikke var ved den ekstraordinære generalforsamlingen 21. oktober.

Redigert 31.10.2022 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
MorganKane
31.10.2022 kl 09:02 4218

Mikke,

På forrige generalforsamling fikk Lodbrok støtte av totalt litt under 16% av de som avga stemmer. Siden det kun var 50% deltagelse betyr dette at totalt 8% av aksjonærene støttet de. Av disse hadde altså Lodbrok og vassgutta totalt litt over 6%. Andre utgjorde dermed under 2%. De har altså støtte av under 2% av de resterende aksjonærene. Og jeg vil påstå at de fleste av disse ikke vet hva de stemte imot. Inkl deg selv sannsynligvis.

Ergo, Lodbrok, og eventuelt vassgutta, må øke betraktelig før de i praksis blir relevante.
Redigert 31.10.2022 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
MorganKane
31.10.2022 kl 08:01 4385

Hehe,

Det jeg sier er at i praksis er de irrelevante på de nivåene de er nå. Utenom å lage litt støy da. Hva tror du de oppnår hvis de krever ny generalforsamling nå? Og har de noen nye "krav" i forhold til sist? Hanhwa har full kontroll. Og det mener jeg er best for alle aksjonærer. Dermed blir en eventuell ny generalforsamling en ikke sak. Verden går videre. Og gjenåpningen, samt kontrakter, kommer nærmere og nærmere
MikkeMus
30.10.2022 kl 23:54 4551

I denne saken er det gjeldende lov som kommer til anvendelse. At du mener noe annet enn gjeldende lov er fullstendig irrelevant for prosessen videre.
Redigert 30.10.2022 kl 23:57 Du må logge inn for å svare
MorganKane
30.10.2022 kl 23:27 4488

Mikke,

Neimen, se der ja. Endelig litt relevant informasjon. Ikke ille (selv om det er klipp og lim som vanlig). Jeg vil likevel påstå at Lodbrok er irrelevante på det nivået de er nå. De ble nedstemt på nøyaktig disse sakene. For under 2 uker siden. Ergo, det nytter ikke å be om å ta opp det samme uten noe (betydelig) mer å slå i bordet med. Og vi snakker 10-talls prosent. Hjelper ikke med ett teoretisk samarbeid med "grasrotaksjonærer" som sannsynligvis allerede har solgt aksjene sine. Dette er og blir støy. Jeg tviler på at det noen gang blir noe annet. Lykke til med gnålinga di....
Redigert 30.10.2022 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
30.10.2022 kl 22:01 4599

1. Selvfølgelig vil et femte styremedlem som ikke er direkte eller indirekte tilknyttet Hanwha kvalitetssikre at styrets beslutninger ikke favoriserer en aksjonær som dags dato har stor interesser for 100% av produksjonen ved ML og dags dato samtidig har full kontroll på utfallet av styrets beslutninger.

2. Relevante aktører skal her forstås som en eller flere aktører som til sammen kontrollerer minimum en tjuedel av aksjekapitalen (jf allmennaksjeloven paragraf 5.7 andre ledd)

(Sitat): « Styret skal innkalle til ekstraordinær generalforsamling når revisor som reviderer selskapets årsregnskap eller aksjeeiere som representerer minst en tjuedel av aksjekapitalen, skriftlig krever det for å få behandlet et bestemt angitt emne. Styret skal sørge for at generalforsamlingen holdes innen en måned etter at kravet er fremsatt» .
Redigert 30.10.2022 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Stabukk
30.10.2022 kl 21:09 4631

Usikker på om denne diskusjonen er fruktbar å gå vidare på, men skal vurdera om eg får til å vera meir presis. Får ikkje tid til det før i løpet av morgondagen, mandag. Men har eit par kontroll-spørsmål til MikkeMus:
1. Du meiner at eit ekstra og frittståande medlem i styret ikkje gir grunn til å stilla spørsmål ved den kontrakten Hanwha får ved kjøp av råvarer frå Rec?
2. Kven er «Relevante» aktørar? Er det alle aksjonærar som trugar med å gå til søksmål?
MorganKane
30.10.2022 kl 17:09 4892

Mikke,

Kan du ikke bare si som sant er? Nemlig at du ikke har noe sakelig å komme med. Gidder ikke kommentere du lissom...😂
MikkeMus
30.10.2022 kl 16:25 4917

For å unngå å bli misforstått så bør du være mer presis med formuleringene.

Nb. De usaklige- og sjikanøse ytringene til MK gidder jeg ikke kommentere. Takk for praten.
Redigert 30.10.2022 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
MorganKane
30.10.2022 kl 15:17 5023

Hehe,

Ja, vi får se hva kålhodene i Lodbrok klarer å koke sammen. Truer med søksmål? Haha, på hvilket grunnlag? Intet, what so ever! Og systematisk? Med "grasrotinvestorer"? Haha! Kun gudene vet hva det betyr og hvem det er.

Faktum er at Lodbrok per i dag ikke (IKKE) er relevante. Lodbrok ble nedstemt. Og har absolutt ingenting å komme med. Som nevnt er det bra de tok opp problematikken. Bra at styret vet at de vil ettergås i sømmene. Men that's it. Hvis Lodbrok ønsker å bli relevante igjen må de mangedoble posisjonen sin. Slik situasjonen er nå blir Lodbrok bare litt støy i grøftekanten som vi suser forbi. Jeg tror det forblir sånn. Men håper jeg tar feil og at de øker nok til å bli relevante. Det er i så fall meget positivt for aksjekursen.
Redigert 30.10.2022 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Stabukk
30.10.2022 kl 13:18 5024

Du må lesa kva eg skriv før du kritiserer! Skriv at dette bør avklarast snarast. Eller meiner du dette er eit juridisk tema som skal vera på dagsorden i år og heile neste år?
Ps: Ballen kan og leggast død av Hanwha/Rec sitt styre!
Redigert 30.10.2022 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
30.10.2022 kl 10:22 4989

Ingen grunn til å legge ballen død så lenge dette er relevant for relevante aktører. ... Hva du og Morgan Kane måtte mene om saken er fullstendig irrelevant, så lenge relevante aktører truer med fremtidige søksmål mot nåværende styremedlemmer, samtidig som de jobber systematisk for å få et femte styremedlem inn i styret.
Redigert 30.10.2022 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Stabukk
30.10.2022 kl 00:10 5213

Vil sei at «ballen bør leggast død» snarast ang. ekstra medlem i styret. Kva som er korrekt juss må vel raskt kunna avklarast. Tvilar på at Hanwha ser Lodbrok og andre sine truslar som avgjerande for å gje etter. Men som MK er inne på, er det positivt for kursen både om Hanwha vil auka eller andre vil kjøpa seg opp. Equinor flyt over av ekstra milliardar og kunne godt eiga 10-15% av Rec som del av si fornybarsatsing. Equinor er faktisk største eigar i Scatec.

Rec sitt styre og ledelse bør ha fullt fokus på restart av ML, langsiktige avtalar og å få tak i tilskudd (grants) til sine anlegg og evt. wafer. Vi ser jo at Biden blar opp store summar til Rec sine kundar. Og USA sin administrasjon var i si tid skuld i at ML-anlegget måtte ta pause for vel 3 år sidan.
Redigert 30.10.2022 kl 00:25 Du må logge inn for å svare
MorganKane
29.10.2022 kl 13:35 5511

Mikke,

Lodbrok ble nedstemt på generalforsamlingen. Temaet du tar opp har altså allerede blitt behandlet av en generalforsamling. Det har ikke skjedd noe nytt etter dette. Vel, utenom at Lodbrok fortsetter å kaste bort tiden sin på sure aksjænærbrev fulle av svada. Som Stabukk nevner, Lodbrok ble nedstemt med riiiiiiiimelig god margin. Lodbrok (og vanngutta) kan gjerne være uenige med generalforsamlingen, uansett motiv, men dette blir bare svada. Lodbrok må enten øke kraftig eller holde kjeft. Sure aksjonærbrev hvor man kaster ut påstander i hytt og gevær blir for dumt. Og når jeg sier øke kraftig, mener jeg virkelig å øke kraftig slik at de og partnere kommer opp mot Hanwha sin andel. Jeg tror ikke det vil skje. Men hvis det skjer vil det være svært positivt for aksjekursen. Det er med andre ord null grunn til å selge på disse nivåer. Uansett hvem man "holder med".
Redigert 29.10.2022 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Stabukk
29.10.2022 kl 12:23 5565

Har svart på MM sitt første innlegg i dag. Skal vurdera eit kort svar også på dette, men først vert det litt julehandel og ein ettermiddagskonsert!
Eventuell vidare debatt kan over helga kanskje skje på ein mnd-tråd for november?
Stabukk
29.10.2022 kl 12:18 5528

Full respekt for at MikkeMus anser meg som ein tøvete og masete haussar med hensyn til snarlige kontraktar! Er framleis skeptisk til Hanwha sin styre-kontroll. Derfor følgde eg MM sitt råd og stemte mot, men kom klart i mindretal. Ut frå kursutviklinga i det siste er eg usikker på om truslane frå Lodbrok og Water Street,har medført meir usikkerhet, som markedet ikkje likar. Kanskje er det motsett, at det klare valget viser støtte og tiltru til Hanwha?

Kursoppgangen etter valget kan sjølvsagt også skuldast at ulike aktørar/fond posisjonerer seg. «Money talks», og Biden sin over 1 mrd kr i tilskudd til Sila Nano og G14 si batterianode-satsing viser tydelig at ML har ei framtid, som Rec blir ein viktig del av.

Antydning av «snarlig» Hanwha-avtale kan gjerne oppfattast som haussing. Vi får sjå om vi kan stola på Rec sine tydelige signal om inngåing av kontrakt i løpet av Q4. IR-kontakt Kjerstad skal ha bekrefta i ein e-post at avtalen er i rute og blir meldt før nyttår. Så veit vi også at vi ikkje kunne stola på meldinga om restart av ML. Den kom vel 3-4 mnd etter det som var lova, og framført utan himmelropande entusiasme frå dåverande CEO. Men det er historie,

Ser at MorganKane var rask på avtrekkaren og svarte MikkeMus meir kontant enn dette svaret. Er fremdeles trygg på at alle tre, og mange andre, blir sittande på sine største posisjonar i Recsi, uansett kostpris. Min er 20,35 og nattesøvnen er heilt upåklagelig.
MikkeMus
29.10.2022 kl 11:53 5526

Så lenge relevante aktører mener at styresitasjonen fortsatt er tema, så er styresituasjonen de facto fortsatt et tema.
Og, det er ingen tvil om at Lodbrok må tas på alvor. ... I tillegg til å kjøpe seg opp i selskapet, så har vi den siste tiden også sett at Lodbrok har startet prosessen med å alliere seg med andre relevante aktører, altså slik de varslet i sitt første brev.

Jeg mener det er rett og rimelig at styret i REC Silicon (og Hanwha) etterkommer kravet Lodbrok ved å tilføre styret ett femte styremedlem som er fullstendig uavhengig av Hanwha. Bare på den måten kan vi være sikre på at styret ikke korrumperes - og det inngås avtaler som favoriserer Hanwha på bekostning av øvrige aksjonærer - som tross alt eier 2/3 av aksjene i selskapet.

Problemstillingene som Lodbrok har reist er svært relevante, da det er mange ulike interessenter til REC Silicons produkter, samtidig som Hanwha ønsker 100% av produksjonen ved ML. - Her er det altså sterke motstridende interesser som har potensiale til vesentlig å undergrave det fremtidige inntjeningspotensialet hvis Hanwha har full kontroll på beslutningsprosessene.

MIN KONKLUSJON ER KLAR: Med unntak av Hanwha Solutions, så er det i øvrige aksjonærers interesse at det snarest innkallles til en ny ekstraordinær generalforsamling hvor det innsettes et femte styremedlem.

Redigert 29.10.2022 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
MorganKane
29.10.2022 kl 11:09 5532

Styresituasjonen er et ikke-tema. Styret er bestemt. Det er åpenbart at Hanwha, på vegne av alle langsiktige investorer, ikke vil gi fra seg kontrollen på Recsi. Det har aldri skjedd. Ever! Ikke ett eneste industriselskap på denne jord vil gi fra seg kontrollen på et selskap de eier over 30% av. Ingen. Og igjen, i 999 av 1000 tilfeller så er dette til alle (ALLE) aksjonærers beste. Også i dette tilfellet er Hanwha sin kontroll over Recsi til andre aksjonærers fordel. Det sikrer oppstart av ML. Det sikrer svært kompetente folk i både styret og toppledelsen. Og det sikrer kapital. Hvis Lodbrok vil ta opp dette så må de mangedoble aksjebeholdningen sin. Hanwha vil ikke gi fra seg makten frivillig. Det ville ingen av oss gjort. Mulig det er det som har drevet opp kursen i det siste. Men de er amatører hvis de tror at åpne aksjonærbrev har noen som helst betydning. Her må det eventuelt handling til, ikke ord. Personlig er jeg svært skeptisk til ett nytt styremedlem. Det skaper usikkerhet på en ny måte. Mulig det øker potensialet for inntjening, men det er rimelig åpenbart at det også øker risikoen. Uansett, ord preller av som vann på gåsa. Hvis Lodbrok faktisk vil forfølge dette videre så må de flerdoble aksjebeholdningen. I hvertfall til tosifret, samtidig som andre støttespillere gjør det samme. Mine aksjer får de ikke. Ei heller min stemme. De er og blir middelmådigheter.
Redigert 29.10.2022 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
29.10.2022 kl 09:15 5657

Registrerer at enkelte fortsatt driver med mye tøvete haussing på dette forumet. Eksempelvis så er det flere av de samme brukerprofilene som på utilbørlig vis maser om snarlige kontrakter. Til dere vil jeg si:

Med bakgrunn i siste tids korrespondanse fra henholdsvis Lodbrok og Water Street, hvor det blant annet er blitt truet med fremtidige søksmål, så anser jeg det som svært lite sannsynlig at sittende styre inngår kontrakter før relevante aktører har kommet til enighet om styresituasjonen. Det kan ta tid.

Jeg oppfordrer avslutningsvis alle til å føre en debatt basert på rimelige/realistiske argumenter og resonnementer.
Redigert 29.10.2022 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
Stabukk
28.10.2022 kl 23:28 5816

Fint med månedstråd, så KommersK har fullmakt til å laga ein tråd for november også! Vi får Q3 den 16/11, og konkrete børsmeldingar som påverkar kursen kan komma, både om tilleggstomt og muligens Hanwha-kontrakt for ML-produksjonen.

Ser forresten at Equinor gjer det langt bedre enn venta og har milliardar på bok også etter utbytte. Selskapet er vel framleis inne som stor aksjonær i Scatec. Bør ikkje Equinor gå endå meir inn i ESG med litt av kapitalen. Ein større post i Rec Silicon kan både svara seg stort på litt sikt, og i tillegg gje god PR som ein bidragsyter i å få opp fullverdig solarkjede i USA, kanskje også Europa. Nokon her på forumet eller Discord bør gi eit seriøst hint, om ikkje selskapet sjølv ser denne muligheten.
Equinor sin olje- og gass-fiasko i USA kan byttast ut med solar-suksess!
Redigert 29.10.2022 kl 00:34 Du må logge inn for å svare
Stabukk
24.10.2022 kl 22:30 6208

Prøver igjen med et innspill som kanskje kan gi videre debatt, med fokus på Rec sine fremtidige muligheter!
Denne saken om USA sin nye politikk må etter mi mening være uhyre positiv for Rec på nokså kort sikt:

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/wAAzE5/brutalt-boersfall-for-kinesiske-aksjer-et-taktskifte-i-tek-krigen-mellom-usa-og-kina
«Kampen om teknologien tilspisser seg mellom de to stormaktene. USA har for alvor strammet grepet om teknologieksporten».

Biden har nyleg delt ut tilskudd (grants) på 100MUSD (over 1 mrd. norske kr) både til Sila Nano og G14, to kunder av Rec som vi må regne med vil kjøpe stadig mer råstoff, etablert som de er eller skal bli i Mose Lake. Begge er konkurrenter på batteri-anoder. Også startup OneD i samme bransje er etablert i ML og vil i første omgang ansette ca 20 i følge siste newsletter fra Port of Lake Moses.

USA vil som kjent redusere Kina sitt forsprang ved å hindre teknologi-eksport og få i gang egen produksjon, blant annet full solar-kjede.

Det vi vet, er at produksjon av poly-silicon vil utløse 3USD per kg direkte til Rec når produksjonen starter opp, etter planen om et knapt år. Samme vedtatte budsjett-pakke som Sila og G14 dro nytte av, kan kanskje også gi Rec direkte tilskudd? Vi bør be IR-kontakt om at dette blir vurdert å informere om på Q3 i nov. Sikker informasjon om støtte-ordninger bør Rec bringe videre til markedet.

Blant annet India skal bli mindre avhengtig av kull og olje, og har fornybar-aktører som Reliance. Kanskje et selskap som Rec kan selge teknologi til, og samarbeide med til gjensidige nytte? Kanskje et «utenlands-eventyr» som kan bli mer fruktbart enn JV i Yulin i Kina har blitt? Vi må bare se fram til positive meldinger fra Rec og Hanwha, og neste melding blir ikke alltid den «alle» venter på...
Stabukk
22.10.2022 kl 00:56 6623

Kloke ord, oyek. La oss satsa på at Hanwha har ein tydelig plan og kommuniserer den slik at kursen går nordover.
Håpar alle er med på å «begrava» Stem nei-tråden og diskutera vidare på denne pluss tråden om trading og ny short. Tre trådar bør vera nok.
Ser også at MikkeMus og MorganKane i alle fall er enige på eitt punkt: Hold på Recsi-aksjane. Støttar det rådet.
Kanskje Pedersen i Dichesbuen AS og er enig om å vera litt meir long med sine ca. 3,4 mill. aksjar?
God natt og god helg herfrå.
Stabukk
21.10.2022 kl 15:06 6794

Litt googling om planane til Sila og Group 14, som Biden no hjelper med vel 1 mrd. kroner kvar til batteri/anode-produksjon:
"In May, Sila purchased a more than 600,000-square-foot facility in Moses Lake that will cost in the "low nine figures" to get ready for production, according to a company spokesperson. The plant will start production in the second half of 2024 and reach full production in the first half of 2025".

Columbia Basin Herald:
May 5, 2022 1 A.M.
More battery manufacturing likely in Moses Lake
"WOODINVILLE — Group14 Technologies, which makes components for rechargeable batteries, announced Wednesday it has raised $400 million to help build a major production facility in Moses Lake. “We’re now ready to go large scale in Moses Lake,” said company co-founder and CEO Rick Luebbe".

Så er det venta positiv avklaring for Rec si tilleggstomt ein av dei förste dagane i november. Kanskje fabrikk for wafer der i regi av Hanwha, evt. også Rec på eigarsida. Litt spekulasjonar. Men vi får sjå framover etter at valget av nytt styre som venta gjekk gjennom i dag.
Stabukk
20.10.2022 kl 15:54 6992

Han og andre som er short må gjerne få det travelt. Litt høgttenking:
Nyheten over viser tilgang på godt over 1 mrd kr til to batterianode-anlegg rett i nærheten av Rec sin fabrikk. Veit ikkje om bygginga av anlegga er finansiert, men sikkert godt på veg. Når Group14 og Sila Nano spør Rec om råstoff, blir det neppe behov for å gi stor rabatt. Kanskje ein av konkurrentane er klar til å betala Rec litt forskudd i år eller neste år? Blir spekulasjonar, men det er også lov å tenka høgt.
Nsxnsx
20.10.2022 kl 15:44 7025

Russeren som satt short i går på 2.5 mil aksjer får det nok travelt nå :)
Stabukk
20.10.2022 kl 14:38 7132

Dette er vel ein god nyhet, som beroligar markedet, spør du meg:

https://www.newsbreak.com/news/2792121760228/wa-receives-200-million-from-doe-for-battery-manufacturing-in-moses-lake

Group14 Technologies Inc. og Sila Nanotechnologies deler summen og blir vel to sikre framtidige kundar av Rec. Eller har eg misforstått noko?
Slettet bruker
17.10.2022 kl 21:53 7410

Hadde du spurt meg på det tidspunktet om jeg trodde vi ville være opp 10 prosent i løpet av noen dager, ville nok svaret vært et klart nei. Men spesielt nå i etterpåklokskapens lys syns jeg det virker plausibelt at Hanwas melding kan ha hatt en beroligende virkning på markedet. At det at de virker å jobbe målrettet og med en tydelig plan for prosessen fram mot gjenåpning, trumfer den usikkerheten Lodbrok formulerer. Kanskje.
Redigert 17.10.2022 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
Stabukk
17.10.2022 kl 17:51 7483

Den korte oppsummeringa til oyek ser ut til å treffa godt, dersom vi ser på kursen:
Opp ca 10% to siste dagar og snusar på 19.
Har inntil vidare ikkje klart å finna ei bedre forklaring enn at markedet stolar på Hanwha.
Stabukk
15.10.2022 kl 10:06 7930

Status no i helga.
Prøver på ei ikkje altfor lang oppsummering før Rec si ekstraordinære generalforsamling kommande fredag:

Kursen opp til 17,975 fredag etter oppgangen på 5,7%.

Hanwha gjennom Rec sitt styre har svart på Lodvok Capital sitt bekymringsbrev (med signal om å stemma mot valg av eit Hanwha-dominert styre). Tar og med at Rec får ny finansdirektør: 9. okt: «REC Silicon ASA is pleased to announce that Mr. Jeong Ryul Yun has been appointed as the new Chief Financial Officer of the REC group». Han har mange års erfaring frå Hanwha

Rec-styret sitt svar fredag E24 inneber at generalforsamlinga 21. okt. vil gå sin gang med forseslåtte styremedlemmer, og ikkje blir utsett etter Lodbrok sitt ønskje.

Kort om Lodbrok sine bekymringar, henta frå e24:
Storaksjonæren Lodbrok Capital mener dagens situasjon kan medføre interessekonflikter. «Til tross for det vi mener er svært viktig, positiv utvikling og attraktive langsiktige utsikter, har aksjekursen i stor grad gått sidelengs de siste 18 månedene», skriver Lodbrok Capital. Fondet er bekymra for «dårlig eierstyring». Hvis ikke Hanwha øker eierandelen vil Lodbrok at et uavhengig styre hyrer inn rådgivere for å se på «strategiske og kommersielle interesser» i Rec Silicon, for å sikre at alle store kontrakter som inngås med Hanwha er «balanserte» sett opp mot «alternative muligheter».

Kort sagt ser Lodvok fare for at eit Hanwha-dominert Rec-styre kan pressa gjennom svake avtalar for Rec, men gode for Hanwha.

Lodvok meiner også Rec er «signicantly undervalued», utan å definera ein «fair» aksjekurs. Men i brevet skriv Lodbrok blant anna: Even in a scenario where polysilicon prices were to drop as much as 40%, to around $22 per kg, by our estimates, REC could still generate more than $200 million in annual EBITDA, which would imply around 4x EV/EBITDA on the current market valuation (incl. required capex). Alternatively, if Butte could be sold for $300-400 million, and the Moses Lake plant could sell 100% of its volume at a price that is 40% below current spot prices, the current valuation of REC would imply that Moses Lake would be valued at around 3x EV/EBITDA. For a business with strategic products for the US solar industry and the lithium-ion battery markets, and the know-how and experience to consider avenues for deeper expansion into these rapidly growing industries, we believe REC could have potential to command much higher EBITDA multiples».

Hanwha/Rec-styret sitt motsvar på fredag kan lesast blant anna på Rec si heimeside. Kort sagt viser det til dei foreslåtte styremedlmmer sin bakgrunn og solide kvalifikasjonar for ein styrejobb. Og Hanwha sine folk lovar å jobba for alle aksjonærar: «The board respects and is committed to comply with good standards of corporate governance, and this firm commitment is also shared by the nominated board members. Accordingly, all board appointments and related procedures are carried out in accordance with Norwegian statutory rules. The same commitment also applies in the case of related party transactions, if any, and the board of directors are mindful of the need to ensure that all transactions are conducted at arms’ length basis and in the best interests of the Company and all of its shareholders».

Svaret er kort sagt «stol på oss», og Lodbrok er neppe fornøgd. Kva fondet evt. gjer med dette før, på og etter generalforsamlinga, får vi berre avventa. Investorar likar som kjent ikkje usikkerhet, men vi har på nytt fått ei forsikring frå Rec for at planen for reopninga av ML om ca. 1 år, ikkje er endra. «Styret mener dette representerer en viktig strategisk prioritering for selskapet, men det er ikke risikofritt og krever store investeringer. Selskapet har hatt betydelig og avgjørende støtte fra Hanwha i denne prosessen, som var avgjørende for å låse opp de nødvendige investeringene». (Google Translate).
Stabukk
14.10.2022 kl 12:38 8158

Ja, svaret er «bare stol på oss» og er litt usikker på korleis Lodbrok vil reagera og stemma på generalforsamlinga.
Ingen stor reaksjon på kursen, men peikar litt opp etter ein urolig start. Bra å få bekrefta at restart av ML er i rute.
Om Hanwha på sikt vil sikra seg heile Rec, blir inntil vidare berre spekulasjonar.
Slettet bruker
14.10.2022 kl 12:14 7921

Syns svaret fra Hanwa gir et betryggende inntrykk av en profesjonell prosess for å lede selskapet inn i den neste fasen, og etter min begrensede vurderingsevne på området syns jeg de nye personene i ledelsen, både CEO og styremedlemmer, virker solide alle sammen. Det brevet kanskje ikke gjør, i hvert fall ikke i så stor grad som jeg tipper Lodbrok hadde ønsket, er å gi svar på bekymringene om Hanwas økende makt i styret. Mer generelle formuleringer om armlengdes avstand og å overholde lover og regler er én ting, men det fremstår for meg litt som en velformulert variant av «bare stol på oss». Ser uansett hakket mer positivt enn negativt på den siste tidens utvikling, for det antyder jo uansett at det tas nødvendige grep for å sikre at prosessen mot gjenåpning går så bra som mulig.
Null
14.10.2022 kl 12:14 7812

jEG FANT DET NÅ ligger også som børsmedling/ info ser jeg

men var vel mest vanntråking det som stod der
C-Eiken
14.10.2022 kl 11:48 3937

Så sælger man til sig selv er der ingen skatterabat hvis man læser nedenstående:
>
> ‘‘(3) UNRELATED PERSON.—
> ‘‘(A) IN GENERAL.—For purposes of this subsection, a taxpayer shall be treated as selling components to an unrelated person if such component is sold to such person by a person related to the taxpayer.
C-Eiken
14.10.2022 kl 11:46 3934

NEJ. det ville være dumt eftersom de så mister deres skattefordele.