Penger på gata?

Oljetobben
HUNT 04.10.2022 kl 13:56 13110

Her er min kalkulasjon av verdien av Hunter.

Startpunktet blir rapporterte tall pr siste kvartal, dvs 30. juni. Da var verdien av current assets 82.2 millioner dollar. Dette tallet inneholdt da salget av Hunter Disen. I tillegg legger vi på salgsprisen av Hunter Freya, Hunter Idun, og Hunter Frigg. Det er børsmeldt at den totale salgsprisen for disse er 287 millioner dollar. Hvis vi da trekker fra all gjeld, ender vi på nettoverdier på 224.4 millioner dollar. Hvis vi da antar at selskapet ikke har pådratt seg ny gjeld gjennom Q3, og hverken har tapt eller tjent penger på driften gjennom Q3, så må vi ta stilling til antall aksjer og dollarkurs for å finne verdien pr aksje.

To av de gjenværende skipene har bare gått i drift praktisk talt i Juli og da har raten for skip med scrubber vært om lag 30.000 USD dagen, dvs selskapet har i alle fall ikke tapt penger i juli skulle man tro. I August har raten for skip med scrubber ligget på snitt nesten 50.000 dollar dagen og på tidspunkt (14 sept) for meldingen om at Hunter Freya får en siste tur før levering til ny eier var raten ca 74.000 USD dagen i spotmarkedet. Bottom line er at selskapet i alle fall ikke bør ha tapt penger så langt i Q3. Jeg legger kun til grunn at det har gått break even (ca 22.000 USD/dagen) så her kan det være litt oppside.

Da må vi ta stilling til dollarkurs. Selskapet har børsmeldt at 185 millioner dollar er sikret til kurs 9.86, så da bruker vi den kursen på det beløpet. Da får vi 1.824 milliarder kroner. Da gjenstår det 39.4 millioner dollar av nettoverdi som skal tilbake til norske kroner. Dersom vi bruker dagens dollarkurs (10.58) på dette beløpet blir det til 417 millioner kroner. Totalverdi av selskapet blir dermed 2.240 milliarder kroner. Så for å oversette dette beløpet til verdi pr aksje må vi vite hvor mange aksjer som skal få delt ut verdien av dette tank-spillet som nå er over og som selskapet har meldt at skal deles ut til aksjonærene.

Antall aksjer i Hunter oppgis pr Q2 til 575.36 millioner. Så er det børsmeldt at selskapet har kjøpt 19.76 millioner egne aksjer, og Apollo har 15.0 millioner warrants, dvs at vi ender på 570.6 millioner aksjer som skal ha utbytte. Her kan det være noen flere aksjer jeg ikke har plukket opp, for eksempel noen aksjer til ansatte, men det endrer ikke regnestykkene mye hvis det er en million aksjer eller to jeg kan ha misset, feilen må være større enn det hvis det skal bevege nålen på regnestykket. Hvis vi da deler 2.240 milliarder kroner på 570.6 millioner aksjer får vi 3.93 kroner pr aksje. Men så er aksjen gått ex utbytte på 1.5 kroner pr aksje i Q3, så nå er verdien 2.43 kroner pr aksje med dagens dollarkurs. Hvis dollarkursen endrer seg med en krone per dollar endrer verdien av Hunter seg med 7 øre. Dvs desto svakere krone frem til resten av pengene skal deles ut, desto bedre.

Selskapet har sagt at pengene fra tank-spillet skal deles ut til aksjonærene, hvilket betyr at det kun to risiki igjen:
1. At jeg har talt feil på antall aksjer
2. Dollaren svekker seg kraftig mot norske kroner før resten av pengene deles ut (i november eller desember bør vel det bli)

Her kan det legges til at desto mer shaky det globale aksjemarkedet blir desto sterkere blir dollaren (altså bra for Hunter). Da er det altså bare å plukke opp en 13% risikofri avkastning på 1-2 måneder hvis man kan få kjøpt aksjen til dagens 2.16 kroner pr aksje. Så anta at du får 10% på to måneder, dvs annualisert nesten risikofri avkastning på 60%. Ikke dårlig det i dagens vanskelige makrosituasjon eller hva?
El Tigergutt
12.01.2023 kl 22:53 2226

Han har vel ikkje sagt spesifikt at det er shipping. Dei har vel sagt at det er i det maritime miljøet. Det kan jo vere mangt…
Registrerer at det skjer noko i Scana… ceo i lag med styre medlemmer trekker seg. Ikkje enige om veien videre, nye på vei inn? Berre litt brainstorming. Det er indirekte i det maritime mljøet. Olje service
Redigert 12.01.2023 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
Bullen
13.01.2023 kl 00:09 2124

Interessant å vite hvor mye cash det er igjen etter utbytte
E
13.01.2023 kl 00:58 2078

Ca 20.mill kr. hvis de ikke gir bort flere av aksjene sine til Fredly gratis.
Slettet bruker
03.02.2023 kl 10:42 1172

vi burde ha hvert på 0,3-0,5 etter utbytter
ks1977
21.03.2023 kl 16:06 478

ADVARSEL: Denne aksjen er utsatt for pump&dump og trader LANGT over substansverdi

"Jeg solgte en del aksjer i forrige uke, til 7 øre, for å gi en pekepinn på hvor cashverdien i selskapet lå. Det er for øvrig godt kommunisert for de som har fulgt med. Jeg har ikke prøvd å forlede noen som helst. Det at noen leker seg i aksjen og hausser den opp, kan ikke jeg ta ansvar for. Det har vært tilgjengelig informasjon i massevis om hva som lå igjen i selskapet" [Arne Fredly]
https://e24.no/boers-og-finans/i/ven8B5/arne-fredly-har-solgt-alle-hunter-aksjene-og-trekker-seg-fra-styret