Norsman
07.10.2022 kl 14:40 11218

I fjor en strømregning på 9 millioner. I år blir den på rundt 36 millioner.
https://www.lmi.no/2022/09/20/legemiddelprodusenter-ma-betale-mange-titalls-millioner-ekstra-i-strom/
"Som andre legemiddelprodusenter kan de ikke øke prisene til globale kunder kun på grunn av en sær-norsk/europeisk høy strømpris. Det vil i praksis bety at kunder velger leverandører i Kina og India i stedet, og Norge og Europa taper markedsandeler og store verdier tapt eksport"

Nå får vi se hvor gode og fremtidsrettede ENØK og ESG tiltakene som var i gang før økningen i strømprisen aksellererte får på fremtidig bunnlinje. Var viktig før, men enda viktigere nå.
https://www.vistin.com/getfile.php/132608-1622725152/Documents/



Norsman
19.10.2022 kl 16:59 11062

«Forferdelig» år for Vistin Pharma – har firedoblet strømkostnader

"SVÆRT KREVENDE TIDER: – Driftsresultatet i år blir ikke noe å skryte av. I beste fall går vi litt i pluss. Men dette skjer samtidig som vi har investert over 100 millioner kroner for å øke produksjonskapasiteten ved fabrikken, sier Vistin Pharma-sjef Kjell-Erik Nordby. "

"I 2021 hadde Vistin Pharma i Kragerø, én av verdens største produsenter av virkestoffet metformin, rekordhøye strømkostnader på ni millioner kroner. I år ligger de an til å få en totalregning på rundt 40 millioner kroner. – Det har på godt norsk «gått til helvete», sier Vistin-sjef Kjell-Erik Nordby."

https://www.dagensmedisin.no/pharma/2022/10/19/forferdelig-ar-for-vistin-pharma--har-firedoblet-stromkostnadene/
Norsman
27.10.2022 kl 18:39 10910

Kan bli kjekke kvartalsrapporter fra Q1.23. Fastprisavtaler på nok <1 vil gi strømkostnader på rundt 3 millioner i kvartalet ved forbruk på 15 mill kwh i året. Vistin hadde allerede igangsatt kraftreduserende tiltak allerede før stømprisen gikk opp. Men ytterligere tiltak vil også redusere totalforbruket. 15 MKwh var også maks forbruk, og nevnte vel 12-15 avhengig av årstid. I tillegg er det bedring i material og freigth cost. Langtidsavtaler fra desember vil gi god forutsigbarhet fremover.
Usikkerheten i verdensbildet i forhold til forsyningssikkerhet er også et viktig element fremover.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WRREpK/presser-kraftselskapene-jeg-mener-alvor
Redigert 27.10.2022 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
The Observer
09.12.2022 kl 12:27 10734

Fra E24:

Vistin Pharma inngår strømavtale med Statkraft
5 minutter siden · Truls Lier
Legemiddelselskapet Vistin Pharma har inngått en langsiktig kraftavtale med Statkraft, ifølge en melding fredag.
Denne avtalen dekker en betydelig del av Vistin Pharmas strømbehov til «konkurransedyktige vilkår» frem til 2032, ifølge meldingen. Avtalen løper fra nyttår.
d12m
09.12.2022 kl 23:28 10684

Hva tror du en 'betydelig' del utgjør av forbruket? 50% ? Høyere? Lavere?
Norsman
10.12.2022 kl 10:57 10630

Betydelig skal ha stor innvirkning, og siden det er 10 års kontrakt tas det høyde for svingninger i spotpris, derfor er det bare deler av leveransen som er på fastpris. "Denne avtalen gir Vistin Pharma stabil kraftforsyning til forutsigbare og konkurransedyktige priser. Avtalen bidrar til å sikre bedriftens konkurranseevne i et svært konkurranseutsatt marked for Metformin. Vi er glade for at Statkraft med denne avtalen bidrar til den fremtidige utviklingen av Vistin og gjør det mulig for selskapet å fortsatt fokusere på sin aggressive vekststrategi, sier Kjell-Erik Nordby, CEO i Vistin Pharma." Det er også viktig i denne sammenheng at det ligger til grunn sikker stabil leveranse og fra dokumenterbar fornybar kilde, dette er fremtidsrettet strategi fra Vistin.
Vanskelig å si noe om % fordeling her, men når det legges frem at det er forutsigbare og konkurransedyktige priser på stabil fornybar kraft som sikrer konkurransekraft mot østen, er dette en god avtale. Når CEO også fremlegger at avtalen også "gjør det mulig" å fortsatt fokusere på sin aggressive vekststrategi, så er det veldig godt nytt, noe som underbygger tyngden på avtalen, og som implisitt gir grunnlag for å forvente at Vistin allerede har startet arbeidet med planer for 3 linje? eller annen styrking av virksomheten, som igjen øker kraftbehovet, men at dette er ivaretatt av avtalen allerede. Dette er meget viktig i forhold til en investeringsbeslutning.
Redigert 10.12.2022 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
Norsman
11.12.2022 kl 12:08 10508

Skal vi komme oss opp til gamle høyder i Q1? Viktig få litt blest rundt Vistin igjen. Er et godt og trygt case nå som kraftleveranse er et lukket kapittel.
Det er gjort mye godt arbeid i Vistin, spesielt etter at Brøymer kom inn som eier og styreleder.
Vistin er fremtidsrettet og ligger langt fremme i forhold til automatisering og med et tydelig verdigrunnlag rundt bærekraft. De kan gjerne jobbe litt med PR, men var høyt spill her en periode. :) Og fallet i september og oktober var direkte relatert til kraftpriser, så hvis man hadde kortsiktig interesse trigget dette nok flere. Volum som trades i Vistin normalt veldig lavt, og med litt interesse vil dette prege kursen i positiv retning straks. Så hjelper det alltid med en positiv analyse, selv om denne kun relateres til det tekniske. Det er vanskelig å beregne noe basert på kvartalene i 22 grunnet mye opp og nedkjøring i Q1, oppramping og testing påfølgende kvartaler i tillegg til strømpris. Råvare, frakt og valuta er variabelen fremover. Frakt kostnadene har falt mye, mens råvare har økt. Mye lærdom de siste 2 år. Når det kommer til utbytte er jeg spent på hva som skjer de kommende år! Det blir viktig i forhold til hvor langt opp aksjen kan gå.
https://www.finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/12/11/7968118/sondagens-aksjetips-med-forjulsrally-i-tre-utbombede-aksjer
https://tor-entreprenor.no/referanse/vistin-pharma-nytt-helautomatisk-lager/
talund
11.12.2022 kl 18:08 10393

De som har fulgt fanatisk godt med i media vet at linje 3 alt er planlagt...
Norsman
11.12.2022 kl 18:12 10386

,men ikke besluttet…
The Observer
11.12.2022 kl 18:45 10354

Syntes å huske at det var noe begrensninger mhp vanntilførsel?
Norsman
11.12.2022 kl 19:35 10319

Eget prosjekt for å redusere vannforbruk med 90%. Usikker på status her. Brukte rundt 15% av Kragerø kommunes kapasitet på ferskvann, Kragerø tok 1 mill av den regningen.
Kjølevannet resirkuleres og energien kan benyttes til andre formål.
Legger ved ESG plan 21-24.
http://cqz.eu/2021-04-08__VISTIN__ESG-projects_2021-2024.pdf
Norsman
11.12.2022 kl 19:52 10310

Prosjektet for vannresirkulering ble presentert å skulle ferdigstilles Q4.21. Så det skal være ferdig. 15Mnok investering.
HrDuck
12.12.2022 kl 17:30 10180

Strømprisen har vært den store x-faktoren for dette selskapet. Nå har de 10 års forutsigbarhet til priser som må være under 1kr/kwh (7 års fastpris var dagen før annonsert til 0,9360 for deres prisområde og prisen faller desto lenger man kommer ut på kurven). I Q3-22 produserte de rundt 1100MT, dette vil øke suksessivt frem til de ligger på en årstakt rundt 7000MT årlig i Q4-23 (som vil være deres produksjonstak uten en 3. linje som enkelte spekulerer i over her). En tredje linje tror jeg ikke er tema de neste par årene om jeg får tippe. Det virker naturlig å ta et sted om gangen og det neste steget er å fase inn ny produksjon og finne et marked for økt volum (på lenger sikt kan det godt være at selskapet har ambisjon om å vokse videre innen metformin, jeg aner ikke).

Selskapet har normalt hatt bruttomarginer rundt 60%, men dette var klart lavere i Q3-22. Dette var også et kvartal der "alt var feil for selskapet". Årsakene til dette var:
- Fraktkostnader (som kjent høye, har falt nå og jeg tipper vi ikke ser nye høye nivåer på ganske lenge).
- FX (eurusd falt som en stein og bunnet ut rundt 0,97. Selskapet kjøper råvarer i Usd og selger i eur - i dag ligger eurusd rundt 1,05. Fortsatt under 1,1 som ser ut som "historic mean", men langt bedre enn de 0,97).
- strømprisen. Gjennomsnitt spot Q3 i deres prisområde var nære 3,5 kr/kwh.
- innkjøring av ny produksjon - selskapet meldte selv ved Q3-pres ca 5 mill kostnad for prøveprod.

Det er soleklart at dette ikke er et selskap som mange i finansmarkedet kjenner til. De som i det hele tatt har hørt om vistin tenker gjerne på store tap rundt den avviklede oljetradingen. Sånn er det ikke lenger, nå er de rendyrket på produksjon av metformin (og en betydelig spiller på verdensbasis).

Med oljetradingen avsluttet så er det også enklere å lage meningsfulle estimat for selskapet. Jeg skal ikke plage de som har orket å lese så langt med alle tall fra mine regneark (det er uansett en jobb man bør ta selv samme hva man ønsker å investere i). Men for å gi bilde av hvordan jeg tror landskapet ser ut så tror jeg at Vistin vil oppnå en eps på 2,5 kroner ved følgende:

- omsetning 575 mill
- bruttomargin på 60%

FCF (fri kontantstrøm) vil i et slikt tilfelle ligge rundt 2,94 kr i mine estimat.
Merk at vi ikke snakker om om 2023 tall siden produksjonen fortsetter "upramping" og dette vil ikke være i mål før slutten av 2023. Uansett bør økt produksjon gi forbedringer allerede fra Q4-22 tall. Makrofaktorer utenfor selskapets kontroll vil også være en bidragsyter her (fx og fraktkostnader). Fra Q1-23 vil lavere strømpris slå inn (fra snittet på nesten 3,5 i Q3-22 til under 1 kr i fastpris skiller det over 30 mill annualisert, altså over 50 øre målt på eps).

Ikke mange som følger dette selskapet og jeg kjenner ikke til meglerhus som har oppdaterte analyser så jeg vil sette pris på innspill rundt tallene mine (estimat, forutsetninger ol.). Jeg tror at mine tall er realistiske, men blir gjerne korrigert :-) Er mine tall sånn i nærheten så betyr det en pe rundt 7 på tallene fra ultimo-23. Det kan ikke ignoreres lenge om så er tilfelle.

edit: jeg er og har vært langsiktig aksjonær og har ingen planer om å gjøre større endringer rundt dagens nivåer. Men alle bør gjøre sine egne vurderinger før de foretar investeringer.

edit 2: rettelser språk
Redigert 12.12.2022 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
Norsman
13.12.2022 kl 19:37 9858

En stund siden jeg har regnet på det, men jeg har ikke så høy omsetning som du har. Har lagt inn worst og best case, og har eps på 2,3 og 2,8, og omsetning rundt 500. Hvordan har du satt bruttomargin på 60%, her har jeg noe lavere. EBITDA rundt Ca 123 mill.
HrDuck
13.12.2022 kl 20:52 9839

Skal ta en kikk på tallene i morgen når jeg er på pc. Bruttomargin tror jeg har vært over 60% i noen kvartal, men skal sjekke det også. Er eps på 2,3 ditt best, worst eller base case?
Norsman
13.12.2022 kl 22:36 9793

2,3 er worst.
HrDuck
14.12.2022 kl 07:21 9766

beklager, dette burde jeg jo sett av ditt første innlegg. Min eneste unnskyldning er at multitasking er vanskelig og jeg leste det under kampen mellom Argentina og Kroatia :)

Angående omsetning og bruttomargin: Dette blir bare estimat og det eneste sikre er stort sett bare at man ikke treffer 100% uansett. Men jeg har sett på bruttomarginer tilbake i tid. Basert på mine notater så hadde selskapet en bruttomargin (omsetning-Cost of goods sold) på ca 71% i 2020 (253/73) og ca 65% i 2021 (278/96). Som nevnt i mitt første innlegg så er bto margin betydelig lavere så langt i 2022, ca 52% pr Q3-22 (194/92). Noen av momentene for lavere margin har jeg også vært innom i forrige innlegg.

Jeg har satt omsetning til 575 mill i mine estimat. Merk at jeg presiserer i mitt innlegg at dette ikke er et estimat for 2023, men at jeg tenker det er farten ut av 2023 om upramping til 7000MT er på plass ved utløp av Q4-23 ("Merk at vi ikke snakker om om 2023 tall siden produksjonen fortsetter "upramping" og dette vil ikke være i mål før slutten av 2023")
Så langt i 2022 (pr Q3) så har selskapet produsert 2439MT og med omsetning på 193,9 mill. Alt annet likt ville en omsetning basert på 7000MT havne rundt 556 mill. Tilsvarende for 2021 (omsetning 278 mill og produksjon på 3630MT) vil en endring av volum til 7000MT bety ca 536 mill omsetning.
Jeg tror at 575 mill omsetning som fart ut av 2023 ikke er urealistisk. Siden vi snakker om tall for fart ut av 2023 så vil dette i praksis være et estimat for 2024 omsetning. 7000MT er produksjonstaket gitt kapasitet pr i dag og det vil i så fall kreve en prisøkning på ca 3,5% fra 2022 (pr Q3) til 2024.

Ellers ser det ut til at dine estimat ikke er veldig langt unna det jeg har Norsman (dine kanskje litt mer optimistiske om de er basert på 2023 tall). Det ville vært interessant å høre hvilke tall du har i din modell så om du vil legge ut så setter jeg pris på det (feks bruttomargin, andre kostnader, lønn, avskrivninger og annet).
Det er også verdt å nevne at selskapet har en utsatt skattefordel på ca 30 mill (tar dette litt fra hukommelsen nå), men det har jeg ikke tatt med i tidligere kommentar for i det store bildet er det positivt, men ikke avgjørende for caset.
Redigert 14.12.2022 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Norsman
15.12.2022 kl 07:35 9614

Det skal jeg gjøre, men vil gjennomgå siste året først, prøve å se hvordan det kunne ha sett ut, det blir tydeligere etter Q4 tall. Viktig poeng du har i forholdt til forventet full produksjon, så det skal jeg sjekke litt nærmere.. Skal prøve å få gjort det i helgen. :)
HrDuck
15.12.2022 kl 08:24 9596

takk, setter pris på det.
tenketanken
15.12.2022 kl 09:44 9570

Vistin Pharma trigget mitt system, for aksjeovervåkning. Det resulterte i en
oppstilling, om det er av interesse. Ser vi på driftsresultat over tid, så viser det:
Revenue 2018 -73,7 Mil / 2019 + 66 mil / 2020 - 96 Mil / 2021 25,5 Mil
Ustabil omsetning over lang tid, uten en tydelig positiv trendutvikling.

Resultata fra Q3-22 Revenue 194 Mil / Netto -21,6 Mil Viser fortsatt ustabil drift,
som ligger an til å ende med et i negativt resultat i -22 Fremtids Prognose for 22:
Revenue 259 Mil (-21 Kr 278 Mil) Netto Resultat -28,8 Mil (-21 Kr 25,5 Mil)
Dersom tilsvarende resultat var +28,8 mil så ville P/E ha vert 19 på dagens kurs.
Dette fortelle at all oppgang herifra, er KUN en framskriving av kursen.

Ser vi på balansen så ble egenkapitalen redusert med -7,84 % -22 Mil (254,2 Mil)
Gjelden i balansen økte med 89 % 51 Mil (108,5 Mil) (Driften trekker likviditet)
Equity Ratio 70,1 % Gjeldsgrad 0,43 ROE -8,75%

Det er meget stor sannsynlighet for at Revenue ender noe svakere en -21 og at driften
gir negativt driftsresultat. Fundamentale endringer må gjennomføres, som gir høyere EBITDA.
Tidligere drift -17-19-21,hadde hatt positivt resultat på dagens Revenue.
Derfor har selskapet først og fremst en kostnadskrise, fremfor en akutt volumkrise.
HrDuck
15.12.2022 kl 10:06 9567

Hehe tenkentanken, det kreves litt mer enn å bare lese historiske tall for å forstå selskapet. Om du leser mitt tidligere innlegg så får du litt info, men det er ikke utfyllende heller.

Det du ikke har fått med deg er blant annet:
- selskapet ekspanderer med en 2. produksjonslinje som øker årlig kapasitet fra ca 3800MT til ca 7000 MT. Produsert volum første halvår 2022 var lavere enn normalt pga integrering ny kapasitet. Ser du på produsert volum i Q3-22 så var dette høyere enn noen gang tidligere, men selskapet melder selv at volum vil øke (iflg selskapet mot 7000MT årlig ved utgang av 2023).
- Som jeg har nevnt tidligere så var kostnader høye første del av 2022. Frakt, råvarepris, valuta (eurusd) og kostnader ved oppstart av ny prod. kapasitet. Av de nevnte har både frakt og valuta bedret seg betydelig nå. Integrering av ny kapasitet er også gjennomført og produsert volum vil øke.

Så jeg tror det er god grunn for å si at fundamentale endringer allerede er i ferd med å skje (som du etterlyser).

Selv om jeg synes du viser en manglende kunnskap om det fundamentale for selskapet så er det fint at du legger ut dette innlegget. For det viser litt hvordan markedet som sum fungerer og hvordan de fleste ikke forstår dette selskapet. Og går det som norsman, jeg og flere andre tror så vil det bli betydelig positive utslag på tallene til selskapet de neste kvartalene fremover. Det jeg skriver er kommunisert fra selskapet, men det er likevel få som setter seg inn i hva det betyr for kommende resultatutvikling (i den grad noen følger selskapet i det hele tatt). Når resultatene er på plass så bruker markedet også å våkne.
tenketanken
15.12.2022 kl 21:10 9492

Joda, det er et faktum at jeg har svært lite kunnskap om selskapet, som
også kan være en styrke, da jeg ikke er foruintatt og setter opp ønsketall.
På dette grunnlaget, startet jeg en gang i tiden å bygge min database, som
på gitte betingelser, bygger opp selv en rapport fra faktatall fra hver Q.
På den måten får jeg maks informasjon, på minst mulig forbruk av tid.
Jeg har til enhver tid, ca 50 selskaper, som roteres inn og ut av systemet.

Utover det lese jeg meg spesifikt opp, hver gang jeg legger inn en Q
Jeg har erfart, at jeg «treffer» bedre i det lange løp med dette systemet,
en om jeg setter opp et eget driftsbudsjett. Da er det dessverre alt for lett
å legge inn ønsketall, for å få det svar man ser etter.
HrDuck
15.12.2022 kl 21:57 9487

Hva er det du treffer "bedre"? Å se historiske tall er jo eksakt vitenskap. Klisjeen om å styre bilen ved å se i bakspeilet har vel sjelden passet bedre. Du kaller det ønsketall, men når jeg skriver om feks redusert produksjonen første del av 2022 så er det ikke gjetninger, det skjedde for måneder siden. Når jeg skriver at Q3 produserte rekordvolum så er det også et kjent faktum, ikke gjetninger eller et ønske. Sånt tenker jeg er minimum å sette seg inn i når man investerer. Men om du er fornøyd med din metode så bare fortsett med "you do you" 😀
tenketanken
16.12.2022 kl 00:56 9498



Kjære vene, alt du nevner ligger da i mitt system. Det er jo fundamentale
tall, som til slutt bygger de rapportene jeg refererer fra. Ja, de er stokk
dumme, men behandler en de i en database etter gitte prinsipper, kan de
faktisk til sammen gi en mening. Det er det nærmeste en kommer sannheten,
uten å bruke hode. Det er behagelig, tidssparende og oftest holdt greit.

Jeg forstår at det er stor omlegging i driften, og de talla det medfører vil
selvsagt ikke påvirke retningen, før de kommer inn (Newtons første lov)

Derimellom lever dette systemet i et vakuum, om en ikke av hvilken grunn griper
inn, å gjør en spesifikk endring (det hender) Perfekt det blir det aldri, mén bra nok.

Takk for gode synspunkter!
HrDuck
16.12.2022 kl 06:10 9440

Jeg tviler sterkt på at det du beskriver her kan skape Alpha. Men kanskje tar jeg feil, kanskje er du uærlig med med eller kanskje er du uærlig med deg selv. Uansett ikke viktig for meg. Lykke til med dine investeringer.
tenketanken
16.12.2022 kl 20:47 9376

Noe å tenke på!

Vi tar Revenue i Q3 -22, og setter den sammen med kostnadene fra Q2-22.
Så tilpasses % vise samme belastning, på de øvrige kostnader etter EBITDA.
Med denne forutsetningen, så får jeg et utkast til Q4. Siden det hver for seg har
vert resultatet, så kan det faktisk også oppstå sammen, i en pågående strukturering.

Forslag til Q4 -22
Revenue fra Q3-22 Kr 91.714.000 og bruker kostnads kontoene fra Q2-22
Operating expenses Kr 64.269.000 som gir EBITDA Kr 27.445.000 29,92 %
Depreciation 2.933.000,- 3,2% EBIT 24.512.000 26,73% Financial 3. Mil 3,27 %
Profitt /Losses before tax 21.595.000,- 23,46% - Tax 5.378.000 25%
Net Profit Kr 16.134.000,- 17,59% EPS 0,36

Result for the year -22: ( Q-1/ 2 / 3/ + Q4 som ovenfor,( her summert sammen.)
Revenue -22 Kr 285.636.000 Operating expenses 274.528.000 96,11%
EBITDA 11.108.000 3,89% Depreciation 11.290.000 3,95% EBIT -182.000 0,06%
Financial 6.015.000 2,11% Profit/Losses before tax -6.197.000 -2,17%
Tax -718.000 Net Profit -5.479.000 1,92% EPS -0,12

Noen vil kanskje si at Q4 her er for bra. Hensikten min var bare å vise hvor
ytterpunkta ligger om alt klaffer. Dersom kostnadene blir noe høgre, eller revenue lavere,
så kan vi fra denne betraktningen likevel få et godt resultat i Q4-22.

HrDuck
16.12.2022 kl 21:18 9359

Produksjon Q2 var lav pga innkjøring ny linje så det blir feil å benytte varekost for lavt volum sammen med høyere produsert volum.

Men det man bør se på er skalerbarheten. Med økt produksjon vil kostnader utenom varekost ikke øke tilsvarende.

Edit: med ny prod fullt oppe (fra utgang 2023 ifølge selskapet) så mener jeg at et realistisk kvartalsestimat ligger rundt 60 øre Eps.
Redigert 16.12.2022 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
tenketanken
19.12.2022 kl 08:42 9163

Svarer du før du leser, så tar du dessverre ikke poenget. Man både kan og må,
bruke ulike innfallsvinkler, for å belyse en problemstilling/potensiale.

Produksjonen var ikke lav i Q2 det er feil, det var Q1. (33-69-92 Mil)
Jeg måte bruke Q2 for å finne Totalkapasiteten, fordi det har den laveste
snitt på Operating expences 93,2% kr 64.269.001,- På dette grunnlaget
ble mitt budsjett for Q4 lagt ut. En oppvakt kommentar ville ha vært, at driften
har et meget stort potensialt om absolutt alt klaffer, hva er det som går feil?

Ja hva har gått feil i Q3 som har den Høyeste Revenue, som jeg også har
brukt i mitt tidligere fremlagt budsjett for Q4 Kr 91.714.000,- ???
Svare er krystallklart, kun en økning på materialkostnaden fra 35,7% i Q2
til 54,24% i Q3.Det spiste opp overskuddet, og hindret et flott resultat i Q3 !!!

Dette vil jeg vise slik: Jeg endrer bare materialkostnadene i Q3 til 35,7%
får da Operating expences Kr 77.577.001 gir EBITDA 14.136.999 15,41 %
De øvrige kostnadene Depricatione, Financial blir trukket % vis mot Revenue
og skatt er nå trukket 25%. Net Profit blir da Kr 6.152.999 EPS 0,14
Om dette lykkes i Q4, så får vi årsresultat -15.460.000 EPS -0,35%

Greier de å få ned materialkostnadene? Til 35,7% og enda en gang levere
Revenue på Kr 91.714.000,- ??? De har odds på 50-50 se bare....
Statistikken på matrialkost er: 53,43% Q1 / 35,78 Q2 / 54,24% Q3
Hva nå med Q4 ???? (igjen 35,7% ??)

(Bemerk dette stemmer overordnet med hva jeg først rapporterte, fra min noe
enklere analyse metode, der jeg ikke går via driftsbudsjett.) SLUTT
tenketanken
19.12.2022 kl 19:08 9074


Budsjett for -23 om forutgående analyse skulle slå til. (Net.Profit 6.152.999 pr Q4)

Revenue Kr 366.856.000 Operating expenses- 310.308.004,- 84,59% EBITDA- 56.574.966,- 15,41%
Depreciation- 12.000.000, -3,27% EBIT- 44.547.996, - 12,14% Financial- 11.500.000 3,13%
Before Tax- 33.047.996, - Tax- 25% 8.261.999, - Net Profit- 24.785.997, - 6,76% EPS 0,56

Lykke til !
d12m
20.12.2022 kl 12:43 8983

Produksjonen var redusert i Q2. Det er ikke feil.
"Production line #1 has been producing according to plan in quarter, however at slightly reduced capacity due to a 5-day planned maintenance stop and optimization of production with two lines. New line #2 has been producing at reduced capacity as part of volume ramp-up phase."

Du etterlyser at han hører på det du mener, men også du må høre på det han sier. Vistin sin historikk både i 2022 (utvidelsesprosjektet) og perioden 2018-2020 (Kjusveddemålet på drivstoff-spread) gjør at man sammenligner epler og pærer. I beste fall snakker vi røde og grønne epler, og det vet vi alle at smaker forskjellig.
HrDuck
20.12.2022 kl 13:05 8991

jeg logga litt ut fra den diskusjonen. Mulig jeg bare er sær, men følte innholdet mangla
HrDuck
21.12.2022 kl 11:00 8901

Får gjøre et lite forsøk til da siden det ble presentert noen regnestykker som jeg tenker er merkelige.

Det første man må være klar over (alt har jeg nevnt tidligere, men det må jo tydeligvis gjentas..) er at selskapet har økt produksjonskapasiteten. Første tegn i regnskapet ser vi i rapporten fra Q3-22. Selskapet produserte 1061 MT i dette kvartalet som er ny produksjonsrekord i ett enkelt kvartal. I rapporten sier selskapet at de forventer en kapasitet på over 5500 MT/year ved utløpet av 2022 og videre nå max kapasitet på nære 7000 MT i løpet av 2023. Basert på dette estimerer/gjetter jeg på en total produksjon rundt 6000 MT i 2023. Dette synes jeg ikke er optimistisk på selskapet sine forventninger, men her må hver enkelt gjøre seg opp sin egen mening.

Så blir det å estimere bruttomargin (Inntekter - varekost). Som jeg har nevnt tidligere så har denne vært ca 60-70% i årene før 2022. Så langt i 2022 har den vært ca 52%. Årsakene til lavere bruttomargin (basert på mine tanker og selskapets kommentarer) har jeg vært innom i tidligere innlegg. I kalkylen legger jeg inn 55%. Jeg tror heller ikke dette er veldig optimistisk basert på at flere av momentene rundt økt varekost nå har gått i selskapets favør (feks frakt og valuta). Men igjen, dette blir bare kalkyler og det blir opp til hver enkelt å gjøre sine tanker rundt dette.

På de andre kostnadspostene har jeg følgende estimat (tall pr Q3-22 og 2021 i parantes, pr Q3-22 nevnt først):

Lønn/sosiale kostnader: 90 mill (58 mill - 73 mill)
Andre driftskost: 85 mill (60 mill - 65 mill)
avskrivning: 20 mill (8,4 mill - 10,6 mill) -

Avskrivninger forventer jeg økt pga investeringen i 2. prod linje, men beløpet er ren gjetning fra min side. Uansett ikke noe som påvirker kontantstrømmen utover skatteeffekten. Angående skatt så er det også verdt å ta med at Vistin har ca 34 mill i utsatt skattefordel, men jeg ser bort fra dette i estimatene.

Da blir mitt estimat/gjetning for 2023:

Salgsinntekt: 520 mill (basert på samme priser som Q3-22, 6000/1061*92 mill)
varekost: 234 mill (som nevnt estimert 55% bruttomargin)
lønn: 90 mill
andre dr.kost: 85 mill
avskr: 20 mill
Res før skatt: 91 mill
skatt: 20 mill
netto res: 71 mill

Det er ca 44 mill aksjer i selskapet og slår mine estimat nøyaktig til (som de helt sikkert ikke gjør...) så gir det en eps på 1,61 kr pr aksje og fri kontantstrøm på 2,07 kr pr aksje (jeg har ikke tatt hensyn til endringer i arbeidskapital osv).

Det er spesielt to forhold (tenker jeg) man som investor bør reflektere over i forhold til mine estimat. Jeg tenker da spesielt på skalerbarhet (inntekter kan øke mer enn kostnader ved økt produksjon) og sensitivitet for endringer i bruttomargin. Som nevnt har jeg kalkulert med 55%. I mine estimat så gir en endring på 5 prosentpoeng et utslag på ca 20 mill for nettoresultat. Skalerbarhet er viktig fordi selskapet med en evt produksjon på 6000 MT fortsatt ikke vil ha nådd max kapasitet.

Det er ingen analyser på selskapet som jeg kjenner til. Dermed har jeg heller ikke noe å kontrollere mot. Derfor ville det vært spesielt hyggelig om norsman eller noen andre som har regnet på selskapet kan dele sine tanker :)

Uansett så er dette mine estimat og hver enkelt investor må gjøre egne vurderinger som grunnlag for kjøp eller salg.


Ole86
21.12.2022 kl 14:40 8838

Veldig god og nyttig analyse HrDuck! Bringer verdi til forumet:)
The Observer
21.12.2022 kl 15:37 8822

Takk til HrDuck
Din analyse virker meget troverdig og faglig fundert. Estimater er estimater, men du har lagt inn troverdige sikkerhetsmarginer.
God Jul og et fredlig og håpfult Godt Nytt år til alle på forumet.
HrDuck
21.12.2022 kl 16:04 8863

takk for hyggelige tilbakemeldinger og god jul :)

Jeg kommer tilbake senere med estimater også for 2024. Ved full utnyttelse av produksjonskapasiteten så antar jeg at vi kan se en produksjon rundt 6 800 MT og dette vil i så fall gi betydelige tilskudd til resultatene.

Men det er langt fram til 2024 og de kommende kvartalstallene vil gi mer informasjon (margin/kostnadsbilde, marked for økt volum, effekt av prissikring strøm osv) så jeg avventer en stund med det.
giggs_mri
21.12.2022 kl 17:20 8835

Suveren gjennomgang, HrDuck! Jeg har et spørsmål: Vistin sier i sin Q3-22 rapport at prosjektet for vannsparing (80-90% reduksjon på vannforbruk) skal være klart til sommeren (Q2-23). Vet du hva slags effekt dette vil ha på kostnadssiden?
HrDuck
21.12.2022 kl 18:44 8819

Sikkert andre som bedre kan spå dette i kroner og øre. Det skal vel gi utslag på strømforbruk også?

Jeg har ikke tatt hensyn til dette mine tall.
d12m
21.12.2022 kl 22:19 8783

Viktigste med vannprosjektet er at det gjør at Vistin ikke bør risikere å måtte strupe produksjonen i ferieperioden pga vannmangel i Kragerø kommune
Redigert 21.12.2022 kl 22:20 Du må logge inn for å svare