"FANTASTISK": Regjeringen skrur opp utbytteskatten

Winter is Here
SKATT 05.10.2022 kl 14:20 15859

Jaja, hele verden er på vippen av resesjon og hva gjør man da ? Jo man øker diverse skatter videre.


"Kilde: Regjeringen skrur opp utbytteskatten"

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=61838

"Aftenposten får bekreftet at regjeringen skrur opp både utbytteskatten, skatten på formue og inntektsskatten for dem som tjener over 750.000 kroner.
Det skjer i budsjettforslaget som legges frem torsdag. Det opplyser en kilde med inngående innsikt i budsjettarbeidet til Aftenposten.
Aftenposten vet ikke hvor mye de aktuelle skattene skrus opp.Støre-regjeringen skrudde i fjor opp skatten på utbytte med om lag 3,2 milliarder kroner og formuesskatten med 4 milliarder. Det skjedde i tilleggsnummeret til Solberg-regjeringens siste statsbudsjett.I budsjettforslaget finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) legger frem torsdag, skrus altså disse skattene ytterligere opp. De kommer på toppen av den mye omtalte skattepakken på laks og kraft, som utgjør 33 milliarder kroner i inntekter for staten. Aps finanspolitiske talsperson Eigil Knutsen har tidligere sagt til Aftenposten at det generelle skattenivået skal økes. I samme intervju presiserte han at skatt på utbytte ikke er omfattet av Aps skatteløfte fra valgkampen.
Redigert 05.10.2022 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
coccoman
07.10.2022 kl 10:12 3789

Er det ikke bare å pakke snippeska si og rømme landet? Sveits er populært!

Aldri har det vel blitt utbetalt mer i uføretrygd enn nå. Aldri har har vi hatt flere pensjonister og flere blir det for hvert år. Strømstørre til folk som trenger det og til enda flere som ikke trenger det betales ut i hytt og pine. Først i sytekøen står Frp og krever mer utbetalinger fra staten. Strømstøtte på 50 øre, ikke 70! Jeg som trodde de var for det frie markedet og en strømbørs som fungerer som den skal? Sytes skal det og man glemmer at Frp vært med og stemt frem "eksportkablene" som nå er så fæle. Fantastisk, helt fantastisk! ;O)

Oi, oi, oi hvor fælt det er i rette rævkjørte landet! Aldri har vi hatt flere overvektige og folk med livsstilssykdommer, og aldri har vi hatt mer syting på Hegnar Online. Det er jo faktisk statens inntekter som skal dekke alle millioner av årlige utbetalingsblankettene fra Nav de kommende tiår fram i tid. Når skal dere sytpeisa og nettroll ta dere selv i nakken, komme dere i arbeid og bidra til felleskapet?

Ha en vakker børsdag i ettertenksomhetens bitre nullsumspillslys.
Hau, hau.
Odi.1
07.10.2022 kl 10:14 3826

Noen skifter parti på grunn av sin overbevisning, andre skifter overbevisning på grunn av sitt parti....

Pr nå og også de senere ti år , har Frp vert det eneste alternativet for noen lunde fornuft , en fornuft som ble skamlurt av Høyre !
Sagt hele veien, jeg blir aldri medlem i det der før dem fjerne disse "salgene" av Energiverkene, og denne forestillingen ut til folk rundt i landet at for å følge utviklingen og teknologi etc MÅTTE alle Kommuner selge energiverkene sine til HAIER , men ..men , jeg var bare en ussel stemme opp i dette her.
Nå har FRP så til de grader fått Fasiten, skamlurt av NHO/LO og H / AP , er min fasit på det der.
Men for al del, dette kan reverseres , og dette må reverseres hurtig !
Så en opplysning som går under radaren hver dag og media aldri lar dere få innsikt i.
SP er totalt i mot EU / EF you name it...
Det folk ikke vet, er at dem har holdt unna det viktigeste konsumet for de Norske forbrukeren , sitter med eierskapet av alt inne SAMVIRKE og du, jeg og alle ander vil dem skal konkurrere og gjøre ALT mest mulig billig for en luse lønn / avkastning , og selv Sikre seg gjennom Staten med Milliarder av Norske Skattepenger og allmuen må betale blodpriser for helt nødvendige varer , samtidig setter dem oss i Lås for å kunne importere , foredle og tilby varer en kan kjøpe mange ganger billigere rundt i hele verden.

Poenget er , i følge SSB stemmer SP menigheten over 75 % FOR EØS!!

Sitat WC : "Han er et får i fåreklær."
Redigert 07.10.2022 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
oto1
07.10.2022 kl 10:37 3787

Nå er jeg begynt å se på alternativ.

Med aksjer og eiendom har jeg nå ca 20 mill i formue.
Og med snart en haugevis med DNO aksjer ca 1,3 mill i årlig utbytte.

Skatt i Norge:

Formue: 20 - 3,4 (jeg er gift) = 16,6 x 0,01 = 166.000 i formueskatt.
Utbytte 1,3 - 0,3 (skjermingsfradrag) * 0,378 = 370.000 i utbytteskatt.

Til sammen ca 540.000 i årlig skatt.

I tillegg kommer ca 500.000 i skatt på min lønnsinntekt (ca 1,1-1,2 mill p.a.).

Når jeg blir pensjonist så får jeg ca 400k i pensjon og antar samme formue og utbytte.

Emigrerer jeg da til Spania så får jeg følgende skatt:

Pensjon ca 20% på 400k = 80.000
Formueskatt: 0 (Spania har formueskatt, men bunnfradraget er ca 20 mill).
Utbytteskatt: ca 25% = 325.000

Dvs at av samlet inntekt på ca 1,7 mill så må jeg betale ca 400k i skatt og sitter igjen med 1,3 mill til meg selv og mine.

Fortsetter jeg å bo i Norge så antar jeg omtrent samme skatt av pensjon (ca 80.000), men altså ca 540k i utbytte og formueskatt, til sammen 620k i skatt.
Da sitter jeg igjen med 1,08 mill etter skatt. og "taper" ca 220k hvert år.
Det er nesten 20k per mnd, et beløp jeg alene kan leve greit av i Spania da levekostnadene er omtrent 60% av Norge.

Konklusjonen min er at nå er det ikke bare mangemilliardærene som har stor fordel av å rømme landet, men også vanlige folk.

Og ja, jeg anser meg selv som nokså vanlig, selv om jeg nok har noe større formue enn de fleste, men ikke så veldig mye mer.

Tror regjeringen bør innføre forbud mot å flytte ut snarest eller så kan de vinke farvel til adskillige millioner i skatteinntekter fra vanlige folk..
EnAksjeTil
07.10.2022 kl 10:38 3789

Det er det som er litt synd at vi bor i "verdens rikeste land" uten å merke så mye til det. Vi merker det vel hvis vi ikke gidder å jobbe en dag å sitter hjemme å gasser oss med 100% lønn, evt ikke gidder å jobbe i det hele tatt. Vi er et oljeproduserende land, men skal kveles av drivstoffprisene. Vi skal betale oss ihjel for grønn omstilling når vi sikkert ikke er en dråpe i havet av problemet. Vi skal importere oss masse problemer fra den 3 verden uten at det løser et eneste problem men gir oss selv mange.

Tenk om vi hadde fokusert på å legge til rette for at de skarpeste hodene hadde fått gode arbeidsvilkår og godtatt at de hadde fått betalt for sin suksess. Det finnes araberstater som har skjønt mye av dette. Jeg mener ikke at vi skal bli som de, men vi har noe å lære.

Skremmende at finansministeren jubler over et skattekutt som ingen vil tenke over i det store bildet. Kult med 1500 i skattekutt når arbeidsplassen din plutselig flagger ut. Og hva med gratis ferge på for øysamfunn? Å bo på en øy er ditt eget valg og du vil vel få boligen så og si gratis hvis du er villig til å bo der. Ikke noe mer synd på dem enn de som må betale skjorta formen bolig på Østlandet. Også må jo bøndenes roping å skriking tilfredsstilles med SP i regjering.

Redigert 07.10.2022 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
07.10.2022 kl 10:50 3788

Melder du utflytting er det ikke skatt på norsk pensjon/uføretrygd i Spania.

Har forsøkt å flytte, men klarer ikke, Norge er altfor vakkert.



Redigert 07.10.2022 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Odi.1
07.10.2022 kl 10:51 3806

Tror ikke dem har noe lov i riket til å nekte noen som helst å flytte hvor som helst. Står helt klart og tydelig i Grunnloven til Norge.
At disse sjef fysakene Lysbakken SV og Skratte Minister Vedum SP fabler i ørska om ditt og datt, kan en ikke ta seriøst.

ps. Er det mulig å ha to statsborgerskap i Spania ?
( må jo nesten begynne å planlegge selv her også :) )
Redigert 07.10.2022 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
oto1
07.10.2022 kl 11:26 3851

Ikke sikker, men det tror jeg det er.
Jeg har hatt eiendom der siden 2007, så bør ikke være noe problem for meg i alle fall å få residencia.

Det "morsomme" er at som Norsk kan jeg ikke eie noe i Norge når jeg flytter, og jeg kan kun oppholde meg i Norge i inntil 61 dager i året.
Men når jeg blir "Spanjol" etter 3 år, så er det fritt frem.
Da får jeg lov å kjøpe meg en fritidseiendom i Norge, og kan oppholde mer her inntil halve året.

Så Norge prøver så godt de kan å hindre utflytting, og det har de gjort i mange år allerede.
Jota
07.10.2022 kl 13:50 3790

Hehh.. grensene ut av Norge er åpne, og det er ingen regler for hva du må gjøre for å få lov til å bo i utlandet. Disse "morsomme" reglene du nevner er kun begrenset til skatteplikten. Forstår jo at ønsket er å ikke skatte til Norge, og da følger det en del vurderinger (krav) for å oppnå skattemessig emigrasjon. Du MÅ jo ikke gjøre dette for å kunne flytte, men det påvirker hvor du skatter. Uansett dette med å regulere hvor du er skattepliktig ved flytting over landegrenser osv er jo noe alle land har regler og skatteavtaler seg i mellom seg for å regulere.
oto1
07.10.2022 kl 14:19 3821

Jota.

Når hensikten med å flytte er å betale mindre skatt, så er faktisk skatteregler det viktigste.
Sier seg selv.

Dersom skattesatsen i Norge var lavere, eller omtrent lik, som Spania, ville jeg ikke vurdert å flytte.
Og Spania er ikke noe lavskatteland, men de har et klima som jeg liker, og et prisnivå på det meste som jeg også liker.
Det beste for Norge, og kanskje for meg og (usikker), ville jo vært om jeg fortsatt var skattemessig bosatt her, og ferierte i Spania som før.

Men når ulempene med å bo i Norge bare blir større og større, jeg er altså en "riking som skal tas", så blir man jo oppfordret til å vurdere utflytting.
Jeg liker ikke at politikere skal ta meg, hverken foran eller bak. Kan kanskje gjøre et unntak for justisministeren.

Så da er realiteten nå at jeg kan sitte på bassengkanten i Spania med behagelig temperatur 9 mnd i året, kose meg med en billig god Rioja og mat til halve prisen, og spare ca 300k i året på det.
Istedenfor å sitte i regn 300 dager i året, høre om lav vannstand i våre magasiner, og Lysbakken og co på konstant jakt etter meg.

Men altså, det er ikke så enkelt som at jeg bare kan pakke kofferten og dra, og overføre mine midler til Spania.
Neida, jeg må selge huset mitt i Norge, jeg må skatte til Norge i 3 år, og jeg får knapt lov til å komme på besøk.
Om jeg flytter til feil land så må jeg for evig tid betale kildeskatt både på utbytter og pensjon, uvisst av hvilken grunn.

Dette varer heldigvis bare i 3 år, da jeg etter det igjen får lov å komme på besøk, og jeg kan vel da til og med kjøpe meg en fritidsbolig på lik linje med alle andre europeree. Om jeg kan kjøpe tilbake min enebolig og kalle den fritidsbolig er uvisst.

Alle disse reglene har kun et formål: Å gjøre det vanskelig for Nordmenn å emigrere skattemessig.
Men jeg antar de etter hvert enten må redusere skattesatser, eller stenge grensen for nordmenn som har fått nok.
True
08.10.2022 kl 16:37 3793

Imponerende formue du har bygget opp. Jeg kommer ikke nærheten en gang. Kan jeg spørre deg hva du jobber med og hvor lenge du har holdt på med investering?

Jeg satser på å bli relativt finansiell fri i neste bullmarked etter særdeles gode investeringer i Krypto som jeg er 99% sikker på vil gå i taket.
True
08.10.2022 kl 16:50 3812

Skjønner godt at du vil flytte i likhet med Røkke og co. Sosialistene har bare sittet i regjering i ett år og har allerede påført næringslivet vårt enorme skader. Så enorme at jeg nesten ikke tør å sette foten i privat sektor selv, etter å ha bidratt i over 20 år for ingenting... Bedrift etter bedrift blir nedlagt, og det kun av strømkrisen alene.

Er en stor skam det som skjer med landet vårt når det eneste trygge er å jobbe i offentlig sektor hvor to tredjedeler av nordmenn allerede jobber. Den grådige staten vår fornekter seg ikke selv, og for å være helt ærlig (og nå snakker jeg utelukkende som en Strategiker), så tror jeg skadene nåværende regjering har påført vil mer eller mindre være irreversible når vi får en blå regjering igjen.

Overlever jeg dagens regjering blir jeg faktisk overrasket, men jeg er i det minste glad for at jeg som en singel mann uten personlig familie har fortsatt stor valgfrihet. Jeg vet om folk som ikke kan si nei til noe og må takke ja til alt (beggars can't be choosers), og det er en posisjon du aldri vil befinne deg i.

Har vært veldig smart sånn sett når det kommer til å vedlikeholde min selvstendighet.
True
08.10.2022 kl 17:36 3790

"Tenk om vi hadde fokusert på å legge til rette for at de skarpeste hodene hadde fått gode arbeidsvilkår og godtatt at de hadde fått betalt for sin suksess. Det finnes araberstater som har skjønt mye av dette. Jeg mener ikke at vi skal bli som de, men vi har noe å lære."

Så lenge vi har Sosialister her i landet som bare skal ta fra de som faktisk gidder å gjøre noe, men som bare blir pålagt misunnelsesskatter fordi Sosialister har verken noen form for selvrespekt, ære eller yrkestolthet - vil det aldri skje.

Med mindre vi stemmer inn og ivaretar en BLÅ regjering!

Absolutt INGEN, verken rikmann, fattigmann eller vanlige folk har fått det bedre med denne regjeringen. "Logikken" til denne regjeringen er helt vannvidd og har allerede skapt så mange negative konsekvenser og ringvirkninger at en blå regjering vil slite seg halvt i hjel i ett tiår for å fikse opp i alt dette.

Kan si takk og farvel til næringslivet etter denne regjeringsperioden er over. Håper i allefall at vanlige folk (jfr. nå er det vanlige folks tur...) aldri glemmer dette og tar til vettet ved neste stortingsvalg.

Her er det bare å spille systemet istedet for å bli spilt av det. Er det beste man kan gjøre uten å selge seg ut selvfølgelig.
Matros
08.10.2022 kl 17:50 3820

Hva med å investere i kredittobligasjoner. Disse gir jo fort mellom 6-10 pst rente. Hvordan blir det da med skatt på renteinntekter,formueskatt og fradragsrett ved kreditt tap?
Vestland
08.10.2022 kl 18:05 3817

Et overveldende flertall ønsket seg høyere skatte- og avgiftsnivå ved valget. De ble brakseier til de røde. Ingen kan være så dumme å tro at det ville gi bety noe annet enn at staten ville samle inn (konfiskere) mer av inntekten til folk og bedrifter. Mer stat = mer skatt/avgift. Så enkelt er det. Og det omfatter selvsagt oss alle og ikke noen andre, hvis en skulle tro noe slikt. Strømkrisen er jo sånt sett manna fra himmelen for sosialister. En ny kjempeskatt til stat, fylker og kommuner uten å gå til valg på det.
True
08.10.2022 kl 18:31 3827

Kan ikke skjønne det, uten at folk flest har trodd at dette skulle gå mest på bekostning av de rike (som det gjorde så klart, men ikke slik de trodde), for å så få igjen for det mht. skattefordeling..

Men så er jo AP elsket av en annen viss minioritet også som også gjerne vil "make it" i Norge, og som skyr både Høyre og FRP som pesten... Men selv ikke det hjelper nå, alle de godtroende naive idiotene som trodde på Tåkefyrsten Støre...

Sist regjering var ikke i nærheten av slik kritikk vi er vitne til i dag og jeg for min del sov meget godt om natten. Verken AP, SP eller SV vil overleve på sikt nå. Rødt stiller jeg faktisk et stort spørsmålstegn til, da de begynner å bli skremmende store. Men vi må bli kvitt de en gang for alle også.

Jeg kan leve med Høyre, FRP, KRF og Venstre selv om jeg har lite til overs for de to sistnevnte.

Edit: Btw, "brakseier"? AP har aldri gjort et dårligere valg og nå er de under 20%...
Redigert 08.10.2022 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
Vestland
08.10.2022 kl 18:46 3803

Vi er alle rike i de rødes verden. Det burde folk etter hvert forstå. Så kan en sikkert mene mye også om andre partier, f.eks. KRF of V som du nevner, men de ser i alle fall ikke på privat næringsliv som 'fienden', eller profitører. At de har noen hjertesaker er ikke så farlig i det store bildet, synes jeg. Dagens regjering og støttespiller(e) må være det verste vi noen gang har opplevd, noe også meningsmålingene viser. Men dette må vi altså leve med i årevis. Skatte- og avgiftsøkninger på minst 125 milliarder (45 i skatteøkninger + 80 i strømoverskudd til staten) er en suveren norgesrekord, og som trolig blir stående til evig tid. Og da er ikke alle andre avgiftsøkninger engang medregnet. Leve staten!

(brakseier var rød side samlet)
Redigert 08.10.2022 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
True
08.10.2022 kl 19:11 3781

"Så kan en sikkert mene mye også om andre partier, f.eks. KRF of V som du nevner, men de ser i alle fall ikke på privat næringsliv som 'fienden', eller profitører. At de har noen hjertesaker er ikke så farlig i det store bildet, synes jeg"

Nettopp derfor jeg kan leve med dem ;-) Ellers enig i resten av det du skriver, bare at dagens regjering er absolutt ikke til å leve med og jeg frykter dessverre at mange, spesielt "vanlige folk" vil gå duken denne mørke vinteren...

Hvem gidder å jobbe under disse omstendighetene med mindre det er i offentlig sektor? Kan like godt bare sykemelde seg og få trygd og bostøtte. Jeg for min del, forsøker bare å holde ut til neste bullmarked, og jeg akter ikke å jobbe med en skit for andre med mindre det er absolutt verdt det. For nærmest ingenting er verdt å jobbe med nå om dagen.

Et stort hån mot alle nordmenn.
keisam
08.10.2022 kl 19:25 3903

Kan jo ikke komme som et sjokk disse skatte og avgiftsøkningene. Venstresiden i norsk politikk vil styre i mange år til, store velgergrupper i offentlige ansatte, subsidierte private ansatte, trygdede og mange på nedre side av lønnstabellen. Til syvende og sist så spiller det ingen rolle hvilke partier som styrer, de er bare noen nyttige idioter for byråkratiet. Triste barnevernsakene fra Bergen er et godt eksempel hvor mektig byråkratiet er og det motsatte hos politikerne. Vann og avløp- og samferdelsbyråkratene gjør akkurat som de vil i Oslo. Skatter og avgifter skal mye opp de neste årene, byråkrater må ha ei god lønn i tillegg til noen korrupsjonskroner.

Utgiftssiden på statsbudsjettet øker med 10,9 % fra i fjor og utgjør ca 322000,- pr. hode. Neppe et så trangt budsjett som de hevder. Inflasjonen vil nok ikke hindre rentehevinger. Får nesten håpe at lakseeksporten reduseres så ikke dollaren blir skyhøy.
True
08.10.2022 kl 20:05 3938

Tror faktisk det er gode muligheter for at denne regjeringen kan bli kastet til slutt. 3 år til med det vanviddet her? Det går ikke, næringslivet vil rett og slett ikke overleve, og vi står kun igjen med det offentlige.

Hele verden går til helvete og ingen gidder å gjøre noe, meg inkludert, for jeg er ikke med på det tullet her og har ikke tenkt å være noen form for matyr for vår grådige stat.
Redigert 08.10.2022 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
True
08.10.2022 kl 20:29 4066

Tragisk, men sant.

Her er det bare å "get yours and GTFO". Jeg er kun all in på det som virkelig er verdt det, ellers kunne jeg ikke brydd meg mindre. Veldig synd for en kar som ellers elsker å jobbe at det har blitt slik.

Kommer aldri til å tilgi den regjeringen her og skaden de har gjort i landet. Om jeg selv ender opp i det offentlige, kommer jeg aldri til å tillate meg selv å bli en av disse sossene. Forkastelig alt sammen.
Redigert 08.10.2022 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
keisam
08.10.2022 kl 21:11 4011

Så raskt man blir en del av laget så tilpasser man seg systemet. Alle har som regel en egen evne og vilje. I det sivile liv så er det ofte en sammenheng mellom lover, regler og logikk som står i stil med ens evner og vilje, kostnaden og tap av ansikt er for stor hvis det ikke er en sammenheng. Enkelte byråkrater viser ofte en egen evne og vilje som ikke sammenfaller med gjeldende lover og regler, og som jeg oppfatter inntreffer oftere nå enn før. Stadig kommer det artikler i ulike aviser hvor enkeltmennesker må kjempe mot staten i åpenbare vinnende saker. Likeledes interne saker i ulike etater, f.eks varslingssaker i politi og forsvar nå nylig. Hele 2020-tallet vil bli en opprørende tiår, muligens ledet an fra sentrale Europa, hvis de ikke nok en gang klarer å kjøpe seg ut med store gjeldsopptak.
True
08.10.2022 kl 22:25 3938

Nuvel, det kommer litt an på hvor man havner hen. Jeg har ikke akkurat tenkt å jobbe hvor som helst i det offentlige, men NHH for eksempel hvor jeg selv har vært student er absolutt aktuelt, og har nettopp søkt på en stilling der igjen. Er også i prosess med UIB som også er en meget god arbeidsgiver. Positivt og hyggelig intervju.

Men aller helst vil jeg så klart fortsette i det private så lenge det er ordentlig lønnsomt. Men for å være helt ærlig, uavhengig om det er offentlig eller privat, er jeg mest opptatt av om jobben er vedvarende nå og fremover. Jeg er jo en Strategiker tross alt og tenker alltid langsiktig, ikke kortsiktig. Er ikke aktuelt å gå tilbake til "The Rat Race" med det første... Da blir jeg heller hjemme.
McCartney
08.10.2022 kl 23:00 3874

Oto1: med de gode argumentene hadde jeg flyttet med en gang.
Det er fint i Norge, men det er fint andre steder også. Det blir som regel til det man gjør det til hvor man enn bor. Hva trenger man egentlig? Et par gode naboer, penger og godt vær.
keisam
08.10.2022 kl 23:48 3819

Mye rart i akademia også. Vet ikke hvor mye penger og omdømme NTNU sløste bort på en fyr som lot seg intervjue av Resett for noen år siden. Virker som det er viktig at de som jobber i akademia er mest mulig konform. Valg av lærebøker innenfor ulike retninger og fakultet diskuteres av og til, mulig misunnelse er vesentlig. Pensjonen er bra og mulig et behagelig og komfortabelt arbeidsliv.
Andpaal71
09.10.2022 kl 11:07 3604

Dette blir vinninga opp i spinninga for regjeringeren, like mange som taper på aksjer og skal ha tilbakebetalt. Men forundrer meg ikke etter hvert om man får lavere prosentandel på tap enn på gevinst.

True
09.10.2022 kl 12:53 3503

Konformitet er viktig til en viss grad. Vi er sosiale dyr tross alt og en organisasjon skal presentere et viss fjes utad og beskytte dens omdømme. Det er verre med indoktrinering slik som vi ser foregår for fullt alvor i universitetene i USA om dagen, og "social justice warrior" kursprogrammer hva enn det skal være godt for. Jeg opplevde imidlertid ikke i nærheten av noe slikt da jeg studerte ved NHH, annet at jeg la merke til et par forelesere som var kanskje litt i overkant liberale.

Uansett, NHH er en utrolig bra handelshøyskole, de beste to årene i hele mitt liv mens jeg studerte der, og de stiller høye krav med tanke på at du faktisk må ha en kritisk tankegang og anvende teori i ulike scenarioer, ikke bare repetere fagstoff og huske det til eksamen, slik som de fleste andre høyskoler.

Hadde jeg fått det som jeg ville, ville jeg hatt en Master i Finans per dags dato også, noe jeg søkte om tilbake i 2019, bare til å finne ut at du kan kun ta 1 Mastergrad ved NHH, noe som er utrolig dumt. Du kan imidlertid ta en Executive MBA, men da må du ut med en god del penger.
True
09.10.2022 kl 12:57 3493

Så slemme er de heldigvis ikke, men det hadde vært en meget god ide om folk tviholder på aksjesalg fremover under denne håpløse regjeringen for å gi litt motstand mot absurditeten.

Hvordan det her skal ende er et godt spørsmål.
keisam
09.10.2022 kl 14:15 3446

Alt med måtehold som ellers i livet. Er skummelt hvis kansellering- og wokekulturen sprer seg for langt, hvor mektige og mindre mektige aktører struper folks frihet ved ulike tankeprosesser, som rektor på NTNU, Kristian Gundersen, Fredrik Gressvik, LHBT, kunsthøyskolen, kulturfeltet og sikkert mange andre. Rommet for egne tanker og standpunkter blir mindre og mindre, spesielt blant unge viser undersøkelser. Indoktrineringen i USA kjenner jeg ikke til, men derimot Venezuela har det lenge vært en uheldig utvikling.

I dagens akademia kan jeg ikke registrere noen store tenkere som kan legge store føringer og være styrende for nasjonens beste i tiårene fremover.

Er urettferdig å sammenligne med idrett, men der er vi i verdenstoppen innenfor mange ulike grener. Når oljepengene tar slutt lurer jeg veldig på hva nasjonens beste er da.
True
09.10.2022 kl 14:44 3390

Jeg tror det ikke er så stor fare her i Norge selv om vi har hatt et unødvendig hylekor de siste årene, men disse taper alltid på lang sikt når virkeligheten slår hardt tilbake. Enkelte ting i verden vil aldri forandres, uavhengig av hvor mye disse woke-personene syter, klager og setter seg selv i en offer-rolle uten en gang å være noe som helst offer...

De fleste er bare ute etter oppmerksomhet og må konstant lage trøbbel, da de er mislykkede tapere i samfunnet ellers og trenger å starte slike "movements" for å ha noen å skylde på, når det i bunn grunn kun handler om makt. Reell makt som de ikke har og aldri vil få, ergo alt dette viss vass tullet vi ser i dag, som blant annet agender mot "de hvite onde mennene som står i veien for alt og alle". Splitt og hersk teknikk på sitt beste for å oppnå de samme godene på bekostning av andre.

Jeg har valgt å ignorere alt det der for lengst, for det verste du kan gjøre er å faktisk gi dem oppmerksomhet, spesielt hvis de ikke har noen reell nytte i samfunnet. Skal du komme deg opp og frem i den verden her, er det ingen snarveier. Det krever hardt, ærlig arbeid, sosial intelligens og en vilje til å samarbeide med likesinnede personer for å skape best mulig resultater.
Skalleknarp
09.10.2022 kl 14:52 3370

Det er vel så mange skatter nå at det snart ikke er mer å skattlegge. Da blir det nok mer skatt og kanskje litt moms på skatten. Har alltid betalt skatt med glede men det er nok mange som nå synes glasset er vel fullt😱
True
09.10.2022 kl 15:09 3349

Hehe, måtte le av den. Skatt på skatt ja. Hey, why not? Det er jo omtrent det eneste Sosialistene kan og forstår - skatt. Få skjønner vist at folk faktisk må arbeide for å betale skatt også og at det kanskje ikke er så veldig smart og skattelegge folk i senk slik at de har lite til ingen insentiver for å jobbe, og at det da heller lønner å sykemelde seg. Og ja, som jeg har nevnt gang på gang tidligere, så har Norge størst sykefravær i hele Europa, so do the math...

Men hva vet vel jeg. Jeg er jo bare en Siviløkonom fra NHH og tviler sterkt på at jeg hadde nådd "kompetansekravet" til å bli Politiker, da jeg rett og slett ikke er dum nok. Ser jo hvor bra Vedum gjør det i sin Finans post :o)
OZZY
09.10.2022 kl 21:31 3161

når jeg begynnte med aksjer for en god del år siden tror jeg skatten var på 22% . nå blir den kanskje 38% ? Hvorfor ønsker myndighetene at man ikke skal investere i aksjer ?
Redigert 09.10.2022 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
JanH
09.10.2022 kl 21:39 3146

Som jeg har sagt ved noen anledninger. Invester i Perx. Sikker månedlige utbetalinger, og 8-11 prosent garantert rente. Og med bare 22 prosent skatt faktisk
True
09.10.2022 kl 21:49 3120

Det er nettopp det de vil, de vil bare melke det for alt det er verdt. Så lenge folk fortsetter å investere i aksjer og realisere gevinst, vil de trappe opp skattesatsen inntil de har funnet smertegrensen. Derfor det er viktig å vise motstand slik at de trapper NED, da de taper mer på det dersom folk slutter å investere eller ikke selger.
Slettet bruker
09.10.2022 kl 21:54 3101

Fordi det er de rike som investerer i aksjer, og de har råd til å betale mer skatt... litt komisk at utenlandske investorer slipper denne skatten
tapogvinn
09.10.2022 kl 21:56 3097

Det er klart mange velger å investere i andre aktivaklasser, blant annet sekundærbolig og derigjennom presse prisene opp.

Snodig at det tydeligvis er ønskelig med et overopphetet boligmarked fremfor et konkurransedyktig næringsliv.




Slettet bruker
09.10.2022 kl 22:15 3055

Spot on!
EnAksjeTil
09.10.2022 kl 22:23 3034

Får se om stemmekveget våkner neste år når de skal bruke skatteletten til å betale moms på den nye el bilen.
oto1
09.10.2022 kl 22:48 2981

Selvsagt kommer jeg til å flytte.

Men jeg har bare noen år igjen til 62, så kan jo like gjerne få med meg noe afp på flyttelasset.

Om vi mot formodning skulle få et regjeringsskifte om 3 år, med reversering (noe jeg tviler på), så kan man jo revurdere.
Men uansett hvor jeg sksttemessig bor så kommer det ikke til å bli mange måneder i Norge.

Det er tydeligvis noen som innbiller seg at det er et stort offer å forlate Norge.
Sveits blir trolig for kaldt for meg, men det går trolig an å bo der og om sommeren og overvintre i Spania.
OZZY
09.10.2022 kl 22:52 2967

hvis jeg hadde vært yngre og hadde en stor formue hadde jeg ikke vært i tvil. JEG HADDE FLYTTA 😃 også bare kommet tilbake av og til på ferie