Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17 207259

Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon

1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:

380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%

Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr

For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt

Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn

Fluefiskeren
06.12.2022 kl 20:03 2613

Poenget mitt var at det ikke var SV som fikk sin vilje gjennom her slik det ble påstått.
Dr_Eval
06.12.2022 kl 20:08 2637

Snittlønn for lærere er 561.000, så de du snakker om er definitivt i mindretall, men det er vel strengt tatt ganske langt off topic. Mowi kommer med svar til høringsnotatet. Det mener jeg er mye viktigere. Jeg synes det er fullstendig uinteressant å lese om hvem som dokumenterer flest påstander eller hvem sin far som klarer å spise mest bløtkake i et bursdagsselskap. Det virker som om noen (les: nett-troll) prøver å stjele oppmerksomheten bort fra temaet vi egentlig diskuterte her, og de er sørgelig nok iferd med å vinne.
oto1
06.12.2022 kl 20:24 2640

Hvis du tjener 1400 kr på en næring og så bruker du 39, har du da betalt eller mottatt penger?

SV henger seg selvsagt veldig mye opp i de 39 kr, og ikke de 1400 næringen bidrar med.

Et annet spørsmål er hva som ville skjedd om man ikke betalte de 39 kronene. Ville da de 1400 blitt redusert? Evt hvor mye?

Dette skjønnel absolutt alle som har et fnugg av vilje til å skjønne det.
Og de som heller vil score tullete politiske poeng, gjør det.

Litt av det samme er jo det som nå skjer med endringer i skatten til oljeselskapene.
Selskapene er allerede i full gang med vurderingen av PDO'er som skulle vært levert i år.
Wisting er den første vi har fått bekreftet er utsatt, kanskje skrinlagt.

DNO har Brasse til vurdering.

Så det som skjer når staten ikke har noe forhold til skatt vs investeringer, så reduserer staten selv sine fremtidige inntekter.
Den forrige regjeringen skjønte dette under pandemien ved at de utsatte noe av skatten til oljeselskapene, både for å holde hjulene i gang, men selvsagt også fordi staten tjener på det.
Det var et forlik det tok denne regjeringen kort tid å kaste på dynga.

Dette skjer nå i næring etter næring.
- Olje
- Oppdrett
- Energi
- De rike.

Fasit: Noen oljeprosjekter blir av selskapene vurdert som ulønnsomme forsi skatten blir for høy. Det betyr ikke at det ikke er lønnsomt å utvinne disse feltene, men staten tar rett og slett en for stor del av kaka.
Investeringer i lakseoppdrett kommer til å bli mye lavere. resultat: Færre jobber, mindre inntekter, null vekst, kompetanseoppbygging i utlandet, vi blir til slutt utkonkurrert.
Energi, færre investeringer. Mindre el produksjon. Mindre inntekter. Kompetanseoppbyggingen vil skje i utlandet. Vi blir til slutt utkonkurrert.
de rike: De bare flytter enkelt og greit. Mindre inntekter, mindre investeringer i Norge.

Noen synes sikkert dette er bra greier. Jeg mener vi må få denne gjengen ut fortest mulig..

PS; Bytt ut kr med mrd i starten.
Redigert 06.12.2022 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
06.12.2022 kl 20:42 2629

Du skrev:
« Den forrige regjeringen skjønte dette under pandemien ved at de utsatte noe av skatten til oljeselskapene, både for å holde hjulene i gang, men selvsagt også fordi staten tjener på det.
Det var et forlik det tok denne regjeringen kort tid å kaste på dynga.»


Erna Solberg er ikke kjent som den som tar mest selvkritikk så jeg fikk nesten sjokk da hun sa at hun angrer på koronapakken til oljeselskapene:


«Solberg: Oljeskattepakken var unødvendig
Erna Solberg erkjenner at det var en feil å innføre den gunstige oljeskattepakken under pandemien.

Regjeringen, med Høyre, Venstre og KrF, la fram en pakke. Rammene ble senere presset opp under forhandlinger i Stortinget med Frp, Ap og Sp.

I dag ligger oljeprisen på over 120 dollar fatet, og gassprisene har aldri vært høyere.

– Dette må vi ta på kappen for at norsk politikk gjorde en feil. Norsk politikk stimulerte for hardt på det tidspunktet fordi man var redd for å se et helt annet bilde, sier Solberg.

Også regjeringspartiene stemte for den utvidede pakken.

– Jeg tenker at det var en stor grad av usikkerhet. Det var en tøff lobbyvirksomhet mot alle politikere på Stortinget fra alle selskaper i oljebransjen, sier Solberg.«


https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/wOodmn/solberg-oljeskattepakken-var-unoedvendig




Redigert 06.12.2022 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
oto1
06.12.2022 kl 21:04 2599

Ja, jeg vet at Solberg i ettrtid mente at pakken ikke var nødvendig.

Samtidig vet jeg og at proskjekter som da ville blitt stoppet, som AkerBP's HOD, likevel ble startet som følge av pakken.
Dette er et proskjekt som nå produserer, og skaper like mye i inntekter som hele lettelsen gav, og som fortsetter å skaffe inntekter til Norge nå.
Gode inntekter.

Så jeg mener at Erna er på viddene, men jeg er jo ikke spesielt imponert over Høyre heller.

Og så må vi ikke glemme at skatteendringene i 2020 ikke var noen skattelette slik det er gjort inntrykk av.
Det var en skatteutsettelse, og skatteinntektene på sikt blir høyere for AS Norge.

Og konsekvensene av å ikke gjøre det den gangen ville vært utsatte prosjekt, og mange flere ut av oljebransjen.
Da ville man trolig stått der nå med større mangel på folk enn det man allerede opplever.

Hva som ville blitt det endelige resultatet om skattepakken ikke ble innført får vi aldri vite.
jeg er 100% sikker på at det var en rett avgjørelse, og ble like sjokkert som deg over at Erna er såpass kunnskapsløs at hun mener i dag at det var en tabbe.
Fluefiskeren
06.12.2022 kl 21:11 2582

Interessant dette med lobbyvirksomhet hun nevner. Da er vi litt tilbake til hva denne tråden handler om. Der er lobbyvirksomheten til oppdrettsnæringen sentralt.
polakk
06.12.2022 kl 21:14 2568

Ser du ingen positive ting med oppdrettsnæringen?
Dr_Eval
06.12.2022 kl 22:26 2527

For ikke å snakke om at for fjerde år på rad er Mowi blitt rangert som den mest bærekraftige proteinprodusenten. Indeksen er den mest detaljerte vurderingen av de største kjøtt-, meieri- og oppdrettsfiskprodusentene i verden.

Mowi
Grieg Seafood
Marfrig Global Foods
Lerøy Seafood
Cranswick
Salmones Camanchaca
Fonterra
Bakkafrost
Multi X
SalMar
Kilde: Coller FAIRR Protein Producer Index
Fluefiskeren
06.12.2022 kl 22:38 2525

Har svart på det før, men kan gjenta det. Det er en effektiv måte å produsere animalsk mat på ved at det trengs lite for til å produsere en kilo laks sammenlignet med hva det trengs for tilsvarende kjøtt i landbruket. Jeg vil slett ikke denne industrien til livs, men vil heller ikke ha alle fjorder og kystlinjer pepret med dette. Den kan ikke vokse inn i evigheten. Og bruk av fellesskapets verdier bør ikke være gratis.
nordnes
06.12.2022 kl 22:58 2533

«Og bruk av fellesskapets verdier bør ikke være gratis.» Det er ikke gratis, de betaler for lisensene.
Pacino
06.12.2022 kl 23:31 2535

Støre fikk høre fra laksebransjen: Over 100 prosent skatt. ..Da Støre kom inn i møtelokalet med utsikt over havna, blinket rundt 30 fiskebåter med lysene på og tutet i protest, han møtte både ledelse og ansatte.

Vi har regnet på det. I 2021 fikk vi en skatt på 85 prosent. I 2022 ligger vi an til en skatt på over 100 prosent skatt, trolig 110 prosent. Det gjør at vi ikke lenger kan foreta investeringer, sa daglig leder Svein Gustav Sinkaberg. Han sier at den såkalte normprisen gjør at de skatter av inntekter de ikke har.

Støre mener selvsagt regjeringens forslag er riktig, men forstår at enhver ny skatt, eller leie som dette er, møter kritikk fra de som står i det. Dette er et forslag sendt på høring og vi vil lytte til innvendingene, sier Statsministeren.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wA3aOM/stoere-besoekte-laksebransjen-over-100-prosent-skatt
oivindl
07.12.2022 kl 08:53 2450

"Det fins nok ingeniører - men det var du som dro dem inn."

Og hvor gjorde jeg det?
oivindl
07.12.2022 kl 08:57 2450

"De fleste med akademisk bakgrunn og spesialisering er bedre på sitt fagområde enn en lærer med generell utdanning."

Du stiller opp fullstendig feile forutsetninger. Det finnes mange lærere med langt bedre spesialisering i sine fag enn både ingeniører og leger innenfor samme fagområde.

Og så generaliserer du på bakgrunn av en helt ubetydelig egenerfaring.
oivindl
07.12.2022 kl 09:03 2454

"våre utsagn, verre blir det ikke"

Regner med du er kjent med betydningen av pronomen som vi og våre og meg og mine.
Var det dine utsagn du ønsket så be om det.
Kan ikke forholde meg til barnespråk.
oivindl
07.12.2022 kl 09:07 2452

"MEN du tør ikke stå for det engang. Du går rundt grøten - og vil ha andres penger slik at du selv skal ute mindre"

Du burde holde deg til sak, som du sikkert har god kunnskap om, som jeg forøvrig også har anerkjent tidligere, i stedet for å karakterisere alle og enhver som du misliker av en eller annen grunn.
Det er denslags du selvfølgelig aldri har og ikke kan dokumentere.
polakk
07.12.2022 kl 09:16 2448

Så du mener at vi har nok oppdrett i Norge, og at videre vekst for denne næringen bør skje i andre land ?
Eventuelt hva mener du vi skal leve av videre ?
I kommunen som jeg kommer fra er cirka 40-50 prosent av dei private arbeidsplassene direkte knytt til leverandørindustrien for denne næringen.
Dei er avhengig av at der en viss utvikling, dersom det blir slutt på nye investeringer så stopper det opp for disse.
Regner med du har tenkt ut noen gode alternativer

*JBJB
07.12.2022 kl 09:38 2434

Hei one liner/folkens:))

Og...her er det du posterte for å dokumentere dine løgner, one liner - du klipper inn kommentarer fra andre nick som dokumentasjon og har null troverdighet som lærer, rollefigur og deltaker på forumet - les reglementet og prøv igjen...ZnageZz....


oivindl I går kl 17:45 265 *JBJB skrev
Hei one liner/folkens:)) Og...da kan du starte med å dokumentere disse påstandene, one liner - sånn..
"Faktum er at dersom ca halvparten av de offentlig ansatte hadde fått sparken i morgen, hadde knapt noen av oss merket det.
Faktisk er det vel en del ting som hadde blitt enklere.

Jeg bruker hverken lærere eller barnehagesektoren, så for meg kan de bare forsvinne."

Skulle være dekkende for nedsettende om skole og diverse.

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
oivindl
07.12.2022 kl 09:49 2479

Og dette er hva du ba om og nettopp det du fikk:

"dokumenter at vi har argumentert for 0% formueskatt til Asker kommune - dokumenter at vi har uttalt oss "særdeles nedsettende" om "velferdstilbud til barn og unge, helsetilbud til eldre, skoletilbud".."
-*JBJB

Altså noe "vi" har argumentert for, ikke du.
Svaret var helt bevisst ut fra anmodningen din.

*JBJB
07.12.2022 kl 10:49 2432

Hei one liner/folkens:))

Og...da får du nok en gang mulighet til svare på en av din opprinnelige løgner, one liner - her har du tydeligvis oppfattet hvem du skal lyve om - når er det postulert 0 formuesskatt til Asker kommune " skatt du forøvrig mener de uansett ikke skulle hatt" - ZnageZz...

oivindl 05.12.2022 kl 18:08 255 *JBJB skrev
Hei folkens:)) Og...som kjent kommer den sure svie etter den søte kløe, folkens - Asker kommune tap..
"Asker kommune har de siste årene i snitt fått 134 millioner kroner av formuesskatten som Røkke årlig har betalt"

En skatt du forøvrig mener de uansett ikke skulle hatt.
Krokodilletårene kan du nok spare deg.

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Villmannen
07.12.2022 kl 10:54 2429


Det er sykt at staten skal ta inn så mye skatt/avgift som de gjør. Tar vi normalen så jobbes det (fra de som ikke går på NAV) 230 dager pr år. av 230 dager går 195 av disse dagene all inntekt en aksjonær i et oppdrettsanlegg er med å skape til staten. Det er sykt.
peaf
07.12.2022 kl 12:44 2425

36 prosent av tillatelsene i norsk oppdrett var eid av utenlandske aktører i 2018.
Samme år ble det betalt ut et utbytte på rundt 13 milliarder kroner i oppdrettsnæringen.
48,4 prosent av dette gikk til utenlandske eiere.
https://www.nrk.no/nordland/oppdrett_-forsker-mener-alle-bor-betale-grunnrenteskatt.-store-summer-ender-i-utlandet-1.16144829
Det er på tiden at de innfører grunnrenteskatt så får vi se vilken side som kan regne.
polakk
07.12.2022 kl 13:16 2400

Hei

Hva mener du vi skal leve av i Norge.
Dersom ikke fisk, skal vi satse mer på olje og gass ? Eller har du noen andre gode ideer?
Det er enkelt å kritisere dei som virkelig gjør noe for å utvikle samfunnet, men vi må ha alternativ.
Vi kan ikke leve av å klippe hverandre .
peaf
07.12.2022 kl 13:58 2385

Merkiligt spørsmål er det bedre halvdelen forsvinner ut av Norge, uten skatt eller skall alle betale skatt. Den stanner i alle fall i Norge.
nordnes
07.12.2022 kl 14:03 2380

Oppdretterne betaler for lisenser og argumentasjonen for noe som ligner på planøkonomi vil drepe alt av privat initiativ. Noe som er like ubegripelig er argumentasjonen om utbytter som går til utlandet, kontra oljefondet drar inn enda større utbytter inn til landet. Klarer ikke forskere og andre skolerte å sette saker i et perspektiv. Hva om utlendinger ber Norge bidra ?
polakk
07.12.2022 kl 14:16 2372

Oljefondet har det meste av sine investeringer i utlandet.
Oljefondet hadde halvert seg i verdi dersom andre land skulle føre samme politikk som Norge ovenfor bedrifter i visse bransjer og nasjonaliserer inntektene til selskapene.
Forstår at i din verden er slike ting helt OK.
peaf
07.12.2022 kl 14:55 2357

Ja oljefondet innvesterer der ingen betaler skatt, men i Laksenæringen må noen betale skatt mens andre slipper betale skatt på utbytte. Så får ni gjerne mene det skall vare så, men folk flest mener ikke det.
polakk
07.12.2022 kl 15:08 2344

Betaler ingen skatt i dei landa som oljefondet investerer i ?
Forklar litt nærmere, er ikke så god på dette.
Redigert 07.12.2022 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
07.12.2022 kl 19:21 2287

Takk for artikkelen. Et viktig bidrag mellom side på side med nett-troll som krangler om det uvesentlige og irrelevante.
Bennyfyfasan
07.12.2022 kl 19:34 2277

Jeg er på reise - jeg er for tiden i NY og skal videre til østen før jeg reiser hjem i mid des. Om ingen har gjort det til da vil jeg opprette en lukket gruppe for å diskutere lakseskatten og omliggende problemstillinger. Det vil garantert komme enormt med info i begynnelsen av jan - og da kan det være greit å ha en nett trollfri sone.

Ellers kommer en konkretisering av lovnader. Det kjipe er at det blir ett nytt kråkeråd som skal lønnes med laksepenger:

https://frifagbevegelse.no/nnnarbeideren/vedum-varsler-endringer-av-lakseskatten-6.158.921535.d0953abfb6

Dette burde ha vært gjort 1 uke etter den latterlige pressekonferansen
Redigert 07.12.2022 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
okai?
07.12.2022 kl 21:01 2193

Ser ut som om du treffer bra på 88,4%...... Nordlaks kommer til 84,35 %

https://www.ht.no/nyheter/i/9zk54w/vi-skjoenner-ikke-at-kommunene-jubler
Bennyfyfasan
07.12.2022 kl 21:09 2181

Politikerne vet også om dette tallet. De presenterer bare tallene på en alternativ måte - og kaster inn felleskapet - milliardær - osv osv noen ganger for å lure folk.

Vi brukte ikke mange dagene på å komme frem til mellom 75-85% når drifta er god med ingen foredling. Politikerne latterliggjorde dette.

Nå har Støre hentet en ny spindoctor med hemmelig kundeliste. Han har kontakter inn i media blant annet. Vi vil nok se en del lekkasjer fremover og påvirkning via «innlegg».

Tenk - politikk er endt opp på dette viset.
Pacino
07.12.2022 kl 21:34 2150

Fylkesnes klager på skattesmell.

SV har vært det partiet som virkelig har kjørt hardt på mot skattesvik, skatteunndragelser og de rike som ikke betaler til fellesskapet. Her viser det seg at partiet har begått de samme feilene som de selv kritiserer.

Fylkesnes stiller seg nå totalt uforstående til at han må betale skatt for pendlerleiligheten, ..det er sure penger sier nå SV- politikeren tørt.

Hadde det vært en riking eller en annen stakkar som hadde svindlet fellesskapet for skatt, hadde ledelsen i SV løpt rundt til mediehusene og fortalt om de griske rikingene som svindler det norske fellesskapet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wAd6rM/fylkesnes-klager-paa-skattesmell

keisam
07.12.2022 kl 22:30 2093

Støres besøk til Nærøysund tror jeg ikke bidrar til endring av grunnrenteskatten. Kommentatorene i Akersgata har stort sett unisont støttet grunnrenteskatten og dens størrelse. Byråkratiet og offentlige ansatte støtter all type innkommende skatter og avgifter. Store grupper som mottar trygdeytelser eller annen velferdsgoder støtter en stor og mektig stat. Alle bedrifter som har offentlige som eneste/viktigste kunde støtter en rik stat. Staten er så stor og mektig i dag at alle blir mer eller mindre helt avhengig av den. Virker som borgerlønn er det optimale for folk flest, maser om støtte for det minste ting. De få som ønsker større frihet, likhet og brorskap er i klart mindretall og vil neppe noen gang få gjennomslag. Grunnrenteskatten har kommet for godt og bunnfradraget blir snart satt til null. Alternativet er regjeringskrise som ingen ønsker. Laksen som jeg kjøpte når barna skulle lage Sushi kostet 399,- pr. kg, neste år vil den nok koste 500,- pr. kg.

Karybdis
07.12.2022 kl 22:45 2073

Synes nesten vi nå må være litt greie med hr.F. Til SV-er å regne er han jo økonomisk kreativ med utleie i både nord og sør. Han har bare glemt dette med fordelsbeskatning, iallefall at det kunne ramme ham selv. Vi bør huske ham for de store sakene; han var jo med å sikre budsjett-forliket!!! ikke sikkert det hadde vært lettere med Kaski eller hun Bergstø tungt inne. Men kan se at han nok ikke bør stille til valg som leder i SV; mulig han vil trenge noe hjelp til image-building etter det siste utspillet der!!!
Bennyfyfasan
07.12.2022 kl 23:00 2050

En av fordelene med å være en del av laksenæringa er fri tilgang til laks. Jeg spiser det 2 ganger i uka - flere om jeg regner med røyka og gravet laks.

Jeg har tenkt det samme. Norge ender opp med borgerlønn i min levetid. Det blir ikke pent - men vi ender der.

Støre sitt besøk var for å vise ansikt for første gang. Han kommer flere ganger på banen i tiden som kommer for å vise handlingskraft. AP er avhengige av å bygge seg opp i distriktene før valget - de vil gi oss glassperler og frimerker i bytte mot stemmer
oivindl
07.12.2022 kl 23:54 2020

"Ledelseslønn og selskapenes grådighet har nådd et nivå som er veldig usunt, sa Nicolai Tangen da han talte under Financial Times' eventet Global Boardroom."

Hm, enda en SVer uten kunnskap om økonomi som har uttalt seg?
keisam
07.12.2022 kl 23:59 2025

Hva som skjer med AP blir spennende. Giske og Støre snakker ikke godt sammen, også har du Hadja som er på full fart tilbake. Mektig trekløver som ikke er på talefot, hvordan skal det ende? Jeg tror uansett regjering og dens sammensetning ikke vil medføre store endringer med grunnrenteskatten. Toppbyråkratene har allerede bestemt seg for å følge NOU til Karen Helene Ulltveit Moe. Om man ikke gidder å lese hele NOU så vil jeg anbefale å søke nøkkelordene samfunnsmessige konsekvenser / samfunnsøkonomiske konsekvenser.

Oppdrettsnæringen har vært veldig tydelig på mulige konsekvenser, mindre investeringer og mulig utflagging. Svaret får vi om 5-25 år. Dagens mellomledere i oppdrett blir en ettertraktet eksportvare. All innovasjon innen oppdrett de siste 2-3 tiårene vil enkelt overføres til andre aktører/regimer og geografiske områder.

Oslo har bruk for ungdommene som vokser opp i distriktene til givende meningsfulle jobber i offentlig sektor.
hatitchi
08.12.2022 kl 00:05 2030

Offentlig sektor du tenker på? Hva er det fjolset av en Statkraft-sjef skal ha en lønn på 6,6 millioner kroner for?
Kjerstin Braathen tjente 15 millioner
Sigve Brekke 15,1 millioner
Anders Opedal 18,1 millioner
Posten med 5 millioner
Nysnø 2,6

Hvor mange er ansatt i NRK?
Hvor mange er ansatt i TV2?

Hvor mange har millionlønn i NRK?
oivindl
08.12.2022 kl 06:55 1978

Nå var det vel Nicolai Tangen som hadde tenkt.
Men jeg støtter ham og skiller ikke mellom privat og offentlig sektor.