Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17 208445

Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon

1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:

380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%

Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr

For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt

Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn

True
25.12.2022 kl 16:43 3703

Det er kanskje ikke så rart i når vi har så mange Politikere som nærmest aldri har bidratt i næringslivet. Det er derfor Vedum feiler totalt i sin post som Finansminister. Har han noen som helst erfaring fra Finanssektoren? Nei.

Kunne ikke vært mer feil person på feil plass. I sterk motsetning så har vi Nicolai Tangen som absolutt er rett mann på rett plass.
Pacino
25.12.2022 kl 19:25 3645

Enda en artikkel med Støre, denne gang med overskriften, `Vi må være ærlige med folk` Vet denne fyren egentlig hva ordet ærlig betyr, fortsatt babler Støre i vei om det samme som før, Ukraina, prisene har steget og rentene har økt, fortsatt nevner han ikke med et eneste ord at skattene skal opp med 50 milliarder neste år.

Alle de som ikke har giddet å sjekke sine skattekort, og tror at alt er som før kan risikere å få tidenes bakoversveis når de klikker seg inn i nettbanken for å sjekke lønningen neste måned, de som trodde på regjeringens løfte om skattelette til de under 750 000 kan spørre seg selv hvor godtroende de egentlig har vært.

Neste stopp blir vel et tåredryppende møte med Fredrik Solvang i debatten, etter det er det å pigge hjem for å opplyse menigheten på facebook hva kontonummeret er, neste tur er det VG der de skal fortelle hvor snille og naive alle dottene her i landet er, og så er den vanlige prosedyren fullført.

Dette burde være en klar advarsel til folk som tror på bønder og sosialister. Hva hjelper det med partiledere og politikere som taler vanlige folks sak, når de ikke aner hva det vil si å være en del av folket.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2022/12/25/195892801/jonas-gahr-store-haper-neste-jul-blir-bedre?_gl=1*5h5sps*_ga*MTU0MDAzNzY2NC4xNjYyMTI5NDE1*_ga_R9507ZYH5L*MTY3MTk4NTg5MS43My4xLjE2NzE5ODU5MDEuMC4wLjA.
mofs
25.12.2022 kl 20:41 3589

Når sant skal sies gir budsjett for 2023 litt lettelser i inntektsskatten for de "lavtlønnede". Støres tragedie er at dette spises opp, og mer til, av svekket reallønn og økte renteutgifter. Vanlige folk vil derfor fortsette å oppleve svekket levestandard til neste år. Det ble ikke deres tur likevel. Om boligprisene svekkes betydelig fra dagens nivået kan det bidra til en mini-depresjon i Norge. En oppgang i boligformuen (som det i begrenset grad skattes av) har de siste årene (tiårene i realiteten) skapt godfølelse blant norske forbrukere. Om flere høyt gearede husholdninger opplever negativ boligequity, forbruket synker og arbeidsløsheten stiger som følge av dette: ja, da har du oppskriften for et misnøyens år. Lite taler for at det skal snu med det første for dagens regjering.
True
25.12.2022 kl 21:01 3575

Hva annet kan man egentlig forvente av tåkefyrsten Støre? Vanlige folk liker tydeligvis å bli lurt trill rundt og tror på eventyrene Støre forteller... Verden vil bedras og Nordmenn flest er naive og stokkdumme som vanlig. Som om regjeringen virkelig kunne brydd seg mindre, annet enn å anse oss som en liten brikke i spillet.

Just pick your damn sacrifice.

Og forresten, det er ingen ærlig mann som har behov for å uttrykke at man må være ærlig. Dette er et fenomen med veldig mange mennesker. Istedenfor å akseptere hvem man virkelig er, forsøker man ofte å overbevise andre om at man er det stikk motsatte.

En gammel "kompis" av meg er for eksempel kjent for å lyve ræven av seg, men har oppført "ærlig" som egenskap på LinkedIn profilen sin, hvor han også riktignok har oppført et firma som han ikke en gang driver, men som kun er et luftslott...

Da er det litt merkelig at folk fortsatt ikke har lært med hensyn til Støre... Men kanskje det blir ille nok til at de lærer denne gangen?

https://www.youtube.com/watch?v=DwdgimM4BDA
Pacino
26.12.2022 kl 13:15 3360

Støre, Sheriffen av det offentlige.

Et gjennomgående trekk i offentlig sektor er at den stadig vokser, men leverer stadig dårligere. Norge er verdens mest overadministrerte land, og likevel handler nesten alt om konstant brannslukking, krisehåndtering, budjsettsprekker og feilprioriteringer.

Offentlige utgifter i Norge utgjør ca. 300.000 kroner pr innbygger. I Sverige er tallet 150.000 kroner. En av tre arbeidsføre jobber nå i offentlig sektor. Offentlig sektor står for to av tre kroner i norsk økonomi, og det øker raskt. Offentlig etterspørsel utgjør 58 prosent i fastlandsøkonomien. Fra 1970 til 2013 ble antall offentlige årsverk tredoblet. I 2021 var statsinntektene på 1242 milliarder, utgiftene på 1515 mrd. Er dette god styring? Og hvordan står det til med resultatene?

Alt som ikke skulle skje da vi fant oljen, har skjedd: Offentlig pengesløsing har blitt absurd, resultatene minner om en bananrepublikk, eliten beskytter hverandre som i et middelaldersk føydalstyre, og korrupsjonen og kameraderiet virker mer inspirert av et siciliansk familiedynasti enn av et demokrati. Offentlig sektor har blitt så stor og mektig at ingen politikere lenger kan gjøre noe med det. Da blir man nemlig aldri valgt. Sjakk matt.

Norsk offentlighet har blitt så vanstyrt at folk nå tar det som en selvfølge, og ler av fadesene, tabbene og budsjettprekkene på forhånd: Datasystemer som ikke fungerer. Helsepersonell som ikke kommer. Tog som ikke går. Praktbygg og kulturhus som undergraver budsjettet.

Byggeprosjekter med kostnadseksplosjoner. Offentlig jåleri og selvhøytidelighet til millioner. Forutsigelige problemer som aldri blir forutsett. Klimaprosjekter som ikke forholder seg til virkeligheten eller matematikk.

Når man skal bygge noe så stort og kostbart, er normal prosedyre å stille spørsmålet: «Er dette riktig prioritering og løsning?» Så spør man ingeniører: «Er dette overhodet mulig, eller forsvarlig?» Så bruker man penger på å finne svaret. Så hyrer man entreprenører som garanterer for kostnadene. Og når kostnadsrammeme er sikret og garantert, begynner man å grave.

Moderne Politisk Prosedyre (MPP) snur på dette: Kunnskapløse politikere bestemmer seg for å gjennomføre symbolpolitikk som et rent selvutviklingsprosjekt basert på ideologi, vaner og tvangstanker. Så betaler de arkitekter og PR-folk for å vise hvor feiende flott det skal bli. Så begynner de å grave. Og så spør de ingeniører om hvorfor alt blir så mye dyrere. Og så finner de syndebukker i ettertid og pulveriserer ansvaret med flere PR-agenter.

Det popper opp symbolbygg, rådhus, kulturhus, regjeringskvartaler og unødvendige sykkelveier overalt, mens avgiftene eksploderer og de offentlige tilbudene innen skole, helse, psykiatri og trygghet blir stadig dårligere. Likevel er vi lenger unna fakler, høygafler, tjære, fjær og revolusjon enn noensinne.

Nordmenn finner seg i alt. Vel, det er jo nettopp derfor vi har havnet her, og grunnen til at eliten har blitt så modig når det gjelder sløsing med skattepenger. De vet at pressen er på deres side og at folket er maktesløst.

Norge har alltid endeløst med penger til politikernes personlige prestisjeprosjekter, men aldri penger nok til folket. Det er alltid mer reguleringer, skatter og avgifter å pålegge næringslivet, men aldri noen forenklinger og lettelser i regelregimet.

Politikerne gir EU, WEF, WHO og FN mer og mer makt, mens velgerne betyr mindre og mindre. Hverdagen din blir konsekvent dyrere og vanskeligere i stedet for billigere og enklere.

De som styrer landet, har gitt deg finanskrise, terrorkrise, pandemikrise, strømkrise og priskrise på løpende bånd, og det økonomiske marerittet har bare så vidt begynt. Ingen så det komme, alle «tar ansvar» og blir i jobben, og løsningen er alltid flere offentlig ansatte. Norge trenger en administrativ revolusjon, men det vil offentlig sektor motarbeide med alle midler.

Derfor fortsetter sløseriet. Og snart er også hele næringslivet på NAV gjennom klimatilskudd, takket være sheriffen av Nottingham, Jonas Gahr Støre, pluss han med høygaffel.
True
26.12.2022 kl 14:00 3336

Bra skrevet, spesielt den første artikkelen. Støre og co er så gjennomskuelige som det kan få blitt at det er nesten rart ikke flere ser rett igjennom de skjulte agendaene.

Det som er så flott med en Borgerlig regjering er at en spade som oftest blir kalt for en spade, har et mye mer riktigere forhold til virkeligheten, og ikke minst er næringsvennlig.

Gleder meg til jeg kan puste lettet ut når den dagen kommer igjen.
True
26.12.2022 kl 15:49 3276

Veldig bra skrevet. Kunne ikke vært mer enig. Til å ha jobbet i privat sektor hele livet, er det ekstremt frustrerende å se på hva som skjer der ute. Selv jeg vil jobbe i det offentlige nå og ha en trygg fast jobb. Og er det noen som fortjener det, så er det meg etter alt jeg har funnet meg i de siste årene.

Men det er likevel noe med den feigheten som plager meg, da jeg mener sterkt at alle burde fokusere på å oppnå sitt eget fulle potensial istedenfor å ta den enkleste veien. Står ikke noe respekt av det og man vil alltid være død på innsiden. Og det er ikke noe alternativ for meg.

Klart vi alltid trenger folk i det offentlige for at verden skal fungere, men poenget er som du nevner, at den allerede er oppblåst så til de grader.

"Alt som ikke skulle skje da vi fant oljen, har skjedd: Offentlig pengesløsing har blitt absurd, resultatene minner om en bananrepublikk, eliten beskytter hverandre som i et middelaldersk føydalstyre, og korrupsjonen og kameraderiet virker mer inspirert av et siciliansk familiedynasti enn av et demokrati. Offentlig sektor har blitt så stor og mektig at ingen politikere lenger kan gjøre noe med det. Da blir man nemlig aldri valgt. Sjakk matt."

Dette kan forresten vitne og minne om Hollandsk syke, hvor et land benytter seg utelukkende av naturressurser på bekostning konkurranseutsatt sektor. Men det som er enda verre med den regjeringen her, er at i tillegg til at vi aldri har hatt mer oljeinntekter i Norges historie, så slakter Sosialistene næringslivet med økte skatter og avgifter.

Man kan spørre seg selv, er det virkelig et behov for 40% grunnrenteskatt i lakeseindustrien? I tillegg til de 50 milliarder ekstra staten tjener i strøminntekter? I tillegg til økte drivstoff- og matpriser?

Det er faktisk helt sykt det som skjer, men jeg håper i allefall de sover godt om natten.

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/norsk_okonomi/bruk-av-oljepenger-/hollandsk-syke/id449284/
https://e24.no/olje-og-energi/i/34lbP0/norge-kan-tjene-1900-mrd-paa-olje-og-gass-i-2023-en-vanvittig-gevinst
Redigert 26.12.2022 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
hill
26.12.2022 kl 16:56 3245

"Dette gir neppe en sosialistisk godfølelse. Økte skatter, mindre velferd: det var ikke sånn det skulle gå. Alt henger sammen med alt og lite taler for regjeringen klarer å ta seg ut av mange av de problemene som de delvis har lagd selv."

Ikke så mye annet å si om den saken, når misunnelseskatt overskygger alt som kan forbindes med alminnelig sunn fornuft.
True
26.12.2022 kl 17:39 3212

"Nå er det vanlige folks tur". . .

https://www.finansavisen.no/politikk/2022/12/26/7972284/vedum-vi-ma-vaere-forberedt-pa-det-utenkelige

– Hvordan oppleves det at fattigdommen i Norge øker – på din vakt?

– Det er vondt at flere har problemer med å få hverdagen til å gå opp. Det er et helt annet alvor nå enn det vi har vært vant til i norsk politikk. Det er ikke akkurat solskinnsdager. Det er mer opprørt hav.
True
26.12.2022 kl 17:45 3202

Meget godt poeng. De fattige har kun fått det mye verre, ikke bedre med denne regjeringen ironisk nok. Men hey, det var egentlig akkurat som forventet.
Fluefiskeren
26.12.2022 kl 20:19 3149

Vær så god! Bare flytt næringen til utlandet. Så får man se hvor velkomne de er der.

« Laksenæringen møter protester og forbud internasjonalt
Mens debatten raser om lakseskatt og rammevilkår i Norge, er det flere steder som forbyr oppdrett for å beskytte livet i sjøen. – Lang vei å gå, sier Greenpeace.»


En rekke eksempler på land hvor næringen blir forbudt eller ilagt strenge restriksjoner. Ikke så dumt å være i Norge da som er et ett av verdens beste land for naturødeleggelser næringer.


https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/jlvEm0/laksenaeringen-moeter-protester-og-forbud-internasjonalt
Redigert 26.12.2022 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
mofs
26.12.2022 kl 23:23 3051

Flue jeg gir deg Færøyene, New-Foundland, Island, Canada, Skotland, Shetland, Chile og landbasert oppdrett.
nordnes
27.12.2022 kl 08:05 2961

Kloke ord fra lederen i rederiforbundet;
« Frustrasjonen øker.
Rederiforbundet representerer rederier langs hele kysten og Solberg merker stadig den økende frustrasjonen mellom kystbefolkningen og den såkalte Oslo-eliten.
– Dette begynte på slutten av Erna Solbergs regjeringstid og mye av denne frustrasjonen var årsaken til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet vant valget i 2021. Nå har regjeringen gjort det kunststykke å øke denne frustrasjonen ytterligere. Dette må bare bli bedre. Vi kan ikke ha tre år til med polarisering.
Harald Solberg mener at det gode og gamle verdiskapningsperspektivet fullstendig er blitt borte.
– Støre og Vedum har ikke sagt direkte at de rike skal tas, men det er det som i manges øyne er tilfelle. Jens Stoltenberg var eminent her. Han påpekte gang på gang at vi måtte skape før vi kunne bruke.»
Redigert 27.12.2022 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
nordnes
27.12.2022 kl 08:27 2937

Fluefisker
Tror du oppdrett på land vil bli etablert i Norge eller nærmere markedene ?
Bennyfyfasan
27.12.2022 kl 08:53 2905

Du finner negative artikler om alle næringer - også jordbruk. Vi fortsetter med det allikevel, siden folk må ha mat. Laksen er mer miljøvennlig enn selv kyllingen.

Jeg tror alle får seg en overraskelse iløpet av 2023-2025 når det gjelder hvor stort produksjonspotensialet er på laks world wide. Det er maaaaange plasser med temp mellom 2-16 grader (vinter-sommer) som laksen vil ha.

Grunnen til at det ikke er flere plasser i bruk er at det må opp en enorm intern infrastruktur fra stamfisk til slakt. Det koster milliarder pr 10.000 tonn. Nå kommer det pga grunnrenta fra oslo eliten.

Bare vent - det blir underholdende fremover. Jeg gleeeeder meg til nye byråkrater ansettes for å følge ordningen. Det blir mer «verdiskapning» i oslo eller bergen 😀

Nå blir det krig om alt av midler. Vi på kysten er klar.
Redigert 27.12.2022 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
oivindl
27.12.2022 kl 12:18 2840

"Når sant skal sies gir budsjett for 2023 litt lettelser i inntektsskatten for de "lavtlønnede".

Og sant skal vel sies, også på HO. Ikke dette som har vært gjengs oppfatning her på tråden.
Trenger ikke gå lenger enn til innlegget over for å finne at dette betegnes som godtroende.
mofs
28.12.2022 kl 12:09 2746

Ut i fra dagens aviser ser jeg at AP varsler grep for å komme på offensiven på nyåret. Partiets strateger peker på at nå skal endelig strømkrisa løses. Problemet er bare at partiets problemer kan skjæres over en bredere lest, som jeg har skrevet om her. Jeg vil kanskje si at strømkrisa er det minste av partiets problemer, selv om jeg medgir at Vestres fastpriskontrakter har tatt alt for lang tid å rulle ut. Langt verre er det generelt økte skattetrykket, inflasjon og renter ute av kontroll, kaoset i sjømatsektoren med investeringsstopp og midlietidig tap av skatteinntekter, den manglende omsorgen for de fattigste i samfunnet, og det paradoksale forholdet at økt skatter gir mindre velferd drevet av inflasjon, begrenset bruk av oljepenger og de rød-grønnes sosialisering av private velferdstilbydere Strømprisen er allerede nådd toppen og gassprisen er nå på samme nivå som da Ukraina-krigen brøt ut. Her går det altså riktig vei uansett hva slags grep regjeringen kommer med. En overfokusering på strømprisen vil altså bidra til at ingenting gjøres på områder der skoen virkelig trykker.
Pacino
28.12.2022 kl 13:25 2697

Godt skrevet mofs, spesielt denne... "Langt verre er det generelt økte skattetrykket, inflasjon og renter ute av kontroll, kaoset i sjømatsektoren med investeringsstopp og midlietidig tap av skatteinntekter, den manglende omsorgen for de fattigste i samfunnet, og det paradoksale forholdet at økte skatter gir mindre velferd drevet av inflasjon" Spot on
Kajtek
28.12.2022 kl 13:50 2665

En tulling av en forsker, Svein Erik Tuastad, førsteamanuensis i statsvitenskap ved universitet i Stavanger, mener regjeringen taper på at SV ikke er med i den.

SV har gjort nok skade uten å være med i regjeringen for å ikke snakke hvor mye skadde hadde de gjort hvis de hadde vært med i regjeringen. Regjeringen måtte gi noe til SV for å få gjennomslag til budsjette.
Og hun Lo leder Peggy Hessen Følsvik som hyler Støre og går til angrep på Erna og prøver å skremme folk fra å gå mot Høyre igjen. Som hun sa, det hadde vært mye verre hvis Erna hadde vært ved makten. Tror hun virkelig at folk tror på det hun sier ? Ja, ja, sosialistene og kommunistene gjør nok det men jeg tror at de er i mindretallet.
Redigert 28.12.2022 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
28.12.2022 kl 16:30 2596

Mye av de 30% går vel til økt frakt og kostnader relatert til hylletid (frossen fisk kan porsjoneres ut ved salg - fersk må planlegges bedre).

La oss si at 15% blir igjen hos oppdretter. Da tar staten 9,3% + formueskatt som igjen presser frem utbytte.

Jokeren kommer til å bli hvor mye oppdretterne klarer å hente ut i underselskap som settefisk, brønnbåt, bemanning, eiendom osv. Det vil være umulig for selv den kommunistiske regjeringa vi har nå å nekte næringa normale avkastningskrav i alle ledd. Til nå har alt overskudd stort sett blitt hentet ut en plass, og resten av den interne verdikjeden har blitt kjørt i balanse. Det er det slutt på nå.
mofs
28.12.2022 kl 17:05 2562

Til Benny: Jeg håper du og Milk har rett i det at mye av selskapenes inntekter kan fordeles vekk fra grunnrentebelastede enheter over i andre forretningsområder. Som jeg tidligere har sagt: skattejus blir vel den eneste vekstnæringen i 2023.

Til Pacino: takk for støtte. Jeg kan legge til at Støre neppe klarer å snu på flisa slik som for eksempel Mitterand klarte i begynnelsen av 80 tallet. Han er for stivbeint og selvhøytidelig. Opptatt av å stå i det som han selv sier. Det er aktverdig dette, men ikke særlig politisk smart, så lenge det han står i er en hengemyr. Utover disse personkarakteristikka omgir han seg dessverre med kolleger som bare trekker han ned: Peggy og Stenseng i arbeiderbevegelsen, Spinnville Lysbakken, Kaski og Bergstø i SV og lettvekteren Vedum i finansdepartementet. Vedum for eksempel sier alle de riktige tingene. "Nå er det viktig å få ned inflasjonen så ikke renta øker og folk blir skjøvet ut i arbeidsløshet". Problemet er bare at regjeringens økonomiske politikk gjør tilnærmet ingenting for å få ned inflasjonen og dermed blir retorikken ganske hul. Tingene blir selvsagt ikke bedre av at han nærmest har innledet en vendetta mot kyst-Norge. Bør Støre stå i det, nei absolutt ikke. Han bør gjøre det stikk motsatte.
oivindl
28.12.2022 kl 17:48 2528

https://www.dn.no/okonomi/skatt/bolig/okonomi/fantasilost-om-boligbeskatning/2-1-1379191

Et kritisk, men reflektert innlegg vedrørende beskatning av bolig, uten behov for å demonisere verken regjering eller andre.
Bennyfyfasan
28.12.2022 kl 19:10 2491

"Til Benny: Jeg håper du og Milk har rett i det at mye av selskapenes inntekter kan fordeles vekk fra grunnrentebelastede enheter over i andre forretningsområder. Som jeg tidligere har sagt: skattejus blir vel den eneste vekstnæringen i 2023."

Grunnrenta er bare på det i sjø - ingenting annet kan man regne grunnrente på. Nå vet vi ikke hva de finner på om landbasert - de spekulerer på noe siden alt er på hold.

De som har flyttet fisken ut av morselskapet (GSF, Mowi osv) SKAL slippe grunnrente på fisken de tar med seg inn i 2023. Dvs er fisken 3kg, skal det bare regnes grunnrente fra 3kg til slakt. Her tror jeg det kan bli rettsaker.

Regjeringa har dummet seg ut. De har laget en ordning som ikke er tilpasset havbruk. Det meste av kostnadsintensive innsatsfaktorer er på land. Ordningen vil bli uthulet - så vil staten prøve å overadministrere...så kommer rettsakene som staten taper.

Uansett - året 2023 blir ikke kjedelig....
Bennyfyfasan
28.12.2022 kl 19:13 2499

kostnader relatert til boliger over 3-4 mill må opp. Det vil virke omfordelende. Det er for lukrativt å spare i eiendom i forhold til aksjer - særlig nå som skatteskjerpelsene tar tak. Det må være en balanse.

Det er ikke omfordelende å skatte arbeidsgivere ut av landet
nordnes
28.12.2022 kl 21:19 2437

Finansavisen i morgen 29.12, er med laks på forsiden og det står «Lakseanalytikernes favorittaksjer for 2023» I artikkelen står det bla; « Det er lite fisk i sjøen nå og det vil bli knapt med fisk til salgs i hele første halvår, sier Herman Alexander Dahl i Nordea, som tror lakseprisen vil ligge mellom 80 og 85 kroner per kilo i første kvartal.»

Hva er det som gjør at det er lite fisk i sjøen ?
Redigert 28.12.2022 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
mofs
28.12.2022 kl 22:59 2333

Kan ikke så mye om laks som andre her, men mitt tips er sjøtemperatur.
Bennyfyfasan
29.12.2022 kl 01:58 2257

Det er som mofs sier lavere temperatur på høsten mange plasser enn tidligere år. Det har ført til at snittvekt og biomasse på både 21G og 22G er lavere. Isolert sett skulle ikke man tro at man går inn i nytt år med lavere biomasse siden man bare bør slakte tilvekst, og ikke spise seg ned på tilgjengelig MTB (bare høste renten). Selv om artikler i fagpressen har hevdet at det ikke var tegn til å slakte for å unngå grunnrente kan det faktisk se ut som om det har skjedd, men at det har blitt kamuflert bak lav tilvekst.

Ellers er det mye nedklassing allerede. Det er anlegg som har over 20% nedklasset fisk. Det gode med det er at de som har fått permitteringsvarsel hos filetfabrikkene får arbeid. Det vil bli sinnsyke priser på det lille superior som er tilgjengelig....
Fluefiskeren
29.12.2022 kl 12:51 2089

Hva er problemet ditt? Er du generelt mot dyrevelferd? Synes du ikke vi skal behandle dyr pent?
nordnes
29.12.2022 kl 13:21 2050

At det skytes opp fyrverkeri noen minutter ved årsskiftet har ingen ting med dyrevelferd å gjøre. Dette er en yrkesgruppe som sutrer og når fisk blir en for sterk eksportvare stikker Vedum kjepper i hjulene for oppdrett. Bøndene var livredd under Breixit for at eksport av laks skulle få forrang i forhandlingene om en frihandelsavtale med Brexit foran en subsidiert norsk landbruksnæring.
Fluefiskeren
29.12.2022 kl 13:32 2059

Det har absolutt mye med dyrevelferd å gjøre. Det er ikke snakk om noen minutter. Det er snakk om timer og dager på forskudd.

Det er også hvert år mange mennesker som blir skadet. Dette er noe som bør foretas i regi av kommunene hvis man absolutt skal det. Mange med hunder og katter velger å være hjemme på nyttårsaften da de har sett hvor redde de har vært. Og hva med ville dyr? Fugler kan faktisk dø av skrekken.

Og hva har det med lakseoppdrett og skatt å gjøre? Du ønsker tydeligvis å sette bøndene i så dårlig lys du bare kan. Og benytte deg av dette mot noen som vil dyrene sine vell er pinlig.

Redigert 29.12.2022 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
nordnes
29.12.2022 kl 14:18 2032

Dette er bare tull fra bøndene for å bli hellige kyr, en har støy fra; sprenging ved veiarbeid etc, fly, helikoptertrafikk etc som alt kan være ubehagelig for dyr. Dette går på en avveining mellom samfunnet sine behov og tålegrense, dersom bøndene sine dyr ikke tåler noen minutter med fyrverkeri så er det best å legge ned norsk landbruk, for da krever bøndene så mye at det er ikke mulig å tilfredstille de. En bonde pløyet ned purreløken som staten hadde gitt han tilskudd for å dyrke, i en tid der det er matmangel i verden og Norge som eneste land i EU/Eøs har hindret Ukraina i å få tollfrihet. Så hvor er bøndenes solidaritet ?

Jeg tenker at norsk oppdrett er viktigere enn subsidiert landbruk og bør prioriteres. Det er ikke alle som kan leve på staten.
Redigert 29.12.2022 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Pacino
29.12.2022 kl 14:44 2020

nordnes skrev Innlegget er slettet
Har selv hund og det er det samme helvete hver nyttårsaften, hunden er like livende redd hvert år på denne tiden. Her hvor jeg bor skyter de gjerne opp raketter i dagevis både før og etter nyttårsaften.

Greit nok å skyte opp raketter, men da burde det vært innenfor en viss tid og kun på nyttårsaften, for min del kunne de bare forby hele dritten, hvor denne stupide tradisjonen kommer fra må gudene vite. Ikke er der mye å feire heller for tiden.

For mange familiedyr er smellene fra fyrverkeri et mareritt. Lydsensitivitet er et av de vanligste atferdsproblemene hos hunder. Det antas at 50% av alle hunder har en eller annen form for lydsensitivitet eller lydfobi.

Med tanke på at det finnes ca. 500 000 hunder i Norge, vil antallet hunder som opplever frykt på nyttårsaften være svært høyt. I tillegg finnes det omkring 600 000 katter, 200 000 smågnagere, 72 000 kaniner og flere andre typer familiedyr og husdyr der flere av disse vil oppleve nyttårsaften som traumatisk.

I en studie fra NMBU fant forskerne at til sammen 23% av hundene var redde for høye lyder. I undersøkelsen ble hunder utsatt for fire ulike høye lyder: Fyrverkeri, skudd/høye smell, torden og tung trafikk. Fyrverkeri var den lyden som skapte størst frykt hos hundene.

Det er viktig å huske på at mange hunder viser tegn på frykt uten at eiere nødvendigvis vet at det er frykt de er vitne til. En britisk studie viser at 49% rapporterte atferd som viste frykt på høye lyder som fyrverkeri, mens bare 25% rapporterte at hunden var redd for lyder når de ble stilt spørsmål om det direkte.

Sannsynligheten er derfor stor for at mange hunder er redde uten at eieren er klar over dette. En hund som utvikler en fobi for fyrverkeri kan også få utløst en fryktrespons for ting som kan minne om fyrverkeri. Noen hunder kan bli redd for mørket siden de assosierer situasjonen der fyrverkeriet oppstod med dette.

De kan også bli ekstra sensitive for andre høye, plutselige lyder, som f.eks. barn som roper, dører som knirker eller torden. Hunder kan få et alvorlig atferdsproblem som følge av nyttårsraketter. ..Godt Nyttår
*JBJB
29.12.2022 kl 14:53 2019

Hei folkens:))

Og...skatter og avgifter er den nye vinen, folkens - skatteskjerpelseregjeringen vil nok utrede ny hundeskatt - den ble avviklet i Januar 1990, men vil nok fort komme opp på bordet igjen når vanlige folk skal bidra de neste tre årene - kun hunder i tjeneste slipper unna - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla