Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17 207311

Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon

1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:

380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%

Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr

For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt

Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn

oivindl
07.01.2023 kl 21:59 3019

Tja, at det stilles spørsmål rundt dette er vel naturlig. At et advokatfirma mener det er lovstridig, er vel heller ikke noen overraskelse.
Det er likevel ingen automatikk i at de vurderer dette korrekt.
Som jeg har nevnt før, selv i høyesterett er det ikke enstemmighet i lignende saker.
nordnes
07.01.2023 kl 22:37 2995

Det finnes så langt jeg vet ingen tilsvarende saker. Da hadde de fremhevet i høringene.

Siden du påstår noe annet;
Har du en referanse i Rettstidende til en tilsvarende sak der loven har hatt ikrafttredelse før den er vedtatt?
(Det finnes så vidt jeg vet bare en dom)

Loven blir trolig vedtatt i 2023 med ikrafttredelse 1. januar 2023, eller mener du noe annet ?
Kajtek
07.01.2023 kl 23:01 2990

Jeg er ikke noen spesialist på det men jeg tenkte på det fra starten av. Man kan ikke innføre en lov uten at den er ferdig behandlet.
oivindl
08.01.2023 kl 08:16 2914

Med lignende saker, mener jeg saker hvor det er spørsmål om tilbakevirkende kraft og i strid med §97.

Som feks denne:
"Med dissens 11-4 ble Oslo fylkesskattekontors vedtak om tilbakebetaling av merverdiavgift som allerede var ført til fradrag, opphevet fordi lovgrunnlaget det bygget på var i strid med Grunnlovens §97."
https://lovdata.no/artikkel/plenumsdom_i_hoyesterett_-_forbud_mot_tilbakevirkende_lov/696

"Loven blir trolig vedtatt i 2023 med ikrafttredelse 1. januar 2023, eller mener du noe annet ?"

Nei, er det noen grunn til å tvile på det?
oivindl
08.01.2023 kl 08:32 2893

Her er den opprinnelige kilden jeg bygget min kommentar på:

"Høyesterett har i de siste årene hovedsakelig tatt utgangspunkt i vurderingsnormen «klart urimelig eller urettferdig»11 eller vurderingsnormen «sterke samfunnsmessige hensyn»12 for å avgjøre om det foreligger grunnlovsstridig tilbakevirkning på det økonomiske området. Flere av disse høyesterettsavgjørelsene er avsagt under sterk dissens"
https://acrobat.adobe.com/link/review?uri=urn:aaid:scds:US:e11b29ed-bc41-3bed-822d-c019e8de3663
nordnes
08.01.2023 kl 11:05 2867

Når det gjelder dissens så er de beste dommene fra Høyesterett dissensdommer. Er dommerne uenig skjerpes argumentasjonen og dommen får en spisset begrunnelse. Men en dissens kan bety, men trenger ikke bety at dommerne er uening i resultatet. Det kan være at de er enig i resultatet, men uening i begrunnelsen som leder frem til resultatet.

Når det gjelder kilden du viser til (masteroppgaven skrevet av en jusstudent) så går den hovedsaklig på spørsmålet er om det vil være i strid med Grunnloven § 97 ved lov å gripe inn i allerede gitte tillatelser og lignende og her er det rikelig med rettspraksis og dissenser.

Men kjernespørsmålet blir annerledes her og gjelder problemstillingen om en lov kan sendes på høring og vedtas av Stortinget etter at loven har trådt i kraft. Et tilsvarende spørsmål har ikke vært behandlet av Høyesterett.

En sak som ble avgjort 27. april 1841 som historisk har vært viet særlig oppmerksomhet. Her lot Høyesterett være å anvende et nytt stortingsvedtak om stempelavgift på eldre, ustemplede dokumenter som var utstedt før stortingsvedtaket ble truffet.

Så langt jeg vet har det kun vært gitt lover med tilbakevirkende kraft av eksilregjeringen i London under krigen, særlig om landssvikanordningen av 15. desember 1944 i realiteten hadde tilbakevirkende kraft.


Redigert 08.01.2023 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Pacino
08.01.2023 kl 12:35 2822

Petter Stordalen betaler skatten med «glede». Slik unngår han hundrevis av millioner i skatt: – Burde jekke seg ned.

Hotellkongen Petter Stordalen mener skatten skal betales med glede, og har refset investorer som Stein Erik Hagen for å være et «hylekor» når de har kritisert det norske skattenivået.

Men selv om Stordalen er kritisk til rikinger som pakker koffertene og flytter til kontinentet, er han en av de aller ivrigste på å unngå skatt selv, helt innenfor det norske skattesystemet.

https://www.nettavisen.no/okonomi/petter-stordalen-betaler-skatten-med-glede-slik-unngar-han-hundrevis-av-millioner-i-skatt-burde-jekke-seg-ned/s/5-95-840302

Bennyfyfasan
08.01.2023 kl 12:42 2804

Her er en som har samme synet som meg. Jeg tror verdikjeden til laks blir integrert i de store matvarekjedene, slik at den såkalte grunnrenta blir flyttet over i neste ledd. Dermed ikke skattbar. Atle Eide avslutter med det i innlegget sitt. Vi må ikke glemme hvem som tok avgjørelsen slik at dette skjedde....IKKE GLEM. Vedum og Co må ikke få lyve seg ut av det.

--------------------

Et svik – ikke mot de rike, men mot fremtiden til vanlige folk
Oppdrettsbransjen, som vi kjenner den i dag, ble ødelagt av Gahr Støre og Vedum den 28. september 2022.

Forankret i en utstudert forakt for fakta og kompetanse er tilliten til vårt politiske system borte. Kun tid og konkrete handlinger kan reetablere «politisk stabilitet» som begrep i Norge. Ikke fordi noen er sure eller fornærmet; men fordi de beslutningene som ble fattet den 28. september 2022, fremstår som dypt urimelige og uverdige og med en forakt for utredninger og fakta, vi nok aldri har sett fra en norsk regjering.

Det mest alvorlige er ikke alene skattenivået fremover. Men at en norsk regjering tiltok seg 40 % av verdier som er bygget opp av familier langs kysten over generasjoner – og med svært høy personlig risiko.

Måten økningen av skatt på grunnrente for oppdrett av laks er innført på, er brudd på enhver konstitusjonell tradisjon og basert på en konsekvensanalyse som i beste fall er fraværende. Når statsminister og finansminister farer med usannheter om at det skal være en reell høring, blir våre demokratiske verdier og tillit til politikere satt på prøve. Når lovfestede krav til saksbehandling erstattes med retorikk, går det meste galt. Når viljen til å lytte erstattes med prestisje for egne forslag, blir vi skremte.

Stort samlet skattetrykk
Det alvorlige for kysten og Norge, er at det innføres en skatt hvor konsekvensene ikke er utredet. Alle ser nå at regjeringen ikke har gjort hjemmeleksen. Normprisen er bare et eksempel på en lang liste av alvorlige konsekvenser som ikke er forstått. Håndteringen av investeringer i smoltanlegg er en annen. Regjeringen, med statsminister i front hevder at «det skal være en reell høring». Samtidig som finansministeren 30. desember sier at «grunnrenteskatten kommer uansett». Hva er det da en skal høre?

Så langt ber de fleste høringsbrevene om utsettelse og konsekvensutredning og mange, selv de fra statens egne institusjoner, er kritiske. Er det slik at det er bare det som finansministeren «liker» som blir hørt? Mye tyder på det.

Så prøver Regjeringen seg med et bunnfradrag. Advokatfirma Sands har utredet dette og sier at mest sannsynlig er et slikt fradrag ulovlig. Regjeringens skattekommisjon mener bunnfradrag må bort. Det er vel knapt en eneste oppdretter som tror dette fradraget overlever lenge. Og grepet med forhøyet grunnlag for formuesskatt ligger fast. I sum gjør alt dette at svært mange oppdrettere får over 80 % i samlet effektiv skatt.

Dette tror jeg vil skje:
Konsekvensen av alt dette; og det som dagens regjering mest av alt vil bli dømt på, er at de ødela det kystnære, norske eierskapet i oppdrettsnæringen. Det eierskapet har skapt denne suksessnæringen gjennom tider med høy risiko. Frem til i dag er alle selskaper bortsett fra Mowi og Cermaq eid av norske eiere. Cermaq er eid fra Japan, fordi regjeringen selv solgte selskapet. Resten, cirka 75 % av næringen er norsk-eiet.

Om mindre enn 5 år har vi færre enn 10 til 15 oppdrettere som kontrollerer over 95 % av lakseproduksjonen i Norge. Og eierskapet til de fleste av disse vil være utenlandsk. Det blir interessant å se hvor mange arbeidsplasser – utover den rene oppdrettsproduksjonen – som er flyttet inn til byer og sentrale strøk. Og hvor mye av overskuddet som pløyes tilbake til lokalindustri. Som jo er et mantra for dagens eiere.

Man vil se at det er langt fra ordførerkontoret i en liten kystkommune, til eierne – trolig en rekke «fond» – i New York. Bare å finne ut hvem som eier vil være en utfordring.

Støre og Vedum. Dere vil sikkert, uten innsikt i bransjen og uten konsekvensanalyser, retorisk hevde at slik som dette går det ikke. Vel, igjen tar dere feil mine herrer. Og dere vil bli husket som dem som stoppet vår mest bærekraftige vekstbransje.

Og det var ikke de rike dere «knakk»; det var kysten og menneskene som så sin fremtid i det som kunne vært en norskeid vekstbransje.

At dere tør.

https://www.intrafish.no/kommentarer/et-svik-ikke-mot-de-rike-men-mot-fremtiden-til-vanlige-folk/2-1-1382620?fbclid=IwAR1_APn1bgctDLcp0Qo6xLxONe3jVGsyb_rnFFFeKFEaRPa-I0_CLO0B9hI
Redigert 08.01.2023 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
08.01.2023 kl 12:45 2799

Pacino, du må huske det er forskjell på en hovedstadsmilliardær og en fra distriktene. Stordalen arrangerer fester og eventer for de rette folkene.

Han må vel betale skatt i over 100 år for å betale tilbake Koronastøtten ;-) Ellers er han også dobbeltmoralsk når det gjelder miljø. Han kjører med den profilen på hotella og tar 80kr for en elendig tannbørste av bast som tåler 1 runde. Selv flyver han verden rundt i privatfly.

Det blir snart opprør - politikerne på venstresiden har laget så mye splid nå i befolkningen at vi får amerikanske tilstander
Redigert 08.01.2023 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Pilteri
08.01.2023 kl 12:56 2778

Veldig bra innlegg. Tipper at bunnfradraget blir fjernet og at skattesatsen settes ned til 20-25%.
Pacino
08.01.2023 kl 14:28 2710

Og på toppen av alt kaller Stordalen andre som klager på skattetrykket her i landet for hylekor, hvem andre enn Stordalen selv er det som hyler og skriker da, har aldri hørt verken Røkke eller noen av de andre han omtaler verken hyle eller skrike.

28 milliarder i formue = 6,2 millioner i skatt, ..er det noe som skurrer her?

Med sitt forretningsimperium gjennom Strawberry Group, har Stordalen 11 ulike selskaper innenfor eiendom, finans, hotell og kunst. På Kapitals liste over Norges rikeste havner han tre plasser bak Røkke, med en formue på 28 milliarder kroner er han Norges tiende rikeste.

Kjell Inge Røkke står beregnet med en formue på 45 milliarder kroner på Kapitals liste ,det førte til en skatteregning på 181 millioner kroner i fjor, ifølge skattelistene. Stordalens formue på 28 milliarder kroner, førte imidlertid til kun 6,2 millioner kroner i skatt i 2021.
True
08.01.2023 kl 16:19 2616

Røkke > Stordalen.

Kanskje fordi jeg er høyremann, men Stordalen gjør alt i sin makt for å overbevise verden om at han er alt annet enn en Kapitalist. Det er vel sikkert også hans lure måte å tjene mer penger på ved å gjøre seg selv til en populist for å få flest mulig folk med seg, i motsetning til Røkke som ofte anklages for å være kald og kynisk.

Vel, Røkke er i det minste en ekte Kapitalist og forsøker ikke å fremstille seg selv som noe annet. Står mer respekt av det, og han har fortsatt bidratt med enorme verdier i samfunnet og næringslivet.
Pacino
08.01.2023 kl 16:49 2585

Ja, enig ..godt sagt.
Kajtek
08.01.2023 kl 17:40 2557

Kunne ikke sagt det bedre selv. Og det verste at regjeringen sier at budsjett er forutsigbart og ansvarlig. Det er så langt fra sannheten som overhodet mulig. Det er synd at man ikke kan fjerne dem fra makten nå før skaden er gjort.
nordnes
08.01.2023 kl 17:43 2558

Det var ingen sosialister som kritiserte Røkke for å ta med formuen sin fra Seattle i USA til Norge, så hvorfor kritiserer de han når han flytter til Sveits ?
Redigert 08.01.2023 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
Kajtek
08.01.2023 kl 17:44 2545

Han har stor gjeld så der blir ikke mye formueskatt. Det er også andre lover og regler for hotellbransjen. Jeg synes at det er dårlig gjort av Stordalens å komme med sånn uttalelse og kritisere de andre «rike».
Fluefiskeren
08.01.2023 kl 18:54 2464

Så du mener norske politikere skal legge seg opp i amerikanske lover?

Er det ingen voksne her?

Bennyfyfasan
08.01.2023 kl 20:00 2402

Det som er litt synd er at regjeringen får litt drahjelp av billigere strøm og energi når det blir resesjon i deler av verden. Jeg tror det blir kortvarig, for når det snur kommer den sure svie - kanskje enda verre enn nå for lavtlønte.

Budsjettet er ett makkverk. Bare se hva som skjer nå med flere politistasjoner. Pengene går til husleie og strøm, og ikke til politifolk. Det begynner å bli mange sånne eksempler.

Synd at man ikke må gå når befolkningen snur ryggen til regjeringen. Det skulle ikke vært lov å bryte valgløfter i den grad som spesielt SP gjør. Grunnen til at straffen ikke er større er nok at en venstrevridd media ser den andre veien - enn så lenge.
oivindl
08.01.2023 kl 20:16 2388

Hvor lavt har man sunket når man håper det går dårlig med landet og befolkningen, bare for å tekkes sin egen selvgodhet?
Bennyfyfasan
08.01.2023 kl 20:26 2356

Hvis det er meg du prøver å svare tror jeg du må lese det jeg skriver en gang til...men dessverre hjelper det nok neppe. Du skjønner ikke essensen allikevel.

Det er landet jeg tenker på, og landet Norge er mer enn utenfor ring 3.
nordnes
08.01.2023 kl 20:54 2359

« Det som er litt synd er at regjeringen får litt drahjelp av billigere strøm og energi når det blir resesjon i deler av verden»

Apropos strøm til næringslivet, så du Søndagsrevyen i kveld, der de viste hva den tyske regjeringen gir av strømstøtte til næringslivet i Tyskland kontra støtten den norske regjeringen gir norske bedrifter. I reportasjen fremstod Vestre som en tullebukk.
Redigert 08.01.2023 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
08.01.2023 kl 23:46 2205

Jeg så det for litt siden via app. Det er merkelig hvordan han nå har endret det til fra å ha den beste strømstøtten - til å ha den beste strømstøtten til husholdninger...

Man må ha jobb først for å betale regningene. Det nytter lite med strømstøtte på lang sikt hvis arbeidsgiveren er borte. Det er det største og vanskeligste å formidle til folk som er ansatt i det offentlige. Privat næringsliv er skjøre greier.
True
09.01.2023 kl 00:13 2185

Om det ikke var det, så har det i allefall blitt det med denne regjeringen. Jeg sov som et barn med forrige regjering når alt fungerte som det skulle.
Pacino
09.01.2023 kl 23:29 1962

Når lystløgneren Vedum nå hyller Gustav Witzøe bør vel de fleste holde på hatten, Vedum mener seg misforstått, han sier han heier på laksemilliardærene. Selvfølgelig heier jeg på det de har gjort sier Vedum

Men så kommer det ett men: Men jeg heier også på at de må bidra med mer tilbake legger finansministeren til.

Erna Solberg forstår hvorfor mange næringslivsledere opplever at det føres en polarisende argumentasjon rundt dette. Man snakker om rikinger kontinuerlig, man snakker ikke om jobbskapere, de som bidrar til at Vestlandet fungerer.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/hyller-lakse-milliardaer/78220410
Bennyfyfasan
09.01.2023 kl 23:59 1938

For de som så innslaget det refereres til må man bare si at denne uttalelsen må være rettet som en ren provokasjon og hersketeknikk mot Witzøe. Det er ikke tvil om at han var en regelrett drittsekk mot både far og sønn i studio. Det er sjelden å se en voksen mann rette denne typen kommentarer LIVE mot sønnen til en hedersmann som står 2 meter unna. Så kommer han med dette oppgulpet....

Ikke glem.....ikke stem SP\AP til høsten heller. Ikke gi de partiene makt! Dagens ordførere vil gå mot partiet inntil de er gjenvalgt...så glemmes alt.
Kajtek
10.01.2023 kl 11:33 1798

Du glemte SV og Rødt.
nordnes
10.01.2023 kl 11:54 1799

Vedum er flink å kjøre traktor, og han burde bli der. At Vedum hyller laksemilliarderene har formodningen mot seg. I Gustav Witzøe’s «Reisebrev fra Frøya» forteller Witzøe om retorikken etter å ha vært intervjuet av Nrk, sitat;

«Jeg tillot meg i Debatten å nevne nabokona som lurte på hvilken bank milliardene til familien Witzøe var plassert i, og til hvilken rente. Vedum prøve seg som «nabokone» da han slengte ut en ytring om at min sønn, Gustav Magnar, hadde over en milliard i inntekt i fjor.»
Pacino
10.01.2023 kl 13:37 1743

Vedum skyter ned Sjømat Norges færøyske drøm.

Bransjeorganisasjonen har i sitt høringssvar bedt Vedum se til Færøyene og Island, der oppdrettsnæringen betaler en egen produksjonsavgift. Men Vedum vil ikke gå bort fra regjeringens forslag, som er en grunnrenteskatt basert på overskuddet til oppdretterne. .. Grunnprinsippene ligger fast, sier Vedum

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2023/01/05/195894975/vedum-skyter-ned-sjomat-norges-faeroyske-drom?_gl=1*fox6cv*_ga*MTU0MDAzNzY2NC4xNjYyMTI5NDE1*_ga_R9507ZYH5L*MTY3MzM0ODQ1MS4xMTkuMS4xNjczMzUzNzA5LjAuMC4w
Redigert 10.01.2023 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
bulkinvest
10.01.2023 kl 14:02 1702

Det har dessverre gått prestisje i den saken så Vedum går vel til bunns med sine prinsipper, har vel aldri vært dårligere styring av Landet!
Pacino
10.01.2023 kl 14:52 1685

Ja, Vedum er vel redd for å tape ansikt, selv om han har bortimot samtlige SP ordførere mot seg langs kysten, blir nok en lite trivelig opplevelse å drive valgkamp for AP og SP når de skal reise rundt i laksekommunene til høsten og forklare hvor rettferdig grunnrenteskatten er.
nordnes
10.01.2023 kl 15:12 1660

Det beste hadde vært om Senterpartiet’s egne politikere ikke møter han rundt om i kyst Norge sine kommuner.

Et søksmål om lakseskatt kan bli et mulig utfall, hvis grunnrenteskatten vedtas slik den er skisset fra Vedum. I så fall kan det gå kort tid fra Stortinget har gjort vedtaket til søksmål blir sendt. I så fall; kan et mulig søksmål være sendt før kommunevalget ?

Tror advokater bruker våren til å vurdere ulike alternativer, og når Stortinget har sagt sitt, er advokatene med all sannsynlighet godt forberedt og har vurdert de ulike alternativene.
Redigert 10.01.2023 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
oivindl
10.01.2023 kl 15:38 1646

"Det som er litt synd er at regjeringen får litt drahjelp av billigere strøm og energi når det blir resesjon i deler av verden."

Ikke mye omtanke for de som faktisk trenger billigere strøm.
Pacino
10.01.2023 kl 15:47 1643

Oisann ..har du fått regningen i dag?
oivindl
10.01.2023 kl 15:51 1675

Jeg er klar over at 90% av de som skriver på denne tråden kun er opptatt av egen økonomi og egen gevinst, den resterende delen av oss, er ikke det.
Dr_Eval
10.01.2023 kl 16:25 1625

Du er virkelig heldig du. Jeg drømmer om at jeg en vakker dag slipper å bekymre meg for egen økonomi, og den drømmen tror jeg er relevant for folk flest.