Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17 207314

Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon

1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:

380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%

Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr

For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt

Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn

True
12.10.2022 kl 15:14 1393

Absolutt ikke, annet enn det faktum at det er langt ifra snakk om "litt" men ganske mye dersom du tok deg tid til å lese det enkle regnestykket til trådstarter.

Oppdrett er kun en sektor hvor vår grådige stat har bestemt seg for å "ta alt"...
Fluefiskeren
12.10.2022 kl 15:24 1390

Du snakker som om Staten er et menneske. Og å si «ta alt» er så latterlig at jeg mangler ord. Forskjellene blant de rike og de fattige har økt i mange år etter at Høyre og Ap trykket markedsliberalismen til sitt bryst. Vi kan jo ta en titt på energiprisene for å se resultatet av det.
Slettet bruker
12.10.2022 kl 15:26 1403

Utfordringen er at Norge er blitt et land der en stor andel lever på staten i form av trygd og andre goder. Det er blitt altfor lett å ikke gjøre noe i Norge, og dessverre skyldes dette rikdommen man har fått fra oljeinntektene. Norge har ikke hatt noe press på seg til å kreve mer fra egen befolkning. Jevnt over er nordmenn ekstremt bortskjemte, og de syter over absolutt alt. Merk: jevnt over.

Problemet eller utfordringen med måten Norge styres på i dag, er at man reduserer insentivene for de få som faktisk er villige til å gjøre noe ekstra. Dette fører til at Norge faller enda mer fra i konkurranse med andre land. Man kan selvfølgelig argumentere for at man uansett får nok selv med dagens høye skattesatser (slik du argumenterer), men poenget er at folk jevnt over får mindre lyst til å jobbe mer når skattene økes. Det er ikke bra for AS Norge.

Norge hadde i 2020 et underskudd på fastlandsøkonomien på 300 mrd kroner. Hvordan er dette bærekraftig? Eneste grunnen til at man har latt det skje er på grunn av absurd høye oljeinntekter (og etterhvert også avkastning fra oljefondet). Men norsk næringsliv er allerede ganske tragisk, og når man øker skattene ytterligere, så vil norske bedrifter tape i konkurranse med utenlandske, som i praksis betyr at Norge på sikt får enda mindre inntekter fra fastlandsøkonomien.

Det er ikke synd på milliardærer som må skatte litt mer, men når konsekvensen er at de fleste milliardærer flytter utenlands, så er det totalt sett negativt for Norge. Hvor mange av Norges topp 400 rikeste er fremdeles bosatt i Norge? Rundt 15%? Det sier vel det meste om hvor mye man har feilet i Norge. Sosialistene liker å fremstille det som positivt at milliardærene flytter ut. Hva er positivt med det? At Norge får enda mindre inntekter fremover?

Sveits er et fint land, de fleste der har i det minste en bedre arbeidsmoral enn man har i Norge.
oto1
12.10.2022 kl 15:30 1406

At du kaller dette for sytekultur og sammenligner det med lønn bare forteller hvor lite du skjønner av dette.

Du kan f. eks lese dette, og prøve å skjønne det. https://civita.no/notat/beskatningen-av-eiere-av-naeringskapital-i-utvalgte-land-i-europa/
Den er fra i fjor, men viser hva ap sitt alternative budsjett, som nå er vedtatt, medfører.
Og den tar ikke hensyn til 40% skatt på toppen av det igjen for f. eks laksenæringen.
nordnes
12.10.2022 kl 15:31 1435

Norge har en offentlig sektor med en størrelse nok til å betjene 20 mill. innbyggere.
True
12.10.2022 kl 15:39 1429

Nei, at du synes folk har fått det bedre under denne regjeringen er så latterlig at jeg mangler ord...
Fluefiskeren
12.10.2022 kl 15:42 1430

Vi har mangel på helsepersonell og lærere. Det er også er voldsomt trykk om å bygge flere veier. Det er noe som virkelig koster sammenlignet med Sverige, Finland og Danmark. Bare ta en titt på topografien.
nordnes
12.10.2022 kl 15:45 1430

En kan vel si at Stoltenberg Regjeringen hadde litt bedre forståelse for kysten enn det dagens regjering viser.

«Oppdrettsselskapet SinkabergHansen opplyser at inntil 40 personer kan bli permittert fra årsskiftet. I tillegg fryser selskapet investeringer for mer enn én milliard kroner.

Konsernsjef Svein-Gustav Sinkaberg sier at selskapet og næringa står overfor en alvorlig situasjon.»

https://ilaks.no/sinkaberghansen-og-overhalla-betong-permitterer-70-ansatte/
Redigert 12.10.2022 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2022 kl 15:48 1436

Det er bare tull at Norge har behov for helsearbeidere. Danmark har et mye bedre helsevesen enn Norge, men klarer seg med halvparten så mange sykepleiere per innbygger som Norge. Hvorfor? Fordi Danmark har skjønt at man ikke trenger sykepleiere til å skifte sengetøy hos pasientene.
True
12.10.2022 kl 15:56 1427

Endelig en som virkelig har forstått det! Er dette jeg har forsøkt å påpeke hele veien. Hadde ikke forundret meg om du er Siviløkonom også slik du skriver, fordi dette er 100% spot on, og er noe vår Sosialistiske regjering aldri vil kunne forstå.

Jeg tror imidlertid at få Sosialister synes det er positivt at milliardærene våre har flyttet ut, tvert imot. Slik det fremstilles i media, er de svært forbanna og oppgitte, da deres "vi skal ta de rike" strategi har slått hardt tilbake (go figure...).

I et desperat forsøk på å skattelegge de som bidrar mest i landet mer, har de kun oppnådd å få mye mindre skatt nå som Røkke og co har flyttet fra landet. Løsningen deres er jo så klart en "exit skatt" og å skattelegge vanlige folk mer og alle andre steder hvor de har mulighet, slik at denne onde sirkelen fortsetter til det ikke er noe igjen å skatte av...

Så ja, tre år til med denne regjeringen, og det vil ikke lenger være noe konkurransekraft igjen i Norge. Helt tragisk det som skjer, men sånn er det. Det er jo tross alt dette vanlige folk har stemt for.
Redigert 12.10.2022 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
nordnes
12.10.2022 kl 16:33 1411

Når det gjelder exit skatt, så kan det tenkes at landene Norge har skatteavtale med har noe de vil ha sagt, hvis skatteavtaler mellom Norge og andre land skal reforhandles.
Videre er fri bevegelse av folk og kapital to av grunnprinsippene i EU/Eøs regelverket. En kan ikke lage skatteregler som er så strenge, at grunnprinsippet for «fri flyt» av mennesker for alle praktiske formål undergraves.
oto1
12.10.2022 kl 16:52 1395

Ikke sikker på at dette kommer til å ta 3 år.

Med det foreslåtte statsbudsjettet så vil investorer nå ha en realavkastning på investert kapital på 2,4%, med inflasjon på 2% og 10% bruttoavkastning på investeringen.
Med en inflasjon på 6% så taper man 3,6% på hver investert krone, dersom investeringen (bedriften) altså oppnår 10% bruttoavkastning.

Inflasjonen vil jo slå negativt ut på all avkastning (bedre med lån), så vi kan jo si at den er 2%.

Man får ganske greit 3,5% rente på bankinnskudd for tiden, og dette gir etter 22% skatt 2,73% netto, riktignok bare 0,73% inflasjonsjustert.

Problemet er at dersom investeringen bare kaster av seg 7% brutto, så er realavkastningen 0,9%, og da kan man like gjerne putte pengene i banken.
Og om man er nede på oljefondets avkastningsmål på 5%, javel, da taper man 0,2% av innsatsen hvert år.

Selvsagt mye verre for laksebransjen som får 40% skatt på toppen av de normale 22.
Kommer ikke til å bli investert en krone mer i den bransjen i Norge om dette blir vedtatt.
Det går så lenge selskapene har en bruttoavkastning på godt over 20%, men de årene kommer ikke ofte, og man kan uansett ikke investere i de årene da man må ha penger i bakhånd til formueskatt i dårlige år.
Og det gjelder alle bedrifter.

Jeg tror det kommer til å bli såpass mange som etter hvert må kaste kortene, at vi aldri har opplevd maken.
Joda, noen vil prøve å holde det gående for lenge, med enda større tap som resultat, men dette kan gå virkelig ille.

De som kan rømmer landet, de som mister jobben mister huset og sitter igjen med mye mer gjeld enn eiendeler, og de som fortsatt har jobb hangler seg gjennom dette.

Vi som sitter med en god del av sparepengene i aksjer må sørge for å ha pengene i den ene sektoren som fortsatt går bra (olje/gass), og etter hvert vurdere å sette mer og mer inn på bankkonto, evt obligasjoner med høyere rente.

Og så kan man etter hvert kjøpe eiendom på tvangssalg til en billig penge, det kommer nok av de.
Vi hadde det egentlig ganske bra her i landet, men det tok superregjeringen ca 1 år og et budsjett å rasere det meste.
Gratulerer til de som har stemt på dette.
Lurer på når fornektelsen slutter, og realitetene synker inn.
Jeg gir det maks 6 mnd.
True
12.10.2022 kl 17:03 1379

Godt poeng, og vi vet alle at "exit skatten" er noe av det latterligste de har foreslått hittil. Det viser jo bare hvor desperat de er som kommer opp med noe slikt. Hvor mange andre land har en slik skatt? Norge er forresten ett av de få landene i hele verden som har formueskatt...

Janteloven og misunnelsen lenge leve sier jeg bare.

Denne regjeringen er totalt blottet for skam, stolthet og ære.
Mr Karma
12.10.2022 kl 17:05 1380

Det er allerede en exit-skatt. Den heter kronekurs.

Med dagens lave kronekurs i forhold til "normalt" så innebærer det en kanskje 50 % tap av kjøpekraft hvis du selger det du eier i Norge og skal f.eks. kjøpe tilbake tilsvarende standard i utlandet.
True
12.10.2022 kl 17:11 1378

Nei, som jeg har nevnt tidligere, så er skaden allerede gjort. Derfor jeg selv ser etter jobb i det offentlige. If you can't beat them, join them.
oivindl
12.10.2022 kl 17:16 1373

"Med det foreslåtte statsbudsjettet så vil investorer nå ha en realavkastning på investert kapital på 2,4%, med inflasjon på 2% og 10% bruttoavkastning på investeringen."

Så om jeg handler aksjer for 100 000 og selger for 110 000 så vil jeg reelt sitte med 2 400 i avkastning når 2% inflasjon tas med?
Får ikke det helt til å stemme.
Slettet bruker
12.10.2022 kl 17:18 1384

Veldig vanskelig å innføre en exit skatt uten å ramme folk som flytter av helt andre grunner enn for å unngå beskatning. Hva med alle de som flytter på grunn av jobb, partner, osv? Men klart man kan sette opp hindringer som utsetter muligheter til å realisere verdiene i de landene man flytter til. Usikker på hvilke begrensninger som finnes dette området riktignok.
Paragrafen
12.10.2022 kl 17:19 1387

Sandt det men hvordan tror du kronekursen vil være i "nordens Venezuela" om noen år....
oto1
12.10.2022 kl 17:24 1376

At forskjellen mellom de rike og fattige bare øker er jo helt naturlig.

Har man 1 mrd og klarer 5% avkastning så tjener man 50 mill i året, og siden man normalt ikke bruker alt så vil beløpet bare vokse.

Har man 500.000 i lønn så klarer man trolig ikke å spare noe som helst, og forskjellen øker.

Det finnes 2 løsninger: Sørge for at de rike taper penger hvert år, slik at de etter hvert blir like fattige som alle andre. De rike synes ikke det er en god ide, og flytter ut.
Den andre løsningen er å få de fattige rikere, men det gjør man ikke ved å ta fra de muligheten til å bli rik.

De borgerlige fjernet arveavgiften. Da fikk noen flere muligheten til å bli rik.
De borgerlige innførte ask. Da fikk flere muligheten til å bli rik.
De borgerlige prøvde å fjerne formueskatten. Flere fikk mulighet til å bli rik om de gjorde en innsats.

Det vi ser nå er drepen på alt av initiativ, og om de med lønn under 750.000 får en tusenlapp eller to i mindre skatt så hjelper det null på muligheten til å bli rik.
Joda, man har jo alltids lotto, men tviler på at det er veien å gå for å redusere forskjellene.

Gi folk en sjans sier jeg, men det skjer ikke med denne regjeringen her.
Alle skal ned.
Slettet bruker
12.10.2022 kl 17:28 1367

Det er jo ikke så langt unna riktignok (selv om ikke jeg heller fikk regnestykket til å gå opp). Men med 10k i gevinst , så sitter du igjen med ca 6200, 4200 etter at du justerer for inflasjon, og ca 3200 etter å ha justert for formueskatt (om du er over minstefradraget). Det er jo ikke så mye å skryte av... Justert for risiko, så er avkastningen mer eller mindre null, spesielt med tanke på at du kan investere i statsobligasjoner og få nesten samme avkastning.
True
12.10.2022 kl 17:37 1366

Nettopp. Mer er det egentlig ikke å si.

Det verste av alt er at dette går utover de som faktisk er villig til å bidra og gjøre det lille ekstra hele veien. Det faktum at man ikke får jobb på grunn av dette sier hvor tragisk dette landet har blitt.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet undermine og begrense meg selv før et intervju slik at jeg ikke "skremmer avgårde" de som intervjuer meg. Nok en god grunn til hvorfor man bør drive for seg selv og holde sin egen standard. Våre forfedre snur seg i graven av dette.

Tipper sykefraværet bare kommer til å bli bli enda større fremover og villigheten til å jobbe vil bare fortsette å synke og synke...

Nei, her er det bare å stritte hardt imot, holde ut, og vente tålmodig til vi har en borgerlig regjering igjen. Det regjeringsskifte vil gå ned i historien som et av de mest viktigste vendepunktene for vår fremtid. For akkurat nå, har vi ingen fremtid, hvertfall ikke i næringslivet.
oto1
12.10.2022 kl 17:58 1367

Tja, spørsmålet er om man allerede er fucked.

Det finnes knapt en person i Norge som vil få bedre økonomi med denne regjeringen, helt uavhengig av hva man tjener.
Så ved neste valg, er det trolig bare å pøse på med samme retorikken, omfordeling..

De norske velgerne er såpass dumme at de skjønner ikke sitt eget beste, og hukommelsen i politikken strekker seg til maks 3 dager.
For de få som faktisk skjønner hva de stemmer på vel og merke.
Det store flertallet har ikke peiling i det hele tatt.

Så ved neste valg kommer et busjett med en god del "gode saker", og en solid suppe med valgflesk.
Så jeg formin del er ikke spesielt optimistisk.

Kommune og fylkesvalget til neste år vil trolig medføre noen rokeringer til det bedre, men det er i all hovedsak staten som sitter på pengesekken, så det vil ikke hjelpe mye.
Selvstyre til kommunene a la Sveits ville vært en formidabel game changer, men det får vi neppe oppleve.
Tenk om man bare kunne gitt blaffen i Støre og Vedum og Lysbakken og hele kostebinderiet der borte, og forholdt seg til noe lokalt som skjønner hva det går i?
Når selv lokalpolitikerne i regjeringspartiene lurer på hva de holder på med i Oslo, så sier det alt.

Gi Støre en jobb i EU nå som han endelig har fått lekt Statsminister og send Vedum tilbake til farmen.
Kaski og co kan gå tilbake til natur og ungdom i Kirkenes, og alle blir happy.
I alle fall jeg, men tør ikke ha drømmer som plan a. Den går på helt andre ting.
True
12.10.2022 kl 17:59 1364

Kan nesten like godt bare investere i Obligasjonsfond fremover istedet. Noen gir faktisk over 10% i avkastning til tider, har generelt lave løpende kostnader, man slipper oppjusteringsfaktoren og betaler kun 22% i skatt.
True
12.10.2022 kl 18:06 1352

"Gi Støre en jobb i EU nå som han endelig har fått lekt Statsminister og send Vedum tilbake til farmen.
Kaski og co kan gå tilbake til natur og ungdom i Kirkenes, og alle blir happy.
I alle fall jeg, men tør ikke ha drømmer som plan a. Den går på helt andre ting."

Det hadde vært det beste for oss alle. Vel, the show must go on. Jeg holder meg i allefall til min egen solide plan, og er i det minste veldig glad for investeringsbeslutningene jeg har gjort år tilbake, som jeg vil ha særdeles igjen for i neste bullmarked.

En ekstra bonus er at jeg hovedsakelig har investert i krypto, og nyter fortsatt av å kun betale 22% i skatt der. Vel, enn så lenge i allefall...
Paragrafen
12.10.2022 kl 18:14 1343

Ville ikke satt penga mine på at det hjelper noe særlig med borgelig regjering. Fakta er at skattene for næringslivet økte under Erna ved økte skattesatser og et bredere skattegrunnlag. Ansatte i stat og kommune økte også voldsomt. De gikk til valg to ganger på og fjerne formuesskatten .....
oto1
12.10.2022 kl 18:19 1336

Ikke aksjeinvestering, men investering i selskap.

Først må selskapet betale 22% skatt på overskuddet.
Da er resten 78%.
Som eier må du betale formueskatt av bruttoverdien. 1,3% av bruttoverdi blir 13% av overskudd på 10% av bruttoverdi.
(Om selskapet klarer en brutto avkastning på 1,3% av totalverdi, så går hele overskuddet til formueskatt).
Uansett, du har nå 65% igjen.

Utbytteskatten er 38% (for enkelhetens skyld), og du siier igjen med 25%.
Inflasjon på 2%, og du sitter igjen med 23% eller 2300 av 10.000 om du vil.
Staten har tatt 75% av overskuddet, så det er rikingene som ikke betaler skatt.

Når det gjelder aksjeinvesteringer så sitter du igjen med noe mer all den tid selskapet du investerer i betaler 22% skatt på overskudd.
Men siden aksjer er eierskap i bedrifter, så er det i realiteten du som eier som betaler. Så regnestykket blir reellt det samme.
Redigert 12.10.2022 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
True
12.10.2022 kl 18:24 1333

For å si det slik, jeg sov mye bedre under forrige regjering enn nåværende regjering. Men det er klart at en borgerlig regjering er langt ifra perfekt heller. Men de er i det minste litt mer i kontakt med virkeligheten og mer næringslivsvennlige.
Slettet bruker
12.10.2022 kl 18:25 1334

Enig i dette. Generelt mye lettere å innføre nye skatter enn å fjerne de. Politikere blir fort vant til å ha større budsjett dessverre.
oivindl
12.10.2022 kl 18:31 1334

"At du kaller dette for sytekultur og sammenligner det med lønn bare forteller hvor lite du skjønner av dette."

Sytekultur var ment generelt og både på denne og lignende tråder har inntektsgrensen på 750 000 vært med i diskusjonen.
Blandt annet nevnt av deg.
"Ellers synes jeg nå man kan innføre et stempel i panna for alle som tjener over 750k eller har en formue på over 1,7 mill.
Så blir det mer synliggjort hvem som skal taes."
-oto1

Redigert 12.10.2022 kl 18:31 Du må logge inn for å svare
oto1
12.10.2022 kl 18:32 1353

Ja, den forrige regjeringen skuffet meg og.
Men syntes faktisk det gikk bedre de første 4 årene før Erna absolutt skulle ha med KrF og V.
Alt det positive som skjedde var de første 4 årene spør du meg, deretter gikk det mer og mer utforbakke med mye rart.

Men det endrer ikke det faktum at det da i det minste skjedde noe positivt.
Siden supperådet tok over har jeg faktisk ikke klart å se en eneste ting som er blitt bedre.
Ikke en eneste liten ting, og det er helt utrolig.
oivindl
12.10.2022 kl 18:40 1347

"Det finnes 2 løsninger: Sørge for at de rike taper penger hvert år, slik at de etter hvert blir like fattige som alle andre. De rike synes ikke det er en god ide"

Jeg tror ikke noen synes det er en god ide.
Det finnes helt sikkert mange som kan komme opp med en rekke bedre løsninger enn det.
oivindl
12.10.2022 kl 18:44 1345

"Det er forbanna urettferdig at jeg som tjener 1.350.000 må skatte 3700 kr mer neste år! Det er ikke til å tro!"
-tweet

Dette er en som jeg tipper ikke har behov for din støtte, og muligens heller ikke ønsker den.
Og tweeten er selvfølgelig ironisk ment.
Redigert 12.10.2022 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
oto1
12.10.2022 kl 18:53 1341

Hvorfor er det da sånn at partiene som over halvparten har stemt på her i landet synes det er en god ide?

Skyldes det at de som har stemt på disse partiene ikke skjønner hva de har stemt på, eller skyldes det at partiene de har stemt på gjør noe annet enn det de har sagt?

Når regjeringspartiene går til valg på at de rike skal tas, så kan ikke jeg skjønne annet enn at de gjør det som de har lovet.
At det er en dårlig politikk endrer ikke det faktum at de gjør akkurat som lovet.

At det ikke hjelper de som ikke har så mye er en annen sak. Det kunne ganske mange sagt på forhånd, og mange har gjort det.

Det morsomme blir at nå har ikke de borgerlige fått alle ut av fattigdom, og nå blir det bare verre med ap/sp og sv.
Så da kommer Rødt til å øke oppslutningen, altså enda mer av det som ikke virker.
Så smarte er norske velgere.
oto1
12.10.2022 kl 19:01 1335

At en som tjener 1,35 mill må betale 3700 mer i skatt er neppe noe problem.
Ikke noe problem for meg heller å måtte betale litt mer skatt på lønn.
Jeg tjener nesten like mye, og betaler ca 40% skatt på lønn.

Jeg er helt sikker på at det hadde ikke vært noe problem for de aller, aller fleste å betale 40% skatt på høye inntekter.

Problemet er at eierne der denne personen jobber betaler så mye mye mer.
Nå er man oppe i ca 60% skatt bare på overskudd, og det etter at selskapet har betalt 22% skatt, og nå må ut med 5% ekstra i arbeidsgiveravgift på å ha fyren i jobb.
Får ikke håpe at han mister jobben, for da blir nok tweeten en helt annen.
oivindl
12.10.2022 kl 19:05 1323

"Når regjeringspartiene går til valg på at de rike skal tas, så kan ikke jeg skjønne annet enn at de gjør det som de har lovet."

Men det må være mulig med litt edruelighet i argumentasjonen. At de skal bidra mer er en ting, at alle skal bli like fattige er noe helt annet.
Slettet bruker
12.10.2022 kl 19:22 1297

Du har jo ikke akkurat noe pragmatisk vinkling på argumentasjonen din i denne tråden du heller? Skjønner at du ønsker å få frem et poeng, men når du tilsynelatende argumenterer kun på trass, så blir det vanskelig å få en konstruktiv diskusjon... At du åpenbart har en helt annen ideologisk tilnærming enn de fleste andre her på tråden hjelper jo ikke heller.

Du er jo åpenbart fornøyd med at Norge som land sakker akterut, og du tenker at politikerne våre er godt skikket til å gjøre de riktige valgene. Du er jo tilsynelatende enig i beslutningene deres, ettersom du kritiserer de som mener at det er dårlige beslutninger.

Hva tror du er årsaken til at den norske kronen er så svak, til tross for at olje og gassprisene er på rekordhøye nivåer (jeg er klar over at de var enda høyere for noen mnd siden, du trenger ikke å påpeke det...). Kan det hende at det skyldes at norske politikere fører en politikk som er helt på bunn når det gjelder å fremme norsk næring? Merkelig hvordan slikt henger sammen.
True
12.10.2022 kl 19:26 1291

Er muligens fordi mange er i den situasjonen hvor de føler de ikke har noe å tape, spesielt minoriteter som selvfølgelig omtrent alle stemmer på AP, og tror på kortsiktige løsninger som "vi skal ta de rike...".

Og når det selvfølgelig ikke fungerer og slår hardt tilbake og gjør det bare enda verre for folk flest, er det mer naturlig at det fortsetter å gå i feil retning ved å gi bort stemmer til SV og Rødt, istedet for å ta tak i seg selv og gjøre den innsatsen som skal til.

I tillegg sender det helt feil signaler til de (som meg selv) som er villige til å bidra, når man ender opp med å bli straffet. Jeg har nettopp tatt en titt på noen stillinger som jeg vet jeg er mer enn nok kvalifisert til, men som jeg har veldig vanskelig for å søke på av to grunner:

1) Det er så motbydelig det regjeringen gjør med privat sektor at jeg blir kvalm.
2) De fortjener meg rett og slett ikke.

Ergo, har regjeringen lykkes med å redusere mine insentiver for å jobbe. Dette er hovedårsaken til at jeg forsøkte å komme meg inn i Shippingbransjen og jobbe som Skipsmegler, da jeg anså det som ett av de få yrkene som virkelig var verdt min tid og energi.
Redigert 12.10.2022 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
12.10.2022 kl 20:58 1225

En blogg. Jeg har allerede vist til mom-B undersøkelser som blir gjort av 3 parts biologer. Dette er tynn suppe mot godt fundamentert dokumentasjon fra den litt mer profesjonelle part.

Hva blir det neste? En influencer?

Prikkene er forresten misvisende. Samler man alle anlegg er det på størrelse med andøy i sum - altså mikroskopisk
oivindl
12.10.2022 kl 22:00 1177

"Du er jo tilsynelatende enig i beslutningene deres, ettersom du kritiserer de som mener at det er dårlige beslutninger."

Ikke nødvendigvis, men jeg reagerer på krisemaksimeringen i denne tråden. Dårlige beslutninger er en ting, men de ekstreme påstandene om politikeres motivasjon, intensjon og inkompetanse, stiller jeg gjerne spørsmål ved.
Det vitner om en fullstendig mangel på evne til å ressonere og nyansere, samt en usvikelig tro på egne evner til å forutsi fremtiden.
Skråsikkerhet i den situasjonen vi er i, kan ikke sees på på annen måte enn som kunnskapsløshet.

For ikke å glemme en håpløs generalisering.
Redigert 12.10.2022 kl 22:02 Du må logge inn for å svare