Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17 207272

Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon

1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:

380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%

Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr

For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt

Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn

Fluefiskeren
22.01.2023 kl 15:56 2690

« Dette er de største truslene mot villaksen
Rømt oppdrettslaks, lakselus, Gyrodactylus salaris, sur nedbør, vannkraftreguleringer og fysiske inngrep framstår i analysene til Vitenskapelig råd for villaksforvaltning som bestandstrusler. Av disse truslene framstår særlig rømt oppdrettslaks og lakselus som klart ikke-stabiliserte bestandstrusler.»

https://www.kyst.no/arkiv/dette-er-de-strste-truslene-mot-villaksen/179534

Du snakker konstant for din syke mor og har derfor liten troverdighet. Det er riktig at det også er andre trusler, men det renvasker slett ikke denne næringen.


EDIT: Her har du mere:

« Den norske villaksen sliter

Publisert 30.11.2021 Endret 02.12.2021
Artsdatabanken karakteriserer villaksen i Norge som «nær truet» og plasserer den for første gang i den norske rødlista over truede arter. I en ny statusrapport fra Vitenskapelig råd for lakseforvaltning (VRL) blir lakselus, rømt oppdrettslaks og infeksjonssykdommer knyttet til oppdrettsfisk fremholdt som de største truslene mot arten. I tillegg løftes pukkellaks frem som en økende trussel.»

https://www.vetinst.no/nyheter/villaksen-er--fortsatt--en-truet-art

Redigert 22.01.2023 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
nordnes
22.01.2023 kl 16:46 2659

Det er det greit å ha noe oppdrett å skylde på. Det at elver får villaksbestanden skadet, kan og skyldes fluefiskere som drar med seg smitte fra elv til elv.
Bennyfyfasan
22.01.2023 kl 16:48 2664

Dette har vært diskutert tidligere - og du har blitt slått til jorden argumentasjonsmessig. Du tar opp det samme oppad og oppad og oppad.....sikkert for å generelt kverulere.

Trafikklyssystemet er ett makkverk. Det gagner den delen av oppdrett hvor jeg henter pengene mine fra, men er som sagt ett makkverk. Selv om jeg over tid vil tjene grovt på trafikklyssystemet er jeg imot det (mitt virke er i grønn sone).

Sett deg inn i hvordan topp predatorer sin bestand svinger med tilgang på mat. For feks torsk finnes det velutviklede bestandsmodeller på sammenhengen mellom stor torsk, gyting, larver, små torsk + byttedyr som lodde sild osv. Her treffer man med internasjonsaler kvoter basert på denne kunnskapen.

Denne kunnskapen er ikke tilstede for laks, men det kommer mer. Grunnen mener MANGE er ensidig fokus på oppdrett. Modellene blir ikke verifisert med lite eller mye lus, man bare antar og teller og antar. Grunnen er enkel - laksen må forvaltes som feks torsk. Den har de samme utfordringene med mattilgang som toppredator. Den har enda større utfordringer med sel, oter osv. Før spiste man sel - nå beskattes den ikke lengre.

Men - det er lett å kritisere milliardærer og millionærer. Spesielt for en som deg.

Det finnes forskning på det jeg nevner her, men gidder ikke lete for deg - du ignorerer det uansett.

NB: jeg sier ikke at lus ikke er ett problem, bare en liten del av det. Utslipp av feces er en overdrevet sak fra folk uten kunnskap om økosystem.

Fluefiskeren
22.01.2023 kl 16:54 2655

Det du sier nå er at du mener Vitenskapelig råd for villaksforvaltning og Vetrinærinstituttet ikke aner hva de snakker om.

oivindl
22.01.2023 kl 17:06 2636

Hjelper det å få det på engelsk?

"Salmon farming is wreaking ruin on marine ecosystems, through pollution, parasites and high fish mortality rates which are causing billions of pounds a year in damage, a new assessment of the global salmon farming industry has found."
https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/environment/2021/feb/11/global-salmon-farming-harming-marine-life-and-costing-billions-in-damage
Bennyfyfasan
22.01.2023 kl 17:09 2635

Jeg har sagt mitt. Vi blir ikke enig. Jeg gidder ikke å diskutere med en med så begrenset kunnskap som deg. Det nytter ikke å bare plukke ut den delen som passer deg i en debatt. Helheten gjelder her som andre plasser…

Vet instituttet er sikkert god på drøvtyggere, men har klare begrensninger på laks
nordnes
22.01.2023 kl 17:09 2642

Er det gjort en tilsvarende undersøkelse for landbruket ? Med en overbefolket klode er bør en lage den maten som er best og gjør mist skade for klimaet. Og der kommer laks godt ut.
nordnes
22.01.2023 kl 17:20 2622

Veterinærinstituttet er ikke negativ til oppdrett, dette skriver de på hjemmesiden;
« Norsk lakseoppdrett har utviklet seg til å bli en av verdens mest effektive produksjoner av fisk. Næringen er innovativ og svært teknologidreven, og har hatt stor suksess med hensyn til avlsmessig framgang, utnyttelse av ulike fôrressurser, effektiv vekst hos dyrene og reduksjon av manuell arbeids- kraft. Ytterligere vekst forutsetter imidlertid at næringen makter å håndtere alvorlige helsetrusler med bærekraft.»

https://www.vetinst.no/dyr/oppdrettsfisk/forskning-og-innovasjon/_/attachment/download/1880c045-aa1c-4032-829f-2615b6b01176:642b8ab1d0c5fa0f3d877a1383c66a734448ebb7/Frisk_fisk_og_bærekraft_2019_web.pdf
Fluefiskeren
22.01.2023 kl 17:26 2610

Tror jeg blir litt lei fisk hvis jeg bare skal spise det. Skal forresten ha laks til middag i dag. Pleier det på søndager. Ikke noe galt med laks, men jeg synes at næringen bør skjerpe seg når det gjelder miljøødeleggelser og dyrevelferd. Vi lever faktisk i 2023. Da må man snart komme rømminger og fiskedød til livs siden næringen i mange tiår har sagt at de jobber med saken. Kan det være så vanskelig da?
Pacino
22.01.2023 kl 19:19 2546

Ta deg heller ei svinesteik FF ..Oppdrettslaksen er bare noe dritt, til og med katten vil ikke ha den. Hos bøndene finnes det aldri noe regelbrudd når det gjelder dyrevelferd, God appetitt!

##########################################################

De siste årene har vi sett en rekke avsløringer av forferdelige forhold i norske grisefjøs. Svinenæringen har lovet bot og bedring. Men har den norske grisen endelig fått det bedre? Resultatene fra Mattilsynets nasjonale tilsynskampanje gir oss nå fasiten: et rungende NEI

På bakgrunn av alle avsløringene fikk Mattilsynet i oppdrag å gjennomføre en nasjonal tilsynskampanje, og har i 2021 og 2022 inspisert 582 svinebønder i hele landet. Kampanjen var godt varslet: alle svineprodusenter fikk et informasjonsbrev fra Mattilsynet.

Detaljer om hva som skulle kontrolleres og hvordan det har vært delt før kampanjestart, og ligget fritt tilgjengelig på Mattilsynets hjemmesider. Til tross for dette er det funnet lovbrudd hos 56 prosent av bøndene!

Hele 1 av 4 bønder hadde syke og skadde griser som ikke hadde fått behandling. Hos 1 av 3 var det for lite rotemateriale og strø, noe som skal sikre grisene et minimum av aktivitet og komfort i betongbingen. I enkelte regioner var resultatene enda verre: i region Stor-Oslo, Midt, og Sør og vest brøt nesten 2 av 3 bønder loven.

Regelverket Mattilsynet har kontrollert er minimumskrav, og ikke anbefalinger for god praksis. I norsk forskrift har en gris på størrelse med en voksen mann bare krav på 0,8 m² plass i bingen. Den får aldri kjenne sol på kroppen, eller grave med trynet i jorden.

Nå må Stortinget gripe inn, og gi grisen et liv verdt å leve! Dagens svake krav signaliserer at det er greit å behandle grisen som en maskin for produksjon av billig kjøtt. Det trengs et bedre regler som tar utgangspunkt i grisens behov, som gir Norge grisehus med plass, aktivitet og frisk luft. Bedre forhold for grisen vil for eksempel gi mindre sår og skader. I et slikt dyrevennlig grisehus blir det lettere for bonden å gjøre rent.

For deg som er forbruker er det ett budskap å ta med hjem: Svinekjøttet i butikken kommer sannsynligvis fra en gård som bryter dyrevelferdsloven. ..Kanskje laksen var bedre allikevel.

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport-fra-mattilsynet_-avdekket-regelbrudd-i-over-halvparten_av-svinebesetningene-1.16259720
Redigert 22.01.2023 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
22.01.2023 kl 19:41 2529

Du verden. Hvis jeg vil ha fisk så spiser jeg det uten å spørre deg. Når det gjelder griseoppdrett så har vi sett helt forferdelige scener. Jeg er fykende galen på sånt, men den ene urett rettferdiggjør ikke en annen. Laksen lever også veldig tett med påfølgende skader. Jeg spiser både kjøtt og fisk og kommer til å fortsette med det. Jeg prøver å kjøpe kjøtt som er merket med EEC-merket. Eksempelvis spiser jeg kun kyllingkjøtt fra Solvinge (Rema). Det er fra en saktevoksende hønserase og er også utroligt saftig og godt. Dyrevelferd fører generelt til bedre produkter. Bare synd at man ofte jakter det billigste selv om man faktisk mener at dyrevelferd er viktig.

Redigert 22.01.2023 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
22.01.2023 kl 20:01 2499

Den absolutte maksgrensa er 25 kg på kubikken for oppdrett i sjø. Det er uproblematisk sisen laksen står lagvis og er en stimfisk. Den er hele tiden i bevegelse, og friskt vann renner gjennom posen. For kylling er det 25kg pr kvadratmeter - men kan søkes til 36kg pr m2, dvs 20 kyllinger. Der er de fleste som driver i norge.

Jeg synes det er utrolig at det er sånn fokus på havbruk når det er skikkelig ille i landbruket. I oppdrett er det myyyyye bedre - men ikke perfekt.

Da har jeg ikke engang begynt å nevne bevisstheten til de forskjellige produksjonsdyreme…
Bennyfyfasan
22.01.2023 kl 20:25 2470

Her er en næringslivsleder som setter regjeringa på plass. Usikkerheten rundt skatt har spredd seg i hele næringslivet. AP skaper splid - oss og dem.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/aldri-sett-sa-stor-frustrasjon/78268365
nordnes
22.01.2023 kl 22:42 2325

Det er relevant at alle sider av en problemstilling tas med, når en ser på behovet for matproduksjon og hvordan det kan gjøres mest mulig miljømessig riktig.
Bennyfyfasan
22.01.2023 kl 23:10 2302

Det er en relevant problemstilling. Det er riktig å sammenligne næringer og hvordan de blir forvaltet. Den ene har milliardoverføringer, den andre skal betale regninga for begge + mer. Da er det lov å sammenligne - samt stille spørsmål ved en del omtale....og om noen slipper billig unna
oivindl
23.01.2023 kl 08:10 2214

Absolutt relevant å se på helheten, ikke uenig i det.
Men en bør også være åpen og realistisk for problemene i næringen.
nordnes
23.01.2023 kl 08:26 2187

Jeg mener landbruket i større grad forurenser fjorder og elver enn det oppdrett gjør og utslipp fra jordbruk ser ut til å øke der det er mye nitrogen i Glomma, Drammenselva og Numedalslågen og det blir verre med ytterligere økte utslipp hvis ikke landbrukspraksisen ikke endres.

https://forskning.no/miljovern-biologisk-mangfold-de-regionale-forskningsfondene/rent-vann-i-glomma-kommer-ikke-av-seg-selv/271851
bulkinvest
23.01.2023 kl 09:06 2160

Tallene fra Nord viser at det står godt til både med hensyn til lus og med hensyn til sykdom, godt miljø og fine bunnforhold de fleste plasser viser data fra miljøundersøkelsene, oppdrett ligger heller ikke i fjorder der hvor de store lakseelver er med unntak av Altafjorden. Hvis en skal ta inn over seg hvor stort fotavtrykk en næring setter så er oppdrettsnæringa den beste i så måte, og det kommer dessverre ikke godt nok frem hvor viktig denne næringa er for KystNorge.
Fluefiskeren
23.01.2023 kl 16:31 2042

«FORSIDE NYHETER
Lakseskatten
Endrer skattebomba
Sp-topp Geir Pollestad lover oppdrettsnæringen at lakseskatten blir endret. - Det er den reelle prisen på laksen som må gjelde, sier han.
STORTINGET (Dagbladet): - Det blir ikke noen blåkopi av det vi først presenterte, sier Senterpartiets mektige finanstopp Geir Pollestad.

I høst sendte finansminister Trygve Slagsvold Vedum sjokkbølger gjennom norske fjorder, da han slapp nyheten om at regjeringen vil i legge havbruksnæringen en ekstraskatt på 3,8 milliarder kroner.

Den såkalte grunnrenteskatten skapte umiddelbart store protester. - Et ran av kysten, kalte næringen og lokalpolitikere det. En rekke folk i Sp og Ap organiserte seg også for å kjempe mot skatten.

Nå gjør Sp-topp og fungerende leder av finanskomiteen Geir Pollestad det klart at de langt på vei får viljen sin. Det blir endringer av skatten fra det Vedum la fram i høst, bekrefter han.

- Kommer det vesentlige endringer av lakseskatten?

- Ja, det er helt sikkert, sier Pollestad til Dagbladet.

- Vi har sagt mange ganger at høringen er reell. Det er ting man ikke har tatt helt stilling til. Det vil bli endringer og vi går inn i dette med åpent sinn.«

Mer her:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/endrer-skattebomba/78286734
Elverhøi16
23.01.2023 kl 16:34 2051

SP signaliserer at reell pris skal legges til grunn og at skatten blir på 3,9 miliard årlig, noe som etter nye utregninger utgjør ca 15 %.
Bennyfyfasan
23.01.2023 kl 16:36 2078

Vi får se…jeg stoler ikke på SP og AP. Iallefall ikke støttepartiet SV.

Normprisen var svindel…det har selv regjeringen innsett. Jeg håper skatten blir redusert til det de hevder. Da blir jeg glad på vegne av arbeidere langs kysten
nordnes
23.01.2023 kl 17:18 2031

Enig, men som du skriver skaden og tillitsbruddet har skjedd. Jeg håper at politikere nå får kjenne på realiteter og må forholde seg til virkeligheten, realiteter er eneste grunn til at de i så fall bøyer av.

I dagens utgave av Finansavisen på s. 24-25 kan en lese at regjeringens lovforslag fikk både gule og røde lys av Regelrådet som kvalitetssikrer lover før de skal vedtas. Det er ganske utrolig hvor slett arbeid som gjøres av regjeringen. Finansavisen har sett på fjoråret og av 35 forslag fikk 12 rødt trafikklys, 16 fikk gult, men bare 7 fikk grønt. Regjeringen valgte likevel å få vedtatt 12 av de som fikk rødt lys, men «De foreslåtte særreglene om skattlegging av privat konsum i selskap, populært kalt monsterskatten, er blant forslagene Regelrådet ga rødt lys. Her besluttet regjeringen å utsette en eventuell lovendring.»

Om en ser helhetlig på det; så er det ingen forslag som er så sterkt kritisert for slett arbeid som grunnrenteskatten. Skatteforslaget begynte med rykter og fallende børskurser før Vedum hadde en en pressekonferanse i all hast der han slapp katten ut av sekken. Så la oss håpe politikerene blir så redd for å dumme seg ut der grunnrenteskatten havner i domstolene (som bakteppe), at innføring av grunnrenteskatt blir utsatt til Stortinget har godkjent den.
Redigert 23.01.2023 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
Pacino
23.01.2023 kl 17:38 2019

STØRE HAR SETT LYSET

Over natten er Støre plutselig blitt til venns med både laksebaroner, velferdsprofitører, de rike, og til og med de som skaper arbeidsplasser fortjener nå respekt. Nå er også "vanlige folks tur" tatt av plakaten, kanskje vi får ett nytt slagord, ett som står mer i stil med Støres egen tankegang,

f.eks MAL SVART GI BLAFFEN I SKATT ..det svinger godt av det også.

Jonas Gahr Støre føler seg ikke lenger bekvem med slagordet «Nå er det vanlige folks tur». Statsministeren distanserer seg fra budskapet som ble servert i valgkampen i 2021. «Det var aldri et slagord for Arbeiderpartiet. Mine favorittslagord er «Skape og dele» og «Alle skal med». Det er det som fanger vår politiske visjon», sa Støre nylig til Aftenposten.

5. januar 2023 er i så måte et historisk vendepunkt. NHOs tradisjonelle årskonferanse gikk da av stabelen. Samtidig ble det lagt ut et interessant budskap på Arbeiderpartiets Facebook-side. Her smilte statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre bredt mot oss. «De som bygger bedrifter, investerer penger, skaper arbeidsplasser, fortjener respekt», var beskjeden fra Støre.

Samme dag lyste Støre og Vestre mot oss i et stort intervju i Dagens Næringsliv. Vi kunne blant annet lese at Støre tar avstand fra LO-lederens uttalelse om å «ta de rike». Han vil heller ikke bruke merkelapper som «laksebaroner» og «velferdsprofitører». Støre mener at de som engasjerer seg i næringsvirksomhet fortjener respekt. «De skal ikke ha merkelapper», uttalte statsministeren.

Jonas Gahr Støre har tydeligvis sett seg lei på at politiske motstandere forsøker å skape et bilde av at Ap ikke er opptatt av landets næringsliv. Bakteppet er at rikinger har flyktet til Sveits for å unngå skjerpet formuesskatt og at også andre næringslivsfolk klager på skattenivået.

«Nå er det vanlige folks tur» var vitterlig det sentrale Ap-slagordet i 2021. Og nå lover regjeringen at de som tjener under 750.000 kroner skal få lavere skatt, mens de som har høyere inntekt må bidra mer til fellesskapet. Her går altså skillet mellom vanlige folk og de som ikke er fullt så vanlige.

Dersom Støre i utgangspunktet var ubekvem med slagordet, burde han umiddelbart ha satt foten ned. Hvis det er etterpåklokskap, dolker han sentrale Ap-strateger i ryggen. Det er en ærlig sak å angre på ting man har gjort eller sagt, men da må man også innrømme snuoperasjonen. Det tar seg uansett ikke pent ut når Jonas Gahr Støre nå forsøker å skrive om historien.

De aller fleste politikere bløffer, men ingen overgår Støre, han har vært en bløffmaker, er en bløffmaker og kommer aldri til å bli noe annet enn en bløffmaker, med eller uten slagord.

https://www.nrk.no/ytring/ikke-lenger-vanlige-folks-tur-1.16250651
Redigert 23.01.2023 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
nordnes
23.01.2023 kl 19:54 1917

Du mener Støre har sett lyset, det har han gjort før og…

« Påtroppende Ap-leder Jonas Gahr Støre vil ha oss til å tro at han fikk en åpenbaring på Hallingskarvet. Den må han lenger på landet med.

«Alene, på toppen av Hallingskarvet langfredag, med utsyn til en femtedel av Norge. Der tok Støre beslutningen om at han ville takke ja for tilliten og la seg innstille som ny Ap-leder».

Slik lyder det i sagaen, fritt gjendiktet av Dagsavisen etter manus fra Jonas Gahr Støre.»

https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/eventyret-om-jonas-gahr-store/s/12-95-3423474064
True
23.01.2023 kl 20:46 1866

"Dersom Støre i utgangspunktet var ubekvem med slagordet, burde han umiddelbart ha satt foten ned. Hvis det er etterpåklokskap, dolker han sentrale Ap-strateger i ryggen. Det er en ærlig sak å angre på ting man har gjort eller sagt, men da må man også innrømme snuoperasjonen. Det tar seg uansett ikke pent ut når Jonas Gahr Støre nå forsøker å skrive om historien."

Jeg skal love deg at han aldri i verden hadde kommet med disse uttalelse, hadde det ikke vært for det faktum at regjeringen har totalt dritet seg ut med sin feilslåtte politikk (vi skal ta de rike).

Her snakker vi instant karma. Hadde Røkke og co holdt seg i landet med alle de store skatteinntektene de gir fra seg til staten hvert år, hadde de fortsatt blitt ansett som "syndebukker" og roten til alt vondt, inkludert de fattige i Norge...

Dette er Politikk 101 og veldig typisk Støre. Snur i døren så fort han innser at politikken de innfører resulterer i mindre penger og ikke mer. Det handlet aldri om vanlige folk, det handlet kun om å melke denne kuen på best mulig måte, men de trådde langt over streken, og det stikk motsatte skjedde.

Veldig overraskende... Folk må bare innse en gang for alle at det er ingen Politikere der ute som har deres beste interesse og som kan virkelig hjelpe. The name of the game is the same, og jo raskere folk innser dette, desto bedre.

Det er dog stor forskjell på en blå og rød regjering. En blå regjering samarbeider effektivt med næringslivet. En rød regjering gjør alt de kan for ødelegge næringslivet. Og derfor har vi en overblåst offentlig sektor som bare blir større og større...
Bennyfyfasan
23.01.2023 kl 22:09 1779

Jeg tiltrer denne! Det er Støres nye spindoctor som har begynt arbeidet - hentet fra den delen av næringslivet som Vedum HATER.

De har bommet på politikk og de har bommet på slagord. De klarer ikke å se det store bildet, og feiler dermed før de når hoppkanten.

Jeg elsker faktisk sosialdemokratiet i Norge - men det må gjøres på rett måte. Jeg digger at en oppdrettsmilliardær er naboen til en ufør og de kan drikke kaffe sammen en lørdags morgen på balkongen. Det er noe som kanskje bare kan skje i Norge. Dette har Støre satt i spill....de splitter oss opp.
nordnes
24.01.2023 kl 00:33 1677

For 200 år siden var det fra Haugeianarane et stort sosialt entreprenørskap her i landet, det ser vi lite av i dag. Jeg er stor tilhenger av Haugeianarane og den måten de bygget virksomhet og sosialt entreprenørskap her i Norge. De bygget bedrifter og tok ansvar i bygdene. Dette ble satt i spill og hele bevegelsen ble ødelagt av misunnelse og prester som fryktet for egen makt. Så bevegelsen emigrete til USA og slo seg ned der.

Våre politikere burde satset på sosialt entreprenørskap og fremsnakket det, fremfor å forhåne bedriftseierne som Støre nå har begynt å hylle.
Pacino
24.01.2023 kl 00:52 1668

Støre bør etter hvert forstå at de er helt avhengig av næringslivet for å få de skattene de trenger, skattetrykket som ble gjennomført for 2022 er mer enn nok for både folk flest og de som driver sitt eget private foretak.

Regjeringen bør også legge fra seg den evinnelige misunnelsen, og heller erkjenne at forutsetningen for landets velferd er heller å la noen få bli rike, hvis ikke risikerer resten av befolkningen å bli fattig.

Politikere har generelt liten eller ingen kontakt med næringslivet, på den annen side utmerker de seg i utvikling av regelverk og opprettelse av nye skatter, konsekvensene lar som regel ikke vente på seg.

Dette har vi ikke minst sett i senere tid, jo flere rike som forlater landet jo mer må middelklassen bidra for å gjøre opp for summene som går til utlandet, egentlig ganske skremmende hvor totalt frakoblet virkeligheten politikere kan være.

Tror ikke det blir denne regjeringen som klarer å lokke utvandrerne hjem igjen, sosialistene eier ikke ett snev av troverdighet og har vel aldri gjort det heller, de er tatt med buksene nede nok en gang.
True
24.01.2023 kl 01:01 1667

Og med bare litt godvilje har denne oppdrettsmilliardæren all mulighet til å total forvandle naboen sin til en riking istedet, så lenge naboen spiller kortene sine riktig. Stikkordet her er lojalitet.

Det mange ikke forstår, spesielt Sosialister som skal "ta de rike", er at vellykkede mennesker har ofte all interesse av å hjelpe andre mennesker bli vellykket også. Mange av disse har vært fattige selv i livet og vet godt hvordan det føles, og unner derfor også andre gleden av suksess og lykke.

Det handler kun om riktig perspektiv og tankegang hos vanlige folk flest for at de også kan ende opp på helt fantastiske steder i livet. Hvorfor skulle ikke andre vellykkede og lykkelige mennesker unne andre det samme? Det er lov å bruke hodet.

Men når vi fortsatt har en Jantelov i landet og en slik polariserende regjering som spiller på folks misunnelse, er det ikke rart at de rike flykter fra landet, som igjen går utover vanlige folk. Det er kun det det handler om istedet for å gjøre den innsatsen som skal til.

Igjen, man kan komme veldig langt i livet bare ved å være lojal. Har en sterk følelse av at dette begrepet ikke er like mye verdt om dagen. Jeg har bokstavelig talt vært vitne til personer som signerer kontrakt på jobb for og så sykemelde seg samme dag.

Mens jeg har aldri vært sykemeldt fra jobb så lenge jeg har levd til tross for både bilkollisjon og andre skader... Det er rimelig forkastelig for å si det mildt.
True
24.01.2023 kl 01:08 1670

Bra skrevet. Er helt enig og har egentlig ikke så mye å tilføye annet enn at det er nettopp derfor vi trenger en blå regjering igjen pronto.
oivindl
24.01.2023 kl 05:23 1609

"Våre politikere burde satset på sosialt entreprenørskap og fremsnakket det, fremfor å forhåne bedriftseiere"

Det er dessverre lite som minner om Haugianernes etikk hos dem som flytter til Sveits.
Snarere stikk motsatt. Med Haugiansk tankesett hadde ikke rikdommen vært konsentrert hos enkeltpersoner, slik den er hos skatteflyktningene. Rikdommen tilhørte fellesskapet, akkurat slik regjeringen ønsker et lite bidrag til.

"Ifølge Hauge skulle ikke gevinsten av arbeidet og investeringer betraktes som personlig eiendom. Den tilhørte Gud og fellesskapet av brødre og søstre som kom til å utgjøre menigheter og senere vennesamfunn innenfor Hauge-bevegelsen. Hauge kom til å argumentere for at «alle tro sødskende i Herren have fælledsskab endog i de timelig ting, at alle ere formuende i dette …». Hauge så for seg eiendoms- og formuesselskap, og at den kristne nestekjærligheten skulle gå foran privat eiendomsrett. Dette er bakgrunnen for at Hauges venner gikk sammen om å starte ulike virksomheter, og haugianernes kapitalisme kom til å merke seg ut som kollektivistisk. Hos Hauge finnes altså en ekstra dimensjon, som ikke den weberianske kalvinisten hadde, nemlig det Nils Gilje har kalt brorskapsetikk, som satte fellesskapet foran det enkelte individ."
https://snl.no/haugianere
Redigert 24.01.2023 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
nordnes
24.01.2023 kl 09:14 1477

Hans Nielsen Hauge og vennene hans eide bedriftene og det er stor likhet mellom det sosiale ansvar Hans Nielsen Hauge hadde og det sosiale ansvar lakseoppdrettere og fiskebåtredere viser på kysten. Witzøe har bygget idrettshall, og andre velferdsgoder på Frøya til lokalbefolkningen. Dette er god haugeianerånd.

Du glemmer også at kirken var flink å kreve skatter, og kirken mislikte HNH sitt opprør mot skatter, derfor ble han fengslet og kom ut av fengsel som en nedbrutt mann og bevegelsen ble knekt. De resterende haugeianerene dro til USA.
Redigert 24.01.2023 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
bulkinvest
24.01.2023 kl 09:17 1479

Misfortått mye du hvis du tror det er den enkeltes rikdom det er snakk om, for oppdrettere er det snakk om å få lov å bygge en næring uten å bli skattet i hel.
oivindl
24.01.2023 kl 09:41 1461

Og du misforstod åpenbart hele innlegget mitt.
bulkinvest
24.01.2023 kl 09:44 1450

Nei aldeles ikke, felleskapet skal dele alt etter ditt syn.
oivindl
24.01.2023 kl 09:44 1446

Men der HNH hjalp andre til å starte bedrifter, drives det i dag storstilt oppkjøp og påfølgende samling av rikdom hos enkeltpersoner.
Nå er det vel ingen av oss som skal ta HNH til inntekt for vårt syn, men det er noen vesentlige forskjeller slik jeg ser det.
Enkelte har sågar hevdet at HNH var kommunist, selv om det avvises av mange.
Redigert 24.01.2023 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.01.2023 kl 09:47 1440

"Witzøe har bygget idrettshall, og andre velferdsgoder på Frøya til lokalbefolkningen"

Det kan man gjøre uten å rømme landet.

"Trond Mohn tjente 542 millioner i fjor – gir bort 358 millioner kroner i gaver"