Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17 207263

Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon

1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:

380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%

Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr

For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt

Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn

True
25.01.2023 kl 16:01 2875

Livet er for kort til å ikke ta høy risiko og gå all out etter min mening. Å play it safe gir ingen som helst tilfredsstillelse og man dør sakte men sikkert på innsiden dersom man følger flokken. Det blir for enkelt og gir i allefall meg ingenting.

Jeg er fast bestemt på at alle mennesker har en indre flamme og et behov for å oppnå sitte fulle potensial. De få som våger å gå all out for oppnå sitt fulle potensial og som ikke holder tilbake fortjener all respekt, heder og ære.

De som lar være, lyver for seg selv og holder seg i komfortsonen med god viten om at de kunne vært mye mer enn det de er. De er gjerne Sosialister som liker å skylde på alle andre og som skal ta de rike av ren misunnelse (truth hurts).......

Du kan si det finnes en gyllen middelvei, men jeg har ikke noe som helst tro på det heller. For meg er det all or nothing. Enten går du all in og gjør det du skal gjøre, ellers så lar du være. Og det er kun noen få ting her livet det er verdt å gå all inn på som gir fullt utbytte.

Når det er sagt, bør du sørge for å ha din integritet, verdighet og karakter i behold uansett hva du velger gjøre. Mister du det, spiller det ingen rolle hva du oppnår i livet.
oivindl
25.01.2023 kl 16:20 2869

Nå snakker jo du kun om egne fordommer og holdninger.
De har du jo presentert tidligere, så ikke noe nytt der.
oivindl
25.01.2023 kl 16:32 2844

"Han har ikke noe klok å komme med uansett."

Nå ble det nylig klaget på at Pollestad kom med opplysninger som Vedum egentlig burde kommet med.
Jeg kommenterte og dokumenterte at det hadde faktisk Vedum gjort for lenge siden.

Mulig du synes det er greit, kanskje til og med klokt, å rette grunnløse klager mot politikere.
For min del synes jeg det er greit å rydde opp i denslags misforståelser, men spesiell klokskap kreves kanskje ikke.
Redigert 25.01.2023 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
oivindl
25.01.2023 kl 19:14 2791

"Mowi, som er landets største lakseoppdrettsselskap, har beregnet at for en samlet oppdrettsbransje vil regjeringen anslag bety en grunnrenteskatt på rundt 15 prosent, skriver IntraFish."

Verre var det altså ikke.
*JBJB
25.01.2023 kl 20:02 2753

Hei one liner/folkens:))

"Jeg kommenterte og dokumenterte at det hadde faktisk Vedum gjort for lenge siden."

Og...hehehe, å henvise til hva komiske Ali formidler tror du nok ikke på selv engang, one liner - kanskje han sa det i samme live sending som da han tegnet og fortalte at alle vil få økt kjøpekraft i 2022 - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
nordnes
25.01.2023 kl 20:17 2725

Helt enig i det du skriver. Den danske filosofen Søren Kirkegaard skrev mye om dette og kalte folk flokken for «dusinmennesker» og hyllet individualister som turde å gå egne veier.
oivindl
25.01.2023 kl 21:04 2734

Vel, du skjønte ikke dette innlegget heller.
Jeg har ikke uttalt meg om
Vedums troverdighet, kun påpekt at det som ble etterlyst faktisk var formidlet.
Du må jobbe med språkforståelsen din.
Redigert 25.01.2023 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
True
25.01.2023 kl 21:24 2717

Kollektivisme har ingenting for seg. Sosialisme har ingenting for seg. Det handler alltid om hvert enkelt individ sitt potensial.

Bare se hva som har skjedd med landet vårt. Når t.o.m. Støre har gått tilbake på alt han har sagt og gjort sier det det meste.

Kan ikke bli mer åpenbart enn det, men jeg så dette komme lang vei.

Bare lurer fælt på om vanlige folk faktisk våkner opp nå eller om strutsehodet fortsatt er godt plantet i jorden...
Redigert 26.01.2023 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
*JBJB
25.01.2023 kl 21:43 2720

Hei one liner/folkens:))

Og...det er nok du som må jobbe med å forstå at komiske Ali sier noe en dag og noe helt annet neste, one liner - troverdigheten fra den kanten er dokumentert til fulle og derfor betyr det nada at du finner noe komiske Ali har formidlet og som passer i en setting, men som blir motsagt i neste - ZnageZz...

I 2019 var de helt imot skatten – nå skal de selv innføre den
– Vi er krystallklart imot grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen, sa Vedum i 2019. I går sto han side om side ved statsministeren og foreslo grunnrenteskatt.
https://www.nrk.no/nordland/senterpartiet-var-krystallklare_-nei-til-grunnrenteskatten-_-na-innforer-de-den-selv-1.16121101

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 25.01.2023 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
True
26.01.2023 kl 00:17 2652

Så klart. Politikere snur med vinden og går dit kapitalen rår uansett. Ikke noe nytt det.

Selv godeste Vedum har vist seg å være en løgner og bedrager. Er jo derfor også SP har falt så til de grader på meningsmålingene.

Men igjen, det var jo dette vanlige folk ville ha så...
Bennyfyfasan
26.01.2023 kl 00:45 2640

Ingen fordommer her, heller ett snev av mindreverdighetskompleks hos deg som slår ut i full blomst som keyboard warrior...
oivindl
26.01.2023 kl 07:02 2579

"Og...det er nok du som må jobbe med å forstå at komiske Ali sier noe en dag og noe helt annet neste,"

Nå har jo også Salmar tatt utgangspunkt i det i sine beregninger.

"Vi er krystallklart imot grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen, sa Vedum i 2019"

Og her gjør du du det samme som jeg gjør, siterer hva som er sagt. Hverken mer eller mindre.
oivindl
26.01.2023 kl 07:06 2587

"Ingen fordommer her.."

Ikke?
Passer utmerket på mye av det du har uttalt deg om. Inkludert ditt siste innlegg.
Godt gjort og både benekte og bekrefte dette i ett og samme innlegg.

"En fordom er en forutfattet, oftest negativ, holdning overfor noe eller noen. At den er forutfattet, betyr at den ikke baserer seg på saklig, rasjonell betraktning. Fordommer kan ofte være basert på mangelfull kunnskap."
Redigert 26.01.2023 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
nordnes
26.01.2023 kl 07:27 2574

Det er jo bare hyllester av Vedums grunnrenteskatt og andre skatter fra din side, men tenk over at folk som føler evner og har tro på seg selv, er ikke misunnelige.
Bennyfyfasan
26.01.2023 kl 07:33 2566

Les den definisjonen samtidig som du ser deg selv i speilet. Tenk igjennom hva du har klart å lire av deg om havbruk og eiere av sjømatbedrifter. Les så på nytt den definisjonen.

Reflekter….
oivindl
26.01.2023 kl 10:08 2438

Gi meg ett eksempel på hva jeg har påstått som skyldes fordommer.
oivindl
26.01.2023 kl 10:10 2433

Og de finner man bare blant kapitalister?

"Det er jo bare hyllester av Vedums grunnrenteskatt og andre skatter fra din side,"

Hyllest, hvor finner du det?
Skatt er nødvendig, og alle bør bidra, de som har mye må bidra deretter.
Bennyfyfasan
26.01.2023 kl 10:41 2431

Oneline hero...

Jeg legger ikke to hårstrå i kors for en som bidrar så lite som deg. Du er her for å ødelegge tråden og få den off topic.
oivindl
26.01.2023 kl 11:06 2421

"Mowi, som er landets største lakseoppdrettsselskap, har beregnet at for en samlet oppdrettsbransje vil regjeringen anslag bety en grunnrenteskatt på rundt 15 prosent, skriver IntraFish"

Dette var vel ikke off topic, men ser at ingen har funnet grunn til å kommentere det.
Det passer vel ikke inn i den krisemaksimeringen som bedrives her inne.
oivindl
26.01.2023 kl 11:15 2419

"Du er her for å ødelegge tråden og få den off topic."

Jeg vet ikke hvor on topic det er å skjelle ut alt fra politikere og sosialister til lærere og samer.

Der har du og andre bidratt i stort monn.
Likeså med personkarakteristikker og lignende som hverken er on topic eller innenfor regelverket.
*JBJB
26.01.2023 kl 12:34 2387

Hei one liner/folkens:))

"Og her gjør du du det samme som jeg gjør, siterer hva som er sagt. Hverken mer eller mindre."

Og...her viser du din logiske brist igjen, one liner - det er forskjell på å dokumentere at finansminister komiske Ali snur kappen etter vinden og bløffer big time og å bruke noe av hans løgnaktige utsagn for å passe inn i din propaganda - at du ikke evner å se den logiske bristen er intet nytt under solen...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla

oivindl
26.01.2023 kl 12:42 2372

"og å bruke noe av hans løgnaktige utsagn for å passe inn i din propaganda"

Ingen brist i min logikk, utsagnet var etterlyst, jeg dokumenterte at det fantes.
*JBJB
26.01.2023 kl 12:56 2360

Hei one liner/folkens:))

Og...det er nettopp der du bommer igjen, one liner - det finne alltid utsagn fra storlyger komiske Ali som kan settes inn i en setting - komiske Ali, Pollestad og SP har programfestet at grunnrenteskatt ikke er aktuelt - løgnene i ettertid faller inn under såkalt begrensende skadevirkning og er ubrukbart til alle praktiske formål - også i din mizzunnelsespropaganda - ZnageZz...

I 2019 var de helt imot skatten – nå skal de selv innføre den
– Vi er krystallklart imot grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen, sa Vedum i 2019. I går sto han side om side ved statsministeren og foreslo grunnrenteskatt.
https://www.nrk.no/nordland/senterpartiet-var-krystallklare_-nei-til-grunnrenteskatten-_-na-innforer-de-den-selv-1.16121101

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 26.01.2023 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
oivindl
26.01.2023 kl 17:16 2284

Takk :-)
Bennyfyfasan
26.01.2023 kl 17:29 2263

Legg merke til siste krumspring fra våre kjære folkevalgte. De øsnker å se om de kan tidsavgrense eksisterende konsesjoner. De er sprøyte gal!

https://ilaks.no/departementet-engasjerer-jurdisk-hjelp-vil-vurdere-lovlighet-av-tidsbegrensning-pa-konsesjoner/

2.Vil det være i strid med Grunnloven § 97 eller § 105, den europeiske menneskerettskonvensjons tilleggsprotokoll 1 artikkel 1 (EMK P1-1) eller Norges forpliktelser etter EØS-avtalen å innføre tidsbegrensing av eksisterende akvakulturtillatelser som er tildelt uten tidsbegrensning?
Redigert 26.01.2023 kl 17:40 Du må logge inn for å svare
oivindl
26.01.2023 kl 18:18 2238

Mowi beregner grunnrenteskatten til ca 15%, høyre ser for seg et forlik, DnB spår reallønnsvekst i 2023.

Er det noe pessimistene her inne ikke har bommet på?
Dette må jo være en gedigen skuffelse
Aldri lurt å basere analyser på fordommer.
*JBJB
26.01.2023 kl 18:46 2225

Hei one liner/folkens:))

"Mowi beregner grunnrenteskatten til ca 15%, høyre ser for seg et forlik, DnB spår reallønnsvekst i 2023."

Og...hvem er din rådgiver i DNB som spår reallønnsvekst, one liner - ledelsen i banken forventer flate reallønninger, naise tray - ZnageZz...

Banken spår at lønningene vil stige med 4,8 prosent i årets lønnsoppgjør, litt mer enn veksten i konsumprisene, som anslås til 4,6 prosent.
– Selv om lønningene vil stige mer enn på lenge, vil de omtrent holde tritt med prisveksten. Reallønningene vil være omtrent flate i år, sier sjeføkonom Kjersti Haugland til NRK.
https://www.nrk.no/norge/dnb-spar-at-lonningene-stiger-mer-enn-pa-15-ar-1.16270776

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 26.01.2023 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
26.01.2023 kl 22:27 2145

https://ilaks.no/skjaeran-avviser-tidsbegrensning-pa-dagens-oppdrettskonsesjoner/

Er det noen i nær familie til disse statsrådene som driver å daytrader? Det kommer meldinger som kjører kursene opp og ned som en jojo. Det er helt spinnvilt....Jeg har aldri sett noe så tullete i mitt liv. Selv Trump var mer stabil enn dette.
oivindl
27.01.2023 kl 02:22 2069

"ledelsen i banken forventer flate reallønninger, naise tray"

Du utelot et viktig ord, nemlig omtrent.
Og som kjent er 4,8 større enn 4,6 altså stiger de.
nordnes
27.01.2023 kl 05:37 2038

Jeg vil tro at regjeringen prøver å skape litt stabilitet, der de ser at mer usikkerhet og manglende forutsigbarhet er svært skadelig. Det er Skjæran som nå uttaler seg, Vedum er devaluert og satt på benken. Det virker som han kan bli sittende der resten av kampen, forståelig etter slike selvmål.
Bennyfyfasan
27.01.2023 kl 08:21 1967

Uavhengig av alt som har skjedd er Skjæran den mest inkompetente fiskeriministeren i manns minne. Han har ikke interesse for verken fiskeri eller oppdrett - det han vil snakke om er trailer frakt og jordbruk. Det er mange historier om han....men skal ikke dra dem nå.

Næringa er så stor og kompleks at vi fortjener en godt utdannet person som er istand til å sette seg inn i interessekonfliktene man har langs kysten. I tillegg må han\hun forstå forvaltningens rolle inn mot areal osv...

Til slutt - å være fiskeriminister er en fulltidsjobb. Man kan ikke være nestleder i AP i tillegg. Det er ett hån mot næringa at AP ser det som en deltidsjobb...
nordnes
27.01.2023 kl 08:51 1942

Er ening i det du skriver, det sier vel mest om Vedum, om en skal gradere stryken.
oivindl
27.01.2023 kl 10:20 1893

Siden du har gjengitt korrekte tall, men ikke klarer å sitere korrekt, så tar jeg en kort oppsummering.

"Reallønnsvekst
Lønnsveksten etter at prisstigning er trukket fra, kalles reallønnsvekst.'

Lønnsvekst 4,8 - prisvekst 4,6 = reallønnsvekst 0,2
Altså omtrent flat, men ikke flat, og likevel en liten vekst.
*JBJB
27.01.2023 kl 11:39 1843

Hei one liner/folkens:))

Og..du får sende en klage til ledelsen i DNB og be dem korrigere sine uttalelser, one liner - skriv at du mener reallønnen blir "en liten vekst" og at omtrent flatt slik DNB skriver (som i finansverden betyr at reallønnen like gjerne kan bli positiv som negativ) blir feil - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
oivindl
27.01.2023 kl 13:34 1800

DnB har jo uttalt seg klart og tydelig, det er bare du som ikke har forstått at 0,2 % økning, faktisk er en økning.
oivindl
27.01.2023 kl 13:36 1807

DnB har jo uttalt seg klart og tydelig, det er bare du som ikke har forstått at 0,2 % økning, faktisk er en økning.

"(som i finansverden betyr at reallønnen like gjerne kan bli positiv som negativ)"

Ikke når de også presenterer tall som viser en økning.
*JBJB
27.01.2023 kl 14:05 1778

Hei one liner/folkens:))

Og...har du dysleksi, one liner - dette er hva DNB skriver om prognosene "Reallønningene vil være omtrent flate i år, sier sjeføkonom Kjersti Haugland til NRK." - hvis du mener sjefsøkonomen i DNB fare med fake news bør du kontakte banken - du blir tatt med buksene nede gang på gang og kverulerer videre - din troverdighet er som en sveitserost med hull i all retninger, ferdig snakka - ZnageZz...

– Selv om lønningene vil stige mer enn på lenge, vil de omtrent holde tritt med prisveksten. Reallønningene vil være omtrent flate i år, sier sjeføkonom Kjersti Haugland til NRK.
https://www.nrk.no/norge/dnb-spar-at-lonningene-stiger-mer-enn-pa-15-ar-1.16270776

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Dr_Eval
27.01.2023 kl 14:15 1789

Prakteksempel på at noen er her for å ødelegge tråden og få den off topic, med flisespikkeri og kverulering som tidligere er nevnt. Jeg håper jeg kan be deg anstendig om å opptre som den voksne parten og ikke gi mer mat til forumtrollet. Det er altfor mye støy fra før i denne tråden, og det går mye tid til å scrolle forbi alt som er irrelevant og uvesentlig når jeg skal finne tilbake spesifikke artikler eller kommentarer i denne saken. Du er ikke den eneste som blir irritert. Vær så snill å la det ligge.