Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17 207217

Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon

1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:

380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%

Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr

For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt

Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn

True
12.10.2022 kl 22:16 1719

Can't blame him.
Slettet bruker
12.10.2022 kl 22:46 1700

Enig i at det er vel mye generalisering i denne tråden. Samtidig trenger man ikke å være rakettforsker for å se hvilken vei det bærer med norsk næringsliv. Å påstå at det er kunnskapsløshet er vel litt naivt? Tror du alt bare ordner seg til slutt?

Når man f.eks øker arbeidsgiveravgift med 5% på lønn over 750k, så gjør det at samtlige teknologibedrifter i Norge vil slite mer i konkurranse med utlandet. Hvordan skal norske bedrifter klare å tiltrekke seg dyktige folk når de enten må betale dem mindre (for å unngå økte utgifter), eller betale dem det samme som før (som resulterer i lavere marginer, og dermed svekket konkurranseevne). Det sier seg selv at det er negativt for norsk næringsliv. På kort sikt vil staten tjene mer penger, men på lang sikt mister man omsetning, arbeidsplasser, kompetanse, etc.

Det er flere andre land som har mange av de samme skattene som Norge, i større eller mindre grad. Problemet med Norge er at det totale skattetrykket er høyere enn alle andre land i Europa. Når man samtidig har kanskje det mest generøse velferdssystemet, samt en befolkning som ikke nøler et sekund med å misbruke disse ordningene, så er det en fin oppskrift på et land som kjøres i grøfta. Igjen, hadde det ikke vært for meningsløst høye oljeinntekter, så ville Norge vært blant de fattigste landene i Europa.

Selvfølgelig er det ikke alle som misbruker ordningene i Norge. Utfordringen er at sikkerhetsnettet er så godt, at nedsiden med å f.eks bli varig ufør er begrenset. Du havner ikke på gata om du blir varig ufør i Norge. Og det er forsåvidt bra. Men det gjør samtidig at mange velger en slik "utvei". Hvorfor har Norge over 10% varig uføre? Vi snakker om rekordlav arbeidsledighet i Norge, men inkludert varig uføre er vi ganske dårlig. Selv i et land som USA med en stor andel overvektige, så er ikke andelen uføre mer enn 5%.

Man lever ikke noe fett liv ved å være ufør i Norge, men hvis man ikke har behov for å leve midt i Oslo sentrum, så klarer man seg ganske greit. Og det uten å gjøre noe som helst.

Det er slike problemstillinger politikerne våre burde ta tak i. Ikke skatte næringer som fungerer til døde. Bare se på de enorme investeringene som oppdrettselskapene allerede har kansellert. Det sier seg selv at AS Norge vil tape på dette over tid.

Også handler det om forutsigbarhet. Uten forutsigbare rammebetingelser, så vil investeringsviljen utebli. Hvilken investor ønsker å investere i en bransje der han plutselig kan miste 50% av verdiene sine over natta? Det finnes nok av andre land å investere i, uten økonomisk (les: politisk) risiko.

Det eneste denne regjeringen har gjort er å redusere folk og bedrifters evne og vilje til å yte mer. Hvis oppsiden er at de som tjener under 750k får et par tusenlapper i skattelette, så mener jeg at man har feilet totalt. For AS Norge er det kun negativt på sikt.
True
12.10.2022 kl 23:33 1663

Helt enig. Ingen er tjent med den regjeringen her, fattig eller rik. Alt de har gjort hittil har slått kraftig hardt tilbake. Deres såkalte "løsninger" har kun forårsaket større problemer enn det vi hadde. Dette håper jeg virkelig "vanlige folk" får kjenne på nå fremover, slik at de lærer en gang for alle. Ikke minst håper jeg den regjeringen her får kjenne på det. Karma is a bitch.
oivindl
13.10.2022 kl 09:09 1568

Nei, de ligger nok under det halve, men understreker poenget desto bedre.
oivindl
13.10.2022 kl 09:19 1558

"Å påstå at det er kunnskapsløshet er vel litt naivt? Tror du alt bare ordner seg til slutt?"

Neida, har ikke noen magisk tro på det. Men hva det vil si at ting ordner seg, er nok avhengig av øyet som ser og hvilke verdier man har.

Med kunnskapsløshet tenker jeg på troen på at man selv, i en så kompleks og uoversiktlig situasjon, er i stand til å forutsi nøyaktig hvordan utviklingen vil gå de neste månedene eller årene.

Med kunnskap følger også erkjennelse av hvor usikker slike spådommer er, noe som er mangelvare for enkelte her på tråden.

At det finnes dyktige, oppegående mennesker med helt annet syn på dette enn meg, er jeg også overbevist om.
Dine innlegg er jo sånn sett av en helt annen kvalitet enn det enkelte andre lirer av seg.
oto1
13.10.2022 kl 09:48 1541

Tja.

Eier du en bedrift verdsatt av staten til 100 mill, så skal det ikke så mange år til med underskudd til før det er kroken på døren.
Går bedriften med 5 mill i underskudd grunnet f. eks høye strømutgifter, så tappes kassen med ca 10 mill grunnet formueskatt, utbytteskatt på penger man må ta ut for å betale formueskatten og det man trenger til forbruk.

Hvor lenge man da kan drive avhenger av hvor mye man har lagt unna tidligere, men det er ikke sånn at bedrifter har utømmelige likvider på bok.

Og når bedriften evt går konk, så eier man ikke 100 mill lengre, men nærmere null.

Og du skal få lese mange slike historier i avisene fremover, selv om de fleste prøver å skjule det så godt de kan.
nordnes
13.10.2022 kl 10:30 1521

Det virker som næringsministeren inviterte til møter for å pynte seg med folk som ikkje stemte på han. «Næringsministeren vil få inn flere kvinner i norske styrer. Han inviterte Jan Haudeman-Andersen, Øystein Stray Spetalen, Christian Ringnes og Johan Andresen, men samtlige møtte ikke opp.»

Bennyfyfasan
13.10.2022 kl 11:04 1508

Da er auksjonene ferdig. Staten fikk inn ca 3,5 milliard (har ikke finregnet). Om jeg husker rett er det 1/2 av forrige runde.

I PO 1,12 og 13 ble nesten ingenting solgt. Midt i landet ble det bydd opp betydelig over minstepris. I sum gjenstår ca 30%.
oivindl
13.10.2022 kl 11:19 1492

Litt blandet mao.
Men hva betyr dette?
At kjøperne satser på at grunnrenteskatten ikke gjennomføres eventuelt modereres, eller at de mener det er liv laga uansett?
Overlater til ekspertene (ikke ironisk ment) å vurdere det.
Redigert 13.10.2022 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
hill
13.10.2022 kl 14:13 1435

"Med kunnskapsløshet tenker jeg på troen på at man selv, i en så kompleks og uoversiktlig situasjon, er i stand til å forutsi nøyaktig hvordan utviklingen vil gå de neste månedene eller årene.

Med kunnskap følger også erkjennelse av hvor usikker slike spådommer er, noe som er mangelvare for enkelte her på tråden."

Forstår det slik, at du mener "folk flest" vil få det mye bedre med denne nye skatten og at dine motdebatanter er kunnskapsløse,
når de mener at en slik ekstrabeskatning, vil få fatale følger - denne gangen for havbruksnæringen.

Er tilbøyelig til å være enig med dine motdebatanter, når en ser på hva en slik tankegang og beskattning, førte til tidligere -
nemlig utflagging, av verdens 3. største handelsflåte, med alle sine arbeidsplasser og senere fra norsk industri,
som også gjør utvidelser og nyetableringer i andre land, med levelige rammevilkår og muligheter til fortjeneste.

Tidligere ble det sagt - at vi kan/må trekke lærdom fra historien!
At dagens regjering og dennes liketenkende, ikke ser ut til å kjenne landets tidligere økonomiske historie
og de følger datidens skattelegginger førte til, er virkelig skremmende, med tanke på årne som kommer.

Her må vi kunne tale om kunnskapsløshet, på aller høyeste nivå!
Ikke rart at mange her, roper et varsku.
Redigert 13.10.2022 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
oivindl
13.10.2022 kl 14:56 1403

"Forstår det slik, at du mener "folk flest" vil få det mye bedre med denne nye skatten og at dine motdebatanter er kunnskapsløse,"

Det er nok ikke riktig forstått. Jeg har ikke uttalt meg om hvordan folk flest vil få det, men kan si så mye at jeg tror svært mange vil klare seg fint, enten det blir litt bedre eller litt verre.

Kunnskapsløshet har jeg kommentert før, men bunner i at det er for mange usikre faktorer til at noen kan uttale seg med skråsikkerhet.
Når det også hevdes at norske velgere, ingen forbehold nevnt, er dumme og at rasering av en næring er villet politikk, da finner jeg ingen annen rimelig forklaring enn kunnskapsløshet. Men er åpen for andre forklaringer.

Det viktigste man kan lære av fortiden, er vel først og fremst at skråsikre spådommer om fremtiden svært ofte bommer.
Kajtek
13.10.2022 kl 15:01 1401

Og nå snakker de om å innføre arveavgift igjen. Den ene avgiften slår iden andre i hjel. Greit hvis man har penger i banken men hvis det er bedrifter som går i arv så er det jo ganske alvorlig. Jeg forstår ikke at ingen kan stoppe dem ? Politikerne behandler de rike som statens fjende. De skal gjevne ut forskjellene liksom. Men de jevner ut feil vei. I stedenfor å hjelpe de fattige sånn at det blir mindre forskjeller mellom fattig og middelklassen så slår de de rike ned og middelklassen ned. Hvis de skal fortsette sånn i 3 år til da kommer det på å ligne på den tiden når kommunismen styrte. Alle skal ha likt, dvs. ingenting.
Redigert 13.10.2022 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.10.2022 kl 15:06 1395

De fleste land har arveavgift, men lite eller intet av formueskatt. Etter min vurdering ville det være en bedre ordning.

Kommunismen har da ikke styrt i Norge?
Redigert 13.10.2022 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
13.10.2022 kl 15:32 1372

Altså - produksjon i sjø blir fortsatt fokusert på med grunnrente. Der er det fradrag og incentiver på å investere til sjøproduksjon. Det gjelder alle selskapstyper og størrelser. Dermed vil all fokus ligge på å øke her, og ikke på land. Dermed vil dem som tror det blir mindre "forurensning" få motsatt av det de ønsker. Landbasert post smolt og modernisering av slakteri blir lagt på is.....filet og annen foredling er død og begravet. Her er det ingen incentiver og lite fri kapital til å realisere på siden av skatteordningene. Det er her antall stedfaste arbeidsplasser ligger. På sjø kan du bo i byene å arbeide 1/1 ordning....som er krise for distriktene.

Prisen ble mye lavere enn det som var lagt opp til før auksjonen. Jeg tror det ville ha vært mulig å hente 10 milliarder i denne runden. I sum ville nok staten ha fått inn mer - men det er ikke penger som er motivasjonen alene. Det er viktig å vise befolkningen at de rike også må lide.

Ellers kommer de store børsnoterte bedre ut av grunnrente enn de middels store lokaleide selskapene. Årsaken er formueskatt og for lite bunnfradrag. Fjernes formueskatten står de middels store likt med de børsnoterte. Det tror ikke jeg skjer dessverre - men det blir en liten test om hva den egentlige intensjonen bak ordninga.

Det som bør komme er:
- Bort med formueskatt
-Bunnfradrag på reelt 10.000 tonn (ikke snittfortjeneste men egen)
- Fradrag for investeringer på land relatert til oppdrett i sjø
- Grunnrente må tilfalle kommunene som avgir areal

Da er ordningen spiselig for næringa - og egentlig distriktsvennlig.
oivindl
13.10.2022 kl 15:33 1368

"Men de jevner ut feil vei. I stedenfor å hjelpe de fattige sånn at det blir mindre forskjeller mellom fattig og middelklassen så slår de de rike ned og middelklassen ned"

Har du noe forslag til hvordan det skal skje og eventuelt finansieres?
Bennyfyfasan
13.10.2022 kl 18:05 1313

Slanke offentlig sektor slik Sverige gjorde for en del år siden.
oivindl
13.10.2022 kl 18:32 1299

Har det hevet de fattigste i Sverige nærmere middelklassen og de rike?
Paragrafen
13.10.2022 kl 18:32 1301

Norske arbeidsgivere må bli mye tøffere, hvor er NHO? Stopp alle investeringer, stopp alt samarbeid på kommunalt, fylkeskommunalt og statlig nivå. Gå ut av alle samarbeidfora og alle andre supperåd. Holder ikke det gå til full lockout. Minste krav bør være: Nei til økt arbeidgiver avgift og likebehandling av norske og utenlanske eiere/arbeidsgivere.
Redigert 13.10.2022 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
13.10.2022 kl 18:39 1295

De fattige og middelklassen blir ikke rikere av færre arbeidsplasser - noe hard skattlegging av arbeidsplasser fører til.

Slank offentlig sektor - desto lengre det utsettes desto værre blir prosessen
milk
13.10.2022 kl 19:01 1270

Kort og konsist fra Benny" Kunne ikke vert sakt bedre!!!
oivindl
13.10.2022 kl 22:48 1179

Var vel ikke akkurat svar på mitt spørsmål, men svaret passer kanskje ikke inn i narrativet som presenteres her.

"Sedan 1991 har inkomsterna för den rikaste tiondelen av Sveriges befolkning fördubblats, och medianinkomsten ökat med över 50 procent. I andra änden av spektrumet finns den nedersta tiondelen, som är en brokig skara. Deras inkomster har ökat avsevärt mindre."
https://www.forskning.se/2020/04/02/de-rika-blir-allt-rikare/
Redigert 13.10.2022 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.10.2022 kl 22:57 1190

Ikke spesielt for Norge og Sverige. Forskjellene mellom folk øker i nesten alle land i Europa og USA også. Det er næringslivet som i stadig økende grad legger premissene og bruker politikerne som deres lakeier. Det er virkelig skummelt og vi ser naturligvis en politikerforakt som er skremmende. Det har også åpnet samfunnene for ekstreme høyrepolitiske grupperinger. Det ser vi i mange land nå. Folket begynner å få nok.
Bennyfyfasan
14.10.2022 kl 01:03 1134

Jepp - og den saken bekrefter jo det vi vet:

"Arbeidsskattefradragene har medført at noen arbeidsledige har fått jobb, enkeltpersoner flytter inn og ut av den nederste tiendedelen, samt i andre inntektslag."

Så står det i saken noe som bekrefter det alle skjønner - man kan ikke skatte de rike ut av landet. Det har svenskene skjønt.

Det blir ikke flere fattige av å kutte i offentlig sektor. Det kommer flere i arbeid i en solid privat sektor som skal drive samfunnet. Det er INGEN verdiskapning i offentlig sektor.

Stopp - du har tapt på alle fronter. Det er bare oppgulp og disinformasjon du kommer med nå.

Ellers er alle spørsmål besvart i denne saken. Det nytter ikke å dra inn tusen artikler å bare klippe ut akkurat det som passer deg. VI VET du vil beskatte de rike og alle de som har litt mer enn deg - sikkert for å betale lønna de, og den alt for rause pensjonen du har fått tildelt.
Redigert 14.10.2022 kl 01:16 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
14.10.2022 kl 01:09 1145

Politikerforakten kommer av brutte løfter. De klarer ikke å innfri den enkleste ting. De skattlegger oss alle på forskjellige måter. Bare se til den geniale energipolitikken som flår de fleste familiene i Norge. Se på matvareprisene. Boligpolitikken er feilslått i flere storbyer, og kravene til nybygg er så strenge at man ikke i realiteten kan bygge nytt pga pris. Bomringer og skatt på bil\drivstoff gjør at lavinntektsfamilier ikke ser seg råd til transport.

Politikerforakten har lite eller ingenting med de rike å gjøre, det er feilslått enorm sløsing av offentlige midler som befolkningen SKJØNNER er galt. Det er nok til alle, men vi er på gal kurs.
oivindl
14.10.2022 kl 03:51 1109

"Arbeidsskattefradragene har medført at noen arbeidsledige har fått jobb, enkeltpersoner flytter inn og ut av den nederste tiendedelen, samt i andre inntektslag."

I dette avsnittet glemte du siste setning:

"Men de fattiga har halkat efter längre än så."

Men nå var det jo ikke skatt, men slanking av offentlig sektor som var spørsmålet her.

"Det blir ikke flere fattige av å kutte i offentlig sektor."
Det er det vel heller ingen som har påstått. Du må forholde deg til det som skrives. Spørsmålet var om kutt i offentlig sektor hadde bidratt til å løfte de fattige i Sverige og bidratt til å utjevne forskjeller. Der har du fortsatt tilgode å svare.

" VI VET du vil beskatte de rike og alle de som har litt mer enn deg - sikkert for å betale lønna de, og den alt for rause pensjonen du har fått tildelt."

Nå sparker du inn åpne dører, med store bokstaver for sikkerhets skyld. Dette har jeg skrevet for lenge siden.
Men det vil ha minimal innvirkning på min inntekt/pensjon. Det er større grunn til bekymring når det gjelder kommende generasjoner.

" Det er bare oppgulp og disinformasjon du kommer med nå."

Hadde du klart å komme med bare ett konkret eksempel? På noe jeg faktisk har skrevet eller ment, ikke hva du synes jeg burde skrevet eller ment.

"Stopp - du har tapt på alle fronter."

Joda, slik kan man også prøve å "vinne" diskusjoner.
Redigert 14.10.2022 kl 03:54 Du må logge inn for å svare
oivindl
14.10.2022 kl 08:59 1024

"Det er INGEN verdiskapning i offentlig sektor."

Mulig det, om man har et så snevert syn på verdi.
Men god helse og kunnskap er også viktige verdier.
"Education nearly always makes a positive impact on you, your family, and the world."

"Stopp - du har tapt på alle fronter."

Når du diskuterer mot egne fordommer og skaper dine egne stråmannsargumenter, kan det sikkert fortone seg slik.
Men hva med å løfte blikket og argumentere mot reelle innspill og meninger?

For å si som Jon Almås, vi legger den død.
Fluefiskeren
14.10.2022 kl 09:38 1000

Du trenger ikke å gå lenger tilbake enn til pandemien så vil du se hvordan høyreregjeringen ble styrt av de store bedriftene. Til og med Erna sa at det var umulig å stå imot lobbyvirksomheten til oljeindustrien og hun innrømmet at de hadde gitt enorme skattepakker til noen som ikke trengte det. Det ble også gitt enorm støtte til store bedrifter. Støtte som ble delt ut som utbytte blant eierne. Støtte til bedrifter som vil ha minst mulig offentlig styring. Plutselig var det greit å ha noen som reddet dem. Vi skattebetalere var med på det. Selvsagt var det eiere og bankene som burde gjort det. Da var plutselig Staten god å ha. De mindre bedriftene fikk lite eller ingenting. Det var ikke vakkert å se på.
Dr_Eval
14.10.2022 kl 10:34 965

Kutt i offentlig sektor vil dempe inflasjonen. Regjeringens foreslåtte budsjett vil øke inflasjonen, slik at renten sannsynligvis må opp ett ekstra hakk. Inflasjonen gjør livet vanskeligere for fattige. (Disclaimer: Jeg er selv lærer i offentlig sektor.)
Redigert 14.10.2022 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
oivindl
14.10.2022 kl 11:24 931

"Kutt i offentlig sektor vil dempe inflasjonen."

Så måtte det altså en lærer til for å gi et relevant svar 👍
Bennyfyfasan
14.10.2022 kl 11:26 931

De fattige blir ikke rikere av å skattlegge bedriftene ut av landet - eller ut av å ekspandere. Det er konkret og ikke vits i å diskutere videre på.

Det er en diskusjon om hvordan samfunnet skal kunne utvikle seg videre på en bærekraftig måte uten å kjøre oss fast med en offentlig sektor som spiser opp alt av mulig investeringsrom uten at inflasjonen løper løpsk - og at de svake kan få sin støtte. Byråkratiet er for stort, det er for mange ansatte i administrasjonen innen transport (tog etc). Det er godt dokumentert og beskrevet. Vi har for mange kommuner og fylker som igjen skal ha sitt eget "statsapparat". Alt dette ble reversert av sittende regjering til en svimlende sum penger.

Vi er uenig - og kommer aldri til å bli i NÆRHETEN enig. Jeg anser det som om du er så langt til venstre i politikken at næringspolitikk ikke er noe du ønsker å forholde deg til på annen måte enn skattlegging.
Bennyfyfasan
14.10.2022 kl 11:27 937

hehehehe!

Du er helt utrolig - svaret har du fått mange ganger, men det er vel ett eksempel på hvorfor byråkratiet bruker lang tid på å behandle. Det er flisespikkere som deg der
oivindl
14.10.2022 kl 11:34 932

"Jeg er selv lærer i offentlig sektor."

Etter 36 år som lærer har jeg selvfølgelig også fått med meg at spriket i politisk overbevisning og holdninger er omtrent like stort som i resten av samfunnet.
Redigert 14.10.2022 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
oivindl
14.10.2022 kl 11:38 945

I skolen lærer man bla å svare på det det spørres om og holde seg til problemstillingen. Lange utredninger utenom tema hjelper lite.
Og så er det jo visse krav til dokumentasjon.
*JBJB
14.10.2022 kl 11:47 949

Hei folkens:))

Og...hehehe, der kom røyken ut fra hiet, folkens - med fotformsko, palestinaskjerf, pizza og brus skal landet bygges - er det rart vi har en finansminister som ikke vet at en krone er mer verdt enn 50 øre med slike folk til å lede våre unge - skrekk og gru...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 14.10.2022 kl 11:48 Du må logge inn for å svare