Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17 208605

Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon

1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:

380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%

Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr

For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt

Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn

oivindl
21.03.2023 kl 17:47 3121

"«Slettet» gigabeløp: - Strider mot all fornuft"

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/slettet-gigabelop-strider-mot-all-fornuft/78808623

Undrer på hva kommentarene hadde blitt om dette hadde skjedd i Norge.
Tenker det hadde gått en kule varmt her inne.
nordnes
21.03.2023 kl 20:10 3049

Debatten på Nrk kl 21.20 tema statsgnageren i SV sin landsmøtetale om de som flytter til Sveits.
oivindl
21.03.2023 kl 22:50 3005

"AP\SP\SV styrer Norge som en bananrepublikk."

På linje med Sveits, da.

"Utenlandske investorer kan lure på om Sveits er en bananrepublikk der rettsstaten ikke gjelder."
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/en-bananrepublikk/78812771
oivindl
21.03.2023 kl 22:54 3009

Da har du nok misforstått innholdet i debatten, men også lagt deg på et særdeles lavt nivå hva gjelder debattform.
Redigert 21.03.2023 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
21.03.2023 kl 23:32 2972

Kort oppsummert: SV\AP\SP bekrefter at de foretrekker utenlandsk eierskap ved å holde lav skatt på overskudd, meget høy formueskatt og høy utbytteskatt. De to siste skattene er gift for norsk eierskap.

Egentlig greit å få katta ut av sekken.

Jeg lurer egentlig på om SV forstår hvordan små fiskebåter er ødeleggende for bosettingen i nord. De fisker 3 mnd i året og genererer ingenting på land. Stor kyst og trål gir helårlige arbeidsplasser som er godt betalt for også de ansatte. De fleste tjener 1.5 mill og opp
Redigert 22.03.2023 kl 00:32 Du må logge inn for å svare
oivindl
22.03.2023 kl 07:48 2947

"Kort oppsummert: SV\AP\SP bekrefter at de foretrekker utenlandsk eierskap..."

Det var det vel ingen av representantene som gav uttrykk for, så det er en tolkning det ikke er belegg for.

Så har vel du betegnet Norge som en bananrepublikk, og flere har hevdet at utlendinger ikke lenger vil investere i Norge, så da er vel ikke det et reelt problem?
oivindl
22.03.2023 kl 07:59 2940

"Jeg lurer egentlig på om SV forstår hvordan små fiskebåter er ødeleggende for bosettingen i nord."

Denne artikkelen tegner et helt annet bilde av virkeligheten:

"Hvorfor tillater vi i det hele tatt fiske med trål i Norge?"

"Norske trålere kan aldri bli «grønne». De bidrar derimot til svært store og unødvendige klimagassutslipp - og avfolkning av Nord-Norge."

https://www.kystmagasinet.no/det-gronne-skiftet-klima-norfra-as/hvorfor-tillater-vi-i-det-hele-tatt-fiske-med-tral-i-norge/1488945
coccoman
22.03.2023 kl 08:25 2932

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/06/18/175647/rokke-slipper-a-lande-all-torsken-i-finnmark

Satan for en dårlig deal det var for Nordnorge! Håper AP har lært å stille tøffere kvav før mer av fellesverdiene våre havner i skatteparadier rundt omkring i verden.

Hau, hau.
Bennyfyfasan
22.03.2023 kl 08:46 2925

Du kan fortsette å svare meg - men jeg har bannet deg pga usakligheter og rein kranglete atferd. Du er en pest her inne - og bare se på din inntreden på PGS forumet. Du er kjent - og forhatt.

Jeg regner med du linker du vas fra kystfiskerlektyren om fantastisk verdiskapning fra små kystflåte. Det er bare tøv og løgn. De fisker stort sett torsken når den er nært land (Jf Lofotfisket) som varer i 3 mnd. Den fisken ises og sendes ut av landet. Minimalt med utstyr og minimalt med arbeidskraft. De gidder ikke å fiske egen kvote på andre mindre verdifulle arter (for de tjener ikke nok på det - altså da går de heller på NAV). Vet du hva som skjer med de kvotene? De blir refordelt til trål - og de tar samfunnsansvar og fisker dem. Vet du hva som skjer om de ikke blir fisket? Da får Russerne dem i neste kvotefordeling.

Sjarkromantikk er ikke noe å leve på - og distriktene er ikke tjent med at noen småsjarker leverer fisk i 3 mnd i året.

På en tråler er det 2 skift ombord X 2 mannskap (1 mnd hjemme og en mnd på jobb). Fisken brukes til mye også i Norge. Jf produksjon av klippfisk på vestlandet osv. Arbeidsplassene på sjøen er ingenting verdt. Leverandørndustrien til trål er ingenting verd. Foredlingsindustrien på land for frosset råstoff er ingenting verdt. Hvilken industri tror du blir bygd opp rundt leveranser i 3 mnd? Fersi fisk holder seg ca i 7 dager - do the math
oivindl
22.03.2023 kl 09:02 2919

"Du kan fortsette å svare meg - men jeg har bannet deg pga usakligheter og rein kranglete atferd"

Når ble det usaklig å presentere alternative syn på en sak?
oivindl
22.03.2023 kl 10:25 2891

På et diskusjonsforum vil det ofte bli fremlagt påstander og konklusjoner av ulik art.

Om disse er begrunnet eller bygger på korrekte premisser, kan variere. Det er likevel fullt mulig å fremme slike påstander eller konklusjoner.
Like fullt er det legitimt å ettergå slike påstander og konklusjoner for å se om de holder mål.

Ikke alle liker det, det er også helt greit.
Fluefiskeren
22.03.2023 kl 10:45 2909

Typisk deg å romantisere tråling også. Hva med soping av bunnen for alt liv ved bunntråling? Hva med ødelagte korallrev?

« Bunntråling er spesielt problematisk for miljøet. Når garnene sveiper havbunnen rører de opp og flytter på løse masser, skader strukturer og fører til at antallet og mangfoldet av bunnlevende skapninger reduseres.

https://forskning.no/arktis-hav-og-fiske-havet/tralere-truer-livet-i-arktis/1900852


Regner dog med at du ikke bryr deg med fremtidige generasjoner og ødelagt natur og oppvektsplasser for fisk og annet liv så du trenger ikke svare.






Flere fisker i stadig større områder rundt Nordpolen. Forskere frykter at trålingen kan renske nordlige havområder for liv.«


Redigert 22.03.2023 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
22.03.2023 kl 10:51 2930

Du har rett i at både Norge og Sveits har oppført seg som bananrepublikker. Det er bekymringsverdig.
Bennyfyfasan
22.03.2023 kl 11:10 2904

Det er typisk meg å være for arbeidsplasser i distriktene. Det er typisk meg å ønske bærekraftige samfunn ikke basert på innleid arbeidskraft fra østeuropa. Det er typisk meg å være realistisk i forhold til hva som er gjennomførbart.

Sjarkromantikk og nostalgi er noe kystnorge ikke trenger. Musumsvoktere på venstresiden truer distriktene i stor grad nå.

Den negative siden er selvfølgelig det med energiforbruk pr kg fisk. Det er det mulig å gjøre noe med. Grunnen til at det er lavere for en sjark er at de ligger i fjærsteinene å fisker de som er på fødestuen.
Fluefiskeren
22.03.2023 kl 12:43 2868

Så det du ønsker er store havgående trålere. Industrifiske. Trålere som soper havet og havbunnen tom for liv og oppvekststeder. Har du hørt om den fantastiske torskebestanden utenfor New Foundland? Den hadde vært høstet av kystfiskere i hundrer av år. Så kom industrifiskerne og nær utryddet bestanden. Det gikk så langt at torsken måtte totalfredes, men nå over 20 år etterpå har bestanden ikke tatt seg opp. Er det slik du vil at fisket etter skreien skal være? At noen få blir styrtrike på bekosning av de som bor langs kysten er vel det som står ditt hjerte nærmest. Hva tror du forresten årsaken til den nær desimerte sjøfuglbestandene er?
Bennyfyfasan
22.03.2023 kl 14:37 2834

Det finnes mange eksempler på overfiske pga dårlige reguleringer. Det viser total mange på kunnskap med det tankesettet du har rundt forvaltning av bestand. Det er faktisk helt riktig å fiske i oppvekstområdet - fisk som ikke har brukt energi på å utvikle gonader. I tillegg gir det resten av bestanden bedre oppvekstvilkår med tilgjengelige beitedyr. Det er helt etter boka når det gjelder å forvalte en bestand.

Den norske forvaltninga har vært en suksess - inkl trål. Kvotesystemet fungerer meget bra. Det kunnskapsløse mennesker ikke vet er at trål rederne ofte ønsker lavere kvoter enn forskerne. Grunnen til det er at de ser ett godt bilde av årskullene, og kan gjøre en vurdering fortløpende. Dette gidder jeg ikke å forklare i dybden til deg - for du kverulerer bare videre.

Spøkelsesgarn, spøkelsesesliner, spøkelsesteiner - der har vi ting som er fare for bestandene. De står å fisker videre i flere hundre år før de morkner.


Vil du avfolke kysten? Skal vi tilbake til en sjark + NAV + 2-3 kyr og litt sau?

2900 niser drukner i garnene hvert år - uproblematisk?

https://www.fauna.no/23-dode-niser-i-spokelsesgarn/
Redigert 22.03.2023 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
22.03.2023 kl 16:06 2747

Stoler ikke på støre - men dette kan jo by på litt forhåpninger. De har jo heller ikke noe valg. Jeg tror på 30% grunnrente og samme bunnfradrag. Bunnfradraget forsvinner i prosessen
True
22.03.2023 kl 17:34 2678

Så klart, det har aldri vært mindre attraktivt å investere i AS Norge. Kronen har aldri vært svakere heller. Ikke spesielt gunstig for importering fra utlandet.
nordnes
22.03.2023 kl 17:39 2676

En kan vel kanskje snakke om kapitaltørke, på DN.no står det at NVE har kun seks vindkraftkonsesjoner til behandling og mener det er umulig å nå Energikommisjonens mål om storutbygging av fornybart innen 2030.
Bennyfyfasan
22.03.2023 kl 18:15 2634

Man må vel regelrett være dum for å åpenlyst gå inn i ett vindkraft prosjekt i Norge. Man har en stor risiko på generelt grunnlag med energi priser, men nesten hele oppsiden er borte med grunnrente. I tillegg har man Fosen saken hengende - hvor det i beste fall blir noen hundre mill ut vinduet - i verste fall riving. Samene er groteskt griske - med venstresiden i full applaus
milk
22.03.2023 kl 21:06 2534

Denne tråden handler overhodet ikke om laks lenger.... Nå er det snakk om griske Samer :-DD Vel vel, jeg gidder ikke å åpne denne tråden å lese videre!! Men for all del, stå på....
Bennyfyfasan
22.03.2023 kl 23:35 2412

Joda - det også. Men - det har dukket opp mange skatte og styringsproblemer rundt regjeringa. Det er greit å komme inn på flere ting som er beslektet.

Samene har satt seg selv i offside utenfor de store byene….men…det er en egen diskusjon, men lov å nevne. Jeg tar det ikke tungt om noen reagerer på det
Bennyfyfasan
22.03.2023 kl 23:39 2403

Godt skrevet av FA. Den faller, men ikke før 2025. Det er nyyydelig hvordan høyre legger press på regjeringen ved å si nei til grunnrente. Flere hundre tusen på kysten legger merke til det.
mofs
23.03.2023 kl 00:41 2367

Jeg deltok på denne tråden for en tid tilbake, men vi må bare innræmme det Milk. Benny har en langt større stamina enn oss, noe som kanskje kommer av at han har et større basseng av sektorkunskap å spille på, deermed går han ikke så fort tom som oss. La Benny tale og sosialistene vil gå i dvale!
True
23.03.2023 kl 00:45 2409

Synes det er greit at vi toucher inn på andre områder også. Hovedtemaet er jo uansett den latterlige høye skatten denne regjeringen pålaster folket, akkurat som det skal gjøre ting så mye bedre.

Det gjør ikke det, det har vi sett veldig tydelig og klart, ikke minst for vanlige folk som bare blir holdt for narr. For når det kommer til jobb, du vet det som virkelig gjør en forskjell i folks liv, så spiller det ingen som helst rolle hvor mye skatter og avgifter regjeringen pålegger de rike. Søker du på en Økonomisjef stilling, trenger du fortsatt de rette kvalifikasjonene, uansett om regjeringen er rød eller blå. Så "enkelt" er det.

Så igjen, latskap, udugelighet og misunnelse er hva denne regjeringen representerer. Har man ikke det som skal til, gidder man ikke å gjøre det som skal til, og tør man ikke å satse, ja da sitter man kun igjen med en haug med unskyldninger istedet og kommer med tåpelige utsagn om at "vi skal ta de rike", du vet de som bidrar mest i landet med verdiskapning...
nordnes
23.03.2023 kl 07:08 2330

Milk har rett i at det. Men; om en ser på Roger Hofset som også driver med laks, så er vel han en av de som står bak han kystopprøret, og denne tråden har vel tatt opp en del av temaene derfra, siden verdiskaping på kysten i realiteten ugleses.

Det er således et spørsmål om Senterpartiet er interessert i oppdrett? eller frykter Vedum at landbruk kan bli ofret for laks? Norsk fiskeeksport er 450 ganger større enn enn eksporten fra landbruket og det kan komme en konflikt der. Denne problemstillingen kom tydelig frem da det ble fremforhandlet en bilateral handelsavtale med forhandlingene med UK etter Brexit. Fisk og landbruk er forøvrig unntatt EØS avtalen.

Problemstillingen kan bli; «Må Norge lette på tollvern for landbruk i bytte mot bedre eksport vilkår for fiskeri og oppdrett?»
Redigert 23.03.2023 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
23.03.2023 kl 08:08 2272

Jeg håper vi ser en oppmykning på grunnrenta - men er ikke så sikker. Jeg er ikke alene om det ser det ut som. Nord Norges største oppdretter ser ut av landet, og det er ikke snakk om en hvem som helst. Han har bygd opp alt fra grunnen av med egne hender. Nå satses det utenfor Norge.

Det er vel sånn LO, AP og SP vil ha det. Så får vi se om velgerne er enig

https://ilaks.no/derfor-satser-nordlaks-pa-atlantic-sapphire/?fbclid=IwAR3R3L4l-80cImqfy-c0CTSCwrT4apddquh82ZWKISVgDCniVafyQo9E3bQ

nordnes
23.03.2023 kl 08:25 2252

Jeg tror ikke norske politikere forstår alvoret, og Fredriksen som hadde nok kapital og klarte å strukturere norsk oppdrett, burde blitt verdsatt. Jeg skjønner heller ikke hvorfor norske politikere ivrer etter landbasert oppdrett langt unna markedene, fremfor å benytte seg av fordelen fra norske fjorder.
Bennyfyfasan
23.03.2023 kl 08:32 2252

Jeg er så kynisk at jeg tror politikerne vet og forstår. De vet og forstår at i dette lille landet så er det ikke rom til uendelig vekst og bygging - spesielt siden de offentlige budsjettene er ENORME.Da må man ta noen valg og stoppe veksten i noen næringer - og da gjør man det en plass hvor det er færrest velgere. Hvorfor tror dere at LO støtter alt av skattelegging? Jo, det er mest penger for dem fra offentlige stillinger.

Politikk er ett spill for egoister. Så planter de den typen egenskaper over på andre. Problemene dukker opp når man ser på godene de har gitt seg selv VS resten av befolkningen. Da ser man hvem de er.
nordnes
23.03.2023 kl 08:51 2215

En ting som slår meg ang grunnrenteskatten. Når det gjelder Støre så er han en akademisk «snobb» som har gått på topp universiteter i utlandet og han snakker perfekt flytende fransk. Han var en topp byråkrat da Gro styrte landet. Denne bakgrunnen tror jeg gjør han bekymret for eget ettermæle og status. Denne bekymringen økte nok da regjeringen fikk sitat fra link; «en utdypende ekspertvurdering av grunnrenteskattens forhold til Grunnlovens §97. Betenkningen ble i dag oversendt regjeringen og finansminister, Trygve Slagsvold Vedum.» se link.

Da spørs det om Støre oppfatter at regjeringen som han leder kan gå på en stor smell som vil skade hans og regjeringens ettermæle. Det er mulig Støre ser konsekvensen av å ha blitt overkjørt av fanatikerne i Senterpartiet. Jeg tror Støres største frykt er å måtte forlate sin post i regjering og parti, derfor er det vanskelig å vite hvordan han vil navigere videre mht grunnrenteskatt.

https://ilaks.no/ny-ekspertvurdering-regjeringens-forslag-til-ny-grunnrenteskatt-kan-vaere-i-strid-med-grunnloven/
Redigert 23.03.2023 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
23.03.2023 kl 09:21 2217

Godt poeng!

Tiden går fort når man skal snu skuta fra ett totalhavari av dette formatet. Ingen - uansett hvem det er - ønsker å ha ett dårlig ettermæle. Det er nok værre for politikere enn "oss" vanlige folk, men kanskje verst for en snobb av Støres kaliber. I tillegg er det ett profeti som går i oppfyllelse (blir støre partileder vil det bety APs undergang eller noe sånn).

Jeg visste AP sto for grunnrente, men forventet at SP som distriktsparti skulle stoppe det verste forslaget. Man hadde ikke kalkulert med at det egentlig bare er en distriktsnæring som betyr noe for SP - og resten bare er løgn for å få stemmer.
True
23.03.2023 kl 13:46 2098

Skaden har allerede skjedd for lengst og Støre har aldri hatt noe spesielt godt og troverdig omdømme som Politiker uansett. Støre er for Norge hva Hillary er for USA mer eller mindre.

En rik og privilegert mann som prøver desperat å skjule sin egen formue mens han samtidig utgir seg for å være en av "vanlige folk". Man må være født i går for å tro på den mannen.

Erna, Siv og Sylvi er mye mer egnet for Statsminister rollen.
nordnes
23.03.2023 kl 14:59 2028

Her ser du problemet med Erna og lakseskatt, sakset fra FA;

«Finansavisen beskyldte onsdag Høyre-sjef Erna Solberg for å ha vært konsekvent vag om regjeringens lakseskatt. Nå mener Fremskrittspartiet-sjef Sylvi Listhaug det samme om Høyre, og vil ha lakse-svar fra Høyre på landsmøtet i helgen.
«Kan dere ikke bare si "Nei, vi vil ikke ha lakseskatten?" eller "Vi kan godta den, bare i en annen form?», spurte Finansavisen, hvorpå Solberg kontret med at næringen har sagt den vil betale mer skatt, og at Høyre vil finne måter.»
Redigert 23.03.2023 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
True
23.03.2023 kl 20:49 1917

Litt uforståelig svakt fra Erna på akkurat det punktet, men ingen er perfekte. De burde halvere grunnrenteskatten.
Fluefiskeren
23.03.2023 kl 21:00 1891

Denne boken bør være obligatorisk for alle som investerer og jobber innen oppdrett.

Tittel : Den nye fisken.

https://www.aftenbladet.no/kultur/i/MLEj8E/en-rystende-bok-om-oppdrettsnaeringen
Bennyfyfasan
23.03.2023 kl 21:53 1892

Har lest den, det er noen gode poenger - men ødelegges av overdrivelser og overdreven fokus på negativitet. Forfatteren var i studio sammen med ulltveit moe og forsvarte grunnrenta. Han var aggressiv, så hans personlige holdning til havbruk skinte igjennom. Den har totalt sett begrenset faglig verdi
nordnes
23.03.2023 kl 22:01 1877

Hvem er de? har de bakgrunn fra kystkulturen og erfaring med oppdrett ? er de oslofolk ? hva kan de om fisk ?