Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17 207162

Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon

1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:

380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%

Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr

For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt

Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn

Slettet bruker
27.11.2022 kl 11:50 1585

Det er vel ikke noe mål å sysselsette flest mulig østeuropeere?

Mye usaklig sludder i denne tråden. Besserwisser-faktoren Bennyfyfasan når stadig nye høyder.

Slaget er tapt. Grunnrenteskatt på 40% av normprisen blir innført fra 1.1.23. Det hjelper ikke å sende busslaster med arbeidere til Oslo for å hoie og rope litt utenfor Stortinget. Like lite hjelper det å bruke alt som er av simple og udemokratiske virkemidlene i lobbyistenes verktøykasse.

Sannsynligvis vil havbruk få samme permitteringsregler som resten av næringslivet. Snakk å skyte seg selv i foten ved å bruke permitteringer i et politisk spill. Gunstig for de ansatte er det også, da selskapene må betale full lønn i 15 dager i motsetning til at Staten betaler 64,2% av lønnen fra dag en.

Hjemmesiden til https://novasea.no/ viser hvor viktig beliggenhet er for produksjon av kvalitetslaks. Skulle bare mangle at de ikke skal betale "leie" for utnytttelse av felleskapets ressurser.
Pacino
27.11.2022 kl 11:58 1582

Hvorfor gjentar du stadig folk som skriver kommentarer for så å svare med tre
ord?.. du svarer ikke en gang, du stiller spørsmål med de tre ordene.
Redigert 27.11.2022 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
27.11.2022 kl 12:05 1572

Ikke svar han - dette er bare en provokasjon. Ting som er debbatert og forklart ødelegger han med onelinere og å ta ting ut av sammenheng.
oivindl
27.11.2022 kl 12:10 1561

Veldig enkel forklaring på det, Pacino.
Det slenges ut en påstand om at det er umulig å skaffe finansiering.
Jeg skulle gjerne sett en dokumentasjon, eller i det minste et forsøk på å begrunne, den påstanden.
Jeg svarer altså ikke, jeg spør.

Man kan på enkelt vis styre unna de største fallgruvene, ved å uttale seg mer nyansert.
Eksempler:
"Etter min mening vil det..."
Kanskje kan det i fremtiden... "

Da er det ikke lengre en påstand, men begrunnelse eller forklaring kan likevel være fornuftig.
Redigert 27.11.2022 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
oivindl
27.11.2022 kl 12:14 1557

La meg prøve denne varianten da.

Det er selvfølgelig ingen problem med å skaffe finansiering. Banker, investorer og privatpersoner er mer enn villige til å investere kapital i oppdrettsnæringen.
Bennyfyfasan
27.11.2022 kl 12:14 1555

Du har nok rett i at slaget er tapt i denne omgang. Masse kommer til å bli omgjort etterhvert som skadene blir synlige og pengene uteblir i kommunene langs kysten.

Det er verdt å merke seg at Vedum og co brukte permitteringsvarslene fra i fjor som ett argument for Salmar. Han glemte å si at ingen ble permittert.

Øst europeere som er blitt norsk + de som er norsk som jobber i distriktene har mindre verdi enn feks utlendingene i serveringsbransjen i byene? Eller i byggebransjen? Her kan vi dra noen paralleller til behandlingen av gjestearbeiderne i Quatar…

Om det tilfredsstiller deg mer består leverandørindustrien av masse titalls tusen nordmenn. De taper først

peaf
27.11.2022 kl 12:26 1533

Nei eg har ikke glemt noe, jeg beskriver bare skillnaden om de 260 mil går ut som lønn ( bonus ) eller går som utbytte til eierens holdingselskap. De betaler ikke utbytteskatt før det tas ut av holdingselskapet. Hvor mye eierne har totalt i holdingselskapet samt total formue med formueskatt, aner eg ikke. Men det er en vesentlig skillnad på den skatt som må betales direkte av lønnstagere. Eller de 260 mil som hamner i ett holdingsselskap som bruker fritaksmetoden.
Redigert 27.11.2022 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
nordnes
27.11.2022 kl 12:27 1529

Jeg trodde Færøyene har best forhold for oppdrett.

At det er gode forhold for «langs hele Helgelands kysten - omgitt av kaldt, friskt vann og vill, vakker natur. Med andre ord: her er det perfekte forhold for produksjon av laks!» gir Norge gode forutsetninger for oppdrett, men det er noe annet enn eksklusive forhold for oppdrett i sjø. Så nevner ikke Nova Sea at Helgelandskysten ligger langt fra markedene, men det er selvfølgelig at Nova Sea reklamerer for laksen sin og jeg har stor sans for Nova Sea.

Det finns mange steder med tilsvarende gode forhold for oppdrett. Hvis politikere kommer med denne skatten så er andre land mer attraktive og oppdrett eller investeringer i nye anlegg kan skje nærmere markedene.
Redigert 27.11.2022 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
27.11.2022 kl 12:35 1510

Du må se hele bildet. De tar utbytte for å betale formueskatt totalt sett. Du må se på det totale skattetrykket selskapet har INKL å betale formueskatten til eierne.

Alle denne typen eiere uansett næring har holdingselskap. Det er med dette oppsettet lokale eiere kommer opp i 75-85% skatt. Hvis man har foredling kom mange opp i over 100% hvis de tok utgangspunkt i fjorårets regnskap. Man må regne med det ikke er unikt og vil gjenta seg.

Dette er vel dokumentert mange plasser. Du kan ikke følge en liten av total pengestrøm og kritisere skattetrykket i næringa. De fleste selskap vil ligge rundt 80% skatt uansett hvordan du vrir på det. Dette er en global industri - da kan man ikke gjøre det.

I tillegg - sett dere inn i grunnrenta på olje vs forslaget til oppdrett. Sett dere inn i hva som skjer i dårlige år med underskudd. Sett dere inn i prising av varelager og lisenser. Hva betaler oljeindustrien for en lisens vs oppdrett?
Bennyfyfasan
27.11.2022 kl 12:36 1500

Om du ikke vet det bør man sette spørsmål ved alt du kommer med av kritikk. Da har du ikke forstått det enkleste mest elementære. Det er det som er problemet - også på stortinget.

Det står forklart mange plasser i denne tråden
Redigert 27.11.2022 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
peaf
27.11.2022 kl 12:44 1488

Tror ikke det er så enkelt att drive oppdrett på andre platser, da hadde Fredriksen eller andre utlandsboende starte oppdrett der for lenge siden. Penger har de nok av. og kompetansen skaffer de enkelt med noen ekstra kroner. Og den ekstreme lønnsomheten der førholande ligger til rette er vel kjent. Men meningsløse hot om konsekvenser som aldri er reelle, er vel det laksebransjen er blitt mestere i.
Slettet bruker
27.11.2022 kl 12:48 1478

Det blir spennende å se utviklingen. Grunnrenteskatten burde ikke være til hinder for mer foredling og sikre arbeidsplasser uansett om det er norske eller utenlandske arbeidere. Sistnevnte har vært en forusetning for vekst og er på ingen måte mindre verdt enn norske arbeidere.

Mye av det som skrives her og andre steder skaper et inntrykk av at havbruksnæringen tilnærmet skal legges ned, hvilket jo er bare tull. Det vil bli produsert enorme mengder laks langs norskekysten i fortsettelsen. Om noen ikke vil benytte seg av konsesjonene/tillatelsene vil andre stå klare til å overta.

Vi kan vente oss strukturelle endringer i havbruksnæringen i tiden fremover.
Pacino
27.11.2022 kl 12:50 1473

Laksenæringen ser «dødt» marked tross prisgaranti fra Vedum: – Ingen som ønsker å inngå kontrakt med oss.

Striden rundt prisingen av laks fortsetter. Mens regjeringen nå lover å regne inn «reelle inntekter», ser næringen få tegn til bedring i kontrakts-markedet.

https://www.dn.no/havbruk/salmar/grieg-seafood/sinkaberg-hansen/laksenaringen-ser-dodt-marked-tross-prisgaranti-fra-vedum-ingen-som-onsker-a-innga-kontrakt-med-oss/2-1-1360097
peaf
27.11.2022 kl 12:52 1468

Vi vet presis vad laksemilliardærerne betaler i skatt og vad deres formue er oppgidd til, og det eksisterer ikke noen som motsvarer til de tallen du kommer med.
Så får du påstå vad du vil, men fakta viser at de betaler nesten ikke skatt i dag.
Slettet bruker
27.11.2022 kl 12:55 1455

Nedlatende innlegg. Besserwisser crap.

Det jeg skriver er at artikkelen ikke sier ett ord om årsaken til at ingen vil inngå kontrakter. Skal leserne gjette seg til det eller forutsetter du at alle har satt seg inn i usikkerheten knyttet til prismekanismen og langsiktige kontrakter?

Bennyfyfasan
27.11.2022 kl 13:00 1443

Nei, da har du misforstått budskapet. De som er heldige å være involvert direkte med produksjon av laks vil ikke merke forskjell. Det gjelder også eierne av selskaper som bare selger på spot markedet og ikke foredler. De vil fortsette som før. Produksjonen i Norge vil fortsette som før - men innovasjon og risikokapital i forbedringsprosjekt stopper opp.

Problemet er for de som har bygd opp foredling i Norge. Problemet er for leverandører til landbasert og nye utbygninger inne slakteri og foredling. På land trenger man 80% av risikokapitalen (i sjø har man stort sett tatt investeringene), men får 0% avskrevet på grunnrenta. Man går fra en skatt på ca 30-35% til 80% - hvor det overskytende skal bygge egenkapital til disse prosjektene. Det er nettopp disse tingene som skal revolusjonere næringa i positiv retning de neste 10 årene. Det blir ikke å skje nå.

Selv om regjeringa snur om nå blir ikke dette å snu. De store pengemiljøene tar ikke den politiske risikoen Norge har vist den siste tiden. Det tror jeg sprer seg i andre prosjekter.

Det ville ha vært morsomt om man har ventet til alle oljeplattformene var finansiert over drift - og etter det kommet med grunnrente. Dvs de fikk ikke avdrag for investeringene og kostnadene for utvikling. Det skjer nå innen havbruk
Bennyfyfasan
27.11.2022 kl 13:01 1448

stopp - kommer du inn i en tråd som denne hvor det er debattert mange ganger stiller man litt forventninger.

Crap in - crap out
Pacino
27.11.2022 kl 13:01 1451

Bunnpunkt for Ap på snittmåling for november.

Arbeiderpartiet får i gjennomsnitt 18,3 prosents oppslutning på de ni meningsmålingene som er gjennomført i november, ifølge nettstedet Poll of polls. Det er en nedgang på 1,3 prosentpoeng fra oktober. Med det er partiet nede på et bunnivå.

Samarbeidspartner Senterpartiet får 5,4 prosent i gjennomsnitt, ned 0,6 prosentpoeng fra forrige måned. Partiet er dermed det fjerde minste på Stortinget. Ikke siden sommeren 2015 har Senterpartiet sett verre månedstall.

https://www.dn.no/politikk/ap/hoyre/politikk/bunnpunkt-for-ap-pa-snittmaling-for-november/2-1-1361935
Bennyfyfasan
27.11.2022 kl 13:13 1418

De som er fremtiden for næringa har skjønt hvor det bærer. Dette er verdt å merke seg for skrivebordskrigerne.

-------------------------

Hun er sikker på at det kommer til å være oppdrett i fremtiden, men om det innebærer at oppdretterne har fokus på ny teknologi og bærekraftige tiltak, er hun ikke overbevist om.

Hun mener at signalene som nå plukkes opp fra havbruksnæringen tilsier at det vil være lite fokus på de fremtidige arbeidsplassene som regjeringen både har etterspurt og lagt opp til.

– Motivasjonen til oppdrettsnæringen er jo lønnsomhet. Om de ikke ser lønnsomhet, da er det jo ikke noe som driver dem til å ville holde på.

– Jeg tviler på at jeg er sikret en arbeidsplass når jeg er ferdig med studiene, sier hun.

Frykter
Westby sier hun på ingen måte er imot grunnrenteskatt, men undrer på hvorfor ikke regjeringen kunne brukt mer tid på å utarbeide en skatt som er levelig for havbruksnæringen. Ikke en som er lagt opp på samme måte som for olje- og gassektoren.

– Se på Oppdrettsloven fra 1985. Der brukte myndighetene god tid på å utarbeide et forslag, og da med dialog og innspill fra oppdretterne før noe ble fattet. Hvorfor kunne de ikke gjort det samme nå, istedenfor å haste ut dette forslaget? Inntjeningen i havbruksnæringen er mye mer ustabil og usikker enn for olje og gass.

– Det som kommer til å skje nå er at arbeidsplassene kommer til å forsvinne ut av landet. Små oppdrettere langs kysten kommer til å gi opp og selge seg ut. Og hvem kommer til å ta over da? Jo, det kommer til å gå til utenlandske investorer og større konsern. Så da forsvinner jo pengene ut av landet.

Hun sier at det nærmest er lagt opp til at norske eiere nå skal selge seg ut.

– Regjeringen har jo sagt at de ønsker befolkningsvekst i distriktene. Men nå er det bare snakk om penger for dem, det er ikke snakk om fremtid lenger.

https://ilaks.no/flere-studenter-vurderer-a-droppe-ut-av-havbruksstudiene/

Slettet bruker
27.11.2022 kl 13:19 1407

Nok en pinlig artikkel. Hylekoret får stadig nye medlemmer. Makan til sprøyt.
nordnes
27.11.2022 kl 13:24 1389

Jeg har et spørsmål til dette; « Hun er sikker på at det kommer til å være oppdrett i fremtiden, men om det innebærer at oppdretterne har fokus på ny teknologi og bærekraftige tiltak, er hun ikke overbevist om.»

Er teknologien og forskningen rundt oppdrett stedbunden ?
I hvilken grad er forskningen rundt oppdrett i Norge overførbar til andre land og motsatt ?
Jeg ser at det kan være store forskjeller i bølger sjø og biologi. Derfor lurte jeg på om oppdrett som en høyteknologisk bransje har store forskjeller i måten oppdrett skjer på i ulike deler av verden.
peaf
27.11.2022 kl 13:31 1368

Du skriver mot bedre vitande, hadde grunnrenten vart innført fra begynnelsen. Så hadde oppdretterne betalt vesentligt mye mer i skatt, det de spart i skatt motsvarer mye mer en det de betalt tiil utvikkling.
Bennyfyfasan
27.11.2022 kl 13:32 1364

Det finnes mange plasser i verden med muligheter for oppdrett i sjø. Problemet er at man må bygge opp fagmiljø og en komplisert verdikjede rundt. Det er det største problemet for en rask vekst i andre land.

Man må ha stamfisk og settefisk. Det vil ta 3-5 år før man har på plass. Man må ha sjølokaliteter og folk som kan utføre arbeidet. Det vil ta mange år. Man må ha slakteri og logistikk ut av områdene. Det kan ta en del tid å bygge opp - og penger.

Dermed, tror jeg det vil vær en vridning av kapital og fokus fra dag 1 i 2023 ut i verden. Effekten ser vi ikke før om 3-5 år.

Teknologien for å drive oppdrett er der. Det er vil ikke være vilje til å "drive" næringa videre i Norge siden avkastningen er 3 til 4 ganger lavere enn andre plasser når den er blitt "moden".
Bennyfyfasan
27.11.2022 kl 13:37 1339

du forsto ikke poenget...du svarte ikke på det viktige i innlegget.

I den tiden det gikk dårlig med næringa og de konkursbølgene som har vært ville det nok passet godt med risikoavlastning fra staten - med utbetaling i tapsårene.

Olja betaler nesten ingenting for lisenser....selv i dag.

Oppdrett får ikke risikoavlastning i samme grad som olja - og ikke utbetaling ved tap.

Oppdrett får ikke fradrag for de mest kostnadsintensive innsatsfaktorene som olja

Olje har ikke varelager som man har betalt for selv i 24 mnd før det kan høstes (inkl settefisk)
Bennyfyfasan
27.11.2022 kl 13:39 1338

veldig godt argument. Du bør melde deg på debatten
peaf
27.11.2022 kl 13:46 1327

Ja vi har ett oljefond som gjort landet rik, og vi har noen lakseoppdrettere som har gjort seg selv rik. Og de gjør alt for at slippe dele med seg.
Bennyfyfasan
27.11.2022 kl 13:50 1316

gud bedre....du ignorerer argumentene.

Jeg har dermed noen veldig gode poenger du ikke klarer å svare ut.
Dr_Eval
27.11.2022 kl 13:51 1306

Takk for at du bidrar til å belyse saken, i motsetning til flere her som helt tydelig bare har som mål å mobbe deg ut av debatten. Jeg har lært mye av å følge dine innlegg i flere år. Dine bidrag er svært verdifulle. Stå på, jeg heier på deg!
Dr_Eval
27.11.2022 kl 13:55 1301

"fakta viser at de betaler nesten ikke skatt i dag."

Jeg påstår at det du sier her er løgn!
peaf
27.11.2022 kl 13:59 1281

Nei det har du ikke men det gir ingen mening at diskutere med folk som pøser på med med obekreftade påstånd. Det kommer bare flere like meningsløse påstånd.
Det kalles utmattningsmetoden. Så får vi se om du finner noen rikinger som betalt mye skatt, i så fall er du alene om det.
nordnes
27.11.2022 kl 14:01 1276

Jeger ening i det du skriver og får en følelse at det er noen -uten aksjer- som sitter på gutterommet og prøver å forsure debatten. Da bruker de tiden konstruktivt.
peaf
27.11.2022 kl 14:33 1234

400 milliardærer i 2022. Som har 1884,2 mrd samlet formue, betalte 5531,40 mill i skatt 2020 . Det er ca 0,3 % i samled formue og utbytteskatt på 1884 mrd. Men det blir mer rett om man ser til at de økte formuen med 88 mrd i 2021. Det blir da 6,3 % som de betalte i skatt av formueøkningen. Det er ikke mye, men det er vel derfor de er så rike.
Paragrafen
27.11.2022 kl 14:46 1211

Hva med å regne skattprosent av inntekt? Kjent retorikk fra venstre siden dette, går nok hjem på vekkelsesmøtene i SV/Rødt men her kreves litt økonomisk kunnskap og samfunsforståelse. Prøv igjen....
Fluefiskeren
27.11.2022 kl 14:51 1200

Du vil ha et rent ekkokammer? Er dere så redd for investeringene deres i laksesaken så bør dere få en bred info som ikke bare kommer fra næringen selv.
Bennyfyfasan
27.11.2022 kl 14:59 1190

Hadde dere bare bidratt med noe. Se forskjellene i detaljgrad på forklaringsmodellene på de som er for og imot her inne. De som er imot grunnrentemodellen forklarer hvorfor i detalj. De forklarer hvorfor det blir slik eller sånn. De som er for kommer med enkle onelinere eller ett forenklet argument hvor rik noen er. Det er jo mange rike - som er rikere enn oppdretterne.

Jeg har gode venner som er i SV. Vi bruker noen ganger å ta oss ett glass vin eller flere sammen å diskutere. Vi står laaaaangt fra hverandre politisk, men vi er enige om mer enn man skulle tro. For meg ser dette mye ut som en by mot land. Det vil vi se i lokalvalget til høsten. Prisen blir høy for kystnorge, men det blir også høy politisk for venstresida av politikken. SV MÅ være med her - og det blir å merkes.

Jeg savner diskusjonen rundt alternativ til hardere beskatning i oppdrett (modell)- som jeg også er for.
Redigert 27.11.2022 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.11.2022 kl 15:36 1148

Hvem du drikker vin med er knekkende likegyldig. Du debattere ikke, du maler på med det samme hele tiden og rakker ned på de som er uenige.

Mengden innlegg tyder på et usunt engasjement eller økonomisk interesse i grunnrenteskatte-saken. Det er jo åpenbart for alle at oppdretterne ikke ønsker denne skatten. De bruker alle mulige innfallsvinkler tullete argumenter og skyver kystbefolkningen foran seg i denne kampen, noe du er en bidragsyter til.

Både Høyre og Fremskrittspartiet er for grunnrenteskatt, hvilket betyr at det er et bredt flertall i Stortinget for innføringen. Litt uenighet om prosessen, noen vil jo ha utsettelse og utredninger opp og ned i mente og mer spillerom for lobbyistene, men det fremstår som helt latterlig unødvendig. Og noen mener 60% er i høyeste laget.

Det er ingen tradisjon for å reversere innførte skatter i Norge. Det beste havbruksnæringen kan håpe på er at skattesatsen blir noe lavere etter stortingsvalget i 2025 (virkning fra 2026?).
peaf
27.11.2022 kl 15:53 1176

Er det en mening at føre en diskusjon om konsekvenserne av grunnrenteskatt, når regjeringen seier den kommer innbringe 3,8 mrd. Så påstår de som mener de kan dette at den kommer kosta minst 15 mrd Og tømmer alle selskap på alt vad lønnsomhet heter, og 95 % av de som skriver her har idiotforklart regjeringen. Da har de lagt lista på en osaklig diskusjon. Og påstand at selger de laks for 70 kr kilo, så krever de skatt på 80 kr. Men som sagt de fleste er ening i grunnrenteskatten enligt meningsmåling, og da skall den naturligtvis innføres og. Det er det som er demokrati.
Redigert 27.11.2022 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
nordnes
27.11.2022 kl 16:16 1141

Glasset er fullt og det renner over, kanskje du her peker på problemet; « Det er ingen tradisjon for å reversere innførte skatter i Norge.»
hill
27.11.2022 kl 16:17 1154

Disse målingene viser tydelig hva "vanlige folk" og tidligere AP og SP velgere mener om den generelle politikken til dagens regjæringen,
som blant annet raserer tidligere politiske vedtatte veiutbyggings-prosjekter og nå innfører ekstraskatt (40%) på en næring,
som til nå har vært hjørnestensbedrifter og livsgrunnlaget i mange kommuner langs hele kysten.

Hvor dette fører hen, ser "vanlige folk", samt ordførere, både fra AP og SP, som bor i de berørte kommuner.
Selv om disse har påpeket dette til sine sentrale partier, så skal grunnrente-skatten innføres fra nyttår,
uansett om høringsrunden er satt til sommeren 2023!

"Vanlige folk" er ikke dumme. Folk flest lar seg ikke overbevise om at dagens politikk, kun skyldes krigen i Urkrainia.

Hvorfor dagens politiske målinger er som de er, burde ikke være så vanskelig å forstå.
Hvor mange AP og SP ordførerer som er igjen, utenfor storbyene, ved kommende valg, gjenstår å se.

Redigert 27.11.2022 kl 16:43 Du må logge inn for å svare