Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17 238318

Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon

1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:

380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%

Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr

For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt

Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn

Bennyfyfasan
03.01.2023 kl 09:40 2948

Ja, og Mowi har nesten 40% av produksjonen i utlandet allerede. Hvis lakseprisene blir som spådd kommer de til å ha en vanvittig inntjening UTENFOR grunnrenta i Norge. Det blir morsomt da å høre på Vedum snakke om utbytte...

Jeg tror de har mye å videreutvikle i utlandet. Jeg håper og tror at det blir 60/40 i favør utenfor Norge innen få år. I tillegg nyter vi godt av en valutafordel i noen mnd til - men når krigen er over forsvinner den.

Dermed - Mowi kommer til å bli ett bra bet!
oto1
03.01.2023 kl 11:11 2881

Den viktigste grunnen til aksjerabatt er (var) et politisk ønske om å dreie investeringer over fra bolig til aksjer.
Altså støtte næringslivet med kapital fremfor den mer skattemessig gunstige investeringen i eiendom.

Da tenker jeg på børsnoterte selskaper.
Rabatt på unoterte selskap er nærmest en dyd av nødvendighet, da verdien på slike selskap kan være vanskelig å fastsette.

Denne "oppmuntringen" til å investere i aksjemarkedet / næringslivet har nå regjeringen torpedert fullstendig.
Kanskje med unntak i festtaler.
Aksjerabatten er halvvert, formueskatten er økt, men det aller viktigste er at skatt på utbytte/gevinster nærmer seg 40%.

Det gir ingen mening at skatt på utleie, bankinnskudd, obligasjoner, krypto og all annen kapitalgevinst skattes med 22%, mens gevinster på aksjer har nær den doble skatten.
Og derfor rømmer de rike landet.
Pacino
03.01.2023 kl 12:21 2843

Lakseselskaper tar skattegrep – flytter tillatelser til egne selskaper
Mowi, Grieg Seafood og andre store lakseselskaper flyttet nylig tillatelsene sine til nye selskaper.

https://www.dn.no/havbruk/grunnrenteskatt/grieg-seafood/mowi/lakseselskaper-tar-skattegrep-flytter-tillatelser-til-egne-selskaper/2-1-1382126

Hvis det er noen som abonnerer på DN, del gjerne med oss andre som ikke gjør det.

Bennyfyfasan
03.01.2023 kl 12:29 2836

Samme artikkel som på intrafish. De er en av avishusene som er for grunnrente. (samme artikler går igjen i begge avisene)
-----------------------
Lakseselskaper tar skattegrep: – Myndighetene gjør det vanskelig for oppdretterne, men de gjør det heller ikke så lett for seg selv
Mowi, Grieg Seafood og andre store lakseselskaper flyttet nylig tillatelsene sine i nye selskaper. – Naturlig konsekvens av forslaget, sier skatteadvokat.

Skatteadvokat Pedro Leite i KPMGs avdeling for havbruk mener at politikere ikke bør være overrasket over at tillatelsene blir lagt i egne selskaper.

– Det er som ventet, og en naturlig konsekvens av forslaget. Om en leser høringsnotatet fra Finansdepartementet, var det akkurat dette departementet trodde kunne komme til å skje, sier han til DN/IF.

Rett før jul ble laksetillatelser verdt flere milliarder kroner flyttet til nye selskaper. Gjennom oppdateringer av Fiskeridirektoratets database over tillatelsene fremgikk det at storselskapene Mowi, Lerøy, Cermaq og Grieg Seafood hadde lagt sine kommersielle tillatelser i nye selskaper, med samme reelle eiere som tidligere.

Plutselig var tillatelsene deres eid av selskaper som «Marine Harvest Newco» (Mowi het tidligere Marine Harvest, red.anm.), «Lerøy Midt 2» og «Grieg Seafood Finnmark Sjø» – nyopprettede selskaper heleid av samme konsern som tidligere eide selskapene.

Nettstedet ilaks.no var det som først omtalte saken.

– Lettere
Toppsjef Andreas Kvame i Grieg Seafood sier at konsernet rett før jul flyttet tillatelsene som er gjenstand for grunnrenteskatt til de nye selskapene «Grieg Seafood Finnmark Sjø» og «Grieg Seafood Rogaland Sjø».

– Det ble gjort for å isolere skatteobjektene som vil få den nye skatten, sier han, og viser til den nye grunnrenteskatten på havbruk som gjelder fra nyttår.

Spesialtillatelser, som for eksempel såkalte visningstillatelser og forsknings- og utviklingstillatelser ligger ikke an til å få grunnrenteskatt, og Grieg Seafood har derfor ikke flyttet disse tillatelsene.

– Gjorde dere dette for å få lavere skatt?

– Vi gjør dette for å få isolert tillatelsene som har grunnrenteskatt, og ha kontroll på skatten. Skatteregningen blir det den blir. Vi vet ikke hvordan regelverket blir ennå, og det er ganske spesielt at en innfører en skatt med virkning fra 1. januar, før høringen er over, og lenge før lovverket er på plass, sier Kvame.

Ifølge ham har selskapet delvis benyttet eksterne advokater for å omstrukturere eierskapet.

– Foreløpig eier de nye selskapene kun tillatelser og fisk. Så kan de etter hvert også komme til å eie utstyr og slikt, sier han.

Ikke ønsket
Cermaq forklarer i en epost hvorfor de flyttet sine tillatelser:

– En av uklarhetene går på hvordan man skal skattlegge integrerte selskaper for å skille mellom hvilken virksomhet i Cermaq som skal ha grunnrente og ikke. Derfor samler vi de kommersielle konsesjonene i ett selskap som følge av forslaget om grunnrente på oppdrett i sjø fra 1.1.2023. Dette er ikke en endring vi ønsker og det er skaper bare mer administrasjon og tidsbruk, men slik vi tolker det vil man få ulike skattesystemer på ulike deler av verdikjeden.

Nordlaks, et stort privateid lakseselskap i Vesterålen, skrev i en pressemelding 30. desember at det omstrukturerte for å dokumentere skattegrunnlaget og verdiskapingen. Selskapet har ikke bare lagt fisk og tillatelser, men også utstyr og ansatte, over i sitt nye selskap Nordlaks Havbruk. Dette selskapet skal nå kjøpe tjenester av det gamle selskapet Nordlaks Oppdrett.

Salmar-sjef Frode Arntsen skriver en tekstmelding at de samlet sine tillatelser i nytt selskap som følge av oppkjøpene av Salmonor og Norway Royal Salmon (NRS), samt grunnrenteskatten.

DN har foreløpig ikke fått noen kommentar fra Mowi om saken.

Tok ut slakteriet
Det lille, familieeide lakseselskapet Wilsgård Fiskeoppdrett i Troms legger ikke tillatelsene sine i et nytt selskap, men løfter slakteriet sitt ut i et annet selskap. Grunnrenteskatten gjelder for oppdrett i sjøen, og ikke andre deler av produksjonskjeden – som slakteri og foredling.

– Så effekten blir det samme. Lakseoppdretten som er underlagt grunnrenteskatt blir da igjen i Wilsgård Fiskeoppdrett as, som blir et rendyrket selskap for matfiskproduksjon. Det handler om å gjøre det myndighetene forlanger av oss, og at selskapet er rent og skikkelig, sier oppdretter Fred Wilsgård.

Han «frykter at høringen ikke vil føre til noen store endringer i skatten».

Skatteadvokat: Helt naturlig
Skatteadvokat Pedro Leite sier at det kan være teknisk litt vanskelig for selskapene å skille mellom laks produsert på ordinære tillatelser og laks produsert på spesialtillatelser. Et anlegg kan ha fisk med ulike tillatelser, og dermed kan fisk i samme parti ha ulike skatteregler.

I ytterste konsekvens kan dette bety at selskapene må organisere seg slik at ordinære tillatelser og særtillatelser eies i ulike selskaper.

– Myndighetene gjør det vanskelig for oppdretterne, men de gjør det heller ikke så lett for seg selv, mener Leite.

– Må selskapene gjør det på denne måten?

– Nei, ingenting tilsier at de må det. Sannsynligvis blir det enklere å ha virksomheten det skal betales grunnrenteskatt av i eget selskap, men det vet vi ikke helt ennå siden regelverket ikke er på plass.

– Kan de spare skatt på det?

– Det vet vi heller ikke, regelverket er som sagt ikke der, men det finnes jo veldig klare og gode regler for internprising i konsern. Så gjenstår det å se om en får fradrag for faktiske kostnader, eller om myndighetene som på inntektssiden vil forsøke å lage noen slags norm-kostnader. Det mener jeg vil være helt feil om de gjør, sier Leite.

https://www.intrafish.no/nyheter/lakseselskaper-tar-skattegrep-myndighetene-gjor-det-vanskelig-for-oppdretterne-men-de-gjor-det-heller-ikke-sa-lett-for-seg-selv/2-1-1382215
Pacino
03.01.2023 kl 12:35 2824

THANKS
True
03.01.2023 kl 14:33 2752

Blir spennende å følge med på Mowi fremover ja. Kommer bare til å være nok et slag i trynet til regjeringen når de blir vitne til resultatene. Kanskje en av de mer trygge aksjene å satse på i 2023?
True
03.01.2023 kl 14:41 2741

La dem rømme sier jeg bare. Da lærer kanskje regjeringen endelig noe. Desto flere rike som rømmer, desto mindre skatt til staten. Ingen oppjustering av skatteprosenten vil veie opp for alle de milliardene i skatteinntekter de taper ved at de rike flykter fra landet.

Det er dette de MÅ skjønne en gang for alle... Det skal LØNNE seg å investere i Norge, ikke TAPE på det!

Men Janteloven lever i sitt beste velgående.
Redigert 03.01.2023 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
nordnes
03.01.2023 kl 16:44 2670

Mowis Ole Erik Lerøy sa en gang; «Nordmenn har alltid levd av havet, fiske olje og oppdrett»

Godt sagt.
True
03.01.2023 kl 16:48 3662

Jeg har faktisk søkt jobb hos Mowi en del ganger tidligere. Frister enda mer å jobbe for det selskapet akkurat nå for å si det sånn.
Pacino
04.01.2023 kl 19:20 3515

Nå begynner årets bløff fra Støre og Vedum å ta form, ang, de som tjener under 750 000, dette har både undertegnede og andre skrevet om flere ganger for så bli rettet opp med at Støre og Vedum liksom har har lovet at åtte av ti skal få skattelette med dagens regjering.

Aldri tro på en politiker og da spesielt ikke på sosialister og bønder. Her skal alle tas, om du er rik, fattig, pensjonist eller trygdet, ingen kommer til å slippe unna samme hva de tjener eller samme hvilken tittel de måtte ha.

Les om Steinar Johansen som har inntekt på 700 000 kr og blir belønnet med en samlet skatteskjerpelse på 31 400 kr ..Nå har han ikke råd å bo i Norge lenger og har lagt ut leiligheten i Grimstad for salg og skal flytte til Gran Canaria, samlet sparer han da 200 000 kr

Det vil komme langt flere artikler som dette fremover, pensjonister som er kommet godt opp i alder og ikke har helse til å flytte utenlands, blir sittende hjemme foran ovnen og hakke tenner, dessuten må de vente på hva Støre og Vedum bestemmer seg for ang. skatteutvalgets forslag til høyere skatter for pensjonister. ..høyere skatter blir det nok, det er vel bare spørsmål om hvor mye.

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/jeg-har-ikke-r%C3%A5d-til-%C3%A5-bo-i-norge-lenger/ar-AA15WQyK?ocid=msedgntp&cvid=8f4f4f6c7d7b454390e36885b1c48a2a
oivindl
04.01.2023 kl 19:55 3486

"Les om Steinar Johansen som har inntekt på 700 000 kr og blir belønnet med en samlet skatteskjerpelse på 31 400 kr"

Nå er jo ingenting av dette lønnsinntekt.
Faktisk er halvparten aksjeutbytte, og der har det vel ikke vært lovet skattereduksjon.
True
04.01.2023 kl 20:18 3474

"Jeg har måtte ta en avgjørelse jeg ikke hadde trodd jeg skulle komme til å gjøre. Jeg har lagt min leilighet i Grimstad ut for salg. Så jobber jeg med å flytte til Gran Canaria. Samlet sparer jeg da 200.000 kroner."

"Hvor mange det er som tenker som meg vet jeg ikke, men jeg snakker med flere som heller ikke er rike og er i samme situasjon som meg."

"Hadde aldri trodd vi skulle få slike myndigheter som jager både rike og andre ut av landet."

La oss bare håpe denne trenden fortsetter. Spytter regjeringen på folket, spytter folket rett tilbake.
Pacino
04.01.2023 kl 20:20 3497

Den store syretesten for Støre og Vedum blir når samtlige i landet har fått sin første lønning for året, da får alle som har under 750 000 kr se med egne øyne hvilket bedrag de er utsatt for.
Redigert 04.01.2023 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
True
04.01.2023 kl 20:40 3501

Og ettersom ingen liker å bli holdt for narr, er nok dette siste gang AP noen gang trer inn i regjeringen igjen på en gooood stund, og hvertfall ikke med Støre bak rorert. Han er ferdig som popsanger nå.

De er nusselige da som faktisk tror at dette ikke får negative konsekvenser. Mer feil-slått politikk skal man lete lenge etter. De tenkte muligens at det skulle bli enkelt å gi skattelette til vanlige folk ettersom planen var å ta de rike, men når de svarer med å flytte fra landet, så må de jo gå etter mannen i gaten istedet.

You gotta love it. Epic fail XD
*JBJB
04.01.2023 kl 20:43 3495

Hei one liner/folkens:))

Og...finansminister komiske Ali har lovet skattelette eller uendret skatt for 76% av befolkningen, one liner - du har forresten fått en utfordring om å sjekke ditt eget skattetrykk som lærer med en estimert lønn på 550 000 kr. - ditt skattekort er tilgjengelig og der ser du hva staten skal ha i 2023 sammenliknet med 2022 - regner ikke med at du blir berørt av økt formueskatt, økt utbytteskatt, verdiøkning på arbeidende kapital, eiendom+++ - sammenlikningen vil derfor gi et korrekt bilde av de faktiske forhold - ingen stoler lengre på finansminister komiske Ali etter hans mange stunt på live tv og media ellers - 562 000 nordmenn var i Juli 2022 registrert med aksjer på Oslo Børs, i tillegg kommer fond og andre spareformer - det er lett å fastslå at norske komiske Ali lever opp til sitt Irakiske forbilde - ZnageZz....

Vedum: Rundt 76 prosent av befolkningen får lavere eller uendret skatt
https://www.ht.no/nyheter/i/O8gP9V/vedum-rundt-76-prosent-av-befolkningen-faar-lavere-eller-uendret-skatt

https://e24.no/boers-og-finans/i/oWXXXW/over-en-halv-million-nordmenn-sparer-i-aksjer

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
nordnes
04.01.2023 kl 20:46 3497

Steinar Johansen er en god venn av meg, og det er kanskje jeg som har inspirert han til å tenke på Gran Canaria. Jeg har møtt han på Holmen også.

Dette er jo bare tull det du skriver; « Nå er jo ingenting av dette lønnsinntekt.»

Forøvrig ser Steinar på det samla skatte og avgiftstrykket. Hva de ulike skatter og avgifter heter er underordnet.
Bennyfyfasan
04.01.2023 kl 21:02 3460

Det er akkurat dette som er essensen av løgnen til sittende regjering. De forteller bare en del av sannheten i gangen etter hvem sin hører på. Det er KORREKT av Steinar å påpeke hele bildet - som han er en av MANGE som rammes av å ha mer enn bare en lav pensjon. Skatteletten er så liten på pensjonen at det skal omtrent ingenting til før den blir spist opp av en av de mange andre destruktive grepene til AP\SP\SV.

Vedum skrøt på begynnelsen av dagen at dieselavgiften gikk ned - og det vil merkes på pumpeprisen (ved fremleggelse av statsbudsjett). På slutten av dagen er han i debatt med SV tilstede - da sier han for å tilfredsstille SV - "ja, men andre miljøavgifter går opp, så pumpeprisen går opp med noen øre". Det viste seg å være en ny seier for bøndene som slepper de avgiftene som gikk opp. MEN - han ordla seg som om det var for byggebransjen, han nevnte ikke bøndene i det hele tatt ;-)
Torine
04.01.2023 kl 21:09 3463

På tross av enorme statstilskudd har vi verdens dyreste mat. Hvis vi ikke åpner for import og konkurranse vil galskapen bare akselerere.
https://www.finansavisen.no/politikk/2023/01/04/7974009/matvareprisene-opp-opp-opp?internal_source=sistenytt

De 41.000 norske bøndene får omtrent like mye i støtte fra den norske staten som alle verdens fattigste. Verdien av direkte statsstøtte, tollmurer på utenlandske matvarer og årets ekstraordinære tilskudd er omtrent 900.000 kroner per bonde, ifølge førsteamanuensis Ivar Gaasland ved Handelshøyskolen BI.
True
04.01.2023 kl 21:17 3440

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jlOjyo/loennsoppgjoeret-du-kan-tape-igjen

Er det ei jeg også håper forsvinner snarest, så er det frøken Peggy. Vet ikke om jeg misliker hun mer eller mindre enn Støre, men godt for noe er hun hvertfall ikke. Hun har også destruktive holdninger og et håpløst syn på næringslivet.
Pacino
04.01.2023 kl 21:22 3424

Synes også utgangspunktet er nokså enkelt her, beløpet her er: 750 000 kr, ..har aldri hørt verken Støre eller Vedum nevnt noe om, hvis du har formue, hvis du har nedbetalt bolig, bil eller hytte, hvis ditt eller datt. Så vidt meg bekjent er dette kun snakk om du tjener over eller under 750 000

Tror også det blir mange som blir skuffet og forbannet når de innser at de er blitt bløffet til, blir også artig å se bortforklaringene til Støre og Vedum, han som sannsynligvis innehar det bredeste gliset her er vel Lysbakken som sitter i bakgrunnen og slipper å ta ansvar for noen ting, ..smart trekk å holde seg utenfor regjeringen.
Bennyfyfasan
04.01.2023 kl 21:24 3416

Det man må huske er at det er 750k inkl ALT. Reelt er det vel mange under 700k i lønn som kommer inn under dette (ekstra pensjon, tlf, bredbånd osv osv).
True
04.01.2023 kl 21:32 3397

Vel, de premieklovnene som har stemt inn det her fortjener faktisk ikke bedre. Det er verre med oss som så dette komme lang vei.

Jeg sitter her i kontorstolen og kikker ut på den flotte utsikten min og tenker til meg selv: "det er ingenting der ute som er verdt min tid og energi med denne regjeringen".

Det er i såfall motvillig og med total indifferanse. Gi meg heller en borgerlig regjering som fokuserer på at det skal lønne seg å bidra i næringslivet, ikke tape på det.
Redigert 04.01.2023 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
nordnes
04.01.2023 kl 21:35 3380

Har skjedd en liten endring ?

« Fra nyttår innføres ekstra arbeidsgiveravgift på 5 prosent for alle ansatte med mer enn kr 750 000 i lønn. Nå er det også avklart at pensjonstilskuddene ikke skal med i beregningen.»

Sitat fra link;
https://www.simployer.no/artikler/na-kommer-den-ekstra-arbeidsgiveravgiften/

Bennyfyfasan
04.01.2023 kl 21:39 3375

ok - den oppdateringen har jeg ikke fått med meg. My mistake
oivindl
04.01.2023 kl 23:48 3287

"Dette er jo bare tull det du skriver; « Nå er jo ingenting av dette lønnsinntekt.»"

Vel, i følge det han skriver, er det ikke lønnsinntekt, men muligens du vet bedre og kan korrigere.
Redigert 05.01.2023 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
oivindl
04.01.2023 kl 23:53 3280

Skattetrekk er for det første ikke det samme som utlignet skatt.
Dernest er det jo mange andre ting som spiller inn på skattetrekket.
F.eks om du har forventet utbytte av aksjer på samme nivå som lønnsinntekt eller pensjonsinntekt.
Redigert 05.01.2023 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
nordnes
05.01.2023 kl 15:14 3118

Det sier veldig mye når et statlig organ kritiserer utredningen v lakseskatt: «Statlig kontrollorgan: Utredning av lakseskatten har svakheter. Regelrådet gir regjeringen gult lys på hvordan de utredet grunnrenteskatt på havbruk. De savner blant annet hvilke konsekvenser innføringen vil få for mindre oppdrettere.»

En av de tingene som Regelrådet skriver er at «Høringsfristen, som er etter at lovforslaget trer i kraft, mener Regelrådet er «uheldig»».

Slik jeg forstår det skal lakseskatten vedtas av Stortinget og det blir som en lov. At høringsfrister er senere i tid enn lovens ikrafttredelse, skurrer voldsomt. Den dagen siste ord er sagt kan dette bli pinlig for Vedum.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Ll6Ge4/statlig-kontrollorgan-utredning-av-lakseskatten-har-svakheter
True
05.01.2023 kl 15:50 3093

Konsekvenser er dessverre vår nåværende regjering ikke tenker så mye over skjønner du. De tror vist de bare kan innføre ditten og datten uten noen form for konsekvenser tydeligvis.

Så feil kan man ta. Ingen med vett og fornuft i behold er på side med denne regjeringen. Det sier seg selv når ens egen partiledelse går imot Stats- og Finansministeren.

Kommer bare til å bli verre på sikt med mindre de fjernes pronto. Jeg gir dem 1 år til før de har gjort såpass stor skade at de er nødt til å bli kastet.
Pacino
05.01.2023 kl 16:54 3041

"Statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum sliter med tillit fra velgerne, men det ødelegger ikke optimismen hos de to glade guttene" ..`Glade gutter` synes de har sett temmelig nedtrykt ut begge to i lange tider nå, fliret er forduftet hos Vedum, mens Støre er askegrå i trynet.

"Sammen har de to nå lagt en plan for å tilfredsstille stadig mer kritiske velgere. I usikre tider må du ha klare politiske mål, og da skal folk vite at det er dette vi jobber for, sier Støre" ..I sosialistisk ånd betyr vel det å berike seg selv og gi blaffen i velgerne og den norske befolkning.

"Vi må ha ambisiøse mål. Det er ikke uten grunn at vi legger opp til å bruke 50 milliarder kroner i år på strømtiltak for å lette strømregningen for folk sier Vedum. Det er det tyngste tiltaket vårt for å hjelpe landets innbyggere og bedrifter gjennom strømkrisen" ..Hva med 50 milliarder i økte skatter og avgifter da Vedum, har du allerede glemt det nå igjen, eller vil du ikke snakke om det?

"Finansministeren mener i god sosialistisk stil at å skattlegge dem med høyest inntekt hardt, er veien å gå for at vanlige folk skal få mer" ..Vanlige folk får ikke mer Vedum, alle utenom bøndene får mindre, forstår du enda ikke forskjellen på mer og mindre.

"Det viktigste er virkningene av statsbudsjettet for 2023, hvor vi prioriterte beinhardt. Alle regjeringer har økt pengebruken hvert år med 15–20 milliarder, mens vi gjorde det motsatte" ..Som en tilleggsopplysning til regjeringen er det ingen som har økt skatter og avgifter med 50 milliarder heller.

"Vedum hevder også at meningsmålingene ikke er noe de bruker tid på" ..Jøss, ville nå tro at 20 prosent oppslutning på målingene hadde vært lang mer betryggende enn å være under sperregrensen, du bløffer vel ikke Vedum?

"Støre viser stadig til at regjeringen lager politikk for å skape trygghet for folk" ..og der kom dagens.

Sannheten er vel heller den at Norge ikke hatt en mer vinglete og næringslivsfiendtlig regjering på mange tiår. Den rødgrønne valgvinden har stilnet i møte med dyrere strøm, galopperende matpriser, økte skatter og avgifter og det evige gnålet om generell dyrtid.

Senterpartiet i regjering er slik partiet alltid har vært, nemlig et interesseparti for en minoritet og har fått mye ut av det, blant annet tidenes dyreste jordbruksoppgjør til 11 milliarder kroner. Partiet flakset inn i regjeringskontorene med stor selvtillit der de lovet å bringe vekst og velstand til økonomiske bakevjer i utkant Norge.

Arbeiderpartiet har også mistet sin sjel for lenge siden. Man kan diskutere om det er riktig å skattlegge vår mest suksessfulle eksportnæring etter olje og gass, nemlig havbruksnæringen med grunnrenteskatt. Men å ta mange milliarder fra denne næringen og finansiere i statsdominerte batterifabrikker er statsdirigering av verste kaliber.

Folk som taper tusenvis av kroner i måneden er ikke begeistret for regjeringspartier som nekter å innføre full kompensasjon for en ekstrem elektrisitetspris, eller som skrur opp skatter og avgifter både lokalt og nasjonalt.

Folk trenger forutsigbarhet, dette burde vært første prioritering for en hver regjering, forutsigbarhet skaper trygghet, dette gjelder vanlige folk, bedrifter, næringer, butikker, ja samtlige av oss

Akkurat nå er det lite som tyder på at Senterpartiet og Arbeiderpartiet regjerer sammen i tre nye år, blir det regjeringskrise og regjeringen må gå av blir i så tilfelle sørgetiden ganske begrenset.

Hva hjelper det med partiledere og politikere som taler vanlige folk sin sak, når de ikke aner hva det vil si å være en av folket. Støres russekort beviser i hvert fall at han ikke har peiling på hva vanlige folk betyr. "Det er bedre å være rik og frisk, enn fattig og syk" ..typisk Støre
True
05.01.2023 kl 17:34 2989

Bra skrevet. Er det noe regjeringen har lagt opp til, så er det usikkerhet og uforutsigbarhet både på kort og lang sikt. Dette begynner å gå opp for vanlige folk som ikke har fått det granne bedre.

Jeg tror imidlertid at vi kan trøste oss med at det blir en borgerlig regjering ved neste valg som mest sannsynlig kommer til å sitte i 8 gode år til etter dette kaoset. Så får vi se da, når de 8 årene har gått, om folk har glemt dette foræderiet eller ikke. Mest sannysnlig har de glemt det, og stemmer inn AP igjen for "forandringens skyld"...

Men det er lov å håpe.
Pacino
05.01.2023 kl 18:55 2919

Spørsmål utenom lakseskatt og politikk.

Ser stadig ordet `Småsparere` blir nevnt både i tråder og artikler, men hva betyr egentlig en småsparer, hvor mye satser en småsparer, er det fond eller enkeltaksjer, er det unge eller eldre, har prøvd å google det, men finner ikke noe klart svar på det.

I tillegg kan det også stå, småsparere får svi, småsparere blir loppet, småsparere må være forsiktig, og mange andre varianter også jeg ikke kommer på i farten. Er det noen som kan gi en kort innføring hva ordet betyr?
Fluefiskeren
05.01.2023 kl 18:57 2906

Småsparere er de under 170 cm.
Fluefiskeren
05.01.2023 kl 20:00 2804

Stordalen vil ikke snu ryggen til landet sitt.

« Riking-stikk: - Blir i Norge
Hotellmilliardær Petter Stordalen har andre bekymringer enn hva en flybillett til skatteparadiset Sveits koster.

Verdens tiende rikeste nordmann har ingen planer om å slutte seg til strømmen av rikinger som melder flytting til Sveits for å spare skatt.

Tvert om mener Petter Stordalen at rikingvennene bør ta debatten her hjemme.

På vei inn til NHOs årskonferanse i Oslo Spektrum ler Stordalen hjertelig av Børsens spørsmål om hva han tenker om milliardærflukten til Sveits.

Jeg har alltid sagt følgende: Vi får jobbe med å endre de forutsetninger og rammebetingelser vi ikke liker, og ha et ordskifte på det her i Norge. Jeg blir i Norge. Jeg er født i et av verdens beste land. Vi troner på toppen av alle kåringer sammen med Sverige og Danmark. Og det har gitt meg mye. Det er jeg takknemlig for, sier Stordalen.»

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/riking-stikk-blir-i-norge/78217039

oivindl
05.01.2023 kl 20:03 2823

Finner noen svar her:
https://vff.no/news/2022/ny-undersokelse-rekordhoy-andel-nordmenn-som-har-penger-plassert-i-aksjefond

Kan laste ned hele undersøkelsen som pdf.

Noen grove oppsummeringer når det gjelder aksjefond:
Noenlunde jevn fordeling mellom aldersgrupper.
Litt over 50% av de som har fond, har under 100 000 investert.

Ellers:
"Definisjonen på småsparer er som oftest de som står oppført med personnummer i Verdipapirsentralen (VPS) og dermed investerer ut fra egen privatøkonomi.
Gjennomsnittlig sparebeløp for en nordmann i 2011 var 686 kroner i måneden.[1]"
Redigert 05.01.2023 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
True
05.01.2023 kl 20:21 2794

Bare venstresiden bryr seg om Stordalen. Han representerer ikke ekte kapitalisme.
Pacino
05.01.2023 kl 20:50 2780

Ikke rart Stordalen skryter av Norge og Norden,

Stordalen fikk 850 millioner i koronastøtte fra nordiske land, Stordalens selskaper fikk 342 millioner bare fra den norske stat.

Dette er enda et eksempel på hvordan lockdownpolitikken var et ekstremt tilfelle av omvendt Robin Hood-politikk. Det var å plyndre de fattige og gi i bøtter og øsekar til de ekstremt rike. Det gjelder på internasjonalt plan og det gjelder i Norge.

Solberg regjeringens lockdownpolitikk smadret langt på vei utelivet og det frie kulturlivet. Men for å sette plaster på åpne sår har regjeringen lovet å gi kompensasjon for å dekke tapene. Men så viser det seg at det jo ikke var de små, de kreative og de lokale kulturstedene som fikk støtte. Solberg & co skyflet titalls millioner over til de aller rikeste.

Mens dette ranet pågikk satt venstresida lojalt i sine zoommøter eller gjemte seg bak munnbind
Det som en gang var ei opprørsk venstreside har lojalt godtatt alt dette. De har støttet lockdownpolitikken til minste detalj og ikke forstått at de dermed har støttet det groveste ranet mot verdens arbeiderklasse noensinne.

Lockdownpolitikken har kostet verdens befolkning et eller annet sted i overkant av 30.000 milliarder dollar, og taksameteret løper fortsatt. På kort sikt taklet regjeringene dette vanvittige tiltaket gjennom å ta opp lån, svært store lån. (Hos finansinstitusjonene, hvem ellers?)

Men dette rammer ikke folk som Petter Stordalen og hans klasse. De kan le hele veien til banken, vel vitende om at verken medier eller politikere kommer til å avsløre den politikken som har gitt dem disse enorme inntektene.
Fluefiskeren
05.01.2023 kl 21:02 2769

Poenget mitt var at det ikke er så fælt å være rik slik denne tråden gir inntrykk av.

Koronakompensasjonene ble som du sier først og fremst rettet mot de store bedriftene med deres rike eiere. De som hadde tid og anledning til å drive påvirkningsarbeide.
Redigert 05.01.2023 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Pacino
05.01.2023 kl 23:43 2661

Regelrådet gir regjeringen gult lys på hvordan de utredet grunnrenteskatt på havbruk. De savner blant annet hvilke konsekvenser innføringen vil få for mindre oppdrettere.

I Finansdepartementets utredningen av grunnrenteskatten peker Regelrådet på flere svakheter, i hovedsak:

Hvilke konsekvenser økt produksjonsavgift og en ny naturressursskatt får for de mindre oppdrettsselskapene er ikke godt nok utredet.

Situasjoner hvor normprisen avviker fra reelle inntekter er i liten grad problematisert.

Høringsfristen, som er etter at lovforslaget trer i kraft, mener Regelrådet er «uheldig»

Regelrådet mener en evaluering av lovforslaget burde vært planlagt.

De selskapene som skal betale grunnrenteskatt får fradrag for produksjonsavgift og naturressursskatt i grunnrenteskatten.

Hvilke konsekvenser dette får for de minste oppdrettsselskapene savner Regelrådet mer informasjon om.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Ll6Ge4/statlig-kontrollorgan-utredning-av-lakseskatten-har-svakheter
Redigert 05.01.2023 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
Pacino
06.01.2023 kl 01:59 2598

Kan dette på sikt bli en løsning for de største oppdrettsselskapene, eller er alle smutthull allerede tettet?

Norske politikere er ikke så smarte ellers, men når det gjelder å kreve inn skatter og avgifter har de av en eller annen grunn en egen evne til å presse hjernen til samme nivå som resten av befolkningen har hele året.

I forslaget til grunnrenteskatt kan man selge laks for opptil 400 millioner kroner i året uten å betale grunnrenteskatt. Hvis Per og Jens eier et selskap sammen som selger for 800 millioner kroner i året så kan de unngå grunnrenteskatten ved å splitte opp selskapet i to og så eie hver sin del.

I selskap hvor det bare er én eier må man på det åpne markedet. Men siden oppdelingen av selskapet senker skatten fra 62 til 22 prosent og dermed mer enn dobler resultat etter skatt bør det bli enkelt å finne en ny eier.

Siden det bare er deler av virksomheten som gir grunnrenteskatt kan det være fristende å spørre om sjømatselskapene trenger å produsere laksen? Det høres kanskje ut som et dumt spørsmål. Men husk at Apple er ansvarlig for design og software og lar andre ta seg av produksjonen. Det samme gjelder Hennes&Mauritz som forlengs har overlatt produksjonen av klær til andre.

Sjømatselskapene kan derfor ta en tilsvarende rolle som Wilhelmsen Holding har innen shipping. Wilhelmsen drifter en stor del av verdens skipsflåte og dette gir de en lønnsom og lite kapitalkrevende virksomhet. For skipseierne er dette en løsning som gjør at de kan fokusere på risikostyring og avkastning.

Dette kan gjøres ved at de store aktørene skiller ut eierskapet i merdene hvor fisken vokser. Selve eierskapet her krever mye kapital i form av konsesjoner. I tillegg vil volatile laksepriser medføre at inntjeningen kan svinge mye.

Denne virksomheten passer dermed godt for finansielle investorer. De tradisjonelle sjømatselskapene kan drifte merdene og stå for det praktiske rundt salg og innkjøp slik at eierskapet i merdene kan gjøres om til selskap uten egne ansatte.

Sjømatselskapene vil trolig få en god pris for selskapene da kjøperne bare må betale 22 prosent skatt. Oppgjøret for selskapene kan betales ut til aksjonærene i form av ekstraordinære utbytter. Dermed kan eierne av de store sjømatselskapene motta mesteparten av verdien i utbytte og i tillegg eie et industriselskap med stabil og god lønnsomhet.

Vi så i siste konsesjonsrunde at prisene på nye konsesjoner falt betydelig. Det betyr at den fremtidige lønnsomheten ligger an til å bli enda bedre i årene fremover for de som ligger under grensen for grunnrenteskatt. Er det virkelig så lett?

Det er vanskelig å forstå at Regjerningen kan lansere en skatt som er så lett å unngå. Det er derfor sannsynlig at loven blir endret hvis sjømatselskapene gjør omfattende endringer på kort tid.

Det betyr nok at endringen vil skje gradvis. Det er også usikkert hvor stor frigrensen egentlig er. En omsetning på 400 millioner kroner i året er basert på den foreløpige frigrensen på opptil 5.000 tonn og lakseprisen så langt i år på 80 kroner pr. kilo.

https://www.kystens.no/meninger/sa-enkelt-er-det-a-slippe-grunnrenteskatten/2-1-1375354
Redigert 06.01.2023 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
bulkinvest
06.01.2023 kl 10:40 2388

Du er flink til og se hvordan folk som Stordalen argumenterer og skryter av regjering etter som det passer hans egen lommebok, da er et lett for han å gå til staten og gråte for å få økonomisk støtte, så gir han tilbake til de samme politikere ved å anklage andre for å ikke stille opp for velferdssamfunnet. De som bygger industri og arbeidsplasser lokalt i får verken ros eller noe, bare skatter og andre byrder som gjør det vanskelig for de, og motivasjon for og investere og bygge faller dramatisk!
Pacino
06.01.2023 kl 11:07 2365

Ja, og nå er det ikke bare de rike som flytter utenlands, nå begynner også middelklassen å selge sine boliger for å flytte til ett annet land, skatter og avgifter blir så høye at de tar knekken på hvem det måtte være.

Den dagen det finnes kun luksusfellen-kandidater og 80 åringer igjen her i landet blir det mange tomme rom på hotellene til Stordalen, det er vel akkurat det han er redd for også, hvor skal han da få støtte til å drive sin virksomhet? ..føler absolutt ingen medlidenhet med den fyren.
Redigert 06.01.2023 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
oivindl
06.01.2023 kl 11:50 2326

Når du poster lange sitater fra kilder på nett, så bør du vel også godskrive og oppgi kilden.
Det er forøvrig et krav på HO.
*JBJB
06.01.2023 kl 11:58 2312

Hei one liner/folkens:))

Og...har du sjekket skattekortet og sammenliknet 2022 med 2023, one liner - kanskje du har problemer med innloggingen på skatteetaten.no og vi må vente til den 12. Januar som er utbetalingsdag i offentlig sektor - venter i spenning...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
oivindl
06.01.2023 kl 12:03 2314

Om det er denne kilden som er benyttet, er det også andre og mer nyanserte syn på bunnfradrag enn en del av det som har vært formidlet her tidligere.

https://www.nrk.no/nordland/eksperter-mener-dette-grepet-kan-gjore-at-lakseoppdrettere-kan-omga-grunnrenteskatt-1.16242777
Redigert 06.01.2023 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
nordnes
06.01.2023 kl 12:05 2330

Skjønner det godt og tenker selv på lavere levekostnader i et annet klima, jf det du skriver om « Ja, og nå er det ikke bare de rike som flytter utenlands, nå begynner også middelklassen å selge sine boliger for å flytte til ett annet land, skatter og avgifter blir så høye at de tar knekken på hvem det måtte være.»