Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17 208589

Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon

1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:

380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%

Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr

For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt

Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn

Paragrafen
17.01.2023 kl 21:00 3577

Viktige poenger det! For egen del er jeg ikke bekymret da jeg har reist mye og i perioder bodd utenfor Norge tidligere. Kommer uansett til og oppholde meg mye utenfor Norge, men hadde som deg håpet på å kunne ha "base" i Norge. Mye unødvendig styr med å selge unna Bolig etc. men sier som Røkke: er vant til å forholde meg til realiteter.
Bennyfyfasan
17.01.2023 kl 23:07 3508

Nå begynner de i sjiktet under de superrike å vurdere å flytte. Snart er det bare vanlige lønnsmottakere igjen - men det er bare å fortsette å øke moms, skatt på bolig, skatt på strøm, bensin, etc etc....her er mye å gå på :-)

Jeg er glad jeg kan regne meg selv i ett mellomsjikt. For meg går dette fint.

https://e24.no/naeringsliv/i/P4PG9R/flere-hundre-nordmenn-kan-vaere-paa-vei-til-sveits-tror-dnb-topp
nordnes
17.01.2023 kl 23:43 3466

Når formuesskatten blir høyere enn lønnsinntekten, mister en motet.
True
18.01.2023 kl 00:14 3439

Er helt seriøst nesten ingenting som er verdt å gjøre lenger.
mofs
18.01.2023 kl 01:19 3402

Regnestykket blir nesten det samme for alle investorer/kapitalister Benny. Formueskatten tar 25 % av normalavkastningen. Når en betaler over hundre tusen i formueskatt som meg, blir det selvfølgelig enkelt/bittert å regne på. 100 000 er ikke all verden, men det blir tross alt noen middager i løpet av året. På 10 år blir det 1 mill om en bare summerer opp. Hvis jeg derimot regner inn hvor mye jeg kunne compunde disse midlene med gode inveseringer, så vil det rellle resultatet være et sted mellom 2 og 3 mill i tapt avkastning over en 10 års periode. Regner meg selv som en god investor. Kunne vært greit å ta med seg inn i pensjonsalderen. Jeg har egentlig ikke så mye i mot formueskatten, men synes det er litt bittert at staten bruker pengene mine på å kjøpe aksjer i utlandet snarere enn å hjelpe de svakeste i landet. Skulle også ønske at den samlede kapitalbeskatningen kom litt ned sånn at det ikke føles helt urimelig. Greit å betale formueskatt, men ikke når vi i tillegg har andre skatter på kapital som også er i verdenstoppen.
Bennyfyfasan
18.01.2023 kl 01:29 3393

Joda, poenget mitt er at jeg har midler til å stå imot den økte avgifts og skatteøkningen som nå må komme på de vanlige mann. Når de beste skattebetalerne forsvinner må noen andre trå til.

Jeg driter i om maten går opp 10 eller 20% i februar, men det gjør det ikke for stemmekveget til AP. Jeg har noen år til i Norge pga barn og skolegang - så drar jeg og. Jeg håper krona styrker seg litt…så er jeg på kjøpern

Har selvfølgelig pengene i as og ask - så beskatningen på realisering har til nå vært moderat. Formueskatten blir jeg å kjenne i år…
Redigert 18.01.2023 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
nordnes
18.01.2023 kl 12:50 3257

Jeg mener om formueskatten prøvde å selge forslaget inn til noen politikere men de ble bare sure, en av de som ble sur og mente forslaget mitt var uhøvisk hadde pendlerbolig som en uke senere inkluderte avisomtale.

Begrunnelsen for å ilegge formuesskatt er å hindre nullskatteytere.

Mitt forslag er:

Hva om en lot formesskatten burde bli fradragsberettiget i annen inntekt ?
Karbon
18.01.2023 kl 13:14 3240

Dette med at formuesskatten er for å hindre nullskatteytere er egentlig noe av det største tullet som presenteres av politikerene.

Et eksempel: Hvis to personer driver to helt like næringer, og har nøyaktig samme overskudd, la oss si 10 millioner hver, men den ene driver personlig næring og den andre driver som AS, hvordan ser det ut når skatteligningen legges ut da?

Den som driver personlig næring får skatten presentert som skatt på sin person, men den som driver via AS, får null i inntekt på seg som person, fordi skatten betales via AS'et.

Da ser den ene ut som nullskatteyter, mens den andre presenteres som en som betaler flere millioner i skatt. Men egentlig betaler de begge noenlunde samme skatt på sine overskudd, men det vises ikke i skattelistene.

Mitt forslag er at skattelistene burde vise indirekte betalt skatt også, altså hvor mye skatt hver enkelt av oss betaler via AS, basert på eierandelen. Dette burde være en enkel sak for skatteetaten å få til, med kobling opp mot aksjonærregisteret. Hadde vi gjort det slik så ville vi ikke hatt mange nullskatteytere, tvert imot hadde vi sett hvor mye mange av oss faktisk bidrar med i skatt til statskassa gjennom AS'ene. I tillegg kommer også arbeidsgiveravgift og merverdiavgift som betales fra AS'er.
Redigert 18.01.2023 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
nordnes
18.01.2023 kl 23:01 3115

Rimi Hagen er intervjuet på e24 og han gir et godt intervju;

Om datteren sier han:

«Nå er de for lengst etablert med barn og stortrives. De har nok slått seg ned for godt, sier Hagen.

– Hvis formuesskatten hadde blitt fjernet, ville dere vurdert å flytte hjem igjen?

– Det må du spørre de om, men det tviler jeg på. Sveits er et land som ligner mye på Norge, med hyggelige mennesker og en vakker natur som vi liker. Forskjellen er at det er et totalt forutsigbart land.»

Han er svært kritisk og om LO sier han;

«– LO-lederen har angrepet dem som flytter fordi de har tjent pengene sine på den norske velferdsstaten. Da vil jeg si at velferdsstaten også er et resultat av dem som har satset, som har bygget gode bedrifter og mange arbeidsplasser.»

https://e24.no/naeringsliv/i/RGm7lx/stein-erik-hagen-stoere-presser-rikfolk-ut-av-landet
Redigert 18.01.2023 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
19.01.2023 kl 12:00 3022

Han traff spikeren på hodet med "Jeg tror at folk flest opplever at styringspartiet Ap ikke leverer den forutsigbarheten som er forventet."

Hagen sier at rammevilkårene i Norge fremover er så usikre at det medvirker til at han mener at selskapene i porteføljen, herunder Orkla, bør holde igjen på sine investeringer i Norge.

– Det er flere årsaker til det. Det ene er uforutsigbarheten vi nå opplever i Norge og ikke minst hva vi kan vente oss. Da har vi kommet til at vi i stedet må investere i andre land med mer stabile rammebetingelser, i Europa, Asia og andre deler av verden.

– Det kan godt være at disse skattene er fornuftige, men man kan ikke over natten totalt kaste om rammevilkårene for sentrale bransjer uten en forutgående grundig saksbehandling. Forutsigbarheten er borte.
Redigert 19.01.2023 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
19.01.2023 kl 14:34 2994

Ett interessant moment angående grunnrente. I Oslofjorden er like store areal avsatt til båthavner som det totale oppdrettsnorge opptar. Her er det både formueskatt og grunnrente å hente...


https://www.intrafish.no/politikk/kjell-bjordal-nord-norge-har-neppe-vart-mer-truet-siden-tyskerne-trakk-seg-ut-i-1945-/2-1-1386778

Grunnrenteskatt for lystbåthavner
– Hvis vi snur speilet mot Oslo, er det faktisk lettere å argumentere for grunnrente der enn på kysten fra Lindesnes til russegrensa. Det er jo i Oslo fellesskapets ressurser virkelig er knappe, og de er delt ut gratis. Riktignok drives det ikke fiskeproduksjon i Oslofjorden, men de har valgt å bruke tilsvarende areal som det samlede areal av norske oppdrettsmærer til lystbåthavner. Og ikke har de betalt noe for tillatelsen å okkupere Bestumkilen, Frognerkilen og nærmere 100 andre kiler og sund; ikke betaler de formuesskatt for denne rettigheten som de har fått fra fellessamfunnet, og ikke betaler de naturressursavgift, sa han.

Forkvakla i hodet
Bjordal stilte spørsmålet:

– Hvorfor har ikke staten solgt disse knappe ressursene på auksjon?

Han argumenterte for at tilsvarende beskatning på denne knappe fellesressursen som i havbruk, hadde løst alle av finansminister Vedums bekymringer for så vel statskassen og kommunekassene.

– Men det er naturligvis ingen i Kvæfjord eller på yttersida av Senja som er så forkvakla i hodet at de mener de skal ha penger for hvordan Oslo-folket bruker arealene sine. Så er det da heller ingen fra Kvæfjord eller fra yttersida av Senja som blir invitert til å sitte i regjeringsoppnevnte utvalg som kan snu opp ned på norsk distriktspolitikk, sa han.
Redigert 19.01.2023 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
nordnes
19.01.2023 kl 16:38 2951

Det er mange som har en formue på størrelsen som her nevnes.

«– Har man over 40 millioner kroner i ligningsformue er det megagunstig å flytte, sier eiendomskongen Kjartan Aas, som har bosatt seg sveitsiske Andermatt.»

https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/01/19/7978114/kjartan-aas-oppfordrer-til-skatteflukt
Redigert 19.01.2023 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
nordnes
19.01.2023 kl 19:43 2882

Lysbakken som fikk sparken av Stoltenberg prater nå om moral, da er det rette ræva som feis.

« Lysbakken om DNBs Sveits-alarm: – Skattemoralen er problemet, ikke skattesystemet

SV-leder Audun Lysbakken ser «ingen som helst grunn til å ha hverken sympati eller forståelse for» skatteflyktningene.»

https://www.dn.no/marked/audun-lysbakken/sv/dnb/lysbakken-om-dnbs-sveits-alarm-skattemoralen-er-problemet-ikke-skattesystemet/2-1-1390612?abtest=b
nordnes
20.01.2023 kl 09:04 2771

Formuesskatten favoriserer utenlandske eiere. Det er min mening at vinklingen fra DN blir ensidig, og problemstillinger rundt formuesskatten burde vært nevnt.

«Oppkjøpsfond med 150 milliarder vil satse i Norge – frykter ikke regjeringens skattepolitikk
– Vi er ikke redde, men vi hadde foretrukket at de ikke gjorde disse endringene, sier sjefen for oppkjøpsfondet Waterlands, som vil kjøpe minst fem norske virksomheter de neste årene.»

https://www.dn.no/marked/waterland/oppkjopsfond-med-150-milliarder-vil-satse-i-norge-frykter-ikke-regjeringens-skattepolitikk/2-1-1390975
Redigert 20.01.2023 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Kajtek
20.01.2023 kl 13:32 2694

Jeg klarer ikke ta på alvor hverken Lysbakken og SV, og Rødt med Moxnes i fronten. Men nå har i alle fall Lysbakken forstått at de må slutte å snakke om å trekke seg ut av Nato eller om å ikke hjelpe Ukraina. Han ble vel redd at de kommer til miste mange velgerne på det.
Pacino
21.01.2023 kl 17:03 2529

Skatteutvalgets forslag på forsiden av FA igjen. Hvor mye har dette makkverket kostet norske skattebetalere, og hvor mye blir egentlig vedtatt?

1 - ..Utvalget foreslår å øke skattene på middels og høyere pensjonsinntekter slik at den nærmer seg skatten på lønnsinntekter. Sammen med forslagene om å begrense mulighetene for pensjonssparing vil effektene kunne bli betydelige for mange eksisterende og kommende pensjonister.

Bare dette forslaget alene viser hvor useriøst hele utredningen er. Når de rikeste er jaget ut av landet, mener altså et skatteutvalg at de som har bygget opp vår velstand skal ta regningen, finnes der ikke det vi kaller normal norsk folkeskikk lengre?

2 - ..Boligskatt: Utvalget foreslår å innføre en inntektsskatt på fordelen av å bo i egen bolig. Denne skatten har vi hatt før, og folk flest oppfattet den som meningsløs og uforståelig. Politikerne valgte derfor i 2005 å avvikle den.

Nå er det andre tider, Lysbakken og SV styrer landet med AP og SP som støttepartier, nikkedukken Støre er alltid enig med den siste han snakker med, samme hva det gjelder, Vedum mener alle må bidra mer sånn at bøndene får det enda bedre. Dette forslaget blir garantert vedtatt.

3 - ..Moms: At det innføres 25 prosent ekstra skatt på alle varer og tjenester. Det betyr økt sats på blant annet mat, transport, overnatting og aviser.

Med høy inflasjon, høye matpriser, høye strømpriser, høye renter, høye boutgifter og høye skatter. Alt dette i ett land med 13 000 milliarder på bok, der fattigdommen øker dag for dag var det vel bare moms som manglet.

Dette var bare tre av Skatteutvalgets punkter, er det noen som føler seg fri til å kommentere de verste eller de beste forslagene så velbekomme.

Her er noen andre, disse forslagene var vel allerede klekket ut av sosialistene lenge før noen visste hva et Skatteutvalg var.

Mer skatt på klimagassutslipp og helse- og miljøskadelige aktiviteter

Fjerne taxfree ordningen.

Mer skatt på grunnrente. Utvalget støtter i hovedsak regjeringens forslag til mer skatt på grunnrente i havbruk og kraftproduksjon og mener grunnrenteskatter bør benyttes mer enn i dag. I tillegg forslår utvalget skatt på grunnrente på havbruk, vindkraft og fiskeri.

Exit-skatt:

Skatteutvalget foreslår på kort sikt det samme om såkalt exit-skatt som regjeringen alt har gått inn for som en del av budsjettforliket med SV

Det vil si at på kort sikt så oppheves den såkalte femårsregelen (skatteloven § 10-70 niende ledd) om at betalingsplikten på urealiserte gevinster bortfaller etter fem år etter skattemessig utflytting fra Norge. Videre vil utvalget at Finansdepartementet skal utrede om EØS-avtalen tillater at reglene kan strammes ytterlige inn.

https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/01/20/7978215/en-orgie-i-degressiv-beskatning

*JBJB
21.01.2023 kl 17:26 2499

Hei Pacino/folkens:))

Og...har du gått glipp av kommentarer til skatteutvalgets krumspring ligger de lett for hånden i den originale skatteskjerpelsestråden, Pacino...ZnageZz...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
https://www.finansavisen.no/forum/thread/153757/view/5124938

Og...som tidligere postulert er makkverket/forslagene til skatteutvalget og alle skjerpelsene fra radissen Torvik et gufs fra en svunnen tid da palestinaskjerf og ideene til Che Guevara preget utdannelsesinstitusjonene, folkens - men i hornet på veggen hos finansminister komiske Ali og Støre henger SV, MDG og Rødt som også applauderer alt som minner om planøkonomi og teoriene til Marx/Lenin - på bakgrunn av dette kan alt skje de neste tre årene - flyttebyråene blir en næring i vekst - read our lips - skrekk og gru...ZnageZz...

Gjennomgangstonen er planøkonomi og statsstyrt proletarisme. «Der staten gir, skal staten ta tilbake.» Lavtlønnsmottakere sikres omfordeling ved lavere skatt på arbeid, slik at de kan jobbe enda mer for å få råd til å betale økt boligskatt, økte miljøavgifter, dyrere strømregninger, og full moms på alt inklusive matvarer og kultur. Det er derfor berettiget å spørre – hvilke politiske dogmer har dette utvalget hentet inspirasjonen sin fra? Det kan se ut som de har valgt en loslitt akademikerkombinasjon av eldgamle økonomiske teser.
https://www.finansavisen.no/politikk/2023/01/03/7973714/torvik-utvalgets-perspektivlose-skatteutredning

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
oivindl
21.01.2023 kl 17:41 2474

"Høyre-leder Erna Solberg sier hun ikke synes synd på søkkrike nordmenn som har flyttet fra Norge for å slippe å betale skatt, men at lokalsamfunn vil lide."

Men det er vel rikingenes måte å rette baker for smed på.
Misfornøyd og sur på politikerne, men straffer lokalsamfunnene. Blir ikke mer høyverdig enn det.
Pacino
21.01.2023 kl 18:14 2435

Hvor har du selv satt grensen for hvem som kommer under gruppen rik. Er man rik hvis man har nedbetalt egen bolig, bil og hage eller er det kun de som flykter til Sveits som er kvalifisert for å være rik?

Når er det etter din mening nok skatt, du er enig at de rike må bidra mer, men når mener du nok er nok, hvor mye mener du egentlig de rike skal betale inn til felleskapet for at DU er fornøyd?
oivindl
21.01.2023 kl 18:20 2433

Ikke er det meg som fastsetter skattesatser, og ikke er det meg som skal bli fornøyd.
Eksempel på hvem som er rike og har flyttet til Sveits er det mange av i media. Vi kan starte med dem.

Det blir påstått at skattene rammer lokalsamfunn, men blir det bedre for lokalsamfunn at noen av de rikeste flytter?
Bennyfyfasan
21.01.2023 kl 18:49 2387

Alle i Norge må få ta ett valg for seg selv. Ingen bør bli stengt inne verken i en jobb eller ett land. Om noen vil flytte hit eller dit er det gjort med bakgrunn i valg som de må stå for. Ser man seg tjent med å flytte - bør man få lov til det.

Vi ser noe nytt i dagens samfunnsdebatt - en gruppe skal holdes utenfor denne valgfriheten. Det bør ikke være sånn.

Erna uttaler seg slik hun gjør med tanke på å sette dolken i ryggen på SP. Hun vet - som oss alle at de rike klarer seg. Det hun også vet er at i en bygd som har noen rike mennesker drypper det ned på de andre. Det blir gitt penger til lokale foreninger, idrettslag, haller osv. Det er folk som skaper arbeidsplasser gjennom etablering av flere bedrifter etc etc. En offentlig ansatt starter som regel ingenting...men betaler sin skatt (som er bra). En arbeider i det private gjør akkurat det samme. Når de skapende menneskene forsvinner ut av landet mister vi den delen av samfunnsbyggingen.

En ting har jeg lært - og akseptert...vi er ikke alle like!

Personlig synes jeg de ikke skulle økt formueskatten og utbytteskatten - men heller skatt på overskudd fra 22% til 24%.
nordnes
21.01.2023 kl 19:14 2364

Jeg er veldig enig i det du skriver der folk må få bo der de vil. En husker jernteppet der folk ble innestengt uten mulighet å dra til vesten. Som en god venninne fra DDR sa til meg, jeg lengter ikke tilbake.

Når det gjelder Ernas utspill.
Historien er at Høyre gjorde en avtale med Ap under den forrige skattereformen der formuesskatten skulle fjernes, i bytte mot innføring av utbytteskatten. Utbytteskatten ble innført, men Ap fjernet ikke formuesskatten. Dette var dårlig politisk håndverk av Høyre, og Erna er en del av problemet der rike flytter og hun kunne løst problemet med sine 8 år som statsminister i en flertallsregjering.

Dersom en sosialistisk regjering tvinges til å fjerne formuesskatten skjer det samme i Norge som Sverige og Frankrike opplevde. Flyttingen ble så stor at politikere trakk i nødbremsen.
Bennyfyfasan
21.01.2023 kl 19:23 2327

Ett godt poeng!

Fjernes formueskatten kan utbytteskatten være på linje med inntektsskatt på høy inntekt. Det vil gå direkte på forbruk hos mottager. Staten får jo en netto på at man slipper pensjon og andre forpliktelser som vanligvis følger med.
*JBJB
21.01.2023 kl 19:27 2331

Hei one liner/folkens:))

Og...du snur saken på hodet som vanlig, one liner - at lokalsamfunnene taper når de rike jages ut av landet på grunn Venezuelapolitikken til regjeringen har vært kommunisert helt siden ordføreren i Asker fortalte om Røkkes bidrag i lokalsamfunnet - det blir ikke bedre for lokalsamfunnene når de rike jages ut av landet og 600000 pr. døgn i skatt er ikke bærekraftig på sikt sier Gjelsten (husk tre nye år med skatteskjerpelser ligger foran oss) - stuntet er prøvd i Venezuela med blandet resultat - nok blir aldri nok for mizzunnelige sosialister som liker å dele, men jager de som skaper - skrekk og gru...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Paragrafen
21.01.2023 kl 19:46 2311

Helt korrekt det du skriver, Erna og Høyre er en del av problemet, eneste måten å få bort formuesskatten er at tapet for AS Norge blir så stort at de av økonomiske grunner må snu. Jeg tror den dagen kommer men neppe før det er oppstått uopprettelig skade. I mellomtiden vil flyttestrømmen bare tilta og det er ikke bare de veldig "rike" som vil flytte men også mange velstående personer i de store kullende som nå nærmer seg pensjonsalder.
Redigert 21.01.2023 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
bulkinvest
21.01.2023 kl 22:43 2219

La merke til professoren som prøvde å rettferdiggjøre grunnrente med forbruk av vann og fortrenging av andre fra havområde, helt latterlig dårlig, havet er jo like fint etter det har gått gjennom ett oppdrettsanlegg og de fleste anlegg ligger ikke i fiskefelt eller på plasser der de fortrenger annen trafikk, veldig dårlig forsøk av professoren😂
oivindl
22.01.2023 kl 00:29 2183

"Oppdrettsanleggene, godt over tusen i tallet, er spredt langs hele kysten. Anleggene, og fisken der, utgjør en alvorlig trussel for villaksen, som i flere fjorder er i kritisk tilstand. Det skjer gjennom spredning av lakselus, gjennom rømming og genetisk forurensing og gjennom risiko for spredning av smittsomme laksesykdommer, samt gjennom avrenning av kjemikalier, fôr og fiskeskit. I nord har vi snart ingen fjorder igjen som ikke er berørt av oppdrettsanlegg."

Ett av mange innlegg om den problemstillingen.
Pacino
22.01.2023 kl 00:57 2193

Det er ikke bare lokalsamfunn som blir rammet, alle kommer til syvende og sist til å bli rammet. Tanken har vel aldri slått deg hva som er den reelle grunnen til at de aller rikeste nå flykter landet, i stedet for å sitte her fra morgen til kveld og kverulere ned enhver kommentar er det faktisk lov å tenke litt selv også.

Skal noen i det hele tatt kunne drive noe privat foretak her i landet bør første betingelse være at våre politikere legger det til rette for folk, da nytter det ikke med politikere som Lysbakken som sier rett ut at han blir motivert av de som flytter ut av landet, at de flytter på grunn av skatter og avgifter han selv har vært med på å påføre dem har han selvsagt ingen forståelse for.

Forutsigbarhet er ett godt stikkord her: Å vite hva man står opp til om morgen og hva man går til, dette gjelder ikke bare de som driver forretning, det gjelder alle i dette samfunnet, når Støre og Vedum så dukker opp rett før børsåpning og forteller at oppdrettsnæringen får en skatteskjerpelse på 40 prosent + er vel ikke dette akkurat noe folk flest forbinder med forutsigbarhet.

Dette var ikke bare ett sjokk for oppdrettsnæringen, dette var også ett sjokk for de mange tusen som hadde aksjer i selskapene, mange solgte sikkert med store tap, andre hadde kanskje høy belåning og ble tvangsolgt. De ca 200 innen politiker eliten som allerede visste dette på forhånd hadde nok garantert solgt sine aksjer før budskapet ble lagt frem.

Så har du de i lokalsamfunnet som du snakker om, klart de blir rammet, når næringen blir kvelt av skatter og avgifter uteblir også investeringene i selskapene, elektrikere med kanskje ti ansatte må permittere eller gi opp, rørleggere med tre ansatte havner på NAV og sånn forsetter det. Dette blir ikke gjort på grunn av at eiere i oppdrettsnæringen er griske. Dette blir gjort av politikere som ikke evner å sette pris på at noen i dette landet får til noe, at eiere av oppdrettsselskapene i tillegg har tusenvis i arbeid ser ikke ut til å bekymre politikere, for de er det kun en ting som gjelder, det er å gribbe til seg mest mulig av overskuddet, lokalsamfunnet får komme i annen rekke.

Alle i dette landet med en eller annen form for inntekt forstår at vi må og skal betale skatt, dette gjør vi for å opprettholde vår velferd, en trygghet for at vi har skoler, sykehus, barnehager, veier å kjøre på, og selvsagt skal vi sørge for at sånne som deg som jobber i det offentlige skal få sitt månedlige bidrag, det kalles omtanke for de som ikke evner å tenke selv.
Redigert 22.01.2023 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
oivindl
22.01.2023 kl 07:55 2137

"i stedet for å sitte her fra morgen til kveld og kverulere ned enhver kommentar"

De siste fire dagene har jeg hatt tre innlegg, altså det samme som deg, da kan vi vel legge den påstanden død.

Når det gjelder kverulering ser det ut til å være standardforsvaret når noen er frekk nok til å være uenig. Hadde du ventet applaus?
Redigert 22.01.2023 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
oivindl
22.01.2023 kl 08:00 2134

"selvsagt skal vi sørge for at sånne som deg som jobber i det offentlige skal få sitt månedlige bidrag, det kalles omtanke for de som ikke evner å tenke selv."

Og her er forsvarsverk nummer to.
Prøve å plassere motstanderne i en eller annen, helst litt negativ, kategori, for så å argumentere ut fra forhold man overhodet ikke har kunnskap om.

Bare for moro skyld, er på vei til en liten jobb i dag kl 0900, og nei det er ikke i det offentlige, men svært givende.
Redigert 22.01.2023 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
oivindl
22.01.2023 kl 08:14 2100

"Det er ikke bare lokalsamfunn som blir rammet, alle kommer til syvende og sist til å bli rammet."

Om vi antar at de rike har samme oppfatning, så kan vi vel slå fast at de ikke flytter av omsyn til lokalsamfunnet sitt. De vil jo bli rammet.
Kanskje flytter de bare i protest, men det er jo nærliggende å tenke at de flytter av omtanke for sin egen formue og inntekt.
oivindl
22.01.2023 kl 08:19 2089

"De ca 200 innen politiker eliten som allerede visste dette på forhånd hadde nok garantert solgt sine aksjer før budskapet ble lagt frem."

Forsvarsverk nummer tre.
Demonisere de som er uenige, spesielt politikere, og sleng gjerne på grove påstander om ulovligheter disse altså GARANTERT har begått.
Slik blir konspirasjonsteorier født, og det er alltid mange nok til å mate disse konspirasjonen.
Pacino
22.01.2023 kl 09:41 2053

Glimrende skrevet av Heidi Nordbye Lunde, her angående regjeringens vrangforestillinger mot de som driver privat, i dette tilfellet er det private helsetjenester som skal legges dødt. Alt som kan gi staten inntekter skal nå legges ned, kun det offentlige skal bestå.

Omtalen av private helsetjenester som folk med «sugerør inn i offentlige budsjetter» var tidligere retorikk vi kunne forvente fra den radikale venstresiden. Nå brukes retorikken av landets statsminister i Stortingets spørretime. Hugo Chavez lever i beste velgående.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/st%C3%B8res-suger%C3%B8r/ar-AA16AZbp?ocid=msedgntp&cvid=d71757feca9f48c7ad7c876383d41b08
nordnes
22.01.2023 kl 11:17 2011

Bedriften(e) er viktig for lokalsamfunnene og bedriften(e) gir sårt tiltrengte arbeidsplasser. Hvis folk flytter av omsyn til bedriften sin, så gjør de lokalsamfunnet en tjeneste ved å flytte. Da får eierene mulighet å la penger blir værende i bedriften, fremfor å tappe bedriften for å betale formuesskatt. Samtidig viser historien at de som flytter er folk som bygger opp bedrifter lokalt og de vil trolig bli gode bidragsytere på sine nye bosteder. Derfor taper lokalsamfunn på verdier og entreprenørånd som flyttes. Formuesskatten medfører at lokalsamfunn taper på formuesskatten enten eierne blir værende eller flytter.
Kajtek
22.01.2023 kl 13:58 1901

Ja, vi må og skal betale skatt men alt ved måte. På tross av de skattene som de rike betaler, og skattene som vi betaler er det ikke penger til sykehusene. Helseminister Ingvild Kjerkol, ber sykehusene stramme opp. Først og fremst kutte ned på vikarbruk og begrense innleie. Det er allerede for lite sykepleier og leger. Folk må vente i 2-3 måneder, hvis ikke mer, på å komme til undersøkelse eller behandling. Samtidig vil de kvitte seg med private klinikker. Da blir køene enda mye større. Strammere budsjett gjør at større investeringsprosjekter og vedlikehold av sykehus kan måtte utsettes. I Stavanger må man vente med videre bygging av det nye sykehuset i lang tid fram over.
Turvikutvalget forslår skjerpet skatt til pensjonister for å MOTIVERE dem til å jobbe ved siden av pensjonen for å få litt ekstra inntekt. Har aldri hørte noe dummere. Det er 1,6 % arbeidsledighet, da bør man vel holde ledigestillinger til de unge så de slipper å gå på Nav og ikke minst som kan bidra med nytenkning og ny kunnskap. Hvem tror han vil ha gamle pensjonister tilbake til jobben ? Hvis man vil jobbe gratis, ja men ikke for betaling. Unntaket kan være de som har helt spesielle kvalifikasjoner, men dem er ikke så mange. Han må ikke komme med noen så idiotiske forklaringer. Han må bare si som det er, vi vil ha mer penger i kassen derfor er det greit å ta pensjonister. De slipper å gå på Nav, i alle fall en del av dem.

De som lever under fattiggrensen får 330,- kr. i måneden. Hipp, hipp hurra. Hæla i taket. Nå er det endelig « vanlig folks» tur.

Det blir heller ikke bedre når bedriftene blir nødt til å permittere elle si opp de ansatte pga. høye skatter. Da må vel kommunene ut med mere penger og hvor får de så mye penger når de rike forlater landet ?
Jeg viste at det vil gå gale med denne regjeringen men jeg har aldri drømt om at det skulle bli så gale.

Redigert 22.01.2023 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
22.01.2023 kl 14:35 1879

Torvikutvalget anbefalte også å øke moms, skatter og avgifter med det argument at man heller skal øke inntektene til de lavtlønte slik at de klarer seg. Dvs også uføre og pensjonister. Grunnen er at de mener en rik person kjøper 4X så mye mat som en "fattig" dermed får en rik mer hjelp med dagens matmoms....

Logikken i det er så syk og forvridd at jeg nesten ikke har ord. Vi vet alle at så lenge de grunnleggende kostnadene stiger vil de fattige bli fattigere.
*JBJB
22.01.2023 kl 15:14 1837

Hei Bnny/folkens:))

Og...tar med denne fra den originale skatteskjerpelsestråden der skatteutvalgets mange stunt er utfyllende kommentert punkt for punkt...ZnageZz...

--------------------------------------------------------
*JBJB 19.12.2022 kl 19:42 2946
Hei folkens:))

Og...det er lett å pålegge og applaudere skatter og avgiftsøkninger som ikke rammer en selv, folkens - sosialistene og mediehusene i Akersgata hadde store forventinger til skatteutvalget og la de store krigstypene klar for publisering "de rike skal tas" - men da det gikk opp for komiske Ali, bøndene og redaktørene at forslaget om 25% Mva ville ramme dem selv fikk pipa en annen lyd - "forslaget må skytes ned asap" var mantraet fra den kanten og formuleringen om 25% MVA rund baut på alle varer og tjenester (også aviser) må legges død - redaktørene fikk panikk og hamret løs på tastaturet om farene for mediemangfoldet, lokalaviser og masseoppsigelser - som tidligere postulert er det lett å skjære tykke skiver av annen manns rygg - skrekk og gru...ZnageZz....

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla

https://www.finansavisen.no/forum/thread/153757/view/5124938
Fluefiskeren
22.01.2023 kl 15:33 1808

Og nå er det villtorsken oppdrettsnæringen vil ha inn på rødlista.

https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/P4PLge/mdg-vil-stoppe-torskeoppdrett-hoeyre-oensker-mer-troekk
Bennyfyfasan
22.01.2023 kl 15:44 1802

Sånne som deg ødelegger debatten rundt den egentlige årsaken til at bestander kollapser.

For laks ørret osv er utbygging av gyteelver, nedfisking av byttedyr og mat(MEGET VIKTIG), fritt frem for predatorer som sel og oter (MEGET MEGET VIKTIG) og for hard beskatning over tid ved fiske. Gytefiske i vassdrag må ta slutt. Man kan ikke ta de sterkeste som har kommet tilbake til elva - om det skal fiskes må det gjøres i sjø.

Oppdrett og lus er lite relevant. Det kommer mer og mer om det fremover. imens kan du gnåle så mye du vil.