Salmar

marked1
SALM 11.10.2022 kl 13:11 27968

Bunnen er satt. Nå kommer rekylen i laks.

SALM: SB1M OPPGRADERER TIL KJØP FRA HOLD, KURSMÅL 390 (725)

Oslo (Infront TDN Direkt): Sparebank 1 Markets oppgraderer sin anbefaling på Salmar til kjøp fra hold. Kursmålet nedjusteres til 390 kroner, fra tidligere 725 kroner.

Det fremgår av en sektoroppdatering fra meglerhuset.
Redigert 12.10.2022 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
milk
10.03.2023 kl 15:22 4083

Nå røyk det 112 arbeidsplasser på Rørvik i Trøndelag!!! Vedum og Støre er i fritt fall. Spørsmålet er om de skjønner det før de klasker i asfalten å blir tørket opp av Erna ved neste valg... Havbrukssektoren vil komme sterkt tilbake når resten av samfunnet får føle konsekvensene av en feilslått politikk. Det kan ta litt tid, men hvem har det travelt når man vet at det er noe stort i enden på snøret ;-) Akkurat nå gledes jeg over et klekkelig utbytte :-D 20 kr pr aksje er ikke å kimse av i disse tider....
mofs
22.03.2023 kl 21:26 3573

Laksesprett på børsen i dag. Det er vanskelig å følge markedet fra Italia. Er det innsideinformasjon fra Vedum på avveie? Er det en analytiker som har sagt noe om skatten? Kanskje det er enklere å spørre om årsaken, hvis det er noen som vet? Eller er det bare usikkerhet med positivt fortegn?
cover
22.03.2023 kl 21:34 3552

https://www.intrafish.no/nyheter/store-om-grunnrenta-nar-forslaget-kommer-sa-tror-jeg-man-vil-se-at-vi-har-lyttet-til-horingsinnspillene/2-1-1424046
Dette er vel grunnen til dagens hyggelig kursutvikling vil jeg tro. MOWI var en stund over 7%, SALMAR i nesten 6% ved HOD.
milk
22.03.2023 kl 21:36 3542

Lakseskatten står for fall....
mofs
22.03.2023 kl 23:14 3447

Ja, dette forklarer det hele for meg. Takk for hjelpen!
Perpus
23.03.2023 kl 15:28 3270

Spreller litt idag også
cover
25.03.2023 kl 21:56 3046

https://ilaks.no/hoyre-vil-fjerne-grunnrenteskatten-ved-valgseier-i-2025/
Blir spennende på mandag etter at Høyres landsmøte er avholdt. En aldri så liten opptur.
mofs
27.03.2023 kl 09:42 2864

Som jeg har nevnt før, så synes de ryktene jeg har hørt om at regjeringen kommer til å legge fram grunnrenta like før alle tar påskeferie. Så kan alle tolke det som dem vil. Litt oppsiktsvekkende var det også at grunnrentas far brukte landsmøtet til å prate om personlige ting snarere enn finanspolitiske utfordringer herunder lakseskatten.
kazynor
27.03.2023 kl 10:18 2839

Kom det noe info i februar på hva forventet utbytte ble for 2022?
mofs
27.03.2023 kl 10:37 2820

20,- NOK i utbytte
milk
28.03.2023 kl 09:02 2679

Det blir ikke Gr skatt på havmerder! :-D
Marketwatch
28.03.2023 kl 09:06 2673

Er en ting å gjøre for de store oppdrettselskapene, og det er å satse på utvikling offshore/utenlandsk.
mofs
28.03.2023 kl 10:44 2518

Markedet har hatt rett hele tiden når reaksjonene på høye kilopriser aldri har gitt seg store utslag i aksjekursen. Det ble bare små justeringer i skattene. Nå ligger ballen i hendene på styrene, skattejuristene og regnskapskyndige i de ulike selskapene. Jeg tipper vi kommer til å se mye skattetilpasninger framover. Disse tilpasningene vil etter mitt syn bidra til at lønnsomheten i de ulike enhetene av selskapet kommer bedre fram. Så det er på tide å bli bull igjen. SV vil selvsagt gjøre ting litt verre, men jeg tror ikke på de helt store forandringene fra det som ble foreslått i dag. Nå veit vi hva som gjelder. Salmar står ikke i 600,- i løpet av mars, men kanskje når vi skriver 2024.
cover
08.07.2023 kl 21:49 1931

https://ilaks.no/her-skipes-verdens-storste-smultring-ut-fra-bamble-pa-vei-til-romsdalsfjorden/
"god fiskehelse, premium fiskekvalitet – og god lønnsomhet til oppdretteren"
mofs
09.07.2023 kl 00:13 1890

Når jeg ser hva jeg skrev i mars, så lurer jeg i det hele tatt hva jeg tenkte. Hæ liksom? Men "donuten" er spennende. Nå får vi svaret. Vokser laksen bra ute til havs, og blir den kanskje friskere, uten de samme luseplagene.
Babbai
11.07.2023 kl 09:49 1605

Pareto kjøpte 325k aksjer på gårsdagens lister og økte fra ca 650k aksjer til 975k+ og gikk fra 28 til 13 på aksjonærlisten. Det er et kjøp på nesten 140 mill. De laster i Salmar, Lerøy og Auss...
Redigert 11.07.2023 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
mofs
12.07.2023 kl 19:24 1478

Som forhåndsannonsert har jeg tatt fram kalkulatoren i SALM. Markedet priser SALM til sånn ca. 435,-. Jeg har derimot et fair value estimat på grovt regnet 500,- Så hvordan kom jeg fram til dette tallet? Før jeg går videre er kanskje en disclaimer på sin plass. SALM er et case hvor det har skjedd vanvittig mye de siste årene. Alle nøkkelindikatorene har vært i flux, som så ofte før; er enhver valuasjon "a work in progress", men dette gjelder kanskje for SALM mer enn noe annet jeg har modellert. Her skal en holde tunga rett i munnen for å si det sånn. Så til tallene:

1. På bakgrunn av oppkjøpene de siste årene, har Salmars topplinje vokst dramatisk. Analytikerkorpset tror derimot på en svak positiv utvikling herifra og fram til 2026. Det tror jeg også på. Så jeg gjør ingen forandringer på konsensus-antagelsene. Fra 2026 legger jeg inn en topplinjevekst på 8 % annualisert. Det er litt svakere enn veksten SALM har vist rent historisk, som har ligget godt over 10 %. Jeg tror at SALM får sving på "donuten" (laks til havs), og at dette kommer til å bære topplinjeveksten framover. Satsningen på Island vil også bidra til at topplinjeveksten fortsetter. Årsaken til at jeg tror på svakere vekst enn det historien viser, er at jeg tror veksten til havs vil være mer dyrekjøpt enn veksten isom tidligere har kommet "innaskjærs", så veksten vil ta en tur sørover, men ikke stoppe opp.

2, SALM har vært "best in class" når det kommer til drift. Det hører til sjeldenhetene at SALM bikker under 20 % i profittmargin. Analytikerkorpset tror EBIT-marginen vil ligge på over 30 % de neste årene. Det virker ikke helt urealistisk på meg. Fra 2026 legger jeg derimot inn en EBIT-margin på ca. 26 % som er i tråd med Salmars historiske gjennomsnitt..

3. Skattekostnaden er helt spinnvill. Kan noen peke på et selskap som har en ROE på litt over 20 %, som har en lignende skattekostnad? Jeg finner ingen. Uansett, analytikerkorpset tror åpenbart at SALM vil betale en skatt på litt over 45 % av EBT de neste årene. Jeg var litt overrasket av at det var så høyt, men ok, la gå. Etterhvert som mer av veksten kommer til havs og utenlands, tror jeg imidlertid at skattene reduseres med ca. 1 % av EBIT annualisert fra 2026. Om vi får en ny regjering, og skattekostnaden reduseres betraktelig, er selvfølgelig oppsiden betydelig, men jeg har ikke lagt dette inn i regnearket. Det vil være ren spekulasjon.

4. Depresiering & amortisering: Oppkjøp koster og SALM har mye gjeld. Mye action her også. Jeg tror SALM må bruke like stor andel av selskapets ressurser på å å betjene sine forpliktelser framover, som det gjør i dag. I dag ligger det på 5 % av topplinjen, jeg tror på det samme nivået framover.

5. Kapitalinvesteringer: analytikerkorpset tror på en dramatisk nedgang i investeringstempoet framover. Det er mer enn en halvering fra tidligere nivået. Jeg har lagt meg på 5 % av salget som er i tråd med konsensus de neste årene. Litt lavt basert på historiske tall, men så har også selskapet fått "litt dårligere råd", så ikke helt urealistisk.

6. Oppkjøpene de siste årene har bidratt til at netto forandringer i arbeidskapitalen har tynget selskapets unlevered free cashflow. Framover tror jeg denne posten vil være langt mer nøytral. I noen år vil den bli lavere enn i dag, i noen år høyere, så alt i alt har jeg ikke lagt inn noen betydelige endringer i det absolutte tallet.

Risiko på nedsiden: Lakseprisen betyr selvsagt mye for topplinjeveksten. Analysen avhenger også av at SALM beholder "best in class"-tittelen på driftseffektivitet. Modellen min avhenger også av at SALM lykkes med satsningen til havs.

Risiko på oppsiden. Kronekursen faller. AI bidrar til bedre driftsmarginer. Skattekostnaden reduseres etter neste valg. PS! Inntekten fra salget av Frøy er bakt inn i min analyse, så ikke nevn dette.

Jeg opererer med en kapitalkostnad på 11 % og en terminal value på 3 %.
Redigert 12.07.2023 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
milk
26.07.2023 kl 19:35 788

En helt "grei" vurdering! Et lite pre som jeg nevnte på en annen tråd, eierstrukturen bør belyses litt bedre. Når det gjelder SALM så er den kanskje ganske klar og forutsigbar... Men du undervurderer næringen i sin helhet! SALM har et langt større potensiale en hva du "regner" deg frem til.. Grunnrenteskatten flyter som en førerløs flåte!! Når kriteriene for skatt skal landes, er vi i et helt annet landskap enn i dag... Tenker vi sier SALM i 600 før rakettene smeller ved nyttår :-) Dagens politikere er jo blitt en farse, uten at jeg ønsker å bruke tid på dette kasuset på dette forumet. Jeg regner med at de fleste på denne tråden skjønner å ser hvor dette bærer av sted......
mofs
26.07.2023 kl 20:37 741

Når jeg så på Salmar, var jeg overrasket over at konsensus lå inne med proforma skatter på ca. 45 % av EBT. Synes dette virker litt høyt, selv om vi tar hensyn til alle skatter; selskapsskatt, grunnrente, produksjonsavgifter etc. Hvordan vurderer andre her det?