Salmar

marked1
SALM 11.10.2022 kl 13:11 27972

Bunnen er satt. Nå kommer rekylen i laks.

SALM: SB1M OPPGRADERER TIL KJØP FRA HOLD, KURSMÅL 390 (725)

Oslo (Infront TDN Direkt): Sparebank 1 Markets oppgraderer sin anbefaling på Salmar til kjøp fra hold. Kursmålet nedjusteres til 390 kroner, fra tidligere 725 kroner.

Det fremgår av en sektoroppdatering fra meglerhuset.
Redigert 12.10.2022 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
BullOil2021
16.01.2023 kl 10:49 5175

Ifølge FA så ser Witsøe Jr. ikke for seg en operativ rolle i Salmar. Og det er vel like greit, hans interesser virker å gå helt andre veier.
Jeg tenker at denne nyheten isolert sett bør være positiv. Men: Hvem er da den logiske "tronfølger" i Salmar-systemet?
hill
15.01.2023 kl 17:21 5350

Både AUSS, LSG og MOWI har alle vært oppe og tettet gapet i kursgrafen, etter at lakseskatten ble annonsert,
mens GSF er på god vei til å gjøre det samme.

SALM, som har vokst vesentlig i verdi, etter oppkjøpet av NTS, inklusiv 72 % av aksjene i brønnbåt-rederiet Frøy ASA,
har fortsatt lang vei å gå, før gapet er tettet.
Er derfor ikke uventet, at SALM er blitt favoritten til flere analytikere!
Taycon
15.01.2023 kl 08:55 5319

Nyforelsket analytiker i Danske bank spår 20% til og tror han er for konservative. Rekyl når skatten vedtas (beregnes) gunstigere enn først fryktet. https://www.finansavisen.no/sjomat/2023/01/12/7976410/danske-bank-analytiker-trekker-frem-salmar-som-toppvalg
Redigert 15.01.2023 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Taycon
15.01.2023 kl 08:31 5197

In 2023 SalMar expects significant volume growth from 215,000 tonnes up to 281,500 tonnes including its relative share in Scottish Sea Farms. Kilde: q3 rapport.
Taycon
14.01.2023 kl 09:18 5295

På sikt vil markedet hente inn hele skatte droppet og de milliardene som forsvant på et blunk vil trylles frem igjen. Ingen regjering biter (av) hånden som mater dem og overlever. Salma vil komme styrket ut av dette og kursen vil stige i takt med markedets oppvåkning - dvs. når folk skjønner at det er business as usual og at skattebelastningen er håndterbar og antagelig mindre belastende enn man først fryktet.
Redigert 14.01.2023 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Taycon
14.01.2023 kl 08:42 5314

Tipper Salmar er godt over 500 før sommeren. Kursmålene er alltid bingo. Enten for høye eller lave og nå er de for lave. Sakte begynner markedet å innrette seg på ny virkelighet ang. skatt og ser muligheten for at selskapet vil levere gode resultater også i fremtiden. Gode aksjer henter seg alltid inn etter juling og skatten vil bli «lettere» etter høringsrunden. Kvalitet, kvantitet og potensialet for ytterligere vekst, gjør aksjen attraktiv. Danske Banks nye laksefavoritt
Sjømatanalytiker Wilhelm Røe i Danske Bank er bull på laks til tross for politisk usikkerhet og lakseskatt. Nå har han lagt sin elsk på en ny aksje, og spår kurshopp på 20 prosent.
Redigert 14.01.2023 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
mofs
29.12.2022 kl 13:18 5651

Jeg tror vi kommer til å få se "Vedumdagen" på SPs landsmøte/landsstyre til våren, der bakteppet er flere målinger nær sperregrensa og mange sinte delegater.
ibyx
29.12.2022 kl 09:46 5722

Da var det "vedumdag" igjen!
Tøm og røm!
https://ilaks.no/vedum-firer-ikke-pa-sondag-kommer-grunnrenteskatten/

Vurdere landbasert kanskje?
milk
27.12.2022 kl 17:32 5873

The game is on" Sovende selskap blir aktivert. Verdiene som skal danne grunnlag for gr skatten blir borte som dugg for solen :-D På nyåret vil Vedum sitte som den store klovnen med sine fantasier om beskatning... Som sakt , Vedum blir for lett i ræva i denne saken... Hele sektoren står foran en signifikant kursstigning. Nu kjør vi :-DD
mofs
23.12.2022 kl 21:21 6107

Ja god jul både til deg (Milk), Benny og alle som gidder å lese mine innlegg. Jeg hadde håpet på et rip-roaring julerally i år, men det gikk i dass. Det gode med det nye året er at mange aksjer fortsatt er råbillige. I november/desember har jeg kjøpt Uber, Salesforce, Evolution gaming og added til min posisjon i Itera. Har planer om å kjøpe meg videre opp i disse og eventuelt lignende aksjer i 1H 2023. Sjømat venter jeg som sagt litt med. Vi får se hva som skjer når vi kommer ut av den tåkeheimen vi befinner oss i med tanke på denne sektoren. Uansett, bra at vi ender opp med å være venner på slutten av året. Kanskje vi finner noe å krangle om framover også, er ikke bra om det blir for koselig heller.
milk
23.12.2022 kl 20:44 6079

Nå er jeg spent på hvilket vokabular du vil bruke på meg "mofs :-D Ikke nok med det, men jeg kan garantere både deg å "Benny en hvit Jul.... Nordnes sliter allerede med mye snø... God Jul godt folk :-)
Bennyfyfasan
23.12.2022 kl 10:39 6064

Nå er det nye spekulasjoner om salg, jeg kan ikke tenke meg at det blir gjort FØR man vet hvordan man kan fordele kostnader mellom selskap for å unngå grunnrente. Hvis det gjøres før de tingene er klarert blir jeg virkelig overrasket.

https://ilaks.no/froy-har-lagt-pa-seg-50-prosent-i-verdi-pa-to-maneder-na-ventes-milliardsalg/
mofs
22.12.2022 kl 20:02 6147

Jeg tør ikke Milk, men hvis du får rett, så kommer jeg til å bytte navn på deg. Da er du ikke lenger "the NTS-whisperer", men "the ...."
milk
22.12.2022 kl 18:02 6165

Det er helt riktig observert Benny" Det blir meget spennende å se hvor Frøy lander!! Alle "underliggende" selskap vil bli en viktig brikke for å gå veien utenom Gr skatten.. Vedum sine økonomiske rådgivere vil bli for lette i denne saken. SALM sin ledelse vil spille Vedum og co ut på sidelinjen, å det før stortinget skjønner hva som skjer!! "mofs" ikke vent for lenge! Nå fyrer vi toget. Mange er med ... ;-) Jeg ser SALM i 600 Februar 2023...
mofs
22.12.2022 kl 17:10 6203

Tviler ikke Benny. Tror skattejuss kommer til å bli den eneste vekstnæringen i Norge i 2023. Ikke rart Bettina Banoun går rundt og gliser om dagen. For oss investorer som liker å regne på ulike case, blir det verre. Jeg har ikke peiliing på hva EPS, fri kontantstrøm eller noe som helst blir for Salmar i 2024. Bare for å snakke for meg selv, som jeg alltid gjør her, så foretrekker jeg å vente "till the dust settles" før jeg i det hele tatt begynner å tenke på å kommitere mer kapital inn i sektoren.
Bennyfyfasan
22.12.2022 kl 08:33 6250

Det er interessant at Salmar/NTS kjøpte Frøy. Jeg ser noen analytikere tror at det blir solgt og vil fikse balansen i konsernet. Jeg tror heller rederiet blir gullkantet i forhold til å redusere grunnrenta. Slik innretningen blir - kan nå Salmar flytte en del av overskuddet over i andre selskap slik at den såkalte superprofitten blir borte. Det er ikke ulovlig - og det blir umulig å stoppe det fra myndighetenes side. De kan ikke stoppe krav om avkastning på kapital.

mofs
13.12.2022 kl 16:15 6324

For noen måneder siden annonserte jeg at inflasjonen ville komme merkbart ned på slutten av året, og vi ville få et julenisserally som vi alle kunne tro på ville være noe mer enn et bear market rally. Dagens markedsbegivenheter gir meg vel litt rett i dette. Og husk folkens: Xi Jinping har endelig gitt opp sin håpløse zero covid strategi. Det betyr at Kina snart vil sette fart på den økonomiske motoren igjen.
cover
12.12.2022 kl 19:43 2823

Merkelig lite innlegg og kommentarer rundt SALMAR.
Nå har vi hatt 3 dager i pluss, og teknisk viser stochastic over 80 alle de tre dagene. Svakere utvikling i dag i forhold til Lerøy, Mowi og Grieg. Blir det en dropp ned i morgen mon tro...
mofs
30.11.2022 kl 22:37 3121

Jeg har samme forhold til deg som Simonyan (Sjef for RT) har til Putin: å høre på deg er psykoterapi. Vi gir oss ikke så lett Milk. Dette skal vi stå gjennom og sosialistene vil beseires! Jeg har sjekket den såkalte superprofitten til næringen forøvrig, som hovedstadseliten bare har funnet på uten å sjekke fakta, og elitens påstander stemmer bare ikke. På de siste 5 årene har for eksempel ikke sjømatsektoren på Oslo børs gjort det noe bedre enn S & P 500, snarere tvert i mot, og da regner jeg ikke med Vedumbomben. Laks er, som jeg har sagt her tidligere, ikke noe spesielt mer profitabelt enn vanlig industrivirksomhet, men med litt mindre volatilitet om vi bare ser på de siste årene, og ikke tar med laksens barndom som næring. Før eller siden vil riktignok fakta komme fram, politikerne skiftes ut, og da får næringa bedre kår, og vi får bedre avkastning. Stå på Milk!
milk
30.11.2022 kl 18:43 3212

Jeg kan bare gjenta at sektoren er sterk.... Fly og hurtigruta drifter med underskudd! Tragisk...Disse leddene henger sammen å gir liten fremtidstro og potensiell kursstigning på kort sikt. Næringsmiddelindustrien går helt ok. Prisen på laks vil stige signifikant. SALM vil nå nye høyder når SP havner under sperregrensen :-) Sitt stille i båten for "nu kjør vi" :-D
mofs
27.11.2022 kl 11:40 3647

Det bisarre med handlingsregelen er at den ukrainske flyktningsstrømmen må dekkes inn i sin helhet over statsbudsjettet med økte inntekter. I andre land har en ikke de samme budsjettreglene, noe som tillater at en låner til uforutsette utgifter av denne typen. I Italia, for eksempel, er det ingen politikere som snakker om Ukraina som et budsjettproblem. Det er litt pussig at en av de rikeste statene i Europa får kjempeproblemer rent fiskalt, mens de fattige knapt merker det. Vi lever i en forunderlig verden når flyktningsstrømmen fra Ukraina bidro til at regjeringen nasjonaliserte en av landets fremste vekstnæringer. Virker litt ad-hoc på meg. Kanskje regjeringen skulle vise litt større modenhet med hensyn til når handlingsregler bør følges og når de bør suspenderes?
milk
26.11.2022 kl 16:43 3861

Støre sier at vi må forberede oss på 35000 ukrainske flyktninger!! De må nødvendig vis ha mat... Vedum hoster vel opp noe billig laksefilet da skal dere se.... ;-)
ibyx
11.11.2022 kl 10:13 4303

Spennende å se hvordan dette skal gå. Salmar er jo av de dyktigste i sektoren og har vel mye "goodwill" på å levere?

https://ilaks.no/salmar-gjelden-blir-naer-tredoblet-etter-nts-kjopet/
ibyx
10.11.2022 kl 12:28 4486

...men SalMar tror ikke det vil bli behov for mer egenkapital.

Får håpe de slipper det.
Men dette oppkjøpet gjør jo Salmar atypisk nå i sektoren. Nesten alle "plages" av vedumskatten, men de færreste påtar seg en slik gjeld.
De får jo noe igjen for det da selvsagt!
Mithrandir
10.11.2022 kl 09:13 4527

Der er vi på 326,- igjen og jeg kjøper meg på nytt inn!
finast
07.11.2022 kl 20:54 4866

Da er fusjonen med NRS gjennomført melder SalMar på sin hjemmeside etter børsslutt. Spennende å se i morgen om det får innvirkning på kursen. Tydelig at noen presser kursen ned før tallslipp.
finast
06.11.2022 kl 21:14 5118

I morgen etter børs slutt kommer melding om kjøp og fusjon av NRS og NTS. Spennende frem til Q3 på torsdag.
ibyx
04.11.2022 kl 14:23 5374

Lakseprisene stamper litt ifølge "ringerunden". Litt pussige og motstridende "meldinger".
Urolig, sier en innkjøper om markedet. – Det har gått ut mye fisk på veldig sterke priser, men stopper opp på grunn av frysing.
og en annen
Det er definitivt en nedgang, sier han om prisen. – Det er ikke snakk om noe annet. Spørsmålet er bare hvor mye

joda. tenker de som har gode fastpriskontrakter kan overraske ved q3 neste uke. Disse ble vel til dels inngått mens prisene var mye høyere enn nå. Også framtidige kontrakter for neste år ligger godt over 80.
Tenker markedet har priset inn dette hvileskjæret som Vedum skal ha mye av æren for.
Så ryker proppen om ikke lenge. Når det ble solgt for mye nå, delvis av grunnrenteskattemessige årsaker, og det ikke kan leveres nok..

Sammenlignet med SSB tall som inkluderer alle kontraktstyper så ligger prisene nemlig høyere enn spot nå... Slik har det vel vært noen uker nå.
Det er iallfall slik jeg tolker det.
:-)
Redigert 04.11.2022 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
ibyx
04.11.2022 kl 10:34 5478

Helt klart. Hvem skulle tro at Vedum skulle spille slik på lag med shortpøbelen?

326?
Jo, et tall må man velge. Dersom det skjer er vi i et mulig bekreftet brudd på støtten rundt 335.
Da skal det gjerne enda lenger ned ifølge de som "forstår" seg på slikt.
Her settes stramme stoploss over litt over det.
Det er høysesong for Bamsemums der ute.
Redigert 04.11.2022 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Mithrandir
04.11.2022 kl 10:30 5475

Kjøper meg inn igjen på 326,- Men enig i at alt under 340 er bra long. Er over 400 før jul.
ibyx
04.11.2022 kl 10:26 5284

Ikke så vanskelig å forstå dette.
Kort sagt: Oppsiden er større enn nedsiden uansett om det blir helfull eller halvfull vedumskatt.
(Fra dagens nivå selsagt)
🤣
Redigert 04.11.2022 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
finast
03.11.2022 kl 22:51 5396

Denne må være skrevet på en barkrakk, ufullstendig og vanskelig å forstå innholdet, men kanskje i beste mening?
ibyx
03.11.2022 kl 20:31 5404

Litt ned idag, men holder sine støttenivåer. Og slik blir nok. Før oppturen kommer.
I andre fora:
Salmar øker enormt på positive nyheter angående skatten. Da mesteparten av produksjonen er i Norge. Vis du gambler nå kan du gjøre det bra. Gambling, men..

Altså, her er nedsiden betydelig mindre nesten *uansett*. Så dette er ikke helt, den går opp eller ned.. 50/50.
Tenker mer 80/20. Og uansett ikke mye dersom 20 prosenten slår inn.

Minner om tallene fra oktobereksporten av laks...

Det er liv i laks etter vedum også
Redigert 03.11.2022 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
ibyx
03.11.2022 kl 09:28 5431

Er viist ikke så mange svar å få i skogen idag?
Der er visst fokus på "bekymringer" idag.

Men eksportverdiene taler sitt tydelige språk som vil nedfelle seg i Q3 etc.
Derfor stiger AUSS/LSG og GSF med Mowi marginalt i rødt.

Historisk måned for laks
Norge eksporterte 133 105 tonn laks til en verdi av 10,6 milliarder kroner i oktober. Verdien økte med 2,7 milliarder kroner, eller 34 prosent, sammenlignet med oktober i fjor. Det er en vekst i volum på fem prosent. Polen, USA og Frankrike var de største markedene for laks i oktober.

Dette er rekordhøy eksportverdi for laks i en enkeltmåned. Totalt er den 731 millioner kroner høyere enn forrige rekordmåned, som var i september 2022.

– Det viktigste bidraget til verdiveksten er økt pris. I tillegg øker eksportvolumet, den norske kronen svekkes, og vi har økt videreforedling av laks i Norge, noe som også bidrar positivt, sier sjømatanalytiker Paul T. Aandahl i Norges sjømatråd.
Svar

Det blir neppe feil å kjøpe Salmar under 340