Trading i REC OKT '22 og videre.

KommersK
RECSI 12.10.2022 kl 15:05 63129

Starter en ny tråd om trading i REC. Den forrige ble for lang.
Fare for at denne nærmest blir en monolog, ettersom de fleste REC'ere her inne har flytta til discord. men jeg håper selvfølgelig at flere enn meg vil delta i tråden.
Kanskje blir den lærerik, kanskje blir den tragisk. Det kommer an på teft, tålmodighet, mot og (ikke minst) kursutviklingen i RECSI.

Så meg nødt til å stenge tråden 2. nov. Bare spør om innslipp hvis dere vil inn med NOE OM TRADING.
Redigert 27.12.2022 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
KommersK
25.11.2022 kl 22:24 9681

Jeg er økonom, så jeg vet dette med de sosialistiske skattenivåøkningene. Helst realisere overskudd i år og tap neste år. Husker jeg prøvde å få dette inn i nøtta på Falco1 for et år siden. Til ingen nytte.
Jeg må uansett ha en magefølelse av hvor kursen skal hen før jeg handler. Og den mangler nå når det gjelder REC. Derfor velger jeg å sitte ute pt.
Fra 10. til 18. nov sank kursen med nesten 25%. Det velger jeg å kalle vanvittig. Sånt kan ikke jeg som trader leve med. Jeg satt heldigvis ute da, fordi noe sånt ante meg.
Redigert 25.11.2022 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2022 kl 12:52 9437

Skal ikke nekte for at et fall som det på slutten av fredagen er skummelt, men samtidig var det kanskje en ytterligere indikator på at vi er tilbake til den vanlige opp-og-ned-tralten overraskende raskt etter Q3. Og fallet kom ikke helt uten forvarsel, for toppen ble jo nådd torsdag formiddag, med noen sånne nedsalg-dupper resten av torsdagen og fredagen. Fra et kynisk trader-standpunkt er jo det ideelle at den dupper ned til kjøpenivå igjen så raskt som mulig etter toppen – forutsatt at man allerede har solgt.

Gikk selv på en liten smell i forbindelse med Q3, der jeg kjøpte midt på 19-tallet en dag eller to før, med en teori om at den kom til å stige litt fram mot Q3. Det stemte jo, men ble både for grådig på salgspris og fikk Q3-FOMO, så endte med å sitte hele veien ned og hadde vel i praksis tapt alle smågevinstene fra de tidligere tradene på et tidspunkt. Men deretter hadde jeg flaks med påfyll på 16 akkurat da den begynte å stige, og traff bra med nedsalg i et par omganger på 18-tallet på torsdag, så alt i alt ble det vel en lærepenge som jeg ved hjelp av en god dose flaks slapp å tape noe på, og i stedet fikk en bitte liten gevinst.

Tror selv jeg ser an utviklingen de neste dagene før jeg avgjør om vi er inne i en «trygg» nok periode til å ta flere trader, men som et tentativt utgangspunkt ser jeg på alt under 17 som et bra tidspunkt å kjøpe, og alt over 18 som et bra tidspunkt å selge – for min egen del. Men kanskje litt prematurt å felle noen dom over hvilket intervall svingningene framover kommer til å være innenfor.
KommersK
26.11.2022 kl 13:59 9449

Alternativene er der, selvsagt. Man kan antagelig gå inn nå, så trade litt oppover om det går. Ellers kan man bare sitte til rekylen kommer. Og det gjør den vel. Hadde jeg for eksempel tradet meg opp til 21 i siste omgang, så hadde jeg sittet til den hadde kommet opp dit igjen. Det kan jo ta sin tid, men det er en strategi jeg har fulgt før, med suksess.
Stabukk
26.11.2022 kl 22:27 9505

Ser at eg har for lite tid til å vera på nett til å gjera gode kortsiktige tradar. Tenker i utgangspunktet å bli sittande rolig til slutten av året, 60/40 i Recsi og NorAm Drilling. Fekk også ein lærepenge etter for stor optimisme til Q3 i Rec, men er nokså sikker på at ny kostpris på 18,50 vil gi avkastning. Om ikkje i år, så ved å vera tålmodig utover neste år. Men når vi 20 alt i år, blir salg vurdert med tanke på at «opp og ned-tralten» neppe er over.
Stabukk
28.11.2022 kl 14:39 9136

Blei for fristande:
Bytta litt NorAm med Recsi på kurs 16,69. Snitt nede på 18,07. Då kan Hanwha godt gi eit bud på 20! Eller andre...
KommersK
29.11.2022 kl 14:15 8832

Da er jeg inne igjen. 6000 aksjer til 15,97.
Måtte jo får mer action i tråden. Og nå tror jeg den er billig. I hvert fall lavere enn da jeg solgte sist. Var vel på 18,52?
Slettet bruker
29.11.2022 kl 14:33 8797

Også inne igjen. Halvparten av din beholdning, KommersK, men da har jeg makset potten jeg har tillatt meg å bruke til trading. 16,13 i snitt. Veldig liknende flate-ut-trend på samme nivå som før den skøyt opp i forrige uke. Får se om det treffer like klokkerent ned og opp denne gangen …
Stabukk
29.11.2022 kl 14:41 8798

Fremdeles litt på etterskudd innan trading, men tok ein post på 16 blank i dag og fekk snittet ned på 17,85.
Målet er i første runde å henta inn tapet, men kursen skal kanskje over 18 før det blir ny runde med dumping?
KommersK
29.11.2022 kl 14:44 8843

The more, the merrier!
Regner ikke med å selge noe før tidligst på 16,30 nå. Men lover ingenting.
KommersK
30.11.2022 kl 10:12 8629

Irriterende dataproblemer i Sbanken(og andre) i morges, så jeg rakk ikke å selge før på 16,245. 1550 i pluss.
Lagt inn nytt kjøp på 16,165, så får vi se.
Stabukk
30.11.2022 kl 10:33 8644

Då har du vel allerede solgt og plussa på ein ekstra gevinst?
Jobbar med å få frigjort ein ekstra slump for å snitta litt meir ned, men det er mindre aktuelt i denne omgang.
PS: Er det kanskje Dichesbuen AS som kjøper seg inn igjen?
Redigert 30.11.2022 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2022 kl 17:01 8360

Ut med halvparten på 17 for å safe i tilfelle kollaps i sluttauksjonen, beholdt halvparten for å få med eventuell videre oppgang. Litt komisk hvor god treffprosent denne høyst magefølelse-baserte Rec-tradingen foreløpig har, samtidig som så mye av den veloverveide, godt researchede delen av porteføljen til undertegnede (og sikkert mange andre) er i minus i år. Gjelder bare å unngå noe ikarosk overmot her og surre det til i troen på at oppskriften vil fungere like godt hver gang …
Stabukk
30.11.2022 kl 20:02 8300

Ein i utgangspunktet long portefølje er snitta ned til kostpris 17,85. Prøver kanskje å trada hviss vi får kurs over 18 igjen.
Er vel først og fremst Dichesbuen AS som får «skylda» for kollapser i sluttauksjonar.
Det selskapet er no ute av Rec Topp 20, men eigaren er inne med knapt 2 mill. aksjar. Korriger meg gjerne om dette er feil!
Spurs8
01.12.2022 kl 07:02 8130

Kjøpte meg inn igjen i Recsi i går. Spennende.
Stabukk
01.12.2022 kl 10:22 8052

Lykke til, Spurs8, enten du daytradar eller ser det an litt.
I følge Rec si heimeside er no både Dichesbuen AS og eigaren Atle Pedersen privat ute av Topp 20. Kanskje roligare sluttauksjonar inntil vidare?
WORLDQUANT LLC er short med 0,57%, som utgjer vel 2,4 mill. aksjar. Posisjonen blei tatt 18. oktober, då sluttkurs var rett over 18 kr.

KommersK
01.12.2022 kl 17:28 7975

Tok en trade på 17-tallet i dag. Solgte på 17,425 og tjente et laken ca. Kjøpte tilbake i SA. La tilbakekjøp på 17,30 først, men fikk etterhvert bange anelser og trakk ordren. Fornøyd med den avgjørelsen. Den berømte magefølelsen reddet meg denne gangen. God å ha. Men jeg må innrømme at kursbevegelsene i REC er virkelig vanskelig å bli særlig klok på. Det innrømmes gjerne. Hva som helst kan skje i denne.
Spurs8
01.12.2022 kl 21:19 7947

Takk. Solgte på 17.41. Kjøpte igjen på 16.82. Spent på morgodagen.
Slettet bruker
02.12.2022 kl 09:58 7669

Solgte meg ut på 17,25 i går etter den første duppen nedover – da hadde jeg ingen formening om retningen den skulle videre, og det var like greit å sikre gevinsten. Syns jeg ser noe litt mønster-aktig her, for øvrig: Kommer det et par–tre dupper på et par tiere i løpet av dagen (som jeg antar er enkeltselgere som legger ut noen større salg som spiser kjøpsordrene nedover), faller den ofte i sluttauksjonen. Er mitt inntrykk, i hvert fall.

Har heller ikke noen klar formening om retningen videre, siden vi tydeligvis ikke skulle fortsette med 16–19-berg-og-dalbanen fra forrige uke. Mindre svingninger en periode i påvente av noen nyheter som virker inn? Lavere topper som også fører med seg lavere bunner? Vanskelig å si. Tror i hvert fall ikke jeg hopper inn igjen før vi er nede i 16 og har sett i hvert fall én sluttauksjon uten noen dramatiske hendelser.
KommersK
02.12.2022 kl 21:43 7535

Ser ut som om du har gjort det meste rett nå. Og jeg er helt enig, har man ikke magefølelse så skal man ikke handle. Jeg ser for meg at den skal opp til 20 igjen i løpet av et par måneder, og da skal det være 20%/20k tjent. Det er i hvert fall strategien min nå. Så får vi se da...
Stabukk
05.12.2022 kl 08:51 7305

Litt spennande også å prøva å finna ut strategien til Dichesbuen AS og Atle Pedersen.
I følge Rec si heimeside er selskapet no inne med vel 2,7 mill. og Pedersen privat med 1,4 mill. aksjar.
Kurs opp til 20 i løpet av eit par mnd. høres bra ut. Vi får vel ein peikepinn dei første par vekene.
Slettet bruker
05.12.2022 kl 19:40 7105

Jo takk, KommersK, det treffer overraskende bra så langt, det her. Dog brøyt jeg min egen plan og kjøpte meg inn med halv pott på fredag på knappe 16,4. Var nok delvis unødvendig utålmodighet, men føltes som en kurant mellomløsning for å være med hvis den snudde opp allerede der, samtidig som jeg kan fylle på mer hvis det faller enda litt. Er jo lavt nok til at det bør være kurante muligheter for å selge med gevinst innen overskuelig fremtid.

Stabukk, er det ikke sånn at aksjonærlistene også har noen dagers forsinkelse på nettsidene til selskapene? I så fall kan tenker jeg det fort kan være farlig å legge for mye vekt på Dichesbuens/Pedersens beholdning. Men det kan jo likevel brukes til å finne trendene i ettertid for når de hopper inn og ut, og deretter igjen bruke det til å gjøre kvalifiserte gjetninger av hva de gjør i nåtid.
Stabukk
05.12.2022 kl 21:49 7036

Er klar over forsinkelsen for aksjonærlistene, oyek. Reknar heller ikkje med å få fullt overblikk over Dichesbuen/Pedersen sine hopp inn og ut. Eller andre som tradar stort og utnyttar mulighetane som ligg i «pump og dump». Håpar andre evt. kan gi nyttig info, men alle prøver vel å «mela sin egen kake», som ordtaket seier!

Oppfattar oyek som at du ser størst sjanse for vidare oppgang enn at vi skal ned mellom 15 og 16. Ser sjølv for meg ein ny tålmodighetsprøve utover i 2023, med kanskje ein meir stabil og litt høgare kurs innan april. Men ein Hanwha-avtale som inneheld eit bra forskudd for leveransar frå ML kan vera ein joker. Eit forskudd kan vera nok til å fullfinansiera oppstart til full produksjon.

Husk at Rec også har ein «reserve» i Yulin-andelen på kanskje 1,5 mrd kr. Og gløym ikkje at Hanwha er eit konsern med solid økonomi, som vil forsvara si investering på 20 kr per per aksje.
Redigert 06.12.2022 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Stabukk
06.12.2022 kl 08:21 6801

Kom í farten på at sluttkursen i går var 3 øre høgare enn i mars då Hanwha kjøpte Aker Horizons sin andel, med 22% premie.
Folk som ikkje er inne må sjølv vurdera om det er gunstig inngang. Men det bør vel vera ein ørliten sjanse for å sjå 20-tallet igjen…
Slettet bruker
07.12.2022 kl 23:13 6411

Må vel være ærlig og si at du oppfattet meg rett ang. sjansen for videre oppgang kontra ned under 16 (dog uttrykt med en betydelig usikkerhet), men tok sannelig feil der. Den var jo uansett såpass lite futt i den forrige oppgangen til midten av 17-tallet, at det kanskje burde vært forutsigbart og vi også skulle enda litt lenger ned nå. Sett i etterpåklokskapens lys, altså, og uten at det vel finnes noen andre fundamentale årsaker enn de generelle makroforholdene.

Jeg fylte på bitte litt til mot slutten av dagen og fikk gav ned til 16,15, og et øyeblikk så det ut til å være et komisk godt treff, men det justerte seg raskt nedover igjen. Får se i morgen hvor ferden går videre – kan ikke si jeg har noen tydelig formening selv akkurat nå.
Stabukk
08.12.2022 kl 12:31 6372

Litt opp i dag, så litt tilbake. Vrient å bli klok på kva retning vi skal i. Hadde vore greitt inntil vidare å få eit golv over 16! Ser at Dichesbuen As ikkje er inne på Topp20 i dagens liste hjå Rec, men det kan vel ha endra seg siste par dagar. A. Pedersen privat er på lista med ca. 1,4 mill. aksjar.
Stabukk
08.12.2022 kl 17:58 6170

Ingen som har ein glad kommentar i dag?
Opp nesten 4 prosent er jo OK på litt høgare omsetning enn resten av veka.
Kor går vi så i morgen og neste veke? Har forstått at det er nokså tøff teknisk motstand på 17. Andre har sikkert meir kunnskap om dette!
Slettet bruker
09.12.2022 kl 14:43 5801

Jo da, flott at det bunnet ut der i 15,6-området og steg et stykke opp. Men er jo en del mer opp og ned enn under noen av de kraftige oppgangene tidligere, så syns det er vanskelig å spå hvor den er på vei. Hvis vi skal få en periode med litt mer ørkenvandring uten de store svingningene, ville det jo for så vidt vært hyggeligere hvis det skjedde oppe mot 20. Solgte halvparten av traden min til 16,46 og en marginal gevinst, på grunn av usikkerheten, så får vi se hvor det bærer herfra.

Edit: Og den kursgrafen fra ca. 14.25 og fram til nå må jo være det ultimate beviset på at det kan være uforutsigbart å følge Rec. Skjedde vel litt det samme med hele børsen, men det var da voldsomt …
Redigert 09.12.2022 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
Stabukk
09.12.2022 kl 15:06 5830

Bør vera i Rec og Hanwha si interesse å melda ein kontrakt for delar av eller heile ML-produksjonen snarast. Andre kundar må jo etter kvart få vita kva dei for kjøpa (direkte frå Rec eller frå Hanwha), og ca kor tid det blir levering. Ein Hanwha-kontrakt vil både gi ei avklaring og redusera usikkerhet i markedet. Så ørkenvandringa er forhåpentligvis avklart i løpet av januar.
Slettet bruker
12.12.2022 kl 15:05 5348

Helbom på meg i dag. Fikk lyst til å prøve å utnytte de mindre svingningene mellom 16,4 og 16,6 på formiddagen, og solgte siste halvdel av min forrige trade på 16,6 – hvorpå kursen fortsatte oppover i stedet for å falle noen tiere tilbake. Fulgte med en liten stund og følte meg tålelig trygg på at det var et nytt mini-rally på gang, og kjøpte opp for samme sum på 16,85, med en slags tanke om at det var ganske god oppside, og at man heller kunne ta et lite tap på rundt 16,7 hvis den snudde ned igjen. Men vips, én runde med tekniske problemer på Nordnet, og i neste øyeblikk var kursen 16,2.

Uvant med så kraftige nedsalg her nede under 17 (og med nesten to millioner aksjer i ett jafs utenfor sluttauksjonen), men uansett en kanskje ikke helt ufortjent hybris-lærepenge. Får prøve å taime neste bunn og fylle på, sånn at det blir mulig å selge et sted ikke så veldig langt opp på 16-tallet og likevel gå i null eller litt pluss. Forutsatt et litt bedre presisjonsnivå enn i dag :)
Stabukk
12.12.2022 kl 15:22 5301

«en runde med tekniske problemer på Nordnet» grunnen til fallet etter kl. 14? Merkelige greier...
KommersK
12.12.2022 kl 15:29 5349

Du får trøste deg med at Hafnia har en fin dag, da. Sitter nok med mine REC-aksjer til gf før julaften. Får vurdere da.
Slettet bruker
12.12.2022 kl 15:32 5358

Nei, altså, jeg mente ikke å antyde noen logisk sammenheng der – kun at de tekniske problemene til Nordnet gjorde at i hvert fall ikke jeg fikk opp noen kurs fra den var 16,8-ish til den var 16,2. En komplett tilfeldighet. Grunnen til fallet var nok heller at noen dumpet et par millioner aksjer :)
Slettet bruker
12.12.2022 kl 15:40 5373

Heh, ja, Hafnia redder litt av stumpene i dag for min del. Lever godt med dagens bommert også, er ikke snakk om noen store summer, men føles redelig å nevne feilstegene også. Spesielt hvis det mot formodning er noen andre som frekventerer tråden og vurderer å prøve seg på Rec-trading basert på den relativt gode treffprosenten som har vært omtalt her til nå.

Og i Hafnia tror jeg i hvert fall at jeg at skal holde meg fullstendig i ro – der har mine tre kjøp vært etterfulgt av at kursen har falt flere prosent de påfølgende dagene, så der har jeg definitivt ingen innarbeidet hunch på kortsiktig kursutvikling (ennå, i hvert fall).
Slettet bruker
12.12.2022 kl 16:04 5289

Forresten, hva er resonnementet bak at du velger å sitte med dem til GF? Er det så enkelt som at 1) lav kurs nå, og 2) den avklaringen rundt styret som vi får på GF, vil kunne bidra til å drive kursen oppopver i forkant? Altså én trade over noen uker, og med oppside på ganske mange prosent, snarere enn mange mindre og kortere trader?
KommersK
12.12.2022 kl 16:41 5284

Tenker bare at den bruker å stige på forventninger dagen før ting skjer. Selger da hvis jeg er fornøyd med kursen. Ellers hadde jeg solgt på 16,80-tallet i dag.
Stabukk
12.12.2022 kl 17:06 5293

Ganske håplaus dag. Skaffa meg litt fleire aksjar, men 2 kr opp til snittet betyr nok å vera i "hengemyra" til ut i det nye året.
PS:
Er jo litt betryggande å vita at KommersK ikkje er fornöyd med å selja på kurs 16,80!
Redigert 12.12.2022 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
Spurs8
12.12.2022 kl 18:54 5063

Fikk kjøpt i sluttauksjonen i dag. Godt fornøyd enn så lenge.
Slettet bruker
12.12.2022 kl 20:00 4913

Twisten i dag var jo at det var en del kraftige hopp oppover i området 16,4–16,8, som jeg tolket som at en eller flere større aktører kjøpte mange aksjer i et jafs, og at det ble etterfulgt av et så brått fall like etterpå. De bratte hoppene opp har som regel vært en indikator på ytterligere stigning, er mitt inntrykk. Samtidig hadde jo kursen gått fra 15,6 til 16,8 på få dager, så fullt mulig for noen å ha lastet opp der nede og selge i dag med finfin gevinst uansett.

Det er jo åpenbart tapere hver gang aksjen stiger og faller igjen, men nå sitter det muligens noen som nettopp har fylt på mange hundre tusen aksjer midt på 16-tallet og har et solid tap allerede. Samtidig som de drøye tre millioner aksjene som gikk i sluttauksjonen, mest sannsynlig ikke har blitt solgt med gevinst, siden vi ikke har vært særlig lavere siden i sommer (eller, det kan selvfølgelig ha vært noen langsiktige som kaster kortene). Det skiller seg litt fra tidligere sånne trade-aktige kursbølger – har kursen gått fra 17 til 19, og noen selger til 18,3 i sluttauksjonen, har i hvert fall jeg antatt at det først og fremst er sikring av gevinst, og at de fleste større aktive aktørene har kommet fra det i pluss.

For meg tror jeg morgendagen blir å titte innom på formiddagen og se om kursen stabiliserer seg eller begynner å sige oppover igjen, og i så fall fylle på. Fallet i dag bekrefter uansett ikke bare at det er farlig å ikke selge seg ut i tide, men også at Rec er en perfekt aksje hvis man faktisk selger før det er for sent. Noen få timer og én sluttauksjon, og plutselig er kursen ned 7–8 prosent. Det er jo perfekt for en tradeaksje at man nærmest eliminerer ventetiden på at kursen skal tilbake til det området der det er aktuelt å kjøpe seg inn igjen.
Stabukk
12.12.2022 kl 21:13 4780

Forstår det meste av din analyse, oyek. Ser at mitt problem er jobb og bortetid fra nettet, så vellykka trading blir vanskelig.
Ser også at det for tida ikkje er heilt enkelt å vera langsiktig i Rec, men har inntil videre ein viss "buffer" etter nedsalg på kurs 22 og 23 i august.
Er per no nokså fastlåst med snitt 17,63. Dei som kom seg inn i sluttaukasjonen i dag bör etter mi vurdering ligga bra an, men dei bör vel også undersöka kva teknisk analyse seier om mulig utvikling vidare...

Litt interessant å hente frem en tråd oppretta av SUTRE 3. august med kritikk av Karl Johan Molnes sin artikkel med denne vurderinga:

"Finansavisen - REC Silicon er aksjen norske investorer aldri glemmer, men det bør du snart gjøre – for aksjen går mot en mørk høst. +"

3. aug. var kursen rundt 19,18 og 18. aug. hadde vi en sluttkurs på 24,50. 30. aug. var sluttkurs rundt 20,50 og i dag er vi på 15,63.

Sluttkursen i dag er ca. 2 kr under kursen ved starten på året. Mange römte Hegnar Forum til fordel for Discord på grunn av Molnes sin artikkel.
Men per no kan vi i alle fall slå fast at Molnes har fått rett i at hösten ikkje blei særlig lys for Rec, i alle fall kursmessig.
Molnes hadde rett nok ein del faktafeil. Kanskje vi av og til må "lytta når gamle hundar göyr"?
Redigert 12.12.2022 kl 21:17 Du må logge inn for å svare