$$$PPPGGGSSS$$$ "VÊre inne nÄr datoen lekker"

Denne trÄden er stengt for nye innlegg.
13.11.2022 kl 13:07
Automatisk lukket grunnet trÄdens stÞrrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 13.10.2022 kl 21:47 332514

NĂ„r lekker datoen?
🍌 Bananas nĂ„r slepet starter 🍌


...

Rekenroll

I dag kl 11:1499

Vangard i full gang med jobb i Angola ryktes om storkontrakt med Eqinor, Viktory startet opp skal til Odese for verksted pÄ nyÄret for siste finpuss for Ä fÄ skipet i full jobb. Ligg unna salgsknappen folkens.


Redigert 13.11.2022 kl 12:45 Du mÄ logge inn for Ä svare
VantageVolante
05.11.2022 kl 21:21 7065

Jeg trur ogsÄ pÄ mye seismikk og leting. Ikke nÞdvendigvis for og settes i produksjon fortest mulig, men for Ä hÞste lÊrdom fra situasjonen man er i nÄ pga krigen, og sikre seg i tilfelle ny krise.

Det er vannvittig mye enklere nÄr man har klare indikasjoner pÄ hvor olje og gass faktisk befinner seg.

Dessuten vet oljeselskapene utmerket godt om den snevre kapasiteten for seismiske tjenester, og de vet at syklusen som nettopp har startet mÄ de utnytte best mulig.
Platinum365
05.11.2022 kl 23:43 6552

Vet ikke, tror ikke sÄ mye pÄ leting og opplegget. Tror mer pÄ Ä maksimere utvinningsgraden, og ta opp ressurssterke fra eksisterende felter. Derfor mÄ de statlige Eide oljeselskapene som igjen blir styr av politikeres mÄl, les statlige, ta opp ressursene, og miljÞbevegelsen ikke minst. PGS! Tror ikke sÄ mye pÄ leting og de greiene der, ref miljÞbevegelsen, og etter vi np blir «selvforsynt» pÄ energi, hva skjer da? Jeg skal selge fÞr den tid kommer. Jeg har solgt lenge fÞr Greta Thunberg fÄr fredsprisen. Det kan jeg love deg. Men at jeg ser pgs i 30-40 kr er realistisk.
Kontur
06.11.2022 kl 01:20 6381

ØnskedrÞmmer og mÄl i vÄr lille rike blasfemiske del av verden. Realiteten er en annen. Verdens oljenehov vil stige i flere tiÄr fremover. Det mÄ letes. PGS vil bli en gullgruve uansett hva de grÞnne mÄtte Þnske
Slettet bruker
06.11.2022 kl 08:37 6049

Norse Securities-sjef: – Bþrsbunnen er nér
Inflasjonstoppen er trolig passert, og dermed er det duket for mindre pengepolitisk innstramning og bedre bĂžrsavkastning, ifĂžlge Stig Rognstad.
Publisert 6. nov. 2022 kl. 08.29 FA

KLAR FOR REKYL: En indeks for amerikanske halvlederaksjer er ned med nesten 40 prosent siden nyttÄr.

– Den amerikanske Ăžkonomiens oppbremsing har bidratt til Ă„ senke rĂ„vareprisene, og det er nĂ„ en ganske hĂžy sannsynlighet for at inflasjonen vil falle markant de neste 3-6 mĂ„nedene, hevder adm. direktĂžr Stig Rognstad i Norse Securities.
– Det vil medfþre en mindre aggressiv pengepolitikk fra Fed.
IfÞlge Norse-toppen skyldes de seneste mÄnedenes hÞye inflasjon sÊrlig tre forhold.
– For det fþrste resulterte myndighetenes coronastþtte i et gedigent spareoverskudd som senere bidro til hþyt forbruk, og i kjþlvannet av dette fikk vi flaskehalser som bidro til þkning i alt fra shippingrater til forbruksvarer, forklarer han.
– For det andre har vedvarende boligprisvekst lþftet leieprisestimatene, som er en viktig og etterslepende komponent i konsumprisindeksen, og sérlig kjerneinflasjonen.
Den tredje faktoren er at amerikanske husholdninger pÄvirkes mindre av renteÞkninger enn for eksempel norske ettersom de hovedsakelig har boliglÄn med fast rente. Derfor tar det lengre tid fÞr renteÞkningene presser boligprisene og demper konsumet.
Venter svakere prisvekst
Vi gÄr nÄ inn i en periode der alle de tre inflasjonsdriverne vil svekkes, ifÞlge Rognstad.
Han viser til at forbrukernes etterspĂžrselsvekst allerede er nĂŠr null som fĂžlge av hĂžyere levekostnader, renteoppgang, fallende aksjekurser og snart lavere boligpriser.
Et boligprisfall vil dessuten senke leieprisestimatene og dermed kjerneinflasjonen, pÄpeker toppsjefen.
– Nedgangen i selskapenes fortjeneste har pĂ„gĂ„tt en stund og vil trolig fortsette en stund til, fortsetter Rognstad.
– Likevel vil de lange rentene trolig snu nedover og bþrsen oppover fþr man ser en positiv utvikling i inntjeningen.
Det avgjÞrende kan vÊre nÄr markedene ser slutten pÄ sentralbankens rentehevinger
Trolig nĂŠr en bĂžrsbunn
Rognstad tror fĂžlgelig at vi er nĂŠr en bunn i aksjemarkedet.
– Det avgjĂžrende kan vĂŠre nĂ„r markedene ser slutten pĂ„ sentralbankens rentehevinger, selv om det ligger noe frem i tid, utdyper han.
– Dersom bĂžrsbunnen ikke allerede er passert kommer den trolig til Ă„ passeres i lĂžpet av de neste 2-3 mĂ„nedene 
.
Slettet bruker
06.11.2022 kl 11:45 5514

https://markets.businessinsider.com/news/stocks/tech-growth-stock-fall-energy-prices-rise-investment-old-economy-2022-10

Jeff Currie pointed to prior underinvestment in energy and industrials, which has led to supply issues that are fueling problems now.That comes amid an earnings season that has seen the likes of Tesla, Microsoft, Alphabet and Meta report weak quarterly results or offer disappointing guidance. In contrast, energy and industrial companies have largely reported upbeat numbers.

"All of the earnings coming out confirm this idea: the revenge of the old economy. Tech: missing substantially. You look at the energy names: all surprising to the upside," Currie said in an interview with CNBC on Thursday. 

He said poor returns on the old economy over the past decade had shifted capital to the tech and growth sectors, leading to underinvestment in energy and industrials that has led to supply problems today.

The commodities bull has been saying a new supercycle is underway and noted that prior supercycles have lasted about 12 years. 

Given that oil supercycles in the 1970s and the early 2000s lasted that long, he estimated the current supercycle for oil that started in 2020 could last past 2030.

Redigert 06.11.2022 kl 11:46 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
06.11.2022 kl 12:19 5557

Super bull🩬
Kontur
06.11.2022 kl 16:25 4802

Snakket med ansatt i et meglerhus, som begynner pÄ P, i ettermiddag. De er superbull pÄ PGS og sier der er flere store pÄ vei inn i aksjen.
KjÊre PGS venner, nÄ mÄ dere gÄ inn i aksjen. De som gjÞr det vil tjene enorme belÞp kommende Äret.
Er selv all in i PGS og Shelf. 2/3 PGS. Fikk 100% i emi og gÄr nÄ inn med alt jeg har av likvide midler.
Kontrakter kommer nÄ pÄ lÞpende bÄnd. Skip nr 7 er allerede pÄ gang men er ikke bÞrsmeldt.
De som ikke laster opp nÄ vil angre seg
rischioso
06.11.2022 kl 16:26 4818

RE - Din viurdering i gÄr kveld var at USA gikk i rÞdt, oljeprisen gikk ned og PGS ville falle tilbake til 6-tallet i dag. Der bommet du. I tillegg bommet du tydeligvis ogsÄ ved at du stod pÄ utsiden og ikke har rett pÄ rep-emi aksjer til kr 6,70 som kommer i des.

* Ja, som trader sÄ bruker jeg pre-markedet som en av flere indikator for hvorvidt jeg sitter med aksjene over natten og den viste en klar nedgang over hele linja ved stengetid pÄ OSE sammen med olja - at ting endrer seg under en hel bÞrsdag over dammen hender jo der som andre plasser sÄ her kan man bomme, men at du allerede nÄ forskutterer en bommert fordi jeg ikke var inne den 01.11 og sÄledes ikke fÄr tegnet meg i en eventuell rep emi kan du jo ikke gjÞre for. REP emien er jo avhengig av at kursen blir liggende over 6,7 og det er det jo slettes ingen garanti for og nÄr vi kjenner til at det nÄ kommer 240m nye emiaksjer i markedet hvor en betydelig andel allerede er lÄnt ut til short sÄ er det veldig mye som tyder pÄ at vi ikke er ferdig med 6 tallet - mer om det nedenfor (***)

RE - Men det er da ingen tragdie Ă„ bomme av og til. Jeg vil si det er menneskelig. Og det viser jo bare at selv de beste tradere treffer ikke hver gang.

* Ja, og ingen problem med det, men du ser hvordan verden fungerer - man kan treffe 5 ganger pÄ rappen og ingen kommenterer, men er du sÄ uheldig og bommer 1 eneste gang sÄ er alle gangene du traff glemt, menigheten samler seg og du blir fritt vilt, bombardert med udugelighet, diagnoser og det som verre er sÄ ingen balanse Ä finne her hvor det heller ikke er noen som kommenterer bommerten sÄ langt for alle de som gikk inn pÄ dagens nivÄ og hÞyere for en god stund siden som longere og som daglig snakker om 2 sifret kurs - det er jo de som for alvor har bommet sÄ langt og sÄledes bommer hver eneste dag... :)

Det er ingen hemmelighet at de som trader ofte, bommer - ikke bare av og til, men ogsÄ ofte spesielt i disse usikre tider. Hemmeligheten til suksess ligger i Ä ta tapet raskt om traden gÄr i mot og sitte sÄ lenge som mulig om traden gÄr den rette veien for det er summen av hver trade som teller og ikke hvor ofte man bommer eller treffer. Slettes ikke enkelt, men som med alt annet - Þving gjÞr mester ...;)

Dagens marked er ekstra utfordrende fordi det er sÄ mange og betydelige faktorer som er uavklart og som dermed gjÞr det markedet ekstra nervÞst noe som kan snu markedsklimaet midlertidig i lÞpet av svÊrt kort tid som energikrisen herunder oljepris, krigen i Ukraina, inflasjon, rentebevegelser og ikke minst den ustabile situasjonen i Kina bÄde nÄr det kommer til null toleranse i kombinasjon med stadig nye corona utbrudd med tilhÞrende nye nedstengelser og for ikke Ä glemme den ekstreme finansielle boblen innenfor bank/eiendom som alene kan gi en nye global finanskrise. Mao, mye av den siste tids oppgang rundt om pÄ verdens bÞrser er kommet basert pÄ at markedet har hatt et sterkt Þnske om Ä friskmelde spesielt nÄr det kommer til inflasjonsbiten, men ting vil alltid ta lengre tid enn markedet ser for seg og dermed vil vi fortsette Ä fÄ lÞpende tidvise peaker og dupper som er svÊrt vanskelig Ä forutse fra dag til dag og noe bl.a ikke TA tar hÞyde for.

Dermed sÄ er man avhengig mer enn noen gang Ä se helheten bÄde generelt sett (makro) og isolert sett ned til det enkelte case som i dette caset hvor man pÄ den ene siden befinner seg i et sterkt marked, MEN har frem til nÄ ikke klart Ä prestere verken som forventet eller som pÄkrevd for Ä kunne betjene den betydelige gjelden over driften, ratene har steget, men ikke nok og dette sammen med en for lav flÄteutnyttelse, betydelig rentebÊrende gjeld som nÄ riktignok etter emisjonen(e) blir noe mer hÄÄndterlig i det korte bildet - noe fordi man nÄ klarer Ä betjene 2023 forfalla, men hovedsakelig fordi man fÄr flyttet pÄ forfall - uansett sÄ er gjeldsberget der fortsatt.
Baksiden av medaljen er at rentene vil fortsette Ä Þke sÄ flyttingen gir umiddelbart et midlertidig pusterom, men samtidig risk for betydelig Þkte rentekostnader pÄ et senere tidspunkt sÄ det er ren gambling om at ALT vil gÄ den riktige veien fremover noe vi kjenner til at det sjelden gjÞr og som historien viser sÄ har det aldri skjedd tidligere i dette caset og av samme grunn har den utfordrende finansielle situasjonen gjentatt seg Är etter Är med stadig nye emisjoner og man har aldri kommet ovenpÄ.
Videre sÄ trekker alltid slike betydelige emisjoner til seg store kortsiktige spekulanter noe vi sÄ etter emisjonen i mai og noe vi tydelig ser konturene av vil gjenta seg etter fredagens melding hvor en betydelig posisjon (15m aksjer) allerede er lÄnt ut til short samtidig som man gjennom utlÄnet selv kommer under meldegrensen (4,3% vs 5%) noe som igjen Äpner for at utlÄneren selv kan lempe ut uten Ä melde det i markedet og flere vil det bli fremover.
Dette hver for seg og samlet vil fÞre til tidvise betydelige kursmessige svingninger og det begge veier som ikke er knyttet til det fundamentale og dermed er risken ogsÄ desto stÞrre for at man ender opp med en midlertidig feilprising som alltid pÄ et eller annet tidspunkt vil balansere seg ut hvor korte peaker etterfulgt av store fall som et resultat noe vi har sett har skjedd tidligere i Är hvor kursen etter nest siste emisjon gikk i fra 3,7 til 8,87 og tilbake til 5 tallet. Mao, i et slikt ustabilt klima sÄ vil det ikke bare vÊre utfordrende Ä trade, men desto mer utfordrende Ä skulle sitte long for det er ingen garanti for at kursen vil nÄ gamle hÞyder og jo flere emisjoner som blir gjennomfÞrt med trykking av 250 - 300m nye aksjer i slengen (ordinÊr + rep) jo mindre blir muligheten for at kursen vil nÄ gamle hÞyder og bare hittil i Är sÄ har det blitt gjennomfÞrt 2 emisjoner, trykket opp nÊrmere 500m nye aksjer, tatt opp nytt lÄn pÄ 50m usd og i tillegg er det planlagt Ä bli kjÞrt en rep emi om kort tid som (om den blir gjennomfÞrt) vil fÞre til trykking av ytterligere 40-50m nye aksjer - da sier det seg selv at om ikke ALT klaffer med kontrakter, betydelig Þkte rater og Þkt flÄteutnyttelse sÄ kan man se langt etter gamle kurs hÞyder noe som gjÞr det desto mer utfordrende eller rettere sagt nÊrmest meningslÞst Ä skulle sitte long, men et slikt ustabilt klima gir fantastiske muligheter for kortsiktig trading pÄ store tidvise svingninger noe vi vil oppleve mye av fremover - og det begge veier, sÄ kortsiktig sÄ finnes det en mulighet for at 8 tallet kommer til syne, MEN en langt stÞrre sannsynlighet for at vi ender tilbake pÄ 6 tallet hvor vi pr nÄ (7,7nok) befinner oss helt i den Þvre delen av trading intervallet med en betydelig motstand pÄ 8 sÄ det meste taler for at det vil snu ned igjen veldig snart.

(***) Ser vi sÄ pÄ den historiske kursutviklingen bare i Är nÄr det kommer til nivÄet pÄ topper og bunner sÄ forteller den oss at kursen innenfor et tidsvindu pÄ knappe 6mdr (4 mai - 4 nov) sÄ har kursen endt hele 24 ganger pÄ 5 tallet - senest 20 oktober for bare 2 uker siden. Hele 54 ganger pÄ 6 tallet, 38 ganger pÄ 7 tallet og kun 11 ganger pÄ 8 tallet - og det fÞr trykking av hele 240m nye emiaksjer, 40-50m nye rep emiaksjer og betydelig utlÄn til short - da er det bare Ä si til traderne - velkommen til paradis og Amen til longerne ...

Fortsatt god helg!
Aksjehviskeren
06.11.2022 kl 16:50 4755

Det er vel ikke sÄ rart at folk hiver seg pÄ deg her inne sÄnn som du holder pÄ, det har nok mer med fremgangsmÄten og retorikken din heller enn at du bommer.
Bennyfyfasan
06.11.2022 kl 17:26 4576

Jeg liker Ä trade, men har lÊrt meg at Þkt tÄlmodighet har betalt seg. En trade nÄ og da treffer - men bli man for grisk gÄr det garantert i minus
Slettet bruker
06.11.2022 kl 17:31 4634

FĂ„r vel tilbud om rep emi aksjer senere ? SĂ„ da blir det en del pĂ„fyll. Er ellers bra lastet opp i forhold til mitt budsjett â˜ș
Holymoses25
06.11.2022 kl 17:58 4538

Slettet bruker skrev Faan meg vakkert
SUPERCYCLE IS ON THE WAY!!!!
__eagle__
06.11.2022 kl 18:25 4365

Lover meget godt hvis dette er tilfellet👍
La oss hĂ„pe pĂ„ snarlig meld og en god uke😁
Alby
06.11.2022 kl 18:28 4389


Hvor mange bÄter er igjen i opplag, nÄr nr. 7 er pÄ gang ?
Slettet bruker
06.11.2022 kl 18:36 4351

Kan bli morro dette, hÄper de som gÄr short nÄ fÄr et par bull meldinger smelt rett i fleisen..

Ja takk til Petrobras melding og skip ut av opplag kl 0800 imorgen ;)
kntfn
06.11.2022 kl 18:37 4547

Hva heter den 7. bÄten?
BjĂžrkeris
06.11.2022 kl 19:49 4180

Kan jeg spĂžrre hvordan du vet det? Hadde trodd dem skulle skvise prisene enda et stykke fĂžr det skjer...
VantageVolante
06.11.2022 kl 20:04 4136

Jeg jobber i oljebransjen og kjenner folk. Mer kan jeg ikke si.
Londonmannen
06.11.2022 kl 20:04 4146

Ja. Men dersom det viset seg at det er hold i denne pÄstanden, sÄ mÄ det nok skyldes at kapasiteten med de eksisterende bÄtene er sprengt og ratene kommet opp pÄ et sÄpass hÞyt nivÄ at en ekstra bÄt i markedet ikke vil Þdelegge markedet.

NÄr ha jobber i oljen og kjenner folk i miljÞet sÄ er det ting som tyder pÄ at det er en realitet. Kan i sÄ tilfelle bli en meget hyggelig uke.
Redigert 06.11.2022 kl 20:06 Du mÄ logge inn for Ä svare
BjĂžrkeris
06.11.2022 kl 20:06 4136

🐂🐂🐃🐃🩬🩬🐼🐼
Slettet bruker
06.11.2022 kl 20:22 4015

Oi den er rÄ VantageVolante.
Legger hodet ditt pÄ hoggestabben hvis det ikke stemmer.
Men jeg stoler pĂ„ deg VVđŸ„ł
Londonmannen
06.11.2022 kl 20:24 3994

Javel? Dette blir bedre og bedre! Jobber du ogsÄ i oljen? ;-))
Knfo
06.11.2022 kl 20:36 3932

Blir ikke overrasket om det kommer nyheter fra PGS kommende uke, og om alt gÄr veien kan vi se 10-tallet fÞr helgen.
Slettet bruker
06.11.2022 kl 20:39 3935

All in, allerede?
Kontur
06.11.2022 kl 20:39 3946

Langt innlegg, skrev du ikke nĂžyaktig det samme for noen mnd siden.
Hva mener du egentlig?
KursmÄl PGS.
Slettet bruker
06.11.2022 kl 20:50 3853

He he. Vet du hva, vi er i samme bÄt , vil det samme.
VV og Kontur fantastiske bidragsytere.
Vi StĂžtter hverandre i tykt og tynt.
Se te helvete Ă„ fĂ„ igang uka nĂ„đŸ˜‚đŸ˜‚
Redigert 06.11.2022 kl 20:50 Du mÄ logge inn for Ä svare
oppturen
06.11.2022 kl 20:52 3851

Pr i dag har PGS kun 3 skip som ikke er i aktivitet.
Bennyfyfasan
06.11.2022 kl 20:52 3854

Jeg tenker hele emisjonsgreia mÄ vÊre avsluttet FØR vi fÄr kontraktene meldt. Det tror jeg ogsÄ kan vÊre bra for den langsiktige kursoppgangen.

Jeg kan ikke tenke meg at 6,7kr blir stÄende som emi kurs - for at sÄ aksjen har gÄtt opp til 10-12kr pÄ nyheter. Da selger jeg hus og kjerring i hÄp om Ä karre til meg emi aksjer.

Er det noen som har noen formening om hvor mye hver enkelt kan fÄ?
Slettet bruker
06.11.2022 kl 20:58 3813

Om jeg husker rett skulle vi fÄ ca 11% forrige gang, men selv fikk jeg 18% ved Ä overtegne. HÄper pÄ 15% nÄ (ved overtegning)
Redigert 06.11.2022 kl 20:58 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
06.11.2022 kl 20:58 3827

Her kommer ukens lÄt Hvalross:

https://m.youtube.com/watch?v=YxA4X-BZxzU
Slettet bruker
06.11.2022 kl 21:00 3922

Fin den fra Nesoddens store sþnn (hardt der ute) 😉$$$
Slettet bruker
06.11.2022 kl 21:01 3964

Er du sÄ hÞy pÄ deg sjÞl at du tror vi er interessert i din livshistorie ang trading. Du snakker til felleskapet her inne som du er hevet over alt og alle med en teft for investeringer som ogsÄ overgÄr alt og alle. Tror nok du ikke ble ammet som liten og har utviklet klare narsissistiske trekk.
oppturen
06.11.2022 kl 21:40 3678

HÄper vi fÄr bÞrsmeldt og publisert disse presentasjonene fra PGS.
https://www.pgs.com/media-and-events/events/get2022/

Havvind og ccs kan trekke til seg mange pengesterke.

PGS har faktisk allerede levert kommersielt pÄ omrÄde.