Noram Drilling - Et godt shortcase

Slettet bruker
NORAM 15.10.2022 kl 21:19 4629

Denne tråden er startet i ytringsfrihetens navn, da enkelte på forumet her åpenbart ikke tåler å lese om kritikk relatert til selskaper de selv har investert i.

Jeg opplever at det altfor ofte kun fokuseres på hvor mye et selskap kan gå opp, og ikke hvor mye et selskap kan gå ned. Fra tid til annen dukker det opp selskaper som er helt åpenbare shortkandidater, og Noram er et av disse.

For ordens skyld, Noram er et riggselskap som opererer en flåte med landrigger i USA. Da jeg først hørte om Noram, så tenkte jeg umiddelbart at det var litt merkelig å børsnotere et slikt selskap nå. Timingen virker rett og slett dårlig. Skulle man børsnotert et riggselskap, så burde man gjort det for 1+ år siden.

La oss begynne med harde kalde fakta. Regnskapet.

For H1 22 hadde selskapet et netto tap på 3.5 MUSD. Dette er ikke inkludert rentekostnader (da disse er forventet å bli minimale etter emisjonen). Tapet inkl. rentekostnader var 7 MUSD.
For H1 21 hadde selskapet et netto tap på 5.5 MUSD.

Ting har altså blitt noe bedre, men fremdeles er det et stykke igjen før selskapet klarer å gå i null. Vil selskapet klare å akselerere veksten? Kanskje... La oss anta at selskapet klarer å øke gjennomsnittlig rate på kontraktene sine til 30k per dag ( i dag ligger de under 25k). Da vil selskapet med samme kostnadsbilde gå med ca 4 MUSD i pluss per halvår, eller ca 8 MUSD i året. Det er jo ikke så verst. Problemet er at det vil ta over ett år før riggene selskapet eier faktisk kan fakturere de ratene. Og da er ikke inflasjon tatt med i betraktningen. Hvor mye er inflasjonen i USA på i dag? Ca 8%. Hvis den holder seg mellom 6 og 8% det neste året, så blir overskuddet til selskapet nærmere 1 MUSD i halvåret. Hvis rateprognosene slår til.

Det er uansett mange selskaper som har verre fremtidsutsikter enn dette. Problemet er imidlertid som følger.

Selskapet har per i dag et fremførbart skattemessig underskudd på 151 MUSD. Hva vil dette si? Jo, det vil si at selskapet ikke havner i skatteposisjon før TLCF (tax losS carry forward) schedulen er nedbetalt. Det høres kanskje fint ut å ikke betale skatt, men det betyr også at selskapet ikke vil gå med noe reelt overskudd før om LANG tid.

La oss anta at selskapet klarer å gå med 10 MUSD i overskudd i året (det er mer enn jeg tror de klarer på mellomlang sikt, men dette blir uansett bare en papirøvelse). Da vil det ta 15(!) år før selskapet er i skatteposisjon. Er det dette selskapet som skal bli en utbyttemaskin?

På søndag 09.10 var kursen 43.9. Jeg spådde da at kursen ville være under tegningskurs i løpet av uka. Det viste seg å være riktig. Nå står den i 40.1. Hvor mye lengre ned skal den? Jeg ville ikke vært overrasket om den sto i 25 kroner om ett års tid.

Til slutt, noen enkle spørsmål man bør stille seg selv dersom man har investert eller vurderer å investere i Noram:

1. Det loves heftige utbytter i selskapet (såfremt man får høye nok rater). Hvis dette er et så utrolig bra case, hvorfor valgte Fredriksen å ta selskapet på børs? Ville det ikke vært bedre å fortsette å eie selskapet privat og få alt utbyttet selv? Til tross for at Fredriksen av mange oppfattes som aksjonærvennlig, så er han i realiteten kun opptatt av EN ting. Det er å maksimere egen profitt. Da tar man ikke et selskap på børs rett før det tar helt av…

2. Lovnader om utbytte basert på høyere marginer (i form av høyere rater) slår sjelden til. Hvorfor skulle det være så forskjellig denne gangen? Mye av oppgangen innen rigg virker uansett å være tatt ut allerede. Bare se på riggtellingen på land i USA. Den har i stått stille siden juli. Dette til tross for at oljeprisen fremdeles er langt over 80 dollar fatet. Jeg tror man må se langt etter en boom på land i USA.

3. Hvis du har investert basert på analyser fra Pareto, Fearnley eller lignende: husk hvem disse gutta jobber for. De har kun en agenda: å få prisen på selskapet så høy som overhodet mulig. Stoler du virkelig på at alt de lover blir en realitet? Alt de trekker frem av statistikk, grafer og KPI’er er plukket utelukkende for å få selskapet til å se så bra som mulig ut.

Min anbefaling: les igjennom hele prospektet til selskapet (ligger bl.a. på newsweb), ikke ta alt av info og fremtidsutikter for gitt (gjør gjerne egen research), og sett deg grundig inn i regnskapet. Synes du fremdeles det ser kjempebra ut? Da er det bare å kjøpe.

Lykke til.
Slettet bruker
16.10.2022 kl 08:57 4514

Du snakker mye vås nå, ikke gjør et enkelt case mer komplisert en det er.
Selvfølgelig skal du uttale deg, men å heve seg over fakta, det ledelsen selv formidler og skriver på papir, det bør du ikke gjøre.

Jeg kan hjelpe deg litt, selv om jeg er klar over at budskapet uansett ikke kommer til å nå inn hos deg, men kanskje hos andre.

Noram har du kunnet handle i 10 år allerede på Ots listen i Norge.
Som all annen rigg har selskapet slitt i en årrekke Pga elendige olje markeder, John Fredriksen har vært aksjonær i selskapet siden mangfoldige år.
Selskapet har brukt nede tiden i land drill markedet til å oppgradere og kvitte seg med eldre enheter, de har gjort grov jobben over flere år i påvente av bedre tider.

De gode tidene kommer nå, nå kom siste rest i restruktureringen av selskapet hvor de henter inn 800 mill som skal gå til nedbetaling av gjeld.
John tok aksjer for 200 mill kr.
Dagratene ligger pdd på 30 k, selskapet fyller nå q1 og q2 med 30 k rater.
noe som gir Noram en potensiell dividende gra på 30%ved aksje kurs 40kr
Selskapet poengterer at dagratene er stigende pdd og de venter at dagratene skal stige ytterligere i 2023

Selskapet skriver.
Om NorAm

NorAm Drilling eier og driver en portefølje på elleve avanserte borerigger

oppgradert for å maksimere boreeffektiviteten i Permian Basin i Texas, som er

den største oljeproduserende regionen i Nord-Amerika. NorAm Drilling har industri

ledende driftsmarginer, og vil være tilnærmet gjeldfri. Selskapet vil

har en strategi for full utbetaling av utbytte, rettet mot hyppige kontantutdelinger
et økende marked

Du må gjærne sitte på din hest å baisse, men usannheter bør du uansett ikke komme med, alle vet at John Fredriksen selskapene er potensielle dividende maskiner, det kommer nå i Noram.
Det er rett at selskapet har tapt penger så langt i 2022, dette er fordi dagratene kommer fra lave nivåer og fordi gjelden har vært stor, den nedbetales nå.
Vi vet alle at du er kjøper i Noram aksjen, men hold nå likevel en nedre grense av seriøsitet i det hele.

Enten tror en på selskapet og JF systemet, eller så lar en vær, stemmer det det selskapet selv formidler får du 20% dividende i 2023 hvis du handler aksjer på 40 kr.
Børsdebutanten vil bli en utbyttemaskin
NorAm Drilling prises til kun halvparten av verdiene. – Med dagens rater snakker vi 50 millioner dollar i årlig utbyttekapasitet, sier styreleder Ole B. Hjertaker.
Redigert 17.10.2022 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
just4fun
16.10.2022 kl 09:21 4478

Regnskapet: selskapet har gått fra 4 til 11 aktive rigger inkludert oppgraderinger så ekstra utgifter de siste par årene er jo ikke til å unngå. Nedbetaling av obligasjonslån utgjør i underkant av 1.8 mill USD per kvartal ifg Q2 rapport. Ellers var vel tegningskursen 40 NOK?

- Selskapet "går på børs" for å slette gjeld, obligasjonslånet på 80 mill vil bli nedbetalt med 75 mill fra utstedelsen av de nye aksjene og 5 mill fra kontantbeholdning. I tillegg utgjør kostnadene ca 2 mill. Etter Q2 satt de med ca 10.5 mill USD og uttaler at de vil ha minst 11 mill USD i back-up (1 mill per rigg) før utbytte er aktuelt. Så lenge de henter 75 mill og ikke hele beløpet på 80 mill tolker jeg dithen at de allerede er cash positiv for Q3 og trolig vil sitte igjen med dette beløpet etter nedbetalingen, hvis ikke ville det være svært dumt å ikke hente resterende for å være i utbytte posisjon som tydeligvis er det "store" kjøpssargumentet.

- At rigg tellingen står stille må da være svært positivt for ratenen? Dett vil jo gi økt etterspørsel på nåværende rigger og drive disse opp, nylige rapporter forventer 24% økning i behovet for landbaserte rigger i US frem til 2026. Ratene har allerede steget mye og forventes å stige ytterligere. Hvis selskapet skulle klare break even priser på 16.700 per dag for riggene så vil selv en ytterligere prisstigning på 10% holde kosten under 20.000/dag. Nåværende raqter er ca 30.000 for Q4/Q1-23

- Hverken Pareto eller Fearnley har vel lov til å komme med analyser for etter en hvis lock-up periode ifm børsintroduksjonen, men kan være at de har analyser fra tidligere. Dett kan ikke jeg uttale meg om.

Uansett så vil dette være et bet på at oljeprisene holder seg og at det legges opp til fortsatt satsing på landbasert olje i USA, nå som de går ut mot Saudi Arabia og OPEC og vil gjøre seg "uavhengig" av import så tror jeg bare det vil enda mer fokus på dette.
Salgspress er vel ikke annet enn å forventet ved lavt volum da noen alltid vil ut etter børsnotering samtidig som det er en del som satset på rask gevinst ifm med noteringen. Tror neppe vi ser store oppgangen (om noen) før vi får se "fremtiden" når selskapet legger fem Q3 i slutten av november. De bør da ha god oversikt over hva som vil komme også i Q4 og dermed "presisere" når de er i utbytte-posisjon, vil anta ta utbytter begynner i Q1-2023 og da per måned.
Frodon
16.10.2022 kl 11:01 4393

Angående det du skriver

«fremførbart skattemessig underskudd på 151 MUSD»

og

«det betyr også at selskapet ikke vil gå med noe reelt overskudd før om LANG tid»…

her skjønte jeg ikke hva du mente. Et selskap går jo med overskudd, selv om det betaler lite eller ingen skatt. Hvis du får inn kr 1000, har kr 200 i utgifter og kr 0 i skatt, har du jo et overskudd på kr 800. Eller hva mente du her? Mente du at selskapet ikke kan utbetale utbytter mens de benytter seg av det fremførbare underskuddet? Jeg kan ikke huske å ha lest at selskapet har noen planer om det, men det fremførbare underskuddet kan være et kjempepluss ved fusjon eller salg av rigger hvis de får en høy pris for dem. Eller om de bare benytter det mot fremtidige overskudd, slik at de betaler lite skatt i fremtiden

Vet du hvem eventuelle stabilisator aksjer tilfaller hvis meglerhuset ikke vil ha dem?

Ser du bommer en del på enkle fakta, som emisjonskurs, børsnotering osv. Var det med vilje eller vet du ikke emisjonskursen som nettopp ble kjørt?
Redigert 16.10.2022 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Frodon
16.10.2022 kl 11:28 4341

Ser også at du skrev dette om NorAm for 9 dager siden.

«tournelon
07.10.2022 kl 21:22
«Hvis man tror at oljeprisen bil holde seg over 90 på sikt, så bør dette være et brukbart case»

Vil det si at du ikke tror olje prisen vil holde seg over usd 90 på sikt? På sikt er jo et relativt tidsperspektiv. Jeg trodde at olje prisen skulle ned mot usd 70 nå, men så kom jo OPEC ut og gjorde det klart at de skal ha høy olje pris på lang sikt. Av det jeg husker, trenger Saudi-Arabia ca usd 90 for å gå i balanse med budsjettene sine. I tillegg ønsker jo Saudi å selge seg ned i Aramco på sikt til en høyest mulig pris. USA ønsker å fylle opp sine strategiske olje lager igjen, men det klarer de sikkert via Venezuela etter hvert
Redigert 16.10.2022 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
jossien2000
16.10.2022 kl 12:05 4284

Kan Stilongs eller Frodon svare på hvorfor Noram ikke vil benytte seg av skattefordelen fremførbart underskudd på over 15 milliarder ?

Og hvor har dere det i fra at Noram ikke vil benytte seg av dette ? Hadde vært interessant å vite........ Er det dokumenterbart eller er det useriøs hausing ? :)

Med stor sannsynlighet for fallende oljepriser, så blir det spennende å se hvor langt denne faller. I slutten av November får vi første pekepinn. Forventer dere utbytte allerede der 😂😂🥳🥳👍👍
Frodon
16.10.2022 kl 13:57 4195

Hvor har jeg skrevet at NorAm ikke vil bruke det fremførbare underskuddet? Får da virkelig håpe at de skal bruke det.

Usd 151 mill er forøvrig ca kr 1,6 milliarder, ikke kr 15 milliarder

Det er en høy sannsynlighet for fallende olje pris de neste 3 ukene mot mellom valget i USA. Får bare håpe Biden ikke blir desperat og gjør kortsiktige dumme valg, slik at olje prisen skyter unødvendig høyt opp etter mellom valget. Men etter mellom valget regner jeg uansett med en høyere olje pris igjen.

Jeg forventer ikke utbytter herfra i november 2022, så regner ikke med at den var til meg.

Kan du svare på noen av spørsmålene jeg skrev i innlegget over her?
Stokk Dum
16.10.2022 kl 14:14 4170

Re: "Vet du hvem eventuelle stabilisator aksjer tilfaller hvis meglerhuset ikke vil ha dem?"

Svar: Geveran (Pareto har en put option mot Geveran.)

mvh
Redigert 16.10.2022 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
Matros
16.10.2022 kl 15:05 4139

Har nå sett rask på dette caset. Dette ser jo bra ut, basert på selskapets presentasjon, men det gjør jo alle selskaps presentasjoner.
Det som ikke er helt klart for meg er hvorfor man skal investere i et selskap hvor man ikke kjenner industrien særlig godt og kundene nettopp har blitt mer restriktive med å investere. I tillegg er ratene her mer spot enn i annen rigg, så her er det langt mer syklisk enn i annen rigg. Har Fredriksen systemet vært dyktige i skifer olje ? Neppe, Archer sine investeringer var jo helt tragiske.

Avslutnings så er det makrobildet. I en årrekke har on shore tatt markedsandeler fra offshore. Nå har dette endelig snudd. Saudi sliter med fallende produksjon onshore og støvsuger markedet for Jack ups. De store oljeselskapene trapper for første gang opp aktiviteten offshore, fordi dypvann nå er mer kostnadseffektivt.

Nei, vi er i et bear marked med massevis av billige aksjer, ikke minst innen offshore og rigg i særdeleshet. Så hvorfor surre seg bort i noe nytt, hvor amerikanske investorer kan bransjen mye bedre enn oss
Slettet bruker
16.10.2022 kl 15:29 4110

Riktig som du sier , er langt mer syklisk en offshore drill, korte kontrakter 3 mndr og kortere osv i skifer, noe som også vil si at bransjen er mer volatil.
Det sier meg at ratene vil komme som et skudd her, det er pdd for få land rigger og det vil ikke øke.

Hvorfor investere? 50% av Nav, på linje med offshore drill, men så godt som gjeldsfritt etter forrige emisjon med dagens rater 20% dividende kapasitet
Men nå vet jo jeg at du ikke liker ´gjeldsfrie´ selskaper, det har du jo stadig påpekt på Seadrill tråden.

Du foretrekker selskaper med langt mere gjeld, så er spørsmålet, er det en klok strategi i et bear markede?
Eller er det bedre å gå for lav risk, noe som normalt gir mindre reward, men endog vil gi deg dividender, om ikke alt rakner fullstendig.
Noram sjefen poengterer avslutningsvis i intervjuet hvorfor det ikke vil kommer vesentlig fler land rigger i markedet kortsiktig, fordi operatørene har lært av forrige boom og at feilen ikke ska gjentas, for nå har tiden kommet til å gi tilbake noe til eierne.
Noram og Sdrl er trolig de beste rigg casene en finner nå i dette aksje markedet, lav risk med tilbakebetaling potensiale på høyt nivå.

Nei Fredriksen har ikke noe god historikk i rigg, men en må huske at dette markedet har vært i fritt fall i mangfoldige år, alle som satset på rigg og olje har tapt så det sved, ikke bare MR JF, men nå er det endelig payback time, har du tro på offshore må du også tro på land, markedet er endelig i balanse.
Redigert 16.10.2022 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
jossien2000
16.10.2022 kl 18:28 3974

Riktig, et komma var falt bort Skal selvfølgelig være 1,5 mrd.

Svaret var mer rettet mot Stilongs, som skrev dette ; "Det fremførbare underskuddet kommer ikke selskapet til å benytte seg av, så legg det brakk først som sist, du blander grovbrød og kavring." Skulle svært gjerne sett dette dokumentert, eller en kildehenvisning. Men tror ikke jeg får noe fra den kanten.

At ett selskap ikke ønsker å benytte seg av en såpass stor skattefordel fremførbart underskudd finner jeg litt rart, men mulig Stilongsen har ett godt svar på det, time will show.

Hvilke spørsmål tenker du på ?
Frodon
16.10.2022 kl 19:05 3936

Hehe, skulle gjerne ønske det var kr 15 milliarder 😉

Enig, det virker meningsløst å ikke bruke en slik stor skattefordel, hvis ikke de vet noe jeg ikke kan. Det har sjelden vært restriksjoner på utbetaling av utbytter samtidig som fremførbart utbytte blir benyttet. De få gangene det har vært restriksjoner på slikt, er hvis selskapet har fått støtte fra myndighetene for å overleve samtidig, slik vi så under pandemien

Jeg har fått svar på det ene spørsmålet, det andre gikk på fremførbart utbytte 😜

Har du aksjer i dette selskapet?
just4fun
17.10.2022 kl 08:13 3744

Update:

Liquidity and cash distribution update:

Cash position at the end of September was approximately USD 19.1 million.

The Company received the net proceeds from the private placement in early October. The Company has sent a call notice to the bond trustee and will repay its USD 80 million bond loan plus approximately USD 3.2 million of accrued interest on November 14, 2022.

After repayment of the bond, NorAm Drilling will be debt free and will have a full pay-out strategy, and the Company anticipates that it will announce its first monthly cash distribution in December 2022.
Slettet bruker
17.10.2022 kl 10:56 3648

Gjeldsfritt John Fredriksen drill selskap, med første dividende i desember og med 30 k rater i q1 og q2

Kanskje en ide at TS sletter hele tråden først som sist.
Redigert 17.10.2022 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
17.10.2022 kl 11:48 3594

Vi trenger noen som kan ta seg av de kritiske spørsmålene.

Så stiller jeg et her:
Utgifter totalt i Q2 (inkl finans) per rigg per dag var hvor mye?

"Debt free", hva betyr egentlig det?

Hold kalkulatoren klar.
mvh
just4fun
17.10.2022 kl 12:58 3558

Utgiftene her var vel mye høyere, mener bare renteutgiftene beløp seg til ca 1.8 mill USD per kvartal. Samtidig så har de hatt ekstra utgifter ifm reaktivering og oppgraderinger. Har ikke oversikt over hvor mye dette var for Q2 og vi ser vel først etter rapporten i Q1-23 faktiske utgifter. Q3-Q4 blir vel da belastet med utgifter ifm innhenting av penger og renter som påløper ved innløsing av obligasjonslån,
Vil også anta at utgiftene stiger hvis ikke riggene er aktive, mens selskapets uttalte break-even er 16.7 mill USD/rigg som skal inkludere enkel vedlikehold gjelder ved full drift uten uforutsette hendelser. Mekanisk drivverk vil alltid før eller senere oppleve enkelte feil, men har ingen kunnskap i hvilken grad dett oppstår på slike landbaserte rigger.
Slettet bruker
22.02.2023 kl 14:58 2273

Er det virkelig mulig å bomme så mye i en aksje ? Hos den selvutnevnte komikeren som startet tråden. Den har steget 50 % og de gir månedlige utbytter. SKAM deg TS.