Otovo - en glemt aksje?

Stock-picking
OTOVO 18.10.2022 kl 11:15 5889

Er Otovo en glemt aksje? Hvilke meglerhus har dekning på aksjen, og hva sier de?
Kratos
10.11.2023 kl 12:29 1005

Da var emisjonsspøkelset ute av skapet. 450 mnok på bok, De hadde litt over 500mnok i cash fra før, så vi snakker nærmere milliarden i cash.
Mcap er på 560 mnok (før de nye aksjene er kommet). Noe sier meg at aksjen bør reprises snarlig?
Kratos
02.11.2023 kl 12:26 1337

Godt innlegg. Jeg vurderer selv solceller gjennom Otovo og får oppgitt pris på 1297 kr i mnd (leasing). Har regnet ut at dersom man tar worst case besparelse i bunn (330k over 30 år) så taper vi rundt 200 kr i mnd med gj.snitt strømpris for 2022. Tar vi best case scenario i bunn (500k+) så "sparer" vi 250 kr i mnd. Mao. er det ikke kjempeincentiv for å gjennomføre dette som du skriver. Samtidig så er selskapet priset meget lavt nå ifht. peers, og hvis renta skal ned igjen neste år (noe jeg tror pga. alvorlig kollaps i finansmarkedene), så vil solen atter skinne. Men ingen tvil om at her må man smøre seg med tålmodighet.
Muggost
01.11.2023 kl 09:57 1457

Jeg kjøpte solcelle paneler gjennom Otovo i 2021. Den gang litt edruelige priser. I 2022 var det helt spinnville priser men nå faller de igjen. Jeg var nysgjerrig på om installasjonen lønte seg, så jeg har ført regnskap. Sånn som strømprisene har vært i sommer så er det ikke økonomi i solcellepaneler lenger, og det er derfor salgene stuper.

Investerer du 100.000kr i solcelleanlegg på Østlandet i dag (gjennom Otovo) får du i beste fall en avkastning på 4-5000kr i året (verdien av eget solstrømforbruk+verdien av strøm solgt på markedet).

Betaler du ned 100.000kr på huslånet får du reduserte renteutgifter med 5-6000kr.

Dette gjør jo at det kun er idealistene (og de som ikke klarer å regne ut dette) som bestiller seg anlegg.

Slik renta er nå så trenger vi strømpriser på sommeren på over 2kr/kWh for at solceller skal gi noe økonomisk mening 😢
Kratos
01.11.2023 kl 08:37 1551

Kjøpte aksjene til en kompis i går, uten at jeg visste at han var på selgeren. Tror det var slutten på vennskapet når Otovo gjør 10x ila. 2024.
Mcap under 500mnok nå (!)
Single Malt
24.08.2023 kl 08:39 2207

Oslo (Infront TDN Direkt): Otovos datterselskap European Distributed Energy Assets Midco AS (EDEA) har fått godkjent en utvidelse av selskapets kredittfasilitet fra 50 millioner euro til 100 millioner euro hos DNB Bank, Sparebank1 SR-Bank og Eksportfinans Norge (Eksfin).
Det opplyses i en melding torsdag.

Bankene har godkjent å øke belåningen for eksponeringer i Østerrike, Sveits, Nederland og Belgia fra 60 prosent til 75 prosent. Avhengig av utviklingen i landsammensetningen av abonnementsporteføljen fremover, forventes den veide gjennomsnittlige gjeldsgraden til EDEA å øke mellom 2 og 4 prosentpoeng. Øvrige vilkår forblir uendret, opplyses det.

Eksfin garanterer for 37,5 millioner euro av fasiliteten på 100 millioner euro.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
suspekt
23.08.2023 kl 12:53 2301

Har gått ned 3-4 % hver dag, i lange tider denne dritten. Dette skal være fornybart, my ass
Har solgt noe i dag for skattereduksjon, men dette er skuffende. Kjøpte på 16 -17 og alle var optimistiske, fulle av lovord. Nå er det mulig den snur når jeg har solgt, dnb har kursmål 16, men det sier ikke så mye.
Single Malt
23.08.2023 kl 09:29 2374

Snart tieren under emisjonskurs :-)
Kratos
16.05.2023 kl 10:23 2968

Da ble det et knippe aksjer til, neste uke er denne over 13 ;)
Kratos
11.05.2023 kl 12:01 3179

Merker at salgspresset har avtatt i Otovo, og vi er ikke på vei ned til avgrunnen som var.
Bunnen satt her rundt 10.50 - tror ikke man ser så lave priser igjen. Ikke kjøpsanbefaling, DYOR.
Kratos
11.05.2023 kl 09:20 3244

En takpanne kan generere maks 2.5 AMP med strøm. Du trenger 1000 slike panner for å generere like mye strøm som det 1 solcelle på taket kan gjøre.
Mao. så er det estetisk mye finere ja, men det lønner seg ikke.
Martin10
10.05.2023 kl 18:17 3354

Det produseres nå takpanner som produserer strøm. Dette skjer bl.a. i norge. Etter min mening mye mere estetisk og logisk en å legge solselleplater oppå pannene.
Spørsmålet er om disse pannene er like effektive eller bedre en dagens solselleplater. Naturlig at man velger det estetisk beste alternativet, dersom effekten er like god eller bedre.
Aldara
10.05.2023 kl 15:30 3410

Som trådstarter påpeker---en glemt aksje.
Aldara
10.05.2023 kl 14:04 3450

Forferdelig dau denne her. Står vel ikke helt i stil med resultatene presentert?? Eller??
Kratos
10.05.2023 kl 09:39 3569

Synes jeg ser et okseflagg i aksjen, har gått tilbake ca. 50% av forrige høy. Forventer ny leg opp nå ila. uken over 13 kr.
Kratos
20.03.2023 kl 09:50 3880

Helt dødt rundt denne aksjen, det liker vi! Tyder kanskje på at bunnen er nådd? Kjøper mer i dag.
Kratos
16.03.2023 kl 11:51 4013

Kjøpte noen lodd på 11.80. Synes dette ser billig ut og regner med den skal opp til minst 15.
lopogkjop
25.10.2022 kl 13:33 4708

Ikke nødvendigvis. For ett år siden var PGS nær døden, etter ha blitt hausset i mange år. Og det var ikke bare kursen som vær helt nede, selskapet stevnet faktisk rett mot konkurs. Ufattelig stor gjeld, alt for høye kostnader. Mange som tapte stort på PGS. Og som kjennt: Så kom noen nye investorer på banen, eksisterende aksjonærer ble utvannet, gjelden slettet, og med dagens opptur har selskapet igjen en fremtid, enn så lenge. Kursen gikk opp fra 2kr på bunnen til 8kr på det meste i år, og den er svært likvide, så lett å omsette. Så mye handler om å forutse og finne muligheter.

Otovo tilføyer markedet egentlig ikke så mye, bortsett fra underskudd (men det er opplagt og ikke problematisk i seg selv). De er helt avhengig av at kunder - privatkunder altså - er villig å betale en voldsomt premie for at otovo skal være en slags byggherre. Jeg vet ikke om det vil fungere fremover ettersom konkurranse øker. Men Otovo sitter jo på store kundemasser, stor markedspenetrasjon, og kanskje (?) langsiktige solcellepanelkontrakter. Og det kan være verdiful for globale aktører. Og da må man vurdere på nytt. Som Øystein Spetalen sa på FA sin investordagen for en uke siden, det som er en god investering i dag er ikke nødvendigvis det i morgen, og motvend. Tiden vil vise.
thomasb
25.10.2022 kl 11:42 4755

At du vurderer å gå inn igjen i et selskap med et konsept du først slakter, burde kanskje være en selvmotsigelse?
lopogkjop
25.10.2022 kl 11:00 4789

DNB ved H. Brøndbo, og hun gjentok forrige uke på FA sin investordagen at de hadde kursmål 43kr. Jeg solgte på 30kr og fikk mye pepper for at jeg mente toppen var da nådd. Nå svever kursen under 20. Heia.

Problemet med Otovo er konseptet har gått ut av dato, de er ikke mere enn en middleman, med 50% påslag. I Norge, den opprinnelige vekstmarkedet, opplever folk at Otovo er rett og slett for dyrt, det er mye konkurranse uten påslag. Så prøver de seg på leasing, som alle må forstå er en dead end. Otovo vil etterhvert trenge nye penger, og alle vet hva det innebærer. Akkurat nå er det lite å hente.

Jeg har stor tro på solceller generelt som del av energimiksen, men det skal nok litt til før det bli mye mer attraktiv. Tror Otovo kan nok bli oppkjøpskandidat utover de neste få år.

Det er min mening, alle kan godt være helt uenig, og jeg unner absolut alle som er investert i Otovo det beste. Jeg hoppet av på toppen. Muligens jeg går inn igjen nær bunnen, den er ikke nådd enda.
thomasb
25.10.2022 kl 10:17 4840

Olje/gassfokus trumfer den litt mer langsiktige fornuften i energimarkedet. Grønne aksjer rabatteres heftig, tross svært lyse fremtidsutsikter. I tillegg til Otovo har jeg stor tro på Magnora. Viktig å ha på mulighetsbrillene i rufsete markeder. https://e24.no/olje-og-energi/i/2BBO6x/fersk-analyse-fra-statkraft-spaar-solkraft-opptur-etter-ukraina-krigen
Brusselgeren
21.10.2022 kl 12:56 5058

Thorsheim fortsetter å imponere meg.
Føler det er alt for få selskaper hvor sjefene virker såpass flinke til å snakke for seg.

Kanskje litt solcelle fanatisk men han klarer overbevise meg om at han har troen på selskapet.
Skal inn i Otovo igjen, får bare se på hvilket tidspunkt.
thomasb
21.10.2022 kl 12:30 5092

Verd å få med seg, når Thorsheim tar inkompetent Finansavisen kommentator i skole :) https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/10/21/7949307/borsmorgen-soloppgjor-med-otovo-truss-gar-og-flere-kvartalstall
thomasb
20.10.2022 kl 16:14 5241

Også DNB er svært godt fornøyd med Q3 rapporten og ser oppside på sitt kursmål fremover med økt andel leasingsalg, men opprettholder foreløpig kursmål 43. Lønnsomheten kom i følge DNB inn 8% over egne estimater og 7% over konsensus. Så da er 2 av 2 analytiker-revisjoner enige om at dette var en svært god kvartalsrapport.
Redigert 20.10.2022 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Stock-picking
20.10.2022 kl 13:32 5316

Endelig litt positiv omtalte rundt Otovo: https://finansavisen.e-pages.pub/titles/finansavisen/6889/publications/6353/articles/1680986/12/1 med kursmål 48,-, men aksjen faller markant også torsdag. Nå 20,45. Merkelig...
gaudio
18.10.2022 kl 18:08 5549

Vel talt Thomas , både her og på finansavisens side :-) Det kommer til å ta tid, men det kommer, spørsmålet er om inntjeningen blir helt rå eller bare sånn passe, vankelig å konkurrere med oljeselskapene sånn sett en god stund fremover tror jeg.
thomasb
18.10.2022 kl 16:18 5629

Jeg synes det er ganske imponerende at Otovo faktisk leverer på det alle analytikere oppfatter å være en overoptimistisk guiding på topplinjeutvikling(de har trukket ned mye fra guiding, men likevel endt på svært fine aksjekurs-targets for Otovo). Jeg tror hovedgrunn til nedgangsperioden for aksjen, skyldes markedet generelt og at pengene i kapitalmarkedet er blitt dyrere for selskaper som må finansiere vekst uten lønnsomhet. Sistnevnte er rasjonelt nok, men det finnes andre motkrefter som det legges for lite vekt på parallelt. At lønnsomheten ikke forbedrer seg mer enn 2 prosentpoeng på EBITDA, kan tolkes svakt. Jeg synes dette også er mer enn tilfredsstillende, gitt at selskapet er i oppstartsfase i 6 ulike land parallelt. Det koster mye - slik er det bare - at EBIDAprosenten forbedrer seg samtidig er betryggende. En analyse er trukket frem som negativ, der det hevdes at store solparker er å foretrekke fremfor residential solar. Vel, det finnes mange analyser som konkluderer ulikt og lister opp gode grunner for at residential solar er en helt avgjørende brikke i energimiksen. Jeg tror like mye på begge deler parallelt. Veksten til Otovo og bransjen generelt, samt RepowerEU sier jo også sitt om hvordan markedet agerer. Jeg er optimist og tror Otovo snart kommer tilbake til 30+ og beveger seg rolig videre derfra, bare fokus dreier noe tilbake til behovet for omstilling i energimarkedene.
Slettet bruker
18.10.2022 kl 12:19 5769

Jeg liker generelt å lytte til kritiske stemmer til aksjene jeg sitter med, det er fint for å utfordre det tunnelsynet man risikerer å få når man har trua på noe. Men Molnes syns jeg stadig markerer seg som en under middels saklig og kompetent kommentator. Han bommet på flere sentrale faktaopplysninger da han kritiserte Rec Silicon i sommer, og fremstår igjen rimelig flåsete i sin kritikk av Otovo. Var ikke også et av hovedpoengene etter Q2 at de faktisk allerede tjener penger i Norge og noen andre markeder der de har vært etablert en stund? Hvis man skal kritisere Otovo for at de fortsetter å tape penger mens de utvider, er jo det en saksopplysning det er beleilig å utelate hvis det ikke passer inn i analysen din, eller hvis man bare ikke har satt seg nok inn i selskapet til at man er klar over det.
gaudio
18.10.2022 kl 11:47 5814

idioten fra finansavisen mener at solceller er og forblir en "hobby" forprivate som er opptatt av miljøet, fyren følger ikke med i timen. 25% av strømmen til alle hus montert med solceller ved ok lysforhold vil være egenprodusert.
Tyskland er i gang med å lage regler for nye hus, Norge snakker også om det.

https://www.bmwk.de/Redaktion/DE/Pressemitteilungen/2022/01/20220111-habeck-legt-eroffnungsbilanz-klimaschutz-vor.html

"Solar energy: We will unleash the power of solar energy by introducing a solar acceleration package. The solar acceleration package will contain a broad range of individual measures designed to deliver significant progress on solar energy. Among other things, this means putting in place improvements around landlord-to-tenant electricity supply, raising the thresholds applying in auctions, and opening areas and sites for ground-mounted installations whilst observing the relevant environmental criteria. We are also taking legislative action to ensure that all suitable roofspace will be used for solar energy in future. Solar energy will be mandatory for new commercial buildings, and will become the norm for new private buildings."
gaudio
18.10.2022 kl 11:26 5863

Karl Johan på morgennytt i finansavisen er skikkelig negativ og har ikke trua, han synes det er rart at de taper penger når de utvider og har ikke tro på modellen.
Jeg tror det blir bra.