Vow 2023

Karbon
VOW 21.10.2022 kl 12:32 46149

Jeg har i tidligere innlegg vært inne på at jeg mener 2023 vil bli det året hvor kontraktsinngåelser og også inntekter fra Vows landbaserte virksomhet vil ta av. Nedenfor vil jeg redegjøre litt nærmere for hvorfor jeg mener dette ved å peke på noen av de potensielle kontraktene vi kan forvente:

La oss starte med finske Outokumpu. 30. september sendte Outokumpu ut en pressemelding der det fremgår at de har planer om å bygge et biometan- og biokullanlegg i Tornio, som skal bidra til å øke Finlands selvforsyningsevne av energi, og samtidig redusere co2-utslippene med mer enn 200 000 tonn pr år. Outokumpu har søkt om investeringsstøtte på 25 millioner Euro til anlegget, og endelig investeringsbeslutning for anlegget er planlagt i 2023.

https://www.outokumpu.com/news/2022/outokumpu-plans-a-significant-investment-in-a-biocoke-and-biomethane-plant,-aims-at-reducing-climate-emissions-and-increasing-self-sufficiency-in-energy-in-finland-3162097

Det faktum at både Geoff Lindsay (salgssjef i Vow USA), Bjørn Abraham Bache (CCO i Vow) og Jonny Hansen (COO i Vow) har linked til Otokumpu sine planer på linkedin, styrker mine antagelser om at Vow har vært med i planleggingsfasen her, og vil være en sannsynlig leverandør av utstyret til anlegget. Dette er sentrale personer i Vow-systemet, som sjelden eller aldri legger ut annet enn Vow-relatert informasjon på sine linkedin-sider.

Basert på størrelsen på investeringsstøtten det søkes om, vil jeg anta at det er snakk om et anlegg med en prislapp på rundt en milliard kroner.

Et annet spennende prosjekt som jeg også har skrevet en del om tidligere er kommunisert i børsmeldinger fra både Vow og Vow Green Metals i februar i år:
Børsmeldingen fra Vow Green Metals:

https://www.vowgreenmetals.com/blog/Sign%20LOI%20with%20Global%20producer%20of%20Non-Ferrous%20Metals

Børsmeldingen fra Vow:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-signs-loi-with-possibility-for-technology-supply-to-a-50-000

Ser man børsmeldingen fra VGM i sammenheng med pressemeldingen fra Wacker Chemie 25. mai i å, så er det ikke vanskelig å forstå at det er nettopp Wacker Chemie vi snakker om her. Wacker Chemie driver samme type virksomhet som Elkem.

https://www.wacker.com/cms/en-us/about-wacker/press-and-media/press/press-releases/2022/detail-171648.html

Som det framgår både av børsmeldingen fra VGM og pressemeldingen fra Wacker Chemie, så skal investeringsbeslutningen for anlegget tas mot slutten av 2022, men jeg blir ikke overrasket dersom det skjer først i 2023. Henrik Badin har tidligere skissert at dette anlegget vil ha en prislapp på mellom 850 millioner og en milliard.

Under halvårspresentasjonen for VGM tidligere i år, kom det fram at man jobber med ytterligere en aktør som ønsker et 50 000-tonns biokullanlegg, altså samme type anlegg som vist over her. Hvem denne aktøren kan være vet jeg ikke, men det kan ikke være Outokumpu, ettersom Outokumpu skal bygge og drive anlegget selv. Ergo snakker vi om 3 potensielle anlegg med en prislapp på nærmere en milliard.

Så må vi ikke glemme Evensen-reaktoren, som ble opplyst bygget «på spec»:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-builds-large-scale-pyrolysis-reactor-to-meet-increased-demand-for

Badin opplyser i børsmeldingen at de er sikre på å ha en kjøper til reaktoren på tidspunktet reaktoren leveres fra C H Evensen til Vow. Hvem som vil være kjøperen av reaktoren fra Vow vet vi ikke, men jeg har tidligere lansert Circular Carbon som en kandidat. Det spiller i og for seg ingen rolle hvem kjøperen er, men prislappen for reaktoren vil trolig være i samme størrelsesorden som anleggene nevnt over her, det vil si i området 850 millioner til en milliard kroner (ikke for reaktoren alene, men totalt for anlegget reaktoren skal være en del av).

I siste analyse fra DnB trekkes Vows kontrakt med det ikke navngitte amerikanske selskapet på ca 270 millioner kroner fram som den viktigste hendelsen for landbasert virksomhet for 2023. Det er greit nok det, men hvis bare EN av de 4 potensielle kontraktene jeg har vist til ovenfor slår inn i 2023, så har vi allerede en kontrakt som er nærmere 4 ganger så stor som kontrakten med det amerikanske selskapet. Personlig mener jeg at minst 2 av dem er «bankers» i 2023.

Ellers er det også mange andre begivenheter vi kan se frem til i 2023. Noen har etterlyst hvordan det går med «Horizon Europe-prosjektet», med verdens største sementprodusent, Holcim og spanske Repsol i førersetet som har valgt Vow som utstyrsleverandør. På Vows linked in-side i dag står følgende å lese:

«We also visited the pilot plant for Repsol in the framework of the Plastic to Olefins European project (P2O), that we will deliver to their tech lab in Madrid later this year.”

https://www.linkedin.com/mwlite/company/vowasa


Helt avslutningsvis vil jeg bare nevne noen stikkord/navn hvor det også er muligheter for positive nyheter i 2023:

GRT Gaz
Murfitts Industries/ETEL
Morrow Batteries
Batteriselskapet Cenate AS
Philip Morris
Wakefield biochar (anlegg bygget i 2022. Intensjon om å bygge mange tilsvarende anlegg, jf. børsmeldingen. « The solution represents a first of multiple units that are planned to be implemented in the upcoming years by Wakefield Biochar to realise their “Better Soil. Better World” products strategy.”
UniPetrol (plastavfall til energi)
Safesterilkontrakter

Og et lite kryptisk stikkord til slutt, som jeg ikke skal komme nærmere inn på i dette innlegget, men vi får se hva som skjer: Lattim Rolecra

P.S:
Dette er ingen kjøpsanbefaling, og jeg gir heller ingen kursmål for Vow i 2023, men det er bare noen tanker som jeg mener er verdt å dele på forumet.

Edit:
Redigert USA-kontrakten til riktig beløp (ca 270 millioner), pga en tastefeil i det opprinnelige innlegget.
Redigert 03.04.2023 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2023 kl 10:37 6946

Ja, men jeg har kursmål 10.- Det burde kanskje dere også ha ;)
Dado83
04.01.2023 kl 10:39 6957

LOL.

Beste som skjedde med denne VGM aksjen var når jeg fikk den fra Vow til 3 kr og solgte til 7,50.
Redigert 04.01.2023 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
04.01.2023 kl 14:02 6873

Kursmål 10 på VOW eller VGM? Begge kanskje? Helt ok for meg det altså
Dado83
04.01.2023 kl 16:16 6863

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Morsom du som tror at VGM skal i 10 kr og Vow under 10. Lykke til med det du, hvis VOW treffer 10 kr da er VGM på 0.500.
Redigert 04.01.2023 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Karbon
04.01.2023 kl 16:42 6819

Jeg har etter beste evne forsøkt å lage en tråd med fokus på hva vi kan forvente av kontraktsinngåelser for Vow i 2023.

Dessverre blir tråden spammet ned av en viss person med nick mg3344, så jeg ser ingen annen utvei enn å låse tråden.

Når man i tillegg blir beskyldt av samme person for å prøve å lure andre når man legger ut informasjon om selskapet, så blir man ikke så veldig motivert til å fortsette.
Redigert 04.01.2023 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
CapitaL
05.01.2023 kl 09:15 6401

Fremkommer litt mer info vedr Murfitts og dekksamarbeidet i et tidsskrift i dag.

De 3 første resirkuleringsanleggene skal bygges i UK og skal være i full kommersiell drift om ca 18 måneder, dvs omkring midten av 2024. Så da bør vel også røstene om manglende visibilitet i samarbeidets tidsperspektiv dempe seg noe..

- While the concept could be implemented across the globe, the partnership currently anticipates that the first plants will be sited in the UK.

“We are aiming to have [planning] applications for up to three initial plants submitted in the first half of this year,” stated Murfitts, which is headquartered in Lakenheath, Suffolk.

Once approved, the partners anticipate that they will be operating at a commercial scale within a further 12 months.

Hele artikkelen her:

https://www.european-rubber-journal.com/article/2092641/uk-french-partnership-to-study-rcb-production-for-new-tires


Sakser også inn en kommentar fra Nordea vedr avtalen.. legger også ved link til deres commissioned research.

-Vow and ETEL subsidiary Murfitts Industries (the largest collector and processor of end-
of-life tyres in the UK) announced an agreement to recycle end of life tyres in Europe, North
America. Vow will provide the equipment to valorise the tyres to recover carbon black, which
makes up 30% of a tyre and is usually derived by cracking fossil oils. No specifics of economics or
timing yet, but the global market is 30m tonnes end of life tyres generated globally, with the target
markets representing around 8.6m tonnes (29% of global share), which implies around 300
industrial tyre recycling plants.

Further, the recycling agreement
underpins the company’s landbased division’s growth opportunities, which is now on par with the
cruise segment in terms of size. Combining this with a 27% share price drop in the last 6 months
and the stock trading at a 40% discount to cleantech peers despite EBITDA positivity across all
segments, we continue to view Vow as attractive.

https://research.nordea.com/CommissionedResearch

Hammers
05.01.2023 kl 12:55 6595

Fin info; CapitaL.
De 3 fabrikkene skal altså stå ferdige ila neste år.
Derfor skulle jeg tro at det ikke drøyer så veldig lang tid før ordrene tikker inn.
Kommer det EN samlet ordre vil den ha historisk dimensjon.

Tips til Karbon;
- Først, velkommen etter når det gjelder stenging av tråder pga den type saklighet vi ofte opplever.
- Finansavisen har nær NULL kontroll på hvor mange ulike nicks enkelte opererer under. Da blir det gjerne slik.
- Derfor bør du være SVÆRT forsiktig hvem du slipper inn på låste tråder. Jeg hart selv latt meg lure av "muldvarpen".
- Etter at jeg skjønte "opplegget" er det KUN veletablerte nicks som jeg stoler 100% på som slipper inn på de trådene jeg selv må stenge.

EDIT;
I artikkelen sies det at kapasiteten i utgangspunktet skal være på 20.000 tonn.
Dvs 2x Follum fase 1 = nesten en halv MRD pr fabrikk.
Tidsaspekt for bestilling; H1/2023.

Det sies og at anlegget skal drives som et JV.
JV gjelder driften, mens utstyrsbestillingen selvsagt kun vil gå til VOW.
Redigert 05.01.2023 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Karbon
05.01.2023 kl 17:25 6499

Meget god informasjon i artikkelen som CapitaL la ut her. Her får vi planlagt tidsløp for de første 3 fabrikkene. Og dersom vi regner ca et års byggetid fram til kommersiell drift som er estimert til 2024, så sier det seg selv at utstyrsbestilingene må komme i inneværende år.

Når vi i tillegg vet at ca 40 % av kontraktsverdien normalt betales på bestillingstidspunktet, så kan man vanskelig være pessimist for 2023.
Karbon
06.01.2023 kl 12:06 6253

https://energy.ec.europa.eu/topics/renewable-energy/bioenergy/biomethane_en

"By 2024, EU countries have to collect separately organic waste, which will be an opportunity to upscale the production of sustainable biomethane and create income opportunities for farmers and foresters."
BMW_E30
06.01.2023 kl 18:58 6096

Takk for tilgang. Fortsett den gode informasjonsdelingen :)
Karbon
10.01.2023 kl 18:49 5708

Jeg regner med at vi når som helst får informasjon om videre fremdrift her nå:

https://www.metalsupply.no/article/view/873674/wacker_holla_metall_vil_bli_et_av_europas_storste_smelteverk
Karbon
10.01.2023 kl 21:22 5670

Her kom jeg over noe MEGET interessant i Vow sin presentasjon under Fernley Securities sin "Annual Renewables & Clean-Tech Conference"!

Sjekk slide 10, hvor det presenteres "Ongoing and recent customer development projects"!

Her drar Vow fram samme sitatet som jeg har presentert flere ganger på forumet vedr UniPetrol:

"Plastic to Plastics (recycling PP & PE)
"Our ambition is to chemically recycle
waste plastic not only from our nearest
surroundings, but probably from the
entire Czech Republic and potentially
from other parts of Central and Eastern
Europe.“

Ja, her gir Vow oss et godt hint om at vi kan forvente oss litt av hvert fra UniPetrol snart, akkurat slik jeg har sett for meg. Spesielt morsomt er det også at UniPetrol gis såpass oppmerksomhet på samme slide som Murfitts, og det gikk ikke lang tid fra denne presentasjonen ble holdt til vi fikk ny og hyggelig informasjon om nettopp Murfitts og planene for et stort antall fabrikker framover.

Presentasjonen finner du her:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://research.fearnleysecurities.no/renewables/pdf/Track4/13_40_VOW.pdf&ved=2ahUKEwjDpOjZ4738AhXo-ioKHWFXCF8QFnoECCEQAQ&usg=AOvVaw1Jv3DeE0vPq2iomP7rMVpf

UniPetrol har i lengre tid gått litt "under radaren" for de fleste, det er bare jeg som har messet om UniPetrol her på forumet (sikkert på grensen til det kjedsommelige). Det har heller ikke vært nevnt noe særlig i de siste presentasjonene fra Vow, ikke før NÅ!

Det er også verdt å ta en titt på de andre slidene i presentasjonen, for det er MYE god informasjon her.

Og for alle som måtte være interessert, HER er info om når det hele startet i 2020, med mye god informasjon om planene videre framover. Planer, som jeg tror vil materialisere seg i en storkontrakt i år:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://globuc.com/news/unipetrol-wants-to-recycle-plastic/&ved=2ahUKEwjz2tDJ8r38AhVOxosKHfVSAFkQFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw0IZ1On5tf3RGv8PSqmunDp

Redigert 10.01.2023 kl 22:22 Du må logge inn for å svare
Karbon
10.01.2023 kl 22:27 5764

Kanskje kommer det noe av det samme fra UniPetrol på plastgjenvinning, som vil komme fra Murfitts/ETEL på resirkulering av bildekk, dvs bestilling av to-tre store anlegg i år, og med planer om mange flere i årene fremover.
Hammers
10.01.2023 kl 22:28 5853

HERLIG info du kommer med her, Karbon.

Som du sier; Kontakten ble opprettet i 2020 - faktisk 3 mnd før Murfitts. Her kan det altså komme noe konkret "any time".
For min del har UniPetrol vært et "hvitt hull" siden det har kommet så lite info rundt selskapet.
Det eneste jeg kjenner til at selskapet har STORE planer både i Tsjekkia og landene rundt. Lurer på om ikke du la ut info rundt dette?

Apropos nye kontrakter; Circular Carbon bestilte et pilotanlegg for å gjøre deres avfall om til biokull til samme tid som Murfitts.
I mitt regneark har jeg skrevet JA i kolonnen for kommende seriekontrakter.
Også her kan det mao dukke opp noe ila året - for også der er det nå forsket i 3 års tid for å få et maksimalt sluttprodukt.

Som vi har snakket om noen ganger; 2023 ligger an til å bli det året da det hele snur igjen - og det noe så til DE grader!
Hammers
10.01.2023 kl 23:10 5948

Har du forresten studert plansje 11 i detalj?

Fra pyrolyseprosessen går de 3 naturlige linjene ut.
- Char. Denne ender I CEMENT INDUSTRY. I så fall en konkret nykommer hos VOW - noe du har har pratet om.
- Pyrolysegass. Denne går via produksjon av Ethylene, Propylene og BTX (hva nå det er) - før linjen avslutter med Circular Plastics.
- Pyrolyseoljer. Denne slår seg sammen med linja for gassen - før produksjonen av det nevnt over. Energi til å drifte prosessen?

Når man ser på de elleville prisene "plastprodusentene" oppnår på børs selv om man ikke har noe spes å vise til kan jo dette bli "riktig lekkert".
Men som vanlig; IKKE i morgen. For ALT kommer når det kommer - OG DET KOMMER!
CapitaL
10.01.2023 kl 23:13 6026

Limer inn denne fra en tid tilbake jeg ;)

CapitaL
21.08.2021 kl 08:14 5252
Ser at ingen har trukket noen konklusjon etter innlegget mitt vedr Unipetrol... så da får jeg vel gjøre det selv:)

Hva vet vi? at pilotanlegget er levert av VOW på vårparten i år..
Hva vet vi mer? At Unipetrol bygger et anlegg som skal produsere petrokjemikalier med de tidligere nevnte 15% resirkulert plast. Det anlegget skal stå ferdig neste år.

I forbindelse med kontrakten ga Unipetrol ut en pressemelding med bl.a følgende ordlyd:

- Unipetrol will build a pyrolytic unit for waste-plastic processing at its plant in Litvínov.
In it, it will be looking into chemical plastic recycling and the possibility of implementing
it in standard production in the next three years. “Our ambition is to chemically recycle
waste plastic not only from our nearest surroundings, but probably from the entire
Czech Republic and potentially from other parts of Central and Eastern Europe within
several years,”

Her står det altså at selskapet skal se nærmere på resirkulering av plast.. de skal også se på muligheten for å implementere det i standard produksjon i løpet av de neste tre årene. Og resten av ordlyden? Ambisjoner om å resirkulere plast fra hele Tsjekkia og omliggende land. I løpet av få år..

Konklusjonen min blir derfor at testanlegget som er levert av Vow fungerer aldeles utmerket og at Unipetrol implementerer den resirkulerte plasten i standard produksjon....
Og selvsagt at her kommer det flere bestillinger fra Unipetrol til Vow. Oppskalering og flere anlegg. Ambisjonene til Unipetrol strekker seg jo utover både sentral og østeuropa...


Men i Vow som i andre vekstselskaper er det innlysende at om man ikke eier et snev av tålmodighet, da bør man heller ikke eie aksjer i selskapet.
Det rare med trådene om Vow er at de som konstant uttrykker sin misnøye med selskapet også er de som skriver flest innlegg....
Bedre å selge aksjen og gå videre til andre selskaper er mitt råd til de det gjelder.
Hammers
12.01.2023 kl 00:21 6076

For et drøyt døgn siden skrev jeg noen ord om Circular Carbon.
Et av de selskapene som nå står nærmest en utvidelse av sitt engasjement mot VOW.

Selskapet kjøpte det første anlegget fra VOW i mai 2020 - med planer om å utvide til sine øvrige fabrikker.
I dag la selskapet ut dette (via oversetter):
_____________________________________________
Hamburg/Straubing, 10. januar 2023 – Circular Carbon GmbH har startet industriell produksjon av biokull basert på CDR-teknologi (Carbon Dioxide Removal). Datterselskapet econnext har nå tatt i bruk det første karboniseringsanlegget for rester fra kakaoproduksjon i Hamburg.

Circular Carbon produserer landbruksbrukbart biokull og grønn energi fra organiske rester. For å gjøre dette bruker pyrolyseanlegget i Hamburg skjellene til kakaobønnen, et restprodukt fra kakaoproduksjonen, som utgangsmateriale og karboniserer dem med omfattende utelukkelse av oksygen.

Systemet kan også omdanne andre organiske materialer som havreskall, halm eller grønt avfall. På denne måten blir organiske rester verdifullt biokull, som kan brukes i landbruk, hagebruk og industri for å binde CO2. Biokull er anerkjent i spesialrapporten til Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC, som en metode for å binde CO2. Med anlegget i Hamburg har Circular Carbon en lovende nøkkelteknologi som bidrar til en klimanøytral økonomi.

Fremtidige teknologier for energiomstillingen og den sirkulære økonomien:
CDR-teknologien skaper negative utslipp fordi CO2 er permanent bundet i biokullet. Dette gjør for eksempel gjødsel- eller byggevarebedrifter i stand til å produsere og selge produkter på en klimanøytral måte.

"econnext investerer i fremtidige teknologier for energiomstillingen og den sirkulære økonomien: Circular Carbon-anlegget gir et viktig bidrag til begge deler," vurderer Dr. Sabrina Schulz, Co-CEO i econnext AG, teknologiens potensiale. «Pyrolyseprosessen produserer også varme som kan brukes som en verdifull grønn energikilde: til kommunale lokale varmenett så vel som i form av prosessdamp for industriell produksjon. Her kan fornybar varme erstatte fossilt brensel i fremtiden.»

De to gründerne av Circular Carbon utviklet prosessen for produksjon av biokull og anlegget og driver selv.Prosessvarmen som genereres i produksjonen av biokull brukes også i form av damp til å generere energi til kakaoproduksjon på stedet. "Ved hjelp av vår Cleantech-løsning gjør vi det mulig for våre industrielle kunder å dekarbonisere sine industrielle prosesser," sier Felix Ertl, medgründer av Circular Carbon GmbH.

«På mellomlang sikt har biokull en enda større fordel. På den ene siden fjerner biokullet vi produserer CO2 fra atmosfæren. Samtidig fremmer biokull dannelsen av humus i utarmet jordbruksjord og forbedrer dermed deres fruktbarhet, sier Peik Stenlund, administrerende direktør og medgründer av Circular Carbon.

Biokull brukes i dag hovedsakelig som jordforbedringsmiddel i landbruket, som torverstatning eller i regnvannshåndtering for blågrønne infrastrukturprosjekter. Biokull er et raskt voksende marked for langsiktig binding av CO2 i jorda. Produksjonskapasiteten øker tilsvarende: European Biochar Association (EBI) spår en vekst på mer enn 85 prosent for 2022 sammenlignet med året før. I 2021 var økningen fortsatt på 71 prosent. For inneværende år forventer foreningen rundt 100 000 tonn CO2-ekvivalenter som kan bindes av biokull i Europa.

Om sirkulært karbon:
Circular Carbon GmbH, basert i Straubing, utvikler biomasseenergisystemer for produksjon av verdifullt biokull og fornybar prosessdamp. Ved hjelp av denne tekniske løsningen gjør cleantech-selskapet industrikunder i stand til å dekarbonisere prosessene sine og bruker biokull for å binde karbon på lang sikt (negative utslipp). De sirkulære karbonsystemene konverterer gjenværende biomasse til karbonholdige materialer som kan brukes i ulike landbruks- og industriapplikasjoner (som landbruk, frukthager og hagebruk, urbane trær, dyrefôr og konstruksjon).

https://circular-carbon.com
Redigert 12.01.2023 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Karbon
12.01.2023 kl 10:29 6534

Ja Hammers, det kan nærme seg noe mer fra Circular Carbon nå. Vi vet fra før at pyrolyseanlegget fra Vow de satte opp i Hamburg, var i samarbeid med verdens største sjokoladeprodusent, Barry Callebaut (derfor pyrolyse av kakaobønner).

Og det er nå gått noen måneder siden Circular Carbon la ut denne meldingen:

"We are gearing up for rapid scale up. Our mission is more important than ever and we are committed to deliver carbon net negative technologies to industrial clients that seek to become carbon neutral. Stay tuned, as we are launching several new open positions in our engineering department very soon"

Hvem blir først ut med utstyrsbestillinger i år av Murfitts, UniPetrol eller Circular Carbon? Eller kanskje Philip Morris melder seg på? Eller Wakefield Biochar? Eller en helt ny aktør som tar oss alle på sengen?
CapitaL
12.01.2023 kl 10:54 6620

Jeg tror CHE reaktoren blir først ut, og at den havner hos Envigas eller VGM..
Hammers
12.01.2023 kl 16:54 6442

Hvis VGM bestemmer seg for å øke til de nevnte 20.000 tonnene er det naturlig at reaktoren ender der.
For med denne ene reaktor øker man kapasiteten fra 10 til 20,000 tonn.

Siden den nye reaktoren er uprøvd (selv om alle prosessene ER det) og siden konseptet skal kobles i serie/parallell med ETIA-reaktorer for stordrift, er det naturlig at de første utprøvingen foregår i nærområdet - ikke veldig langt unna.

Likevel ingen "must" dette - for vi snakker om selskaper som allerede har folk rundt om på store deler av kloden.
Mener å huske at CHE også har et system der man driver vedlikehold og feilsøke på store avstander.
På den måten kuttes reisevirksomheten til et minimum.
Redigert 12.01.2023 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
Karbon
03.02.2023 kl 14:10 5688

Det har kommet en god del ny informasjon siden åpningsinnlegget ble skrevet, og det kan være tid for å gjøre en liten oppsummering snart. For eksempel hvilke kontrakter anses som nærmest garanterte i 2023, og hvilke er mer sannsynlig å komme i 2024. Mulig jeg tar en oppsummering etterhvert, men det er kanskje like greit å vente til etter q4-presentasjonen. Jeg mener iallefall at det må legges større vekt på Murfitts Industries og UniPetrol enn hva som er gjort i åpningsinnlegget.
Redigert 03.02.2023 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Karbon
14.02.2023 kl 19:24 5297

Denne gangen vil VGM avholde sin presentasjon før Vow, noe som også er mest logisk. VGM førstkommende fredag, og Vow torsdag 23. februar.

Jeg er ikke så veldig spent på selve q4-tallene for Vow, det er uansett "gårsdagens news".

Det jeg er spent på under presentasjonen 23. februar, er om eller hva vi får høre om følgende 3 forhold:

1. Murfitts/Etel - forventninger til fremdrift framover.
2. "Vow Biosolids" - Hva skjer i Japan, jf. presentasjonen som nylig ble avholdt i Frankrike.
3. UniPetrol og veien videre for plastgjenvinning, jf. Fernley Securities sin "Annual Renewables & Clean-Tech Conference" som ble avholdt før jul.
Redigert 14.02.2023 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.02.2023 kl 23:36 5087

Personlig er jeg litt spent på hva man allerede nå kan vise til på resultatsiden.
Det FØR de store prosjektene med Murfitts + Biosolids blir realisert.

I dag er alle 3 rapporterende ledd i full drift - mot kun 1 av 3 under pandemien/oppbygging av landlig.
Cruise (som berører Aftersales) går for fulle mugger og nyervervelsen CHE (inngår i land) gjør det samme.
Cruise Projects går på autopilot og flere nyheter har kommet vedr Land den siste tiden.

Når det gjelder din "ønskeliste" er det tillatt å stille spørsmål under Q&A. På nett eller i sal.

EDIT:
I tillegg til dine ønsker kunne det også vært interessant å få litt info om hva som skjer i omr Indonesia/Malaysia - der Tinfos og VOW etabelerte et partnerskap i 2020. Plast til elektrisitet for lokalbefolkningen var formålet. Ellers er det ENORME søppelfyllinger i området.
Ulike typer avfall som lett går inn i pyrolysen og blir til biokull/gass (elektrisitet) og oljer.

Året etter var det stor ståhei da sjefen for ETIA + Salgssjefen for VOW deltok i et større evenement der.
Dette har trolig gått i glemmeboka for de fleste.
Redigert 14.02.2023 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
CapitaL
14.02.2023 kl 23:49 5062

Håper det dukker opp noe fra VGM om utvidelse på Follum.. og om det er fremgang i andre prosjekter selskapet jobber med. Mer enn 10 konseptstudier var vel underveis der i gården pr oktober.

Hva skjer i Japan ja.. og hva med Sveits og Philip Morris.

Kommer det noe ut av det 3-årige R&D samarbeidet med CITEO? Det er bortimot 3 år siden starten av det prosjektet. Plastavfall omgjort til hydrogen og karbon til batterielektroder.

Ellers, nytt om den store reaktoren.. er kjøper funnet?
Når forventes ordrene fra gjennombruddet i USA. Det var vel snakk om tillatelser der som disse ordrene er avhengige av.
Søknader om tillatelser skal også sendes inn i Storbritannia for de 3 dekkanleggene, i løpet av H1. Regner ikke med noe nytt utover det mht Murfitts i denne omgang.

Tallene for Q4 er guidet å ligge omtrent på linje med Q3 som var 194 mill.. året under ett forventes det 780-790 mill.
Framtia
15.02.2023 kl 20:54 4755

Har den friskt i minnet! Lurer ennå på hvorfor den ble børsmeldt i 2020 og det i ettertid ikke er kommunisert 'ett ord om samarbeidet...🤔? Kan det virkelig ta så lang tid å få satt igang tiltak for å fjerne nåtidens miljøproblemer nr 1...PLAST?🤔 Kan nesten sammenlignes med Norges miljøpolitikk...Øke ambisjonene i prosjekter du ikke evner å starte, samt dytte oppstarten inn i evigheten!
Hammers
15.02.2023 kl 21:28 4695

Det er selvsagt ikke "bare-bare" å starte opp i et fremmed land.
Avtaler må undertegneres, tillatelser må gis fra myndigheter, rettighetshavere har sitt å si.

Da er det godt å ha en samarbeidspartner som TINFOS.
De har vært etablert der i flere år og vil være en døråpner mot myndighetene.

At man ikke har hørt noe siden 2020 er ikke rart. Man får aldri løpende orienteringer om noen av VOW's pågående prosjekter.
Slik er det nok også hos alle andre selskaper på børs.

NÅR nyhetene etter hvert kommer blir dette STORT. Akkurat som alt annet VOW for tiden driver på med.
Man oppretter ikke et nytt selskap i "Langtvekkistan" uten at det ligger store tanker bak!

De søppelmengdene som finnes i landet er enorme.
Det samme er de verdiene som kan utvinnes med utstyr fra VOW.
Bare å slappe av. NOK av andre prosjekter å videreutvikle før det blir Indonesias tur.
Redigert 15.02.2023 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
theblueone
15.02.2023 kl 22:11 4611

I ett av verdens mest korrupte land... velbekomme
Hammers
15.02.2023 kl 22:21 4580

En alvorlig påstand du kommer med - og ikke noe jeg tidligere har hørt om.
Denne bør du dokumentere med noe mer håndfast enn en slik løs påstand!

Tinfos har jobbet i området over flere år og Tinfos tok iniativet til at VOW kunne bidra med sin pyrolyseteknologi for å rydde opp i elendighetene. Hadde det vært skittent spill i bakgrunnen hadde selvsagt ikke Tinfos og VOW operert der.
Redigert 15.02.2023 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Commodore27
15.02.2023 kl 22:49 4524

Transparency International e.V. (TI) is a German registered association founded in 1993 by former employees of the World Bank (Verdensbanken er fellesbetegnelsen for fem internasjonale organisasjoner som yter finansiell bistand og rådgivning for å fremme økonomisk utvikling og medvirke til fattigdomsbekjempelse i utviklingsland)

Denne institusjonen har Indonesia omtrent midt på treet når det gjelder korrupsjon
Danskene er best, med Norge på en rimelig hederlig 4. plass
Redigert 15.02.2023 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
CapitaL
16.02.2023 kl 11:47 4263

Så fort tråden låses opp kommer oppgulpet.. men jeg skal ikke dvele ved det.

Her er presentasjonsmateriellet fra Fearnleys konferanse:

https://research.fearnleysecurities.no/renewables/pdf/Track4/13_40_VOW.pdf

Om Biogreen:
- For production of sophisticated and advanced biocarbon, needed for instance by the metallurgical and advanced materials industri

Om CHE-reaktoren:
- For processing large volumes of biomass, such as forestry waste and waste wood, and production of clean energy and biochar

CHE+ Biogreen:
- Two-step process with several Biogreen units connected to each Evensen reactor to further multiply output

Beskrivelsen av CHE-reaktoren tyder på at den må kombineres med flere Biogreen-linjer dersom eks VGM eller Envigas skal ha den, dette for å oppnå god nok kvalitet på biokarbonet?

MASSIVE SCALE-UP UNDERWAY .. Plansje 14, der en enkeltstående CHE- reaktor er avbildet.

Spennende tider fremover iallfall...

theblueone
16.02.2023 kl 12:26 4215

Gjerne det:
FN har en oversikt pr år 2020 (det finnes flere andre oversikter også), men i hht til denne, der 100 tilsvarer null % korrupsjon og null tisvarer 100 % korrupsjon så er svarene som følger:
Best: New Zealand med 88 %
Verst: Sør Sudan med 12 %

Indonesia har 37 %
Russland som regnes som mest korrupt i Europa har 30 %

Landene "under" Russland er stort sett bare "stan"- land som har liten industriell betydning.

Indonesia er et kjempeland både arealmessig, antall innbyggere og med industrielt potensiale. Jeg jobbet tidligere i et firma som samarbeidet med et tysk kjempefirma, som hadde jobber over hele verden. Den gang (ca år 2000) la de på 25 % på alle anbud i Midt-Østen, 50 % på anbud i Nigeria og 100 % på anbud i Indonesia, for å takle korrupsjonen.

Tviler på om Indonesia har endret karakter i særlig grad siden den gang....
Hammers
16.02.2023 kl 13:44 4118

Alle typer udokumenterte påstander kan hvem som helst legge ut og presentere dem som sannheter.
Eks fra forumet; "Jeg har jobbet ved...". "Jeg har bodd....". "Jeg har vært på ferie i DK og hørt lyder fra QFUEL's fabrikk i Skive".
Sistnevnte tror jeg var sommeren for 2 år siden.

Her er i stedet et dagferskt utdrag av FAKTA-innlegg fra VOW.
Avslutningen på invitasjonen til H2/22 - neste torsdag.
______________________________
"The company's world leading solutions convert biomass and waste into valuable resources and generate clean energy for a wide range of industries.
Advanced technologies and solutions from Vow enable industry decarbonisation and material recovery.

Biomass, sewage sludge, plastic waste and end-of-life tyres can be converted into clean energy, low carbon fuels and renewable carbon that replace natural gas, petroleum products and fossil carbon. The solutions are scalable, standardised, patented, and thoroughly documented, and the company's capability to deliver is well proven.

The company is a cruise market leader in wastewater purification and valorisation of waste.
It provides technology and solutions which enable industries to transition towards a fossil-free future by converting biomass and waste into valuable resources and clean energy. The company also has strong niche positions in food safety and robotics, and in heat-intensive industries with a strong decarbonising agenda.
______________________________
Det nye som er tatt inn er "sewage sludge (kloakkslam, tilsv) og end-of-life tyres".
Det betyr at VOW i dag er i stand til å kaste seg over disse innsatsfaktorene i tillegg til tradisjonelle som tre, mm.

- Som det første land i verden klarer VOW å gjenvinne returdekk 100% og fått til et Carbon Black med BEDRE kvalitet enn jomfruelig.
- Som første aktør i verden er VOW det selskapet som endelig har et middel mot evighetsstoffet PFAS (og tilsv P-forbindelser).

Man kan jo tenke seg til hvilke enorme markeder som nå er i ferd med å åpenbare seg.

EDIT:
Prisen på EUs utslippskvoter har i dag igjen passert EUR 100 pr tonn co2.
Holder den seg på disse nivåer ut dagen gis det samtidig et nytt kraftig kjøpssignal for prisen (altså; forventes kraftig opp).

Kvoteprisen har steget fra EUR 65 i oktober til dagens 100+. Mer enn 50% ila 4 mnd.
Redigert 16.02.2023 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
theblueone
16.02.2023 kl 13:55 4089

FN's rapport er i alle fall dokumenterbar....
Poenget mitt var at noen tanker fra mulig samabeid (i 2020) med Tinfos i Indionesia om å omskape plast til elektristet for de fattige, muligens en gang i framtiden kan være OK, men Indonesia har mer enn nok å bruke penger på andre ting, som f.eks ny hovestad mmmm. Og det er et diktatur i det Fjerne Østen, og det er over gjennomsnittet korrupt. Det må da finnes bedre land og prosjekter å satse på, som du selv har varslet om. Men å tygge drøv på Indonesia over flere år, synes jeg du godt kan vente med
Commodore27
16.02.2023 kl 15:39 3989

Korrupsjonen har falt mye i Indonesia etter at Suharto tok kvelden. Men likevel er det slett ikke bra. Dette er faktisk seriøse institusjoner som har forsket på
Og de har ingen gevinst på å ikke fortelle sannheten:
- The Corruption Perception Index (CPI) ranks Indonesia 89. Using Transparency International’s Corruption Perceptions Index (CPI), Indonesia ranked number 89 out of 180 countries with a score of 38/100 in 2018. This is significantly better than its rank and score of 118/180 and 32/100, respectively, in 2012.
Redigert 16.02.2023 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Record
16.02.2023 kl 15:44 3978

Det blir no ikke Indonesia selv som må betale for dette , det blir nok en eller annen form for AID ,muligens sammen med de som produserer denne form for emballasje ,gjerne en pant .
Uansett slikke prosesser tar tid , noen får mindre marginer ,det er det jo verdt å kjempe for .