NEL

roerho
NEL 22.10.2022 kl 09:03 4734

Tøff,tøff.Nå går toget..
Seriøs
23.10.2022 kl 12:43 4565

Hvorfor og hvilken vei? Se på DN investor og flere selg en. Kjøp. Usikker fremtid og ingen tegn til pluss i regnskap.
Kane
23.10.2022 kl 15:52 4475

Du klarte ikke å holde deg unna 😅
Du måtte leite opp en intetsigende post for å kommentere. Du må like å se dine egne innlegg.
roerho
24.10.2022 kl 12:32 4296

Svarer aldri ,men gjør det i dag.Leser aldri på dette forumet.Var en av de første brukere på dette forumet.Hva andre mener er totalt uinteressant.Skriver av og til for å hjelpe.Avkastning...1000%
Mr Erik
16.12.2022 kl 13:51 4019

Da var det jammen 1 mnd siden noen har skrever noe på Nel trådene… Ingen som har noen refleksjoner eller tanker om videre utvikling. Nel har jo steget fra rundt 10 til 15kr uten at det har satt noe fart her på forumet :) Håper vi er på 20-rammet til våren :)
Hankmoody
17.12.2022 kl 09:57 3909


Leser at Nikola skal bygge inntil 60 hydrogen fyllestajoner innen 2026. Pluss en hub som kan: "produce 30 metric-tons per day in its first phase, and will scale up to 150 metric-tons per day upon completion".

Er NEL inne der fortsatt? Nikola ble kanskje nedprioritert som kunde etter at Trevor Milton rundlurte Løkke & Co?
Crom
17.12.2022 kl 15:25 3828

Trevor Milton rundlurte da aldri Løkke & Co. Milton ga riktignok en overentusiastisk fremstilling, og i visse tilfeller kom han med påstander/formuleringer som var premature eller upresise (spesielt angående eierskap til batteriteknologi). Likevel burde han ikke ha blitt dømt på slik måte han er blitt i USA (straffeutmåling er først ventet i Januar). Dette var ikke et tilfelle av ren svindel slik det blir fremstilt, men tilfeller av overdrivelser og unøyaktigheter. Uten Milton hadde ikke Nikola eksistert, og masseproduksjon av hydrogenlastebiler hadde vært lenger unna. Teknologien finnes og Nikola fortsetter oppskaleringen av produksjonen. Dog har saken mot Milton, og shortkampanjen skadet Nikola, ved at tilgangen til kapital har tørket en del inn. Dermed går oppbyggingen tregere enn hva som ellers hadde vært mulig.
Shortkampanjen mot Nikola skapte på et vis delvis oppfyllelse av egen profeti.

Nikolas samarbeid med IVECO går etter planen og de lanserer Nikola Tre FCEV 2023/2024. https://www.youtube.com/watch?v=jrtjbrCiFNI
Nikolas utbygging av fabrikk, og produksjon i USA kan følges med månedlig oppdatering på Bear's Workshop channel: https://www.youtube.com/watch?v=MUVG_rLNsII
Crom
17.12.2022 kl 16:06 3792

Litt vanskelig å skrive noe med substans angående utsiktene til NEL for tiden på grunn av energisituasjonen i Europa, og utfordringene i den globale økonomien. F.eks. har det vært store forventninger til ordre fra Svensk stålindustri (HYBRIT), men hvordan dette skal kunne lønne seg med dagens strømpriser fremstår usikkert eller uforståelig.
Kan hende det vil være hydrogenproduksjon fra vind- og solkraftprosjekter som fortsetter å ugjøre ordreinngang for NEL istedet for industriprosjekter enn så lenge. Kanskje vil det åpne seg gode muligheter for NEL i det globale sør (f.eks. Brazil med ny president) hvor solkraft kan komme til å bli meget viktig fremover. Ellers er det vel stor optimisme for hydrogenutbygging i USA etter subsidiepakken som kom der. Kan dermed hende de blir stor aktivitet i USA fremover. Samtidig er det knyttet stor spenning til gjennåpning av Kina, med gjennopptaking av økonomien der, og hva slags effekt det vil ha på markeder over hele verden neste år. India er også et spennende land som det har vært en tendens til å undervurdere, men det foregår mye interessant der som potensielt kan sette fart på hydrogenprosjekter.
Mr Erik
20.12.2022 kl 10:37 3553

Noen grunn til at Nel plutselig stuper 9%? Følte den var litt i draget, men nei. Noe jeg ikke har fått med meg?
omans
20.12.2022 kl 11:09 3494

Kurser kan ikke bare gå opp, noe som vel er erfart i denne aksjen. Ned fra 30 til 10.
I det siste opp fra 10 til 15.50, og der traff den taket i den fallende trenden.
Nå er et støttenivå ved 14.3 brutt ned. Da gjenstår å se om hvor bunnen er, om den skal helt ned til gulvet i trenden, eller om det kan skje noe i et potensielt santa claus rally.
Mr Erik
20.12.2022 kl 11:44 3438

Takk for svar:) Ser også at finansavisen er ute å krisemaksimerer igjen. Skjer hver gang Nel er litt i dytten..
Aiko
20.12.2022 kl 12:03 3399

Finansavisen gjør jo bare jobben sin med å publisere synet til markedshusene
(DNB Markets forventer tøffere tider for Nel. Estimatene kuttes, samtidig som meglerhuset frykter en halvering av aksjen).
Winter is Here
06.03.2023 kl 16:47 2841

Tut tut, ta plass, nå går toget, :)

"Nel vil hente 1,6 milliarder kroner
Hydrogenselskapet vil hente 1,6 milliarder kroner i en rettet emisjon"

https://e24.no/boers-og-finans/i/76B3xV/nel-vil-hente-16-milliarder-kroner
Redigert 06.03.2023 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2023 kl 16:54 2786

Blir spennende å se hva dette lander på. Mulig jeg blir aksjonær imorgen
thief
06.03.2023 kl 17:12 2695

Får et tapssluk av et selskap.Jo større omsetning,jo større tap. Er helt utrolig at de verdsettes så høyt.Eneste de lever av er emisjoner,som flere andre på ose.Er vel lovet for mange år siden,at de skulle generere positive tall.Men har jo bare blitt verre og verre 😂
retur
06.03.2023 kl 22:22 2266

14,9
Value Investor
07.03.2023 kl 03:27 2042

Hvorfor henter de 1,6 nå, når de har 3 på bok? Store planer om store tap?
Slettet bruker
07.03.2023 kl 13:51 1811

Ja, det er få som tjener penger i grønn industri. Dessuten så ser det ut til at oljebransjen bestemmer både retning og tempo. Utviklingen går tregt, subsidier står ubrukt, saksbehandlingen i EU kan komme opp i 7 år ( noe de vil korte inn til 17 måneder, ved å droppe miljøhensyn), og de som suger disse subsidier til seg er ofte selskaper med adresse i skatteparadis. Dessuten er det alles kamp mot alle innenfor grønn industri.
F.eks: Om Solid State batterier blir serieprodusert, egnet for tungtransport vil deler av hydrogendrevne/ hybride løsninger få knallhard konkurranse.
Så kan man jo lure på hvorfor og hvordan selskaper som Nikola blir kjørt på felgen ( ATL igår), slik at utviklingen innenfor hydrogen bremses.
SV vil nå at Norge kopierer USA med grønne subsidier. Jeg er for, om man først endrer grunnreglene på Oslo Børs Casino, slik at ikke subsidier havner i hendene på selskaper fra skatteparadis, kriminelle og hvitvaskere/ skatteunndragere. Slik det er nå er jeg imot.
Synd at mye av grønn industri ikke har en sjans, slik globen har organisert seg. Å rydde opp i kapitalanarkiet, og dermed redde restene fra det lille som er igjen av demokrati og velferd, er garantert det beste grønne tiltaket. Overføringer fra statskasser til de som er kreft for samfunn er en dårlig ide.
Redigert 07.03.2023 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
07.03.2023 kl 22:30 1623

Emisjonsmaskinen NEL tøffer videre mot stadig større underskudd...
Slettet bruker
08.03.2023 kl 01:27 1482

Ja, også HPUR går nå samme vei: Her har muligens Mitsui som mål å overta kontrollen. Hittil spiller de kortene riktig ( utstedelse av passe dyr gigantobligasjon, med løfte om mer om de får det som de vil..Alt selvsagt konvertibel, om det skulle mot formodning gå riktig vei). Det ble ikke utsted en rep.emisjon en gang. Selv grønne kvalitetsaksjer låner nå til ågerrente, og kan se langt etter grønne obligasjoner til 2,5 % + margin.
Verden snakker nå med minst to tunger: En som skal ha inflasjonen ned til 2%, og en grønn og ganske giftig tunge. Begge deler er ikke mulig ihht.tyngdekraftloven, men INGEN vil prate om slikt. Og ALLE skal ha inflasjonen ned….da kan det ikke puttes penger i inflasjonsdrivende grønn industri, og er det i grunn parkert på ubestemt tid.
Legger man til at Norge subsidierer Statoil ( jeg vet, men det ER et oljeselskap) med mange milliarder uten grunn, mens de har 0 grønne planer ( jeg vet, men vi snakker ikke om flaskepant), så er norsk grønn industri steindød, og slik vil politikere ha det. Selskaper som AKH er til av skattemessige og subsidiemessige grunner for Aker, og i tillegg så suger Aker penger ut derfra gjennom dyre lån +++. Melkeku altså. Ikke reel grønn satsing. Og om SV får gjennom sine tanker ( subsidier som i USA), så vil mesteparten havne i skatteparadis ( og dermed finansiere hvitvasking, kriminell virksomhet, skatteunndragelse osv.).
Som sagt: Det beste grønne tiltaket er å rydde i overføringer til eliten, og reparere demokratiet og velferdssamfunnet. Det er det ingen etablerte norske partier som er interessert i… Slik sett er all prat og tiltak for grønn satsing, kun den nye måten å forsvare overføringer fra statskassen til eliten på, samt en legitimering for udemokratisk underkuing og vidgpende undertrykking av befolkningen.
Som en økonom sa: man skal ikke forakte de enorme gavepakker enhver god krise gir oss ( privat sektor).
Redigert 08.03.2023 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Seriøs
08.03.2023 kl 08:06 1359

Burde ikke vært på børs.. Vil jo ikke ha mulighet for pluss i regnskapet noen gang pga for dyrt å lite bærekraftig uten subsidier
Slettet bruker
08.03.2023 kl 14:23 1211

De fleste forstår nok ikke de mekanismer som styrer globen. Det er grådighet, så kommer grådighet, og deretter grådighet: Powel sier jo klart ifra at grønne penger er noe politikere må styre med og ikke sentralbanker ( og andre finansielle instanser). I praksis er det da billige lån til der det er penger å tjene, og dyre lån der risikoen er størst. Penger inn kan man da godt kalle grønne statssubsidierte penger, men penger ut er styrt av risiko uansett. Så her subsidierer politikere finansverden og ikke grønn industri. Delvis annerledes i Europa, med samme sluttresultat.
Politikere gir inntrykk av at de styrer den grønne butikken, men det er direkte løgn. Det er de økonomiske krefter i sving som styrer dette, og her betyr det oljebransjen og finansverden/ de store selskaper. Noen få idealister med penger kan kun komme med kakepynt, men ikke noe mer.
Veldig synd at sentralbanker og politikere ikke brukte finanskrisen, Covidkrisen og dagens tilstand til å gjøre strukturelle endringer, slik at denne dødelige kreftformen fikk rett medisin. Det er jo ikke i menneskehetens interesse med død og fordervelse på grådighetens alter.
Tilbake til NEL: jeg har mindre tro på hydrogen for kjøretøy nå enn for ett år siden. Ikke som teknologi nødvendigvis ( selvom f.eks. Solid State batterier antagelig vil være neste trekk fra bilbransjen med politisk støtte), men især fordi disse « kreftene i sving» ikke vil at det skal ha en fremtid. Husk at Henry Ford satset på elbil i middelalderen, men måtte bite i oljestøvet, framtvunget av enorme grådige krefter.
Rettelse…igjen…. Les heller:
https://e24.no/annonsorinnhold/betalt-innhold/bak-tallene/dette-er-historien-om-elbilen/23935119/
Redigert 08.03.2023 kl 15:38 Du må logge inn for å svare