Kjernekraft

CasaNova
24.10.2022 kl 15:24 371

Hva tenker folk her inne om kjernekraft? For meg er kjernekraft den åpenbare løsningen på hele energiproblematikken, ihvertfall satt opp mot satsingen på fornybart. I dag er det lite investerbart innenfor segmentet, men jeg har stor tro på at det vil skje mye innen kjernekraft i årene fremover. Hva tenker dere?
Redigert 24.10.2022 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.10.2022 kl 15:39 358

Har også tro på det (men det heter kjernekraft).

Tror dog ikke det er så aktuelt i Norge siden vi er velsignet med så mye naturressurser.
CasaNova
24.10.2022 kl 15:59 337

Vind (offshore) er tydeligvis veldig aktuelt i Norge, hvorfor ikke kjernekraft? Et Westinghouse AP1000 (1GW kapasitet) er estimert å koste USD 7mrd (USD 7m per MW kapasitet) og vil levere opp mot 8TWh (stabilt) i året i 60+ år. Offshore vindparken Trollvind (1GW kapasitet) kommer sannsynligvis til å koste det samme, men vil kun klare å levere ustabile 3,5TWh per år i maks 25 år. Kjernekraftverket vil også kun bruke maksimalt en hundredel av arealet som Trollvind vil bruke. Jeg ser ingen grunner til å ikke velge kjernekraft foran sol og vind.
Fluefiskeren
24.10.2022 kl 16:08 323

Sunniva Rose er veldig enig med deg. Hun er kjernefysiker oh har engasjert seg voldsomt. Jeg synes bare det politiske klimaet i spesielt Norge ikke taler for kjernekraft. Det går på lagring av radioaktivt avfall og sikkerhet. Motstanderne fikk vann på mølla når vi ser hva som kan skje i en krig.

Det er generelt lite kunnskap om dette både blant politikere og folk flest. Jeg tror det vil tvinge seg fram i mange land, men at havvind vil spille en viktig rolle i en overgangsperiode.

https://sunnivarose.no/
Dr_Eval
24.10.2022 kl 16:10 321

I Norge er det lille kompetansemiljøet vi hadde omkring thorium bygget ned. Å bygge opp tilstrekkelig kompetanse tar ca 10 år, og det tar ytterligere 10 år å bygge et kraftverk. Det er raskere og billigere å utvide eksisterende kjernekraft i andre land.
CasaNova
25.10.2022 kl 09:19 240

Det er jo nå når man ser hvor viktig energisikkerhet, og uavhengighet, er at folk bør stemme frem kjernekraft! At olje- og energiministeren sier blankt nei til kjernekraft i Norge er helt spinnvilt når man sammenligner kjernekraft og havvind. Jeg tror du har helt rett i at det er generelt lite kunnskap om dette blant politikere og folk flest, men jeg tror samtidig at det begynner å skje et skifte hos folk og at de ser fordelene med sikker, stabil og grønn energi fra kjernekraft. MDG gjengen bør ihvertfall støtte oppunder dette!
CasaNova
25.10.2022 kl 09:46 215

Man får det til på relativt kort tid hvis man vil. Sverige klarte å bygge 650 kWh kjernekraft per innbygger i tiårsperioden 1976-1986. Til sammenligning klarte ikke Tyskland å nå 100 kWh sol og vind per innbygger i tiårsperioden 2004-2014...