Spettet er dummere enn fåregliset han er født med skulle tilsi

MorganKane
25.10.2022 kl 18:43 2416

Ser at spettet påstår at 1 liter olje inneholder mer energi enn hva et årsverk utgjør. Hvafornoe vrøvl er det?

1 liter olje inneholder ca 10 kWt med energi. Dvs 10 000 watt timer. Et menneske i vanlig hvilemodus avgir varme tilsvarende 50 watt. For enkelthets skyld la oss runde opp ett arbeidsår til 2000 timer. Da tilsvarer bare varmen vi gir 100 000 watt timer i løpet av ett 2000 timers langt hvileår. Dvs 10 ganger så mye som i en liter olje. La oss videre si at vi under fult arbeid klarer å lage 5 ganger så mye energi som under purkestadiumet. Da er vi oppe i 50 kWt. Altså 50 ganger mer en fåreskallen spettet Spedalen påstår. Her snakker vi gjøk av en annen verden.

https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/10/23/7949586/oystein-stray-spetalen-satser-pa-olje-og-gass
Redigert 25.10.2022 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
MorganKane
25.10.2022 kl 18:52 2369

Og det morsomste av alt... Hva har dette med olje vs fornybar å gjøre?

Man kan jo snu på flisa og si at en vindmølle på 15 MW (forutsatt at den går for fullt 50% av tiden) tilsvarer nesten 7 millioner liter olje eller nesten 50 000 fat. En eneste vindmølle. Per år.

I tillegg kan man egentlig gange dette opp med to. Fordi forbrenningsmotorer er mye mindre effektive enn brenselceller. Så 100 000 fat. Gitt en oljepris på 100 usd så gir dette da en årlig inntekt tilsvarende 10 mill USD eller 100 mill NOK. For en turbin. Det å si at fornybar ikke vinner denne kampen har ikke gjort hjemmeleksa si. Det eneste som kan ødelegges det er slike som spettet fåregliset Spedalen som tenker kun en ting. Å vinne på å tyne andre. Null samvittighet. Null omsorg.
Redigert 25.10.2022 kl 18:57 Du må logge inn for å svare
nhydro
25.10.2022 kl 20:28 2201

Spettet vil vel ut av olje og gass og trenger kjøpere
Rule
25.10.2022 kl 20:35 2163

jada, han forsøger at lokke folk ind i olie. Gasprisen var vist negativ idag, så energy supply er pt fin.
Danmark bruger i runde tal 4 gigawatt strøm i gennemsnit. En stor vindmølle park er på 2 gigawatt mærke-effekt og laver i snit 1 gigawatt.
Lexi01
25.10.2022 kl 20:49 2107

Spettet er nok fortsatt bitter på at han dumma seg ut med siste inngang i Vår Energi, prøver febrilsk å få kurs opp igjen..Rett og slett en uspiselig fyr på alle måter.
Rule
25.10.2022 kl 21:44 1993

hold da op - se den her udtalelse:
...For du tjener kun penger i aksjemarkedet på at andre gjør feil...
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/10/25/7950153/spetalen-her-kan-man-tjene-penger-uten-a-jobbe

Jeg har troen på at hoved princippet i aktie markedet er sund INVESTERING. Igennem aktie markedet INVESTERER man i en virksomhed - man antager en ejer andel - og derigennem får man del i virksomhedens fortjeneste.
MorganKane
26.10.2022 kl 12:01 1760

Husk at selv om den gir 1GW i snitt så varierer produksjonen fra 0 GW (vindstille) til 2 GW (bra med vind). Derfor må dette kombineres med sol, vann, eventuelt gass. Eventuelt lagring via hydrogen eller batterier. Så selvfølgelig ikke helt problemfritt, men hva er vel det? At dette utgjør 6% av energiforsyningen antar jeg står bra i stil med Investeringer. Det investeres 1000 talls milliarder i olje, kull og gass hvert år. Jeg tipper de årlige investeringene i fornybar er godt under 6% av totale energiinvesteringer. Da sier det seg selv at andelen forblir liten. Hvis man endrer på dette regimet så endres også andelen. Og i sum får vi mer energi for en billigere penge. På globalt nivå altså.

Dessuten nevner kålhodet spettet ikke årsaken til at vi skal over på grønn energi. Nemlig klimaendringer. Det bør kålhodet si klart fra om at han ikke har noen tro på. At alt er konspirasjonsteorier. Da ser vi hvor vi har han.
Redigert 26.10.2022 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Villmannen
26.10.2022 kl 12:23 1713

Tror de fleste her inne på forum når Spetalen ca til anklene når det gjelder dyktighet på børs. At han figurativt har sagt noe som blåses opp her inne - tyder på at noen har et større problem enn han :). Ro dokk ned og smil. Jeg sitter og med aksjer i VAR :).
Redigert 26.10.2022 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
True
26.10.2022 kl 12:42 1661

Litt skeptisk til noen av uttalelsene hans, spesielt at han shorter Tesla. Har alltid hatt respekt for Spetalen som en fornuftig kar som vet hva han snakker om, og har ikke fått inntrykk av at han er en som villeder investorer med det første. Virker som han dro en Sissener her, og vi så jo hvordan det gikk... Oh well, nobodys perfect.
Villmannen
26.10.2022 kl 12:54 1620


Enig i det, men jeg ser på både Spettet og Sissener som dyktige folk. Men hvem har aldri sagt / gjort en feil? Men har respekt for begge de to som har lykkes med sine finanser mer enn de fleste i Norge. Klart at han ikke var nøyaktig om han sa at 1 liter olje utgjør mer energi enn hva ett menneske gir fra seg i løpet av et år. Tror nok det ikke var helt slik Spettet mente det - og at man ikke skal ta det bokstavelig. Det er mye som blir sagt og gjort av både politikere og folk som de fleste kan se er feil. Ref Putin er skyld i høy strømpris - Co2 er skyld i klima endringene. Tror alle ser at ting er mer sammensatt.
Tm3P
26.10.2022 kl 13:19 1570

Tesla er vel mer enn 10x høyere verdsatt nå enn da Sissener shortet. Skal ikke si det er riktig å shorte nå, men bedre enn den gang hvertfall :)
Pensjon
26.10.2022 kl 13:44 1512

Hei.
Kanskje Spettet har mere rett enn dere tror, da varmen et menneske avgir bare kan konvertere 3 % energi.
Mvh gammel pensjonist.
OZZY
26.10.2022 kl 14:35 1436

åååå skal han UT av olje nå. stadig noe som skjer der i gården.
MorganKane
26.10.2022 kl 14:35 1434

Hehe,

Nei nei. 100 % av energien kan være med på å varme opp hus du sitter i. Og dette gjør du hele tiden i vibterhalvåret. Du mener kanskje at 97% av energien går tapt hvis vi skal omforme varmen fra kroppen til elektrisitet. Det stemmer kanskje, men det er jo helt uvesentlig. De store muskelgruppene våre kan lage elektrisitet direkte igjennom arbeid (så får man litt ekstra hvis man klarer å gjøre om varmen som vanligvis vurderes som tapt til elektrisitet også). Jeg for eksempel kan sykle med en power på rundt 200 watt over flere timer (i tillegg går helt sikkert det dobbelte til varmetap).
Redigert 26.10.2022 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
True
26.10.2022 kl 15:44 1339

Ganske modig å shorte Tesla etter min mening. Tesla handler ikke kun om bil og er et meget proaktivt og fremtidsorientert selskap. Men for all del, short i vei. Ikke første gangen folk har undervurdert og tvilt på Elon Musk...

https://www.youtube.com/watch?v=_SabMHPiMP4
Tm3P
26.10.2022 kl 15:52 1304

Driver ikke med shorting og tviler ikke på Musk, syns fortsatt Tesla er ganske heftig priset.
True
26.10.2022 kl 16:12 1265

Det gjør vi alle og det er helt nødvendig for å komme seg opp og frem her i livet. De som ikke innrømmer og lærer av feil, kommer ingen steder. Alle må være en klovn før de kan bli en Mester, og mange må starte på Klovneskolen igjen flere ganger i livet for å bli nok en Mester (ala. skifte jobb / karriere). Sånn er det bare.

Men det er stor forskjell på å si/gjøre feil, og å misslede / manipulere andre til å ta dårlige avgjørelser for å berike seg selv. Det er derfor jeg gikk hardt ut mot Sissener da han uttalte offentlig "selg alle grønne aksjer!". Og nå roser han Flyr opp i skyene, og vi ser jo hvordan det går med det selskapet...

Det er en stor forskjell på meg og de andre i Eliten. Jeg passer på mannen i gaten til å ta gode beslutninger. Jeg villeder ingen. Og nærmest alt jeg har forutsett tidligere har blitt til virkelighet. Det er derfor jeg ikke gir gratis tilgang til min kunnskap med det første.

https://www.truecryptoinvestments.net/
Redigert 26.10.2022 kl 16:13 Du må logge inn for å svare