Q3

JosefK
AZT 27.10.2022 kl 07:03 4708

ArcticZymes Technologies Q3 and first nine months 2022 results

Tromsø, Norway, 27[th] October 2022 - ArcticZymes Technologies (OSE: AZT)
reported sales of NOK 29.3 million (25.2) and an EBITDA of NOK 2.8 million (9.9)
for the third quarter of 2022.

Highlights from Q3 and first 9 months 2022

· ArcticZymes Technologies (AZT) had Q3 sales of NOK 29.3 million growing by
16% (Q3 2021: NOK 25.2 million) and sales for the first 9 months of NOK 108.8
million growing by 24% (9M 2021: NOK 87.5 million)
· AZT had a positive EBITDA for Q3 of NOK 2.8 million, a reduction of NOK 6.2
million (Q3 2021: NOK 9.9 million) and a positive EBITDA for the first nine
months of NOK 40.2 million, a reduction of 0.6 million (9M 2021: NOK 40.8
million)
· Increased expenses correspond to investing in growth initiatives such as
talent acquisition, expansion in Oslo, the Drug Master File (DMF) and external
M&A support
· Cash flow for Q3 was positive NOK 7.6 million (Q3 2021: NOK 9.9 million)
giving a cash balance of NOK 238.6 million (Q3 2021: NOK 186.9 million)
· Expression studies have yielded several promising R&D prototypes of RNA
enzymes
· ArcticZymes intensifies the M&A process, entering discussions with a select
group of international companies

CEO Jethro Holter comments:

"Sales continue to grow despite headwinds related to seasonal effects with
customer vacations and the foreseen void created following the pandemic where
demand for enzymes for Coronavirus-related applications has vastly reduced.

The main growth driver for the quarter was the Biomanufacturing business.
Molecular tools achieved flat performance for the quarter but growth for the
first nine months.

Inorganic growth initiatives advance to discussions with a select group of
international companies."
Slettet bruker
27.10.2022 kl 16:51 1858

Facit blev ned omkring 10% Er det fair på det regnskab? Det synes jeg umiddelbart.

- Caset er blevet mere risikofyldt. Alt står og falder på Q4 (“make or break”).
- Der skal laves knap 46 MNOK i sales i Q4. Det er i den høje ende historisk for AZT. Kun Bull-scenariet er nu acceptabelt.
- Væksten viser svaghedstegn? Måske choppy quarter, måske ikke, men det ved vi først ved Q4. Det er farligt for et selskab med så høj P/E.
- Vi har ikke set skyggen at et M&A og Jethro virker mest af alt til at trække med fødderne.
- Hvor er den eksplosivt vækst i SAN? Aktionærerne venter, og timeline bliver ved med at rykke ud i fremtiden.
- Omkostningerne er høje, EBITDA er overraskende lav.

Omvendt sker der også gode ting:

- Guidance fastholdes. Jeg tror på Holter, når han fastholder og vi er allerede godt inde i Q4.
- Overskuddet bliver forhåbentligt brugt til vækstprojekter, der giver mening og vil styrke top- og bundlinje på sigt.
- M&A kan pludseligt ske.

Skal kursen længere ned? Måske. Jeg tror, vi er inde i en periode med buy the dip, med relativ høj risk/reward.
bj111
27.10.2022 kl 20:55 1711

Syntes Labull oppsummerer greit på twitter for de som er interessert i hva han kommer med.
Slettet bruker
27.10.2022 kl 22:46 1597

LaBull med en meget god opsummering:

https://twitter.com/labulll/status/1585691387927855104?s=46&t=xxR6_Dr77i077vqaLZBJZQ

Man kan spørge sig selv, hvorfor AZT ikke på nogen måde fandt det nødvendigt at kommunikere deres forventninger til øgede omkostninger.

Jethro har gjort det fantastisk. Men han er i løbet af de sidste kvartaler begyndt at lave nogle kommunikations-fejl, som er alt for grundlæggende.

Selvom jeg overordnet set er meget tilfreds med Holter, så kan man måske så småt begynde at spørge sig selv, om han er den rigtige CEO til det selskab, som AZT er på vej til at blive? Måske der på sigt skal lidt mere kommercielle og aggressive kræfter til? En med mere “børsnoterede” kommunikationsevner. En, der ikke laver “begynderfejl”.

AZT skylder Jethro sin succes. Men måske en anden type profil på sigt er bedre?
Redigert 27.10.2022 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
bj111
27.10.2022 kl 23:09 1569

Det er for tidlig, Skulle Jethro finne på noe annet nå ville jeg sterkt vurdert min investering i AZT. Forrige leder av selskapet kjørte det nesten konkurs og hadde det ikke vært for at Biotec hadde AZT ville det vært historie. Heldigvis lot han Jethro holde på med sitt på et lite prioritert støvete kontor i et hjørne. Bilde som ble skapt av Lien der han sto å fnøs på Q presentasjonen den ene verre enn den neste. Vi skal være veldig glade vi har Jethro og håper han fortsetter til selskapet har blitt en liten gigant på enzymer og inntekter. Så får vi heller leve med at det gjøres noen tabber med tanke på presentasjoner men ferie var faktisk ikke noen tabbe selv om jeg må si jeg ble dritt lei maset ditt om den frasen. Bedre med en som levere varene over tid enn en som surrer det til ved enhver anledning.
Dr_Eval
28.10.2022 kl 01:09 1509

Enig. Ingen er perfekt, men det er mange selskaper på Oslo børs som f.eks alltid bommer milevis med guiding. Jeg kommer ikke på noen som kunne vært bedre enn Jethro for AZT, men jeg kommer på mange som ville vært elendige. Det er f.eks mange som har erfaring med m&a der det ble gjennomført på en måte som var katastrofal for aksjekursen.
rufus01
28.10.2022 kl 05:59 1458

Jeg mener Holter er den riktige CEO for AZT. Grunnen til det er at han har så stor kunnskap om produktene AZT utvikler og har i porteføljen, og det markedet de leverer til. Tror ikke det er mange aktuelle kandidater som kan overta hans plass med den kunnskapsbasen. Håper derfor han fortsetter i mange år til.
rischioso
28.10.2022 kl 10:31 1296

Eller mer riktig - Overskuddet stupte med over 80% pga betydelig økte kostnader sammenlignet med det samme kvartalet i fjor. ...

Det er jo skremmende uansett at selskapet ikke har kostnadskontroll og at overskuddet er tilbake på pølsebod nivå - da blir reprising med negativt fortegn en konsekvens - egentlig ikke mer komplisert enn som så ....
bj111
28.10.2022 kl 10:43 1270

Tja du må gjerne mene at de ikke har kontroll men lite som tyder på at de ikke har kontroll på kostnadene sine. Se presentasjonen og se gjerne oppsummeringen fra største aksjonærgruppe på twitter der kostnadene kommenteres.
Er ikke mer komplisert enn at de har foretatt en rekke investeringer for å møte og øke veksten de forventer og så får man se om det slår til. Jeg tror dette går helt fint. Kostnadene er og lette og kutte dersom det skulle være behov for det pluss at de ikke bruker mer enn de får inn og det på et svakt kvartal.
rischioso
28.10.2022 kl 10:56 1247

Like lette som Woulgan kostnadene? De tok det år å kutte ... ;)
Fünke
28.10.2022 kl 10:59 1238

Jeg tar heller en gjennomtenkt og velutført M&A, enn et oppkjøpt basert på følelser og press. Jeg leste en plass en gang at statistisk sett er det mindre verdiskapende å bruke oppsparte midler på oppkjøp kontra tilbakekjøp av egne aksjer eller utbytte. Når selskapet nå har brukt så lang tid og Jethro er den han er, så tror jeg virkelig AZT kommer til å levere merverdi ved en slik transaksjon.

Når vi nå snakker om Jethro. Jeg var som sikkert mange andre litt skuffet over Q3-tallene. Jethro var jo vag på Q2 når han nevnte dette med sommerferie og den slags. Jeg trodde ikke det ville bety så mye i et så stort marked og med så mange kunder. Men uansett. Jeg tror vi kan stole på Jethro og at de leverer på salgsmålet for 2022. Når han ga uttrykk for at vi ikke skulle forvente tidenes kvartal i Q3, så gir han nå uttrykk for at de kommer til å nå MNOK 155. Riktignok har de valutamedvind som hjelper på. Hadde Q4 sett usikkert ut med tanke på å nå målet, så tror jeg Jethro er en person som ville justert ned ambisjonene.

Om jeg ikke husker helt feil så hadde de valutamotvind i 2021 og leverte over guiding, så det utjevner seg over tid.

Ellers så forsto jeg på presentasjonen det som at mange av disse 80 "nye" kundene i biomanufactoringsegmentet var kommet til ganske nylig. For meg, etter å ha fordøyd rapporten, en virkelig bekreftelse på at SAN-produktporteføljen leverer på kvalitet og verdi for kundene. Fremtiden ser lys ut, men jeg tror markedet har behov for enda mer bekreftelse før kursen stabiliserer seg over kr 100 i første omgang.
bj111
28.10.2022 kl 11:24 1210

Hehe ja du kan så si. Du vet godt at det er vesentlige forskjeller fra den gang :-)
JosefK
28.10.2022 kl 11:48 1176


Tiltredes. 100%.

80% kundetilvekst på to år. Jeg mener det er to år siden de kom med 100+ tallet. At de fleste har kommet etter covid stemmer nok også.

Slettet bruker
28.10.2022 kl 17:01 1014

Jeg er ikke med her, Rischioso, skulle vi ikke ned til 50-tallet…? Eller taler du bare for at holde dig vågen som sædvanlig?

Eller kan det ske, at markedet nu har fået med sig, at AZT nu har 180+ kunder i stedet for 100+ kunder indenfor biomanufacturing. Og at AZT investerer i vækst og innovation indenfor et novelty-segment?

Du vrøvler om Corona det bedste, du har lært, men du har ikke fået med dig, at Corona stort set ikke har været en væsentlig del af caset i hele 2022. Nu præsenterer du det som om, at det er en dramatisk udvikling ved Q3. Det er tydeligt, at du ikke forstår dig det mindste på caset. Eller vækstselskaber i det hele taget.

Jeg købte lykkeligt på bunden i går op til 100% igen, så jeg forsøger mig også med swings. Men jeg forstår i det mindste, at AZT er en langsigtet vinder.

Tror du ikke, at du bare skulle smutte tilbage over på QFUEL-tråden igen?🙃
Redigert 28.10.2022 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Fünke
28.10.2022 kl 18:38 913

Jeg skal ikke tale for fremtidens aksjekurs, men det var nå en relativt kjapp retur fra 62 i denne omgang.
Slettet bruker
28.10.2022 kl 20:09 837

Svært at sige. Markedet har ret til at være skeptisk til Q4. Men det er mere tydeligt end nogensinde, at 2023, 2024 og 2025 bliver gode år for AZT.

Jeg vil fortsat forsøge mig med swingtrades. Lytte til Holters signaler. Jeg tjente styrtende på mit call med Q3. Men vejen for AZT herfra på lang sigt er op. I mellemtiden kan man tjene på choppy quarters. Er man helt tabt bag en vogn, kan man forsøge at tale kursen ned og op ligesom Rischioso/Steinar forsøger i alt, hvad han skriver.

AZT giver muligheder for swings, men i sidste ende bliver man mest rig i AZT ved at stay long.
Redigert 28.10.2022 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
rufus01
29.10.2022 kl 15:09 621

Ja jeg tror også det er en god strategi og sitte stille i båten. Har også tradet litt og klart og akkumulere rundt 2k ekstra på denne måten. Men syns det er mye mer stressende og selge noen tusen å gamble på nedgang i kursen, enn å sitte stille å se på at kursen faller. Da sitter jeg iallefall ikke på redusert beholdning den dagen det tikker inn en melding om oppkjøp, innsidekjøp eller andre kursdrivende meldinger. Uansett jeg syns stemningen er i ferd med å ta seg opp etter ett heller skuffende Q3 der først og fremst kostnadene har steget mye mer enn jeg hadde forventet. Uansett det koster å vokse, men viktig og være klar for det som kommer. Og det virker det som AZT har god kontroll på, all den tid de utvider staben betydelig. Det gjør de ikke uten grunn!. STAY LONG or STAY AWAY! :)
Redigert 29.10.2022 kl 17:14 Du må logge inn for å svare