Skal det være en porsjon fjær?

JosefK
AZT 27.10.2022 kl 13:57 473


Lol🤓

https://forskning.no/bioteknologi-fisk-mat/en-fjaer-kan-omvandles-til-mat/2095668

Enzymer er stoffer som får kjemiske reaksjoner til å gå fortere.

Svaret kan gjemme seg i Antarktis.

– Vi fant en bakterie som kan spise fjær og som kan bryte ned keratin i fjærene til nitrogenrike materialer i en form som kan brukes til litt av hvert, forteller Shapaval.

—-

Senteret ledes av Sintef, som har med seg Norce, NMBU og NTNU på forskningssiden. Øvrige partnere er Arcticzymes Technologies, Secondcircle, Norilia, Vesterålen Havbruk, Vectron Biosolutions, Xellia Pharmaceuticals, Borregaard, Biocatalysts, Tine, Pharmaq, Algipharma, IFF, Renevo, Nutrimar, Skretting og Eyde Cluster.

—-

Personlig står jeg som regel over, men logisk sett er fjær en proteinbombe. En av de rikeste kildene til cysteine bl a.

Men ikke forvent fjærsuppe med det første🤓 Om noe kunne jeg imidlertid tenke meg at skretting ville kunne bruke dette til fiskefôr.

xjack
27.10.2022 kl 14:18 438

Takker for den artikkel funnet i rette tid!

Nå får vi bokstavdansken i godt rænd - vi har en høne at plukke med ham
Dr_Eval
27.10.2022 kl 14:47 396

Det er vel allerede brukt en del fjær og hår i billige kosttilskudd av aminosyrer. Mange som har allerede spist mye fjær om de har kjøpt billig BCAA eller pre-workout til treningen. Nå vet du hvorfor det ikke løser seg ordentlig i vann og du må springe på do etterpå. ;p