Dof og veien videre inn i 2023.

tobben
DOF 27.10.2022 kl 21:50 199828

Hvor bra kan 2023 bli ? Det ble altså ikke foretatt noen oppskrivninger av flåten vår denne gangen heller. Blir spennende å se hva andre rederier foretar seg i forhold til verdsetting av skipene sine fremover. Forrige tråd ble for lang, så bare send forespørsel om tilgang
Redigert 15.12.2022 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Offshore OBS
11.11.2022 kl 18:26 6638


Stemte for 97 945 800 97 945 800 97 945 800 45,1 % 45,0 % 45,0 %
Stemte mot 119 353 490 119 353 490 119 353 490 54,9 % 54,8 % 54,8 %

Møgster bør gå i tenkeboksen, eller aller helst begynne å snakke med øvrige aksjonærer.
Sammen er det bare å sende melding til kreditorene om at det trenges en 2-4 måneder lang reforhandling.
Og at det innkalles til ny EGF med 1 sak på agendaen: Nytt styre.
Nikko
11.11.2022 kl 18:27 6679

Jeg stiller gjerne som kandidat til styre. Har livslang leder- og styreerfaring. Er nå pensjonist og kan bruke mye tid på dette 🤠
syvert1
11.11.2022 kl 18:47 6621

For meg ser det ut som denne loven er mer tenkt brukt i tilfeller der Corona pandemien har satt mange selskaper i en vanskelig situasjon med sterkt reduserte inntekter. Blir spennende åse om Dof i dagens situasjon oppfyller vilkårene, her vil rettspraksis veie tungt. En vet at det i flere NOU og i rettspraksis har vært økt fokus på. Småaksjonærenes stilling. Derav kom blant annet et krav om likebehandling av aksjonærene. Eg vil annta dette er en meget aktuell sak for rettsaparatet og den kan ende i Høgsterett. Dette vil ta lang tid, men eg tror de største kreditorene vil komme minioritets aksjonærene, nytt styre i. Møte etterhvert som økonomien stadig bedres. Håper utspillet fra Nordea etterfølges av flere banker og det kommer flere eksempel som PGS emisjonen at kapital. Markedet innen sektoren begynner å fungere igjenn.
Redigert 11.11.2022 kl 18:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2022 kl 18:51 6612

Jeg stemmer for Jim Øystein Holden ny styreleder for DOF. Han har gjort en super jobb for å få til denne nei avstemmingen.
Redigert 11.11.2022 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
11.11.2022 kl 19:04 6578

Syntes vel det er naturlig å støtte den av dugnadsgruppen som har de største interessen for et godt resultat, og er villig å kompetent til en slik jobb. Vi må huske at dette ikke er en jobb uten ansvar. Fint å se at FA sender 35 milliarder i back logg til skifteretten med synkende gjeld og bedre inntjening for hver dag.
God helg Doffere
Redigert 11.11.2022 kl 19:07 Du må logge inn for å svare
Dofulf
11.11.2022 kl 19:10 6580

https://e24.no/boers-og-finans/i/xgrR9n/dof-aksjonaerene-stemte-ned-redningsplan
Det jobbes nok i kulissene blandt dugnadsgjengen. Arbeidsgruppen hos dof minoritetsgruppe og dugnadsgjengen har god kommunikasjon.
Redigert 11.11.2022 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2022 kl 19:13 6601

Det som er greit også er å tenke på habilitet med møgster som sitter på begge sider av bordet i Dof . Håper rettspraksisen ser disse tingene når de går i dybden .
Slettet bruker
11.11.2022 kl 19:28 6551

Skal hilse fra SOFF gjengen på Facebook, de er glade på våres veiene, en stor dag for mange aksjonærer som ikke lar seg rane.
Slettet bruker
11.11.2022 kl 19:32 6574

Ja loven (som er midlertidig , vet ikke om den er gjeldene lenger) betyr bare at prosessen for konkurs og rekstruering skal gå raskere når konkursen er åpen, nå er jo den på ingen måter åpen og ingen begjæring er sendt. Det er også ingen informasjon om det er kreditor eller DOF selv om skal sende begjæring. Nå tenker jeg alt stopper helt opp. Folk få spise litt mat, fordøye dagens store hendelse og så start på nytt med forhandlinger og sondringer.
Redigert 11.11.2022 kl 19:32 Du må logge inn for å svare
Dofulf
11.11.2022 kl 19:37 6660

Tror du har helt rett. Takk for info. Holder på å lese meg opp.
https://www.youtube.com/watch?v=IetHodoYws8
https://www.youtube.com/watch?v=qSrp0pFCAdI
Slettet bruker
11.11.2022 kl 19:40 6717

3> thumbs
syvert1
11.11.2022 kl 19:43 6726

Ser det legges mye vekt på Møgster og han har bygget opp selskapet. Det finnes mange eksempler på at grunderen og hans familie misser all makt i slike prosesser. Dette er en ny situasjon om det går slik det ser ut til at minioritetsaksjonærene klarer å. Mønstre over 50% av stemmene i Dof på EGF. Dette gir et grunnlag for å styre Dof og forhandlingene inn i et spor som får 3/4 flertall på EGF. Om Møgster sammen med andre som er for konvertering stemmer ned et nytt forslag basert på 2019.løsningen er det en situasjon som må løses sammen med de største kreditorene, og det nye styret. Normalt ender slike situasjoner med at grunderen selger seg ned eller ut av selskapet. Dette skjedde vel med fusjonen Solstad, Farstad. Men de beste løsningene finnes der alle primær interessenter får delta ut fra sin makt possisjon. Muligens ønsker alle parter at Dof skal komme ut av denne situasjonen men tidligere har ikke EBITDA vært på et nivå det har vært mulig uten omfattende konvertering. En ser da vekk fra sær interesser der gjeldskonvertering brukes som et verktøy for å beholde fremtidig makt. For å hindre dette er det viktig at EGF gir styre et klart mandat om hvilken prinsipper som skal legges til grunn for slike forhandlinger. Det må så implementeres rutiner som gjør at eierne kan være sikker på at styret holder seg innenfor mandatet. Er Dof betalingsdyktig noe mye nå taler for faller konvertering av gjeld som en del av løsningen vekk.
Redigert 11.11.2022 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
11.11.2022 kl 20:23 6865

Nå er ikke DOF på vei til skifteretten på FA. Hmmm kan det betyr at vi overlever alike vel.
Dofulf
11.11.2022 kl 20:33 6844

https://newsweb.oslobors.no/message/575578
PROTOKOLL FRA EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
syvert1
11.11.2022 kl 20:43 6819

Med hensyn til granskingen vil eg sette søkelyset på språket som brukes. Selv om Adhoc gruppen, utvalg av kreditorer instruerer Dof sitt styre, Ledelse om hva som meldes fra selskapet er det Styrets ansvar at dette er i tråd med god foretningskikk og på rett side av loven.
Et eksempel.
https://e24.no/boers-og-finans/i/xgrR9n/dof-aksjonaerene-stemte-ned-redningsplan

" Skulle dette skje, vil det bli etablert et nytt selskap som vil tilby seg å overta Dofs virksomhet fra konkursboet gjennom oppkjøp av datterselskapene, mot at deres krav mot Dof blir underordnet."

Spørsmålet en må stille seg er om dette er skrevet på en måte som er egnet å skremme småaksjonærene til å selge. Dersom retten følger loven og legger til grunn markedspris burde det stått at det nye selskapet vil på lik linje med andre selskaper legge inn bud på boets eiendeler. Loven setter strenge krav til forfordeling. Håper derfor granskingen omfatter dette, da det her kan komme erstatningskrav fra aksjonærer som mener seg feilinformert.
Redigert 11.11.2022 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2022 kl 20:44 6832

Er ikke akkurat droppinn service på skifteretten. Stein Ove Haugen er ikke akkurat DOF spesialist

Nei av stemming og rett på rekonstruksjonsprosess ? Her er det journalister med lav kunnskap om hvordan ting fungerer.
Redigert 11.11.2022 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
nafa
11.11.2022 kl 21:45 6680

Er det nå slik at vi representerer et flertall og dermed har store muligheter for å få valgt inn et nytt styre ??
syvert1
11.11.2022 kl 21:55 6676

Nikko skrev Enig 👍
Det er vel naturlig styret gjenspeiler stemmene på EGF. Består styret av 6 personer og over 50% av stemmene kontrolleres av små aksjonærene er det naturlig de utpeker 3 styremedlemmer og at den ene er styreleder. Disse bør ha riktig kompetanse og ikke minst evner til å fremforhandle et resultat som vi kan leve med. Sentralt vil evnen til å se løsninger, strategisk tenking og presentere disse på en troverdig måte for de andre interessentene som skaper tillit. Regner også med dette krever at en er tilgjengelig 24/7 da kreditorer, interessenter er i andre tids soner. Noen ganger er det ikke mulig å komme til enighet og da blir vel styrets oppgave å bistå under retts forhandlinger og dokumentasjon vedrørende eiendeler, fordringer. De vil da være viktig at en har vilje til å sette eierenes interesser først da de er de en representerer.
Om det kommer et fientlig oppkjøp vil nok selskapet sette sine folk inn i styret basert anndel av aksjene de eier i Dof.
Slettet bruker
11.11.2022 kl 22:45 6580

Det er helt riktig som du sier, og er så klart 100% enig dette, men får vil til styre skifte kan det hende vi trenger en midlertidig styreleder før man finner den rette kandidat kanskje på linkedin eller en velkjent profilert person. Blir veldig spennende hva som blir neste sted her nå. tenker dette kom som sjokk for mange. Her må ting tenkes nytt med blanke ark.
Dofulf
11.11.2022 kl 22:53 6552

Arkene er ikke helt blanke. tipper kabalen legges i skrivende stund.
tobben
11.11.2022 kl 23:08 6570

Hvordan stemte IF idag ?
syvert1
11.11.2022 kl 23:22 6554

Det kan vøre greit med en midlertidig styreleder og uansett må minioritetsgruppens arbeidsgruppe eller de som skal gjøre vurderinger av alternative løsninger få seg et arbeidsrom i Dof sine lokaler slik at de har kort vei til all nødvendig dokumentasjon.
Regner med når en er enige om kvalifikasjoner, mandat til styrelder finnes det rekruteringsfirma for denne type kompetanse. De fleste har vel erfaring med å oppfylle Kreditorenes og hovediers ønsker. Vi trenger det motsatte.
Eksempel....
https://www.backerskeie.no/tjenester/executive-search-lederrekruttering/

Det er også viktig at det lages en tidsplan og budsjett. Planen bør også inneholde målbare milepæler /fremdrift, Styremøte hvor arbeidsgruppen også orienterer om sitt arbeid med alternative løsninger.
Reise virksomhet bør påregnes da det er viktig for de nye styre, arbeidsgruppen og skape gode relasjoner til alle primær interesentene, bankene o. s. v.
Aksjonærene/eierne bør også informeres om status, kanskje hjemmesiden kunne brukes. Problemet her vil nok være inside info og alle skal ha lik rett til info.
Redigert 11.11.2022 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
AlanS
11.11.2022 kl 23:32 6541

https://www.kapital.no/investor/kapitalportefolje/2022/11/09/7951662/oljeservicefesten-fortsetter-oljeselskapene-drukner-i-kontanter-og-star-na-klare-til-a-heve-sine-investeringsbudsjetter.?zephr_sso_ott=sDJ5gj
Oljeservicesektoren mot nye historiske topper
Tredjekvartalsrapporteringen har gitt ytterligere bevis for at hele oljeservicebransjen står foran en frisk industriopptur. Investorer som neglisjerer sektoren vil tape betydelige avkastningsprosenter, ikke bare for inneværende år, men også i tiden som kommer, spår vi.
Nikko
12.11.2022 kl 00:36 6419

- Videre har DOF nå opparbeidet seg et undeskudd på rundt 8 milliarder kroner, hvilket gir et skatterabatt i fremtidens regnskaper på bortimot 1,8 milliarder kroner!
Denne slikkepinnen blir neppekastet i konkursbosset..

Dermed tror vi ikke konkurs blir løsningen, blant annet fordi et overtagende konsortium ikke får bruke nevnte skattefradrag.

Pest eller kolera?

Og helt til slutt er det greit å merke seg at den såkalte Minoritetsgruppe - som tidligere hevdet å representere nok aksjer til å stemme ned refinansiering-forslaget - og mente dette var et rent ran av aksjonærene, nå avgir en helt annen lyd. Dem har muligens innsett et de på en måte er presset til å velge mellom pest eller kolera!
Redigert 12.11.2022 kl 00:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2022 kl 00:46 6413

Uten åpen konkurs blir det verken pest eller kolera. Tror det tar litt tid før enkelte skjønner dette. I mellomtiden burde DOF betjene gjelden så fort som mulig for å unngå rente effekten ytteligere.

Bare for å sitere korrekt status på saken:

Som følge av at selskapets forslag til løsning ikke oppnådde to tredjedels flertall og dermed ikke ble vedtatt, har selskapet og kreditorene sagt at neste steg vil være å innlede rekonstruksjonsforhandlinger.

Så nytt EGF om 1%.. (som da sikkert blir avstemt med enda flere stemmer ..Da risikerer faktisk DOF å miste all styring. og aksjonærene tar alt..
Redigert 12.11.2022 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
suspekt
12.11.2022 kl 01:20 6377

Godt oppsumert. Utfallet fortsatt usikkert, men Møkster sitter med nøkkelen her ser det ut som.
suspekt
12.11.2022 kl 01:46 6413

Det store spørsmålet er om vi dof aksjonærer få være med på festen. kan bli gull eller gråstein her.
syvert1
12.11.2022 kl 09:58 6124

Takk for linken, historisk sett vet vi det er vanlig at hovedeier m/fam gjennom sitt selskap kjøper deler av gjelden som senere konverteres eller på andre måter sikrer sin possisjon blir opprettholdt. Dette er nok nær sannheten. Når det gjelder minioritets aksjonærene regner eg det som svært sannsynlig at de ved neste EGF vil sitte på over 50% av stemmene. De er da i samme situasjon som en konkurent som vil foreta et fientlig oppkjøp dersom vi blir enige med Kreditorene og de nå ønsker en ny avtale basert på 2019 løsningen. Dof vil da i realiteten styres av eierne og hvor flertallet bestemmer. De vil ha flertall i styret for sitt syn. De kan stoppe prosesser det gamle styfet har iverksett, kanselere alle avtaler som ikke er i eierenes/selskapets interesser. De kan enda til ta en Newco med motsatt fortegn om nødvendig som stemmes gjennom med simpelt flertall. Dette vil først og fremst selskapet tene på da aksjonærene hele tiden har vist de støtter selskapet selv om vi har tapt store summer på investeringen. Hovedkontoret bør ligge der det er best for selskapet og eierne. Det behøver ikke å være Austevoll.
Slettet bruker
12.11.2022 kl 11:06 6037

Du er inne på noe her Syvert, jeg tror også det er stor sansynlighet for at det kan bli 50% + ved EGF 1% avstemming. Se litt på hva som skjedde i går. Hvorfor gikk kursen ned rett etter på? Jeg tror det er fordi mange aksjonærer pushet litt på (kanskje solgte litt andre aksjer de hadde og flyttet dem over i DOF) bare for å få stemmen. Så solgte ut aksjene etter på for sikkerhet skyld (kan forstå det på en måte, men jeg mener kursen i DOF nå bare vil styrke seg framover). Jeg er ganske sikker på at kreditorene skjelver litt nå, 1% avstemmingen henger tynt 44 til 50% er kort reise. Jeg har sakt dette hele tiden at vi kommer til å havne på rekonstrueringsforhand lenge, blir det avslag i tingretten så blir det også fortsatt status på saken. Så det beste for alle parter her må være at kreditorene går med på en "deal" (2019 løsningen vet jeg ikke men). Presset på DOF styre er nå stort, både fra kreditorer og oss aksjonærer.
Redigert 12.11.2022 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
ted46
12.11.2022 kl 11:23 6134

Lurer på om det var If som solgte sin pott på 9mill.Å der forsvant den störste stötte spilleren til Mögster.De har nok ikke likt dette skittene spillet.DE er også blandt de störste obligasjons eierne,ca 25%
Redigert 12.11.2022 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
syvert1
12.11.2022 kl 11:28 6124

Det vil være en forskjell basert på om det er Kreditorene/fordringshaver eller Dof som leverer rekonstruksjon/konkurs begjæring til tingretten. Slik eg har forstått det er det Dof styre som leverer dette til tingretten, et svar etter å vurdert Dof økonomiske situasjon og gjeld som viser NIBD/EBITDA = 5.0-5.5 vil være at retten sender dette tilbake til styret med en klar beskjed ... RYDD OPP.... Det vil være et signal som også medfører at konkurs begjæringen vil bli avslått. Håper Dof i mellomtiden har fått nytt styre og Ledelse.
Slettet bruker
12.11.2022 kl 11:48 6105

Kreditorene kan også sende begjæring til tingretten(det er en søknad), selv om naturlige er at DOF styre gjøre det (holder med at 1 fra styre gjøre det) Insolvens behandling av tingretten blir den samme. Verdt å nevne at hvis DOF regner ut selv at de er insolvent har de faktisk plikt å melde begjæring, dette har de ikke gjort. Får vi et nytt styre kan begjæringen trekkes under behandlingstiden. (hvis vi kommer til konkurs bejæring) Jeg har nå litt tro på at Kreditorene bruker hode og ikke prinsipper her. Jeg tror også at kreditorene kan se på det som stimulerende for saken at det blir et nytt styre. Jeg kan faktisk føle med kreditorene litt her nå.

Helt riktig Syvert, svaret kan veldig fort bli "rydd opp" så kom tilbake til oss. Jeg har selv erfart dette i en sak i et firma jeg har hjulpet. Det er null toleranse fra tingretten på regnskaps rot. Jeg tror mye av løsningen for DOF er nytt styre ja, man dør ikke foran brøboksen..
Redigert 12.11.2022 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
syvert1
12.11.2022 kl 12:04 6073

Ser for meg at skylder Dof penger til en kreditor og kravet har forfalt har denne et juridisk krav på og få tilbakebetalt dersom retten godkjenner fordringen. Men de får oppgjør i penger og ikke aksjer. Normalt vil det da inngåes avtale utenfor rettslokalet og fordringen betales om dette er mulig. Når Dof velger å slå seg selv konkurs vil helt klart retten se på betalings evnen. Et selskap som i Q3 hadde en EBITDA som var den høgste i selskapets historie med god margin og en gjeld som nå er snart under 20 mrd vil normalt selv ha mulighet å løse sine betalings problemer.
Håper børsmeldingene fremover blir av en annen karakter en 4,1,0 og at realiteter begynner å synke inn
Slik NIBD/EBITDA utvikler seg og at denne nå er ca. 20123/4500 = 4,472 vil det nok være bedre med 2019 løsningen en at selskapet går konkurs og blir solgt til konkurenter med sine bank forbindelser. Kreditorene kan komme til å tape 10 mrd i fremtidige rente inntekter.
Redigert 12.11.2022 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Dofulf
12.11.2022 kl 12:06 6095

Det er lørdag, regner med dugnadsgjengen er på kvinnfolkjakt sammen med den nye styreformannen
https://www.youtube.com/watch?v=JMdARoydrEA
Slettet bruker
12.11.2022 kl 12:15 6077

Ja det er et problem når ting faller til forfall utenfor standstill avtalen. Men loven på insolvens sier følgende :
§ 61.Insolvens.
Skyldneren er insolvent når denne ikke kan oppfylle sine forpliktelser etter hvert som de forfaller, med ""mindre betalingsudyktigheten må antas å være forbigående"".

Vi må anta at DOFs gjelds betalings evne er klart midlertidig da vi vet at DOF har en jobb saturering på 88% med en ganske stor Backlogg, videre ser jeg ingen grunn til at DOF skal ha så høy driftsutigfter i forhold til andre selskaper på nesten like båter og drift. (Jeg tenker på Solstad / PGS osv)

Helt klart at de vil se på betalings evnen, om den var midliertidlig eller permanent. Jeg tror vi alle vet svaret på det.

Jeg har faktisk ganske liten tro på begjæring med det første nå. DOF får få seg nye rådgivere , ta seg kopp kaffe og få til nye møter med kreditorene for få finne en løsning. Videre må DOF rydde opp internt, restrukturering betyr ikke å bare ta penger fra aksjonærer det betyr også intern opprydding, selge båter, kutte drifts kostnader som ikke har nøkkel funksjoner osv. Basic business prinsipper..

Hvis styre som sitter nå klarer det så trenger vi jo ikke et nytt styre. Hvis ikke er det rett ut.. sove tiden er over.
Redigert 12.11.2022 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
FinnMcCool
12.11.2022 kl 12:34 6055

I just cannot get rid of this niggling feeling and you can call it paranoia, but I think this with the reconstruction and dilution giving 4% is a ploy where they 100% knew it would not be passed !! So, that could not have been their main objective but a stepping stone towards one ? and I think they will move towards their main goal and I think it is important to figure out what that goal is and be prepared for it !!