Utbytteaksje nr 1 på børsen

Lucy Strike
MPCC 28.10.2022 kl 13:40 144243

Hallo.
Mine damer og herrer la meg presentere utbytte aksje nr 1 på OB.
Kursen på denne aksjen har gått fra 3 til 32 for deretter gått tilbake til dagens 16,30. Utbytte så langt i år er 7 kr. Det vil bli kvartalvise utbytter fremover på 2 kr. Personlig har jeg kjøpt aksjer over en lang periode, men fyller på ekstra nå når den er på billigsalg.
For ca 1 uke siden ble de tatt gevinst i aksjen av en større investor Star capital som solgte 44,3M aksjer til kr 17,73, og som dermed utøste en videre nedgang.
Studer caset og bli med på en utbyttefest uten like de kommende årene.
Rederiet har 64 fartøy og de aller fleste har inngått svært lukrative kontrakter som var flere år fremover. Inntekter er atså spikret!
Her er noen kursmål:

LClarksons TP 35 kr BUY (19 august 2022

DnB TP 29.1 kr BUY (16 august 2022

Pareto 25 kr

På denne tråden kan alle poste innlegg, uansett om du er bull eller bear. En god diskusjon er sundt, og aksjen blir belyst fra alle sider.

Lucy Strike


Redigert 28.10.2022 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Badgirl
04.11.2022 kl 22:55 4753

Merkelig hvordan alle popper opp nå og beskytter ypperstepresten 😂 Det er mange aksjer som gir langt bedre avkastning enn MPCC.
Badgirl
04.11.2022 kl 22:49 4714

Lurer på hvorfor det er så stille når det bare er deg på tråden? Hersketeknikk er det du driver med, sikkert med flere nick men det får så være. Aksjen er ned 32% på 3 mnd så vet ikke hvem som er apen. Regnestykket ditt tror ikke markedet noe på det er bare å se på kursen. Folk selger i bøtter og spann fordi det er drøssevis med bedre aksjer enn MPCC. Men sånne besservissere som deg vet jo bedre enn markedet. Bare vent til Q3 du kommer ikke til å skjønne hvorfor aksjen går ennå lenger ned for det stemmer ikke med tallene dine. Tipper kursen ligger rundt 13-14 kr rundt juletider 😊 Men da kan du jo bruke utbyttet ditt å spytte pengene inn igjen å tape ennå mer 🥳
Redigert 04.11.2022 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
Fendi80
04.11.2022 kl 21:49 4828

Litt gøy at du gjør alt du kan for å ikke svare på regnestykket eller noe av det jeg skrev til deg.
Det positive, er at flertallet her ser rett gjennom deg.
Flertallet av oss tror ikke på meg? Akkurat den må du utdype litt mer.. For her er det ingen offentlige navn, så å tro på noen her inne blir for naivt uansett. Derfor et regnestykket selv en ape kan forstå.
Hvis du handler aksjer basert på noen dagers utvikling, så lykke til med det. I regnestykket mitt, så har jeg tatt utgangspunkt i 8 kvartaler fremover, at du prøver å si at jeg tok feil etter to dager, beviser jo bare hvor inkompetent du er.
Men kan ikke du stå for det du har sagt, og holde deg vekk fra den chatten her?
De fleste her er lei av det tullet ditt.
Badgirl
04.11.2022 kl 20:54 4935

Det har du fint lite med 😊 Hvis du ikke heter Hegnar da! Du har feil vi andre som solgte fikk rett. Du kan fortsette med regnestykkene dine men markedet ( flertallet av oss) tror ikke på deg dessverre! Bare å se på kursen det ( fasiten)
Fendi80
04.11.2022 kl 19:58 5023

Hva gjør du tilbake her?🤔
Du svarte ikke på innlegget mitt, men sletta alt det andre du hadde skrevet.
Rek2
04.11.2022 kl 17:18 5209

Så du solgte på 17kr.... kjempe det,samme som jeg....
Håper den faller ned til rundt 16 kr denne gang så fyller vi opp noen 100k aksjer
Regner med at du er med badgirl??
hogan
04.11.2022 kl 17:16 3357

Short gjør som de vil her uansett, uansett priset inn, så bunn er skrapverdi på alle ship minus gjeld, vi er vel ikke så langt unna med marked cap på 7 milliarder, 65 ship.
Avance gas har 13 ship og marked cap på 5 milliarder.
Enig, tålmodighetsprøve denne her, merker det etter kun en uke i aksjen, så skjønner deg som satt en stund men har inngang på 16 tallet og sitter videre. Uansett på en dag da alt gikk opp i shipping utenom Mpcc fikk jeg 10% i Century aluminium, det hjalp
velkjent
04.11.2022 kl 17:10 3327

Rederiet tjener netto $ 1,33m/dag og en skulle tro at dette etterhvert økte kursen frem til ny kapitalutdeling, men nei, det er lavere spotrater, som dominere, selv om disse i liten grad innvirker på resultaten de første to årene.
Badgirl
04.11.2022 kl 15:46 3156

Priset inn? Ser ikke ut som det gitt, nok en 💩dag på grønn børs. Nå skal aksjen skli sidelengs til ex-dag, da kommer kursen til å falle tilsvarende utbytte eller mer 😊 Da kommer regneark-bataljonen og skal fortelle om den himmelske avkastning det er på denne aksjen.
hogan
03.11.2022 kl 23:56 3600

Åhh, sier du det, det visste jeg ikke at det blir lavere inntjening. Luring han marsj karen som har funnet ut det men i Mpcc skal inntjeningen opp fordi de ship som går av kontrakt har mye dårligere rater enn det er nu.
Bare at det er jo allerede priset inn i aksjen mer enn hundre prosent
Redigert 03.11.2022 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Badgirl
02.11.2022 kl 21:10 4346

Solgte meg ut i dag på 17.15 😊 Da kan dere 🤡 snakke om utbytter hele veien ned og gi hverandre likes.
Kaloix
02.11.2022 kl 00:16 4993

Et svært spennende utbytte selskap som ser ut som det drives svært godt. Jeg har kjøpt aksjer her idag og kan sitte med de i lang tid hvis det betales utbytter som forespeilet fremover. Det skal bare et par år til så er hele investeringen dekket av utbytter. Hvem vet hva kursen er da, den kan like godt ligge på 30+ med utbyttene. Hvis man ikke ser mulighetene i et slikt selskap så vet ikke jeg. DNB betaler utbytte, det gjør Aker BP, Telenor, Equinor...ser kursen ut til å lide av den grunn? Nei, den gjør ikke det. Utbytte selskap er positivt....joda, Telenor har sunket tilbake, men kommer til å stige igjen.
Badgirl, slike er av en eller annen grunn i alle selskap, 'de skal være motvekten mot de som er postitive'. Hvorfor en slik person må ta denne rollen vet jeg ikke og jeg kunne ikke brydd meg mindre. De skal av en eller annen grunn være 'motvekten' i alle tråder blant de som er positive. Jeg hører ikke på slike skribenter, de vet som regel svært lite.
Calebs
01.11.2022 kl 20:26 5319

Badgirl skrev Innlegget er slettet
🤣🤣 merkeligste fjaset jeg har lest her inne, og jeg har lest mye rart. Du sier du har tro på selskapet og er investert, samtidig som du tror aksjen skal ned og teknisk katastrofe.

"They say women are hard to understand".


Du har alt av fakta fremfor deg, enten se muligheten her eller selg deg ut.

Og forresten, ratene kommer aldri ned til precovid nivåer. Mpcc sitter godt i det i mange år dog ikke like bra som peaknivå som vi har akkuratt passert (noe som er forståelig hmm?)

Men siden aksjen er en teknisk katastrofe burde en bare selge, ærlig sak det.
Fendi80
01.11.2022 kl 20:22 5320

Badgirl skrev Innlegget er slettet
Faller den til 8kr om to år, så har samtlige her tjent masse penger.
Det hadde du skjønt, om du hadde lest det jeg skrev. Kanskje det faktisk bare var en for avansert forklaring?
Uansett, jeg tror du leste det, og jeg tror du skjønte at du ikke hadde noen argumenter. Som du beviser med den kommentaren her.
Men fint og flott, takk for deg🤩👍🏼
Lucy Strike
01.11.2022 kl 20:14 5309

Badgirl skrev Innlegget er slettet
Kom igjen, ikke bli sur. Selv om vi er uenige om kursutvikling og diverse så vet jeg at du har peiling på shipping. Du er i din fulle rett til å delta i debatten. Forresten det er ingen som helst tvil om de er de som har vert negative det siste halve året og vel så det som har hatt rett,
De må vi ikke glemme når vi poster. Vi diskuterer aksjer og på denne tråden og holder oss for gode til å gå på person.
Redigert 01.11.2022 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Fendi80
01.11.2022 kl 20:09 5324

Badgirl skrev Innlegget er slettet
Du kommer ikke til å svare mer?
Da regner jeg med du ikke klarer å svare for deg på det jeg skrev.
Supert, fint, flott. Da kan du ha deg ut👍🏼
Takk for en lekende lett diskusjon, ‘kindgirl’😉
Lucy Strike
01.11.2022 kl 20:06 5340

Flott stigning av USA shipping-selskap i dag.
DAC Danaos Corp 3,95%
CMRE Costamare 2,97%
ESEA Euroseas Ltd 2,20%
ZIM Zim 4,45%
Shippingballs
01.11.2022 kl 19:48 5321

Jeg var en hodeløs høne/hane de første par årene på børsen, og ble et lett bytte under finanskrisen i 2008.
For en vanlig arbeidstaker svir et tap på et par hundre tusen.
I ettertid har jeg satset langsiktig, og har nå i prinsippet hatt samme portefølje siden 2016. Jeg har økt antall aksjer i porteføljen med utbytte.
I det siste har jeg handlet en god porsjon MPCC etter en personlig kalkyle ikke veldig ulik den ovenstående.
Irrasjonalitet vil alltid prege børsene. Langsiktighet og tro på egne analyser/vurderinger har gjort at jeg har tatt igjen tapet fra 2008, og vel så det.
Redigert 01.11.2022 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Fendi80
01.11.2022 kl 11:23 5916

Badgirl skrev Innlegget er slettet
Kan godt svare og gjøre et kjapt regnestykke til deg, så kan du svare meg etterpå. Men vil også ha et svar på regnestykket jeg gir deg.

Dagens kurs: 16,7kr.

MPCC har faste kontrakter nesten tre år frem i tid. Ikke kom med mulig kontraktsbrudd, for det er ikke realiteten. Realiteten er at dem har faste kontrakter langt frem i tid.

Nå skal jeg være snill og sette 1,5kr i snitt i utbytte de neste 8 kvartalene. Selvom det har vært nærme 2kr siste kvartal + sikkert 2kr det kvartalet som kommer. Men vi setter 1,5kr.

MPCC betaler ut 75% av overskuddet. 75% av overskuddet har jeg satt til 1,5kr. Det vil si at de resterende 25% er 0,5kr.

1,5kr (utbytte) x 8 (kvartaler) = 12kr.
16,7 (dagens kurs) - 12kr (utbytte) = 4,7kr.
MPCC må altså stå høyere enn 5,7kr om to år for å ha positiv avkastning.
På to år, så må MPCC stå høyere enn 4,7kr.
Sannsynlighet? Meget stor.

Så kan vi plusse på de resterende 25% av overskuddet som ikke ble sendt ut i utbytte.
0,5kr (resterende utbytte) x 8 kvartaler = 4kr.

12kr (utbetalt overskudd) + 4kr (beholdt overskudd) = 16kr.
16,7kr (dagens kurs) - 16kr (utbytte + resterende overskudd) = 0,7kr.
MPCC må altså stå i 0,7kr eller høyere for at aksjonærene skal gå i 0. Sannsynlighet? Meget sannsynlig.

I tillegg kommer verdiene på samtlige skip som er gjeldsfrie ila. nesteår. Det er jo over 60 skip pr. dags dato, skal vi sette en pris på 0,3kr pr. aksje i snitt pr. skip? 60 x 0,3kr = 18kr. Og både du og jeg vet at det er litt fler enn 60 skip.
Aksjonærene vil da få 18kr totalt for skippssalg, + 12kr i utbytte + 4kr (resterende overskudd) + eventuelt nye kontrakter som er over break even.

Det vil legge oss på en pris på 34kr. Og i regnestykket har jeg vært MEGET snill.

Har du nå et svar til det jeg har skrevet over som motbeviser dette? Samtidig vil jeg ha et svar på det jeg skrev i stad.
Redigert 01.11.2022 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
forvandler
01.11.2022 kl 11:21 5840

Badgirl skrev Innlegget er slettet
Badgirl/Longsitinbulk/?/?): et godt ment råd: du sover litt lite og er kanskje vel mye her på forumet. Hva med litt adspredelse. Spise godt, møte mennesker, prate, gå turer og bruke tid på annet enn aksjefora. Det er en fare for å forsvinne inn i en boble og miste grepet litt. Aktivitet i dette omfanget her på forumet er nok ikke helt innenfor normale rammer og bør mest sannsynlig prøves å begrense. Du må gjerne "melde" meg og heller ikke så farlig om jeg blir sperret, men her ringer det alarmklokker iallfall hos meg og dette innlegget er velment.
Sparefant
01.11.2022 kl 11:05 5883

Badgirl skrev Innlegget er slettet
" Dere svarer ikke på mine spørsmål, men kommer med argumenter som ikke stemmer med virkeligheten"

Hvilke argumenter stemmer ikke med virkeligheten Badgirl, dette blir for dumt... .

Hvem skal knebles? Det er jo full ytringsfrihet her men du kommer da virkelig med påstander som ikke holde vann. Rent teknisk i MPCC er det nå etablert støtte på 16,34, første motstand er på 18,63 og så videre 20,9.

Avkasting? For ett år siden så var kursen i MPCC 16,84 (2 november 2021) , nesten helt lik som akkurat kursen er nå (16,84). Imidlertidig så er det etter den datoen utbetalt kr 7,5263 kr i utbytte, det skulle gi en avkastning på 44,69 % det på ett år.

Fendi80
01.11.2022 kl 10:33 5981

Badgirl skrev Innlegget er slettet
Du har enda ikke skjønt at TA ikke kan brukes når utbyttet er så høyt?
Med den HS formasjonen som er nå, så snakker vi kurs 6kr, og det sier seg selv ikke kommer til å skje.
Det vil i så fall være over 100% direkte avkastning på utbytte ila. et år på den kursen.

Ble litt overrasket over at du klarte å si du har tro på selskapet. Kanskje du skal utdype det litt? Hvorfor har du tro på selskapet?

Og hvilket hausekor? Det blir omsatt for hundre millioner kroner i løpet av en dag, hvordan skal det klare å påvirke det som blir sagt her? Tror du virkelig de som styrer kursen, er de som sitter her?
Hadde det vært et selskap med lav omsetning, skulle jeg skjønt deg, men det har ikke MPCC.
Fendi80
01.11.2022 kl 09:28 6109

Badgirl skrev Innlegget er slettet
Litt morsomt å se hvordan du vrir deg unna og ikke svarer på det jeg skriver, akkurat som en dårlig politiker.
Skal du svare på spørsmålene, eller skal du vri deg unna igjen?
Hvorfor er du investert ? Hvorfor har du aksjer i MPCC om du mener den skal ned? Er du ikke enig i at det kun må være en kjempeidiot som sitter investert i et selskap en selv mener skal rett ned?
karve
01.11.2022 kl 08:26 6260

Endelig et saklig og godt innlegg her Sparefant 👍 Badgirls maniske ensidige innlegg er bare en pest og en plage
Sparefant
01.11.2022 kl 08:05 6309

Badgirl skrev Innlegget er slettet
Her var det jammen en del drøye påstander Badgirl.

Så du mener noen "lurer" folk inn i MPCC aksjen? Og at man farer med å spre usannheter og dårlige regnestykker?

For det første, hvorfor i alle dager har du investert i noe du selv omtaler som "kråkesølv" hvis du er så negativ som du fremstår. Nei stemmer det, det var private årsaker som du ikke ønsket å dele...

Ganske drøyt å påstå at noen lurer noen til noe som helst. Om det er noen som sprer usannheter så er det da deg og dine likesinnede som åpenbart er Bear på denne aksjen. To usannheter som går igjen er å så tvil om at kontraktene ikke holder vann og at de blir reforhandlet. Den andre er at Containersegmentet blir oversvømmet av nye skip. For å ta det med kontraktene igjen da, en kontrakt er en kontrakt. MPCC gjorde flere slike gode kontrakter når ratene boomet tidligere på flere år frem i tid. Samtidig gjorde også kundene til MPCC gode kontrakter til sine kunder igjen og ikke bare på spot rater som har falt mye i den senere tid. Noe vi ser i deres rekordinntjening. Feks shipping Line ONE "Another quarter, another astonishingly high record profit for a shipping line. Amid all the bleak talk of sinking demand and a “hard landing,” results and projections announced Monday by Ocean Network Express (ONE) highlight how much shipping lines will continue to rake in as the COVID-driven consumer boom winds down.

ONE, the world’s seventh-largest carrier by fleet size, reported net income for July-September (its second fiscal quarter) of $5.52 billion. That’s up 32% year on year (y/y) and just above the $5.5 billion earned in the preceding three months.
The average Drewry global composite index of spot rates per FEU averaged 40% lower in July-September 2022 than in the same period last year, and 24% lower than in April-June.
This dichotomy underscores the pitfalls of using spot-rate indexes as a guide for ocean carrier earnings. Carriers have more volume on contract rates than spot rates, and their mix of business is different than the mix of global indexes.

ONE’s rising contract rates more than offset the decline in spot rates. “Spot rates fell … but the average rate levels remained high,” said the company in its earnings release. “Freight rates remained firm [in the latest quarter].”

Så kundene til MPCC har altså rekordinntjening om dagen, samme som MPCC selv. Skulle dette gi grunnlag til reforhandling av eksisterende kontrakter?

Så til spørsmålet om nye skip på vannet. Ja det er bestilt en god del store Liner tonnage. Men ikke i feeder segmentet som MPCC opererer i.

With the market surge in 2021, the container vessel orderbook
also increased significantly, from 8% of the fleet in October 2020
to 28% of the fleet in July 2022. In 2023 and 2024, when a significant
share of the current orderbook will be delivered, supply
growth is expected to outperform total demand growth. However,
newbuild contracting has been significantly biased towards vessels
larger than 12 thousand TEU. Thus, supply growth forecasts
are less strong for smaller size segments. While the orderbook-tofleet
ratio is currently at 72% for vessels between 12 thousand and
17 thousand TEU, the ratio is still at around 17% in the feeder segment
between 1 thousand and 3 thousand TEU. It will be important
to observe cascading flows closely as soon as the larger newbuilds
enter the market.

Så til sist, hva mener du med dårlige regnestykker? At direkteavkastningen fremover er forventet til å være +40% i form av utbytter. En fantastisk utbyttepolicy som er gjentatt så mange ganger av CEO i det siste og som er til aksjonærenes beste.

Min påstand er at en inngang i MPCC på dagens kurs ikke er risikofritt såklart, men hvis man velger et selskap og investere i akkurat nå med den makro og markedsuroen som er i dag finner jeg ingen bedre case på Oslo børs akkurat nå. Selskapet virker underpriset, har rekordinntjening og lav gjeld, betaler meget gode utbytter. Har man troen på at selskapet er verdt mer enn 0 kroner om 2 år så blir dette en god utbytteaksje og sitte på. Mye kan forandre seg om 2 år, det vet vi lite om. Hele container segmentet har blitt justert ja etter den boomen på ratene som naturlighvis ikke kunne fortsette. Men selskapet tjener fortsatt penger på "normale" nivåer, det tror jeg folk glemmer.

Selvsagt er det fint at en aksje belyses fra flere sider også de negative, men da bør man backe det opp med fakta.

Det gjelder å stikke seg litt ut og investere i selskap man mener er underpriset og har fått for mye juling. Jeg mener MPCC er en slik aksje. Husk at bare døde fisk følger strømmen, slik at når alle dømmer Container nord og ned så tar jeg et lodd i andre enden...

Lucy Strike
31.10.2022 kl 23:49 6504

De er et standpunkt som jeg fortsatt har, og alle er velkomne til å poste innlegg. Beklager at du føler det sånn.
Når det er sagt kan jeg ikke skrive motsatt av de jeg mener for å være hyggelig.
Ellers var svaret jeg ga på den tekniske analysen i overkant flåsete av meg, og de tar jeg til etterretning. Beklager.
Redigert 01.11.2022 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
hogan
31.10.2022 kl 23:48 6497

Alt som kan skje med container er priset inn i aksjen pluss 50% i tillegg. Det vi vet fra 2023 EEXI, EEDI, CII vil starte i 2023 og vil redusere supply med mellom 20-30% til 2027 og i tilleg er ordrebok på TEU under 10000 på kun 15% og der er hvor MPPC har ship, tror faktisk de får bra rater på de ship som går av kontrakt.
Stor ordrebok på store ship, for eks i lpg de store ship går fra us til Europa og Asia lange turer. De konkurrerer ikke med de små lpg ship som frakter i Europa og mye kortere avstander, mindre havner osv
Samme med container
Småland
31.10.2022 kl 23:46 6487

TS startet så fint med "På denne tråden kan alle poste innlegg, uansett om du er bull eller bear. En god diskusjon er sundt, og aksjen blir belyst fra alle sider."
Da burde kanskje TS også være takknemlig for andre synspunkter også? Teknisk analyse kan faktisk være et hjelpemiddel for mange, ferskinger som proffe.