Utbytteaksje nr 1 på børsen


Hallo.
Mine damer og herrer la meg presentere utbytte aksje nr 1 på OB.
Kursen på denne aksjen har gått fra 3 til 32 for deretter gått tilbake til dagens 16,30. Utbytte så langt i år er 7 kr. Det vil bli kvartalvise utbytter fremover på 2 kr. Personlig har jeg kjøpt aksjer over en lang periode, men fyller på ekstra nå når den er på billigsalg.
For ca 1 uke siden ble de tatt gevinst i aksjen av en større investor Star capital som solgte 44,3M aksjer til kr 17,73, og som dermed utøste en videre nedgang.
Studer caset og bli med på en utbyttefest uten like de kommende årene.
Rederiet har 64 fartøy og de aller fleste har inngått svært lukrative kontrakter som var flere år fremover. Inntekter er atså spikret!
Her er noen kursmål:

LClarksons TP 35 kr BUY (19 august 2022

DnB TP 29.1 kr BUY (16 august 2022

Pareto 25 kr

På denne tråden kan alle poste innlegg, uansett om du er bull eller bear. En god diskusjon er sundt, og aksjen blir belyst fra alle sider.

Lucy Strike


Redigert 28.10.2022 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Pilegrim
15.11.2022 kl 09:17 4469

FA er blitt atskillig bedre med fakta i denne artikkelen, men overskrifter skremmer tydeligvis noen.
kodenavn
15.11.2022 kl 09:27 4402

I gjennomsnitt er kursmålet på MPC Container Ships – MPCC-aksjen – 31,12 kroner, ifølge Bloomberg. Meglerhusene Arctic Securities og Clarksons Platou Securities er mest optimistiske og tror aksjen skal gå i 35 kroner, mens Pareto ligger lavest og har et kursmål på 24,61 kroner.

Mandag formiddag ble aksjen handlet for 16,70 kroner, noe som gir rederiet en børsverdi på vel 7,4 milliarder kroner. Siden årsskiftet er aksjonærene tilgodesett med 3,35 milliarder kroner i utbytte. Det tilsvarer 7,52 kroner pr. aksje. Dersom man justerer for utbyttet er aksjen omtrent uendret siden årsskiftet.

Er ganske sikker på at dette er bestillingsverk, enten for å få kursen ned så short kan komme seg ut, eller for en større aktør for å få billige aksjer før resultat på Torsdag.
Badgirl
15.11.2022 kl 10:10 4711

Jeg gir F i kursmål uansett hvem det er som legger det ut, men det får alltid påvirkning på kursen. Kortsiktig ;)
Disse
15.11.2022 kl 10:14 4991

Hva er det du er "ganske sikker" på, egentlig?
Sagt på en annen måte: Hvem er det du beskylder for å være kjøpt og betalt?
kodenavn
15.11.2022 kl 10:14 5021

– Slik ordreboken ser ut nå vil flåteveksten overstige etterspørselen etter transportjenester fra 2023. Men det er viktig å være klar over at de fleste verftsordrene er kommet i segmentet for store fartøyer. Tilbudssiden øker mindre i segmentene for feedertonnasje, som er den delen av markedet hvor MPCC befinner seg, sier Baack.

I tillegg regner han med en betydelig opphuggings- og resirkuleringsaktivitet av eldre skip innen feedersegmentet i containerfarten fra neste år.
KommersK
15.11.2022 kl 10:24 5002

Hehe. Nå var du VELDIG optimistisk på FA-forumet sine vegne.
Badgirl
15.11.2022 kl 10:31 4975

Bare realist 🙃
Patron72
15.11.2022 kl 10:33 4955

På dagens update står dnb markeds på kjøpslisten med drøye 350 000 aksjer.
Disse er da kjøpt på torsdag
Redigert 15.11.2022 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
velkjent
15.11.2022 kl 10:46 5134

Intervjuet med MPCC minner om tilsvarende for 2Q.Også da kom MPCC med nøktern og positiv uttalelse, noe som ble motsagt av en FA-journalist dagen etterpå,selv om MPCC hadde lagt frem et rekordresultat. Rekord blir det også den 17.11.,sådet skalbli interessant å se hva kommentaren fra FA blir denne gangen.
Oilbaron
15.11.2022 kl 11:07 5515

DnB har vel en gang blitt dømt for svindel hvis jeg ikke husker helt feil, det er ikke tilfeldig at denne nedjusteringen av kursmål kommer 2 dager kommer før selskapet legger tall.
KommersK
15.11.2022 kl 11:09 5602

Badgirl skrev Bare realist 🙃
Dessverre er det helt urealistisk å tro at det ikke skal komme konspirasjonsteorier fra den endeløse rekken med noksagter her inne når kursjen på ''deres'' aksje(r) ''uforklarlig'' går ned.
Vi får håpe og tro at det meste belyses ved Q3.
kodenavn
15.11.2022 kl 11:26 5607

Kraftige ratefall har så langt gått hardest utover rederne med høy spoteksponering. Ifølge analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities vil MPC ha fire skip åpne for nye kontrakter i fjerde kvartal.

Han anslår at ratene kommer til å falle med ytterligere 20 prosent i 2023-2024 samtidig som at flere nybygg settes inn i markedet.

«Til tross for dette anslår vi fortsatt en årlig inntjening pr. aksje (EPS) på rundt 8 kroner i perioden 2022-2024», skrev han i en analyse i september.

Jeg lever bra med en årlig inntjening på 8.- pr. aksje når aksjen er priset til 16.-.
Og dette estimatet kommer altså fra det mest PESSIMISTISKE meglerhuset.
Vek
15.11.2022 kl 12:37 5616

Hei. Hva tror folket om kurs etter at de slipper q3? Har ikke hatt denne aksjen før. Takk for svar..
Frodon
15.11.2022 kl 12:47 5587

Har du lest analysen? Dnb har kursmål kr 19 om 12 måneder etter at massive utbytter er utbetalt. Jeg har kursmål ca kr 12,4 etter utbytter er utbetalt i utgangen av 2024

«MPCC gir store utbetalinger til aksjonærene gjennom sitt store charter-etterslep og lav gjeld. Selskapet har sikret totalt ca usd 1,8 milliarder (ca kr 19 milliarder) i inntekter og usd 1,4 milliarder (ca kr 14,8 milliarder) i EBITDA. Til sammenligning er markedsverdien ca usd 722 millioner (kr 7,6 milliarder) og netto gjeld kun usd 70 millioner (ca kr 736 mill). Det kan raskt bli ca kr 20 i utbytte pr aksje i løpet av 2024. Etter utbyttene er utbetalt, sitter selskapet fortsatt igjen med en verdi på ca usd 408 mill på fartøyene, ca usd 59 mill på kontraktene etter 2024 og usd 57 mill i cash. Dette utgjør verdier og cash på ca usd 524 mill eller ca kr 12,4 pr aksje. I tillegg kommer verdiene fra eventuelt nye kontrakter som blir tegnet fra 2025 og videre.

Dvs idag kan du få kjøpt ca kr 32,4 for kr 16,22 pr aksje»
Frodon
15.11.2022 kl 13:12 5523

Dnb har det samme, hvis jeg bruker dollar på 9,94. Da har de EPS på kr 16,003 i 2023 og 2024. I tillegg kommer jo Q3 og Q4 2022....og mer verdien av skipene og videre kontrakter etter 2024 ;)

Dnb har kr 12 i utbytte pr aksje i 2023 og 2024. Her kommer også Q3 og Q4 2022 i tillegg.

På et eller annet tidspunkt her, må det være helt sykt lønnsomt å kjøpe denne aksjen. Nøyaktig hvor det er, vet jeg ikke. Men det ser ut som det er veldig lønnsomt på dagens nivå, da aksjen har snudd ved kr 16 mange ganger nå + på samme periode i 2021
Redigert 15.11.2022 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.11.2022 kl 13:22 5509

Jeg tipper kursen enten går opp eller ned etter Q3 tallene ;)

Er det ikke det samme om kursen går opp eller ned på tallene, hvis du regner ut at aksjen er billig eller dyr på dagens nivå? Ja, du kan sikkert ha flaks å treffe en super inngang her. For min del er aksjen så billig at jeg lurer på om noe er galt. Sjelden jeg kommer bort i så billige case.

MPCC har 4 skip som skal fornye kontrakter i Q4 2022. Dagens rater er fortsatt skyhøyt over ratene før pandemien. Så får de sikret nye langtidskontrakter på dagens nivå, vil mitt kursmål øke. De har også solgt et skip i begynnelsen av oktober 2022. Kan de ha solgt flere skip? Hvis de har solgt flere skip, øker utbyttet enda mer eller de bruker pengene til tilbakekjøp av egne aksjer....som gir høyere direkteavkastning for aksjonærene.
Badgirl
15.11.2022 kl 13:29 5554

Er enig med deg Frodon, jeg også føler det er noe galt når den er så billig, og den blir billigere for hver dag som går. Det er det jeg prøver å finne ut når jeg graver i grumset. Men finner ikke ut hva det kan være 🙄
Redigert 15.11.2022 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.11.2022 kl 13:44 5572

Det er sikkert mulig å treffe godt her med trading osv. Men det kan eks skje på torsdag at selskapet leverer bedre enn ventet og øker utbytte pga salg av skip + tegnet nye langtidskontrakter med "høye" rater på 4 av skipene....som gjør at shorterne går på en skvis. Jeg blir ikke overrasket om aksjen står i kr 19-20 før utbyttet for Q3 blir utbetalt
kodenavn
15.11.2022 kl 13:52 5590

Enig i at aksjen er ekstremt billig Frodon
Jeg er dog ikke bekymret for at det er noe jeg overser. Et mer transparent selskap skal du lete lenge etter. Se på kvartalespresentasjonene.
Det er fullstendig oversikt over alle skip og kontrakter og ratenivå.
Dette detaljnivået er faktisk sjeldent bra.
Det er bare å glede seg til torsdag. Det vil igjen bli en solid presentasjon, solid resultat og nok et fantastisk utbytte.
Lamps8
15.11.2022 kl 14:17 5760

Det spennende på torsdag er nyheter vedrørende salg av skip. Vi vet Laetita er solgt, Rafaela er solgt eller på ny kontrakt. Så har vi California og Emma som jeg er mest spent på som har en viss verdi.
Redigert 15.11.2022 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.11.2022 kl 14:22 5939

Dnb skriver i sin nye analyse at de har sett på selskapene som har leid skipene fra MPCC. Der er de stort sett veldig fornøyd, men kan se en mulig risiko på motparter som har eksponeringen mot operatører med høy operativ innflytelse. Dnb har lagt inn en rabatt på inntektene fra fast kontraktene på 10% som en sikkerhet mot denne risikoen. Hvis vi tar høyde for at "kun" 90% av inntektene fra fast kontraktene kommer inn + penger for brudd på kontrakter (som Dnb ikke har tatt høyde for), så ser dette fortsatt ut som et meget lukrativt case ;)

Jeg er mest spent på scrapping det neste året. Mye gamle skip som jeg håper blir scrappet når nye skip kommer inn og kontraktene på de gamle skipene er ferdige.
Frodon
15.11.2022 kl 14:23 5942

Er Laetita en av de 4 skipene som gikk av kontrakt i Q4, som skulle fornyes? Ser at Dnb ikke har tatt høyde for at Laetita er solgt i begynnelsen av oktober 2022
Lamps8
15.11.2022 kl 14:26 5953

Nei, skulle fornyes 1H 23
Frodon
15.11.2022 kl 14:30 5937

Ok, så fortsatt 4 skip vi mulig får info om fornyelse av kontrakter på i Q4. Håper vi får info på torsdag at alle de 4 fikk kontakter tidlig i Q4 til høyere rater enn dagens rater ;)

Håper du på utbytte eller tilbake kjøp av egne aksjer for pengene fra salg av skip?
Redigert 15.11.2022 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
Lamps8
15.11.2022 kl 14:40 5901

Håper de tar det som kan tas, tas som tilbakebetaling av kapital(skattefritt). Etter det er tatt ut håper jeg på buybacks.
Lamps8
15.11.2022 kl 14:50 5852

Det har ikke kommet info fra selskapet siden 15.09 så la oss håpe at de klarte å få til noen gode deals rett etter denne datoen.
karve
15.11.2022 kl 16:49 5593

DNB var tredje største nettokjøper i dag, dette etter å ha kuttet aksjen fra 29 til 19, fantastisk....... 🤕
karve
15.11.2022 kl 16:49 5783

DNB var tredje største nettokjøper i dag, dette etter å ha kuttet aksjen fra 29 til 19, fantastisk....... 🤕
ICUU812
15.11.2022 kl 17:22 5905

Jepp, det er ikke første gang det skjer, og helt sikkert ikke siste...
ICUU812
15.11.2022 kl 18:29 6024

Ifølge Helg11/shipbroker kan det se ut som om AS Emma har fått 5-7mnd. Med 31'. Får håpe det stemmer.
Lamps8
15.11.2022 kl 19:44 5848

Det synes jeg i så fall er negativt, da jeg hadde håpet de hadde fått solgt den eller fått en 2-3års kontrakt på 20-tallet. Frykter raten den får om 5-7 mnd.
velkjent
15.11.2022 kl 20:09 5766

Ja,regnearket er korrigert opp fra et enda lavere nivå, men fargen er lyseblå, så det må være et rykte. Regner med at MPCC vil selge skipet senere om ikke raten/markedet bedres til sommeren,

Nå får vi nok noe mer info om hvorfor ledelsen har tatt et slikt valg for Emma.

Men såvidt jeg husker fra Q2 presentasjonen så mente ikke CEO at ratenedturen ville vedvare gjennom vinteren. Etter nyttår går man over til slow steaming og det vil normalt kreve flere skip til å frakte tilsvarende mengde containere som med normalfart. I tillegg mener CEO at man utover i 2023 vil være mangle på feedere.

Dersom dette stemmer så virker en kontraktslengde på 5-7 måneder logisk. For da skal det være mulig å få bedre betingelser for Emma når ny kontrakt skal inngås. Time will show! Men jeg har aldrit tvilt på CEO og ledelsen i MPCC sin kompetanse og kløkt.