Utbytteaksje nr 1 på børsen


Hallo.
Mine damer og herrer la meg presentere utbytte aksje nr 1 på OB.
Kursen på denne aksjen har gått fra 3 til 32 for deretter gått tilbake til dagens 16,30. Utbytte så langt i år er 7 kr. Det vil bli kvartalvise utbytter fremover på 2 kr. Personlig har jeg kjøpt aksjer over en lang periode, men fyller på ekstra nå når den er på billigsalg.
For ca 1 uke siden ble de tatt gevinst i aksjen av en større investor Star capital som solgte 44,3M aksjer til kr 17,73, og som dermed utøste en videre nedgang.
Studer caset og bli med på en utbyttefest uten like de kommende årene.
Rederiet har 64 fartøy og de aller fleste har inngått svært lukrative kontrakter som var flere år fremover. Inntekter er atså spikret!
Her er noen kursmål:

LClarksons TP 35 kr BUY (19 august 2022

DnB TP 29.1 kr BUY (16 august 2022

Pareto 25 kr

På denne tråden kan alle poste innlegg, uansett om du er bull eller bear. En god diskusjon er sundt, og aksjen blir belyst fra alle sider.

Lucy Strike


Redigert 28.10.2022 kl 18:20 Du må logge inn for å svare

Kan noen dele oppdatert Discord link? Den under fungerer ikke lenger.
Villmannen
23.11.2022 kl 06:10 16343


Det ligger ute fra meglerhus kjøpsanbefalinger med snitt kursmål rundt kr 27.-+. Snart utbetales ca kr 2.- i utbytte. Selskapet har dekket opp med lange gode kontrakter. Aksjekurs har brutt opp og sprengt motstanden som lå rundt 17,85.- . Hm - investtech mener det er tid for inngang. Dumt jeg ikke har mer ledig likviditet til å kjøpe mer enn den posten jeg alt har kjøpt. Løp å kjøp er vel eneste som kan sies her!!
Kaloix
25.11.2022 kl 23:06 15381

Muggost skrev Halleluja! 👼
Har kjøpt 33k av 50k jeg ønsket denne uken så jeg er fornøyd. Skal se om jeg ikke får tak i resterende 17k neste uke. Jeg vil virkelig det :)
Så kan jeg si en ting eller tre, det er to bransjer jeg aldri rører.....du sitter vist i en av dem og det er flybransjen. Det andre er gruve. Jeg er heller ikke så begeistret for drilling. At noen kaster penger etter Flyr er for meg et signal. 26 mrd aksjer i et selskap der kurs ligger under 1 øre? Hva i all verden tenker dere med? Jeg forstår giga investorer som er med kun for å selge seg ut så fort som mulig. Småaksjonærene er jo fullstendig kjørt i dette konkurs selskapet og nå har CEO gått på dagen?
Muggost, om du er ironisk eller ikke, jeg vet ikke. Det er en grunn til at jeg ikke sitter i flyselskap, men MPCC og det som direktøren der presenterer. Vel, folk får tolke det som dem vil. De som vil gå inn i Flyr gjør jo som de selv vil. Det kommer trolig nye nedstenginger i fremtiden. Det er heller ingen mulighet for noen utbytte i flyselskap, de fleste er knapt i stand til å drive videre. Så kommer det begrensninger i fremtiden pga 'det grønne skiftet'? Hvem vet..Det er fy fy og fly vet du.
Muggost
26.11.2022 kl 00:22 15310

Hehe ja jeg har jo godt ganske hardt ut på den Flyr tråden, men jeg har (selvfølgelig) ikke aksjer i flyselskaper av samme grunn som du nevner. Men jeg jobber i bransjen (nei, jeg er ikke pilot) så jeg kjenner den nok bedre enn den gjennomsnittlige norske aksjonær. Luftfart er kapitalkrevende greier :)

Når jeg skrev at jeg har brent meg på ting, så mente jeg mest grønne aksjer. Også et forunderlig fenomen at selskaper med årevis uten inntekter fortsatt kan være verdsatt til milliarder :)

Nei takke meg til, det blir verdi og utbytte aksjer på meg fremover. Får satse på at noen år med akerbp og mpcc dekker inn grønne tap :)
Pilegrim
26.11.2022 kl 10:00 15296

Diskusjonsforum med blant annet MPCC bygget på restene av dette forumet.. Gå inn og sjekk.
karve
26.11.2022 kl 17:50 15019

Da er Mpcc tatt inn i innsideporteføljen, på tide 👍
velkjent
26.11.2022 kl 20:36 15684

Hvorfor ikke lage eget regneark med inntekter og kostnader basert på oppdateringen fra MPCC? Skipene er der listet opp med dagsrater og kostnadsbildet kan hentes fra kvartalsregnskapene. Der en mangler rater, kan disse hentes fra f.eks. NewConTex inntil MPCC rapporterer om nye slutninger. P.t. ser det ut til at ratene flater ut, muligens grunnet nye restriksjoner om klimagassutslipp og lavere fart i kombinasjon med havnestreiker og innskrenkninger i Kina.
velkjent
27.11.2022 kl 17:21 14916

Enig i det, men når en leser en del kommentarer, kan det virke som om enkelte trenger å sysle med egne tall for å få tillit til nåtid og fremtid for MPCC.
velkjent
28.11.2022 kl 10:09 14312

Hvilken relevans har denne artikkelen for MPCC?
Villmannen
28.11.2022 kl 10:18 14276

Dersom man går inn på https://tradingeconomics.com/commodity/baltic vil man se at ratene er på vei opp noe. Vi vet og at både MPCC og Belco har kontrakter som gir gode rater utover i 2023. 19 desember betaler MPCC ut ca kr. 2.- pr askje i utbytte. Dersom man skal kjøpe / selge aksjer utfra hva enkelte skriver "gjeldene " akkurat nå eller nå eller nå - ja da ville det vært umulig å være aksjonær i noe selskap.

Et moment som jeg tror blir oversett av mange. Shipping bruker mye drivstoff og nå raser oljeprisen - noe næringen tjener mye på i forhold til da oljepris var 85/90/95 usd fatet. MPCC og Belco m.fl. tjener mye på lav oljepris.
Redigert 28.11.2022 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Mata
28.11.2022 kl 20:33 13752

Det er ikke MPCC som betaler drivstoffet på skipene de leier ut. Det er de som leier skipene som betaler.
Villmannen
29.11.2022 kl 10:41 13221

Ja, det er det, men i sum så går driftskostnader ned og baltic dry index opp. Det gir synergi også for utleier. Og i dag er baltic dry index opp igjen.

Ser også at få har fått med seg denne:

MPC Container Ships ASA has been notified of the following transactions by
primary insider and Member of the Board of Directors, Peter Frederiksen:

November 21, 2022: acquired 125,000 shares at NOK 17.7711 per share.
Redigert 29.11.2022 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Villmannen
29.11.2022 kl 12:42 13052

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353

Her ser vi hvorfor kurs i MPCC svinger litt ekstra. Men dette kan bli veldig moro om vi kjøper og ikke selger :). Pr dato er MPCC shortet med 2.35% av aksjene. Det er forholdsvis mye i MPCC når vi vet at det er kun ca 3 uker til kr. 2.- pr aksje utbetales i utbytte.

Og baltic dry index er relavant fordi?
Ikke er den opp i dag heller, den er ned
Og gjelder altså tørrbulkskip
Redigert 29.11.2022 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
Villmannen
29.11.2022 kl 15:44 12985

https://www.icontainers.com/container-shipping-rates/

Snitt av meglere sine kursmål ligger på over kr. 25.- + Kun kjøpsanbefalinger og snart ca kr. 2.- pr aksje i utbytte. Hvem slår dette? Litt kjekt at den er shortet - det er jo noe som også må dekkes inn :). Mitt tips: Kurs den 19 desember er kr. 26.-+
Redigert 29.11.2022 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
ICUU812
29.11.2022 kl 19:01 12743

FYI denne aksjen har vært shortet i mange kvartaler, det har sålangt ikke gitt noe løft i aksjekursen inn mot utbytte datoene. Tror du kan utelukke det denne gangen også. Snitt på meglere sine kursmål har gått ned den senere tid, selv om de fremdeles anbefaler kjøp. At aksjen skal stige over 40% på 3 uker har jeg ingen tro på, men det er lov å håpe... 😉
Rek2
29.11.2022 kl 19:45 12627

Tor vi kan holde oss rundt - under 20kr, da blir det mega utbytte for di heldige ... ;)
Villmannen
29.11.2022 kl 20:34 12681

Det er slik at kommer en ny stor aksjonær inn - vil shorten virke som en god utløser for å få kursen opp til de nivåene den har vært på før. Usikker, men med lav gjeldsgrad og den gode inntjening - samt klar og mega solid utbytte policy, da kan 26.-+være mulig.

Store solide innsidekjøp er med å forsterke dette synet.
Redigert 29.11.2022 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
Villmannen
30.11.2022 kl 21:59 11957

Ser vi på USA børsene i kveld og investtec sin ferske tekniske kjøpsanbefaling på MPCC - ja da kan nærmeste uker bli en god shortskvis - om bare folk holder tett på sine aksjer 😀. Kjøp/hold - ikke mat shorterne.
Oilbaron
02.12.2022 kl 11:01 11157

Tviler på at kjøpsanbefalinger er det som kommer til å løfte aksjekursen her.
Har heller ikke tro på noe shortskvis.
Skal kursen opp så må ratene opp.
De 4 skutene som gikk av kontrakt nylig seiler på korte kontrakter nå, As Emma fikk et løft i inntjening fra 13500 til 31000 med varighet på 6-8mnd.
As California 0,5- til 1mnd på 22000 før 18000.
De 2 andre, As Flora og As Rafaela gikk ned i inntjening .
Varigheten på kontraktene for disse 2 var 2-4 mnd, totalt sett genererer disse 4 skutene ca det samme i inntjening som før.
Vil anta at vi får et løft i kursen før aksjen går ex utbytte, men for meg virker det litt som det er større aktører som styrer kursen om dagen.
En hvis bank over dammen med flere kontoer driver og flytter aksjer mellom kontoene.
Oilbaron
03.12.2022 kl 09:20 10638

Dette er gammelt nytt, regner med at de fleste som har aksjer i Mpcc har fått med seg årsaken til hvorfor kursen har gått fra 32-18 siden April.
Har en del aksjer som ble handlet vinteren 2020, de kommer jeg til å beholde lenge da de gir meg en hyggelig utbetaling 4 ganger i året.
Mpcc er et veldrevet selskap som tjener penger selv med de ratene som er nå, lite gjeld lav Pe de opererer i et segment som hvor tilveksten ikke blir så enorm som media vil ha det til.
2023 blir nok et ruglete år på børsen men det får man tåle, alternativet er å sette pengene i bank eller i madrassen.
Villmannen
03.12.2022 kl 16:46 10281


Siden MPCC har lav gjeld og god inntjening (ca samme som nå frem til og med Q1 i 2023 og deretter også gode kontrakter på en del skip med lengre tidshorisont- ja så er det liten grunn til at fallet skal være så stort som fra kr. 32.- til nå ca 18.- Enig med deg Carrera - gode utbytter blir det hvert eneste kvartal og da er det langt bedre å være der enn utrolig mange andre selskaper. Ser vi på nyheter så er det under 10 dager siden Pareto tok inn MPCC og det er ingen som har annet enn kjøpsanbefaling på selskapet. Har selv kjøpt litt - og venter på utbytte på ca kr. 2.- den 19 desember :). Men ser og at shortere kjører litt kursen - men de er ikke tjent med å kjøre kursen for langt ned, da risikerer de store tap. Tenker - med slike utbytte bør jo og noen litt større tenke at dette selskapet bør man ha en stor post i?
Oilbaron
04.12.2022 kl 11:14 9814

Søndag 4 Desember, året 2022 er i ferd med å Ebbe ut og I den forbindelse kan det være greit med gjøre opp status.
Vi startet året med en aksjekurs på kr 26, og har så langt i år mottatt kr 7,52 tilbakebetaling av innskutt kapital.
Hvis en tar utgangspunkt i nåværende dollarkurs på kr 9,77 så vil neste utbetaling den 23 Desember bli på kr 1,85.
Totalt: kr 9,37 for året 2022, det er mer enn halvparten av dagens aksjekurs.
Hva kan en så forvente av 2023?
Ut i fra kontrakter som er inngått, så bør man vel greie kr 1,50 på driften pr Q i tillegg til dette kommer eventuelle utbetalinger fra skipssalg.
Men så har man dollarkursen som vil kunne påvirke resultatet i begge retninger.
Hvis jeg ikke husker helt feil så er kontraktsdekningen for 2024 55-56% og Mpcc vil det året også begynne å motta de nye skipene som låst på langtidskontrakter.

Oilbaron - kudos for meget informativ innlegg. Hvor ellers er du i markedet?
Oilbaron
06.12.2022 kl 07:54 8556

For tiden, så er jeg inne i 5 aksjer.
Det er Sandg, Mpcc, Hafni, Nod og Sni.
Sandg og Mpcc har jeg hatt en god stund, Hafni kjøpte jeg for et år siden, Nod har jeg hatt tidligere kjøpte den tilbake i November på 146.
Sni er den siste jeg har kjøpt for ca 1 mnd siden på kr 242.
Hadde aksjer i både AkerBp og Equinor tidligere men disse solgte jeg litt for tidlig, hvem kunne forutse at den syke mannen i Øst skulle gå til krig mot broderfolket sitt.

Gode valg. Jeg har, i tillegg til Mpcc selv vært i Hafni, Nod og Belco - VAR og AkerBP. Så ikke så veldig forskjellig. Nå gleder vi oss til mega utbytte i Mpcc, fikk nylig et utbytte fra Belco :). Jeg har 90% fokus på solide selskaper som kan betale ut mye til aksjonærene- Ca kr. 2.- fra Mpcc i aksjeutbytte om 14 dager - dvs før jul er jo også greit å ta med.
Redigert 07.12.2022 kl 11:18 Du må logge inn for å svare


Glemte å spørre deg om hva du tror om short delen i Mpcc. Ser at en av de to som shorter har tatt inn og retunert miminalt med aksjer. Det er jo tungt å sitte over utbyttedato den 19 desember med short aksjer. (utbytte 19 og utbetaling 23 desember). Da må de jo stille sikkerhet for utbytte på ca kr. 1.91.- pr aksje.
Oilbaron
08.12.2022 kl 08:10 7339

Voleon er de som har den største shorten i Mpcc, i følge shortnordic så har de tjent 52 mill så langt på å shorte Mpcc.
Shorten de har nå er satt på 18,45, altså må handle tilbake under denne kursen for å gå i pluss.
Jeg tror de vil prøve/holder på å dekke inn det de klarer før aksjen går ex utbytte.
Vi skal huske på at Voleon er store, mener det var 50mrd de hadde i forvaltningskapital, så om de må ut med noen millioner til aksjonærene i Mpcc så betyr ikke det at de gir seg med det.
For min del så bryr dette meg lite, har noen titallsstusen aksjer i Mpcc med så lav inngang at jeg blir sittende med de uansett.
Det blir nok skatt å betale som det er.
Rek2
08.12.2022 kl 11:47 7044

Det ser utvilsomt ut til at vi får rundt 10% i quartalet da?? Ser ikke mange companier med den utbytte....
Oilbaron
08.12.2022 kl 13:12 6885

Det har du rett i, det er vel ingen på Oslo børs som er i nærheten av dette.
Regner med at vi får noen salg av skip neste år også, slik at en opprettholder de utbyttene vi har nå på samme nivå.
Det er de minste skipene som er minst lønnsomme, så hvorfor ikke selge disse hvis en kan få noenlunde brukbar pris for de.

Nyhet for mpcc - nå er allerede kr 0,70.- i utbytte sikret for utbetaling i feb 2023. Det kommer i tillegg til en forventet normal utbytte på minim kr 1,50.-. Tror dette vil trigge kursen mot kr 20.- i morgen . Det blir en god jul også i år gitt Ref artikkel i finansavisen i dag kl 1720.
Redigert 13.12.2022 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Oilbaron
14.12.2022 kl 08:14 4876

Dette var gode nyheter, mon tro hvordan Voleon responderer på dette.
Det er bare å å holde på de aksjene man har.
Det er mye mer å hente.