AZT’s Q3 var elendig …men…

JosefK
AZT 29.10.2022 kl 15:18 9422

Det er av og til hardt å være entusiast. Særlig når man er vant med EBITDA marginer over 50%.

Men det er et stort MEN man må ha i bakhodet. Og det har ikke med kjøp og salg å gjøre. Det har med organisasjon, nettverk, pipeline, HR, nye ventures, osv, osv.



Jeg forsøkte å få et overblikk over alle prosjektene det jobbes med for tiden. Her er en sammenfatning:

bemanning Sist jeg talte hoder så tror jeg tallet var 45. Antakelig vel ett år siden. Med +15 stk blir det lønnskostnader deretter. Antakelig den aller største kostnaden av dem alle. Men uhorvelig viktig for å klatre videre.

Sharelab Oslo-avdelingen er etter mitt hode en av de mest viktige verktøyene på kortere sikt. Applikasjonsutvikling kan høres fjernt ut, men ferdige løsninger vil kunne hjelpe salg enormt. Spesielt når de nå endelig kompletterer «tools» med TAQ polymerase og revers transkriptase. Med disse to verktøyene blir AZT noe man i andre bransjer ville kalt en totalleverandør innen dette segmentet. Man kan godt mikse og matche som tidligere, med de problemene det medfører. Nå vil de være i stand til å selge hele prosesser. Med det som trengs.

DMF Drug Master File for SAN HQ er fra noen av kundene et krav. Det har ingenting å si for SAN HQ, men er et hinderløp i dokumentasjon. Som regel uproblematisk men det kan ta tid å få det igjennom byråkratiet (FDA). Det er første gang AZT gjør noe sånt og klokelig hyrer de inn ekstern kompetanse for å få det gjort.

Uorganisk vekst It’s happening! Juhu! Det mye omtalte oppkjøpet. Det tar sin tid, men med hjelp av Alira Health, er det grunn til å tro at det blir effektuert innen rimelig tid. Jethro gjentar at han bruker mesteparten av tiden på det. Siden jeg har vært med på en del mergers gjennom mine år på børsen, er jeg relativt kjølig til det. Denne gangen er jeg imidlertid sikker på at det blir et strategisk riktig valg som kan gi en boost til biomanufacturing som jeg er 99% sikker på er forretningsområdet det kommer under.

Annet ESG er også noe de bruker penger på for tiden. Unødvendig fjas etter mitt hode, men etter å ha sett på hva som skjedde i photocure da de begynte med ESG, er det noe man bør ha i bakhodet. Photocure fikk plutselig byttet ut nesten samtlige toppaksjonærer med fond. Det kan fort bli noe som skjer her også.


Jeg tror jeg fikk med meg det meste av utgiftsposter her. Minus ansettelser er det one-off utgifter.

Men var det noe positivt da? Som ikke koster skjorta? Ja, det var det. +80 kunder i biomanufacturing segmentet er nesten dobling siden siste opptelling. Hvilket betyr:

34% av omsetningen i fjor kom fra segmentet biomanufacturing. Absolutt vil det si ca 43 mnok. Det vil si at vi kan se på nær 80 mnok minimum per år innen dette segmentet bare med å legge til økt kundegrunnlag. Noen er selvfølgelig i gang med å skalere opp, noe som vil dra ytterligere opp. I snitt gir da overslaget ca 400k per ny kunde per år, basert på fjorårets tall.

Mens vi er inne på biomanufacturing, så overgikk det omsetningen i tools segmentet dette kvartalet. Og det tror jeg nesten 100% sikker på er første gang.

Dette er noe av det som jeg har plukket opp etter å ha lyttet tre-fire ganger gjennom webcasten. Det var en litt annerledes webcast denne gangen. Mye om alt i stedet for fokus på ett eller to tema. Og ja, EBITDAen var elendig. Men det skjer voldsomt mye på en gang for øyeblikket og det meste handler om å ta det neste steget.

Og en ting til før jeg glemmer det: med en av de store ordrene på SAP, ville faktisk ikke EBITDA vært vesentlig mindre enn siste kvartal. Utrolig nok er SAP etter over 20 år etterspurt som aldri før. Så litt uflaks var det denne gangen.

Summa summarum så har jeg ingen problem med tingenes tilstand. Sant å si er jeg mer bekymret for at det pumpes bomber inn i Ukraina enn noe annet. Jeg håper også det kommer en snarlig avgjørelse om hvilket selskap som blir merget inn i AZT. Og så ser jeg fram til endelig å få TAQ polymerasen og revers transkriptasen på markedet. Det har jeg ventet lenge på nemlig 🤓

Redigert 29.10.2022 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2022 kl 15:47 5997

Q3 var ikke elendigt. Det var under forventningerne og dårligt. Det var ikke elendigt.
JosefK
29.10.2022 kl 15:55 5987


Les mer enn overskriften. Det er EBITDA som er elendig. Resten er jeg faktisk fornøyd med. Også økte utgifter. For det må komme på ett eller annet tidspunkt.

Slettet bruker
29.10.2022 kl 16:27 5961

EBITDA er jo ikke “elendig”, hvis pengene er blevet brugt fornuftigt…

Så er et M&A også elendigt, fordi det kommer til at koste 250 MNOK…?

Nok mest bare semantik, men stadig.
Slettet bruker
29.10.2022 kl 16:32 5953

Nå diskuterer vi AZT i denne tråden - Ikke privatlivet våres..
Slettet bruker
29.10.2022 kl 17:08 5913

Du behøver ikke at bruge AZT-tråden til at projektere dine egne elendige investeringer. Brug de aktie-tråde, hvor du har tabt dine penge til det formål🙃
Slettet bruker
29.10.2022 kl 18:12 5865

- Q3 var 2 mil. under Paretos esitmater
- Q3 viste kæmpe kundefremgang
- Q3 viste, at der investeres i vækst og innovation
- Q3 signalerede, at m&a og uorganisk vækst rykker tættere på
- Q3 viste, at AZT ikke længere er en “Corona-aktie”

Du aner intet om virksomheden, det er meget tydeligt.
Redigert 29.10.2022 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
BIF78
29.10.2022 kl 19:22 5835

Kongekommentar👍 God humor
peaf
30.10.2022 kl 04:10 5695

EBITDA er 1 % ned de første 3 kvartal i år, og salget viser en nedadgående trend i år. Kostnader øker kraftigt, mer en omsettningen som er fallande. Hvordan klarer man tolke det positivt, jo de synske mener at sviktande salg og økte kostnader er det samme som kommende suksess. Og en ledelse som guider store inntekter fremover er de truverdige eller er de partiske og seier det innvestorerne vil høre. Og hausserne er de kompetente og truverdige, når de forklarer at alle negative tall egentligen bekrefter snarlig suksess.
Det ende som er sikkert er at om det er noen kjempemarked for AZT,s produkter, så har de fleste klart seg uten dem hittils. Og trenden tyder på at de gjør det fremover og. Og øke omsettningen med at kjøpe noe lønnsomt billigt, er vel ikke helt enkelt. Om man ikke ser noe andre ikke ser. Så får vi se om tallen eller hausserne forteller mest om vad som skjer i selskapet fremover.
Dr_Eval
30.10.2022 kl 07:05 5656

Å si at EBITDA var elendig eller dårlig mener jeg er kraftig overdrevet. EBITDA var ikke negativt. Det var faktisk positivt, om enn litt lavere enn forventet, var det bare med noen usle få millioner. 5mill færre i q3 betyr 5mill mer i q4 fordi 1 salg skjedde 1.oktober i stedet for 30.september.
Redigert 30.10.2022 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Fljo
30.10.2022 kl 08:50 5587

Det er naturlig med svingninger for et selskap som dette. Ingen grunn til overreaksjon.
JosefK
31.10.2022 kl 09:32 5301


Og om ikke biomanufacturing var hett nok fra før, så heller USA bensin på bålet:

The administration revealed that it will invest over $2 billion into biotech and biomanufacturing efforts, with $1 billion specifically going to manufacturing infrastructure in the US provided by the Department of Defense. The funds will go toward both private and public initiatives to expand manufacturing capacity as well as supply chain boosting efforts. Around $200 million will also be geared toward cybersecurity for these facilities.

https://endpts.com/us-government-pledges-2b-for-new-initiative-on-biomanufacturing/

Slettet bruker
31.10.2022 kl 12:10 5207

Enig. Problemet markedet har lige nu er, at det nu er to kvartaler på række, der har været skuffende - og bringer væsentlig tvivl om guidance kan nås. Ingen grund til overreaktion, det er sandt. Men stadig årsag til øget bekymring.
rufus01
31.10.2022 kl 12:30 5172

Desto mer jeg ser på Q3 presentasjonen og tenker litt, desto mindre forståelse får jeg for kursnedgangen. Alle bør ønske at AZT skal være istand til og forsyne alle kundene i fremtiden. Skal de klare det må de investere, så egentlig bør denne strategien applauderes mener jeg. Hva skal ett selskap med ambisjoner om vokse betydelig i årene fremover, med hundrevis av millioner på bok? Nei det er nå selskapet skal bruke penger for i fremtiden og kunne høste. Halleluja! :).
peaf
31.10.2022 kl 12:47 5153

Når salget synker er det for at etterspørseln minker eller ikke finns, og påstå noe om ferie blir vel for dumt. Den totale etterspørselen er alltid der, men tydligtvis er den ikke større på AZT,s produkter per i dag. Og inget tyder på at den blir større.
rufus01
31.10.2022 kl 13:51 5089

At "ingenting" tyder på at etterspørselen vil bli større er en ganske så hjernedød påstand. All den tid de guider 30% vekst i årene fremover, og en omsetning på 350mill om 3 år. Men det får stå for din regning :)
peaf
31.10.2022 kl 14:06 5060

Guida kan hvem som helst gjøre, men som regel skall ikke salget gå andre veien da. Og er man hjernedød når man registrerer at salget er nedadgående, så ligger nok problemet mer på den som bedømmer tilstanden.
enric0
31.10.2022 kl 14:41 5020

Peaf, liker at du har satt deg godt inn i aksjen som du plutselig i forrige uke følte at du skulle begynne å skrive om!

Ja, omsetningen er ned marginalt siden forrige kvartal, men hvorfor skal du absolutt kommentere at du har sett at salget er nedadgående? Dette er et selskap som gjerne har ett til to gode kvartaler, for så ha et par kvartaler med lavere omsetning, og så har de ett eller to gode kvartaler igjen. Slik at det vært i mange år. Sjekk kvartalstallene fra de siste 3-4 årene, så ser du kanskje hvilken trend selskapet er inne i. Om du trenger hjelp til å finne dem, ligger de gjerne på slide 11 i kvartalspresentasjonene.

Neste gang kan du prøve å bruke mer enn 2 minutter på å sette deg inn i et case før du slenger deg på tastaturet...
JosefK
31.10.2022 kl 15:05 4994


La trollet være. Oppmerksomhet er det samme som å be om et kobbel av logiske brister vanlige folk ikke skjønner et kvekk av.
bj111
31.10.2022 kl 16:14 4985

Ikke noe unaturlig i at de bruker noen penger for å kunne imøtekomme kommende vekst. Markedet er nok noe nervøst for dette med kostnader for de guider ikke direkte på det i summer men sier noe om hva det består i. Når man går inn å ser på det så virker reaksjonen som ganske søkt og mer preget av nervøsitet enn rasjonale. Får se hvor lenge salgsviljen er tilstede på disse lave nivåer. For de som skjønner caset og sitter med cash er dette trolig en veldig god mulighet for å øke sin beholdning.
modestyB
31.10.2022 kl 20:06 4839

Er det riktig å benevne noen som Troll kun fordi "noen" sier imot dagens kurs?
Har stor tro på AZT, men som investor ser man kanskje på andre tall og faktorer enn "tro".
Langsiktig vet ingen.
Redigert 31.10.2022 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
peaf
01.11.2022 kl 02:54 4686

De får kalle meg vad de vil, men jeg ser på tallen og drar mine slutsatser ut i fra dem. Omsettningen er opp siste tre kvartal gjemført med 2021, men lønnsomheten er marginalt ned. Vilket tyder på at det ikke blitt enklare at selge AZT,s produkter, og siste to kvartal har bekreftet det. Og at vise til tidligare bevegelser i salget uten at nevne utvikklingen i lønnsomheten er vel ikke spesielt opplysande. Klart Q4 kan bli bedre en Q3 det skall ikke mye til, men vad hjelper det om salget går ned igjen senere. Og lønnsomheten minker, før det har den gjort. Økte kostnader er ingen garanti før økt lønnsomhet, og trenden er minkande lønnsomhet. Det behøver eg ikke hjelp til at finne ut, tallen bekrefter det.
Fünke
01.11.2022 kl 08:25 4591

Hadde jeg sittet på nøyaktig samme informasjon som deg, så hadde jeg solgt meg ut. Om jeg ikke var inne i selskapet, ville jeg snudd meg rundt å sett etter bedre muligheter. Så får bare disse AZT-aksjonærene drømme om at det kanskje ligger noe mer bak tallene. Som noen, eller var det du som sa det? Ledelsen kan guide hva de vil.

Legger ved en kobling til Q3 2022 fra American Sosiety og Gene + Cell Therpies. Det gir et landskapsbilde av en døende bransje.
https://asgct.org/global/documents/asgct-citeline-q3-2022-report.aspx
JosefK
01.11.2022 kl 09:10 4579


Jeg er ikke så opptatt av kurs og bryr meg sjelden med det. Det er det større perspektivet jeg bryr meg med. Og som regel det jeg gidder å diskutere. Og her har du med en sabotør å gjøre. Som over hodet ikke har det i hodet.

Slettet bruker
01.11.2022 kl 11:50 4476

Fint nok, din holdning er registreret, now move along.

Du har ikke aktier i selskabet, men føler det alligevel nødvendigt at komme ind og kommentere på en Q-rapport? Fint det, man må jo gerne deltage i debatten om aktier, der interesserer en, også selvom man ikke er aktionær. Men det mindste, man kan gøre, er at sætte sig ind i caset - noget, som du tydeligvis ikke engang har brugt 2 minutter på.

Hvad er din motivation her? Hvad laver du overhovedet herinde? Hvorfor er din holdning interessant at dele med os andre? Hvorfor finder du det interessant at rakke med på et case, som du ikke engang har sat dig ind i?
Redigert 01.11.2022 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
peaf
01.11.2022 kl 12:34 4451

Det var noen på PHO tråden og prøvde lokke folk til at investere l AZT da han mente det var en bedre investering. Og etter som jeg helst vil bilde meg min egen oppfattning vad som er god investering. Så gjorde eg det og konklusjonen er at AZT har nok nådd sitt maksimum, og er ikke noe at investere i. Og det skader ikke med kontraster til hausserne som bare ser gull og grøne skoger. Overskuddet minker og det er fakta, men jeg kan ikke forendre resultaten. Så da får ni bare vente til de bekrefter vilken vei de bær, det resultaten viser i dag eller det ni trur kommer skje fremover.
JosefK
01.11.2022 kl 12:56 4470


Oupsie! Der øker utgiftene nok en gang:

https://www.finn.no/job/management/ad.html?finnkode=279270383

Sikkert fordi det går dårlig 🤓
Slettet bruker
01.11.2022 kl 15:23 4393

Så du er herinde og spyr dine totalt uinformerede holdninger, fordi nogen talte grimt om PHO..??😂😂😂😂

Ok, det siger alt om dig. I rest my case. Ingen grund til at bekymre sig et sekund længere om noget som helst du, skriver peaf.

Du skriver simpelthen inde på AZT-tråden… out of spite😂😂😂

Jeg ligger på gulvet og roder rundt af grin lige nu. TAK.
Redigert 01.11.2022 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
bj111
01.11.2022 kl 15:25 4449

Hm var peaf er vel det du var på NANOV trådene. Rar hobby.
Uansett trollene som kommer løpende når en aksje korrigerer ned er ikke noe å bry seg om.
Slettet bruker
01.11.2022 kl 15:39 4422

bj111, jeg ved ikke, om det her er et svar til mig, men jeg har blokeret dig min skat❤️ Jeg kan ikke se, hvad du skriver, så du kan ligeså godt spare dig at svare mig, hvis det er det, du forsøger på👏
Redigert 01.11.2022 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
peaf
01.11.2022 kl 15:54 4411

Spyr og spyr vet ikke om det er rett beskrivelse, men om noen reklamerer for ett selskap. Så må jeg sjekke opp om det ligger noe i det. Vad de mener om PHO der imot rør meg ikke ryggen. Der er jeg fullstendigt trygg på vad deres potensiale er. og kommer ikke med nedlatende kommentarer for at noen har en annen mening en meg. Men det er en kjent sak at kan man ikke forsvare sin standpunkt med fakta, Så for man ta til sine meninger om personen i fråge. Og der er du utstanding, og antagligen meget fornøyd med deg selv.
bj111
01.11.2022 kl 16:09 4496

Vet og det er ganske fint, men det hindrer ikke meg å kommentere tullet ditt. At du møter deg selv i døren med peaf er det liten tvil om for du er samme ulla når det er snakk om andre aksjer.
Slettet bruker
01.11.2022 kl 16:11 4489

At komme ind og tale ned om et andet selskab og med vilje udlægge caset objektivt forkert, fordi nogen har talt grimt om ens darling PHO er til dato det mest barnlige, jeg har oplevet på FA-forum😂😂.

Jeg har medlidenhed med dig peaf…

Du er i øvrigt blokeret fra nu af❤️
Redigert 01.11.2022 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
peaf
02.11.2022 kl 02:23 4319

Dette er ett Debattforum om ulike børsselskaper og vad i ordet debattforum førstår du ikke. Om det skall bli debatt må det vare to sider, anners blir det bare en ensidig lovsang og elendige bortforklaringer om fakta som peker feil vei. Men når argumenten mangler fakta til at underbygga påstanden, bruker man ikke personangrep til at føre debatt. Tror ikke det lokker nye investorer, snarere tvertom. De kloke bruker ikke den metoden i en debatt.
Frøken Big
02.11.2022 kl 03:51 4296

Man sjekker ut en aksje og finner ut at det ikke er noe for en, og bruker deretter allverdens tid på å skrive på forum om denne? Masse krefter og tid på ting som ikke kaster av seg? Seems legit…. 😆

Har sittet i dette selskapet mer eller mindre siden 2005, det har jo blitt en hyggelig slant av det. Noterer meg at det samme skuespillet gjentar seg gang etter gang. Fordi enkelte forventer noe annet på en gitt rapport. Muligens fordi de ikke forstår seg på bransjen. Selskaper som jobber med forskning og utvikling, i være seg medisin, IT eller lignende, tar flere tiår å bygge i høyden. Nå er det altså slik at det fortsatt koster penger å tjene penger. Noen ganger er kostnader et godt tegn. Man bygger stein på stein. Det drives ikke for enkeltkvartaler, man driver for fremtiden. Enkelte er da veldig opptatt av instant reward….
Vet dere ikke at børsen er et sted der verdier overføres fra de utålmodige til de tålmodige?
Det som skjer her er det samme som stadig har gjentatt seg etter Q-sleppet. Sauene skjønner nix og løper i alle retninger. Kortsiktige spekulanter, amatører og andre med svake nerver kaster kortene og springer mot døra. Mens topp 20 øker.

Dette er ikke den helt store typen selskap for daytrading eller nitidig stirring på kursen fra dag til dag. Det har vi andre selskaper til.
Slapp nå av litt og nyt høsten 👍🏼
Fünke
02.11.2022 kl 12:35 4148

De dunker på med flere fremtidige ansettelser. 'As we speak' er det 4 stillinger ute på finn.no. Det må jo være på grunn av at de skal ha noe å presentere på kvartalsrapportene. Når de har økte kostnader, så må jo det skjules bak flere ansettelser av folk som ikke kommer til å bidra det døyt. Selvfølgelig vet jeg at de ikke kommer til å bidra, for AZT ansetter jo folk helt ukritisk i forhold til fremtidige behov og inntjening. Så da blir det 4 nye høytutdannede spesialister på kafferommet for å konspirere videre om hvordan de skal leve videre på intetanende aksjonærers lommebok.

Nei og nei, dette må jo bare gå rett til helvete. Heldigvis har jeg bare 80% av mine surt opptjente penger og AZT-gevinster i aksjen.
Frozen
02.11.2022 kl 13:15 4115

🙂
Frøken Big
02.11.2022 kl 13:17 4107

Ja, sånn rekrutterer man i næringslivet. De avlaster Nav. Du har skjønt det…. 🤣
Slettet bruker
02.11.2022 kl 17:35 3955

De øgede udgifter skal omsættes til øget salg. Hvornår vi ser effekten af alle nyansættelserne og investeringerne er svært at sige, men AZT skal passe på, at de ikke laver en alt for tung omkostningsside og spolerer de stærke marginer.

Det var ikke noget problem at lave kvartaler med op mod 50 MNOK i sales med en del færre ansatte, så vi skal inden ikke alt for længe begynde at se kvartaler med sales på 60+ MNOK, hvis omkostningssiden skal give mening.