(u)Ansvarlig Lån fra METEVA AS ?

BioBull
BGBIO 31.10.2022 kl 09:56 1409

Jeg har forsøkt å få innsyn i vilkårene for 100 mill NOK lånet som er gitt fra METEVA til BerGenBio. Det er umulig
Rune Skeie skriver flg svar på mitt spørsmål om vilkår :

« BerGenBio may, subject to certain conditions, draw on the facility from Q2 2023.
The facility will not be amortizing and any drawn amounts are to be repaid or
converted to equity on or before December 31, 2024. Amounts drawn under the
facility will carry interest at a rate of 6% per annum and a commitment fee of
1.5% per annum on any undrawn part of the facility.»

Spml:

Håper du kan klargjøre flg:

Forhold rundt konverteringskurs bør være kjent slik at man forstår motivasjonen bak Meteva AS sin posisjonering. Side 13 i balanseoppstillingen viser heller ingen annen langsiktig gjeld så prioriteringen av dette nye obligasjonslånet blir høy i kreditorrekkefølgen.

Spørsmålet blir da hva den implisitte markedsverdi av patenter i utviklingsløpet ser ut til å være, fordi kreditorene kan i verste fall sitte på denne verdien og forklarer kanskje motivasjoen til Meteva AS posisjonering.

Det er ikke ført noe «goodwill, pantentverdi» i balansen og med total outstanding shares + opsjoner på til sammen 90 millioner aksjer så utgjør kontantbeholdningen før trekkfasiliteten = 250 millioner / 90 = Nok 2,7 per aksje og etter trekkfasiliteten = 350 millioner / 90 = Nok 3,80.

https://www.bergenbio.com/wp-content/uploads/2022/08/Q2-2022-Financial-Report.pdf


Svar:

«Dagens melding inkluderer alle vesentlige forhold knyttet til inngått låne fasilitet.
En eventuell forhånds avtalt konverteringskurs ville selvsagt vært inkludert og kommunisert til markedet om det var aktuelt.»


Aksjonærer velger styret - som ansetter daglig leder - som ansetter CFO også videre.

Et ansvarlig lån med forfall 31.12.2024 og med konverterings rett til aksjer i BerGenBio bør være godkjent av flere enn styremedlemmer og administrasjon så lenge aksjonærer kan bli forskjells behandlet. En ekstraordinær generalforsamling hadde vært mer passende.

Konverteres lånet til aksjer på 5 NOK får METEVA 20 millioner flere aksjer i selskapet - dette utløser flagging og tilbuds plikt til øvrige aksjonærer, tror jeg . Konverteres lånet til aksjer på 100kr får METEVA 1 mill aksjer uten særlige konsekvenser gitt dagens aksjonærstruktur.


Er dette en smart måte å unngå flagging og tilbuds plikt ?
METEVA vil nok være godt informert dersom BerGenBio får fase 3 studier eller FDA godkjennelser på plass. Skjer det en kjapp konvertering av gjeld til aksjer i BGBIO til fordel for METEVA kan det lett oppfattes som innside handel.

Jeg synes man skal være mer åpen rundt dette, men når krybben er tom bites hestene. La oss håpe på gode nyheter og at METEVA lånet ikke blir «unødvendig dyrt» for øvrige alsjonærer.
Redigert 10.02.2023 kl 07:31 Du må logge inn for å svare
JanH
02.11.2022 kl 18:27 1115

Jeg er sikker på at dette lånet er til det beste for oss aksjonærer. Det nærmer seg med stormskritt spennende nyheter nå. Ha heller fokus på det. Dette kommer til å løfte kursen til over 20 kr. Jeg er helt sikker på at mange vil være med på en sånn reise.
BioBull
10.02.2023 kl 07:30 678

20kr ? De fleste analytikere hadde både 60-70 og 120 kr som verdi vurdering for 2 år siden …