Kontrakt på over 10 milliarder

aslemdal
PHLY 02.11.2022 kl 21:44 10480

Aker-kontrollerte Philly Shipyard får kontrakt på over ti milliarder kroner

Åpne dette i DN-appen:
https://dnapp.page.link/y3g9

Eller,

Åpne dette i nettleseren:
https://www.dn.no/industri/aker-kontrollerte-philly-shipyard-far-kontrakt-pa-over-ti-milliarder-kroner/2-1-1345672
fjettis
02.11.2022 kl 22:09 7560

Sist gang de leverte skip til Matson i 2018 og 2019 tjente de ikke penger og aksjekursen raste… ser ikke lyst ut for skipene de bygger nå heller!
"We're building ships at a terrific price.." John Graykowski
Slettet bruker
02.11.2022 kl 22:30 7494

De tjente sjukt med penger, kuren gikk til 200kr, du er på vidda du
Stokk Dum
02.11.2022 kl 22:30 7510

Den historien kjenner jeg ikke.

Kontrakt på to skip fra 2013.
"Firm contracts are in place for the two vessels with a total value of $418 million. The vessels will be delivered in Q3 and Q4 2018 and will not require additional financing by APSI."

mvh
Slettet bruker
03.11.2022 kl 07:11 7245

Mest feilprisete aksje på børsen.
murpy
03.11.2022 kl 07:21 7238

Nå har de en ordrereserve på over 21 MILLIARDER og MC på aksjen er 600 mill. Her blir det gigantutbytter fremover.
Aksjen kan fort gå 15 gangen fremover. 750,- pr aksje er realistisk.
Redigert 03.11.2022 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
trani
03.11.2022 kl 09:40 7082

Helt elendig utvikling!
Er det fordi selskapet fremdeles taper penger?
Brusselgeren
03.11.2022 kl 12:35 6996

Gull, her blir det grunker i kassa.

Garcia
03.11.2022 kl 13:19 6954

Leverer som regel dårlige Q tall, de får mesteparten av pengene når skip leveres..
Skole skipene har jo nytt design og de bygger jo også samtidig opp kapasiteten..
Første skip blir litt prøve og feile så går det bedre og bedre...
De nye container skipa bør gå radig unna...
Så blir det spennende å se om de får nye kontrakter fra us navy...
Slettet bruker
03.11.2022 kl 13:20 7035

Er dette ironisk? Hvordan forsvarer du utbytte når selskapet ikke har nevneverdig overskudd? Hjelper ikke med ordrereserve når hele omsetningen går i null.
trani
03.11.2022 kl 20:26 6885

Det man nå kan anta, er at det verste er forbigående og vi snart møter gradvis gode kvartaler.
Selv har selskapet påpekt om atdem vil kunne komme til å tjene gode penger på siste skip,
Fra skip 3 og 4 vil profitten komme til syne, dersom man legger påstanden til selskapet i grunn.
Tror det ikke er dumt med og begynne å posisjonere seg her for the long road.
JahMason
04.11.2022 kl 06:20 6762

Synd det ikke er noen meglerhus som dekker denne. En analyse ville fort gitt kursmål rundt 150-200kr vil jeg tro.

Er vel nevnt her at oppstarten og skip 1 & 2 ikke vil gi de største gevinstene, men synergien og marginene øker for skip 3,4 k&5! Siste kontrakten her på 10 milliarder har nok samme løpet men raskere profit da shipyarden allerede er i full drift med ansatte og utstyr.

Tipper hele selskapet blir kjøpt opp før vi vet ordet av det. Nå er backlogen på plass og bruden er pyntet.
trani
04.11.2022 kl 12:33 6629

Det meste bør nå være tilrettelagt for at røkke tar en exit fra dette papiret. Mulig dem skal dytte enda en stororder før bruden står ved alteret?
Eller hører vi kirkeklokka ringe over helgen?
JahMason
04.11.2022 kl 14:03 6601

Som sagt, markedet bommer her og selger på et dårlig q3 mens milliardkontrakten prises til 0kr.

For et verft i full drift mm vil fortjenesten ligge over gjennomsnitt på den siste LNG kontrakten. Hele verftet ruller som et pent smurt maskineri om noen måneder
JahMason
06.11.2022 kl 12:40 6402

https://e24.no/boers-og-finans/i/jlQgvA/philly-shipyard-med-gigantkontrakt-paa-over-10-milliarder-kroner

«Å vinne denne ordren skaper en historisk ordrereserve for Philly Shipyard, i tillegg til å gi god sikt gjennom 2027 for aksjonærene og andre interessenter, sier styreleder Kristian Røkke i meldingen.»

Andre interessenter? Er det standar ordlyd i slike meldinger eller hva menes med «andre interessenter» ?
trani
06.11.2022 kl 12:54 6480

Nå er det viktig og ikke overtolke ei heller under-tolke.
Man kan trygt si at over 10mrd kr forduftet vekk på dagen, men som selskapet påpeker så gir dagens ordrereserve en god indikasjon på fremtiden, noe som kan åpne rom for de av dem som er interessert i den potensielle utbytte som fremtiden vil gi.
Alt handler nå om hvordan behovet for fremtidig kapital vil bli.
Redigert 06.11.2022 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
JahMason
06.11.2022 kl 13:51 6447

Kun 12 107 000mill aksjer. Betalinger og profitt i USD —> NOK.
Blir store summer hvis de klarer å tjene penger på denne 20 100 000 000 (20.1 milliarder ordrereserven).
JahMason
07.11.2022 kl 19:02 6136

Tenker Philly Shipyard er mye mer attraktiv som oppkjøpskandidat nå med dagens backlog enn for 2 år siden.
At markedet ikke vil prise inn en høyere verdi pga likviditet eller at en større aktør selger aksjer 1 gang i året vil nok endre seg.

Tipper usikre og slitne aksjonærer solgte på q3 tall. I stede for å kjøpe på historisk høy backlog og visibilitet de neste 5 årene. Posisjonen til verftet nå er svært mye sterke og mer attraktivt enn dagens prising tilsier etter min mening.
Kjellemo
07.11.2022 kl 20:14 6085

Jeg er meget overrasket over at aksjen faller etter den voldsomme ordren som kom inn. Er jo helt ulogisk. I et slikt marked som vi er inne i nå, føler jeg meg helt sikker på at de kommer til å tjene penger på denne ordren. Jeg registrerer at den 5. største eieren selger seg ned på dagens liste. Dagen før ordren kom. (J.P. Morgan)Regner med at den kontoen har fortsatt nedsalget kanskje. Mye omsetning, så man må se en del på eiersiden i et par dager fremover. Jeg er egentlig fullastet, men økte med ytterligere 300 stk i dagens dumping.
fjettis
07.11.2022 kl 21:53 6147

Har de forhandlet LPS på kontraktene?
Hvis de ikke har klart det, så er det derfor de har vunnet kontraktene og de vil aldri klare å tjene penger.
Det er nok det investorene ser på.
Så kan noen her svare JA på det spørsmålet?
Først og fremst, finn et bevis på det, så kan vi snakke
JahMason
07.11.2022 kl 22:08 6124

Ordrereserven på 20 milliarder er ikke priset inn riktig. Jeg tror markedet bommer her og fokuset på 3kvartal er feil.

Du får holde oss oppdatert på den J.P.M kontoen. Er vel omsatt nesten 300K siste 3 dager. Sikkert en del intra dag failere som tok på open som kastet med tap også.

Økte selv i dag faktisk, tror på kraftig reprising. Kanskje den kommer gjennom et bud på selskapet
Kjellemo
08.11.2022 kl 06:33 5989

Mindre utslag topp 20 enn jeg ventet i alle fall. Goldman Sachs sin konto (3 største eier) har solgt ca 25000 aksjer og J. P. Morgan står registrert med et salg på ca 8000 aksjer. Nordnet Bank har også en nedgang på ca 25000 aksjer. Alle privatpersoner sitter trygt topp 20. Topp 20 sitter på 85,32% av aksjene.
Joystick
08.11.2022 kl 07:37 5934

Apropos til verdien av amerikanske skipsverft og US Navy kontrakter:
https://gcaptain.com/us-shipyards-record-revenue-but-firesale-valuations/
Slettet bruker
08.11.2022 kl 08:14 5879

Interessant artikkel. Kjøper nok ikke Philly med det første etter å ha lest den...
JahMason
08.11.2022 kl 12:11 5765

Angående verdsettelse så er Huntington Ingalls Industries mcap ca 17% av backlog.

Philly Shipyard sin mcap er ca 3% av backlog. (hvorav Philly sine commersielle kontrakter mest sannsynlig er mer margin vennlige). Fra samme artikkel: "a billion-dollar order for three small 3,600 TEU Jones Act ships, a new record-setting price. Will cost an eye-watering $92,592 per TEU."

Inge tvil om at verdsettelsen er lav, men tilfelle i artikkelen gjaldt vel et selskap hvor det stod riktig dårlig til og hvor de ikke kommer til å treffe price target eller leveringstidspunkt. Heter jo ikke brannsalg hvis utsiktene er gode.
"ST Engineering is so motivated to get out of the deal they are willing to sell 378 acres of waterfront property – comprising 2 shipyards in Pascagoula, Mississippi, and two dormant yards north of Pascagoula – advanced manufacturing facilities, deep technical knowledge learned building complex surveillance ships and billions of dollars in defense contracts for $15m or about the price it costs to purchase a single large container handling crane built in China"

Så prisen for dette salget representerer nok ikke andre shipyards ifht verdsettelse. Når du er villig til å selge alt dette for den prisen er man i virkelig problemer økonomisk.

Tror verken Huntington Ingalls eller Philly ville sett på et skambud i dagens marked, men slike artikler åpner muligens dørene for mer M&A aktivitet.
Redigert 08.11.2022 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
fjettis
09.11.2022 kl 02:35 5576

Slettet bruker skrev Hva er LPS?
Lønn- og pris stigning. Viktig å forhandle det inn i kontrakt.
Fast sum kontrakter i dag uten LPS er livsfarlig med en inflasjon på 6%. Og hvertfall når kontrakten går over flere år!
Sist tapte de penger på kontraktene for matson, da var inflasjon lavere. Nå er den 3 ganger høyere.
Ikke tjener de penger på Navy skipene heller
JahMason
09.11.2022 kl 05:59 5526

Kontrakten for Mateson sist var 3 skip for 480mio (på hukommelsen). Nå er det 3 skip for 1bn usd. Så de har nok inngått en god kontrakt der.

På Navy tror jeg det kun er stål og stålprodukter som er med i kontrakten.
Er ikke lønninger som er inflasjon i USA, er ikke samme som i Norge med lønnsvekst og fagforbundene.

Det du skriver er forøvrig feil da det er bokført totalt profitt på navy skipene fortsatt :)
trani
09.11.2022 kl 07:02 5479

Blir nok skambub på kr.80 skal vi se…
JahMason
09.11.2022 kl 07:33 5449

Jeg tror at hvis Aker skal selge Philly Shipyard er vinduet de neste 6-12mnd. Det tenker jeg Aker også er klar over nå.

Så får vi se om det blir 80kr eller 250kr
Fljo
09.11.2022 kl 08:32 5391

Eller, hvis man absolutt vil selge, må godta dagens markedspris - 50kr.

Har Aker så høy eierandel at de i praksis alene kan si ja/nei til evt bud?
JahMason
09.11.2022 kl 10:59 5303

Aker ville aldri solgt for 50kr. Aker konsernet må aldri selge, de har for mye penger til å bli satt i en slik posisjon.

Tror man må ha 90% for å tvangsutløse, men mulig det kan gjøres med mindre også.
JahMason
09.11.2022 kl 12:43 5230

Men Aker burde realisere verdiene i Philly og heller brukene pengene i det nye fondet sitt eller andre prosjekter.

Så vi får se hvordan dette ender.
trani
17.11.2022 kl 01:09 4741

Bare tull med denne..
Taper penger så det synger.
Tror mulig Aker går på en smell her..
d12m
17.11.2022 kl 10:17 4632

Philly utgjør ca nada og niks i Aker sin portefølje så det vil ikke bli snakk om en smell okkesom for de
JahMason
17.11.2022 kl 12:54 4573

I kroner utgjør nok ikke Philly mer enn to-tre grønne obligasjonslån for Aker systemet, men det betyr ikke at Philly Shipyard ikke betyr noe.

Med Kristian Røkke som styreleder og Aker navnet på eiendeler på verftet handler det nok mer om navn, rykte, nettverk, politikk og selvfølgelig tjene penger.

Mulig tiden er inne for å selge Philly Shipyard for Aker
Redigert 17.11.2022 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
bravi
20.11.2022 kl 05:41 4348

Ja det opplæringsprogrammet må nok fortsette lenge. Folkene som har lært endel og skaffet seg noe erfaring forsvinner raskt til andre bransjer som gjerne betaler litt mere. Skipsverft er lavstatus i Us.

Problemet med navy skipene de holder på å bygge er at det ikke kan brukes subcontractors, det er vanskelig å få til effektiv produksjon med mange uerfarne folk selv om de får 3-4 ukers kursing. Da blir resultatene deretter.

Klart at verftet er mere attraktivt å selge når det er helt oppe å går, bemannet og med kontrakter.
Redigert 20.11.2022 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
JahMason
20.11.2022 kl 10:59 4234

De mener de har beholdt “key personnel”, men ingen tvil om at det har vært vanskelig i 2020/2021. Godt arbeidsledighet er på vei opp og manufacturing Index godt på minus siden i Penns.

De kan vel bruke subcontractors på deler av NSMV prosjektet? Men det er “ US preferred”.

Mener det er natt og dag for Philly Shipyard nå inn mot 2023 vs NSMV tildelingen i 2019/2020.
Et salg i 2020 ville vært dårlig spilt av Aker systemet. Nå er det faktisk mulig å kanskje få 120-180 millioner dollar i en potensiell transaksjon med dagens backlog. Gitt at utsourcing av blast & prime fasiliteten vil gi bedre marginer, kan man kanskje spekulere i om det er første steg i å selge hele Shipyard operasjonen (Philly Shipyard).
Redigert 20.11.2022 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
JBFE
20.11.2022 kl 20:23 4062

Steinar nærmer seg pensjonsalder, han har vært en nøkkelperson for verftet siden 2003. Hadde nok vært en fin avsluttning på karrieren å solgt verftet for en god pris.