N O R W E G I A N - C O A S T G U A R D

-sannheten-
VOKTE 03.11.2022 kl 12:54 912

Jeg ønsker meg store kystvaktskip i Norges store havområder. Hvor det med 6 meter høye bokstaver i 90 meters lengde står
N O R W E G I A N - C O A S T G U A R D. ( Uten bindestrek)
KYSTVAKT kan det eventuelt stå med mindre skrift under, eller et annet sted på skipet.

Vi husker episoden med cruiseskipet Viking Sky utenfor Hustadvika. Da kunne vi trengt et ordentlig stort redningsskip for å
komme Viking Sky til unnsetning.

Jeg er for at vi "brander" ("varemerkebygger") norske farvann. Da hører dette med kystvaktskip med. De skal inngi respekt.
Signalisere at nå har du kommet til de norske vikingenes home water. Her er det Norge som er sjefen. Men her blir du også
ivaretatt om naturkreftene setter inn.

Kystvaktskipene skal passe på at skipstrafikk går greit for seg. Passe på at ingen driver med noe uregelmessig. Passe på at
ingen driver tjuvfiske eller overfiske.

Det kan være tøffe værforhold i norsk farvann. Da trengs noen store kystvaktskip for å ivareta oppgaven ordentlig. Vi kunne
f.eks. hatt ett eller to skikkelig store kystvaktskip. Og forøvrig kystvaktskip av real størrelse. Alle med stor Norwegian Coastguard
skrift på siden.

Om noen trafikerende skip driver med tvilsomheter, kan kystvakten oppsøke skipet, og gå ombord for kontroll. Dvs. vi kan byrå-
kratisere litt om det er behov for det. Vitsen er å skape respekt for norges interesser, norsk hav- og fiskeriforvaltning, og berdeskap.
Jeg tror dette kan ha noe for seg.

Nå skal liksom norges område styres militært fra et Nato-kvarter i Norfolk i Virginia i USA.
Som et korrektiv til dette, kunne Norge ha en flåte med seriøse kystvaktskip med stor Norwegian Coastguard påskrift på.
Så ute på havet passer Norge på sitt område. De kunne også ha andre oppgaver som vind- og bølgemålinger. Og et stort
skip kan være triveligere for mannskapet å være ombord på. Og også mindre utsatt for sjøgang.

Kystvaktskipflåten skal også selvfølgelig vokte all industriell infrastruktur innen olje- og gass, og ledninger forøvrig.
Og understøtte skip som måtte komme i vanskeligheter. De kunne også ha landingsplass for helicopter. Dette i fall
det trengs mye folk i redningsoperasjoner raskt.

Norge bør tenke over og lage en ny kystvaktskip strategi. (I dag ser vi knapt at det står Kystvakt på skipssiden. Og hvilke
utlendinger skjønner hva det er for noe ?).

Redningsselskapet har fartøy. Men disse er veldig små. Kystvaktflåten kan understøtte Redningsselskapsflåten. Og også
understøtte norges fiskeriflåte og øvrige handelsflåte.

Avbildningen av et sånt kystvaktskip kan fungere som et av Norges varemerker.
Redigert 03.11.2022 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
03.11.2022 kl 17:18 870

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kEweB9/sv-lekkasje-vil-presse-frem-norske-ferger
Det er viktig at Norge oppeholder evnen til å bygge skip selv. Men det fins en grense for hvor
mye dyrere noe sånt kan tolereres å bli.
Og jernmalm fins i store mengder ut fra havna i Narvik. Smelteverk har vi.
Bygges skipene i Norge kontra i langtvekkistan, så slippes lange og tidkrevende transporter til Norge.

Viktig at Norge kontinuerlig bygger skip og fornyer seg på sin måte innen den maritime tilvirkningsindustrien.
Redigert 03.11.2022 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
12.11.2022 kl 21:35 705

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Mondpm/de-vokter-norge-under-vann-vi-kjenner-selvsagt-paa-alvoret

Fint med ubåter og fregatter. Men vi trenger kanskje mer store og tydelige kystvaktskip. Som kan håndtere flere oppgaver ;
vakthold, patruljering, overvåking, avdekking av ulovligheter, håndhevelse, redning, noe forskning, avskrekking, byråkratisering om nødvendig.

Det er grunn til å tro at for eksempel en del russiske fiskefartøyer er rene kamuflerte spionskip.

Vi trenger store respektinngivende kystvaktskip som passer på tingene oppe på overflaten i norske farvann.
Og går ombord i fremmede skip for kontroll når der finnes aktuelt. Politi på havet helt enkelt.
Er ikke ting i orden blir skip arrestert og tauet inn til land.
Med helikopter ombord vil vi kunne være raskere på plass om noe skjer.


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/763oy4/tillot-russisk-tokt-ved-den-oedelagte-svalbardfiberen
Redigert 13.11.2022 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
14.11.2022 kl 01:47 568

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/WRvbKd/klarer-ikke-aa-formidle-alvoret
Politisk redaktør i VG, Hanne Skartveit er lettere hysterisk.
Har hun ikke skjønt hva NATO er for noe ?
Om Russland begynte å invadere Nord-Norge er det NATOs plikt etter artikkel 5 å sende de "35" Nato-landene
for å jage russerne ut av Norge.

Rører russerne så mye som en norsk fiskebåt, risikerer de å få smadret alt på Kola til pinneved.
Dette er det siste russerne tenker på å gjøre.
Norske fighter jets er på pletten med en gang å skyter ned enhver russisk motstand med en eneste gang.

Vi skal ikke kaste bort milliarder på tullete fregatter og ubåter.

Nå kommer Sverige og Finland med (de er med i det nordiske forsvarssamarbeidet fra før) i Nato.
Da vil også Nord-Svenske og Nord-Finske flyplasser og styrker inngå i forsvaret av Norge.
Russerne risikerer å få seg kraftige karameller. Og sitt Kola kan bli helt innestengt. De kommer seg ikke noe sted.
Det er is på alle kanter.
Norge burde ha store kystvaktskip og begynne å kontrollere rubbel og bit av russiske fartøy som forsøker å krysse
Norskehavet. Og få ut russerne fra Svalbard. Hvem eier tomten ved Barentsburg ?
Er det ikke slik at den norske stat eier 98 - 99 % av arealet på Svalbard ? Vi kunne kjøpe ut russerne der, hvis de i det hele
tatt eier noe der ?

Russerne risikerer at Kola, Nova Zemlja og Frans Josef Land blir permanent annektert av Norge, Norge og Finland, Norden eller Nato.
Russernes tilkomst av dette har vært tvilsomt. Særlig sistnevnte og førstnevnte.

Russernes krigføring har vært rettet mot noen tidligere Sovjetrepublikker. De tenker ikke på å røre noe i Norden.

Det var en episode mellom svenskene og russerne øst av Gotland i sin tid. En svensk DC 3 ble skutt ned. Men dette er 70 år siden.
https://sverigesradio.se/artikel/6159822
https://www.gotlandsforsvarshistoria.se/fv/fv1952-1.htm
Redigert 14.11.2022 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
15.11.2022 kl 16:14 453

Norge kjøper missiler til F-35 for milliarder
Forsvarsmateriell har signert en avtale med amerikanske myndigheter om kjøp av missiler for bruk på F-35-flyene. Avtalen har en verdi på fem milliarder kroner.

Dermed regnes dette som den største enkeltanskaffelsen av våpen til Forsvaret noen gang, skriver Teknisk Ukeblad.

Avtalen om kjøp av luft-til-luft-missiler ble signert tirsdag. Forsvarsmateriell opplyser at dette er en viktig anskaffelse da tidligere generasjoner missiler kun rekker ut til en brøkdel av rekkevidden til flyets sensorer.

På sine nettsider opplyser Forsvarsmateriell at missilet representerer noe av det fremste av amerikansk forsvarsteknologi, og som tidligere bare er eksportert til nære allierte som Canada, Australia og Storbritannia.

– Vi er svært fornøyd med at Norge nå også får tilgang til så avanserte missiler, og at vi nå gjennomfører en stor anskaffelse av mellomdistanse luft-til-luft missiler som vil utløse potensialet i F35-plattformen og styrke vår fremtidige forsvarsevne. Det er ekstra viktig i lys av dagens sikkerhetspolitiske situasjon, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).

Ifølge meldingen skal missilene vil leveres frem til og med 2028.
___________________________________________________________________________________________________

Dette for å kunne backe kystvakten, i fall det skulle komme til episoder hvor dette er nødvendig.

Så nye store kystvaktskip skal kunne patruljere i forvissning om at de har seriøs skarp bevæpning i bakhold om nødvendig.

F-35 sammen med disse missilene er vel noe av det farligste som er å oppdrive ? Og raskt på pletten fra en rekke kystnære rullebaner.
Redigert 15.11.2022 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
16.11.2022 kl 23:24 411

https://www.nrk.no/mr/kystvakten-sitt-nye-skip-_jan-mayen_-er-ferdig_-_-viktig-for-beredskapen_-sier-justisministeren-1.16182764
Vi ønsker noen skip som er vesentlig større enn dette.
Og alle kystvaktskip bør ha stor skrift på skrogsiden. NORWEGIAN COASTGUARD må kunne sees på lang avstand og uten kikkert.
Kystvakt navnet får være en bitekst et eller annet sted på skipet. F.eks. under NORWEGIAN COASTGUARD
Mange utenlandske skip skjønner neppe hva Kystvakt med liten skrift betyr.
-sannheten-
18.11.2022 kl 16:38 340

Flaggskipet i den britiske marinen kommer til Oslo
HMS Queen Elizabeth, flaggskipet i den britiske marinen, kommer til Oslo mandag.

Hangarskipet er det største i den britiske marinen. Det ble satt i drift i juli 2014, er 284 meter langt og har kapasitet til 40 luftfartøy. Det er det største britiske marineskipet som noen gang er bygget.

Den britiske marinen skriver på sine nettsider at skipet nå er i Nordsjøen. Mandag kommer det til Oslo, opplyser den britiske ambassaden.

Skipet har de siste dagene vært på øvelse øst for Storbritannia med F-35 stealth-jagerfly i forkant av øvelser med partnerland. Den britiske marinen skriver at utplasseringen av skipet er for å vise at Nato står samlet.