PetroNor E&P, gjeldfritt oljeselskap med TP 30 000 fat/day

zaq1
PNOR 04.11.2022 kl 08:39 204864

PetroNor E&P ASA: Lifting of PNGF Sud oil generating a cash inflow of USD 43.1 million

Oslo, 4 November 2022: PetroNor E&P ASA (“PetroNor” or the "Company") is pleased to confirm that 466,116 bbl were lifted from the Djeno Terminal as planned during the last week of October at a realised price of USD 92.41/bbl.

The realised selling price is based on the average spot price for a period which included several days after the lifting, and was confirmed to the Company today. Adjusted for a crude price discount to Brent and lifting costs, this generates a cash inflow of approximately USD 43.1 million to the Company.

Separately, the Company announced on 11 October 2022 the transfer of 334,061 bbl of oil stock entitlement to the PNGF Sud operator in settlement of outstanding billings. The indicative price used to determine the quantity of barrels for this arrangement was USD 95.00/bbl. Although the number of barrels is fixed, the price per barrel will be adjusted to the actual spot price when this oil entitlement is physically lifted by the PNGF Sud operator, scheduled for later this month.

Together, these two arrangements will realise the benefit of selling 800,177 bbl for the year to date period, at an expected average selling price of USD 93.49/bbl. Last year, a total of 831,089 bbl were lifted at an average selling price of USD 69.31/bbl.

https://newsweb.oslobors.no/message/574747
Redigert 24.01.2023 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2022 kl 19:33 4397

Skal nok tilbake til 0.8.. Vent å se... De som mener denne skal kjapt i 2 kr er nok litt for opptatt av tall uten høyde for markedspsykologi..
E Desperados
08.11.2022 kl 20:01 4345

Tallene vinner alltid over psykologien. På lang sikt riktignok. Men lang sikt er jo et fjernt begrep for de fleste på børsen.
solid1
09.11.2022 kl 10:04 3974


Noen var nettopp heldig, og dyktig nok til å tilegne seg en million aksjer til kr 0,86 - 0,87.

Selgerne bør nok skaffe nye batteri til sin kalkulator.
Selskapets overskudd for 2022 kommer trolig på ca. 660 million. 🥂 lykke til.
Nybegynner2
09.11.2022 kl 10:16 3957

Update på hvem som kjøpte/solgte fredag 4. (det var denne dagen på morgenkvisten da informerte om lifting), var jo litt volum til å være PetroNor. De to største kjøp ble gjort av Morgan Stanley med 1.4 mill og Verdipapirfondet DnB med 1,2 mill. Ellers er det en en del, for meg, nye private som kjøpte mindre poster. Største salg var Nunatek Invest AS med 735', restbeholdnig 1,7 mill. Ellers er det mye privat investorer som solgte. Personen som jeg omtalte som ''gammel kjenning'' som kjøpte torsdag 3. solgte seg ut fredag 4. Personen er nok gått fra å være langsiktig til å trade aksjen en gang i blant.
Slettet bruker
09.11.2022 kl 10:48 3906

Som sagt. Denne kommer ned igjen uansett hvor nye batterier man har i kalkulatoren... Så er spørsmålet skal man følge psykologien og trenden i markedet og kjøpe/selge i denne aksjen for å tjene penger eller skal man sitte her i et par år og håpe at trenden/psykologien i denne aksjen endres drastisk.. P.d.d tror jeg ikke det skjer med det første. Det har kommet nyheter her ja. Men hver gang faller den tilbake.... Uansett... Så hvorfor skal plutselig den trenden snu? Aksjen har setter stadig lavere topper siden vi var oppe på rundt 1.20. Det er tydeligvis PNOR aksjonærer og frustrerte fruer som kun går etter pengene.... Men så lenge det majoriteten velger markedspsykologien som pekepinn kommer aldri denne aksjen til å snu skikkelig opp før dette blir et selskap som er mer aksjonærvennlig og forutsigbart... Dette er hvertfall et selskap som p.d.d ikke skaper verdier for aksjonærene. Verken gjennom aksjekurs eller utbytter... Og da er det et relativt usexy selskap som kommer langt ned på listen til mange... Her vil det fortsatt være hovedstammen av aksjonærer som ikke foretar seg noe og en god andel "lykkejegere" som tar et lodd i ny og ne for å litt senere innse at det ikke funker for så å kaste kortene... Mitt råd i denne aksjen er å kjøpe og selge på svingningene. Selge på noen øre opp når omsetningen øker og kjøpe på vei ned på lav omsetning og ligge og fiske aksjer over en litt lengre periode.. Ikke glem at de fleste er i dette markedet for å tjene penger... Ikke nødvendigvis for å forelske seg i enkeltselskaper....
ziggy068
09.11.2022 kl 11:12 3844

"Dette er hvertfall et selskap som p.d.d ikke skaper verdier for aksjonærene" Vet ikke helt hva du forventer HT, men i all hovedsak så er du negativ til alt og alle. Skaper ikke verdier, la oss se på den påstanden. Selskapet har en mcap på ca 1,2 mrd nok. de produserer nord for 5000 fat om dagen. Med dagens $ kurs og olje pris så omsetter de altså olje for 5000 x 94.8 x 10,2 x antall produktive dager la oss si 300 = 1 450 440 000. om det ikke er å skape verdier så vet ikke jeg. Det at det ikke gjenspeiles på aksjekursen i dag kan jeg være enig om, men at det ikke skaper verdier for aksjonærer det blir etter min mening feil påstand. For om din påstand skal stemme så må alt som kommer inn sløses bort. Også all økning i produksjonen må også sløses bort. Hvis du mener at PNOR kommer til sløse bort overskuddet , ja da er det bare å finne seg en annen aksje å se på. Din påstand blir litt som å tro at man ikke har lønn når man jobber ,men bare for lønningsdagen.
hofa
09.11.2022 kl 11:19 3829

Ja man må undre sig, den manglende interesse til en aktie der koster > 0,9 og som tjener kr 0,5 om året.
solid1
09.11.2022 kl 11:31 3773


Du må ikke glemme at det er vi (små)- aksjonærer som skaper psykologien i selskapet. 😯
Vi vet ut av tall og presentasjon at selskapet går med et nesten ubeskrivelig overskudd med den produksjon vi allerede har.
Med dagens 5000 fat vil det produseres nær 2 mill fat i 2023.

Ang. utbytte så er det skapt en åpning for dette til våren. Bare 10 % av selskapets overskudd i år kan gi om lag 5 % utbytte på dagens aksjekurs. Dette kan man doble for 2023.

Selv om det er vanskelig å spå, (spesielt om fremtiden) så er nok kalkulatoren et brukbart hjelpemiddel. 😊🥂
Lykke til.
Nybegynner2
09.11.2022 kl 11:55 3707

Vi må gi HT rett i forhold til at PetroNor har vært en dårlig plassering sett i lys av kursutvikling. Det er en grunn til at CEO ofte har kursutvikling som en KPI, og at opsjoner, som er direkte relatert til aksjekurs er vanlige avlønninger. Når svaret er at kursutvikling er langt under pari i forhold til den generelle indeks og olje indeks, og dette ikke kan forklares med utbytte eller andre EK transaksjoner, så har PetroNor til nå vært en dårlig investering. Det er udiskutabelt. Forstår ikke hvorfor vi ikke kan kalle en spade for spade. Hva selskapet har oppnådd er for en investor uvesentlig (ja det er litt flåsete sakt) så lenge ikke dette reflekteres noen steder. Hva fremtiden bringer vet ingen, men selvfølgelig er det en større grunn til å tro på økt kurs med tanke på det selskapet har oppnådd, men det vil bare fremtiden vise. La oss være nyansert. Det er slett ikke utenkelig at kursen går tilbake mot 0,8.
smaa
09.11.2022 kl 12:02 3676

Så bra skrevet, for dette er realiteten. Utbytte til våren, ja det vil jeg først se og ha inn på min konto. De er ikke småaksjonær vennlige. Man blir bare så lei, også over at man gikk inn i et slikt papir, har vært med siden vi var APCL , var på en måte bedre da.
Bsingh
09.11.2022 kl 12:09 3659

Det er vell mange som også har sagt at kursutviklingen ikke har vært noe særlig bra. At HT skal ha følelsesmessige utbrudd hver gang kursen går ned noen prosent, syntes jeg han kan spare seg for. Er så slitsomt at han bruker forumet som en terapigruppe for utløp av sin egen realitet. Jeg er ikke fornøyd med kursutviklingen jeg heller, men å mene at det er et dårlig selskap siden kursen går litt ned på sikt, da tenker jeg at man heller kan finne seg noe annet. Skjønner ikke at han gidder å sitte i aksjen, når den gang på gang på gang går ned igjen etter litt kursoppgang. Man burde kunne si at han til nå bør forstå at denne ikke skal opp til 2,5 kroner iløpet av neste uke, og at mye oppgang, ender i nedgang som ting er nå. Med en gang aksjen er ned noen prosent, så starter sutringa. Hvorfor klarer alle andre å holde seg for gode til det? Begynner å bli nok trøst og forklaringer til en som bare sutrer hele tiden. Liker man ikke utviklingen, så har man muligheten til å finne noe annet.
Slettet bruker
09.11.2022 kl 12:17 3637

Hvorfor er all kritikk av selskapet følelsesutbrudd mens glorifisering og utropstegn er veldokumentert, saklig informasjon? Jeg føler vel at de som har behov for å kritisere innleggene jeg skriver fordi de er negative er mer følelsesmessige enn at jeg skriver at jeg er negativ til utviklingen... Men selvfølgelig... Om ikke negative vinklinger er tillatt her inne så skal jeg selvfølgelig revurdere og skrive... Jeg synest det er mange gode og reflekterte svar på min kritiske vinklingler av selskapet her inne, men det er jammen mye usakelig også. Jeg henviser til selskapet og problemstillinger som omhandler det. Om folk har behov for å dra frem min mentale helse hver gang dette blir omtalt vet jeg hvertfall til enhver tid at det ikke er jeg som er den største idioten på dette forumet....
solid1
09.11.2022 kl 12:23 3630


Er ikke uenig i de analyser og fakta dere kommer med, utenom på et punkt.
Ledelsen leverer, og leverer godt. Det er vi som aksjonærer som tydeligvis ikke helt stoler på at de utenforliggende hendelser kan påvirke selskapet. Kursen burde ligget mellom 3.- og 4.- og mulig/trolig kommer vi dit i løpet av et år eller tre.
😊🥂 om man tar seg tid til å vente.
Nybegynner2
09.11.2022 kl 12:23 3643

Der er vi helt enig. Ingen som tvinger noen til å være PetroNor eier. Vil en ut så er det nok omsetning i aksjen til å gjøre en retrett. Når det er sakt er det godt av og til å få ut litt frustrasjon, dette har undertegnede også gjort fra tid til annen. Om det skulle være noen tvil, jeg sitter lastet med aksjer i selskapet og tenker at på et eller annet tidspunkt må det løsne, ellers er jeg blitt vranglært fra Knut Boye (forfatter Finansielle emner) og Tore Johnsen (foreleser NHH).
Mdg1
09.11.2022 kl 12:42 3593

I det moderne aksjemarkedet er det viktigere å følge med på twitter enn å bruke kalkulator. Det er likegyldig hvordan selskaper går. Det er hypen som bestemmer pris. Bare å se på tesla og Nel. Tesla vil aldri kunne forsvare sin astronomiske pris med inntektene de genererer og Nel vil muligens aldri klare å tjene penger. De kan uansett oppnå vanvittige priser på børsen
Bsingh
09.11.2022 kl 13:03 3522

Tror ikke du forstår at mange faktisk er enige med deg. Men du gjentar dette her hver gang kursen går ned, og da lurer jeg på hvorfor du gidder? Jeg er også negativ til kursutviklingen. Men å si det 15 ganger utgjør ingen forskjell. Jeg har prøvd å vise deg forståelse på det du sier, fordi jeg ikke ønsker å feie deg bort som en sutrefant. Men det er jo bare det du gjør? Negative vinklinger er så klart tillatt, så den biten trenger du ikke å revurdere, men syntes du faktisk kan ta deg tid til å variere emnene du snakker om, for frem til nå, så er det bare "Nå ser vi 0,6 , nå ser vi 0,8, og nå ser vi ditten, selskapet skaper ingen verdier". Og det er en følelsesmessig reaksjon, fordi du tydeligvis ikke håndterer nedgang. Nei, du henviser ikke mye til selskapet og problemstillinger, du henviser til lavere kurs, som egentlig bare er gjetting fra din side. Jeg har faktisk behov for å dra frem din mentale helse, for dette virker ikke til å være så sunt for psyken din. Om du må spamme ned et forum bare du ser en rødfarge, så tror jeg oppriktig at det kanskje hadde vært litt mer gunstig å sitte i en annen aksje. Den aksjen du leter etter derimot, med bare grønne tall hver eneste dag, den leter jeg også etter, så si gjerne ifra om du finner den. Og nei, jeg prøver ikke å være krass eller frekk mot deg, jeg tar deg faktisk seriøst, men et sted får grensa gå. Da har jeg sagt det jeg skulle, så får du gjerne fortsette å klage, men husk at mange er enige i at kursutviklingen er kjip.
Bsingh
09.11.2022 kl 13:10 3497

Helt enig i at det skal være lov å få ut frustrasjon. Denne aksjen har frustrert meg opp og ned i lengre tid, men jeg velger jo selv å sitte her. Så da er det litt motsigende å velge å sitte, og samtidig bare klage. Jeg trøster meg meg med det samme som deg Nybegynner2, altså at det på et eller annet tidspunkt må løsne. Ikke meninga å gå i strupen på noen her, og jeg er åpen for all type kritikk av aksjen. Ser man på grafen fra utsiden, så ser man uten tvil at aksjonærene ikke akkurat har blitt rike de siste månedene, og at det HT sier jo er sant. Men, det med at kursen har vært tragisk syntes jeg ikke er en unik observasjon, og er man uenig i at kursutviklingen har vært dårlig, da tror jeg det er noe galt med den som måtte mene det. Syntes også at det er så obvious, at det egentlig ikke trenger å nevnes. Da har jeg sagt mitt, og ønsker videre en god dag til HT alle andre her inne. Måtte vi alle få avkastning fremover på sikt :)
henrik9
09.11.2022 kl 13:34 3441

Hvorfor kasta du ikke korta (om du har noen) på 0,9. når du visste den skulle ned igjen?
Slettet bruker
09.11.2022 kl 13:57 3413

Solgte halvparten på 0,88. Jeg har en "hunch" ut fra tidligere utvikling men fortsatt er man jo aldri sikker... Så det er aldri feil og ta litt "gevinst", eller trade noen øre på deler av beholdningen... Er vel egentlig bare det jeg har kommunisert nå siste gang også... At i det korte bildet ser JEG ingen umiddelbar oppgang og at det derfor, om man har gevinst kan være greit å ta det ut siden JEG er relativt sikker på at man da kan få lavere inngang... Grunnen til at jeg ikke selger alt er jo at det alltid vil være en psykologisk sperre mtp gevinst eller tap og det er mye vanskeligere å selge om man er i minus på totalen enn om man hadde vært i pluss... På sikt så kan dette bli aldri så bra... Men i det korte bilde ser det vel kursmessig ikke så bra ut. Men den svinger mye. Så det kan være mulig å gjøre kjappe gevinster som jeg også nevnte til i forrige innlegg... Selge på gode dager med relativt høy omsetning og fiske aksjer på lavt volum på vei ned igjen... For dette har som sagt vært gjennomgangstonen i denne siste året og det er vel bare det jeg har prøvd å kommentere den siste tiden.... Et råd fra meg som i ettertid vil vise seg om er riktig eller ikke... På samme måte som de som mener at man bør laste til ripa på disse nivåene.....
Fluefiskeren
09.11.2022 kl 14:09 3395

Det blir litt selvoppfyllende dessverre. Folk selger seg ut etter en oppgang fordi den fort har gått ned igjen. Og da gjør den jo nettopp det. En gang blir dette brutt, men det krever nok store nyheter. Selv vil jeg i første omgang over 1,0899 hvor er der jeg snitter. Det burde da kunne gå.
Slettet bruker
09.11.2022 kl 14:38 3449

Problemet, sånn jeg ser det, er jo at disse utslagene blir så store pga lav omsetning. Skal det gevinstsikres her snakker vi jo fort 10 øre ned fra topp om det bare er noen få millioner aksjer som skal ut siden det er så lite kjøpere i markedet...
Slettet bruker
09.11.2022 kl 14:39 3441

En litt røff børsuke i tillegg så er vi kjapt nede på 0.7 tallet igjen...
Bsingh
09.11.2022 kl 14:54 3398

Skal man selge en god porsjon med dagens volum, kan man ikke akkurat gå for øverste kjøpsbud, det er jo ofte på 20-40k aksjer bare. Man må nok dra ned kursen litt som du sier, og det som er surt her, er at børsverdien settes på små volumer. Syntes egentlig ikke at det representerer kursen på en god måte, men sånn det fungerer dessverre. Har ikke helt tro på 0,7, men muligens litt ønsketenking her også. Vi har akkurat vært der nede, så veien dit er ikke voldsom lang. Håper at vi sitter igjen med litt av oppgangen, innen Gambia meldingen kommer (Og håper meldingen er av positiv karakter). Tror det kan gi et lite løft til.
Redigert 09.11.2022 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
E Desperados
09.11.2022 kl 15:12 3352

I denne debatten så er det greit å huske på at når HT mener at selskapet ikke skaper verdier så mener han enkelt og greit at kursen ikke går opp. For selskapet tjener penger hver dag og skaper så definitivt verdier for aksjonærene. De kommer aksjonærene til gode litt frem i tid i form av utbytter som kommer til å være svært høye i forhold til dagens kurs.
solid1
09.11.2022 kl 15:40 3269

Enig
Dersom Petronor gjør som tankrederiet DHL og betaler hele overskuddet som utbytte vil vi få om lag 40 øre pr aksje. Det er halve børsverdien.

https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/11/08/7957926/dht-betaler-hele-overskuddet-som-utbytte

Det er vel få, -om noen, som kan helt ut forklare den kurs vi har i dag på annen måte enn at noen selger. Og at de fleste antagelig er Panoro-aksjonærer og tradere.
Noe som imidlertid positivt har endret seg siden i sommer når Investornytt omtalte aksjen, er at selskapet øker produksjon mer enn antatt, og at selskapet i 2023 vil kunne produsere nærmere 2 millioner fat.

Les gjerne artikkelen under, ta frem kalkulatoren og vurder fremtiden etter beste evne. Ta videre med varslingen nå den 4. november. Ikke glem produksjon i november og desember. Denne produksjon vil liftes før nyår.

Ledelsen i selskapet, tross utenforstående press, Leverer, -og leverer, - og Leverer.
Det er vi aksjonærer som ikke ønsker å motta leveransene. Eller vi antar leveransene er for gode til å være sann.
Uansett, Lykke til. Mulig får vi ny leveranse av godbiter til freddan.

https://investornytt.no/petronor-tjener-340-371-millioner-i-q2-enorme-triggere-na/
Redigert 09.11.2022 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2022 kl 15:47 3243

My point excactly.... Så lenge selskapet tjener penger og ikke betaler utbytte eller kjøper tilbake aksjer er dette da penger som pr definisjon ikke kommer aksjonærene til gode.. Om selskapet tjener penger og reinvesterer er kan fortsatt pengene investeres dårlig og tapes.. Pr dags dato er det vel ingen vedtatt plan om tilbakeføring av verdier til aksjonærer gjennom dette... Ergo.. Penger tjent kan fortsatt forvaltes dårlig og gi fremtidig dårlig avkastning... Hard cash i form av utbytter er selvfølfelig mer spiselig enn en fremtidig lovnad om mulig utbytte som uansett må anses som risikokapital som prises på en annen måte.. Regner med at ingen her inne hadde betalt 100 kr for åå mulugens få tilbake 200 kr om 3 år.. Men høyst sannsynlig betalt 180 kr for en garanti om 200 kr tilbake om 3 måneder...
E Desperados
09.11.2022 kl 15:47 3248

En ting er 40 øre til neste år, men om pengene heller blir reinvestert og det venter et par år kan vi få overskudd fra både PNGF Sud og Bis, AJE og kanskje minst en av lisensene også. Blir sterk cashflow de neste 10 årene.
Slettet bruker
09.11.2022 kl 16:02 3192

Uansett.. Folk får være enig om å være uenige tenker jeg... Faktum er hvertfall at om det ikke kommer noen nye meldinger ila uka og trenden fortsetter er vi tilbake til 0.8 i løpet av uka... Jeg har ikke spådd så mye om kursen i det veldig lange bilde men i det korte bilde er trenden ganske lett og lese. Mulig at vi kan få en melding i slutten av uka som fører oss tilbake til hvor vi var på mandag... Men når kommer meldingen som beviser det alle her inne håper på? At jeg tar grundig feil😊
Bsingh
09.11.2022 kl 16:25 3150

Jepp, uenige har vi alle bevist at vi klarer å være, og den testen består PNOR tråden med glans :) 0,8 utelukkes ikke fra min side heller. Lurer litt på når den "magiske" meldingen kommer selv, for vi har jo fått mange meldinger frem til nå, men kursen er der den er. Tror at selskapet må bygge tillit til markedet over tid, i form av å innfri lovnader. Det mener jeg selv at de har begynt med, men det hjelper ikke at jeg mener det, så tror dette er en lengre "forhandlingsprosess" med markedet. Liker å sammenligne med PEN, fordi at det har gått så utrolig bra for dem. Har hørt PEN aksjonærer si at de venter på en reprise i PNOR, så hvis PEN kan klatre som de har gjort, tror jeg at PNOR sin periode også kommer en dag.
solid1
09.11.2022 kl 16:26 3163

Om du leser mitt innlegg tidligere i dag var jeg ikke uenig i dine faktiske beskrivelser utenom ett punkt. Ledelsen leverer.

Jeg beskrev også i formiddag at man bør gi utbytte på noen ører. (5 % av dagens kurs er ca 4 øre) Det er åpen mulighet for utbytte.

Utbytter, helt opp i 30 øre var slik jeg husker det også presentert muligheten til fra den tidligere ledelse i en videopresentasjon.

Mulig både tilbakekjøp og utbytte kommer.

Signaler er gitt, men som vi alle vet så har PNOR ikke levert olje i år, før siste dagene av oktober. (Presentasjon 4. nov.)
Det har derfor ikke vært penger på bok før i dag.

Man låner ikke penger for å gi utbytte eller kjøpe tilbake aksjer, selv om man vet at millionene ligger der. 😊🥂

(Om de ønsker det, kan ledelsen varsle et forslag om f.eks. hele 10 øre pr aksje i utbytte, og mulig det er hva som skal til for å løfte papiret.)
Redigert 09.11.2022 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
hofa
09.11.2022 kl 16:32 3163

Muligt du får ret - og hvad så - nu har du i 7 indlæg bare i dag, beskrevet at vi er på vej ned, tror du vi er tåber alle sammen. Stop nu dig selv.
Trymte
09.11.2022 kl 16:33 3163

Må gjerne bikke ned igjen til under 0,8 for min del. Har tatt halve Magseis-gevinsten min og kjøpt PNOR for (snitt: 0,80), og har mer krutt å handle for.
Det fundamentale vinner alltid til slutt, så får det ta den tid det tar.

Eneste usikkerhet sånn jeg ser det er denne økokrim-saken.
De tjener allerede store summer, oljeprisen kommer til å holde seg i mange år fremover, og produksjonen kommer sannsynligvis til å øke kraftig i årene som kommer.

Mangedoblingskandidat for oss som har gooood tid.
Slettet bruker
09.11.2022 kl 16:41 3144

Dette er et forum. Forum på norsk kan vel beskrives som et sted hvor man kan diskutere... Jeg kommer med mine vurderinger på samme måte som andre kommer med sine... Jeg forbeholder meg også retten til å svare på innlegg som er direkte rettet mot meg... Beklager om dette føles feil for deg... Igjen... Må jeg si jeg føler det er en sunn debatt her inne... I motsetning til deg føler jeg faktisk at det at folk er uenig med meg er bra for debatten her inne... Jeg pålegger ingen å ha mine meninger. På samme måte som jeg prøver å unngå kritisere andre for sine. I motsetning til deg... At folk reagerer på mine innlegg ser jeg bare på som positivt også fra de som ikke deler mine tanker...
polion
09.11.2022 kl 17:01 3096

Mye skrik, skrål og leven omkring dagens PNOR-kurs. Etter at årsresultatet er fremlagt om ca. 3 mnd, tror jeg pipa skal få en annen lyd. Da har markedet endelig fått det konkrete bevis på at selskapet har servert overskudd som bare er grisegodt i forhold dagens beskjedne mcap.

Og innen denne tid har forhåpentligvis også Økokrim lagt lokk på saken, samt at ytterligere en eller flere positive triggere har slått inn. Etter mitt syn, har PNOR hittil levert adskillig flere tønner enn jeg hadde forventet. I mellomtiden (10% opp/ned), tror jeg man skal/bør ha en avslappet holdning til det hele.
liaszo
09.11.2022 kl 18:32 2989

Mye rundt dette selskapet virker lovende etter hva jeg har lest. Har dog nettopp begynt å sette meg inn i det.

Kan noen si noe om PNOR @0.8 er et fornuftig kjøp? Er 100% fra techsektor og ville spre porteføljen min over til oljesektor!

Tar gjerne i mot belæring. :-)
okai?
09.11.2022 kl 20:33 2746

The rig is currently drilling the two Tchibeli NE development
production wells targeting a Cenomanian discovery. One of these wells contain an
additional exploration target in an identified deeper pre-salt structure with
the potential of adding further reserves if successful. Both wells are scheduled
to come onstream in the fourth quarter.

Kan ikke være lenge til vi får høre noe om disse 2 brønnene nå?
Fluefiskeren
09.11.2022 kl 20:41 2780

Du kan følge riggen her. Har gjort det nå og da i ca tre uker, og den har ligget i samme posisjon hele tiden. Om den holder på med første eller annen brønn vet jeg ikke. Den ene brønnen skulle bores ned i presalt. Det er en del dypere enn vanlig så det tar litt mer tid.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:415528/mmsi:376519000/imo:8753586/vessel:DAGDA

Redigert 09.11.2022 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
10.11.2022 kl 11:03 2266

Tror vi kan glemme noe som helst utbytte fra PNOR både i år og neste år. De har mange utviklingsprosjekter i gang og investeringer i AJE alene vil vel spise opp det meste av FCF.

I tillegg tror jeg Oslo Børs vil sette ned foten for et utbytte. Kursen er under 1 krone og det liker ikke OSE. Tipper selskapet må kjøre en spleis først slik at man får kursen opp å et fornuftig nivå (1:10). Da tror jeg også selskapet vil bli mer attraktivt for litt større aktører som kun ser aksjen som en penny stock i dag (som jo er helt korrekt).

Kursutviklingen kan ingen spå, men HT har hatt rett hittil i at en økning i kurs ofte følges opp av en tilsvarende nedgang. Om det fortsetter vet ingen. Samtidig tror jeg ledelsen har mye av skylden for den begredelig kursutviklingen. De melder nesten ingen ting og avlyser til og med Q3 rapporteringen for å unngå ubehagelige spørsmål. De gjør slett håndtverk når det gjelder oljesalg og hedging, holder sjeldent det de lover og står til generell stryk i min bok når det gjelder IR. Hadde de vært litt mer frempå og pleiet forholdet til analytikere bedre tror jeg også vil kunne fått analyser på PNOR. Det er mangelvare i dag. Ser at mange mener at ledelsen levere siden produksjonen har økt til over 5.000 BOED og det er jeg enig i, men med så slett IR arbeid er det ganske enkelt ikke godt nok. Med godt håndtverk hadde ledelsen lett dratt oss opp på krona.
E Desperados
10.11.2022 kl 12:23 2145

Det ble stilt spørmål om spleis på Q2 (Q1?) hvor svaret var at det ville komme i løpet av året. Det står også i prospektus at det ville bli foretatt for å møte OSE sitt krav om kurs over 10 kr. Ikke at jeg vet hvor lang tid i forveien en spleis må varsles, men vi kan vel konkludere med at det ikke skjer i år. Jeg håper det isåfall skyldes at firmaet er opptatt med andre saker som farm out på A4 osv. Men det kommer nok etterhvert.

Utbytte kommer selvfølgelig ikke før man vet at man har tilstrekkelig med FCF. Så det betyr jo at Aje og eventuelle andre prosjekter må ha en avklart kostnadsramme før dette kommer. Det vil vel påløpe ca 15 MUSD til infill drillingen i Q4 samt 25 MUSD i 2023. Det betyr jo at omtrent hele overskuddet i 2023 kan brukes på Aje. Så om det ikke kommer noen andre kostnadsdrivende prosjekter så er nok 2024 første mulighet for utbytte.
Fluefiskeren
10.11.2022 kl 12:37 2124

Dette skriver de selv om utbytte i prospektet som kom på slutten av februar. De har faktisk tatt med dette under risikofaktorer.

« 2.4.3.Limitations on dividends
The Company currently anticipates that it will retain all future earnings, if any, to finance the growth and development of its business. The Company does not intend to pay cash dividends in the foreseeable future. Any payment of cash dividends will depend upon the Group’s financial condition, capital requirements, earnings and other factors deemed relevant by its Board and general meeting of shareholders.»

Legg spesielt merke til andre setning. Skal man tro det så er jo ikke dette noe å diskutere. Imidlertid har vi nå en tid hvor det av investorene settes mer og mer fokus på utbytte. Personlig mener jeg de burde begynne med utbytte. Det trenger jo ikke være til evig tid. Og er de ikke litt på gli?

pkt. 2.4.3

https://petronorep.com/media/w05a4gky/petronor-ep-asa-listing-prospectus.pdf