Lakserømning

-sannheten-
LAKS 07.11.2022 kl 14:50 1223

NRK: 35.000 laks på rømmen
Totalt 35.000 laks rømte fra Aller Aqua sitt anlegg i Vadheim forrige helg.

Det bekrefter selskapet til NRK.

Laksen rømte gjennom et hull på fire ganger fire meter. Rømningen ble oppdaget 29. oktober.
________________________________________________________
Det burde være vanvittig høye bøter for lakserømning.

Men var dette sabotasje ?
Hvordan oppstår ellers et så stort hull i merden ?
Elverhøi16
07.11.2022 kl 15:02 1204

Sabotasje
Bennyfyfasan
07.11.2022 kl 16:17 1146

Det kan være med ett fremmedlegeme, når dødfiskhåv blir tatt opp og ned, opp og ned med lodding om man har spisspose…eller ved behandling av fisk hvor man trenger den sammen. Da liner man opp laust lin etc og man kan da rive mye på der nota henger. + masse andre muligheter…brønnbåter etc etc. tunfisk, hval….

Straff får man. Den blir utmålt etter hendelsesforløpet og om det kunne vært unngått. Noen ganger er det faktorer utenfor enhver kontroll
Redigert 07.11.2022 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Maxminus
07.11.2022 kl 18:15 1081

Ikke ta dette personlig benny, men at dødfiskhov skal lage hull på 4x4 meter er lite trolig. Jeg har lest me del av dine innlegg på dette forumet. Du har mye bra å komme med, men tiden hvor du var «alene» på dette forumet med kompetanse på drift/forståelse på lakseoppdrett er forbi.
Bennyfyfasan
07.11.2022 kl 18:23 1067

Den kan hekte seg fast og rive masker. Det kan være slitasje over ett område som gjør at nota rives opp flere plasser i ett svekket område om feks ett luseskjørt har presset nota inn og gitt friksjon over tid. Det kan være flere uheldige ting som jobber «sammen» som til slutt ender med ett megahull

Akkurat hva som har skjedd vil etterforskningen fra fiskeridir si noe om.

Hvorfor så fientlig? Jeg gir bare noen potensielle forklaringer. Jeg har sett svære hull laget av de utroligste ting. Til og med båt midt inni merda…
Redigert 07.11.2022 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
Maxminus
07.11.2022 kl 19:59 987

Ikke snakk om fientlighet her benny, men du har utropt deg selv over tid som sjømat eksperten her inne. At du da uttaler deg om en rømming på den måten du gjør, gjør meg usikker på den bakgrunnen du hevder du har. Jeg har sett både båter og størje i nota jeg også. Men ett hull på 4x4m er hverken forårsaket av båt, størje eller dødfiskhov..
Bennyfyfasan
07.11.2022 kl 20:36 957

Jeg har ikke utnevnt meg selv til noe - ta det for hva du vil. Angrip meg om du vil. Klag så mye du vil.

Regner med vi får masse faglige innspill av deg etterhvert. Jeg er klar til å lære. Bare øs ut kunnskap - gjerne istedet for å kom med denne typen utspill.

Ser på historikken din. Ingenting faglig backer kritikken din av meg ;-)

Men 4x4 meter er ett megahull. Det kan være 2 sider eller 3 sider som er revet. Dette blir spennende å følge med på.
Redigert 07.11.2022 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
07.11.2022 kl 21:57 888

Kan det være så at en hval har kommet oppdrettsfisken til unnsetning, og krasjet seg igjennom nota ?

Fins eksempler på lignende fra andre steder ?

En må jo se på hvordan hullet ser ut i første omgang.

Bennyfyfasan
07.11.2022 kl 22:03 877

Ja, man må se hullet - samt hvor det er i vannsøyla. Man ser også om det er grodd noe på endene i riftoverflata som sier noe om alt har skjedd på en gang eller over tid. Det blir vurdert hvis fisken har vært avluset om hvor og hvilket utstyr som har vært i kontakt med linet osv

Om det var en hval ville han neppe ha gått ut samme plass som inn.

Jeg tipper mer er kjent en vi vet pr i dag.

Sabotasje kan selvfølgelig ikke utelukkes, men den retningen har stort sett vist seg å være feil. Håndtering i en eller annen form av mannskap er nesten alltid årsaken til rømming
Redigert 07.11.2022 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
07.11.2022 kl 22:24 852

Ellers er det denne lokaliteten (se link under). Der står det alt dere trenger å vite om lokaliteten. Dvs eier av den og konsesjonene som er linket opp mot den, luseinnmelding på ukenivå, båter som besøker anlegget og meldepliktige sykdommer. Her står også den opprinnelige meldingen om rømminga. Bla frem og tilbake på uke, så får dere se hvilken båter som var innom.

Det var slaktebåten Gannet som var innom 28\29. De enten oppdaget rømmingen i den operasjonen, eller kunne være med på å lage hullet i trengingen eller pumpingen av fisk. Altså - Gannet trenger ikke være årsaken, men det kunne MULIGENS skje i operasjonen med å trenge\samle fisken

Lek med dette fantastiske verktøyet. Bla frem og tilbake på uke. Trykk på båtene å se hvor de har gått. Gannet ser ut som de har hentet fisk i flere merder når man ser på bevegelsen i anlegget.

https://www.barentswatch.no/fiskehelse/locality/21335/2022/43
Redigert 07.11.2022 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
07.11.2022 kl 22:48 832

Er enig i at det kan ha noe med slaktebåten Gannet å gjøre. Måten dette ble meldt på, med 29 oktober.
Det bør være skikkelige bøter for sånt. Sånne hendelser kan vi ikke ha.
Bennyfyfasan
07.11.2022 kl 22:59 821

Det var iallefall i den operasjonen det ble oppdaget - og da er det nærliggende å tro at ulykken også kunne skje. Sist avlusning var i uke 32 i henhold til innmelding - så det er neppe da. Alle skal sjekke nøtene etter den typen operasjoner, så det ville blitt oppdaget.

Ikke glem at det kan være utstyrsfeil eller hendelig uhell. Det kan skje i alle næringer, men det er selvfølgelig trist at det skjer med denne typen risiko. Vi må ikke komme dit at ingen vil arbeide eller ta på seg ansvar i næringa. Det er mennesker bak denne typen hendelser også som er under voldsomt press nå. Avhørene av fiskeridirektoratet kan være ganske ille.
Bennyfyfasan
17.11.2022 kl 08:42 566

https://www.intrafish.no/miljo/-norwegian-gannet-forlot-oppdrettsanlegg-bare-timer-for-rommingen-av-35-000-laks-ble-oppdaget/2-1-1352624

Nye momenter er lagt frem. Hovedteorien er at propellen har skadet nota. Utforming på hull er ikke som først meldt - dette er helt vanlig, men infoen blir ikke kjent for oss pga det er en etterforskning.

- Selve hullet er ni til elleve meter oppover og 90 centimeter bredt. Blylinen er kvestet opp og hullet går fra 14 meter og nedover, sier Skeidsvoll til IntraFish.