Dokumentavgift på salg av andel samt vurderinger vedr. AS

sondresb
07.11.2022 kl 20:14 478

Slik jeg leser det, vil man betale dokumentavgift kun på delen av en bolig som faktisk omsettes. Korrekt? I mitt tilfelle eier jeg en enhet 65% privat og 35% via heleid AS. Så om jeg selger delen på 35% fra AS til meg privat og tinglyser, vil det bare betales for den delen? Finner ingen unntaksbestemmelse (og antar den ikke finnes) for salg til privatperson bak AS, og tror evt. "større" triks som utfisjonering (om det i det hele tatt ville hjulpet, kanskje tvert i mot - ville muligens bli beskattet som utbytte) i praksis får transaksjonskostnader som spiser opp det man unngår å betale til Staten.

Er det noe reelt alternativ å ikke tinglyse, men vedlegge salgsavtale og dokumentasjon på oppgjør til skattemelding, regnskap og annet for å dokumentere i årene mens den er eid 100% privat, men tinglyst 65%/35% i så fall?

Jeg vet jo ellers at det skal være armlengdes avstand og markedspris, men gitt at dippen/krakket kommer, må det jo kunne gå an å argumentere for å sette prisen ganske mye lavere enn på topp. Fritaksmodellen gjelder vel ikke fast eiendom, slik at det i så fall (om man setter lavere enn anskaffelse inkl kostnader) blir et underskudd til fratrekk i selskapet, right? Så får man jo kapitalbeskatning på differansebeløpet privat ved salg, men det er vel uansett regjering lavere enn utbytteskatt, slik at det skattemessig kan være rasjonelt å gjøre dette mens prisene evt. er "lave"?
Redigert 07.11.2022 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
sondresb
11.11.2022 kl 11:44 325

Ingen som har vært borti tilsvarende? Spesielt det med å ikke tinglyse (altså at den formelt blir stående med eierbrøk, men at jeg "egentlig eier" den 100% privat og skatter iht. både privat og i selskap). Er det kurant eller er det bare tull for å spare noen titusener?