BCS - Joint Venture med Mitsubishi?

Frodon
BCS 10.11.2022 kl 10:01 54788

Nå nærmer selskapet seg prising av kun cash beholdningen, dvs det meste annet begynner å bli gratis. Er det noen investorer eller industrielle investorer som ser verdier her nå?

Dette står i Q3 rapporten:

Focus area: The battery industry

• We are continuously targeting new cooperation's in order to adopt our products towards the battery industry: During the last quarter we have continued discussions with multiple companies that are investigating the possibility to use our green materials as additive into their battery-chemistry.

• We have further strengthened the relationship with our Japanese partner that started out as an LOI and has evolved into an MOU with the intention of setting up a Joint Venture"

Spørsmålet er jo hva som vil skje med kursen hvis et Joint Venture (JV) med det Japanske selskapet blir satt opp. Kurs utviklingen kommer sannsynligvis til å bli påvirket av faktorene i JV, eks vil det Japanske selskapet bli med å finansiere flere fabrikker, bidra med teknologi osv? Hvis BCS får en fast stor kunde som handler alt av volum de bygger opp på x antall fabrikker, ser dette plutselig mye lysere ut enn det gjør pr dags dato

29.09.2022
BCS – Signs Memorandum of Understanding with major Japanese corporation

https://newsweb.oslobors.no/message/572292

"a memorandum of understanding is a document that is used in the early stages of negotiation between the partners of a joint venture agreement"

https://malesculaw.com/joint-venture-agreement-memorandum-understanding/
------------------------

Fra Q3 rapporten, ikke lenge til Q4 er ferdig. Får vi melding om dette før jul?

"Operational

• Flesland: Our test center at Flesland has during Q3 performed multiple test runs for our Project C. We are aiming to get the first initial results in Q4

BIR: The installation is finished. Conclusive reports are expected in December"
---------------------------

Jeg vet ikke om folket her har spekulert i hvem denne Japanske partneren kan være. Men jeg leste en rapport igår om de Japanske selskapene Panasonic og Mitsubishi sin store satsing på batterier til el biler. Hva hadde skjedd hvis BCS lanserer et JV med Panasonic eller Mitsubishi? Som igjen satser på levering til Tesla og Mitsubishi? Panasonic hadde ca 14,7% av batteri produksjons markedet i 2021, Mitsubishi er også en enorm aktør

Hva tenker dere om dette?

https://www.theverge.com/2022/11/2/23437072/panasonic-kansas-ev-battery-factory-tesla-2170
——-

«The next step for Beyonder is to test BCS`s carbon nanofibers in larger scale to enable closer trial to comparable processing techniques in the prototype line»

https://newsweb.oslobors.no/message/551916

«I 2024 skal Beyonder være klar med en fullskala fabrikk hvor vi skal produsere titalls tusen battericeller hver dag

https://e24.no/naeringsliv/i/weK0a4/batteriselskapet-beyonder-skal-bygge-ny-fabrikk-ogsaa-de-vil-trolig-til-kalberg
——-

Eventuelt har det Japanske batteri produsenten AESC ca 2% av batteri produksjons markedet:
https://www.envision-aesc.com/en/aboutus.html

PEVE er også Japansk, de har ca 1,3% av markedet
https://www.peve.jp/en/
Redigert 11.11.2022 kl 08:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2022 kl 10:07 18327

Ingenting hadde vært bedre enn om selskapet fikk seg en industriell partner som kunne være med å dra lasset. Det er jo ikke lenge siden de meldte om avtale så jeg vil jo tro det er noe på gang.
verdensmester
10.11.2022 kl 10:11 18301

Jeg tenker i disse baner, alle tror jo at produktet ikke fungerer men det er jo på ingen måte det selskapet sier utad
Frodon
10.11.2022 kl 10:16 18281

Kanskje bare snakk om tid? Må jo være en grunn til at foreldrene til CEO kjøper aksjer her hele tiden?

29.09.2022
BCS – Signs Memorandum of Understanding with major Japanese corporation

https://newsweb.oslobors.no/message/572292

"a memorandum of understanding is a document that is used in the early stages of negotiation between the partners of a joint venture agreement"

https://malesculaw.com/joint-venture-agreement-memorandum-understanding/
Redigert 10.11.2022 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
nopetter
10.11.2022 kl 10:18 18252

jeg har i over ett år påstått at denne partneren er panasonic så der er vi enige, men jeg tror ikke de vil gå inn som økonomiske samarbeidspartnere før de ser at de faktisk klarer å påbegynne fabrikken som nå ikke ser ut til å bli ferdigstilt før medio 2024. de har bla kjøpt en del grafitt fra anlegget på flesland. tesla har nå ventet på de nye 4680 batteriene langt på overtid, de ga tesla beksjed om at de ikke er klar til leveransene før april 2024 da har de forskjøvet dette minst 6 mnd, de er helt avhengig av store leveranser av grafitt og CNF til denne produksjonen. de kommer garantert ikke til å gå inn med midler til denne fabrikken da kjøper de heller disse råmaterialene fra andre leverandører som kommer til og klare å produsere dette like billig som BCS det er bare et tidsspørsmål, tesla må nå lure kundene der de påstår at de jernoksid batteriene de nå produserer er like gode men ingen forteller dem at bilen blir ca 20% tyngere . sagmo lovte dem vel gull og grønne skoger i sin tid
Frodon
10.11.2022 kl 10:41 18170

Er forsinkelsen et resultat at det mulige Joint Venture, og ikke andre veien....slik markedet tror nå? Japanerne vil jo også ha produktet best mulig og billigst mulig, slik at de kan konkurrere i batteri markedet
nopetter
10.11.2022 kl 10:44 18154

det vil komme konkurrenter som klarer å produsere disse stoffene like billig og i like store volum etterhvert. husk at per tid har ikke panasonic bundet seg til noen avtaler med BCS
Frodon
10.11.2022 kl 10:48 18131

Fra Q3 rapporten.....ikke lenge til Q4 er ferdig. Får vi børsmelding en gang før jul, som julegave til foreldrene til CEO....de har jo tross alt kjøpt mye aksjer her

"Operational

• Flesland: Our test center at Flesland has during Q3 performed multiple test runs for our Project C. We are aiming to get the first initial results in Q4

BIR: The installation is finished. Conclusive reports are expected in December"

Jeg tippet et JV blir opprettet når BCS sitt produkt er tilpasset den Japanske kunden. Alt annet vil overraske meg, for da tar jo BCS en stor risiko ved å tilpasse sitt produkt til en kunde og ikke ha noe sikkerhetsnett.
Redigert 10.11.2022 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
10.11.2022 kl 11:01 18065

Grafit kan nok batterifabrikkene få levert blant annet fra Kina. Men dersom man ønsker en grønn profil på batteriet så er det trolig kun BCS som vil kunne levere «helgrønn» grafit.

Blir spennende å følge utviklingen, men dersom man ønsker å ta del i en positiv kursutvikling tror jeg man må smøre seg med ekstra stor dose tålmodighet.
nopetter
10.11.2022 kl 11:21 18003

tror disse bryr seg mer om slagstallene enn hvor grønn produktene er i disse bilene. tesla har forøvrig knust bla toyota i den henseende
Frodon
10.11.2022 kl 11:23 17999

Absolutt, tiden jobber imot teknologi selskap og den Japanske partner har sannsynligvis andre samarbeid også. Det er jo en av grunnene til at jeg har kjørt hardt i lang tid på at Norge MÅ ha billigere strøm til sin industri, hvis vi ønsker industri i Norge. Da kan vi eks ikke satse på havvind produksjon til Norsk industri.

Men BCS har nettopp signert en 15 års kontrakt på strøm. Det kan også være et krav før JV signeres
Londonmannen
10.11.2022 kl 11:55 17925

Det pågår en klimakonferanse i Sharm Al Sjeik i disse dager. Fremtidsutsiktene klimamessig er heller dystre og blir verre år for år. Jeg er rimelig sikker på at kravet til grønne løsninger ikke vil avta i PR-ene som kommer. Og bilprodusentene vil etterhvert få strengere og strengere krav mot seg og det å kunne levere så grønne løsninger som mulig vil bli et pre innen flere industrier, også bilindustrien. Så å tro at den delen ikke vil ha noe å si i fremtiden blir vel naivt. For klimautfordringene vil ikke bli mindre etterhvert som tiden begynner å løpe ut.
nopetter
10.11.2022 kl 12:04 17903

hvilke avtaler er blitt holdt fra da de startet med disse klimakonferansene, ikke en eneste en og når de største utslipperne ikke engang er med på konferansen så minner dette meg om Heide Steen sitt supperåd
Frodon
10.11.2022 kl 12:28 17849

Ting tar tid ja, det har vi jo sett nå. Heldigvis har BCS kr 0 i gjeld, noe jeg liker nå som rentene stiger oppover.

Det er fullt mulig at det blir forskjell på avgift og skatt på hvor grønt et batteri er i fremtiden.

Vet du noe om kostnadene vil øke nå som de skal finne opp kruttet på nytt? Eller har de ca samme test kostnader? Ny patentering koster kanskje noe? Eller slipper de det, hvis dette blir en videre utvikling av et allerede patentert produkt?
Frodon
10.11.2022 kl 12:32 17830

Nå er kanskje klima møtet et sted for store mål og ikke små avtaler. De skal jo være et resultat av klima møtet etterpå. Men jeg synes det er mye prat og avtaler på disse møtene, som ikke blir overholdt i ettertid.

Men det har faktisk blitt lansert noe ;)

"Green hydrogen plant launches in Egypt during COP27's second day

More side deals to reduce climate change are set to be announced during the COP27 summit in Egypt"

https://www.al-monitor.com/originals/2022/11/green-hydrogen-plant-launches-egypt-during-cop27s-second-day
nopetter
10.11.2022 kl 12:49 17745

det jeg tror på at de kan få til iallefall i enkelte land er forbud med skip som bruker tung olje som fuel. men problemet er hydrogen er produksjonsprisen per i dag er dette noenlunde lønnsomt produsert fra LNG som det anlegget som horisont energi skal bygge utenfor hammerfest. per tid er vel utbyggingene der mye lengere ute i det blå enn anlegget til BCS i høyanger. tror det ikke er satt en dato engang
Londonmannen
10.11.2022 kl 12:59 17714

Nja, hvem sier at de skal finne opp kruttet på nytt? Det er ikke slik jeg har forstått dem. De skal vel bygge videre på den teknologien de allerede sitter på, men i Project C så ser de på muligheten for å benytte teknologien til også å kunne produsere Grafit av CO2. Og da blir det vel mer å kunne justere diglene til å kunne produsere de forskjellige produktene, avhenig av hvilke kvalitet kunden ønsker. Jeg har ikke deltaljinnsikt i tekno,logien deres, men jeg har ikke fått forståelse av at de skal finne opp kruttet på nytt.

Hva angår patentering så har de vel ennå ikke bestemt om de vil ta patent eller basere seg på hemmelighold. Det å ta patent er tid og kostnadskrevnde og en patent har vist seg å ikke være vanntett mhp at teknologien kan bli stjålet. Antar vi får mer info om dette etterhvert som utviklingen nærmer seg slutten.

Hva angår kostnader så er vel største problemet utsettelsen av produksjonsoppstart. Selskapet var jo forutsatt å kunne begynne å få inntekter av fabrikkproduksjonen i andre halvår 2023. Nå vil det neppe komme slike inntekter fra fabrikkproduksjon før tidligst andre halår 2024. Så da spørs det hvor lang finansiell runway de har med pengen de har på bok. Jeg vil trto at de vil trenge påfyll før vi ser fabrikken i produksjon. Men om det blir gjennom JV, emisjon eller banklån, det gjenstår å se.

Jeg håper bare at ledelsen er åpne og redelige om hvordan utviklingen fremover går. At TTT innen industrireising er ikke noe nytt og det ville være merkelig om det ikke gjelder for BCS også. Men ergerlig og frustrerende er det okke som.
Frodon
10.11.2022 kl 13:43 17627

Ja, det er helt sikkert at det må bli lønnsomt å bruke fuel som ikke forurenser. Produksjons kostnad kommer ned ved stor skala etterhvert. Hvis produktene som forurenser er billigere, vil de få høyere og høyere skatt og avgift. Bare snakk om tid før det krysset kommer, ting tar tid der også 😜
Molbre
10.11.2022 kl 13:43 17616

De 8 millioner aksjer som Saga har kvittet seg emd de siste ukene er jo ikke kommet til noen på topp20(bortsett fra 1 mill) på Fredly og Skorstad! Er det Spetalen som sitter å trader med disse nå?
Ger74
10.11.2022 kl 13:52 17593

Bunnen er ikke nådd tror jeg. 7 ,8 ,10 kr.vanskelig å gjette..
Frodon
10.11.2022 kl 14:15 17564

"Finne opp kruttet på nytt" var bare et uttrykk og skjønner det ble misvisende. Beklager det.

Hvis det blir suksess i Project C, har de gitt noen tidslinje på den delen? Kan det komme raskere i produksjon enn "tidligst sommeren 2024" eller blir den prosessen sammenkjørt med resten av oppbyggingen av fabrikken?

La oss si de bruker ca kr 10 mill pr kvartal, ca 40 mill pr år. Da snakker vi ca 7 kvartal før Q2 2024 er ferdig. Dvs de kan enkelt bruke ca kr 70 mill på den tiden. Da kommer det an på om de får ekstra stønader osv, eller så trenger de ekstra finansiering hvis fabrikken koster mer enn ca kr 230 mill. Får de et JV eller en fast salgs kontrakt, kan kursen stå langt høyere enn den gjør nå. Jeg er mest fan av emisjon vs lån.

Kan ledelsen ha vært redelige på utviklingen i selskapet, at det er krav ved MoU/JV med det Japanske selskapet som har gjort dette forvirrende? Hvorfor kjøper moren til CEO aksjer i november 2022 hvis alt er så forferdelig? Hvorfor signerer de lang strøm kontrakt 7.11.2022 hvis de ikke trenger den på lang tid enda? Har de undertegnet kontrakten på bygget i Høyanger, siden de har tegnet strøm avtale?

Får i hvert fall håpe den nye CEO kan litt mer om hvordan bevege et utviklings selskap til et produksjons selskap ;)
Londonmannen
10.11.2022 kl 14:19 17550

Your guess as good as mine. Men så lenge ledelsen ikke kommer med noen ny info, så vil kursen bli hengende i luften og da vet vi av erfaring at tyngdekraften etterhvert gjør sin virkning. Så at kursen kan bli lavere enn det den nå er, det kan ikke utelukkes.
Eneste som vil kunne trekke denne opp vil være at det blir kjent hvem som sjuler seg bak MoUen eller positive nyheter fra Project C.
nopetter
10.11.2022 kl 14:20 17532

bra du følger med det er disse aksjene jeg har skrevet om som ikke er kommet fram i lyset, når det ikke er top 20 eller top 50 så er de aksjene i denne algoritmen, og de aksjene til fredly og skorstad tipper jeg havner i denne algoen før eller senere. jeg vil se han ute av alt før en inntreden kommer for min del

en annen ting er at det amerikanske markedet er veldig ustabilt for tiden, og for meg ser det ut som at de er ferdige med et bear markedet rally. der dowen lett kan falle ned mot 28000 nivået igjen
Frodon
10.11.2022 kl 14:29 17503

Her er endringene på topp 20 listen siden 19.10.2022

SAGA PURE ASA minket med 7.416.962 aksjer
NORDNET LIVSFORSIKRING AS har økt med 1.306.803 aksjer og er nå 3dje største aksjonær
SAGMO JAN BØRGE økt med 3500 aksjer
CITIBANK EUROPE PLC økt med 78.279 aksjer
CLEARSTREAM BANKING S.A. økt med 137.641 aksjer
NORDNES HOLDING AS økt med 20.000 aksjer
TONOR HOLDING AS økt med 94.500 aksjer
REDINHA AS økt med 100.000 aksjer
SERAC AS økt med 50.000 aksjer
APOLLO ASSET LIMITED økt med 500.000 aksjer
TIGERSTADEN AS økt med 500.581 aksjer

Legge til at HEIDI BLYDT-SVENDSEN har økt sin aksje beholdning 3.11.2022, familien til CEO, som er nest største aksjonær i BCS
Redigert 10.11.2022 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Molbre
10.11.2022 kl 14:42 17493

Takk for svar, så da er det ca 5 mill av de aksjene som noen sitter med i algoritmer! Blir en tung tid fremover merker jeg!
Frodon
10.11.2022 kl 14:44 17478

Det var bare topp 20 listen, som du mente ikke hadde kjøpt noen av aksjene. På topp 50 listen er det også mange kjøp. Det du kanskje mente var at det ikke er noen på topp 20 listen som har solgt, utenom Saga Pure? For da ville du truffet ;)
nopetter
10.11.2022 kl 14:46 17459

husk molbre at de lett kan kjøpe aksjen opp 15% hvis de ser at de må, det gjorde de fra 12,80 til 17,40
Molbre
10.11.2022 kl 14:46 17450

Er jo bra at ikke ikke noen av de på topp 20 har solgt, men at det sitter noen og mater algoritmene med aksjer fra Saga salget som nopetter sier er jo klart! Hvis en ser på ordredybden gansk ofte.
Redigert 10.11.2022 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
nopetter
10.11.2022 kl 15:21 17342

ikke sjans at top 50 eller top 100 har kjøpt 5 mill aksjer når disse ikke er blant top 20, denne algoen trader etter ratio, det er galskap å legge inn store kjøpsposter eller skjulte poster da kjøper den aksjen opp omså over kr 20 om den må, fordi de kun tjener penger på å mose kursen

spettet legger nå ned saga pure der han har melket ut det meste gjennom denne metoden av de aksjonærene som ble sittende i denne aksjen, og bytter navn til saga put for å holde på med det samme
Redigert 10.11.2022 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
elnomi
10.11.2022 kl 15:38 17282

Nå har vel insidere lastet godt opp i BCS etter denne ukes kursmasakre?
OZZY
10.11.2022 kl 16:17 17151

ja Saga Pure har endret navn til Saga Put inn :)
Redigert 10.11.2022 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
verdensmester
10.11.2022 kl 18:39 16888

Det som er helt sikkert er at det er mange små som var ivrige på forumet har kastet kortene for nå er det mye mindre interesse for BCS
Bamse
10.11.2022 kl 18:58 16846

Er i minus jeg ogso men at folk kaster korta nå har ikke lest q3 presentasjonen skikkelig.
Londonmannen
10.11.2022 kl 19:05 16829

Helt sikkert. Og hver enkelt står jo helt fritt til å gjøre som han vil. Veien frem til produksjonsstart er blitt betydelig lengre og med det har usikkerheten økt betraktelig. Jeg har ingen problem med å skjønne at mange har valgt å selge seg ut og satse på nye hester.
Så må det bli opp til ledelsen å overbevise markedsaktørene om at BCS er et case å satse på. Jeg er ikke sikker på ar Q3 presentasjonen var overbevisende nok. Og at kursen vil gå mye både opp og ned frem til produksjonsstart tror jeg ingen blir overrasket over.
Joda, det blir en spennende tid og mye kan skje.
Bamse
10.11.2022 kl 19:09 16814

Det kommer garantert børsmeldinger i desember tror jeg.
Bamse
10.11.2022 kl 19:42 16753

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Sa på q3 at de ventet svar i q4. Får håpe det er gode nyheter.
Rule
10.11.2022 kl 19:57 16707

Næ, negative følelser er et overstået kapitel. Vi er banket så langt ned at man har det helt godt. Det kan jo kun gå en vej nu vi har ramt så tæt på cash bunden…
Tænker jeg får mye glæde fremover da det kun kan gå frem.
Yes, vi afventer opdateringer i december vedr BIR og projekt c. Som angivet i Q3.
Frodon
10.11.2022 kl 22:09 16490

Det er ikke sikkert innsiderne kan kjøpe aksjer her. Det kommer an på om de sitter med kursdrivende informasjon de ikke kan informere markedet om, pga mulig JV med Panasonic eller Mitsubishi