SALM Rigget for fremtiden!

milk
SALM 11.11.2022 kl 16:29 4831

Da er jeg blitt lykkelig medeier i SALM :-) Dette er et selskap jeg har stor tro på! Dyktige folk over hele fjøla... De får nå mange dyktige folk fra midt Norge på laget. Jeg ser at mange, i vertfall noen, henger seg opp i økt gjeldsbyrde.... Når vi nå ser den totale produksjonen som SALM kan oppnå, er ikke gjeldsbyrden på noe vis "uforsvarlig" Dette blir et spennende selskap å følge videre ;-) Trønderne begynner å puste MOWI i nakken :-D . Jeg skjønner at flere er skeptisk til dagens politikk. Det røsker litt i grunnvollene til næringen. Vedum å Støre må nok svelge mange kameler. Problemet til Støre er att han har bodd i Frankrike å blitt indoktrinert med en økonomisk politikk som Frankrike nå sliter med!! Havbrukssektoren er ikke for investorer med dårlige nerver eller hjerte. Det er en ny næring å vi vil se mye turbulens, ikke minst politisk. Jeg er ukuelig optimist på vegne av næringen å det vil uten tvil komme mange gode år for sektoren.... Politikere vill komme å gå :-D
mofs
12.11.2022 kl 10:10 4745

La oss håpe at politikerne tar til vett, slik at vi kan få en pen avkastning på investeringen Milk.
milk
12.11.2022 kl 13:19 4674

Jeg er rimelig sikker på at det vil komme flere regnestykker som viser konsekvensene av en grunnrenteskatt. De fleste vil slå beina under Vedum... Når han i fullt alvor sier offentlig "grunnrenteskatten vil ikke omfatte foredlingsbedrifter, så det er ingen grunn til permitteringer" Ja da bekrefter han en gang for alltid at han ikke skjønner bæret hva han egentlig holder på med!!! Det er jo rett å slett synd på mannen..... Det blir spennende å se hvilke grep regjeringa tar for å pynte på en vingeskutt Vedum... Næringen vil nok overleve, men det er slett ikke sikkert politikerne gjør det!! Vedum vil sikkert bli kunnskapsminister :-D ... Som sakt så er jeg optimist! "Benny er jo veldig på ballen. Han virker veldig oppdatert å bruker mye tid på å få frem sannheten på dette forumet. Han pådrar seg stadig heftige diskusjoner som han besvarer med kløkt.... Jeg har også diskutert med han om forskjellige meninger om enkeltselskap. Jeg trodde faktisk han var et Nettroll!! Så feil kan man ta... Er litt feil å omtale han i tredje person. Han leser sikkert dette så, stå på Benny.. :-)
Redigert 12.11.2022 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
mofs
12.11.2022 kl 17:11 4600

Jeg vet ikke om han fortsatt tror vi er samme person Milk, men ja, jeg har også lest mye av det han har kommet fram med i det siste, og fyren har helt klart bransjekunnskap. Så det er en +1 fra meg også Benny.
nordnes
12.11.2022 kl 20:12 4526

Hva liker du best Salmar eller Mowi ? Og hvorfor?

Selv holder jeg en knapp på Mowi siden de er størst og har mye i utlandet.
milk
13.11.2022 kl 11:17 4357

Jeg skal nødig sette de to selskapene opp mot hverandre. To solide selskap i sektoren. Jeg valgte SALM fordi de har mange dyktige folk på de viktigste plassene. De har også et stort potensiale etter fusjoneringer. De har nå mange lokaliteter som jeg vurderer som gode! Synergi effektene vil også slå positivt inn. Det vil nok bli en del justeringer på GR skatten som vil slå positivt ut på kursen til SALM....
SomSa
14.11.2022 kl 12:34 4086


Salmar: Ingen nye kontrakter neste år
Sluttet folk å spise laks etter økte skatter?
Bullen
14.11.2022 kl 12:48 4049

Vedum og Gahr Støre er som sjefer direkte ansvarlig for permittering av av flere tusen ansatte langs kysten.. Kontrakter for 2023 gjøres nå. Nå må de hive seg rundt og gjøre endringer omgående.
SomSa
14.11.2022 kl 13:07 4009


Strømprisene har kollapset og staten klarer ikke plyndre folk og bedrifter som før. Statsbudsjettet skal gå med underskudd og det er lite sannsynlighet for at de endrer lakseskatten.
Bullen
14.11.2022 kl 13:25 3985

Har også mistanke om det. Gleden av å ta rotta på lakse milliardærene er større enn å bevare arbeidsplassen for kjerne velgerne. Tenk å trå så feil. En total mangel på forståelse av hvordan kapitalismen funker i Norge.
mofs
14.11.2022 kl 18:15 3854

Til Milk: Jeg vil ikke at denne "vakre" tråden skal bli en sånn klagemur mot regjeringen. Jeg tror alle investorer er ganske samstemt om hvor håpløs denne regjeringen er, bare ta dagens permitteringer i betraktning. Det finnes en annen tråd for å klage sin nød. Ellers kan jeg fortelle deg Milk at jeg har brukt en god del av kontantoppgjøret til å øke min beholdning i Itera, samtidig som jeg hat tatt en ny posisjon i Evolution Gaming AB (EVO). Så ta en kikk på disse Milk. Å ta en posisjon i Bouvet på disse nivåene tror jeg heller ikke er dumt. Disse er alle undervurdert, men genererer fri kontantstrøm så det kost etter. Alle tre er også mer profitable enn alle av børsens lakseselskaper, men det bryter vel litt i mot det narrativet venstresiden har dannet seg om at det ikke finnes noe mer profitabelt enn oppdrett.

Til Nordnes: Svaret på spørsmålet vil måtte bli litt binært. Jo mer av dagens forelsåtte grunnrenteskatt, som gjennomføres, desto mer oppside i MOWI vis-a-vis SALM, mens desto mindre av skatten som gjennomføres, destor høyere oppside i SALM, Jeg vil råde deg til å følge med på hvor Benny går. Benny har pulsen på hva som skjer på det politiske plan.

Til dere andre: Dere har 100 % rett. Vi vet. Vi vet.
Bennyfyfasan
14.11.2022 kl 22:30 3692

Takk for godord!

Vi har egentlig bare sett ting forskjellig, men det tror jeg kan ha med investerings horisont (i tid) like mye som noe annet. Egentlig er vi enig om mye - om ikke det meste :-)

Det vi må få frem er at arbeidsplassene og kontantstrømmen (om ikke fortjeneste) til produsentene av biomassen er sikret - også i fremtiden. Problemet er investeringer før og etter. Smolt, postsmolt, foredling og leverandører. Der står mange tusen arbeidsplasser i fare. Det er ikke bare permitteringer - det er oppsigelser. Mitt virke - mine inntekter er sikret. Det er ikke meg det er synd i...men samtidig blør hjertet for "folket på gulvet".

Dette er første bølge vi ser starten på. Neste bølge blir en del leverandører, og mange av dem har ikke store pengebinger som gjør at de kan vente 1 år på at vi skal se det an. De er avhengige av kontinuerlig aktivitet. Vi kommer sikkert til å miste mange til olja nå som en ny opptur er på gang - noe som ikke er bra.

Ellers, Mowi og Salmar er de jeg også blir å satse på. Tror tiden er inne for å gjøre en betydelig inngang. Ikke at jeg tror de endelige tingene kommer på plass - men hva kommer frem på møtet til fredag med de 5 store og Vedum???? Det blir spennende...
oldgrumpy
15.11.2022 kl 00:30 3586

;) nei, men importører som normalt kjøper fremtidskontrakter velger å gamble på bedre og mer konkurransepregete avtaler på kortere tidsrom andre steder. Fremtidig kontantstrøm er mer "usikkert" enn tidligere.
milk
18.11.2022 kl 08:15 3267

Hvis Vedum viser et snev av forståelse i dag, så kan vi vente oss en kursoppgang!! Men etter gårsdagens debatt, så har jeg mine tvil... Både Skjæra å Vedum virker innbitt!
Bennyfyfasan
18.11.2022 kl 08:23 3235

Jeg har ingen tro på endringer i stor grad. Om noe kommer de til å sette en viss prosent lavere pris på fisk som foredles - en ny sjablong.

Vedum er en stor løgner. Jeg hadde mistanker om det før, men nå vet jeg det. Det var interessant å se reaksjonen til Witzøe underveis mens Vedum pratet. Vedum gjentok det samme "pisset" om milliardærer og deling. Han svarte ikke på ett eneste spørsmål.

Edit: Om noe har restfisk blitt solgt til en meget høy pris denne uke. Det er en indikasjon på oppgang til neste uke...så vi får krysse fingrene
Redigert 18.11.2022 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Bullen
18.11.2022 kl 10:05 3142

Det snodige er at Vedum ikke forstår hvorfor velgerne rømmer partiet. En vesentlig årsak er at kystsamfunnet rammes helt unødvendig. For å få tilbake disse velgerne, må det gjøres forandringer på skatte opplegget. Han kan ikke være så dum at han ikke ser denne sammenhengen.
Noen tradere som har hjelpere som snoker rundt Stortinget for å få nyheter først fra møtet?😊
Redigert 18.11.2022 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
mofs
18.11.2022 kl 11:13 3075

Jeg har på mange måter gitt opp norske politikere og Norge som et land for mine investeringer. Gjorde et unntak nylig for Itera, for det selskapet er i gang med (både i Norge og utlandet) er så bra at det ønsker jeg å være med på. Problemet for meg med Norge akkurat nå er at jeg ikke skjønner de basale spillereglene. Jeg skjønner for eksempel ikke at staten mangler 30 - 50 mrd (hører ulike tall hele tiden) når staten går med rekordoverskudd. Lakseskatten skjønner jeg absolutt ingenting av. Betaler ikke selskaper normalt skatt under samme regler, der overskuddet bestemmer mye av det en betaler, men her rører en inn markedspriser, normpriser og fradrag for investeringer. Hvordan i alle dager skal en stakkars investor regne på dette? - Nei, dette skjønner jeg ingenting av, og det jeg ikke skjønner det holder jeg meg unna.
Liso
18.11.2022 kl 13:51 2951

Solgte alle fiskeaksjene i dag. Slaget er tapt. Her er bare å vende seg til langt lavere kurser fremover. My annet spennende å velge i nå.
Bullen
18.11.2022 kl 14:46 2888

Tror ikke at lakse selskapene hiver seg over nye områder i Norge nå. Mowi og Grieg vil nok bruke pengene utenlands Skulle ikke forundre meg om Salmar også vurderer dette.
Redigert 18.11.2022 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
18.11.2022 kl 15:36 2836

I debatten på nrk hintet Witsøe til at oppdrettsvirksomhet kan flyttes til mange andre land. Trist for kystsamfunnene som blir berørt men det er en naturlig konsekvens hvis det er det eneste som er bærekraftig.
milk
18.11.2022 kl 18:29 2749

Politikerne har mistet perspektiv... Vi snakker om grundere som startet med blanke ark for 50 år siden. Selskapene som de i dag driver, er deres "hjertebarn" Jeg skjønner meget godt Witzøe som ikke ønsker å møte en kynisk finansminister...
bury
18.11.2022 kl 19:06 2715

Trist at sosialistene river ned vår største eksportnæring - sett bort fra petroleum. Løgnhalsen Vedum beviste atter en gang på debatten i går at han har svært selektiv hukommelse.
mofs
18.11.2022 kl 19:19 2698

Misforstå meg rett Milk, jeg har ikke kastet kortene i Salmar. Sitter fortsatt med NTS-potten, så har ikke solgt som blant annet Liso. Dette skal vi stå av. Om tre år kaster vi uansett bomsen ut av regjeringskontorene, selv om jeg tror regjeringen faller allerede i løpet av neste år, basert på at jeg bare tror fallet på målingene fortsetter. I mellomtiden avstår jeg selvsagt fra å investere mer i næringa. Norske kystsamfunn må dessverre konkurrere om å få kapital slik alle land, virksomheter og regioner rundt om i verden, og ingen er interessert i å la kapitalen svinne hen i den "rød-grønne røran" (hilsen Carl Bildt).
milk
18.11.2022 kl 22:05 2605

Nå stikker jeg til Sveits... Jeg har bare et lite problem. Jeg har ikke råd til flybilletten :-)
mofs
19.11.2022 kl 00:33 2489

milk skrev Innlegget er slettet
Fly. Skulle ikke du kjøpe det SUV for NTS-penga. Bare å stappe den full og kjøre autobahn ned til Bayern, så er'u der!
mofs
22.11.2022 kl 11:51 2076

Tror kanskje det er lurt om Kverva blir eid fra utlandet framover. Da vil større deler av egenkapitalen bli frigitt til konsolidering av selskapet (gjeld) og til investeringer utenfor kommunistisk sone. Andre skattemessige tilpasninger må selvfølgelig også gjøres for å sikre selskapets framtid.
milk
23.11.2022 kl 16:04 1861

SALM har handlet på "Black week" Fikk 40% på NTS... Dette vil alle aksjonærene i SALM nyte godt av på sikt :-D Jeg er slett ikke sikker på at det blir en emisjon eller salg av Frøy.... SALM kan nå være penger på gata ;-)
ziik
23.11.2022 kl 17:25 1805

Blir vel delvis korrekt. Selskapet som SAL kjøper mister også 40% verdi pga regjeringens flotte forslag om skatt samt at gjelden til SAL blir tredoblet, fra 6,4 til 18.7 milliarder. Emisjon eller salg av aksjer kan nok bli ganske reelt skal man se.
milk
23.11.2022 kl 17:50 1758

Jeg skal ikke påstå at mine påstander er korrekt, men de er høyst aktuell....Det er også bare delvis korrekt at gjelden blir x 3!! Aksjeverdi og reel selskapsverdi er ikke helt det samme. Vi snakker P/E !!
ziik
23.11.2022 kl 18:16 1713

Hvis SAL vil opprettholde dagens gjeld , hvordan skal de gjør det?
mofs
23.11.2022 kl 23:02 1592

Mitt forslag: Sønn til Sveits (eller et annet sted utenlands) og selg alt utenfor kjernevirksomhet (Eks: Melk på Røros/Frøy).