Ved konkurs skal de opprette ett nytt selskap ???

erland
DOF 11.11.2022 kl 20:31 5353

Leste jeg riktig ? Ved en konkurs skal de opprette ett nytt selskap som skal overta DOF.
Bestemmer de over konkursboet og konkursbo styrer også, den var ny.
De kan gjerne opprette ett nytt selskap som er med å by ved en eventuell konkurs men de må kanskje
skjønne at da er det fritt for alle å by på selskapet ( DOF). Høyeste bud vil eventuelt vinne.
En bobestyrer kan ikke fravike dette. Hans jobb er å få inn og dekke mest mulig av de innmeldte krav i boet.
oto1
11.11.2022 kl 21:00 4576

Tja.

Långiverne har nok pant i båter og eiendom, så det er de som bestemmer hva som skjer videre.

Så ja, det blir nok opprettet et nytt selskap der långiverne blir eneste aksonærer, og antagelig med samme ledelse som i dag.
Eneste forskjellen er at eksisterende aksjonærer får 0.
Sikkert til det beste for alle.
erland
11.11.2022 kl 21:17 4561

Hjelper vel ikke med pant hvis verdiene er mye lavere enn gjeld i følge dagens styre. Det blir opp til bobestyrer å selge alle selskap og eiendommer også underliggende selskap. Kan det være at dagens styre har tatt for mye Møllers tran.
oto1
11.11.2022 kl 21:48 4471

Nei, hjelper ikke med pant om verdiene er lavere når man skal selge.
Så långiverne får ikke dekket sine lån ved salg.
Derfor de kommer til å starte et nytt selskap for å drifte videre.

Bobestyrer har ikke noe å selge.
Det er de som har pant i eiendelene som overtar eiendomretten når låntaker ikke gjør opp for seg.
Osvaldsen
11.11.2022 kl 21:57 4443

En bobestyrer skal sørge for en rettferdig fordeling og skaffe mest mulig dekning til kreditorene, og når kreditorene stifter nytt selskap for å ta over så sier det seg selv hvem som stikker av med boet. Det er det som er vanskelig for enkelte å forstå. Bobestyreren jobber først og fremst for at kreditorene skal få sitt, så blir et eventuelt overskudd fordelt på aksjonærer men siden gjelda er større enn eiendelene så stikker kreditorer av med alt. Enkelt og greit egentlig.

Osvaldsen
erland
11.11.2022 kl 22:11 4566

Ok. Jobber du 24/7 med dette ?
Nikko
12.11.2022 kl 00:05 4402

Så du mener i fullt alvor at dersom du ikke betaler på huslånet, så kommer banken og tar huset ditt?
suspekt
12.11.2022 kl 00:31 4353

Gjør nok det til slutt, det er vel derfor de har pant i huset, men det gjøres ikke umiddelbart, men dersom banken setter hardt mot hardt så blir det resultatet. Pant ligger jo vanligvis godt innenfor den aktuelle verdi i markedet, når banken har dekket sine utgifter får dof resten
Gullhaugen
12.11.2022 kl 08:26 4212

3 Nye selskaper registrert med Hilde ,Mons og Martin ved rotet.
Kjøper han Plsv båtene fra bankene og starter opp på nytt.??
https://w2.brreg.no/enhet/sok/treffliste.jsp?navn=Dof+AS&orgform=0&fylke=0&kommune=0

Styremedlem
Dof AS
Ansatte: -
Sum driftsinntekter: -
Lønnsomhet: -
Styremedlem
Dof Plsv Investments AS
Ansatte: -
Sum driftsinntekter: -
Lønnsomhet: -
Styremedlem
Dof Services AS
Ansatte: -
Sum driftsinntekter: -
Lønnsomhet: -
Redigert 12.11.2022 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
syvert1
12.11.2022 kl 11:33 3993

Siden E. K er negativ er det vel noen som ikke kan regne med å få dekt sine fordringer ved en konkurs. I den forbindelse kan det kanskje være greit å. Tenke over hvorfor renten på obligasjonsgjelden er ca. det dobbelte av bank gjelden..?
syvert1
12.11.2022 kl 11:36 3981

Det er vel ingen ting i veien for at de nye selskapene kan legge inn bud men først må nok disse eiendelene legges ut i markedet for salg og de skal selges til høystbydende.
Slettet bruker
12.11.2022 kl 12:17 3933

Se lovens bestemmelser før du uttaler deg for skråsikkert, særlig kapitel 7 og §34:
https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2020-05-07-38

§ 34.Hva en rekonstruksjon med tvangsakkord kan gå ut på
(1) En rekonstruksjon med tvangsakkord kan gå ut på
1. betalingsutsettelse (tvungent moratorium)
2. prosentvis reduksjon av gjelden (alminnelig tvangsakkord)
3. at gjelden helt eller delvis omgjøres til egenkapital (tvangsakkord ved konvertering)
4. overdragelse av hele eller deler av skyldnerens virksomhet og eiendeler til en ny eier, uten at skyldnerens virksomhet blir likvidert (rekonstruksjonsoverdragelse)
5. overdragelse og avvikling av hele eller deler av skyldnerens virksomhet og eiendeler mot at skyldneren frigjøres for den delen av gjelden som ikke dekkes ved likvidasjonen (tvungen likvidasjonsakkord)
6. en kombinasjon av disse ordningene.


Aksjonærene har tapt, så enkelt er det. Et selvvalgt tap.


syvert1
12.11.2022 kl 12:52 3883

Eg tror nok kanskje ikke retten vil mene Dof er i en svært vanskelig økonomisk situasjon ( som har oppstått som følge av en del obligasjonseiere, kreditorer vil rane til seg oppsiden til minioritets aksjonærene).
https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2021/01/ny-norsk-chapter-11-lov-skulle-hindre-unodige-konkurser.-hittil-har-den-berget-to-selskaper/
Her vil nok ikke retten godkjenne rekonstruksjon med den begrunnelse at DOF sin EBITDA nå har passert 1 mrd i kvartallet og NIBD er snart under 20 mrd. Dof har aldri før tjent mer penger etter drifts utgiftene er dekket og de har nå mindte gjeld en før krisen.
https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2021/01/ny-norsk-chapter-11-lov-skulle-hindre-unodige-konkurser.-hittil-har-den-berget-to-selskaper/
Osvaldsen
12.11.2022 kl 13:03 3860

Nei eiendelene behøver ikke legges ut for salg og ikke selges til høystbydende, fordi i følge børsmelding i går oppretter kreditorer et nytt selskap som tilbyr seg å overta eiendelene mot at gjelden blir underordnet. Kreditorene styrer dette greit så der har du nok misforstått.

Osvaldsen
viva1
12.11.2022 kl 13:31 3796

Hallo!!! Selskapet har ikke betalt avtalte renter og avdrag på 30 måneder. De har påløpte, ikke betalte renter på 2 mrd, og du tror ikke en tingrett vil åpne rekonstruksjonsforhandlinger når selskapets kreditorer truer med konkurs!?!?!?!?!?!?!?! Terskelen for åpning av rekonstruksjonsforhandlinger er lavere en konkursåpning, og Dof møter disse kravene med Norges historiens største margin.

En vanskelig situasjon som har oppstått som en følge av en del obligasjonerseiere, kreditorer vil rane til seg oppsiden til minoritets aksjonærene. Særdeles alternativ virkelighetsforståelse. 99,9% av Norges befolkning vil nok anta at den vanskelige økonomiske situasjonen har oppstått som en følge av at selskapet ikke har betalt sine avtalte forpliktelser, og at selskapets aksjonærer ikke har bidratt med kapital for at selskapet kan møte disse avtalte forpliktelsene. Og at gjeld konverteres som en konsekvens av snart 3 års avvikende betjening av originale låneavtaler.

Syvert1. Skal vi ta et sidebet her inne på forumet? Om tingretten IKKE åpner for rekonstruksjonsforhandlinger dersom DOF/kreditor ber om det, skal jeg ikke skrive et DOF relatert innlegg her inne før q2 2023, og om retten innvilger søknad om rekonstruksjonsforhandlinger så skriver ikke du et innlegg før q2 2023?


syvert1
12.11.2022 kl 13:51 3758

Nei, det er greit med saklige diskusjoner. Siden du Viva er obligasjonseier kunne det være greit å vite hva grunnen er for at Dof betaler ca. det dobbelte i renter på obligasjonsgjelden i forhold til vank gjelden? Har det med sikkerhet og gjøre? Hvordan vil da obligasjonsgjelden bli handtert ved en konkurs i Dof?. Dette er enkle spørsmål. Låner eg penger på min bolig som bankene vurderer som høy sikkerhet vil renten være langt lavere en ved et forbrukslån.? Dette vil nok gå bra, og Dere vil få tilbakebetalt alt inkl. rentene.....
Om ikke bankene ønsker 10 år med rente inntekter er det greit, da vil Dof bli solgt til høystbydende til markedspris.
Regner med minioritets gruppen kaller inn til EGF når vi har sikret oss 6% til, et nytt styre, Ledelse vil nok ha en annen strategi. Vi kan vel slå fast minioritetsaksjonærene vant 1. runde med god margin.
Slettet bruker
12.11.2022 kl 14:06 3733

Jeg tror du skal sette deg litt bedre inn i juss. DOF blir ikke vurdert insolvent bare fordi de ikke har betalt renter eller vært på standstil avtale. Insolvent er en total vurdering med mange faktorer, Insolvent betyr "Evne til å betale", er det midlertidig er ikke DOF Insolvent refere til loven § 61.Insolvens.
Skyldneren er insolvent når denne ikke kan oppfylle sine forpliktelser etter hvert som de forfaller, medmindre betalingsudyktigheten må antas å være forbigående. Insolvens foreligger likevel ikke når skyldnerens eiendeler og inntekter tilsammen antas å kunne gi full dekning for skyldnerens forpliktelser, selv om oppfyllelsen av forpliktelsene vil bli forsinket ved at dekning må søkes ved salg av eiendelene.

Tingretten har også null toleranse for regnskaps rot eller mangler, og kan få avslag på dagen hvis noe skulle mangle eller skurre.. Men blir status "Rekostrueringsforhandling" slik det står i børsnoteringen. Så det blir nok status en stund framover , så du kan bare dra inn årene så langt Vivia..
Slettet bruker
12.11.2022 kl 14:11 3715

Kreditorene og obligasjonseierne kan ikke kreve noen eiendeler uten rettsligavgjørelse. Er ikke vits å prate om det nå en gang. Vi er ikke der i prossen. Du må holde deg innen for korrekt timeline.
Slettet bruker
12.11.2022 kl 14:14 3702

Også bare poengtere fra loven om insolvens. Inntekter er også utestående fordringer for de som har litt revisor kunnskap. Så bakkloggen til DOF og kontrakter må innkluderes i en total vurdering. Dommeren vil også be om dagens verdi og rate på DOF flåten. Ved et enkelt regnestykke vil du se at DOF er langt fra Insolvent i 2023. (2022 er nå straks over)
viva1
12.11.2022 kl 14:21 3678

Du skriver at selskapet er i en svært vanskelig økonomisk situasjon som har oppstått av en følge av at obligasjonseiere og kreditorer vil rane til seg oppsiden til minoritets aksjonærene. Særdeles saklig. I den eneste situasjonen en slik absurd påstand kunne blitt oppfattet som saklig var om kreditorene aktivt motarbeidet selskapet forsøk på å betale sine forpliktelser i henhold til avtale. Som kjent er ikke situasjonen slik, og at du drar obligasjonseierne inn i denne påstanden er direkte latterlig når du går tilbake til 2019/2020 og ser at obligasjonseierne godkjente forslaget fra selskapet om forlengelse på forfallsdato og redusert rente mot høyere innløsningskurs. Obligasjonseierne har vært særdeles samarbeidsvillig i denne prosessen, og at det til og med ble akseptert aksjer i DOF ASA kontra DOF Subsea AS er for meg som en utenforstående til prosessen noe ettergivende.

Obligasjonseiere vil ikke bli påvirket i en konkurs i DOF ASA. De har lånt penger til DOF Subsea AS.

Hva minoritesaksjonærene vant vil ettertiden avgjøre, min antagelse er at de "vant" en minimum 75% reduksjon av sine verdier i DOF.
syvert1
12.11.2022 kl 14:42 3645

Eg bare merker meg Kreditorene er villig til å låne Dof 13 mrd med en EBITDA på 2,7 mrd men ikke 20 mrd med en EBITDA på 4,5 mrd.
Dette fremstår som noe merkelig, får håpe finansmarkedet innen offshore fortsetter å bedre seg og dette vil nok ta tid nå som plan A gikk i vasken...
Osvaldsen
12.11.2022 kl 14:53 3618

Nervene er i høyspenn i dag også ser jeg, du skyter på alt som beveger seg. Jeg svarte på et innlegg, det ser du sikkert, det var ikke min påstand så det må du nesten ta opp med vedkommende som skreiv innlegget jeg svarte på :)

Osvaldsen
viva1
12.11.2022 kl 14:57 3611

Jeg bare merker meg at du antar at det å gange q3 2022 x 4 faktisk gir gjennomsnittlig EBITDA de neste +-15 årene som trengs for å betale ned en gjeld på + 20 mrd NOK. Muligens de som skal ha tilbake sine utlånte penger legger seg på en ørlite mer konservativt anslag over fremtidig inntjening, og derfor ikke ønsker å ha mer utestående en nødvendig hos et selskap som ikke har betjent sine originale låneavtaler de siste 30 mnd.
Slettet bruker
12.11.2022 kl 15:06 3593

Insolvens består av to faktorer, insuffisiens og illikviditet, som begge må være oppfylt. Insuffisiens inntreffer når skylderens eiendeler og inntekter ikke er tilstrekkelig til å dekke pådratt gjeld, og illikviditet inntreffer når skylderen ikke er i stand til å betale sine forpliktelser ved forfall.

DOF har ikke betalt på forfall, de har hatt en standstill-avtale med kreditorene og det har påløpt mer enn 2 milliarder i renter.

Eiendelene er mindre verdt enn lånene.

Det er det samme som teknisk konkurs. De lever på obligasjonseierne nåde.
Slettet bruker
12.11.2022 kl 15:13 3569

Jeg tror du forveksler nerver med min energi boost, (jeg fikk en solid positiv boost i går ser du) . Du får bare takle det vet du ;) En vakker dag klarer sikkert du også å sette deg inn i lovverket.

Greit nok, men kommer til å arresterer deg når du hopper vekk fra timeline. Du får holde deg på matta.

ValPolicella
Slettet bruker
12.11.2022 kl 15:21 3557

Du gjentar bare det sier i første ledd her (likviditet ER betalingsevne) , ser ikke helt poeng ditt, les loven jeg nettopp postet.
Jeg tror du må sette deg litt bedre inn i hva eiendelene til DOF er verdt samt ordre jobber. DOF flåten er verdt mye mer i dag enn tidligere.

Midlertidig svak likviditet betyr ikke at DOF er Insolvent. Til info er det mange selskaper som har svak likviditet som ikke er insolvent.

Nei DOF ASA er ikke teknisk konkurs, da hadde faktisk DOF levert begjæring for lenstiden (å ikke gjøre det hadde vært straffbart).

Du kan regne ut selv. Asset + backlog > gjelds forpliktelser. Korrekt mcap for DOF 2.2 milliarder. som gir en korrekt kurs på 6-7kr.
Redigert 12.11.2022 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2022 kl 15:27 3533

De er ikke forpliktet til å begjære oppbud så lenge de har en standstill-avtale med kreditorene.

Hvor mye må skipsverdiene skrives opp for å matche gjelden på 25 milliarder?

Hva tenker du om kontantstrømmen de siste to kvartalene og fremover? Vil de kunne betjene gjelden?
Redigert 12.11.2022 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2022 kl 15:35 3517

Jo DOF har forpliktelser selv på stands til avtale (dette er ikke noe vits å diskutere engang), men igjen. DOF styre vet de ikke er insolvent da likviditets problemer er midlertidig, jeg tror nok de har rådgivere som kan loven, det er 4 linjer med tekst ikke vanskelig.

Nå er vel gjelden på 26 milliarder. DOF har en backlogg på over 30.1 milliarder - Drift = sum . Også tar du DOF flåten på 60 båter Subsea, AHTS og PSV osv på dagens rater så har du svaret (antar rund 23 milliarder i båter totalt + fordringer 7 milliarder sum grovt = 30 milliarder). Og ja det er mer enn 26 milliarder totalt. Forpliktelsen til kreditor er på 6.1 milliarder etter ny avtale. (med mindre de forhandler en ny avtale nå). Tviler sterk på at det er noe poeng og stemme for 1% blir bare nedstem igjen med større antall nei stemmer..

Så rent teknisk og matematisk er DOF Solvent.
Redigert 12.11.2022 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
syvert1
12.11.2022 kl 15:37 3511

Eg trenger ikke å mene noe, bare få frem hva andre mener som også er kreditorer i DOF.
Merk denne rapporten laget " proffene" i Nordea i 2018.
https://research.nordea.com/api/reportfileapi?id=448604

Legg spesielt merke til hvordan de beregner E2018, E2019
,E2020.
Så sist beregnes DOF EV enterprice value. 8xEV.
Vi kan ta det noe konservativt. EV = 8x 4 mrd - 20 mrd = 12 mrd. 12000/316 mill aksjer = 38 kr.
Nordea mener igså at NIBD/EBITDA= 5,5 er bra i denne bransjen. Dof har nå 4,47. Avskrivingstiden er også økt fra 20 til 30 år.
At Dof ikke har betalt verken obligasjons gjeld eller renter på 30 mnd var vel gjerne innenfor standstill avtalen, men nå kan ikke Dof lenger si de ikke har penger å betale. Nå må det betales obligasjons gjeld. Kan begynne med å ta 1,5 mrd av kontant beholdningen og 500 mill + renter pr kvartall. Håper det nye styre får i land en avtale på dette så Dere får pengene Deres ASAP.
Redigert 12.11.2022 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
desirata
12.11.2022 kl 15:51 3473

23 Mia i gjeld var med dollar kurs 11kr. Den er under 10kr idag. Si at den faller til 9kr, så vil plutselig gjelden være 20% mindre. Det vil også bli enorme valuta inntekter i regnskapet. Dette sammen med oppskrivning av skips verdier på 5mia. Så vil det bli bedre enn den avtalen som ble nedstemt igår.

Dersom en ny solid eier blir interessert, så vil kreditorene snu på timen. Hovud prioriteten for långivere er å få pengene tilbake, samt betale avdrag, som DOF med vilje ikke har prøvd på engang. Fordi de har vært fokusert på gjeld nedskrivning.

Konklusjon:
Slå DOF konkurs,
kast Styreleder, CFO og CEO.
Få inn ny profesjonell ledelse, ala Siem, Røkke.
Da hadde dette blitt et suksess rederi. Flåten er jo i verdensklasse
Slettet bruker
12.11.2022 kl 15:58 3456

Trenger ikke slå DOF konkurs, holder med 50%+ avstemming noe som var ganske nærme i går.
viva1
12.11.2022 kl 16:18 3410

Rapporten er straks 5 ÅR gammel. Det er en betalt analyse, flåten har vel i snitt blitt 4 år eldre siden denne ble publisert. Og legg merke til hva de skriver under Key risk faktors:

- DOF Subsea's cash position looks tight with the current repayment profile
- DOF ASA is dependent on succesful refinancing of bank debt
- As the leverage is high, the share price is sensitive to underlying movements in asset values and operational performance.

Det som har skjedd i den ubetydelige perioden på 5 år siden denne analysen ble bestilt, så har alle risikofaktorer som identifiseres slått til. Bankene ønsket ikke å forlenge sitt forretningsforhold med selskapet ved å nekte vanlig rullering av ballong avdrag. Banker vil ikke ha Dof som lånekunde da de er høyt belånt, og de er i en bransje som i perioden var særdeles politisk korrekt å låne penger til. Dette kombinert med stupende asset values for alt stål i oilservice industrien generelt, gjør at denne analysen er særdeles lite relevant. Alle risikoforhold som de basere sine antagelser på ikke må skje, har skjedd.

Henvis i hvertfall på en uavhengig analyse fra dette tiåret for å holde diskusjonen relevant.
hifidude
12.11.2022 kl 17:26 3293

Her har man gleden av Viva1 sine særdeles kvalifiserte vurderinger, og så tar man intet til seg.

Men det skal de ha, det bys på stor underholdning.
Slettet bruker
12.11.2022 kl 17:49 3238

Heter tvangssalg og blir foretatt av Namsmann på oppdrag fra banken.
kvirrevi
12.11.2022 kl 18:56 3133

Hvorfor brukte ikke kreditorene noen kroner på å kjøpe nok aksjer til at de ville fått flertall for forslaget? Ville vel neppe kostet så mye som det nå vil koste å få dette på plass.

Sikkert gode grunner for at de ikke gjorde det, men kunne vært en mulighet for å få suksess.

Vet dette er en litt tullete kommentar.
syvert1
12.11.2022 kl 18:58 3126

En kan lese en rapport på mange måter. Det som er interessant med denne rapporten som er utarbeidet fra en av Dof sine hoved kreditorer er metoden som brukes og multiplikatorene. Dette har vert slik i mange tiår og samme metodene brukes i dag for verdsetting av selskaper. Det er en tilsvarende rapport fra 2019. Så til det du påstår at et utestående oppkonstruert krav (kaller de dette ettersom Kreditorene tidligere har godkjent at Dof kan betjene dagens gjeld med dagens EBITDA på over 1 mrd pr. kvartal). Saken er at allment vil EV /markedsverdien være en funksjon av hva kjøper kan innbringe av EBITDA for skipet samt evnt. synergier et slikt kjøp vil ha for selskapet. Med andre ord i et velfungerende marked som er oppadgående og der det er mange kjøpere vil ikke en utestående fordring ha betydning for markedsverdien. Dersom kontantstrømmen for skipet er for kunden like stor eller større en før krisen i 2015 inntraff skal også all impairment for et skip. Solgt tilbakeskrives. Eg har lest noen dommer fra konkursbo og verdisetting av aksjer. For meg ser det ut som retten på egenhand vil være i stand til å gjøre en korrekt vurdering av selskapets markedsverdi. Det blir neppe tatt utgangspunkt i krise året 2019.
Har stor tro Dere får pengene Deres men det vil nok enda ta en del tid da det skal kjøres 2 runder til..
Redigert 12.11.2022 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
Villmannen
12.11.2022 kl 19:09 3109


Vil ikke et konkursbo plikte å sjekke om hva de kan få i verdier før pantet tiltredes? Dvs at flere rederi kan være på jakt etter å oppjustere med mer båter etc og at verdiene kommer mer frem. Om det er panthavernes ønske, eller om de ønsket å tilrive seg verdiene veldig billig for å score big time er her litt uklart.
oto1
12.11.2022 kl 19:23 3082

Spørs vel litt hvilken type pant de har.
Har de salgspant så kan de trolig kreve eiendelen utlevert.

Om det er noen som er interessert i DOF som selskap, så har de vel hatt noen år på seg.
Men om det var fartøy de var interessert i så har EMAS vært konkursforhandlinger noen år allerede, så det er neppe msngel på slikt.

Jeg kjenner ikke DOF som selskap, men en kjapp titt på resultatet sier meg at selskapet er liv laga, i alle fall nå for tiden, men gjelda er vanvittig høy.
Med 10% rente som ikke er spesielt høyt lengre, så klarer de knapt å betale kun renter, så dette er meningsløst for en investor.
Villmannen
12.11.2022 kl 19:38 3042


Jeg har ikke sjekket grundig rundt tema og tror du har rett. Er ikke inne i DOF, men jeg er inne i shipping der man får utbytte i bøtter og spann (Belco). Jeg er og inne et par andre steder, men liker spesielt godt Belco sin utbytte politikk. Sjelden at selskaper betaler så mye i nær sagt fast utbytte.