$$$PPPGGGSSS$$$ "PGS AKSJONÆRER FORTJENER EN BEDRE TRÅD"

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.12.2022 kl 09:39
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 13.11.2022 kl 13:09 397870

Personlig syns jeg de beste bidragsyterne her er de langsiktige som bringer gode analyser om PGS framtidsmuligheter og sannsynlige utvikling. Takk til dere. Takk også til dere med godt humør og god tone.

Jeg kommer aldri til å selge PGS på ensiffrede kurser. Men å henge her på forumet er en hobby som det nå frister å ta en pause fra.

Ser at tråden er blitt kontraproduktiv og i hendene på sleskete aktører som ønsker robbe oss. Kanskje er det bare negativt å være en "folkeaksje", i hvertfall mens vi undertiden opplever kraftig manipulasjon og ikke så mye drahjelp fra ledelsen som vi kunne håpt kommunikasjonsmessig.

Så da er det bare for denne karen hvertfall og putte aksjen i skuffen, og vente på q4-tallene og gjøre en vurdering da på langt høyere kurser.

Anbefaler dere å starte nye PGS-tråder, og så ses vi sikkert i fremtiden

🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊
Redigert 13.12.2022 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
FaeniHelvete
17.11.2022 kl 20:21 6272

Selvsagt er verden større, men verden er ikke mer komplisert enn at hvis man mister en kontrakt man selv sier man er relativt sikker på å få, og som er betydelig, så reagerer ikke markedet positivt. Bortsett fra det så er det selvsagt ikke make or break i et langsiktig perspektiv
FaeniHelvete
17.11.2022 kl 20:51 5968

Du foreslår at jeg selger fordi jeg påpeker at markedet hadde reagert negativt?
Normalone
17.11.2022 kl 20:51 5960

Ja, det er mye som tyder på at det er en børsmelding rett rundt hjørnet - og ryktene har det også til at det vil komme flere større kontrakter. Det underbygges av at mye virker som PGS allerede nå jobber med å få ut et nytt skip. Jeg har oppfattet at det ikke hadde vært nødvendig sett isolert mot Petrobas kontrakten. Det ville også passet godt inn i det tekniske bildet, herunder det å få til et brudd gjennom kr 8.5/9.
Redigert 17.11.2022 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
Kleptomanen
17.11.2022 kl 20:55 5934

Litt merkelige bevegelser i kursen i dag, bratt stigning formiddag og før stenging. Ser nesten ut som noen skrudde av robbota; først litt prematurt og midlertidig, så på ny ved børsslutt. Hvis så blir det spennende å se om handelsmønsteret endrer seg i morgen.
Ermo
17.11.2022 kl 20:59 5894

Påpeker bare poeng i dine egne innlegg siste uker?
Slettet bruker
17.11.2022 kl 21:02 5901

Har PGS gått ut med hvilke investorer som tegnet i den rettede emisjonen, eller er dette info som først vil komme frem etter EGF?

Vet Halvorsen er tungt med i emisjonen, har ikke hørt så mange andre navn..

Sitter også og klør meg litt i hodet over at feks en type som Aasulv Tveitereid som jo er superbull på seismikk er all-in i TGS, men har lite eller null i PGS..

Noen som har gjort seg opp noen refleksjoner rundt dette?
Ermo
17.11.2022 kl 21:15 5787

Tenker at det er poenget, spre usikkerhet
Ermo
17.11.2022 kl 21:17 5762

Aksjer kjøpes og selges. Mcap x 2.i perioder
Ermo
17.11.2022 kl 21:24 5729

Du evner ikke lese bakover?
Ta det ikke så tungt, er plass til deg.
rischioso
17.11.2022 kl 21:28 5692

Vel,

om man hadde mistet en kontrakt som i utgangspunktet er mer eller mindre lovet i markedet så er de forpliktet til å melde det. Når de så ikke har meldt noe ennå så er det å forvente at de får den - alt annet blir bare spekulasjoner uten hold i.

Noterer meg at flere virker å ha forstått det som at det skulle ta 14 dager til Brazil kontrakten skulle bli meldt, men det har jo ikke selskapet sagt. De forventet at signering var uker unna - altså 1, 2, 3 og opp til 7 uker - etter det så snakker vi ikke lengre om uker, men om måneder - mao, lovnaden er fortsatt innafor og det med god margin så ingen grunn til å stresse dette noe jeg kommer tilbake til nedenfor (*)

Det har nå gått knappe 3 uker siden Q3 presentasjonen som man kan finne her:

https://newsweb.oslobors.no/message/573930


og kun knappe 2 uker siden den godt overtegnede emisjonen som man finner her:

https://newsweb.oslobors.no/message/574484


Hvor insidere tegnet seg for over 700k aksjer i emisjonen som man finner her:

https://newsweb.oslobors.no/message/574485

---------------------------

(*) Så er jo den reelle marked situasjonen slik - i 2013 var det hele 60 3D fartøy, mens det i dag kun finnes 15 3D fartøy hvor PGS eier 6 noe som tilsvarer hele 40% av den eksisterende 3D flåten og med den realiteten i minnet så er desto mindre grunn til å bekymre seg for om selskapet får kontrakter fremover - mao, det meste ligger heller til rette for at selskapet fremover vil kunne velge og vrake i jobber og ikke minst selv kunne diktere ratene når markedet er støvsugd for fartøy - og akkurat det er nok ikke lenge til og av samme grunn er det forståelig at selskapet ikke skynder seg med å binde opp de siste 3 fartøyene på konkurranse prega rater, men heller tar en taktisk avveiing i påvente av at markedet blir støvsugd for fartøy hvor de nærmest kan diktere avtalene og topper vi det med at det nylig er blitt meldt at neste års olje og gassinvesteringer vil bli betydelige noe man kan lese om her:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0Qpbk6/olje-og-gassbransjen-oppjusterer-investeringene-til-150-mrd-neste-aar

så er hemmeligheten til suksess på børs å overse spekulativ støy, benytte de muligheter slikt gir (xtra godt rabatterte aksjer) og heller støtte seg til harde fakta og gjør man det så er det også å forvente at 2023 blir året hvor ting for alvor vil ta av både når det kommer til sterkt økte rater og høy flåteutnyttelse - så litt tålmodighet vil med største sannsynlighet bli rikelig belønnet ... ;)
Redigert 17.11.2022 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
VantageVolante
17.11.2022 kl 21:31 5662

Jo. Det trur jeg nok, at skip 7 er nødvendig ifm Brasil. Og akkurat det er BULL så det holder.
VantageVolante
17.11.2022 kl 21:39 5577

Når kursen er 8, sier du vel det motsatte, for da har du solgt.
Gjøk
rischioso
17.11.2022 kl 21:47 5636

Verken mine eller andres kjøp og salg kan endre fundamentale realiteter og det er udiskutabelt slik ting ser ut pr nå og det er nettopp det vi bør forholde oss til og ikke alskens spekulasjoner basert på "hvis - om - atte". Det er først verdt å diskutere om det skulle skje, men frem til dagens realiteter endrer seg så er det disse vi bør forholde oss til - og kun det ... ;)
oppturen
17.11.2022 kl 21:51 5677

Hen er nok ute på 7,3 vil jeg tro.
Blir så kvalm 🤢🤢🤮🤮
rischioso
17.11.2022 kl 21:59 5736

RE - Nå kommer brasilkontrakten.På petronect tender nr 7003890127 som PGS har det laveste anbudet på.Denne er nå endret i dag.Disclosure of Result 17.11.2022 09:42:00 Deadline for submission of commercial appeal : 24.11.2022Disse datoene har før vært blanke, men nå har dato blitt lagt til, kan vel bare bety en ting.

* Takk for den- virker som at den er gått under radaren for de fleste - men folket våkner nok veldig snart ... ;)
rischioso
17.11.2022 kl 22:03 5791

At du stort sett er kvalm av en selvvalgt evigvarende heiskjøring er en ting, men når du i tillegg blir kvalm av misunnelse på andre som ikke velger å bli sittende fast i heisen og heller benytter mulighetene som til stadighet byr seg og dermed tjener penger på utsiden av heisen så kan jeg faktisk ha forståelse for at det kan bli i meste laget - men viktig å få med seg at det gir ingen rett til å skulle være ufin av den grunn ... ;)
Redigert 17.11.2022 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
FaeniHelvete
17.11.2022 kl 22:08 5796

Tja, jeg er fullstendig klar over hva poengene mine er, i all den tid jeg skrev de. Mistenker dog at du ikke forstod de, men det er jo helt greit.
Normalone
17.11.2022 kl 22:16 5689

Det er bare så utrolig mye vissvass og tullball du klarer å komme med Rischioso - og måten du opptrer på HO gjør meg kvalm. Som tidligere sagt - jeg har ingen tiltror til noe av det du skriver. Her følger bare et lite utdrag for å vise hvordan du skriver avhengig av om du er inne/ute.

Du nevnte bl.a. tidligere i dag viktigheten av å være tålmodig i aksjemarkedet, støtte seg på det fundamentale og se bort ifra støy i markedet;

"...så er hemmeligheten til suksess på børs å overse spekulativ støy, benytte de muligheter slikt gir (xtra godt rabatterte aksjer) og heller støtte seg til harde fakta og gjør man det så er det også å forvente at 2023 blir året hvor ting for alvor vil ta av både når det kommer til sterkt økte rater og høy flåteutnyttelse - så litt tålmodighet vil med største sannsynlighet bli rikelig belønnet ... ;)"

Samtidig var du den 11. nov tydelig på at du var en trader, og la vekt på kortsiktige faktorer;

"...for du tenker long og jeg er i kategorien trader og må av samme grunn forholde meg til litt andre og mer kortsiktige faktorer enn rene longere gjør"

Kl 21.47 i dag var du derimot opptatt av det fundamentale og at vi må forholde oss til dagens realiteter (som du mener tilsier oppgang) - men basert på realiteten du la vekt på 9. nov (som heller ikke har endret seg), herunder renteutsikten og oljefall, burde kursen falle;

"Viktig å få med seg at det nå er en reell risk for at FED vil kjøre opp renten langt mer enn først antatt og hvis så og med PGS sitt gjeldsberg så vil det føre til at de vil kveles av betydelig økte lånekostnader og da vil det ikke være lenge før det kommer en ny kriseemisjon for som kjent så har selskapet flyttet på låneforfalla hvor jeg for bare kort tid siden påpekte nettopp dette og at flyttingen var ren gambling nettopp pga risken for skyhøye rentekostnader frem i tid ...

Åpner for skrekkrente
Strateger og forvaltere tror Federal Reserve løfter USA-renten opp på 6-tallet før de gir seg. I så fall kan resesjonen bli dyp og lang.

https://www.finansavisen.no/nyheter/makro/2022/11/09/7958556/strateger-tror-federal-reserve-hoyner-til-6-prosent-gir-seg"

"Ja, det ligger så absolutt an til å kunne bli stygt i morgen spesielt når sterkt fall både i futtene over dammen og i oljeprisen kommer på toppen av det svake tekniske bildet.

https://markets.businessinsider.com/premarket

https://www.investing.com/commodities/brent-oil

Mao, krysning av emikursen og en mulig test av den svake støtten på 6 blank vil kunne komme raskere enn selv jeg så for meg ...."
Redigert 17.11.2022 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
TonyB
17.11.2022 kl 22:17 5677

Hva tenker gjengen innpå her ift kurs dersom det ligger klar en børsmelding i morgen tidlig om Brasil-jobben?

Har en følelse av at ikke veldig mye er «innpriset» av denne i aksjekurs pr i dag. Likefullt er det mange eksempel på folk som har fått hakeslepp av kursfall ved positive meldinger, speielt når gode tall-slipp faktisk har ført kurs ned (typisk at dette da var innpriset i aksjen og vel så det). En ser kanskje ikke slike utslag så ofte ved kontraktsmeldinger som for resultatslipp. Denne konkrete kontrakten har vel vært forventet en stund…., men samtidig er vi jo i emi-land m.m og sannsynlige krefter som har presset kurs ned.

So what’s your best guess? Jeg, tenker i gate 20 - 25% som burde gi en close i morgen opp mot rundt 8ish. Kanskje jeg dog er for «passiv»😊

Interessant å høre deres forventninger og hvor stort sprik det evt er mellom dem😊
Londonmannen
17.11.2022 kl 22:20 5660

Nå tror jeg vi må ta Rischioso for den han er; en trader. Og vi kan vanskelig benekte at han har truffet rimelig greit med sine utspill. Og jeg innser at det er forskjell på å investere ved å sitte long og det å investere som trader. Personlig så skriver jeg ikke om selskapet jeg ikke er investert i da jeg ikke har noen tro på at mine skriblerier vil kunne påvirke kursutviklingen.
Nå tror jeg nødvendigvis ikke at Rischioso mener at hans innlegg vil påvirke kursen, men det er jo ganske logisk at når du har gått ut av en posisjon, så gjør du det fordi du er overbevist at kursen nå vil snu nedover. Og da vil det jo også være logikk i at det man skriver er preget av at man mener kursen skal nedover.

Så jeg mener vi bør akseptere at det finnes forskjellige måter å operere på i aksjemarkedet. Enkelte sverger til trading, men det er ikke noe for meg. Samtidig er det menneskelig å fremstille sine beste sider. Følgelig hører vi mest fra traderne når de lykkes og i mindre grad når de bommer. Men slik er vi mennesker.

Når det er sagt så tror jeg tidspunktet for en positiv, kursdrivende melding nærmer seg med stormskritt. Lykke til enten du trader eller sitter long!
Slettet bruker
17.11.2022 kl 22:21 5650

Det var da F.. da gutta..

Er dere ikke fult lasta enda???.

Nå har jeg sent kjerringa på slakt, katta er flodd, gulltanna i stampen og svigermor solgt til en kåt 90 åring på gamlehjemmet. (Ingen fare da begge er dement så svigermor finner ikke veien til 90 åringens rom og 90 åringen husker ikke hvor han la lommeboka.) En nyre er sent på postoppkrav, hornhinner ligger på e-bay og halve leveren er solgt til forskning. Ble ikke godkjent som organdonator da mottaker ville fått et automatisk medlemskap i AA: Ble jo litt cash av dette som i dag ble plassert i riktig PGS. Ikke Polet Grønlandsleiret Sentrum. Dit drar jeg i morgen når foret fylles..
TonyB
17.11.2022 kl 22:22 5674

😂😂😂
FaeniHelvete
17.11.2022 kl 22:28 5647

Inntektene fra onlyfans har vært en nedtur, har til gjengjeld solgt unna chihuahuaene til kjerringa
rischioso
17.11.2022 kl 22:31 5600

Tenker mye det samme - tar vi utgangspunkt i dagens sluttkurs på 6,485 så er det rundt 23,5% opp til teknisk motstand av betydning rundt 8 blank så det er derfor naturlig at kursen raskt vil gå dit i første omgang hvor mitt bet er at det vil kunne bli noen forsøk før vi passerer og om og når vi gjør det så er veien veldig kort videre opp til 2 siffret.

Og om det ligger en del usynlig short (vi kjenner til 15m) som skal dekkes inn så skal man heller ikke se bort i fra at vi kan blåse gjennom motstanden på 8 på første forsøk - uansett hvordan vi snur og vender på det så er en høyst sannsynlig nærstående oppside betydelig ... ;)
Londonmannen
17.11.2022 kl 22:32 5657

Ja, si det. I en normal verden burde offentliggjøring av en betydelig kontrakt med Petrobas resultere i en hyggelig kursoppgang. Men når vi ser tilbake noen uker, så vet vi at UK åpnet 900+ blokker for leteboring i 2023. Blokker der PGS sitt arkiv dekker mesteparten. Man må ikke være rakettforsker for å skjønne at i det bildet vil 2+2 bli lik 4.og at oljeselskap som ønsker å ta del i leteboringen høyst sannsynlig vil kjøpe seismikkdata av PGS i Q4. Noe som skulle tilsi at en slik børsmelding fikk positiv effekt på kursautviklingen. Men hva skjedde? Fint lite. Likevel er det god grunn til å tro at late sales vil gi et hyggelig bidrag til Q4 22.

Så en kontrakt med Petrobas burde gi et hyggewlig kursløft og sågar bidra til at kursen bryter gjennom motstanden på 8-tallet. (Ikke spør meg hjvor den er, Rischioso eller PU kan gi dere bedre svar.) Men jeg er neimen ikke sikker på at det vil skje. Det synes som om det er sterke krefter som ønsker å hiolde kursen nede til stror frustrasjon for småaksjonærene.

Nå bryr jeg meg ikke om hva som skjer med kursen på denne siden av nyttår. For meg må den gjerne bli liggende å surre på dette nivået til januar. Det vil gi meg lavere formueskatt for 2022. Men jeg er rimelig overbevist om at 2023 vil bli et heftig år å være PGS aksjonær.
Londonmannen
17.11.2022 kl 22:36 5589

He he høres fornuftig ut. Synes å være en hyggelig svigermor du har. En venn av meg fortalte at i begravelsen til hans svigermor så måtte kisten heves tre ganger fra graven før applausen la seg. Men så var da dette en svigermor som bare ved å se på en melkekartong fikk melken til å surne. Lykke til med PGS! Tror nok den vil gi oss noen hyggelige måneder og år fremover.
Redigert 17.11.2022 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.11.2022 kl 22:39 5567

Tøv, kvalmende spekulativ væremåte, blokkert for lengst
rischioso
17.11.2022 kl 22:40 5564

Markedet er ikke lett å skulle forstå seg på alltid så jeg er ikke det spor overrasket over at mulighetene i UK ikke er priset inn og det samme gjelder for Brazil - det må nok komme kontrakter - mao, "hvis - om - atte" spekulasjoner prises vanskeligere inn enn hard facts og av samme grunn får vi også større bevegelser når det først skjer .. ;)
rischioso
17.11.2022 kl 22:47 5506

Takk for den - kunne bare flere hatt den samme innsikten så kunne det ha hjulpet godt på kvalmen rundt om kring ... ;)
Slettet bruker
17.11.2022 kl 22:53 5455

Er det rart dem sliter med å fylle Chat Noir, med alle humoristene på Peggy-kjøret.
https://youtu.be/taNJmzvlp1o

For ikke snakke om lystigheta ved å ringe kontofonen etter snarlig kontraktsmelding
Normalone
17.11.2022 kl 22:54 5451

Londonmann - poenget er at Rischioso også er schizofren ift om han er trader, kun legger vekt på TA, og long (ser hen til det fundamentale). Han lirrer av seg hva som helst - helt avhengig av om han er inne eller ute. Du må gjerne akseptere og tolerere det - og jeg er enig i at det som her skrives ikke har noen påvirkning på kursen - men jeg mener det er riktig å si ifra om personer som gjennom sine skriverier er falsk. De har jeg null respekt for - og det blir et mareritt å få en periode med all haussingen fra en person som vi vet vil snu tvert når han har solgt ut.
Redigert 17.11.2022 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
FaeniHelvete
17.11.2022 kl 22:58 5394

Det var vel ingen børsmelding fra PGS ang blokkene for leteboring? Det var vel bare en standard oppdatering på nettsidene. Inntil det kommer noe mer konkret, f.eks melding fra PGS om vesentlig økning i salg relatert til blokkene i UK, så vil vel verdien allerede være kjent ifbm biblioteket?

Verden er som verden er, men det vil være en nedtur hvis vi ikke vi får en skikkelig opptur som følge av melding om kontrakten i brasil og at en båt blir reaktivert
oddone
17.11.2022 kl 23:02 5359

(*) antall cold-stacked skip er mer enn det som PGS og Shearwater kontrollerer. Bl.a. Oceanic Endeavour og Geo Caspian som har lagt stille i 4-5 år.
Men. Kostnadene for å revitalisere er store. 14x6km streamer 35m usd, recording gear 10m, klassing 5m, 6mnd comissioning med fullt mannskap 3-4m++. (Tall ut av hodet)
60M usd før man tjener penger, da trengs det en solid og langsiktig kontrakt før noen tar risikoen.
Derfor er PGS - og Shearwater - i en unik posisjon i starten av en oppgangsperiode med bortimot total dominans i markedet.
Vet ikke om det blir noen rep-emi sånn det ser ut nå, men har kjøpt det jeg evt vil få rundt emikurs anyway. Skal nok tegne meg og finne penger hvis den blir gjennomført.
Normalone
17.11.2022 kl 23:03 5363

Et annet poeng Londonmannen - det er mange av oss som har truffet mye bedre, men jeg skjønner overhodet ingen grunn til å fortelle om alle handlene en gjør eller fremheve seg selv. Dette tross alt et anonymt fora.