$$$PPPGGGSSS$$$ "PGS AKSJONÆRER FORTJENER EN BEDRE TRÅD"

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.12.2022 kl 09:39
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 13.11.2022 kl 13:09 399112

Personlig syns jeg de beste bidragsyterne her er de langsiktige som bringer gode analyser om PGS framtidsmuligheter og sannsynlige utvikling. Takk til dere. Takk også til dere med godt humør og god tone.

Jeg kommer aldri til å selge PGS på ensiffrede kurser. Men å henge her på forumet er en hobby som det nå frister å ta en pause fra.

Ser at tråden er blitt kontraproduktiv og i hendene på sleskete aktører som ønsker robbe oss. Kanskje er det bare negativt å være en "folkeaksje", i hvertfall mens vi undertiden opplever kraftig manipulasjon og ikke så mye drahjelp fra ledelsen som vi kunne håpt kommunikasjonsmessig.

Så da er det bare for denne karen hvertfall og putte aksjen i skuffen, og vente på q4-tallene og gjøre en vurdering da på langt høyere kurser.

Anbefaler dere å starte nye PGS-tråder, og så ses vi sikkert i fremtiden

🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊
Redigert 13.12.2022 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
noprofit
22.11.2022 kl 11:57 3818

Men hvorfor kjøper dere ikke nå istedet til mye rimeligere?
Leotwin
22.11.2022 kl 12:05 3775

Det har jeg gjort og det har jeg anbefalt. Se tidligere innlegg.
portion
22.11.2022 kl 12:05 3812

Fordi mange ikke har cash inkludert meg selv.....så da hadde det vært fint og hatt kursen godt over emi kurs for da kunne man solgt aksjer for så og kjøpt tilbake i rep emi;) per dags dato ser det ikke så lett ut;)
Redigert 22.11.2022 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
noprofit
22.11.2022 kl 12:10 3783

men alle her maser på å ikke bli vannet ut.

Så det du vil ha er et lodd som du selv kan velge om du vil cashe inn eller ikke.

De i den rettede emisjonen har ikke hatt det valget. Tror hvis du spør de så ville heller kjøpt i markedet nå.

Det vill vært veldig rart om det ble en rep emi denne gangen.
Leotwin
22.11.2022 kl 12:14 3758

Det som er så «merkelig» er at alle de som ikke fikk ønsket mengde aksjer i den rettede emisjonen (3x overtegnet), ikke synes å være særlig interessert i å kjøpe aksjene billigere i markedet. Kanskje fordi de vet at deres ønskede mengde aksjer er umulig å kjøpe på det lave volumet som har vært siste tiden? Eller er det andre sammenhenger? 😉
moneymachine
22.11.2022 kl 12:16 3786

Når tradere er misfornøyd med å ikke få kjøpt aksjer i en rep.emi…
noprofit
22.11.2022 kl 12:17 3800

Som nevnt tidligere har rep emi en lei tendens til å holde kursen nede minst til den er ferdig, og den muligheten som har vært de siste dagene med kurser nesten ned til 6 blank regner jeg med er historie etter i morgen.

Så jeg ville solgt andre aksjer og kjøpt meg ytterligere opp. Mulig du også har deler av dagen i morgen til å gjøre kjøp på, men regner med at vil bli den siste.

Det syntes helt klart nå at PGS har visst om at den endelige offentliggjøringen skal være 24 nov, det virker for rart at EGM blir holdt dagen før, tror ikke på sånne tilfeldigheter,

Så 24 nov vil kursen skyte op, hvor høyt er det umulig å spå, men ser også ut som oljeprisen spiller på lag de neste dagene.
noprofit
22.11.2022 kl 12:22 3772

ikke så rart, hvis man tenker at hovedmålet er at ikke rep emi skal bli en realitet, som vil tynge kursen i ytterligere noen uker. Jeg tror dette er en delvis styrt kurs for øyeblikket.

Du må huske de har bundet seg for millioner av kroner i den rettede allerede.
Leotwin
22.11.2022 kl 12:23 3831

Ikke så redd for at eventuell rep.emi skal holde kursen nede i lang tid. Til det er den for liten og interessen for aksjen for stor. Det viktigste var nok å få ned kursen før emi ble satt, slik at den «formelle» rabatten til markedspris ikke ble for høy. Triksene til Magnus Halvorsen og Møllerløkken funket fint til det. Problemet er at verken Finanstilsynet eller Børsen bryr seg nevneverdig, ref artikkel i DN. Vi får bare tilpasse oss virkeligheten til eventuelt politkerne kommer på banen.
Slettet bruker
22.11.2022 kl 12:49 3695

PGS er iallefall en aksje det lønner seg ekstremt dårlig å være fremoverlent i..

Det som lønner seg her gang på gang er jo å være sistemann inn døra etter at aksjen er manipulert i fillebiter, trist men sant
Leotwin
22.11.2022 kl 12:53 3653

Tror det er en aksje det lønner seg å være tålmodig i. Det lave volumet vil ikke vedvare. Manglende nyheter vil ikke vedvare. Usikkerhet rundt emi/rep.emi vil ikke vedvare.
FaeniHelvete
22.11.2022 kl 13:05 3545

Tja, et stort antall av de som gikk inn i den rettede emisjonen var vel bare ute etter raske penger og man hadde vel forhåpninger om tilsvarende effekt som sist. Det er vel den mest naturlige forklaringen.

Kursutviklingen er som den er når det ikke kommer nyheter, dette har man jo vært klar over en god stund. Det som provoserer er jo at man har akseptert kursutviklingen og vært med på en nedtur som vel utgjør nesten 1,6 kroner, fordi Pedersen har gitt uttrykk for at kontrakter er «rett rundt hjørnet». Det har lenge, alt for lenge, blitt fremstilt fra Pedersen som at det er svært mye som skjer bak lukkede dører og at de har god kontroll, at det ofte går uker fra en kontrakt i praksis er inngått til alle signaturer er på plass og den kan børsmeldes. Når man da står med et klassisk fettglis og gir uttrykk for at man har forhåpninger om å børsmelde kontrakter i en periode på uker, så gir man jo da også inntrykk av at det er ting som i praksis er blitt inngått men som de ikke kan børsmelde enda. Pedersen ler og jeg står der med kuken i hånda. Greit nok at jeg ikke hadde truffet topp/bunn uansett for salg og det å kjøpe meg inn igjen, men i kroner og ører, eller flyr som jeg kaller det, så utgjør det jo en god del aksjer som hadde vært fint å hatt for oppturen som kommer..

Det er greit nok at de venter til alt er 100% spikret ang Brasil-kontrakten, til tross for at det ligger ute på nett at jobben i utgangspunktet tilfeller PGS, men hvorfor er de ikke bull på at Victory skal ut av opplag for å dekke etterspørselen?

Katastrofe for alt som omhandler tillit til ledelsen.
Leotwin
22.11.2022 kl 13:25 3409

Rett?

«Magnus Halvorsen har måkt ut aksjer, og SpareBank 1-analytiker Christopher Møllerløkken mener lav prising av gjelden umuliggjør refinansiering nå. – Vinduet er lukket, sier han.»

https://www.finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/10/14/7945666/magnus-halvorsen-og-sparebank-1-lemper-ut-pgs
FaeniHelvete
22.11.2022 kl 13:32 3363

Sist gang jeg sjekket så ble det en emisjon på halvannen milliard, emisjon nummer 2 på omtrent 6 måneder, for å håndtere gjelden fordi en refinansiering ville blitt ubehagelig dyr.

Da er det ikke akkurat skivebom fra Møllerløkken.

Normalone
22.11.2022 kl 13:33 3362

Nei - selv om vi ikke vet alt som har skjedd, er det ingen tvil (nå som vi har fasititen i etterkant) at Pedersens uttalelser har skapt forventninger som ikke er innfridd. Det er ødeleggende for tilliten til ledelsen. Du skriver følgende;

"Det er greit nok at de venter til alt er 100% spikret ang Brasil-kontrakten, til tross for at det ligger ute på nett at jobben i utgangspunktet tilfeller PGS, men hvorfor er de ikke bull på at Victory skal ut av opplag for å dekke etterspørselen?"

Jeg har oppfattet at disse to hendelsene er så tett knyttet til hverandre, hvilket kan forklare at en venter med å melde begge to samtidig.
Leotwin
22.11.2022 kl 13:45 3268

Kanskje fordi du kjøper alle hans premisser;

1) måtte gjelden refinansieres nå? Ikke ifølge der som ble sagt på q3. At selskapet ØNSKER seg en bedre balanse for å kunne refinansiere til langt BEDRE vilkår er noe annet

2) var prisen på den omsatte gjelden til PGS reell? På q3 presentasjonen ble det (slik jeg forstod det) avfeid med at omsetningen i gjelden var så lav at den ikke reflekterte reell verdi. Det skulle ikke kjøpes gjeld. Kreditorene fikk betalt etter pålydende.

3) EGF i morgen bekrefter at PGS har god tilgang til kapital i markedet, så gjeldsspøkelset Møllerløkken (på dette tidspunktet) prøvde å skape var uansett ikke reelt.
observer009
22.11.2022 kl 13:47 3367

https://www.pgs.com/company/newsroom/news/

This site can’t be reached , Hva skjer?
Redigert 22.11.2022 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
FaeniHelvete
22.11.2022 kl 13:50 3353

Det er helt greit at det å ta Victory ut av opplag er tett knyttet til Brasil-jobben, men samtidig så er det et tegn på at markedet er i bedring, kostnadene for å ta en båt ut av opplag er jo ganske betydelige så det er jo ikke som om det kun blir gjort for å kunne utføre jobben i Brasil, før den så går tilbake på anker. De flyttet den ikke til kai uten at avgjørelsen om å ta den ut av opplag var tatt, ergo kunne de fint børsmeldt det.

En logisk årsak til ikke å børsmelde det ville vel vært at det er kunde som betaler for å få båten ut av opplag slik at jobben kan utføres, men jeg har svært liten tro på at dette er tilfelle.

Det skal bli interessant å høre hva Pedersen kommer med i morgen.


observer009
22.11.2022 kl 13:52 3484

Takk :)
FaeniHelvete
22.11.2022 kl 14:00 3403

Vi har alltid vært klar over at gjelden måtte refinansieres uti 2023, den overordnede påstanden til Møllerløkken var at en refinansiering ville medført en vesentlig økning i kostnader for PGS som ville spist opp bedringen i markedet og fjernet oppsiden til aksjonærene.

Nei, gjelden MÅTTE ikke refinansieres nå, dette er også noe jeg har påpekt i forhold til at jeg har stilt spørsmål om behovet for en emisjon nå istedenfor uti 23, allikevel er det nå det som er tilfellet..

Møllerløkken hevdet vel ikke at PGS ikke kunne få tilgang til kapital ved enda en emisjon, utgangspunktet er jo en ledelse som gjentatte ganger har hevdet at de ikke var bekymret for refinansieringen i 23 basert på forbedringen i markedet.

Når det gjelder tillit til det som ledelsen sier så kan man jo bare sette en strek over det frem til ledelsen gjenvinner tillit
Leotwin
22.11.2022 kl 14:15 3312

«Møllerløkken viser til at ett av PGS’ lån nå har en implisitt rente på 18 prosent, som er høyere enn Sparebank1 tidligere har lagt til grunn.»

https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/GMMWQ9/pgs-legger-frem-resultat-dette-venter-analytikerne

HVOR får han den implisitte renten fra? Jo fra noen få omsetninger av illikvid gjeld som ikke er representativ.

HVIS Møllerløkken skjønte at PGS hadde god tilgang til kapital i markedet (og dermed når som helst kunne bedre balansen) HVORFOR skulle han ikke da også legge til grunn at refinansieringen kunne skje til en langt bedre rente enn han regnet med?

Tror ikke han er så dum…

Slettet bruker
22.11.2022 kl 14:20 3266

Det har du rett i har lest papirene.Og ja det meste er rigget slik til og kontrollert ser det ut til ☺️ Men det som kan styres sørover kan nok også snus og styres nordover. Så håper at det meste slippes opp etter egf og jeg har økt det jeg skal nå👍🏻😀 Så håper på bedre tider fremover 🛳🛳🦅🦅
Slettet bruker
22.11.2022 kl 14:26 3206

👌
noprofit
22.11.2022 kl 14:29 3325

Kan det være så enkelt at mobiliseringskostnadene for Victory er såpass store (og at det er grunnen til emi), da de er redde for å komme i konflikt med det kravet om cash beholdning??? Var det ikke noe om at de måtte ca 75 mill USD, eller tar jeg feil........................
Slettet bruker
22.11.2022 kl 14:33 3280

Nå føles d som jeg har satset alle mine penger på en syk hest
.
Leotwin
22.11.2022 kl 14:42 3275

Det tror jeg ikke. Selskapet begrunner EMI med ønsket om å bedre balansen. Da blir det bedre tid til refinansiering (før 2024) og ikke minst kan refinansieringen skje til mye bedre vilkår. Forbedret inntjening i 2023 og bedre balanse vil påvirke ratingen på selskapets gjeld. Isolert sett fremstår dette emm som fornuftig. Timingen på emien og visse «hendelser» i forkant, kan man imidlertid diskutere…
Leotwin
22.11.2022 kl 14:45 3451

Hvorfor det? Det meste jeg nevner er jo argumenter for at selskapet er underpriset. Selger du nå har du emm bare latt deg lure…
Slettet bruker
22.11.2022 kl 14:46 3465

Må bare skifte foret. Hamp, ikke betong (fra storeierne som ikke ville dele)

Bør være en helt annen aksje ved ukeslutt
Leotwin
22.11.2022 kl 14:48 3451

Enig. Hvalross ta over! Lag god stemning😊
noprofit
22.11.2022 kl 15:00 3355

Det er bare veldig rart at man ikke skyver på dette ut i neste år istedet, hvorfor skjer det akkurat når de får den store Brasil kontrakten. Som alle har nevnt så sa de ingenting (heller motsatt) i Q3, og da må det være noe som har overrasket dem, med mindre man tror de farer med løgn...........

Jeg tror de ikke regnet med å ta ut skip så tidlig men er tatt på senga av den økende ordreinngangen, og har valgt og ta ut et skip til nå for å kunne dekke Brasil i tillegg til den ordrereserven de allerede har neste år + antagelig noen andre kontrakter som vil komme ganske snart. At de legger på litt ekstra for å betale ned på gjelden er jo bare bonus sånn sett.
HP17
22.11.2022 kl 15:14 3331

Er vi enige at noen nå holder kursen i et kvelertak under 6.70 til emien er over og rep emisjon da også meldes kanselert?
Denne kommer til å sprette over kr 10 på no time når emien er ferdig og kontrakt meldes. Så kommer et fantastisk late sale og Q4 i januar 23. Her skal nye formuer skapes.
VantageVolante
22.11.2022 kl 15:27 3254

De tok den ute allerede nå pga lang leveringstid på mange komponenter, er mitt bet. De er så sikre på Brasilkontrakten, og/eller andre kontrakter for sommersesongen 2023 at de valgte å starte det omfattende og tidkrevende arbeidet med Victory nå, PLUSS at det muligens kan være slik at booking på verft måtte komme nå for at de i det hele tatt skulle få båt7 klar til våren.

Uansett er det vi vet angående båt7 bull som faan, uavhengig av Brasil.
VantageVolante
22.11.2022 kl 15:32 3329

Ja, jeg trur algoritmene er innstilt på bear frem til...............imorgen.

Deretter.........

Og jeg antar at flere av de som ble med i den rettede emien har hver sin forbanna robot selv, så får de for H. stille den inn på BULL når alt er på plass.
Redigert 22.11.2022 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
VantageVolante
22.11.2022 kl 15:37 3309

Forøvrig ser det ut som salgsdybden er heller slunken nå. Fatter egentlig ikke at noen i det hele tatt selger NÅ, dagen før EGF og 2 dager før ankefrist Brasilkontrakt.
Sweetspot
22.11.2022 kl 15:40 3364

Fortsatt godt under emikurs, så ikke selg.
FaeniHelvete
22.11.2022 kl 15:43 3378

Det er litt paradoksalt å vifte med venstrehånden og skrive at Møllerløkken tok feil, fordi han kanskje bommet på renten, og at budskapet han kom med om at selskapet var dårlig stilt for refinansiering var feil, for så med høyrehånden påpeke at selskapet har kjørt en emisjon på halvannen milliard, potensielt nesten 2 avhengig av om det kjøres rep emi, for å bedre balansen for å få en refinansiering til gode vilkår i 23.

Det er mange spørsmål og svarene er ikke nødvendigvis positive. Hvorfor ble det kjørt en emisjon akkurat nå, til tross for at de kunne ventet til uti 23, f.eks. Hadde det vært uproblematisk å refinansiere til bedre vilkår, tror du de hadde kjørt emisjon?