$$$PPPGGGSSS$$$ "PGS AKSJONÆRER FORTJENER EN BEDRE TRÅD"

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.12.2022 kl 09:39
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 13.11.2022 kl 13:09 397739

Personlig syns jeg de beste bidragsyterne her er de langsiktige som bringer gode analyser om PGS framtidsmuligheter og sannsynlige utvikling. Takk til dere. Takk også til dere med godt humør og god tone.

Jeg kommer aldri til å selge PGS på ensiffrede kurser. Men å henge her på forumet er en hobby som det nå frister å ta en pause fra.

Ser at tråden er blitt kontraproduktiv og i hendene på sleskete aktører som ønsker robbe oss. Kanskje er det bare negativt å være en "folkeaksje", i hvertfall mens vi undertiden opplever kraftig manipulasjon og ikke så mye drahjelp fra ledelsen som vi kunne håpt kommunikasjonsmessig.

Så da er det bare for denne karen hvertfall og putte aksjen i skuffen, og vente på q4-tallene og gjøre en vurdering da på langt høyere kurser.

Anbefaler dere å starte nye PGS-tråder, og så ses vi sikkert i fremtiden

🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊
Redigert 13.12.2022 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
rischioso
06.12.2022 kl 12:38 5672

Ja, da fikk vi svaret på dagens overreaksjon - UBS som for bare kort tid siden den 02.12 kjøpte seg opp over flaggegrensen på 5%

https://newsweb.oslobors.no/message/577286

melder i dag om at de bare noen dager senere har solgt seg ned under flaggegrensen på 5%

https://newsweb.oslobors.no/message/577459

noe som er høyst bemerkelsesverdig da det fundamentale ikke har endret seg de siste dager - mao, de store gutta leker seg med oss små - og mange av oss går dessverre igjen og igjen på limpinnen og lar oss finte ut rett i forkant av en nærstående triggende utvikling med løpende triggende nytt - når skal vi små lære - skjerpings ....;)
Platinum365
06.12.2022 kl 12:44 5667

:)

Tror ikke det er mange på forumet her som går på limpinnen lenger.

Altfor herdet til det nå

Sitter bare å venter på børsmeldinger jeg.

Og også hvor mye av casha som skal gå til reduksjon i gjeld, og også oppdatering rundt Brasil, og hvis ikke noe av det, sp må man bare vente på q4. Q3 var bra, q4 med mindre gjeld å betjene bør være pent skue det også.

Q4 webcast: bare å ta på hørselsvern
c
06.12.2022 kl 12:46 5789

Sant det ris...

också av nyfikenhet, hur länge tänker du själv sitta denna gången med tanke på argumentet om det fundamentala?
Slettet bruker
06.12.2022 kl 12:50 5768

Nå ble jo salget gjennomført igår men det er fortsatt en møkka-aksje......
Sitter stuck men skal love dere at jeg skal ut fortere enn svint hvis/om den bikker kr 6 igjen. Kaster ikke bort tid og penger på denne mer så får det gå som det vil
Slettet bruker
06.12.2022 kl 13:01 5764

Rune, åpne nebbet så vi kan få i gang festen

Når det er sagt, festen kommer senest q4 uansett. Hvis du ikke orker mer av denne aksjen; selg da.
rischioso
06.12.2022 kl 13:07 5731

Jeg har en trader pott som nå utgjør 30% av long posisjonen og trader potten er hovedsakelig styrt av den tekniske utviklingen noe som gav meg rundt 10% rimeligere aksjer i dag enn siste exit trade.for bare noen dager siden.

Long posisjonen er vektet opp mot det fundamentale og har blitt tilsvarende mindre verdt de siste dager noe jeg da har kompensert delvis for gjennom tradingen. Mao, det blir derfor litt vanskelig å skulle gi deg et presist svar , men ser vi på longposisjonen isolert sett så har jeg i utgangspunktet en horisont på 6-12 mdr med løpende kvartalsvise vurderinger og eventuelle justeringer.
Tigerberget
06.12.2022 kl 13:17 5635

Denne aksjen er for dem med litt lenger perspektiv.
Vi får se hvor fornøyd du er om et år til hvis du selger nå på 6kr…
Platinum365
06.12.2022 kl 13:27 5543

Den har blitt det dessverre, og jeg er helt enig med Dobbe når jeg ser hvilke andre investeringer som har gått ekstremt bra, sett opp i mot den smørja her.
Slettet bruker
06.12.2022 kl 13:28 5564

Litt lenger, eller ultrakort (men det passer over tid trolig bare for noen svært få).

Skulle gjerne dytta inn en traderpott ekstra på en dag som i dag (men det er ikke sikkert det er så enkelt som det virker)
Slettet bruker
06.12.2022 kl 13:41 5480

Ja det sa de i fjor jul også........
Platinum365
06.12.2022 kl 13:41 5476

Sweetspot skrev Som har gått bra🤣
Hva tenker du på? Skal vi jabbe?
Slettet bruker
06.12.2022 kl 14:00 5322

Før eller siden går shorterne på en smell i PGS og det er på tide. Vært gode tider å shorte denne i lang tid nå, men risikoen for å gå på en smell øker for hver dag nå. Svært mye tilsier at her kommer noe nytt snart. Kan gjerne komme i morgen, hadde ikke gjort noe..
protagoras
06.12.2022 kl 14:05 5297

Hold ut - volum er synkende og RSI oversolgt - kan få et rally her når som helst.
noprofit
06.12.2022 kl 14:13 5214

Må nok vente til rep emi er avlyst
Castornova
06.12.2022 kl 14:36 5023

jeg har tjent gode penger på pgs siden forrige jul så jeg klager absolutt ikke. Jeg er både kortsiktig og langsiktig i denne. I fjor rundt denne tid så lå denne på rett over 3 kroner så den som gikk inn da har tjent penger på pgs i dag
Castornova
06.12.2022 kl 14:41 5007

at du sitter stuck er jo litt din egen feil. pgs har vært svært tradevennlig så om du har valgt å sitte på opp og ned så er det utelukkende din egen skyld. blir kursen mye lavere enn inngangskursen min så snitter jeg bare ned å venter på oppturen. har funket greit det siste året og antar jeg kan melke den i noen måneder til
protagoras
06.12.2022 kl 14:44 4967

Kanskje det - hvis ikke brasilkontrakten kommer først.
Tegning i rep.emi skulle etter planen skje mellom 28.nov-12.des - mine står fortsatt på 'not activated' noe jeg tolker som at det ikke er mulig å tegne seg ennå (?)
Redigert 06.12.2022 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
china
06.12.2022 kl 14:46 4998

Noen måneder til?????Da må ingen av triggerne slå til! Hvorfor antar du det?
jaroas50
06.12.2022 kl 14:58 4874

Kanskje de burde si opp folk istedet. Kan umulig være behov for 850 arbeidere i dette selskapet. Værste møkka på OSE
Londonmannen
06.12.2022 kl 15:03 4847

Ja, og de fikk rett! Solgte du PGS på 3-tallet i des 21 kan du umulig være fornøyd når den har steget neste 100% på ett år.
Sweetspot
06.12.2022 kl 15:23 4679

Nei.
Vent litt, så ser du hvilken som går bra🦅
Kommer nok bra på slutten i dag.
Alle som har gått bra har hatt en dipp, denne har dippen nå. Den har jo gått bra også. Så helt smørje er det vel ikke?
Ugle
06.12.2022 kl 15:23 4676

Potensiell intradag bunn er muligens truffet, med et lite supplement i form av et oljeløft her nå.
Slettet bruker
06.12.2022 kl 15:33 4606

Eller kanskje misfornøyde skal selge seg ut. Har en ikke tro på sin investering så er det tøft å sitte på aksjer i et selskap du ikke eier troa på. Ansetter de folk har ihvertfall PGS troa. Det betyr at de behøver folk fordi det er mer å gjøre. Det er bra.
At Du har mistet troa på den er jo ditt ståsted, men da er det logisk å selge seg ut og ta tap eller gevinst for så å gå videre i børsverdens selskaper …… Mange å velge i. Det er for meg ihvertfall ikke logisk å prate en aksje jeg selv eier totalt ned. Da ville jeg solgt eller aldri kjøpt. Da er alle elementene du valgte å kjøpe den på, borte. Bitterhet er en dårlig følgesvenn uansett 😌
PS. I dag er det rødt over hele linja 😌
Redigert 06.12.2022 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
oppturen
06.12.2022 kl 15:36 4576

Selskapet har da en flott utvikling, dessverre er det mange som «spiller» på børs istedenfor å invistere.
Slettet bruker
06.12.2022 kl 16:42 4212

Tatt en liten pause fra å følge med, men her går det trått. Må skje noe snart, like før sikkert. Optimismen fra Q3 lever ennå her hos meg😊👍🎉🕺
unikum
06.12.2022 kl 16:45 4194

Nok en dag der kursen blir kjørt raskt ned, deretter holdes kursen i sjakk sikkert for å skape usikkerhet. Å tause Pedersen bør kanskje døpes til tause Birgitte. Fatter ikke hva han tenkte på under Q3...12 12 går vel tiden ut for rep emi
oppturen
06.12.2022 kl 16:51 4133

Shearwater ser ut som de har lagt minst 1 skip i vinter opplag. Noen som har oversikt over hvor mange av skipene til Shearwater som er i kaldt opplag, varmt opplag og i drift?

Blir interresant å se hva verdsettelsen blir om de skal børsnoteres neste år. Regner med de da benytter anledningen til å hente penger til å få skip tilbake i arbeid
Komodo
06.12.2022 kl 17:11 4141

Det er faktisk et godt poeng, nærmere bestemt 3,50. Det er greit å ha litt perspektiv. Så de som gikk inn med sparepengene sine for ett år siden, har nå tjent 65%, noe som er langt over hva man kan forvente på alt av aksjesparing enten der er i fond eller rene aksjer. Og de som gikk inn etter krakket i januar, men før 4. mars har gjort ekstra gode penger! Men det er nok flere av oss her inne som venter på at dette selskapet skal ta skikkelig av, og da blir 65% lommerusk i forhold.
Maxx
06.12.2022 kl 17:13 4316

Dritt lei over at oljekursen så til de grader skal styre kursen i PGS

Kunne skjønt det da aksje. Stod i 2.80 - 3 kr og føk til 5.... At folk da var nervøse i februar, mars, april. Den gangen en viste/trodde at PGS hadde en fot i skifteretten. Kort tid etter PGS rapporterte års underskudd på over 1 milliard for 2-3 året på rad. Da alt så mørkest ut

Men mye, mye har skjedd med både markedet og PGS siden da.

Så hvis oljen lå på 94-96 usd nå og Brasil kontrakten. Og andre kom og gode resultater kom og kursen gikk til 11+. Så kom det en spekulativ nedgang i oljeprisen på 6-9% på et par døgn. Skulle da PGS stupt ned fra 11 til 8 igjen ??

Er det sånn i andre aksjer...... At en en så til de grader slavisk følger et slikt parameter. PGS selger ikke olje!!!! De selger seismikk til olje og gass og de selger seismikk til gruvedrift og c02 lagring på havbunnen

Ja, pga trenger at oljekursen holder seg over et hvist nivå, mest sannsynlig 70 for at investeringene fra oljebransjen skal opprettholdes. Men om et fat olje koster 80 eller 88 usd fatet er rivende likegyldig for PGS
Komodo
06.12.2022 kl 17:25 4230

Det resonnementet der er jeg ikke enig i. Dersom det f.eks. meldes at de får Brasilkontrakt, og samtidig at en båt tas ut av opplag, er det vel ganske sikkert at kursen flyttes et par hakk opp. Men den kommer fortsatt til å svinge, så det er vel ingen grunn til at man ikke skal kunne selge på topper og kjøpe på fall i flere år framover ennå.
Castornova
06.12.2022 kl 17:41 4197

Kursen til Pgs har vært nesten ni så om de gikk inn på 3,50 og solgte omtrent på topp så har du over 100% avkastning👍 Jeg venter selv på at det skal ta av men trader den når jeg kan i mellomtiden😊
rischioso
06.12.2022 kl 18:27 4036

Ja, du har helt rett i at PGS ikke er direkte berørt av svingninger i oljepris da de ikke selger olje og letes skal det uansett hvor oljeselskapene tjener penger som gress selv på både 80 og 70usd/fatet, MEN OSE er en oljebørs hvor absolutt alle selskap som er listet her blir mer eller mindre berørt av svingningene i oljeprisen uavhengig av bransje. Mao, slike svingninger som ikke er fundamentalt betinga er kun midlertidige og skaper muligheter for de som ønsker en inngang og/eller de som har tørt krutt tilgjengelig for å øke og frustrerende for de som sitter long og ikke har ekstra midler å handle for på slike tidvise midlertidige dipper, men er man al-in og long så er dette å anse som ikke annet enn støy på veien for den fundamentale kalkulatoren vinnen alltid til slutt.

Kina er på vei til å våkne hvor betydelig etterspørsel etter olje vil uansett tvinge seg frem i tiden fremover hvor det er å forvente oljepris peaker på rundt det dobbelte av dagens prisnivå så er det noe man ikke bør være bekymret for fremover så er det oljeetterspørselen og oljepris som igjen trigger behovet for leting men på veien vil det fortsette å svinge i perioder - som det alltid har gjort ... ;)
Redigert 06.12.2022 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
Platinum365
06.12.2022 kl 18:32 4059

Magnus Halvorsen sin «feil» at vi er her nede.

Og ledelsen som lovet for mye kortsiktig.

I mars-april covid-19 i 2020, da selskapet måtte reddes av skattebetalernes penger, var prisen målt opp til dagens utvanning ca 17-20kr.

Oljen var på 60-tallet

At vi nå, etter redningsaksjon og utvanning befinner oss på 5.50 straks, er ganske uforståelig
Tosha
06.12.2022 kl 18:47 4009

Er det andre enn meg som har blitt noe mer skeptisk til at PGS får kontrakten med Petrobras siden en avgjørelse har dratt ut i tid? Utlysningen ble avlyst forrige vinter. Kan det samme skje igjen, eller har det kommet en klage fra Shearwater som gjør at PGS likevel ikke får tilbudet?

Edit: jeg er fortsatt positiv til PGS på (mellom)lang sikt, men dersom vi mister Petrobraskontrakten på oppløpssiden vil jeg anta at vi dessverre skal et stykke lenger ned (igjen). Viktigheten av den kontrakten har trolig blitt overdrevet av flere her inne, også undertegnede.
Redigert 06.12.2022 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
hydrangea
06.12.2022 kl 18:54 3953

Det er kjett med regnværsdager som dette når vi sitter og venter på silkeføre i bakken. Men vi må stikke en finger i jorda og se på hva PGS selv har informert markedet om. Siste informasjon som kom fra selskapet og som kunne tolkes negativt var da de presenterte Q1 i år og usikkerhet rundt overholdelse av lånebetingelsene i september. Etter det har de levert bedre enn guiding. Ratene er nå tilbake på historiske nivåer. Siste emisjon ble tegnet på minutter uten nevneverdig rabatt. Nå tas en ny båt ut av kaldtopplag, det oppbemannes og 2023 nærmer seg fullbooket. Kontraktene strømmer på (kun de over en viss størrelse som børsmeldes). Styret har handlet for millioner av kroner. Et godt knippe kjente norske investorer har fått øynene opp for PGS og lagt penger i potten. Det er synd å se at mange skremmes ut av aksjen når det fundamentale og fremtidsutsiktene er så bra. Kursen på dette nivået er bare midlertidig. Det er bare å sette seg tilbake, puste dypt, vente på tall fra Q4 og årsresultat 2022 som også mest sannsynlig vil overraske med late sales og multi client bibliotek- salg. PGS kommer til å skuffe inn penger framover og jeg gleder meg til reprisinga starter for alvor.
rischioso
06.12.2022 kl 19:16 3805

Anbudsrunden ble den gang avlyst før kontraktstildeling fordi Petrobas bestemte seg for å dele opp i flere mindre kontrakter.
Anbudsrunden som nå er kjørt er avsluttet og akseptert hvor innsigelsesperioden fra andre er over - at det drøyer denne gang kan derfor ikke være annullering for da slår betydelig erstatningansvar inn. Det er nok heller detaljdiskusjoner noe som ofte hører med når kontrakten er stor og dermed mer uoversiktlig sammenlignet med en mindre. Detaljer relatert til forbehold for å sikre seg mot uforutsette ekstrakostnader og en enighet om fordeling av disse mm.

Det kan fort bli en lengre prosess for å få dette på plass avhengig av hvor mange forbehold og hvis-om-atte det er snakk om, men som vi kjenner til så er anbudet vunnet, avsluttet og dermed akseptert. Starttidspunktet ligger også et stykke frem i tid hvor fartøyet som nå er tatt ut av dokk skal sjekkes og klargjøres hvor dette med største sannsynlighet går hånd i hånd.

Ledelsen har også sagt at de anser kontrakten som sikker, men oppdaterer nok ikke mer på den før detaljene er på plass. Ser vi så alt i sammenheng så burde det ikke være noen usikkerhet knyttet til dette, men skjønner godt at man ønsker å få dette formelt bekreftet da det vil være en kurstrigger - og det kommer når detaljene er på plass.
Redigert 06.12.2022 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
Tosha
06.12.2022 kl 19:30 3738

Du har forhåpentligvis og trolig rett i at tenderen ikke kan bli avlyst grunnet et mulig erstatningsansvar.

Når det gjelder innsigelsesperioden har Shearwater levert en formell klage på anbudsprossen, tilsynelatende innen tidsfristen. Kort fortalt argumenterer de, etter min forståelse, for at PGS sitt tilbud ikke oppfyller minimumskravene til oppdraget. Jeg oppfatter det som at PGS benytter ett lavpass-filter under prosessering, noe som tilsynelatende bryter med kravene i prosjektutlysningen. Dersom informasjonen de "beviser" er korrekt, ser det for meg ut som de kan ha et poeng. Klagen, på portugisisk, finnes under "Notes and Clarifications" og "Interposicao de Recurso" på Petronect under prosjeknummeret. Jeg har maskinoversatt fra portugisisk til engelsk, så det kan ha forsvunnet enkelte teknikaliteter i oversettelsen, men jeg føler meg dessverre trygg på at hovedpunktene er korrekt. Hvor viktig dette punktet er kan sikkert andre med med kompetanse om seismisk prosessering forklare nærmere.

Oppdatering: jeg ser at PGS har levert et svar 2. desember. Leser dette nå og publiserer et sammendrag av svaret snarast.
Redigert 06.12.2022 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Artige
06.12.2022 kl 19:47 3630

Selvsagt vil de helst ha inn rep emi pengene men uten melding kommer vi ikke dit. De har brukt mulig kontakt for å kjøre emisjon. Innen noen uker skulle det meldes. Ledelsen har bevist at de ikke et til å stole på. Luringer.