$$$PPPGGGSSS$$$ "PGS AKSJONÆRER FORTJENER EN BEDRE TRÅD"

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.12.2022 kl 09:39
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 13.11.2022 kl 13:09 397745

Personlig syns jeg de beste bidragsyterne her er de langsiktige som bringer gode analyser om PGS framtidsmuligheter og sannsynlige utvikling. Takk til dere. Takk også til dere med godt humør og god tone.

Jeg kommer aldri til å selge PGS på ensiffrede kurser. Men å henge her på forumet er en hobby som det nå frister å ta en pause fra.

Ser at tråden er blitt kontraproduktiv og i hendene på sleskete aktører som ønsker robbe oss. Kanskje er det bare negativt å være en "folkeaksje", i hvertfall mens vi undertiden opplever kraftig manipulasjon og ikke så mye drahjelp fra ledelsen som vi kunne håpt kommunikasjonsmessig.

Så da er det bare for denne karen hvertfall og putte aksjen i skuffen, og vente på q4-tallene og gjøre en vurdering da på langt høyere kurser.

Anbefaler dere å starte nye PGS-tråder, og så ses vi sikkert i fremtiden

🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊
Redigert 13.12.2022 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
TonyB
25.11.2022 kl 17:37 5185

Jeg er LONG, derfor har jeg i dag gjort min daglige øvelse: Zoome ut, puste litt, reflektere litt…Forsvant det vanvittige markedet over natta? Begynner ikke PGS endelig å tjene de store pengene? Er energimangelen løst? Hadde ledelsen lyst å bare kaste bort millioner på kurs 6,7 fordi de er sikre på at de snart er konk?…., er ikke ratingen hos kreditorer bedret slik at refi skal kunne gå smertefritt og gi bedre vilkår? Var det slik at nesten ingen ville kjøpe i den brennhete emisjonen (ref halvtime….)? Har ikke PGS også funnet nye bein å stå på ift databibliotektilganger, seismikk innen havbunnmineralkartlegging, havvind, karbonlagring….? Faller vi for «aksjespillet» til de store kontraktene kommer? Hadde du tro på det fundamentale for selskapet før emisjonen? Hva har endret seg i de fundamentale forhold annet enn at selskapet har fullere ordrebøker og er mer solid mtp emisjonen? Tålmodighet er en kunst. Ingen liker å se sine verdier (midlertidig) i rødt. Men, mistet jeg troen på det klart forbedrede markedet og hvor tilbyderne av seismikk er færre enn noen gang?…, tror jeg virkelig ikke dette vil trigge rater og fulle ordrebøker langt frem etterhvert som verden skriker etter energi, men hvor grønn leveranse er tiår frem?… Vel, jeg kan selvsagt ikke garantere meg selv noe i en gal verden, men jeg tar en runde på dette før jeg gjør en kortsiktig tabbe (gigatabbe)… og etter en slik runde, ligger aksjene ekstra trygt i safen. Eneste jeg irriterer meg på, er at jeg ikke har mer cash til å hope inn flere aksjer. God helg alle😊
Redigert 25.11.2022 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2022 kl 17:38 5192

Takk for opplysende lett forståelig innlegg.

Med erfaring kommer ro, forstår vi
Slettet bruker
25.11.2022 kl 17:47 5201

Jeg vil bli mer som Tony. Rund og cremet og klok. Ugle i fløte og sherrygryte?🫠

Kos deg i helgen T-bone 😁
slipp
25.11.2022 kl 17:58 5210

Den beveger seg mellom støtte på 5,42 kroner og motstand på 7,65 kroner. Vi bør være lykkelig at den ikke faller under 5.42 noen dager
kondor
25.11.2022 kl 18:08 5146

en long investering er ofte resultatet av en kort feilinvestering
Slettet bruker
25.11.2022 kl 18:25 5100

For tre uker siden 4 nov stod olja i 98.57$ samtidig stod PGS i 7.70 kr

Ved børsslutt idag stod olja i rundt 85.30$ og PGS i 5.72 kr. En nedgang i oljeprisen på over 13$ samtidig som PGS har falt 1.98 kr noe som tilsvarer ca 15 øre pr. Oljedollar.

Jeg sier ikke olja har skylda for hele fallet i PGS men det er en god bidragsyter. Det er vel ikke helt utenkelig at noen større aksjonærer har sikret gevinst fra forrige emisjon!

Det er også stor sannsynlighet for at olja skal ned å teste støtte på 70 tallet i uka som kommer. Resesjonsfrykt og Coronaproblematikk ser jeg på som to faktorer i ett for tiden svakt oljemarked, men som HvRo pleier å si vi vet alle hvor olja skal etterhvert og jeg håper og tror desember blir en måned hvor oljepris og kursen i PGS hjulpet av noen godkontrakter drar nordover..........
Slettet bruker
25.11.2022 kl 19:02 4929

Tony B: Ja bare å legge aksjene i safen og stenge igjen. Ta dem frem igjen når alt er avseg styrt og at pengene fra div. Kontrakter og late sales strømmer på ……. Det som går ned, kommer nok opp,. Det er nok det eneste som jeg kan si sikkert. Alt det andre i aksjen er totalt uforandret 😄 Go Helg 🚢🚢🦅🦅
Redigert 25.11.2022 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2022 kl 19:02 4980

Kursen vil være en helt annen om noen uker/årsskifte. Kun de kortsiktige som stresser nå. Kursen vil komme opp, nyheter og kontrakter vil komme som kurstriggere fremover. Spennende å være ombord for første gang i PGS. God helg!
Redigert 25.11.2022 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.11.2022 kl 19:10 5007

%-vis har PGS falt det dobbelte (26% vs 13%) av hva olja har falt i perioden så liten relevans å finne i så måte. Ei heller er PGS et oljeselskap som blir direkte berørt av en lavere oljepris.

Holder derfor heller en knapp på at nedgangen hovedsakelig skyldes midlertidig nedsalg pga regnskapsmessig-/skattemessige årsaker noe som inntreffer i siste Q hvert år - noen ganger mer og andre ganger mindre - toppet med økt aggressivitet fra shortere som er kjent med nedsalget da begge er kunder hos en og samme kilde. Det ville vært naivt og tro at ikke slik info kryper over til motsatt side av bordet....

Men igjen, det er en midlertidig event som stopper opp like plutselig som den startet og vil få en kickstart tilbake når short skal dekkes så kursmessig kan vi være tilbake raskere enn de fleste ser for seg.

Skulle i tillegg en megakontrakt bli meldt (som er sagt å være like rundt hjørnet) så er vi ikke bare tilbake, men godt på oversiden av der vi var for bare 3 uker siden så her ligger det meste til rette for at ting kan endres veldig raskt - og det med positivt fortegn - til uka vet vi mer .. ;)
Redigert 25.11.2022 kl 19:14 Du må logge inn for å svare
Platinum365
25.11.2022 kl 20:23 4699

Jeg vil tro, nå snakker jeg ekstremt diplomatisk, at nedgangen skyldes den plutselige emisjonen. Jeg kan godt utdype det, men jeg tror og mener jeg har gjort det tidligere.

Apropos long posisjoner og at alt som går ned skal opp.

Topp 50 i dag på s&p, om 30 år er ingen av selskapene der, eller kanskje noen, men de er ikke på den samme posisjonen. Utdyper heller ikke det nærmere.

Heier på oss! Få den reisen nå!

Ta invest
25.11.2022 kl 21:13 4499

Hva tenker dere som har sittet i aksjen lenge , hva er intervallet på min , Max kurs framover neste 2 år ? Eg er for ny til å sjå så langt fram i dette markedet . Men er ikke kortsiktig så kursen før nyttår spiller ikke så mye . Mer om det er utsikter til utbytte kanskje isteden for stor kursøkning på kort sikt . Tenker mer av gjeld må reduseres før utbytte , men er jo bra driv på dette nå . Historisk , hvor lenge er en opptur slik vi venter på . Prøver å finne litt slik info men er ikke så lett å søke på konkret info. Takker for svar .
Ugle
25.11.2022 kl 21:26 4525

Hey, det vi kan være relativt sikre på er at FEITEFREDAG kan fint inntreffe neste uke… eller neste deretter. Asymmetrien er schtøggsvær på det tidspunktet her, og det er et tidsspørsmål om hvor lenge de klarer å presse ballen under vann før den fyker opp som om Jørgen Foss skulle dratt balalaika-reka på den.

Ikke mist alle kantene dine i mellomtiden, Rick Ross!
Leotwin
25.11.2022 kl 21:29 4538

Tror ikke du skal holde pusten frem til neste utbyttebetaling. Men du finner info om dette i prospektet punkt 10.1 (s. 48).

https://www.pgs.com/contentassets/5a6dd2e7df454aaea3220f7fc1ea2488/prospectus-24-nov-2022.pdf
Slettet bruker
25.11.2022 kl 22:00 4432

haha! Takk for en meget god og lang latter Ugle :) Balalaika-reka der altså...
Slettet bruker
25.11.2022 kl 22:20 4372

Hahaha, ja han var god der, Ugle
Quendi
25.11.2022 kl 22:24 4347

(3) $227.7 million TLB and $144.8 million ECF. Substantially all assets of the Group are pledged as security for - and all material subsidiaries of the Company guarantee for - the
indebtedness.

(4) $510.2 million TLB and $144.9 million ECF. Substantially all assets of the Group are pledged as security for - and all material subsidiaries of the Company guarantee for - the
indebtedness.

Det är stora lån PGS har kvar. Med den här utvattningen på 28% (40% fler aktier) kommer man kunna betala $180m. SSL/TLB-lånet löper ut i 2023 och mars 2024. Det är med andra ord stor risk för ytterligare emissioner längre fram. ECF-lånet är för fyra av Ramform-fartygen. PGS har alltså 3 stycken Ramform-fartyg som är cold-stacked som inte ens används - men man betalar stora summor pengar i lån och räntor för ingenting. Vet inte när ECF-lånen ska refinansieras.

The Group has substantial debt and lease amortization and maturity payments falling due during the fourth quarter of 2022
($35 million), through 2023 ($399 million) and in the first quarter of 2024 ($520 million)."

" The interest rate on the SSL equals Term SOFR plus a credit margin of 6.75%. The SSL has a final maturity on the same date as the TLB, 18 March 2024, but can be extended by 2 years for a fee."

Så räntan på de här lånen är ungefär 3,79% (SOFR just nu) + 6,75% = 10,54%.

10,54% på $1028m = ~$108m i räntor per år. Troligtvis har ECF-lånen en lite lägre ränta. Men det är fortsatt galna summor pengar som blir räntor.

Ser inte PGS situation som hållbar även om man gör ett relativt bra arbete med att betala av skulderna så är man för sent ute. Risken är gigantisk och som de skriver själva så är osäkerheten med nya investeringar inom olja stor - och är en risk för sällskapet.

Varför, varför, varför - säljer man inte de cold stacked fartygen man har istället för att råna aktieägarna?

"As of 30 September 2022, the Group had $726.4 million of outstanding floating interest rate debt, with interest rates based on three to six-month LIBOR rates, plus a margin."

Man skriver också att:

"The accumulation of the Group having a substantial amount of interest bearing debt and only having six 3D vessels operating
out of its 11 vessels makes the Group disproportionally more exposed to the outlined impacts, invariably tied with market
volatility as a risk factor in the seismic industry, compared to its peers within the same industry that have lower levels of
indebtedness."

Exakt - varför säljer ni inte de fartyg som är cold stacked då?
Redigert 25.11.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Ta invest
25.11.2022 kl 22:34 4307

Takk.siste utbytte i 2014. Og gode intensjoner om utbytte når»den tid kjem « . Redusert gjeld og forventa inntekt , så utbytte fra 2024 er mit bett . Kurs 10 i løpet av 2023 . Eg er forsiktig konservativ. Lykke til alle andre , og god helg .
Leotwin
25.11.2022 kl 22:41 4264

Enig. Tipper også 2024. Kursmål 16 2023. God helg til alle!
PSI- Investor
25.11.2022 kl 22:51 4236

Godt innlegg!
Ja det er rart hvordan man så lett fort glemmer hva man trodde på for få dager siden bare fordi kursen stuper.

Jeg har tatt meg selv i det så mange ganger.

I PGS var jeg mer komfortabel med å kjøpe på 7-tallet enn da jeg i dag sterkt vurderte å slette min ordre på 5,72.

Det er bare en mnd siden PGS lett fikk veldig stor respons på sin emisjon på 6,70.
Etterpå har det ikke skjedd en eneste negativ ting med selskapet.
Oljeprisen er ned ja.
Men oljeselskap blir fremdeles nødt til å finne olje for å ha noe å selge om få år.
Her en dag sto det et eller annet sted at kjente oljereserver i snitt vil vare bare i ti år.
Dvs at en rekke oljeselskap begynner å få dårlig tid.

Det er alltid best når kurser stiger. Man blir litt lei av å kjøpe på stadig nye dipper.
Så er klar for opptur nå.
Men jeg gir ikke opp! Det får bare ta litt mer tid da.
Redigert 25.11.2022 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.11.2022 kl 22:56 4203

Utbytte vil komme når den totale gjeldsgraden kommer under 2,75% - mao, vi nærmer nå etter siste gjeldsreduksjon og av samme grunn blir det spennende og se utviklingen på inntektssiden for Q4.
Quendi
25.11.2022 kl 23:01 4202

Ursäkta men det är helt verklighetsfrånvarande. Det finns en stor brist på realistiskt tänkande kring PGS här inne vilket är sorgligt att se. Förhoppningsvis klarar PGS det här på något magiskt sätt, men har svårt att tro det.

I kontrast till det skyhöga lån man har. Så gjorde man en vinst i Q3 2022 på $35m. En total vinst januari-september på $73m. Är det det som ska användas för att betala skulder på många hundra miljoner USD? Det skulle ta mer än tio år, på den tiden har också räntorna hunnit dubbla lånet.

BOTTOM LINE - PGS tjänar mindre pengar per år, än vad räntorna på lånen stiger med. Känns det hållbart?

Positivt är att från januari-september har PGS amorterat $271m. Negativt är att runt $160m av detta kommer från emission.
Redigert 25.11.2022 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Normalone
25.11.2022 kl 23:02 4296

Quendi - vi har klart en forskjellig investeringsfilosofi, jeg anser PGS for å være veldig attraktiv ved dagens MCAP nettopp pga potensialet som ligger i seismikk fremover sett opp mot tiltakene selskapet har gjort for å få håndtert den finansielle siden. Hørte akkurat de samme argumentene ift MPCC og Borr - utvanningen var betraktelig større der gjennom emisjoner, og de sleit også med gjeld, men likevel gikk aksjekursen 10-30 gangeren etter emisjonen (som var rene kriseemisjoner).

Når det er sagt - du fortsetter å forvrenge og gir feil opplysninger i innleggene dine. Siterer følgende fra ditt innlegg;

""As of 30 September 2022, the Group had $726.4 million of outstanding floating interest rate debt, with interest rates based on three to six-month LIBOR rates, plus a margin."

$726m är alltså BARA räntor. Det är helt sinnessjukt..."

Renten er IKKE på $726m - men det er gjelden (interest rate debt) som var på $726m pr 30. sept. Det er en stor forskjell...GJELDEN på $726m vil bli betraktelig lavere etter sist emisjon - og med en betraktelig bedre rating PGS har fått (som du heller ikke nevner) vil mulighetene for en refinansiering i løpet av 2023, til bedre vilkår og utsettelse av forfall være mulig. For ordens skyld kan også nevnes at ledelsen kjøpte aksjer for 6-7 mill til kurs kr 6.70.
Max-Investor
25.11.2022 kl 23:15 4229

Enig i det du sier her. Vi må ikke glemme at 14.okt stod kursen i 5,59 og tre uker senere i 7,7. Om tre uker så er det 16 desember. Med litt drahjelp av en kontrakt eller to, så kan vi passert kr 8,- før juleaften. Da er vi alle i partyhumør igjen. Datoer til side, så er det vel helst trenden vi ønsker å snu. Etter det så er det bare å ta tiden til hjelp. Ha en strålende helg.
Slettet bruker
25.11.2022 kl 23:15 4291

En god latter forlenger livet, og det har du definitivt gitt meg ikveld Quendi

Du har jo forstått null og niks av regnskapene til PGS viss du innbiller deg at de betaler over 700musd i året i renter

Hvor mange ganger gikk du første klasse omigjen??
Normalone
25.11.2022 kl 23:16 4353

Quendi - unnskyld, men poenget er at PGS ved å betale ned ytterligere på lånet (som pr 30. sept 726 mUSD) vil få lavere rentekostnader, mens PGS ser for seg enn økt driftsinntekt i tiden fremover. Kan f.eks sitere følgende fra sist børsmelding (kontrakt);

" We continue to experience increased exploration activity in this prolific
region and are very pleased with this contract"

Hvor du har at PGS vil tjene mindre penger pr år enn hva rentene på lånet stiger med, samsvarer ikke med informasjonen selskapet har uttrykt - og BOTTOM LINE Quendi er at du har en tendens til å komme med upresis og feilaktig informasjon. Du må gjerne være uenig og mene at en ikke bør investere i PGS - men kan du være så snill være mer presis og ikke komme med "påstander" på feilaktige forutsetninger?
Redigert 25.11.2022 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Quendi
25.11.2022 kl 23:17 4380

Det har du helt rätt i. Det är jag som snabbt skummar igenom texterna sent fredag kväll och ber om ursäkt för det.

Det jag vill komma fram till är - man har 3 st. ramformfartyg som står cold stacked - som man betalar stora summor pengar på. Seismiska marknaden är lönsam och efterfrågan stor nu, nu, nu - ändå finns inte behovet av att ta i bruk de 3 fartygen. När ska de användas är frågan? Varför säljer man inte fartygen?

Förstår om man inte vill ge ytterligare marknadsfördelar till Shearwater - men vad är alternativet..? Skrota dem? Tycker det är beklagligt att man lastar sina aktieägare med emission på emission. Men å andra sidan så är det fortsatt väldigt stora investerare som är ägare i PGS och intresset var stort i båda emissioner - så jag antar att de ser någonting jag inte ser. För jag kan verkligen inte se att risk/reward är bra.
portion
25.11.2022 kl 23:25 4348

En av de 3skipene (Victory)er på vei for klargjøring,da den muligens skal brukes i sommer sesongen 23.
På tide å følge litt bedre med?
Normalone
25.11.2022 kl 23:28 4348

Den er grei Quendi - og vi må nok erkjenne at det er mye som vi ikke er kjent med, så får vi (som ihvertfall er investert i PGS) håpe på at ledelsen etterhvert kan vise konkrete kontrakter/resultater som er i overensstemmelse med det selskapet har uttrykt/og "bildet" som ser ut til å tegne seg når det gjelder supersyklusen i seismikk. Som sagt - min erfaring er at det er nettopp er i selskaper som har hatt store finansielle utfordringer (på konkursen rand) som (også gjennom emisjoner) har fått kontroll og er på vei inn i et godt marked en virkelig kan tjene store penger (om en er litt tålmodig). Risk/rewars var elendig i MPCC for relativt kort stund siden - før en etter emisjon (der utdanningen var mye større enn i PGS) gikk 30 gangeren...
Redigert 25.11.2022 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
TOM2150
25.11.2022 kl 23:49 4295

Har ikke nedgangen bare med forflytning av penger å gjøre?
Quendi
25.11.2022 kl 23:53 4278

Faktum är att januari-september betalade PGS $66.5m i bara räntor. EBIT låg på samma period på $73m. Efter betald ränta och skatt har PGS januari-september en förlust på $27.8m från den operativa verksamheten.

Total skuld är $942m
Räntebärande skuld $726m minus $180m från emission = $546m. Med andra ord 25% lägre räntebärande skuld.

25% lägre ränta på januari-september är fortsatt $50m ränta framöver på 9 månader. Och att PGS har annan rating hos Moodys ger inte omedelbar fördel, det kan ge fördel när de refinansierar lånen. Fram till dess är det ett klimat där centralbankerna höjer räntorna och PGS låneräntor är därmed också på väg att bli högre.
Redigert 26.11.2022 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
25.11.2022 kl 23:56 4271

En litt morsom ting nå er at emisjonen som jo er i kroner vil få betalt ned flere dollar på gjelden nå enn da emisjonen ble gjort. For dollaren er jo opptil flere prosent billigere nå
Hammers
26.11.2022 kl 00:13 4210

Forferdelig mye "synsing, troing og ryggpissing" i PGS for tiden. Realitetene ser dere her - satt opp for 2-3 dager siden:
https://www.tradingview.com/x/1gauSFrz/

Brytes den fallende heltrukne linja i pågående H/S formasjon ser caset temmelig håpløst ut.
Da snakker man fort om ca kr 3 på sikt.

Interesserte må selv følge med.
Diagrammet var satt opp da kursen fortsatt lå på 6-tallet. Nå ligger den vel rundt 5,70.
Redigert 26.11.2022 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Maxx
26.11.2022 kl 00:26 4238

Her var det jævla mye sure og slitsomt å lese den jævla svensken

Men hvor får du det fra at PGS har 3 Ramform - skip i cold stake ??? Alle de 4 Ramform skipene er ute å jobber og ordrebok for 2022 er full og det er fylt opp en god del både for 1 og 2 q i 2023

Quendi
26.11.2022 kl 00:35 4257

Okej, Maxx.

Hur är det med Ramform Victory, Ramform Valiant, och Ramform Explorer då? Är de också ute på uppdrag eller var finns dem? Nog för att det är äldre fartyg men de gör ingen nytta där de där. Bättre att skrota/sälja när sällskapet är i akut behov av pengar.

Sen är jag inte överens med Hammer om att en HS-formation är bildad.. ser vad charten visar men det är en väldigt godtycklig tolkning av en HS-formation i mitt tycke.
Redigert 26.11.2022 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Maxx
26.11.2022 kl 00:39 4236

Vel nå har en jo sett en 15-40 " positive" teknisk analyser siste 2-4 mnd ( presentert av diverse både her på Hegnar forum og PGS investor på Facebook) som viste at alle tekniske signaler osv tilsa at det var rett før PGS brøt gjennom både 8-9 og 10 uten at det skjedde.

Så tror ikke en skal stole blindt på disse tekniske analysene som forandre seg fra dag til dag. Så da bør en vel heller ikke lese og tolke de " negative" teknisk analysen som sier ned mot 3.70 og 3 kroner helt bokstavelig heller da.....eller ?

Hvis en aksje da først har havnet i i en " negativ trend " og da får en negativ teknisk analyse så skal jo aksjen egentlig gå i 00 til slutt da, som en selv oppfyllende profiti om en skal følge disse analysene

Om PGS sin kurs havner med på f. Eks 3.5 så er total markedsverdi ca 2.8-3 milliarder. Er det " logisk" dersom PGS fortsetter å levere en 200-300 millioner kroner in pluss i kvartalet. Dersom utviklingen fortsetter fra nesten alle båter til kaien og opp mot 6-7-8 skip i jobb..... Dersom dagsratene øker med 20-30-40% i pris ut i 2023 og dersom gjeldene går ned fra ca 10.5 milliarder kroner i januar 2022 til nærmer 5.5 milliarder i august 2023

PGS kom fra flere år med milliarder i minus på årsregnskap, til å nå gå i pluss.

Høres i såfall jævla merkelig ut
Redigert 26.11.2022 kl 00:45 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.11.2022 kl 00:46 4238

TA handler om hva dine medaksjonærer foretar seg i papiret.
Ikke om hva jeg forteller dere at DE faktisk gjør med egne posisjoner.

Jeg dri...vel i PGS og hvordan det går videre.
Jeg forteller kun hva TA forteller om caset; https://www.tradingview.com/x/1gauSFrz/
PSI- Investor
26.11.2022 kl 00:46 4330

Dersom kursen skal til 3 får man trøste seg med at profesjonelle investorer var villige til å gå inn med halvannen milliard på 6,70 så man er ikke helt alene om å ha tatt totalt feil.
Men har altså ikke det aller minste tro på noe 3- tall