Nytt styremedlem

MorganKane
RECSI 15.11.2022 kl 00:15 4986

Punkt 5 i lists mi Hvem blir det nye styremedlemmer? Jo mer jeg tenker på det så tror jeg det vil foretas en stor emisjon mot en ny stor aktør. Emisjonen vil bli satt høyt. Fordi Hanwha vil bli vannet ut. Og Recsi har allerede i dag en enormt mye høyere verdi enn hva aksjekursen tilsier (hvis ML faktisk kommer på skinner igjen slik som jeg er overbevist om at vil skje). Mao, den vil bli satt langt over 20 som Hanwha selv ga. Lovverket, generell subsidiering, batterier etc har kommet langt siden da. Og oppsiden er enorm. Hvis jeg skulle ha satt den ville jeg satt den til 42,5. Akkurat det setter jeg imidlertid ingen Morgan Kane garanti på, men at emisjonskursen vil bli satt nærmere 42,5 enn dagens kurs, ja, det er jeg nesten sikker på at den blir.

Men hvem blir denne nye store aktøren? Stabukk har nevnt Equinor. De er store nok. Har milliarder å spytte inn i fornybarkjeden. Men de er ikke amerikanske. Jeg tror vi vil få inn ett stort amerikansk energiselskap. Med lovene som Biden har innført det siste to årene innenfor solar, batteri og chips og krav om lavt karbonavtrykk og energisikkerhet og nå sist altså project Riser på plass, så er nok vekstplanene til Hanwha sannsynligvis såpass store at de ønsker en annen stor aktør på laget. Det er bra. Både i forhold til kompetanse, kapital og risiko.

Og husk: for ett par uker siden annonserte Recsi at de allerede hadde jobbet med å få inn nytt styremedlem før bråket om dette startet for en drøy måned tid siden. De sa videre at de ventet annonsering av dette rimelig raskt. Hvor lang tid kan det ta hvis det da ikke ligger noen større og grundigere selskapsforhandlinger til grunn også? En privatperson tar to sekunder å få inn i styret. Å få en avtale med et annet mutimilliardselskap kan imidlertid ta litt tid. Jeg har ingen snøring på hvem det kan være, men tipper det er nevnt på listen linket opp under...


https://www.spglobal.com/commodityinsights/top250/region/2021
Kvike11
15.11.2022 kl 07:56 4757

Der skal naturligvis først afholdes en ekstra ordinær generalforsamling inden der kan vælges nyt styremedlem.
Regner med det sker inden jul, altaler bliver jo også lavet inden jul, hvis alt går som det skal.
Imorgen kvartalstal, forventer meget gode nyheder og 2 ciffret kurstigning
Slettet bruker
15.11.2022 kl 08:00 4731

Ja de bør komme med noe bra nå, kursen er også altfor lav i forhold til potensialet
Stabukk
15.11.2022 kl 09:22 4590

Ikke usannsynlige tanker, men også spekulasjoner fra MorganKane så langt. Jatakk til en høy kurs ved rettet emi, men over 30 er gjerne litt optimistisk? Tror Hanwha helst vil få inn et nytt styremedlem i løpet av desember. Da kan styret godta en varslet avtale om hele eller deler av produksjonen fra ML.

Dro frem Equinor som mulig større aksjonær fordi de har rikelig med kapital og vil satse mer innen fornybart. Dessuten er de fra før største eier i Scatec, med ca. 13% av aksjene. Men Hanwha/Rec må gjerne få med seg en stor amerikanske aktør.

Med fokus på klima og møte i Egypt burde Rec også ha fokus på salg av sin teknologi. Flere store land vil satse mer på solkraft. Kapital til utbygging i ML kan også hentes fra salg av teknologi. Så gjerne en overraskende melding om dette!
Redigert 15.11.2022 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
MorganKane
15.11.2022 kl 10:01 4509

Tja,

Husk at Hanwha spyttet inn 20 kr per aksje før noen som helst intensiver av betydning var vedtatt. Disse har kommet på rekke og rad i 2022. For hele verdikjeden. I tillegg har batterier kommet betydelig lenger og bygger i Moses Lake as we speak. At en eventuell emisjon, hvor Hanwha blir utvannet, vil settes himmelhøyt over 20, er åpenbart. Om den også blir satt over 30 er selvfølgelig usikkert/spekulativt, men jeg mener den bør det. Og det rette selskapet, om det nå er en ren energyplayer, fornybarselskap eller i Semiconductor industrien, vil være villige til dette.

Det er mange måter man kan hente kapital fra. James May snakket om dette på q2. For ML og betjening av eksisterende obligasjonslån vil dette være uproblematisk. Hvis Project Riser skal realiseres må det imidlertid kraftigere lut til. Riktignok mener jeg at Project Riser viil ha rett til offentlig støtte igjennom de nye ordningene (i tillegg til rene dollars ved salg av solar), men dette er et milliardprosjekt i dollars og da trenger man sannsynligvis å få til samarbeid. Kanskje Hanwha kjører på alene, med de støtteordninger som nå er der er dette en gulldeal uansett, men med en aktør til på laget så øker fleksibiliteten og mulighetene.

Dessuten så ser jeg på dette som den eneste grunnen til at nytt styremedlem har tatt så lang tid.
Redigert 15.11.2022 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Stabukk
15.11.2022 kl 10:43 4411

Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet ! Kjøperne burde helst stått i kø for å komme seg inn dagen før Q3, men det skjer ikke så langt. Vi får bare håpe at mer konkret informasjon og guiding på Q3 drar kursen tilbake over 20 resten av uken.

Men inntil videre har markedet ikke «tatt bølgen» for Recsi. Kanskje må vi bare innse at de avgjørende meldingene først kommer over nyttår? Kan godt klare å vente 6-9 mnd på kurs 25-30. Er nokså sikker på at vi er der i løpet av 2023, men er mindre sikker på at Recsi blir årets nyttårsrakett.
Nsxnsx
15.11.2022 kl 11:20 4332

syns 20,- nå er helt OK :)
Stabukk
15.11.2022 kl 13:46 4150

Vi vestlendingar har lært at det ikkje er lurt å pissa i motvind. På skulen lærte vi også prosent-rekning. Teknisk analyse seier vel at alle aksjar på ein børs er rett prisa. Då hjelper det lite å vera analytikar og meina at «fair price» for Recsi er 26-29 kr.

Frå dagens kurs og opp til 30 er det over 50%. Opp til 42,50 er det godt over 100%. Synest sjølv eg er optimist som håpar på kurs 30 ein eller annan gong neste år. Men eg huskar også at kursen i vår favoritt har gått 60-70% på eit par dagar!
Skalleknarp
15.11.2022 kl 14:23 4073

Blir jo spennende hva som kommer fram på Q3 da... Håper det er et ultra tyyyydelig budskap/guiding så det ikke blir så mye spekulasjoner som erfaringsmessig lett påvirker RECSI kursen sørover.
MorganKane
15.11.2022 kl 14:32 4039

Kursmål i seg selv gir ingen mening hvis du ikke samtidig har en menig om det fundamentale (at langsiktig teknisk analyse fungerer er fordi også her ligger der fundamentale forhold i bunn). Hvilket resultat i 2024 og 2025 legger du til grunn for kursmålet ditt på 30 kroner? Mitt fundament for 42,5 er en positiv bunnlinje i 2024 og en på flere hundre millioner dollar fra 2025 og videre fremover (gidder ikke repetere detaljene for dette nå). Eventuelle ytterligere investeringer etc vil gi ytterlige vekst på bunnlinja på sikt.
Stabukk
15.11.2022 kl 16:25 3855

Godt å bli sett till «til veggs» og bli avkrevd ei forklaring! Skal prøva så godt eg kan:
Har gjort ei samanlikning med Aker Solutions, som ligg an til ei omsetning på 35-40 mrd. kr for 2022. EBITDA har så langt passert 2 mrd. Med litt mindre overskudd for Q4 enn i Q3 vil Akso landa på ca. 2,7 mrd. kr i EBITDA i år. Per i dag er selskapet prisa til ein børsverdi på ca. 17,7 mrd. kroner. Akso har vore i det ein må kalla for «vanleg» drift dei siste åra, så ein bør gå ut frå at børsverdien er ganske «fair».

Recsi sin kurs på rundt 20 kr gir i dag ein børsverdi på ca. 8,35 mrd. For at selskapet skal komma opp i ein børsverdi tilsvarande Akso sin, må kursen litt over doblast. La oss seir til ca. 42,50 som lenge har vore MorganKane sitt kursmål. Oppfattar Pareto si analyse slik at Rec Silicon kan oppnå ein ganske stødig EBITDA på ca. 230MUSD frå 2025, kanskje frå 2026 når fabrikken i Moses lake er i full drift. Går alt etter planen, vil altså Rec få EBITDA på godt over 2 mrd per år, kanskje meir om poly-prisane held seg bra. Og endå litt høgare med 3 dollar pr. kilo i tax credit, som er vedtatt. Pareto har eit kursmål på 75 i 2025.

Synest Pareto si vurdering virkar ganske gjennomtenkt. Samtidig har Pareto ei stund hatt høgare kursmål på kort sikt enn SB1Markets, som hadde kursmål 20 der vi i dag er. Dette kursmålet er vel løfta litt (huskar ikkje i farten kor mykje). Baserer mitt kursmål på ei litt forsiktigare vurdering enn Pareto, men ser ikkje bort frå at dei tålmodige og litt langsiktige kan oppleva kurs 75 om 3-4 år. På vegen dit må 30 passerast!

Bruk av kapital til andre investeringar gjer at underteikna vil vurdera salg av mine Recsi-aksjar før kursen evt. når 30. Evt. delvis salg for å redusera risiko. Er i dag nesten all inn i Recsi. Ser med stor spenning fram til Q3 og at kursen skal komma over i eit nytt intervall!
MorganKane
15.11.2022 kl 22:15 3524

Med en aksjekurs på under 20 kroner er det åpenbart at markedet har lave forventninger til Q3. Dermed mener jeg at så lenge planene om ML fortsatt gjelder og det ikke er noen store lik i skapet, som jeg ikke tror vil skje, men som ikke er helt utenkelig (ofte har jo ny påtroppende CEO storrengjøring på første q han har ansvaret for før han "snur" skuta), så skal vi sakte med sikkert videre oppover (frem til neste q).

Enhver større positiv "nyhet", eventuelt guiding, i forhold til mine punkter på en annen tråd jeg har her inne bør skape betydelig oppdrift i kursen. Men for ingen er nødvendige for å sakte med sikkert tikke oppover (med de vanlige svingningene).

Jeg mener for øvrig at all prat om kontrakter er tull. Fokuset bør være på selve fremdriften på gjenåpning av ML. Og etterhvert nytt styremedlem. Kontrakter vil komme når de kommer.
Redigert 15.11.2022 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
MorganKane
15.11.2022 kl 22:27 3476

Stabukk,

Bra. Skal se på dette nærmere etterhvert. Mange fornuftige ting her, men litt usikker på gjeld til Aker Solutions. På sikt er det bunnlinja som teller. Etter skatt. Ha også i bakhodet at Recsi er en esg aksje som bør ha høyere multipler enn en vanlig industri aksje.

Jeg tror også at 2, 5 milliarder i årlig bitda for Recsi er i det nedre området. Jeg tror vi vil nå det allerede i q4 2024. Men nå må det legges seg her. Gleder meg til i morgen. Overraskende lav kurs. Bra at forventningene er lave. Har selv en god følelse. Det eneste jeg kan være litt nervøs for er om James hadde noen skikkelige lik i skapet. Jeg tror dog ikke det. Snakkes.
Redigert 15.11.2022 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
15.11.2022 kl 23:04 3362

Hadde vel kommet et PW om det hadde vært for ille…?
Stabukk
16.11.2022 kl 07:32 3017

Skuffande Q3-tall blir saklig referert og grunngitt i finanspressa, men restart av ML er i rute.
Litt usikker, men kursen skal kanskje ikkje over 20 i dag?
PS: Ser også at dn.no har fått med seg at omsetning første 9 mnd er oppe i 1,1 mrd kr med ML stengt, mot 989 mill for samme periode i fjor.
DN omtalar også den positive kursutviklinga etter Aker si overtaking og videresalg til Hanwha som største eigar.
Redigert 16.11.2022 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.11.2022 kl 08:39 2739

Ja, svakt resultat. Spesielt Butte skuffer. Dog så var Levende klar på at prisene øker videre fremover og at høyere energipriser etc blir kompensert for.

Det viktigste var at ML fortsatt er i rute. Når det gjelder Project Riser så var han også klar på at dette ikke er Recsi sitt prosjekt. Dermed er det mindre grunn til å få inn en ny stor aktør på laget. Jeg tok nok derfor feil rundt dette. Da er det ikke fullt så spennende å se hvem nytt styremedlem blir.

Vi skal sikkert litt ned kjenner jeg Recsi sine salgskåte selgere rett, men jeg mener at presentasjonen, når man ser fremover, virker solid. Levens er åpenbart i mine øyne kompetent. Snakker rolig, med tyngde, pedagogisk og glad i detaljer. Selv om det var skuffende at han ikke hadde noe nytt om Yulin. Utover at de jobber med saken. Og vil melde nyheter når de er der.
Skalleknarp
16.11.2022 kl 08:57 2609

Over 20 - havner vi over 19 da... jeg regner med godt ned på 18 tallet et stykke. Kanskje det snur litt oppover ut på dagen...?
Redigert 16.11.2022 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
16.11.2022 kl 09:15 2477

Synes det er litt rart at Recsi bryr seg med å holde kursen lav. Det må ligge noe bak.

Tall er tall, men de kunne gjerne vært litt mer entusiastiske over "megatrenden" som de kaller det.

Konklusjon: kursen SKAL ligge mellom 17-20 inntil de ser seg tjent med en økning.
Stabukk
16.11.2022 kl 09:29 2354

Litt ironi frå mi side i den kommentaren! Hadde venta kraftig fall, i alle fall frå start. Er vel tvilsomt om vi er tilbake på 19 i dag. Kanskje under 18?
Skulle Hanwha ha ambisjonar om å ta kontroll, trur eg dei må over 20. Mine aksjar er lagt i skuffa inntil vidare.
Marketwatch
16.11.2022 kl 09:48 2215

At Butte har negativt dekningsbidrag synes jeg er skuffende. De ser ut til å være svært sensitiv for økninger i energiprisene, det er noe de forhåpentligvis jobber med å komme bort ifra. Det store synes imidlertid å ligge fast, gjenåpning av ML. Inngåelse av kontrakter på levering er derfor det som kan trigge kursen fremover, ellers er jeg redd den blir liggende nokså flatt under kr 20,-. Det er forøvrig greit å ikke legge alle eggene i en kurv, der er fortsatt flust med andre aksjer som også har bra stigningspotensiale.
Nsxnsx
16.11.2022 kl 10:16 2063

Med en ledelse som liker å snakke ned eget selskap......så må vi enten være VEEELDIG langsiktige. Eller innse som de fleste aksjonærer at her er det trading som gjelder. Som trading aksje er den fantastisk. Som en seriøs industribygger har de nok fremdeles en del å gå på. Syns de surrer fælt :) :)

Happy trading :)
Lighthouse
16.11.2022 kl 10:19 2045

Ikke så veldig langsiktig. Gjenåpningen av Moses Lake ligger fast den.
Nsxnsx
16.11.2022 kl 10:25 2017

Men en kan jo lure på hvorfor en kontrakt med HS tar 6 måneder å skrive ????

Hadde lett fikset det på en uke jeg :) :) CEO må bare ringe meg så skal jeg gi dem ett dytt i riktig retning :)
Stabukk
16.11.2022 kl 16:28 1663

Les Q3 slik at det meste av salget frå Butte har skjedd i henhold til langsiktige avtalar, som tydeligvis ikkje er god butikk med dagens strømpris. Selskapet har tidligare opplyst at inngåtte avtalar skulle reforhandlast, men har ikkje det blitt gjort? Pareto si oppdatering spådde balansert drift som følge av høgare prisar til kundane, men det har tydeligvis ikkje skjedd. Dermed blir eit skuffande resultat reflektert i overskrifter og kursnedgang.

Men Hanwha-avtale eller andre kontraktar for ML kan fremdeles bli meldt før nyttår. Blir Equinor sitt inntog på aksjonærlista Topp 20 omtalt i media, kan det også gi drahjelp til å få kursen opp på 20-tallet igjen