Panoro - utbytter, produksjonsvekst 2023-24-25... en ny æra

d12m
PEN 18.11.2022 kl 12:02 355209

Starter en ny tråd siden selskapet nå står på trappene til en ny æra.

Q3-rapporten legges frem om under 2 uker og da kan vi forvente at detaljer om utbyttestrategien kommer på bordet. I tidligere tråder har diskusjonen om mulig utbyttestørrelse tidvis gått varmt og alt fra noen tiøringer til over kronen har blitt lansert som potensielle kvartalssummer. Det blir spennende.

Tar med et utklipp fra dagens melding fra Panoro
In October, post period end, Panoro completed its scheduled lifting of 647,111 barrels in Gabon resulting in proceeds to the Company of approximately USD 59 million. This lifting brings the aggregate volume of crude oil lifted and sold by Panoro year-to-date to 1,686,908 barrels at an average realised price of USD 100.3 per barrel


BWE kom med sin Q3-rapport igår (https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=575968&attachmentId=249915&obsvc.item=1) og i denne kan man lese at kompressor nå befinner seg onshore Gabon og skal installeres i Q1 2023 (side 7). I tillegg finner man fine grafer over forventet produksjonsøkning på Dussafu kommende år (side 8).

I tillegg har vi EG og Tunisia.

Alt i alt borger det for at vi kan ha kjekke år foran oss i Panoro. Hva tenker dere andre?
Redigert 18.11.2022 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
d12m
06.02.2023 kl 10:15 4094

IEA snakket vel ikke om fall i oljeprisen i forrige uke? Det var det IMF som gjorde. Internasjonale pengefondet.
JUICEitUP
06.02.2023 kl 10:36 4143

Re gunnarius

Takk i like måte gunnarius. Du graver deg dypt ned i materien og bidrar med mye matnyttig informasjon. Synd at du ikke er så aktiv på PEN tråden som du var mens du fremdeles var aksjonær her, men det er jo naturlig når du har skiftet beite. Jeg trodde du hadde flyttet over til OKEA, men du har kanskje hoppet tilbake til BWE igjen?

Skjønner at det blir som en rød klut når jeg skriver "ikke ta i med ildtang". Det var nok noe spissformulert. Hadde jeg hatt en ildtang ville jeg turt å ta i denne :-).
Når det er sagt gjentar jeg det jeg sa i mitt forrige innlegg - opplever at forventningsrallyet den siste drøye måneden har vært for heftig. Aksjen har som nevnt steget mest av alle oljeaksjer på OSE denne perioden hvis jeg ikke har lest feil. Det skrives side opp og side ned om ANP godkjenning, FID på KUDU osv. men ingen ting materialiserer seg. Som jeg vel også har nevnt opplever jeg at stjernen til BWE som operatør har falmet betydelig etter stjerne operasjonene de hadde ved oppstarten.

Eksempelvis har Dussafu gått betydelig tregere enn forventet. Greit nok at man ikke kan gi selskapet skylden for Pandemien hvor alt ble satt på hold, noe vel de fleste var enig om, men fremdriften etter at samfunnet åpnet opp igjen har vært treg. Jada - er klar over supply chain issues og lengre ledetider, men opplever likevel at planleggingen og execution er under pari. Etter at alle seks brønnene skulle være i drift på Dussafu ble vi forespeilet ca. 20K fat fra disse. Nå ligger vi på rundt 10K og det vel fortsatt issues med optimalisering av flow etter latterlig lang tid. Så var det dette med Gaslift. Det ble tidlig identifisert behovet for en slik enhet og selv om du ikke kan kjøpe en slik fra første og beste hylle må det være måte på. Og lav flow fører vil til klassens dårligste OPEX kostnad hvor omkvedet lenge har vært at denne skal ned fra og med neste kvartal og neste kvartal. Har vel gått på repeat et år nå uten noen forbedring. Denne skulle vært på plass på Adolo lenge før man begynte på Hibiscus borringene slik at Tortue var optimalisert når man begynte på den boringen. Alt går i Sirup. Tar men med siste løfting med så dårlig oljepris så må det være lov til å stille spørsmålstegn ved utviklingen.

Så til poenget ditt gunnarius om at forekomstene har mye gass. Gass blir det behov for fremover også, men jeg tror det skal noe til at vi får se eventyr prisene vi så på høsten i fjor. Prisene har som kjent kommet kraftig ned og det er jo også en av grunnene til at strømprisene har falt fra historisk høye nivåer. Ingen vet hvor haren hopper, men er ikke overbevist om at gass skal utkonkurrere olje så fundamentalt i tiden fremover. Da blir det litt hipp som happ om det er olje eller gass som produseres.

Hvis BWE etter hvert får fortgang på ting og samtidig funding som jeg også tror at de vil kunne klare, kan denne bli attraktiv på sikt. Tempoet i dag tilsier imidlertid at det vil ta veldig lang tid før vi ser hverken gass eller sort gull fra håpene borte i horisonten og da man alltid må vurdere alternative investeringsmuligheter opp mot hverandre opplever jeg at BWE, i alle fall på kort sikt, har overprestert. Det var utgangspunktet for mitt spissformulerte utsagn.
bmw5
06.02.2023 kl 12:10 4058

Man kan mene hva man vil om ledelsen i BWE som operatør på Dussafu, men dyktige som operatør har de ikke vert. De har operert mer som kløner enn dyktige ingeniører og administratorer.
Fluefiskeren
06.02.2023 kl 12:33 4018

Både ja og nei vil jeg si. Fra de kjøpte seg inn i Dussafu fra Harvest Natural Resources brukte de bare 18 måneder på å få «first oil». Det er raskt. Vi må også huske at vi vel kan si at de reddet Panoro med dette. Det fortsatte veldig bra med Tortue fase 1 med produksjon hele oppe på 12 000 bopd fra to brønner. Da var OPEX ca 20 USD pr. fat. De fant så olje på Ruche NE. Og deretter et stort oljefunn på Hibiscus.

Senere tid har det gått tregt. De bommet stygt på Mupale, men alle oljeselskaper bommer nå og da. Vil tro at også Panoro var med på dette. Så har ikke Tortue fase 2 innfridd. Vi produserer mindre med seks brønner enn vi gjorde ved oppstarten med to brønner. Sannsynligvis først og fremst på grunn av manglende trykk. Også decline spiller inn. Dette burde de nok kunne forutsatt og bestilt kompressoren på et mye tidligere tidspunkt. OPEX har økt mye og jeg synes det er merkelig at den nå er dobbelt så høy som den var ved oppstart av Tortue fase1. Det var ikke så stor forskjell i produksjonen på noen som helst måte.

Pandemien har så avgjort gjort ting vanskeligere og fase 1 Hubiscus/Ruche ble rammet av det.

Vi får se fremover. I det siste har det gått nesten etter boka. Kompressoren står på Adolo og vi har antakelig «first oil» på Hibiscus/Ruche før påske. Boret går.
Redigert 06.02.2023 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
omans
06.02.2023 kl 14:36 3900

Går litt surr i bokstavleken. Noen uttaler seg med lav kompetanse, og når det kommer til spådom er det ingen som har en sann krystallkule.
Hvorfor vil de ut med sine spådommer? Energi vil være etterspurt, og samtidig vil pris svinge. Kan ikke ta hensyn til sånt i investor sammenheng. AkerBP skal investere 200mrd de første årene, da betyr det at de har tro på at det vil gi avkasting og det forutsetter en oljepris som er bærekraftig. Om den er 70-80-90-100-120... den vil svinge
Fluefiskeren
06.02.2023 kl 16:37 3797

Nå er faktisk både Hibiscus Alpha (Mabomo) og Norve innenfor dekning. Situasjonskart:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:10.649/centery:-4.185/zoom:16

Ingen forandring i innbyrdes posisjon. Bare minner om denne fra BWE,

«The Borr Norve jackup arrived on location in late December and immediately started preparations for the drilling campaign. The first production well, DHIBM-3H, targets the Gamba sandstone reservoir on the Hibiscus field and is expected to take just over two months to drill and complete.»



Fluefiskeren
07.02.2023 kl 10:11 3547

Brent opp ca 3,7 % fra børsslutt i går og PEN kun opp 1,05 %. Likevel ligger vi omtrent midt i klynga av tilsvarende selskaper. Noen ganger virker det som at oppgangen etter børsslutt blir glemt. Ja-ja. Bunnlinja glemmer det ikke. Vi skal vel ha en ny stor lifting fra EG i løpet av kvartalet.
Redigert 07.02.2023 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
40something
07.02.2023 kl 10:20 3544

Det virker som man husker når kursen går ner etter børslukk. Kanskje samme prinsipper som ved bakfyll.
Aksjekursen går jo mellom 28 og 35 uansett om det ikke baserer seg på hvor mye penger selskapet tjener kontinuerlig, men likviditeten hos PEN på bors. Oppgang I olje må jo komme for eller seinere så en får legge logikken på hylla. Det er uansett lettere å sitte når verdiene er lave og inntektene er foran, enn omvendt.
bmw5
07.02.2023 kl 10:55 3496

Et veldrevet selskap som Panoro vil tiltrekke seg mange aksjelus (tradere / shortere under 0.5 % ). Disse lusene bruker brent spot indeksen som en referanse for trad. Vell aksjen vil antagelig begynne å stige før den 22ende denne måneden da Q4 samt utbytte blir proklamert, for gode utbytte aksjer er å foretrekke i tiden fremover. Skulle Pen aksjen stige til 35 kr eller mer blir det ekstra. Vell som skrevet, Pen er et meget godt drevet selskap og av den grunn gi investorene en god fortjeneste for den investert kapital. Spennende er det okke som.
Fluefiskeren
07.02.2023 kl 12:13 3407

Bare for moro skyld lagde jeg en liten sammenligning mellom kursutviklingen mellom en del utvalgte oljeselskaper for siste 6 måneder. Limer den inn her i tilfelle noen skulle være interessert.

Fra 8 aug til 7 feb:
VÅR ENERGI ASA -18,41%

NORWEGIAN ENERGY COMPANY 28,16%
OKEA -20,92%
AKER BP -2,16%
PANORO ENERGY 8,36%
BW ENERGY LIMITED 12,94%
EQUINOR -10,27%
INTEROIL EXPLORATION AND PRODUCTION -23,20%
ZENITH ENERGY 2,00%
QUESTERRE ENERGY CORPORATION 3,93%
PETRONOR E&P ASA -11,49%
40something
07.02.2023 kl 13:34 3378

Kursbevegelsen idag er jo helt latterlig, men som Bmw5 sier så er det sikkert noen som sponser nedsalget.
Blå børs, blå olje, mestedels blå oljeselskaper.
De som låner ut aksjer for short får rente for utlån, men det kan jo neppe lønne seg å få tilbake aksjene med kursfall.
Er det noe jeg ikke har skjønt i ekvasjonen?
Redigert 07.02.2023 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
omans
07.02.2023 kl 21:55 3171

Kan virke som bunnen er satt for nå. 50% retracement av oppgang fra 26.5 til 31, og oljepris opp 2doll siden ose lukk.
Samt rally på wall street i kveld. Burde gi rekyl i morra. Test av 30 snart.
Fluefiskeren
07.02.2023 kl 22:02 3162

Riktig. Faktisk opp 3,6 % siden børsslutt. Dette vel bety en bra oppgang fra start i morgen. Så får man se hvordan det utvikler seg utover dagen. Faller Brent signifikant er jeg redd dagens oppgang blir litt glemt. Det har vært en tendens at vi uansett havner på 28- tallet igjen etter en oppgang. Hadde vært bra å etablert seg over 30 igjen. Tror faktisk at det skjer også selv om aksjen er litt tung i rompa om dagen.
40something
07.02.2023 kl 22:39 3158

Hvis jeg får lov å være privat så til tross for at pen ikke har gått ned noe mer enn brent så føler jeg at ved brent oppgang så forholder seg pen avventende , mens når nedgang så er det bang ned.
Fluefiskeren
07.02.2023 kl 23:16 3101

Men det du skriver er jo helt selvmotsigende. Hvis den ikke stiger når Brent gjør det samtidig som den faller når Brent gjør det så ville jo kursen vært gruset etter en tid. Samtidig sier du at PEN ikke har gått ned mer enn Brent. Eller er det noe jeg misforstår?

Av og til kan jeg ha noe av den samme følelsen. Andre ganger er det tvert om. Fasit er at siste halvåret har PEN steget klart mest av de to. De siste tre månedene har imidlertid Brent gjort det bedre enn PEN så dette varierer. Vi kan vel i hvert fall være enige om at PEN har vært svak over en periode nå, men heldigvis ikke veldig svak. Dette tror jeg går seg til når produksjonen på Dussafu etterhvert øker. Først med en brønn. Så med bedret gasslift. Deretter med fem nye produksjonsbrønner utover året og litt inn i neste år. I løpet av året kan vi dersom alt går etter plan forvente en økning på 62 % av vår totale produksjon. Fra 7700 bopd til 12500 bopd. Og som jeg har sagt tidligere så tror jeg det er konservativt satt.

Dette tror jeg blir veldig bra hvis ikke Brent skulle finne på å søke nedover igjen. Det er vel akkurat der den største usikkerheten er. Så får vi to-tre letebrønner også nå på ett års tid. Det kan selvsagt slå begge veier, men på Dussafu er det vel kun blitt boret en tørr brønn. Og så er det jo spennende med letebrønner da. Litt derfor jeg sitter i oljeaksjer. Ikke alene om det tipper jeg. Det var ikke akkurat liten aktivitet på trådene da vi fulgte Island Innovator i Sør-Afrika. Synes vi har en fin blanding av organisk vekst og uorganisk vekst. Plutselig har vi gjort et nytt kjøp også. Hvem vet.
Fluefiskeren
08.02.2023 kl 10:16 2893

Ser Equinor gir utbytte på 18-19 %. Det er jo rett og slett formidabelt men så besitter de jo pengemaskinene Johan Sverdrup og Trollfeltet.

For PEN regnet vel Trond.heim ut hvor mye vi får for Q4. Husker ikke tallene, men du må gjerne gjenta det. Det var jo ikke dårlig det heller.

EQNR gikk opp 6,45 % på dette. Heldigvis går PEN også som forventet opp i dag, men vi er vel sånn litt under midt på treet.
Redigert 08.02.2023 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
40something
08.02.2023 kl 10:26 2921

Jepp! 18-19% er jo en vakker drøm i PEN, men da er pengene straks slutt i selskapet. Pen på børs bør inn på EU-kontroll da jeg tror at bremseskivene begynner å bli slitt av grunnet begge føttene på alle pedaler
Redigert 08.02.2023 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.02.2023 kl 10:35 2969

Interessant artikkel om utbytter i E24 i dag. Bak betalingsmur, men abonnerer du på Aftenposten er den gratis.

« Du blir egentlig ikke rik av utbytte, men det kan hjelpe
Mange blir glad for utbytte. De beste utbyttene kommer ikke i kontanter.

Mange investorer er svært opptatt av om selskapene de investerer i betaler utbytte. Utbytte kan ikke sammenlignes med renten du får på bankinnskuddet, men det kan ha noe av den samme effekten.

Bare for å ta det åpenbare først: I seg selv blir ikke et selskaps aksjonærer rikere av at selskapene deler ut utbytte. Aksjonærene får flere kroner på konto, men aksjene deres blir tilsvarende mindre verdt. Slik er det i prinsippet, i alle fall. I praksis kan det være noe annet.

I den grad selskapene som de kommende dagene skuffer eller overrasker positivt med sine utbytter, vil nok aksjekursene påvirkes av det. Altså uten at det i prinsippet er noe som har blitt mer verdt.

Det vil ofte handle om hva slags investorer de forskjellige selskapene tiltrekker seg. Noen investorer kan for eksempel mene av finansaksjer som DNB, Gjensidige og Storebrand har lav risiko. Disse investorene vil typisk glede seg over utbyttene finansaksjer gir, som de igjen kan investere i andre aksjer med høyere risiko.«

https://e24.no/boers-og-finans/i/eJdlBa/du-blir-egentlig-ikke-rik-av-utbytte-men-det-kan-hjelpe

solb
08.02.2023 kl 10:45 3102

Runder PEN og BWE 30 i dag tro?
Fluefiskeren
08.02.2023 kl 10:47 3096

Hmmmm. Det skal vel holde hardt, men vi kan jo håpe på det.
bmw5
08.02.2023 kl 11:09 3170

Utbytte er bra for investorene! Dersom Pen samler opp og sitter med for mye penger kan de bli kjøpt opp av et større selskap. Etter min mening bør Pen ha en hvis bufferkapital til prosent kjøp av produserende felt dersom det skulle dukke opp et gunstig bra tilfelle. Utbytte prosenten burde være tilpasset prosenter av bunnlinjen ( netto) Panoro er i en meget gunstig posisjon, for det ser ut som selskapet inntjening i tiden fremover kan bli formidabel.
cinet
08.02.2023 kl 11:12 3222

Teodor i SB1 spår utbyttekrig for å tiltrekke seg investorer.
Fluefiskeren
08.02.2023 kl 11:18 3259

Så det. Vet ikke hva han mener. De to andre store har jo allerede framlagt sine tall.

Det vil nok også være et statlig press på at selskapene skal lete etter og bygge ut mer olje. Store regelmessige utbytter vil jo bremse dette signifikant.
Fluefiskeren
08.02.2023 kl 11:30 3271

Du og jeg sitter visst mye i de samme aksjene tror jeg. Fornøyd med Yara i dag vil jeg tro. 55 kr i utbytte i tillegg til de 10 i høst gir oss over 12 % utbytte.
batterivann
08.02.2023 kl 12:36 3173

Angående utbytte så stiger dette i forhold til synkende kronekurs. Utbytte er/blir satt i $ mens vi får betalt i norske pesos. Får håpe Norges bank holder sine kjøp/salg stabile frem til etter utbyttedato.
Redigert 08.02.2023 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
Ruter8
09.02.2023 kl 11:48 2725

Og da var BWE høyere enn Pen. Men om det varer...?
Fluefiskeren
09.02.2023 kl 11:52 2702

Brent stiger for fjerde dag på rad. Svært skuffende dag for PEN så langt. Ned 0,89 % er elendig. Og det skjer det jeg forventet. BWE drar i fra. Bra jeg økte litt der.

Likevel har jeg langt mer i PEN enn i BWE så det er jo bare å håpe at PEN våkner og kommer seg opp av bølgedalen.
40something
09.02.2023 kl 11:53 2753

Pen har mistet følge med brent denne uken.
solb
09.02.2023 kl 11:56 2800

BWE runder vel kanskje 30 i dag og PEN kommer vel snart etter?
Fluefiskeren
09.02.2023 kl 12:03 2838

Ender BWE over 30 i dag er det på tide. Forrige gang var 9. juni.
solb
09.02.2023 kl 12:06 2911

Så enig, så enig!
gunnarius
09.02.2023 kl 12:14 2910

Det eneste som primært holder liv i handelen til BWE, er maskinene ved øretrilling på mikrovolum i handelen. Dette har pågått en tid - og sier meg at aksjonærene sitter meget stille i båten og tenker samme tanke - her kommer meldinger som kan beruse.

Jeg har nevnt det tidligere og gjentar - går det som BWE har guidet kommer BWE til å klatre mye, mye brattere enn PEN vs egen aksjekurs.

bmw5
09.02.2023 kl 12:18 2932

Pen kursen kan gjerne holde seg på 29- 30 kr så lenge selskapet kommer med gode utbytter hvert kvartal. Panoro vil fremover få bra med inntekter og av den grunn kan utbytte kvartalsvis bli ganske bra.
Fluefiskeren
09.02.2023 kl 12:28 2956

Så er det bare det da at skattefuten tar 37,84 % av utbyttet vårt…..

https://www.kapital.no/investor/gjestekommentar/2022/10/26/7947964/utbytteskatten-til-vaers-fra-null-til-37-84-prosent-pa-31-ar?zephr_sso_ott=BSxoJ8

I 1992 var utbytteskatten kr 0. Bare to år tilbake var den 31,68 % så her går det unna.
Redigert 09.02.2023 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
bmw5
09.02.2023 kl 12:31 2947

Gunnarius! BWE kommer til å få en formidabel gjeld i flere år fremover og skulle oljeprisen gå ned til ca 70 usd så sitter de i klisteret. Vell : detter er ikke en BWE streng så --------.
bmw5
09.02.2023 kl 12:44 2924

Fluefiskeren! Tar du ut penger fra et firma i Norge så må du skatte av det. Man må flytte til Sveits for å få mindre skatt eller 0 skatt.
hulabalula
09.02.2023 kl 13:02 2880

Formidabel gjeld? Jeg tror ikke du har lavet dine hjemmelekser, bmw5. Ved Brent $85 kommer de til tjene så mye cash i 2023 ($400Mish) og 2024 ($600Mish) at gjeld funding ikke bliver nødvendigt for Maromba-projektet. Det kan være at de vælger at gå den vej alligevel men så er det for at have en buffer snarere end fordi det strengt taget er nødvendigt.
Redigert 09.02.2023 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
gunnarius
09.02.2023 kl 13:06 2887

Jeg lover å avslutte på denne PEN tråden med tilsvar bmw5.

Selv med oljepris ned mot $70 kommer BWE til å tjene en haug med penger. La oss ta Dussafu. Her blir OPEX - med Tortue og H/R Fase 1 fortløpende lavere. For Golfinho blir det trolig nesten dobbelt lavere OPEX enn Dussafu pga. BWE da vil eie egen FPSO CdV, Enn videre vil BWE for Brasil offshore og modne felt få en vesentlig lavere royalty sats, enn Dussafu. 10% royalty for Golfinho og mulighet for 5% royalty ved nye in-fills. Jeg tror markedet vil erfare at Golfinho-klyngen vil vise seg å være et kanonkjøp - gjelder også kjøpet av Saipem og deres FPSO CdV, som er ekstra designet Golfinho (gass) for tidligere USD 110 mill. .

Oljeprisen kommer trolig BWE til å takle minst like godt som PEN. Men dette betinger, som jeg skriver, at BWE innfrir hva selskapet guider.

Da vil fri kontantstrøm til BWE per Q fom. Q2 - med dagens oljepris - ligge på > USD 100 mill. fom. Q2 og øker suksessivt ved den tid nye brønner fra H/R Fase 1 settes i produksjon.

Med en slik størrelse på free cashflow, tror jeg nok at BWE skal evne å betjene egen gjeld.

Hovedpoenget er at BWE kommer til å eie egne installasjoner og FPSO-er. Dette bør gi gode lånebetingelser/stille garanti - også ved RBL (ny produksjon).

Men du har ett poeng:

BWE er p.t. ikke fullfinansiert, men har guidet forhandlinger med banker, eksportfinansiering etc.
Redigert 09.02.2023 kl 13:15 Du må logge inn for å svare