Panoro - utbytter, produksjonsvekst 2023-24-25... en ny æra

d12m
PEN 18.11.2022 kl 12:02 355217

Starter en ny tråd siden selskapet nå står på trappene til en ny æra.

Q3-rapporten legges frem om under 2 uker og da kan vi forvente at detaljer om utbyttestrategien kommer på bordet. I tidligere tråder har diskusjonen om mulig utbyttestørrelse tidvis gått varmt og alt fra noen tiøringer til over kronen har blitt lansert som potensielle kvartalssummer. Det blir spennende.

Tar med et utklipp fra dagens melding fra Panoro
In October, post period end, Panoro completed its scheduled lifting of 647,111 barrels in Gabon resulting in proceeds to the Company of approximately USD 59 million. This lifting brings the aggregate volume of crude oil lifted and sold by Panoro year-to-date to 1,686,908 barrels at an average realised price of USD 100.3 per barrel


BWE kom med sin Q3-rapport igår (https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=575968&attachmentId=249915&obsvc.item=1) og i denne kan man lese at kompressor nå befinner seg onshore Gabon og skal installeres i Q1 2023 (side 7). I tillegg finner man fine grafer over forventet produksjonsøkning på Dussafu kommende år (side 8).

I tillegg har vi EG og Tunisia.

Alt i alt borger det for at vi kan ha kjekke år foran oss i Panoro. Hva tenker dere andre?
Redigert 18.11.2022 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
04.04.2023 kl 17:20 4814

Litt påskepreg nå. Bra om melding om produksjonsøkning kommer etter påske. Endringer i oljepris blir vel registrert både torsdag og mandag, Norge har påskestengt lenger enn mange andre land.
Noen selger seg ut før helger i frykt for at verden går under, andre beholder aksjene for å ikke gå glipp av noe positivt.

Dersom oljeprisen stabiliseres på 85+ og produksjonsøkning går på skinner, kan veien tilbake til 30 bli kort.
40something
05.04.2023 kl 09:34 4622

Kjedelig utvikling når 1 dags oppgang kun brukes til å selge seg ut. Med så lite volum idag forbauser det meg ikke hvis vi ender 3% ned da det er få som ønsker å sitte med aksjer over påsken. Brent er det eneste som holder seg godt
Fluefiskeren
05.04.2023 kl 09:41 4605

Få som ønsker å sitte med aksjer over påsken? Hvor har du det fra? For å bruke et gammelt forumuttrykk så er det vel ikke så mange truseskvettere blant oss? Jeg selger i hvert fall ikke aksjene mine idag og sitter over påsken med dem. Føler meg ikke spesielt tøff heller.
d12m
05.04.2023 kl 09:46 4599

Er vel ikke umulig at denne OPEC-beslutningen var en god «sell the spike»? OPEC kutter ikke av veldedighet, de gjør det av en grunn og grunnen er vel fort at de ser at makroøkonomien i verden ser tråkig ut..
bmw5
05.04.2023 kl 09:50 4576

Panoro er et meget godt drevet selskap og vil øke sin produksjon betraktelig dette året samt neste år. Kommer oljeprisen over 90 usd vil også utbytte samt kursen stige. De fleste Pen investorer har kjøpt på dippen og av den grunn mindre omsetning. Våres såkalte tradere får holde på med å trade etter oljeprisens bevegelser. Spennende er det og spennende blir det fremover.
Fluefiskeren
05.04.2023 kl 10:29 4542

Sies mye rart der.
Kommer det nyheter i påsken kan det jo være like så farlig å sitte utenfor. Når det gjelder PEN venter vi på melding om "first oil" og synes det er greit å sitte inne når den kommer. Det kan utmerket godt skje før oppstart på tirsdag.
40something
05.04.2023 kl 10:38 4566

Et kryss på 100000 aksjer på 28,02. Synd de ikke er kursdrivende/utenfor børs

Pen kun 1 nok opp siden opec+ fikk brent til å stige.
Maskinene flytter kursen mest ned med små fillekjøp.
Vi må få flere kjøpere i oljeaksjer.
Redigert 05.04.2023 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
d12m
05.04.2023 kl 13:53 4474

Jeg er positiv til Panoro på lengre sikt, men sitter med bare en liten sum om dagen. Pas tusen aksjer. Grunnen er at jeg ikke liker makro. Verden ser spøkje ut. I tillegg har ikke Panoro noe løftinger å snakke om med det første. I bunn og grunn tenker jeg at det først er ved trading updaten for Q3 29.november at det kan komme gode nyheter finansielt. Det er i overkant lenge til.

Joda, boring og first oil er fint, det. Men også særs forventet så min vurdering er at enten går boring som forventet, eller så blir det forsinkelser. Det er sånn sett begrenset oppside på boring, men absolutt nedside.

Men jeg er gjerne for skeptisk om dagen til å forstå hva som er lurt?
bmw5
05.04.2023 kl 14:38 4449

D12m! Din vurdering er det som nå passer for deg. Jeg for min del vurderer høyere oljepris samt utbytte og er langsiktig. I dette spillet om penger vet man ikke hva dagen i morgen bringer av positive eller negative hendelser for aksje markeder. Moro er det okkesom.
Trond.heim
05.04.2023 kl 14:39 4464

Ja du er nok for skeptisk.
Det er sjelden at oljeselskap guider 45% produksjonsøkninger på et år, det er massivt.
Oljeprisen er den store jokeren, siste utspill fra Opec er et kraftig signal om å sørge for at oljeprisen skal ligge på 80 Usd pluss.

Det er korrekt som du skriver, den største verdistigningen skjer i Q3 og Q4.

For meg er derfor spørsmålet om en vil kjøpe aksjer når kursen er under 28, eller vente til inntjening forsvarer en kurs på 30-35 .

Ingen problem å vente med Pen kjøp, jeg synes det er mer behagelig å eie aksjene når kursen stiger, enn å vente med kjøp til etter stigning.
Redigert 05.04.2023 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
40something
05.04.2023 kl 14:41 4464

Det er derfor aksjekurs ikke speiler selskapsverdier, kun hvor mye kapital som er i skutt i aksjen.
Så hvis kursen skal komme tilbake til 30 f eks så vil det kanskje ikke skje hvis for mange har solgt med tap. Da vil ikke de kjøpe tilbake kursen og de som har kjøpt de rimelige aksjene vil ikke kjøpe opp kursen, men kun sitte stille med sine aksjer og forvente at andre skal kjøpe kursen opp.
Fluefiskeren
05.04.2023 kl 15:07 4541

Jeg kjøper aldri oljeaksjer begrunnet med lifting. De kommer jo litt tilfeldig. Jeg kjøper med bakgrunn av produksjon (bopd). Den vil øke jevnt fremover i året. Og seks nye brønner er nok forventet for de som følger med, men på ingen måte innbakt i kursen så vidt jeg kan bedømme. Det er to ting i dette gamet som er viktigst. Det er produksjon og reserver. Det siste pleier å komme i form av en rapport i april.
ks1977
05.04.2023 kl 15:41 4588

Jeg har sett to teorier på hvor OPEC+ kuttet.

Den ene er som du er inne på, at OPEC+ kan ha sett en ekkel makroøkonomi og kuttet preventivt.

Den andre er at OPEC+ så seg lei av at traderne/spekulatene skal styre oljeprisen ned på tross av makroen. "I want them to ouch as hell" har visst Saudi sin minister sagt, og det fikk de jo nå.

At de valgte å overraske markedet tyder vel på den andre teorien, men det kan jo ha vært en kombinasjon (ellers så var de vel neppe fornøyde med at USA ikke tro til og kjøpte olje for SPRen som de sa de ville)
Fluefiskeren
05.04.2023 kl 16:19 4550

Vi fikk som kjent to blokker tildelt i Gabons 12. lisensrunde. Forstår jeg dette kartet rett var det overraskende få andre som har fått noen tildelinger. Tyder på liten interesse. Det var veldig mange blokker som var utlyst.

http://gabon12thround.com/wp-content/uploads/Permis-négociés.pdf
Redigert 05.04.2023 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
d12m
05.04.2023 kl 18:19 4488

Nå kan vel ikke USA kjøpe til SPR før mot slutten av året pga vedlikehold på tankene? Litt barnehage om araberne ble furt og USA uansett ikke hadde mulighet =)
40something
05.04.2023 kl 18:34 4528

Må man kjøre vedlikehold på alle tankene samtidig da?
I mine øyne så ser det heller ut til at USA prøver å få oljeprisen ned gjennom å si at man ikke skal fylle på lagrene.
Så langt så er jeg ikke imponert av at PEN kursen er opp 1 nok mens brent er opp 5,8usd. Hvorfor investorer sitter på gjerdet eller satser på andre sektorer er for meg et mysterium. Man kjøper før det blir dyrt heter det.
Redigert 10.04.2023 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
ks1977
05.04.2023 kl 18:45 4526

Jeg har sett noen reportasjer om at USA ikke kan kjøpe tilbake før tidligst på slutten av året ja - trodde dog at det gikk på det de allerede hadde vedtatt på frigjøring av oljetønner fra SPR og at de ikke kan kjøpe tilbake før de er ferdig med det, men jeg fulgte ikke med så mye i timen der :p (skulle jo uansett tro at de kunne kjøpt tønner lenger frem i kurven)

USA har jo uansett sagt eksplisitt at de ville fylle på når/dersom oljeprisen dippet ned mot 70$, noe de ikke fulgte opp, så det er jo i beste fall veldig klønete av de. Det kan jo være at dette er årsaken til at traderne har fått lov blod på tann til å senke oljeprisen, fordi at de så at oljeprisen ikke ville få noen støtte fra SPR-påfylling? Og så tok OPEC+ steget inn og sa at "nok er nok"? (uavhengig av om de har bitt på og trodd at USA ville fylle på her eller ikke)
d12m
05.04.2023 kl 18:48 4514

« Granholm said that sale and maintenance at two of the reserve's four sites will make it difficult to buy back oil this year.

Bryan Mound in Texas and Bayou Choctaw in Louisiana were both undergoing planned "life extension" work, the department said later.»
d12m
05.04.2023 kl 23:59 4335

Oil Markets Are Misinterpreting The OPEC+ Cut
By Osama Rizvi - Apr 05, 2023, 2:00 PM CDT

OPEC+ production cuts surprised the market and caused an 8% rally in oil prices, sparking plenty of bullish sentiment in markets.

While the move may initially appear to be very bullish for oil markets, the reasons behind the cuts are, in fact, bearish.

The move by OPEC+ producers is understandable due to oversupply in the market and a lack of imminent demand resurgence.
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Oil-Markets-Are-Misinterpreting-The-OPEC-Cut.html
ks1977
06.04.2023 kl 08:11 4266

Ja, det er den ene teorien jeg har sett. Jeg har ikke problemer med at folk støtter denne teorien, den er både logisk og sannsynlig, men tror det er verdt å merke seg at OPEC+ annonserte kuttene dagen før OPEC-møtet (ikke at det går imot den teorien, men de fant det åpenbart ønskelig å ta markedet på senga - og det klarte de denne gangen, uten så mye som en enkelt lekkasje på hva som kom).

Ironisk at han starter artikkelen med å skrive at han tidligere har spådd at det ikke ville bli noe kutt, tross at han mener at det har vært oversupply hele veien, men det viser jo karakter at han påpeker sin tidligere feil. Det jeg personlig tar fra OPEC+-kuttene (som kan være like feil) er at de nå har tatt en aktiv rolle ifht oljeprisen (har sett påstander om at Saudi trenger 85-95$ for å balansere budsjettene sine), noe som kan (...) bety at de vil tre inn med ytterligere kutt dersom vi går inn i en (global) resesjon og Kina ikke klarer å stable seg på beina.

Verdens oljeforbruk er jo en del høyere i dag (ca 100M fat pr dag) enn før finanskrisa (87M fat pr dag i 2007), men verdens oljeforbruk sank veldig lite under finanskrisa (fra 87,1M i 2007 via 86,6M i 2008 til 85,1M i 2009) så hvis (...) OPEC+ har tenkt å styre oljeprisen så skulle vel det være fullt mulig selv om vi går inn i en resesjon (kan kanskje bli utfordrende dersom vi går inn i en resesjon samtidig som at Kina kollapser igjen)
https://www.statista.com/statistics/265239/global-oil-consumption-in-barrels-per-day/
40something
06.04.2023 kl 08:24 4261

Jeg ser gjerne at opec tar kontrollen over at hedgefond trader ned prisen
Fluefiskeren
06.04.2023 kl 11:14 4172

Som om ikke Tunisa hadde nok problemer fra før. Nå er det vannmangel. Vi får bare håpe at det ikke fører til problemer for vår produksjon. Selv matproduksjonen er rammet gjennom forbud av kunstig vanning.

« Tunisia stenger vannet om natten og forbyr bilvask
Vannet er nesten borte i store områder i Nord-Afrika. Nå innfører myndighetene harde tiltak for å bevare vannet som er igjen.»

https://www.nrk.no/urix/tunisia-stenger-vannet-om-natten-og-forbyr-bilvask-pa-grunn-av-ekstrem-torke-1.16365902
Fluefiskeren
06.04.2023 kl 15:17 4038

« There was 228.9 million barrels of speculative net selling of crude oil in just two weeks.

The decisive factor behind the voluntary production cut from some OPEC+ members was positioning data and the rapid move towards a bearish speculative extreme amid the market turmoil that followed the collapse of SVB.

That’s what analysts at Standard Chartered think, according to a new report sent to Rigzone by the company, which noted that there was 228.9 million barrels of speculative net selling of crude oil in just two weeks. That was a faster selling rate than at the start of pandemic lockdowns, including 113 million barrels of new speculative shorts, the analysts highlighted in the report.

“Evidence of rapid speculative selling, combined with option market effects, has often raised concerns for key producers and has sometimes led to unexpected cuts; we see the latest surprise as fitting within that pattern,” the analysts said in the report.»

https://www.rigzone.com/news/analysts_flag_decisive_factor_behind_opec_cut-06-apr-2023-172471-article/

Fluefiskeren
10.04.2023 kl 09:04 3500

Berre lekkert!

«BW Energy: First oil from Hibiscus / Ruche development

First oil from Hibiscus / Ruche development

BW Energy is pleased to announce that first oil from the Hibiscus / Ruche Phase
1 development in the Dussafu licence offshore Gabon has been safely achieved.
Production performance from the first well has been in line with expectations
and is currently stabilised at approximately 6,000 barrels per day.

"We delivered first oil from Hibiscus / Ruche on schedule with an excellent HSE
performance. This represents the first of several steps on a path for successive
production growth in Gabon as we complete the drilling program and asset
upgrades through 2023 and into early 2024," said Carl Krogh Arnet, the CEO of BW
Energy.

The DHIBM-3H well was drilled from the BW MaBoMo production facility to a depth
of 3,883 metres into Gamba sandstone reservoir on the Hibiscus field. Drilling
operations commenced at the start of the year following the successful
installation of the production facility, risers, and pipelines. The oil produced
at Hibiscus / Ruche is transported by pipeline to the BW Adolo FPSO for
processing and storage before offloading to oil tankers.

The Hibiscus / Ruche Phase 1 drilling campaign targets four Hibiscus Gamba and
two Ruche Gamba wells which are expected to add approximately 30,000 barrels per
day of total oil production when all wells are completed in early 2024. The
wells are drilled by the Borr Norve jackup rig.

Separately, the installation of the gas lift compressor is ongoing on the BW
Adolo with focus on commissioning and start-up following first oil from Hibiscus
/ Ruche, which had priority during the high-activity period onboard the FPSO.

"Our priority now is to complete start-up activities and stabilise production
from the DHIBM-3H well. In parallel, work progresses towards start-up of the
new gas lift compressor to support production from the existing six Tortue wells
while also moving ahead with drilling of the next Hibiscus / Ruche production
wells as planned," said Carl K. Arnet.»
Fluefiskeren
10.04.2023 kl 10:05 3403

Panoro pleier å melde samtidig med BW Energy. Ikke så denne gang. Kanskje det er OK å vente til imorgen tidlig. Da er folk tilbake i business.
Trond.heim
10.04.2023 kl 12:07 3226

Et synlig bevis på en begynnende produksjonsøkning.for PEN. 1000 ekstra fat denne gangen
Oljepris på 85 usd kan vi også leve med.

Det var vel en lifting fra EG i Q1.
Noen som vet dato eller mer eksakt: Hvilken oljeprid oppnådde vi ved den liftingen. Det skjedde vel før oljeprisen raste nedover?
batterivann
11.04.2023 kl 07:48 2819

Da har de våknet hos Panoro

Oslo, 11 April 2023 – Panoro Energy ASA (“Panoro” or the “Company”) is pleased to announce first oil at the Hibiscus Ruche Phase I development on the Dussafu Marin Permit offshore Gabon (Panoro 17.5 percent working interest).

Production from the DHIBM-3H well, the first of six production wells in this campaign, has been initiated and stabilised at a gross rate of 6,000 bopd from the prolific Gamba reservoir, in line with expectations.

Following first oil from Hibiscus Ruche Phase I, commissioning of the new gas lift compressor onboard the FPSO BW Adolo is now in process to support production from all six existing production wells at the Tortue field.

Drilling of the next production well is now underway.
40something
11.04.2023 kl 08:01 2811

Da får vi se om aksjemarkedet gjesper eller jubler

Aksjetraderen min viser ikke kurser, feilen blir reparert fortløpende. Litt mye av dette med en så sensitiv plattform som aksjehandel.
Noen som ser hva pen står i nå realtime?
Redigert 11.04.2023 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.04.2023 kl 09:23 2597

Det var mye nærmere et gjesp enn en jubel får vi si. Opp 1,68 %. Energiindeksen på børsen opp 1,30%.
40something
11.04.2023 kl 09:25 2583

Takk Spitzer.
Da ble det ingen reaksjon av firstoil for PEN, men litt for BWE.
Fluefiskeren
11.04.2023 kl 09:28 2569

Og det er ganske så utrolig etter min mening. En brønn ga en økning på 66,7 % av produksjonen på Dussafu og det er fem igjen.

Stjeler denne fra Ruter8 på BWE-tråden:

Arctic om BWE og Pen
PANORO ENERGY/BW ENERGY: DUSSAFU UPDATE
1) PEN/BWE announced that the first Hibiscus production well is on stream with a production rate of 6,000 bbl/d..this brings gross Dussafu production from 10k to 16kbbl/d
2) This is an important milestone with more wells coming on stream in the near future
3) WACC 12%, USDNOK 10.0, Brent $97.5/$100 for 2023 and 2023 while $80 thereafter =
4) BWE Core NAV of 48.5 NOK vs Last 28.3
5) PEN Core NAV of 46.1 NOK vs Last 27.5
6) Both at around P/E 3x and we would pick PEN here as they will distribute cash back sooner!
Redigert 11.04.2023 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
40something
11.04.2023 kl 10:02 2473

Kun handlet for 678' foreløbig. Jeg vet ikke hvem som venter på hvem, men så lenge vi ikke har volum så nøler mange med å komme inn. Vi trenger en fomo, men du verden så mye påskeslapphet det er på OSE kun omsatt for 259 milj så langt.
Sitter mange å avventer flere lik i fra bankhvelvene eller?
batterivann
11.04.2023 kl 10:18 2478

Litt voksenopplæring til meg selv.

WACC is expressed as a percentage, like interest. So for example if a company works with a WACC of 12%, than this means that only (and all) investments should be made that give a return higher than the WACC of 12%.

https://www.valuebasedmanagement.net/methods_wacc.html#:~:text=WACC%20is%20expressed%20as%20a,than%20the%20WACC%20of%2012%25.
hulabalula
11.04.2023 kl 10:25 2466

Helt enig, 40something. Volumen i både PEN og BWE bekræfter nu at det ikke har været nervøsitet over Hibiscus Ruche som har holdt volumen og kurserne nede. 300k NOK i omsætning 10 minutter efter åbningen ovenpå en nyhed som var stor derisk af begge cases... Say what??

Forklaringen er nok at lige nu er investorerne helt enkelt ligeglade med olje. De skal åbenbart overlæses med udbytter/buybacks før de vågner af deres tornerosesøvn. Med andre ord kan der godt gå en længere periode før vi får en real rerate af aktierne i PEN og BWE.
Fluefiskeren
11.04.2023 kl 12:06 2239

BWE reagerte dog litt mer med en oppgang på nesten 5 % nå.

VAR og OKEA er sammenlignbare selskaper som har betalt mye i utbytter uten at det har virket positivt på kursene deres. Snarere tvert om. Spesielt sliter VAR. Så ikke så lett å skjønne dette. Har nok med redsel for resesjon å gjøre og at man nå kan få sikrere investeringer andre steder enn børsen med OK rente. Selv hovedindeksen har falt siste år.
40something
11.04.2023 kl 12:16 2219

Det du sier nå stemmer mye med det jeg har antydet, at uansett om selskap tjener penger så kan aksjen disses av investorer. Aksjen speiler derved automatisk eller logisk ikke selskapsverdier. Heller ikke ved hjelp av triggere.
Man ønsker seg i perioder en trygg rente i enten obligasjoner eller bank.
BWE har noenlunde tilnærmet eller litt over volum sett historisk, mens PEN kjenner jeg ikke igjen lengre. Er omsetning så pass lav så vil jeg ikke tørre å sette mer penger i aksjen, men må se meg om for alternativer.

På noen få minutter doblet seg omsetningen, men kursen falt.
Slik er ikke naturlig ved positive triggere. Det virker som flere kaster håndkle når ikke aksjen reagerer på nyheter lengre.
Vi fikk ingen rkyl fra å falt fra 30- 26 kr. Vi er opp derfor at oljen er opp. Ved siden av bankfallet, er det Kistefos som har lagt en demper i PEN?
Archer ble jo ikke et bra kjøp for Sveaas
Redigert 11.04.2023 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
bmw5
11.04.2023 kl 12:32 2178

Pen traderne styrer Pen kursen etter oljeprisen. Oljeprisen er det som styrer det meste på Oslo børs, til og med kronekursen blir styrt av oljepris tradernes algo maskiner. Slik har det vert og slik er det og slik kommer det til å bli fremover. Skal Pen kursen opp over 35 kr må det komme en saftig positiv melding som 15% kjøp av et produserende felt eller oljeprisen i 95 usd. Å øke produksjonen med 1k tønner er ikke det helt store fortiden, 5-6k, ja og en oljepris på 95 usd, ja da er vi over 35 kr pr aksje.