Panoro - utbytter, produksjonsvekst 2023-24-25... en ny æra

d12m
PEN 18.11.2022 kl 12:02 355753

Starter en ny tråd siden selskapet nå står på trappene til en ny æra.

Q3-rapporten legges frem om under 2 uker og da kan vi forvente at detaljer om utbyttestrategien kommer på bordet. I tidligere tråder har diskusjonen om mulig utbyttestørrelse tidvis gått varmt og alt fra noen tiøringer til over kronen har blitt lansert som potensielle kvartalssummer. Det blir spennende.

Tar med et utklipp fra dagens melding fra Panoro
In October, post period end, Panoro completed its scheduled lifting of 647,111 barrels in Gabon resulting in proceeds to the Company of approximately USD 59 million. This lifting brings the aggregate volume of crude oil lifted and sold by Panoro year-to-date to 1,686,908 barrels at an average realised price of USD 100.3 per barrel


BWE kom med sin Q3-rapport igår (https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=575968&attachmentId=249915&obsvc.item=1) og i denne kan man lese at kompressor nå befinner seg onshore Gabon og skal installeres i Q1 2023 (side 7). I tillegg finner man fine grafer over forventet produksjonsøkning på Dussafu kommende år (side 8).

I tillegg har vi EG og Tunisia.

Alt i alt borger det for at vi kan ha kjekke år foran oss i Panoro. Hva tenker dere andre?
Redigert 18.11.2022 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
512tr
18.04.2023 kl 09:01 4945

Pareto update:

Increases stake in the TPS fields – NOK 2-3/share accretive impact
Panoro will acquire the remaining 40% of the Sfax Petroleum Corporation (SPC) from Beender Tunisia Petroleum for USD 18.2m,
which will be settled with 9.9m in cash and the rest in shares (2.95 mill shares). The transaction lifts Panoro’s interest in the TPS
assets by 19.6% to 49%, adding 3 mmboe of 2P and 800-900 boe/day of production, with the company lifting its 2023 production
guidance by 5% to 9,500-11,500. The acquisition is done at EV/2P 6x compared to our valuation of the asset at 9x and PEN at 9x on
a company basis. We estimate a NOK 2-3/share accretive impact to our valuation. BUY/TP NOK 45
Further details
• The acquisition lifts Panoro’s 2P reserves by ~8% to 38.8 mmboe
• Panoro has raised its 2023 production guidance to 9,500-11,500 bopd (previously 9,000-11,000 bopd), factoring in nine months of
production from completion. The 2023 peak target has also been raised to >13,000 bopd (>12,500 bopd) by YE’23
• The acquisition also lifts Panoro’s stake in the Sfax Offshore Exploration Permit (SOEP) offshore Tunisia by 35% to 87.5%. The permit
covers three existing discoveries with 20 mmboe of gross recoverable resources, and 250 mmboe of gross unrisked prospective resources
• The USD 9.9m cash consideration is comprised of a USD 4.9m upfront payment and a USD 5m deferred consideration to be paid by YE’23
• Panoro took over Beender's Tunisian loan facilities worth around USD 4 million as part the acquisition, and has since refinanced it into its
corporate facility, adding USD 9 million of available liquidity (Panoro has separately repaid USD 6m in loans during Q1)
Tom Erik Kristiansen
+47 24 13 21 86, tek@paretosec.com
Martin Ulrichsen
+47 24 13 21 08, martin.ulrichsen@paretosec.com
Jørgen Weidemann
+47 22 87 88 45, jorgen.weidemann@paretosec.co
cinet
18.04.2023 kl 09:05 4961

Startet på 29,18 , nå 29,50
40something
18.04.2023 kl 09:06 4973

Som vanligt ingen tokrusning i PEN slik det var før. Fortsatt en langsom start på handledagene. Det er litt tidlig og noe overraskende forverv som markedet må fordøye litt.
cinet
18.04.2023 kl 09:12 4990

Slettet, leste feil oversettelse av vederlagsaksjer
Redigert 18.04.2023 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
40something
18.04.2023 kl 09:13 5066

Vi vil kanskje se flere selskaper som har dårlige lånevilkor og må kvitte seg med disse.
Jajaja
18.04.2023 kl 09:35 5115

TDN Finans klarer virkelig å rote det til ang. antall vederlagsaksjer. Det står noe helt annet i børsmeldingen fra PEN.
40something
18.04.2023 kl 09:41 5151

Og noen bruker nyheten til å selge seg ut, slik det vært resultatsfremleggelse. dette kjøpet fra Beeder er jo på en aksjekurs som er lavere enn det vi var igår ved start. PEN er jo et eksempel på det omvendte. Vi bør ikke komme med positive nyheter, kun forhåpninger om fremtidige.
Veldig store poster som omsettes nå
Redigert 18.04.2023 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
18.04.2023 kl 10:19 5080

Ser ut som et godt kjøp av Panoro. Litt usikker på hvor mange dager produksjon foregår på ulike oljefelt men om vi sier 300 dager tenker jeg vi er godt innafor (65 dager til workover, vedlikehold etc.).
Hvis vi bruker Hamilton sine egne grove estimater hvor Opex, skatt, royalties osv, utgjør halvparten av salgsprisen vil et grovt regnestykke se slik ut;
(850 BOPD (snitt mellom 800 og 900 fat) x 85 dollar x 300) dager / 2 = 10.8 MUSD.

Med en kjøpskostnad på 18,2 MUSD har vi her en nedbetalingstid på 1,68 år, dvs. ca. 1 år og 8 måneder. Med dagens oljepris kan jeg ikke skjønne annet enn at dette er en god deal for Panoro. Til en slik pris tenker jeg kanskje at selger må ha vært i penge trøbbel. Det er ikke brannsalg priser, men en nedbetalingstid under 2 år ser da vitterlig bra ut (forutsatt dagens oljepris selvfølgelig).
Redigert 18.04.2023 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
40something
18.04.2023 kl 10:36 5038

Men dagen ser ut til å være for de som mener at aksjekursen vil tynges ned frem til den tid.
Lite algohandel i dag, men syns at nedsalget fanges opp bra.
cinet
18.04.2023 kl 10:48 5073

Ja , de forvirret, men det er « bare « 3m nye aksjer som delbetaling ( ca 90m nok) 1;5 m kan selges om 6mnd, det sluker markedet lett.
Ruter8
18.04.2023 kl 11:19 5015

Arctic om dagens melding

PANORO: TUNISIA DEAL
1) Just out, announced the acquisition of their minority partner Beender's ownership in Sfax Petroleum Corporation AS – increasing its ownership to 49% (29.4% earlier)
2) Through the deal, PEN secures 2.96 mmbbl of net 2P reserves and its net production immediately increases by 800-900 bbl/d
3) The total deal consideration amounts to USD 18.2m in a mix of cash (USD 9.9m) and shares (USD 8.3m @29.2 NOK/sh). This implies an acquisition cost of USD ~6.1 per 2P barrel, representing a substantial discount to our pre-deal valuation of the TPS assets (USD ~11 per 2P barrel)
4) By including only the valuation uplift from the producing TPS assets (untapped potential associated with the offshore license comes on top of this), we estimate a positive NAV impact of ~1 NOK per shr post dilution
5) Although not the largest, the deal extends PEN’s strong M&A track record. It is expected to be completed later this month

Minner om denne som kom for noen dager siden:
PANORO ENERGY/BW ENERGY: DUSSAFU UPDATE
1) PEN/BWE announced that the first Hibiscus production well is on stream with a production rate of 6,000 bbl/d..this brings gross Dussafu production from 10k to 16kbbl/d
2) This is an important milestone with more wells coming on stream in the near future
3) WACC 12%, USDNOK 10.0, Brent $97.5/$100 for 2023 and 2023 while $80 thereafter =
4) BWE Core NAV of 48.5 NOK vs Last 28.3
5) PEN Core NAV of 46.1 NOK vs Last 27.5
6) Both at around P/E 3x and we would pick PEN here as they will distribute cash back sooner!

Fluefiskeren
18.04.2023 kl 11:19 5005

Merkelig melding som jeg dessverre har fryktet. Jeg har som sikkert mange har oppfattet vært kritisk til satsning i Tunisia. Et land som er rammet av uroligheter, streiker, demonstrasjoner og tafatthet og har blitt forlatt av større oljeselskapet med fallende produksjon i landet som resultat. Nå blir vi altså 100 % eier av Sfax Offshore Exploration Permit hvor vi i 2018 kjøpte oss inn med operatørskap og 52,5 % eierandel. På de fem årene er det ikke gjort noenting. Vi husker vel forsinkelsene på Salloum West og hvordan det er rent ut i sanden. Får håpe at de har grunnlag for å tro på en forandring nå. Det er jo meningsløst å eie dette uten å kunne utvikle det.

Økt eierandel i TPS-assets med lav OPEX kan kanskje være en bra ting, men jeg liker ikke risikoen.

Totalt sett en økning på litt under 2,96 mmbbl i 2P-reserver og 800-900 bopd er jo heller ikke akkurat mye, men det er prospektive ressurser på SOEP som er mest spennende hvis man bare kommer igang.

40something
18.04.2023 kl 11:30 4966

Voldsomt store poster som skal ut, men så langt blitt absorbert av kjøpere. Men skjønner tankegangen fra FF, særlig i dagens makroøkonomi der usikkerheten er nærmest konstant
Ruter8
18.04.2023 kl 11:33 5010

Nå som Panoro kan styre butikken etter eget hode uten en brysom minoritetseier så regner jeg med at det nå blir en helt annen drive enn det vi har sett. Fra mitt ståsted er dette svært bra.
Fluefiskeren
18.04.2023 kl 11:39 5029

Det virker som det er lite som kan styres i dette landet av noen bortsett fra presidenten som mange mener er i ferd med å føre landet inn i et diktatur. Har vært skeptisk til Tunisia helt fra starten og mener jeg har hatt rett.
Redigert 18.04.2023 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
Paypal
18.04.2023 kl 11:40 5115

Volumet fikk ihvertfall fart på seg.
Ruter8
18.04.2023 kl 11:49 5167

Tunisia er ikke mitt favorittland. Oljeproduserende land i Midtøsten og Afrika og som er velfungerende demokratier er det dessverre ikke for mange av.
Redigert 18.04.2023 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
18.04.2023 kl 12:09 5320

Jeg mener at du har tatt feil. Tunisia har vist stabil produksjon siden overtakelsen, sågar faktisk økt produksjonen det siste året. riktignok med mye work overs, men det må forventes.

At du ikke likte PENs inntreden i Tunisia er vel kjent og det er jo greit. Det er også vel kjent at det er mye politisk kaos i Tunisia og at det har blitt være i det siste. Det ser imidlertid ikke ut til å påvirke vår produksjon i nevneverdig grad (bortsett fra at vi ikke får lov til å bore Salloum West enda).

Med dagens oljepris tjener PEN gode penger i Tunisia. Oljeproduksjonen og inntjeningen til PEN hadde vært lavere uten dette engasjementet, ergo hadde kursen vært laver, ergo mener jeg at du tok feil.
Redigert 18.04.2023 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.04.2023 kl 13:18 5217

Deg om det. Det har lange tider vært en produksjon på 3000-tallet gross eller under 1000 bopd for PEN sin del. At vi nå har kommet opp i 5000 bopd er jeg stygt redd ikke vil vare uten å bore nye brønner. Det er vel på planen en ny undersøkelse av Douleb-formasjonen på Guebiba hvis det blir noe av. Den kan jo være spennende nok, men når blir den boret. Tror du Salloum blir noe av? Den ble annonsert å skulle bores i løpet av første halvdel 2019. ingenting har skjedd og John har sluttet å snakke om den. Hvorfor har vi ikke fått noe informasjon om.

Eni har sagt de vil selge seg ut, men myndighetene nekter å godkjenne det. Shell er også på vei ut. Etap har sluttet å rapportere produksjonen så vi vet ikke hva den er nå.

Guebiba er vår største produsent og her har visstnok volumet gått ned igjen med 16 % bare i februar. Cercina har gått opp 6 % derimot. Samlet oljeproduksjon for landet har også sunket 16 % på bare en eneste måned

"This decrease was recorded in the main Tunisian fields such as Halk el Manzel, which entered production in 2021 (-56 percent), Ashtart (-26 percent), El borma (-14 percent) and Adam (-19 percent) , MLD (-31), Cherouq (-31) and El Hajeb /Guebiba (-16). Conversely, other fields recorded an improvement in their production, such as Gherib (+36 percent), Hasdrubal (+8 percent) and Cercina (+6 percent). The daily rate of oil production decreased from 37,8 thousand barrels per day at the end of February 2022 to 33,2 thousand barrels per day at the end of February 2023.

https://www.agenzianova.com/en/news/Tunisia%27s-oil-production-fell-16-percent-in-February/



JUICEitUP
18.04.2023 kl 14:06 5128

Det er jo naturlig decline på alle brønner. Samtidig har Panoro vært dyktig til å både oppgradere rigger og utstyr som faktisk har økt produksjonen selv uten nye brønner. De jobber vel fortsatt med injeksjonsteknologi på noen av brønnen, men det er klart at på et eller annet tidspunkt er verktøykassa tom og naturlig decline vil redusere output fra dagens brønner. Da må det bores letebrønner for å få opp produksjonen igjen. Det er klart at det er risikabelt, men det er nå derfor du liker å sitte i oljeselskaper har du sagt.

Når det gjelder Salloum West tror jeg hele aksjonær basen er like skuffet som meg og deg over manglende fremdrift der. Akkurat her rammes vi av det berømte risiko elementet politisk risiko. Det er temmelig opplest og vedtatt at det er en tvist med dagens styreformann Balkany og hans familie som stikker kjepper i hjulene her. Myndighetene argumenterer med noe svada om at brønnen blir for nær militære installasjoner/bygg, men det er selvfølgelig bare tåkelegging (skulle nesten tro at Jonas har vært på besøk :-) ). Denne brønnen tror jeg derfor ikke at det blir noe av før Balkany går av /blir erstattet. Da kan det bli fortgang her. Det er også grunnen til at John ikke snakker om denne. Skal han snakke om det uten å lyve må han nevne Balkany og de færreste ønsker vel å snakket negativt om sin egen sjef.

Selv om mange andre oljeselskaper sliter med ulike politiske prosesser i Tunisia ser det ikke ut til å ramme Panoro (utover Salloum West som sagt). Tror også som det blir hevdet at Panoro kan oppnå enda mer effektivitet når de blir kvitt en minoritetsaksjonær her. Nå får de tilnærmet full styring uten innblanding fra en potensiell brysom aktør. Ser ikke bort fra spennende meldinger herfra om nye letebrønner, potensiell 3D seismikk m.m.
Redigert 18.04.2023 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.04.2023 kl 14:30 5103

Det var jo nettopp letebrønner jeg etterlyste for å få opp produksjonen. Har jeg skrevet noe annet?

De har boret et sidesteg på en gammel brønn i løpet av 4-5 år og det er jo ikke imponerende. Og de er jo allerede operatør på Sfax assets.
JUICEitUP
18.04.2023 kl 16:33 5018

Hva er det slags spørsmål? Er det noe i det hele tatt i mitt innlegg hvor du tolker at jeg skriver at du har sagt noe annet? Det har ikke jeg påstått i det hele tatt.

At de ikke har gjort mer i Tunisia er vi skjønt enige om er skuffende. Når det er sagt har de som nevnt hatt høyt trykk på work overs som tross alt har gitt oss økt produksjon. Det er disse fatene som jeg måler suksess ut fra. I tillegg kan det være mange ting i kulissene her som har forhindret ytterligere aktivitet, eksempelvis en potensiell brysom minoritets aksjonær.

Jeg tolker meldingen og oppkjøpet som en god nyhet. Det ser ut til at de har fått en god pris (det er Artic og Pirato enig i) og med større styringsmuligheter uten innblanding forventer jeg spennende meldinger fra Tunisia etter hvert.
batterivann
19.04.2023 kl 09:54 4716

Ser ut som alle traderne er tatt ut i streik og algomaskinene har tatt ferie.
Fluefiskeren
19.04.2023 kl 10:02 4725

Jeg misforstod deg tydeligvis. Det var denne jeg stusset på: « Da må det bores letebrønner for å få opp produksjonen igjen»

Tenkte at du mente jeg var uenig i det. Beklager. Hovedgrunnen til min skepsis når det gjelder Tunisia er den politiske risikoen. Eni har jo hatt demonstrasjoner som stanset hele produksjonen for noen måneder sør i landet. På mange måter foretrekker jeg offshore- virksomhet.

EDIT: Dette er forøvrig en bra side hvor NRK sine dekninger av Tunisia er samlet.

https://www.nrk.no/nyheter/tunisia-1.10901531
Redigert 19.04.2023 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
40something
19.04.2023 kl 11:51 4642

Jeg skjønner ikke dette med brent. Må opec+ kutte enda mer i produksjonen for å holde prisen oppe, eller blir det bare mer lekasjer fra Russlandoljen og andre ikke opec-produserende land.
solb
19.04.2023 kl 11:54 4649

Regner med at tradere er trygge så lenge Biden trekker fra beredskapslagrene.
40something
19.04.2023 kl 13:40 4540

Kun 10% av gårdagens omsetning idag hittills. Vi har hatt lite av oppganger a'la 7% med volum. At vi ikke fikk store røde %er i går var et unntak. For det meste i det siste så er det mye ned ved volum og krabbefart oppover.
JUICEitUP
19.04.2023 kl 14:43 4489

Det er ganske fasinerende at kjøp av mer produksjon, som de fleste har ytret ønske om, resulter i et skuldertrekk rent kursmessig. I stedet for 12.500 fat ved årsskiftet snakker vi nå om over 13.000 fat. Går det bra på Hibiscus/Rusche og kompressoren får fart på seg på Dussafu kan vi kanskje til og med se 14.000 fat. Med dagens oljepris vil i så fall Panoro fremstå som en grisefet cashcow. Vi vil oppleve en nesten uforståelig stor FCF som gir et vanvittig handlingsrom i form av utbytte, nedbetaling av gjeld, tilbakekjøp av egne aksjer og penger til oppkjøp av ytterligere produserende felter osv. Her er det bare å smøre seg med tålmodighetskrem for de middels langsiktige (minst et år) vil bli belønnet i stort monn.
Redigert 19.04.2023 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
piff
19.04.2023 kl 16:10 4365

Så var det det med volumet de kjøpte og beliggenhet. Hadde gjerne sett et større volum (antall boe) og annet land. Kjøpet ble møtt med et lite skuldertrekk.
Forståelig nok.
Håper selskapet i framtiden tenker litt i større baner som ganger aksjonærene . Da tenker jeg i størelseorden ca 6-15 000 tønner . Ser ikke bortifra det kommer
Fluefiskeren
19.04.2023 kl 16:46 4321

Ja, så den. Jo det er både onshore og offshore. Mest av det første foreløpig når det gjelder produksjon, men det aller meste av prospektive ressurser er offshore.
Fluefiskeren
19.04.2023 kl 16:55 4313

Nå var det jo snakk om at de kjøpte seg større andeler i assets som de var inne i allerede, men jeg kunne også tenke meg kjøp av ny produksjon offshore ett eller annet sted. Noe ala kjøpet fra Tullow, men det er nok ikke lett. Tullow var i en svært vanskelig økonomisk situasjon og ga det fra seg billig. Dessuten var det vel korona og lavere oljepris enn nå. Derfor vanskelig å gjøre et like bra kjøp nå vil jeg tro, men man vet jo aldri. De viste interesse for Seme i Benin i høst så de er jo på jakt. Det er fortsatt en tendens til at majors trekker seg ut av sine små assets for å satse stort på sine store.
40something
19.04.2023 kl 21:32 4112

Vi er ikke i Mai ennå, men for meg så virker det ikke overbevisende om at brent vil forholde seg over 80usd, hvilket er merkelig. Det ser ut til at hedgefond bestandig ønsker å spille ned prisene, slik aksjekursene til oljeselskapene på OSE.Det ser altså ut at det lønner seg å shorte oljeselskper i denne tid når det ikke finnes alternativ til andre energi ESG . Jeg syns det er uhørt at verdens energibehov fortsatt trades ned til tross for at det ikke finnes alternativ. Men det er vel slik at det er overproduksjon når alle prognoser tar kamp om at oljen har kort tid på seg. Jeg mener at det er lang tid før vi har alternativ .Og hvem skal finansiere det grønne skifte, og når? Akkurat nå er det ikke lønnsomt siden alle råvarer er høyt priset
Kalleklovn547
19.04.2023 kl 23:14 4000

Helt utrolig at noen kan være negative til dette oppkjøpet! Ledelsen i PEN har en ekstrem bra historikk hva gjelder deals og de vil naturligvis ikke ta landet dypere inn i Tunisia dersom de ikke ser at dette gagner aksjonærene, da de jo allerede har en mange års erfaring med landet fra før. De kjenner asseten og vet at dette er en god deal. NAV er opp 3-4 NOK på dette og aksjen ned! Helt utrolig! Jeg kjøper med begge hender fra algoer og andre nisser!
40something
20.04.2023 kl 09:03 3663

Latterlig at selskapsprestasjoner belønnes med gjesp fra markedet. Det er kun algoen som har hacket aksjen og kan spille helt etter sine premisser. Vi har altså ingen som ønsker å kjøpe på ASK
Fluefiskeren
20.04.2023 kl 09:30 3565

Nei. Jeg synes ikke det er helt utrolig. Den politiske risikoen er høy selv til å være Africa. Håper det ikke blir som i nabolandet Libya hvor opprørere fikk stanset oljeeksporten en lang periode.

Vi skulle ha boret en spennende brønn med lav COS første halvår 2019. Den er ikke boret ennå, og det kan fortsatt ta lang tid. Og heller ikke ledelsen i Panoro har kontroll over politikken i landet og i stand til å lese inn i fremtiden.
Fluefiskeren
20.04.2023 kl 09:41 3540

Henholdsvis 6 og to måneder for myndighetsgodkjennelse er veldig bra.