Panoro - utbytter, produksjonsvekst 2023-24-25... en ny æra

d12m
PEN 18.11.2022 kl 12:02 355755

Starter en ny tråd siden selskapet nå står på trappene til en ny æra.

Q3-rapporten legges frem om under 2 uker og da kan vi forvente at detaljer om utbyttestrategien kommer på bordet. I tidligere tråder har diskusjonen om mulig utbyttestørrelse tidvis gått varmt og alt fra noen tiøringer til over kronen har blitt lansert som potensielle kvartalssummer. Det blir spennende.

Tar med et utklipp fra dagens melding fra Panoro
In October, post period end, Panoro completed its scheduled lifting of 647,111 barrels in Gabon resulting in proceeds to the Company of approximately USD 59 million. This lifting brings the aggregate volume of crude oil lifted and sold by Panoro year-to-date to 1,686,908 barrels at an average realised price of USD 100.3 per barrel


BWE kom med sin Q3-rapport igår (https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=575968&attachmentId=249915&obsvc.item=1) og i denne kan man lese at kompressor nå befinner seg onshore Gabon og skal installeres i Q1 2023 (side 7). I tillegg finner man fine grafer over forventet produksjonsøkning på Dussafu kommende år (side 8).

I tillegg har vi EG og Tunisia.

Alt i alt borger det for at vi kan ha kjekke år foran oss i Panoro. Hva tenker dere andre?
Redigert 18.11.2022 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.05.2023 kl 13:33 4899

Nå skjønner jeg ingenting. Det er og blir uforståelig for meg at en økning fra 40 til 58 dollar pr. fat tilsvarer en økning på 7-8 % når det vitterlig er 45 %. Dette er ren og skjær prosentregning som ikke kan bestrides.

Dette skrev du:

« OPEX på Adolo er ca 7-8% opp totalt sett vs Q4 22»

Vi må da regne OPEX som pr. fat. Altså produksjonskostnader for å løfte ett fat olje. Jeg har aldri sett noe annen måte å uttrykke det på.

Du er den første jeg har sett som forsvarer denne høye OPEX. Og at OPEX stiger når produksjonen går ned er jo opplagt. Det vet vel alle. Men at den stiger med 45 % fra et allerede høyt nivå er ikke bra. Det betyr at vi knapt tjente penger på Dussafu i Q1. Hamilton uttalte ved presentasjonen på spørsmål at den var «far to high». Nå er den altså 45 % høyere uansett hvordan du vrir og vender på det.
batterivann
03.05.2023 kl 14:01 4862

Må si meg enig med FF at denne løsningen var i overkant kreativ.

Har du lyst å ta deg av regnskapet for mitt AS?
d12m
03.05.2023 kl 14:11 4857

Uforståelig å skjønne at man må se på totalsummer? Opex -pr fat- er ikke fasit. Satt på spissen ville en produksjon på 10 fat gi en hinsides Opex pr fat, men det sier ikke noe om hva den faktiske opexkosten er vs tidligere.

Opex pr fat trekker godt sørover igjen i Q2 pga økt produksjon. Opex totalt pr q1 vs q4 er ca 8% opp. Pust med magen.
Redigert 03.05.2023 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
d12m
03.05.2023 kl 14:13 4843

Regnskapet ditt vil jeg tro rapporterer sluttsummer så hvis du leverer inn enhetstall i regnskap så tror jeg at jeg skal ta over, ja ;)
Fluefiskeren
03.05.2023 kl 15:33 4783

Jeg puster med magen jeg. Håper du gjør det også.

Du tenker feil. Slik du setter det opp er det 8% økning fordi vi rett og slett produserer mindre. Du kan ikke se på samlet OPEX. Du må se på OPEX pr. fat produsert. Alle selskaper oppgir det og da er 58 dollar veldig mye ved den produksjonen vi har. Vi får trøste oss med at den går ned. BWE har vel guidet 20-25 dollar pr. fat for 2023. Klarer de det skal jeg spise hatten min. Men at vi er der når hele Hibiscus/Ruche er ferdig tror jeg på. Forhåpentligvis er vi under 20. Vi skal jo ha en formidabel økning av produksjon selv om markedet ikke synes å tro på det. Vi får tro på en endring når tallene taler for seg selv.

Jeg har skrevet det før, men burde kanskje la være da jeg ikke har noe bevis. Som kjent eier BWO Adolo og som også kjent er BWE et datterselskap av BWO. For konsernregnskapet betyr det dermed lite hva OPEX er på i og med nesten alt skyldes arbeidet på Adolo. Jeg vet det er konspiratorisk, men jeg liker likevel ikke at det er sånn.
piff
03.05.2023 kl 15:56 4759

Både Pen og Bwe er bondefanget av BWO. Her er endel del info som ikke er kommet til overflaten enda ser det ut som. Er snart på tide de løsriver seg fra BWO .
En opex på usd 58 pr boe ved er jo et ran fra selskapene. Og dette ved en produksjon ved ca 6.600 boe pr d.
I tilegg håper jeg Pen legger utbytte politike på hyllen for 2023/24. og satser enda sterker på oppkjøp av produserende felt.

40something
03.05.2023 kl 16:14 4788

Når det gjelder penger er sannheten om hva det virker som ikke langt unna fra hva det faktisk er. Det finnes mye regelverk hva gjelder børs og konkurrense, men siden beviskravene er så omfattende så koster det å ettergå.
Jeg vet ikke hvis kostnadene er høye av somling uhell eller mangel på konkurrerende anbud. Jeg regner dog med at det foregår kommunikasjon internt mellom Pen og Bwe.
40something
03.05.2023 kl 16:21 4768

Jeg mener utbyttepolitikk som er guidet må innfris. Hvis forutsetningene for at det ikke blir grunnet lav oljepris så er det ok, men ellers må man stå for det man sier. Jeg tror at de selskapene som betaler utbytte vil komme bedre ut aksjekursmessig over tid.
Fluefiskeren
03.05.2023 kl 16:34 4764

Litt irriterende at man ikke kan hente fram presentasjoner eldre enn Q3 2021 på den nye hjemmesiden.
Redigert 03.05.2023 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
03.05.2023 kl 17:20 4699

Du må gjerne mene at det er kunnskapsløst, men det går en grense for alt. Når kostnadene fra BWE er så store at produksjonen nesten går i minus er det lov til å stile mer enn et spørsmålstegn. Det først bør være hva kostnaden skyldes. Panoro bør kreve en detaljert kostnadsbeskrivelse med årsak sammenheng for minimum hovedposter som bidrar til en slik sinnsyk kostnad. Dernest bør det diskuteres sammen med BWE hva som kan gjøres for å få ned kostnadene. Jeg skal ikke begi meg inn på hva det kan være, men ved slike gjennomganger er det nesten alltid noe å hente.

Hvis BWE nekter å imøtegå dette kravet bør Panoro vurdere rettslige steg. BWE er operatør og majoritetseier, men det betyr ikke som du tror at de bare kan gjøre som de vil og overkjøre sine partnere. I tillegg er jeg enig med FF i at det lukter mer enn stramt av koblingen mellom BWE og BWO. Dette bør også ettergås så det holder.

At du lener deg godt tilbake i stolen og koser deg med et kostnadsnivå som potensielt medfører reelt negativt resultat får stå for din egen regning. Samtidig er det noe som heter at man ikke skal kaste sten i glasshus, evt. se seg selv i speilet. Når det gjelder kunnskapsløshet og de seneste innleggene er dette ordtak som ser ut til på passe temmelig bra på deg.
d12m
03.05.2023 kl 17:29 4699

Når produksjonen midlertidig reduseres med firesifret pr dag i snitt vil naturligvis opex pr fat stige. Ingen grunn for å ta sånn på vei som dere gjør. Skriker og caps lock og vet ikke hva. Se an opex i q2 før dere tar i bruk CAPSEN ;)
Fluefiskeren
03.05.2023 kl 17:40 4673

Caps lock.

Jeg har kun brukt det til å skrive OPEX og det må vel være lov?
Fluefiskeren
03.05.2023 kl 18:24 4627

Nøyaktig en måned siden vi fikk melding om at første brønn var ferdig boret og komplettert. Det tok omtrent tre måneder. Det ble også meldt at Norve hadde startet på brønn nr. to. Det er vel rimelig å kunne forvente resultat av den om en måneds tid eller litt mer. Første brønn ga altså 6000 bopd. Det synes jeg var veldig bra. Seks brønner skulle da teoretisk gi 36 000 bopd, men det synes jeg ikke vi kan forvente. Klarer vi det som er guidet (30 000 bopd) blir jeg kjempefornøyd. Da bryter vi nok gjennom grensen for hva Adolo kan prosessere. Den er jo 40 000 bopd. Hva gjør man i så fall? CEO Arnet i BWE har sagt det er en relativ enkelt ombygging for å kunne ta imot mer, men det er vel vanskelig å forestille seg at dette ikke vil gå utover produksjonen i en lengre periode. I såfall kan vi nok betrakte det som et luksusproblem. Det kan jo også godt være at vi ikke kan produsere for fullt grunnet Gabon sine forpliktelser innen OPEC. 2023 blir uansett spennende og det varer langt ut i 2024. Jeg har i hvert fall ikke noen planer om å flytte til nytt beite.
ks1977
03.05.2023 kl 19:59 4583

Det som er mest interessant her er at verdens oljeforbruk under finanskrisa kun gikk moderat ned (86,5 millioner fat pr dag i 2007 mot 84,7 millioner fat pr dag i 2009). Oljemarkedet var vel i underbalanse (les: undersupply) før invasjonen - selv med Kina i knestående - så en ny finanskrise er ikke noe som burde (...) dra oljeprisen i søla, men folk forventer vel en ny pandemikrise og dermed "fullstendig kollaps" i oljeforbruket dersom verden går inn i en ny resesjon nå så da kan vi risikere en lav ("lav"?) oljepris dersom vi går inn i en resesjon selv om det fundamentale (kanskje) ikke tilsier det
6 Mack
03.05.2023 kl 22:41 4516

Nameplate capacity Adolo

Ruche is expected to lift Dussafu production to nameplate
capacity on FPSO (~45,000 bbls/day)

Side 7 presentasjon 16 September 2020

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/93da1837-768f-4d1f-8ed4-496668a336ca
Redigert 03.05.2023 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.05.2023 kl 22:53 4582

Du mener 45 istedenfor de 40 bopd jeg nevnte? Mulig jeg husker feil, men også mulig jeg har lest 40 et annet sted. Uansett ikke så stor forskjell. Ellers er denne presentasjonen en påminnelse om hva vi gikk glipp av ved at Mupale viste seg å være tørr. De estimerte altså at reservene kunne være på 150 mmbbl hadde det vært funn. Dermed satt vi igjen med litt under 50 for Hibiscus. Altså en tredjedel av det man trodde veldig hardt på. Den svir litt ennå. Dog kan det fortsatt gjøres store funn på EEA.
Redigert 03.05.2023 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.05.2023 kl 22:57 4580

Kanskje var det var her jeg leste det?

«The BW Adolo is a converted very large crude carrier with a production capacity of 40,000 b/d of oil and an oil storage capacity of 1.35 million bbl.»

https://www.ogj.com/drilling-production/production-operations/field-start-ups/article/17296502/bw-offshore-starts-oil-production-from-bw-adolo-fpso-off-gabon


6 Mack
03.05.2023 kl 23:03 4599

Ta det med Knut R. Sæthre, CFO i BW Energy.
Det er han som holdt presentasjonen.
40something
04.05.2023 kl 09:11 4427

Spread 26,64-27,98 med hjelp av 2 handlede aksjer.
Algoen vil at virkelige investorer skal kjøpe opp kursen, men det er vel kun maskiner igjen av de som handler i aksjen. Sørgelig utvikling Pen og mange andre på børs.
De rikeste handler utenfor børs og slipper bli lurt.
bmw5
04.05.2023 kl 11:31 4295

Snart kommer antagelig Saudi med en uttalelse om å kutte ytterlige 2 mill olje fat dag for å få oljeprisen opp til et akseptabelt nivå på 85-90 usd.
Fluefiskeren
04.05.2023 kl 11:37 4296

« Why Oil Prices Are Plunging Despite Falling Inventories

By Alex Kimani - May 03, 2023, 6:00 PM CDT

Normally, U.S. inventories and oil prices have a strong inverse relationship.

Currently, crude inventories are drawing, but oil futures seeing little support.

Standard Chartered OPEC+ cuts will eventually eliminate the surplus that had built up in the global oil markets.

Normally, U.S. inventories and oil prices have a strong inverse relationship, with falling inventories pushing prices higher while rising inventories have the opposite effect. However, large inventory draws over the past couple of weeks have failed to prevent significant price falls. As commodity analysts at Standard Chartered have noted, these dislocations tend to be temporary and come at times when prices are moved primarily by other oil market fundamentals, expectations, broader asset markets and financial flows. In this case, recent optimism regarding OPEC+ production cuts has failed to counter worries about demand linked to a weakening economic backdrop and a hawkish Federal Reserve leading to oil prices remaining range-bound. Further, there are reports that Russian crude shipments remain strong despite sanctions and embargoes: Reuters reported April oil loadings from Russia's western ports are on track to reach their highest since 2019 at more than 2.4M bbl/day.«

https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/Why-Oil-Prices-Are-Plunging-Despite-Falling-Inventories.html


40something
04.05.2023 kl 11:41 4294

Hadde vært fint for særlig PEN siden hva selskapet presterer er veldig underordnet i betydning av aksjekursen. Nå er det hedgefond som bestemmer prisen uavhengig av det fysiske markedet eller produksjonsstørrelse.
Hvis opec+ hadde reguleringsmuligheter ukentlig så tar de tilbake makta fra mellomleddene/distributørene.
bmw5
04.05.2023 kl 11:44 4311

Oljetraderenes algo maskiner leter etter negativitet for å kjøre oljeprisen mer ned, men har enda ikke funnet verken negativitet eller noe positivt. Derfor holder de på med å trade mellom 73 til 73.30. Kommer Saudi med enda et oljekutt vil det bli en markant oppgang i både oljepris og oljeaksjer.
Redigert 04.05.2023 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
40something
04.05.2023 kl 11:56 4339

Faller oljeprisen så stiger omsetningen dramatiskt i Pen, mens ved oppgang så er det liten omsetning. Derfor sier man at Pen er oversolgt.
USA er vel også ganske så fornøyd av at Russland øker produksjon fast de skulle redusere. Da er det kun de andre opec+-landene som har valget å kutte ytterligere.
40something
04.05.2023 kl 19:57 4185

jeg drøftet at siden kronekursen er ned så mye i dollar så påpekte jeg at aksjekursen til pen burde korrelere i forhold til dett. Jeg fikk svar om at gjeld og capex også er i dollar. allikevel burde aksejkursen øke siden kostnader og inntekter uansett følger samme valuta.
Så hvorfor vil ikke aksjekursen forholde seg til valutaforandringene slik nok gjør. Det er cirka 10% , så hvorfor er ikke aksjekursen i korrelasjon til dollar?
Fluefiskeren
05.05.2023 kl 10:09 3964

Brent ligger an til sin tredje uke på rad med nedgang selv om den er opp i dag.

« Oil rises but on track for third week of losses due to demand worries
By Arathy Somasekhar and Andrew Hayley

May 5 (Reuters) - Oil prices rose in Asian trade on Friday, but were poised for a third straight week of losses after markets witnessed dramatic drops on fears of a weakening U.S. economy and slowing Chinese demand.

Brent crude rose 60 cents, or 0.8%, to $73.10 a barrel at 0545 GMT, while U.S. West Texas Intermediate was up 52 cents, or 0.8%, at $69.08 a barrel after four straight days of losses.

For the week, Brent was set to close down 8.1%, while WTI was set to close 10.0% lower.
"It has been a double whammy for oil prices," said Jun Rong Yeap, a market strategist at IG in Singapore.

"Renewed U.S. banking fallout (has prompted) fears of a wider contagion and amplifying recession talks, while a surprise contraction in China’s manufacturing activities pushed back against reopening optimism on oil demand outlook," he noted.

Worries of a U.S. regional banking crisis persisted after PacWest Bancorp (PACW.O) said it planned to explore strategic options.

https://www.reuters.com/markets/commodities/oil-heads-third-straight-weekly-loss-economic-worries-persist-2023-05-05/

bmw5
05.05.2023 kl 11:21 3890

Panoro trenger flere produserende felt og av den grunn tror jeg Hamilton ser på flere felt hvor større oljeselskaper vil selge seg ned. Hamilton er en dyktig leder og arbeider målbevisst for å bygge opp Pen til et større oljeselskap. Får vi også boretillatelse i Tunisia kan det bli bra og enda bedre vil det bli med kjøp av et produserende felt.
Fluefiskeren
05.05.2023 kl 11:45 3863

Han er nok stadig på jakt etter det tror jeg. Vi økte jo i Tunisia nylig og det er vel likestilt med å kjøpe produserende felt. Produksjonsøkningen var stor i antall prosent, men ikke så stor i faktiske tall. Vi snakker vel omtrent om 1000 bopd. Så jeg tar gjerne i mot mer, men prisen må selvsagt være riktig.

Ellers har han levert på leting etter ny olje (ser bort fra Gazania-1. Vi har hatt to kjøp av blokker i EG. En med liten eierandel og en med stor. Det er tydelig at han satser på ILX-brønner nå på letesiden. Det tror jeg er en fornuftig strategi som jeg også ser mange andre bruker.
40something
05.05.2023 kl 13:36 3757

Hvor er alle kjøperne?
Som jeg skrev så får vi kun volum ved nedgang. Veldig frustrerende at vi ikke får med oss flere på laget.
Ruter8
05.05.2023 kl 15:00 3657

Fikk denne i mailen min fra en Microsoft-tjeneste just nu.. Tre selskaper deres AI har funnet fram til,

1. Hunter 2. Panoro. 3. Awilco

Ser du etter fortjeneste? Disse energiselskapene har lave P/E forhold fremover sammenlignet med tilsvarene.

PEN. Panoro Energy ASA er et uavhengig lete og produksjonsselskap basert i Norge. Selskapet har produksjons, utviklings og leteressurser i Vest og Nord-Afrika. Operasjoner i Vest-Afrika inkluderer blokk G bestående av Okume Complex og Ceiba-feltet i Ekvatorial-Guinea, Dussafu-lisensen offshore sørlige Gabon og OML 113 offshore vestlige Nigeria, som er klassifisert som holdt for salg. Den nordafrikanske porteføljen omfatter en deltakerandel i fem oljefeltkonsesjoner (TPS), Sfax Offshore Exploration Permit (SOEP) og Ras El Besh-konsesjonen, alle i regionen til byen Sfax, Tunisia. Selskapet har sin registrerte adresse i Oslo med kontorer i London (hovedkontor), Malabo og Tunis.

Firmaets videresend pris til EPS er 2.63, noe som gjør det til den 2nd rangerte lagerbeholdningen i denne listen.

Panoro Energy ASA. er -4.94% den siste måneden og -17.71% det siste året og har prestert dårligere enn Oslo Exchange Benchmark Index_GI med -3.96% den siste måneden og -13.62% det siste året.



Kjenner ikke til denne tjenesten fra før..kanskje andre?
Redigert 05.05.2023 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
05.05.2023 kl 15:24 3633

Rart de tar med Aje og ikke de to siste lisensene i EG. Trengs det virkelig kunstig intelligens for dette?

Ellers en flott dag for Brent og PEN. Den trengte vi etter en begredelig (kort) uke. Nå ut på en liten løpetur i finværet.
JUICEitUP
05.05.2023 kl 15:49 3647

He he he - dette var dagens FF. Befriende morsomt med hoverende humor :-)
ks1977
05.05.2023 kl 18:32 3521

Kjenner ikke til tjenesten, men kan allerede konkludere med at den ikke er noe å sette sin lit til: sett bort fra den "videresendte" prisen så kan jeg påpeke at Hunter har solgt skipene sine slik at årets EPS blir temmelig lik null, mens tjenesten antageligvis tar fjorårets EPS og deler på dagens kurs (som er etter at selskapet delte ut 90% av verdiene i selskapet).

Nå har jeg stor tro på Panoro (og var tidligere aksjonær i Hunter), men det holder nok ikke med en klype med salt for den tjenesten - du får ta med hele saltpakka :)
Ruter8
05.05.2023 kl 19:22 3465

Den er god ks1977. Som sagt..har en autosøk på panoro og denne dukket opp fra intet. Samtidig må jeg vel si at jeg har flyttet alt jeg hadde i BWE over til Pen. Ikke forundra om dette blir bra.
cinet
06.05.2023 kl 10:20 3166

Hamilton er stadig på hugget, og det skjer stadig endringer også i Gabon. Whats next?
« Tullow Oil PLC - Africa and South America-focused oil and gas exploration company - Signs an asset swap deal with Perenco Oil and Gas Gabon SA. Says the deal will optimise Tullow's equity ownership across key fields in Gabon. »
40something
07.05.2023 kl 09:43 2871

Jeg skjønner ikke det som skjer ca månedlig at etter auksjonene er slutt så faller spot oljeprisen dramatisk.
På E24 of DN står det et fall til 72,49Usd
På Tradingview.com står fortsatt 75,443Usd.¨Hva som er riktig vet jeg ikke, men dette er altså spotpris ikke front eller next month.
40something
08.05.2023 kl 09:12 2531

Gjesp!
Kun majors som kjøperne vil ha.
Fluefiskeren
08.05.2023 kl 10:16 2477

Ja, dårlig driv i PEN i forhold til mange andre pluss Brent, men dagen er ennå ung. Vi husker vel avslutningen på fredag eller er det for lenge siden? Da endte vi på HOD.
40something
08.05.2023 kl 10:56 2404

Husker det, men at så mange må gå i flokk for å kjøpe er også rart. Det er jo billigere nå enne ev i ettermiddag.